*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Leo, kiva kun on kohtalontovereita! ;)

Joku muuten kyseli Tampereen seudulla lastenkirppiksestä. Tammelassa on Peikonpesä, jota olen kuullut kehuttavan! En kyllä vielä ole itse käynyt siellä.

Kummeista oli juttua myös. Meillä oli jo edelliselle keskenmenneelle mietittynä kummit
ja samoja pyydetään. Tai siis viimeksi ei ehditty pyytää vielä, kun viikolla 12 selvisi menetys.
Veljiäni en pyydä, koska olemme läheisiä ja lapsen enoina muutoinkin tulevat olemaan läheisesti
lapsemme elämässä läsnä.

Näin lyhyesti tällä kertaa! :)
 
Patulikki: Mä kävin tuossa alkuviikosta myös NKL:lla rakenneultrassa ja aika samantyyppiset kokemukset jäi... Tai siis mun mielestä lääkäri oli ihan mukava ja kertoi kaikki mitä mittaili ja mitä sieltä löytyi ja mekään ei saatu painoaarviota. Mulla lukee myös siellä neuvolakortissa se "morfologia"-sana. Eli mun mielestä se siis on ihan normaalia, että siihen se "morfologia" kirjoitetaan kun sitähän ne siellä tutki :) Eli se onn vaan merkintä mitä siellä tuli tehtyä...

Meillä oli rakenneultrassa kaikki kunnossa ja saatiin me sukupuolilupauskin :) No sen tiedon pidän vielä itselläni kun eihän se kuitenkaan 100% varma tieto ole? Vai mitenhän hyvin voi luottaa siihen kun se lääkäri katseli pieniä osia 4d:nä myös ja jos oikein muistan kertoi sen sukupuolen siitä 4d-kuvasta? Jotenkin vaan ei sit kuitenkaan voi olla asiasta 100% varma niin ei idä alkaa hehkuttelemaan... Meillä on (onneksi) vielä ainakin tossa joulukuun alussa ultra NKL:lla joten josko sitä varmistais sen sukupuoliasian vielä sillon ;)

Onpas inhottavaa kun täällä muutamat ovat saaneet vielä tässä vaiheessa ikäviä/huolestuttavia uutisia :( Voimia teille ja jaksamista! Toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin ja kyseessä olisikin ollut väärähälyytys.

Mutta tässä pikakirjoitukset. Palaillaan :)

Sannamary ja sissi 20+3
 
Niittyvillalle voimia. Meillä ei keskimmäisestä löydetty ultrissa mitään vikaa, mutta niin vain neiti syntymänsä jälkeen päätyi suoraan teholle sillä vaikka haima oli olemassa, ei se toimi ollenkaan eikä sitä saatu toimimaan. Lisäksi hänellä oli jotain vikaa hermoston kehityksessä ja vasen käsi olikin halvaantunut liki ensimmäisen vuoden. Hermosto kuitenkin kasvaa ja kehittyy ja sähköstimuloinnin avulla neitokaisella on nyt kaksi tervettä, toimivaa kättä.

Neuvola on huomenna.

Pohdituttaa se, että millä korkeuksilla teillä on kohdunpohja näillä viikoilla? Mun mielestä mun on kamalan korkealla ja saatan olla neuroottinen mutta joko tää muksu vetää ihan uskomattomia volttisarjoja todella tilavassa yksiössä tai sit näitä on kaksi.

(.) Muuten täällä on rauhallista ja hiljaista. Lapset ovat koulussa, kodinhoitajien tehotiimi siivosi, tiskasi, pesi pyykit, kävi kaupassa ja valmisteli päivällisen joten mä olen vain katsellut Yle Areenasta sarjoja ja neulonut lapasia. Kohta tosin on muksujen haku ja sen jälkeen vilinää taas riittääkin. Ja niin, kun tässä on aikaa enemmän kuin tarpeeksi niin huomaan kaipaavani keskusteluseuraa ja niinpä käynkin täälläkin kurkkimassa monta kertaa päivässä. :D Nuo sosiaaliset livekontaktit kun ovat vähän vähissä täällä 4 seinän sisällä.

Mistä tulikin mieleen että kiinnostaiskohan teitä täällä Helsingissä ja ympäristössä asuvia tavata jossain vaikkapa isommalla ryhmällä?

Tikuliina ja tyyppi 18+4
 
Käytiin aamulla rakenneultrassa ja masussa mellasti pieni poika. Painoa oli 320 g, mitat vastasivat päivälleen viikkoja ja kaikki näytti olevan hyvin.

Oma paino nousi ensimmäisen 19 viikon aikana 1,5 kiloa ja nyt on viikossa tullut saman verran lisää. Samassa ajassa myös vatsan koko tuntuu tuplaantuneen! Tähän asti on mennyt vanhat housut, mutta eipä mene enää. Nyt on napit ponnarivirityksillä kiinni kunnes saan hankittua uusia housuja. Saa nähdä kuinka kauan kasvupyrähdys jatkuu tätä vauhtia!

Ekat selkeät liikkeet tunsin viikko sitten. Sitä ennen on tuntunut muljahteluja ja kuplintaa, mutta viikko sitten ei voi enää erehtyä siitä, että vauva se siellä potkii.

Äitiyspakkaus otetaan, vaikkakin mun mielestä osa vaatteista on kamalia ´kasariretkuja´. Mies kuitenkin tykkää ja ehkä noi pojalle menee sitten paremmin kuin tytölle.

Mitään ei olla vielä hankittu, vaikka on kyllä kutkuttanut päästä minivaateostoksille. Nyt rakenneultran jälkeen on pakko päästä shoppailemaan jotain pientä kivaa poikamaista :p

Voimavarakysely saatiin viimeksi neuvolasta. Sieltä sanottiin, ettei sitä tarvitse täyttää neuvolaa varten ellei halua, mutta sen sisältämistä asioista olisi hyvä keskustella kotona.

Asumisesta joku kyseli… asutaan 80m kolmiossa eli tila riittää hyvin vauvankin synnyttyä. Onneksi ei tarvitse tässä vaiheessa muuttaa mihinkään.

Sone*: Joulusta ja joulunalustunnelmasta mäkin pidän tosin paljon. Aloitin joulun odottamisen ja glögin hörppimisen jo lokakuun alussa. En ole sentään vielä joululauluja kuunnellut... :LOL:

Paljon jaksamisia Niittyvillalle :hug: ja tsemppiä kaikille supistuksista, selkäkivuista ym. kärsiville.

Como 19+6
 
Onnea kovasti taas kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

Vauvan painoarvio Mulla on vasta huomenna ultra, joten en tiedä miten kerrotaan/kerrotaanko. Esikoisesta en muista kertoiko kätilö sitä, mutta korttiin oli kyllä merkannut painoarvion kuitenkin :)

Hankinnat Mä en ole vielä yhtään perehtynyt mihinkään. Varmaan on unohduksissa mitä kaikkea sitä tarvii, mutta isommat hankinnat on esikoisen jäljiltä tallessa. Sen sijaan noihin pienempiin juttuihin pitäs vähän perehtyä, ettei sit unohdu mikään tarpeellinen :)

Kohdunpohjan korkeutta ei olla vielä neuvolassa mitattu, varmaan seuraavalla kerralla mitataan jolloin on 22+2. Mutta kohtu on navan yläpuolella jo ja tuntuu aika isolta, mutten osaa arvioida onko se normaalia isompi kuitenkaan..

Paino Äsken kävin vaa'alla ja yhteensä tullut painoa jo 4kg :/ Esikoisesta mulla rupes suunnilleen tässä vaiheessa vasta nousemaan.

Huomenna olisi kauan odotettu rakenneultra ja toivottavasti saan sieltä hyviä uutisia. Jännittää!

20+5
 
No niin, ketjun olen vihdoin saanut kahlattua läpi ja paljon oli mielenkiintoista luettavaa. Toivottavasti muistan kommentoida kaikkea.....

Ensin kuitenkin :hug: Niittyvillalle. Jaksamista rankan ajan keskellä.

Nimiehdotuksista oli ainakin ollut puhetta. Mulla on kovasti jo mielessä nimi tytölle, pojalle ei vielä aavistustakaan. Vaikka tämän raskauden ajan mulla on ollut enemmän poikaolo niin siltikään en ole osannut ajatella nimiä pojalle. Meillä on rakenneultra tulossa marraskuussa ja katotaan sitten sen jälkeen, varmistuuko olo kumpaankaan suuntaan. Vaikka varmistus saataisiinkin niin nimi päätetään vasta kun toivottavasti uusi tulokas syliin saadaan.

Ikäeroa tytön ja syntyvän välille tulee vähän päälle 2 vuotta ja 5 kuukautta. Mielenkiinnolla odotan miten uhmakas neiti mulla on kotona vauvan lisäksi. Nytkin tuntuu jo kiukkukohtauksia tulevan useamman kerran päivässä kun tahtoaan ei läpi saa.

Liikkeitä olen tuntenut nyt varmasti parin päivän ajan. Jännää huomata ero esikoisen odotukseen. Silloin edessä oleva istukka pehmensi liikkeitä. Nyt ne tuntuvat paljon terävämpinä (istukka ylhäällä takana).

4D-ultra jätetään väliin, samoin tehtiin viimeksi. Ei hirveästi houkuta lähteä ajamaan reilua 200 kilometriä suuntaansa ”pelkän” ultran takia, jos ei ole pakko. Hiukan ehkä kuitenkin harmittaa, olisihan se varmasti hieno kokemus.

Halit teille kaikille, jotka olitte kärsineet kovasta pahoinvoinnista. Itse aloin oksentamaan (kuten tytöstäkin) vasta siinä vaiheessa, kun kirjojen mukaan pahoinvoinnin pitäisi alkaa helpottamaan. Ja sitä jatkui sitten melkein tähän päivään saakka. Olisko nyt viides päivä kun pyttyä ei ole tarvinnut halailla. Sitä ennen olikin vain jatkuva etova olo, mikään ei maistunut, hyvä jos vettä sain juotua. Alkuaikaa en siis muistele hyvällä.

Melkein kaikki tavarat meillä on esikoisen jäljiltä vielä tallella. Tuplia olen hieman miettinyt, mutta niillä ei vielä ole niin kiirettä. Riippuu myös varmaankin siitä missä siinä vaiheessa asutaan (uuden isomman asunnon metsästys siis menossa) ja kuinka hyvät kulkuyhteydet siellä on ja kuinka pitkiä lenkkejä tullaan tekemään = riittääkö seisomalauta. Meillä on nyt Gessleinin F6set ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä niihin. Tavaratilaa voisi olla enemmän, mutta senkin kanssa ollaan pärjätty.

Mutta, jotta tästä ei nyt ihan täyspitkää romaania tule, niin lähden listoitushommiin ja palailen taas paremmalla ajalla.

Paipula 17+5
 
voimia kaikille jotka ovat saaneet huolestuttavia tuloksia rakenneultrasta, toivotaan et kaikilla käy kumminkin parhainpäin.:hug:

onnittelut heille jotka ovat saaneet hyvät kuulumiset rakenneultrasta ja saaneet selville sukupuolen.:flower:

itellä olis ultra ens to, alkanut jännittää kovasti kun ei sitä ole osannut kuvitella et siellä vois tulla ikäviä uutisia ja aika monella jo täällä käynyt niin, alkanut miettiä et toivottovasti tällä on vaa kaikki hyvin kummiskin jo neljäs tulossa...

itsekin käyn monta kertaa päivässä vilkaisemassa tätä sivua mitä tänne on ilmestynyt, mut vaikeeta on käydä kommentoimassa usein kun lapset vie kaikki kädet...

neuvolassa kävin ma kaikki oli hyvin, huonosti sai sydänääniä kuuluviin kun muksu näyttää majailevan tuolla enemmän selkää vasten, kovasti mun epäilykset siitä et istukka olis edessä vahvistuu, mut sit ku saatiin kuuluviin nii oli siin 150 paikkeilla, painoa mulle on tullut alusta asti lisää nii n.1,5kg, ihan hyvä vaa, jäi kyl edellisestä raskaudesta nii paljon ylimääräistä ettei paljon tarvi nousta mut ehtiihän se vielä. sf-mitankin se otti vaik ei ihan viikkoja ollut tarpeeks nii se huiteli yläkäyrällä, toivottovasti tasaantuu muutenhan tulee iso laps ja nää muutkin on olleet ihan tarpeeks isoja...

dementia on ihan kaamea tällä hetkellä, unohdan sekunnissa kaiken ja tunnen itseni tyhmäksi kun ei pää toimi. neuvolas mul olis ollut asiaakin mut enhän mä siel muistanut mitään vasta kotona juolahti ne mieleen...

joulu tykkään joulusta mielettömästi, vois jo alkaa kuunnella joululauluja. tää vuos kutsutaan porukka viettämään meille joulun ekaa kertaa nii siin tulee olee vähän stressiä et hyvä kun olen saanut lahjat hankittua nii niit ei tarvi enää miettiä...:p

selkä- ja lantiokipuja on jo, kivan aikaste jo tullut, ei kauaa tarvi seistä nii alkaa ottaa ristiselästä julmetusti, kaupankassan jonot ovat ihan tuskia, yöllä pyörii sängyssä kun ei asennot ole kauan hyviä, ei mukavaa. muistan vaa kun tokan lapsen kaa aloin kans kärsii varhaises vaihees kivuista nii loppuaika oli yhtä jatkuvaa tuskaa, nii et kävin ihan neuvolassa itkee kun en kestänyt enää... mitens nyt jos tulee noi pahat ja on viel tollanen pikkuinen kotona jota pitää nostella syliin... pelottaa vähän.

äitiyspakkaus en muista olenko jo kommentoinut mutten ota, löytyy kaikki kotoolta valmiiks ja ku tää on viimoinen nii turha se olis, kattoo jos sil rahasummal löytyis jotain pientä kivaa/ tarpeellista.

nyt ei muuta tuu mieleen

pepper& pikkuinen 18+2:heart:
 
(.) Tänään lääkärineuvolassa käyty. Ja taidan olla ketju ensimmäinen joka passitettiin saikulle äippälomaan saakka. Tosin odotettavissa oli vaivojen ja sen etisen istukan vuoksi... Lääkäri oli vähä sitä mieltä et on kyl niin pahasti alhaalla istukka et kovasti pelottaa et sektioon mennään, mut siis kontrolli sit 30 viikolla asiasta, et eipäs heitetä kirvestä kaivoon... Mut jos leikkaukseen mentäis meidän vauva syntyis jo helmikuun alkupuolella ku leikkaavat 36-37 viikolla... (Ajattelin jo hädissään et oikeesti reilu 3kk ni vauva VOI olla jo sylissä... huiii....) Nyt siis ollaan rauhassa ja odotellaan vaan ja toivotaan et alatie synnytys saatais viel onnistuun, pelkään sektioita viel enemmän ku normi synnytystä... :(
Paino arvioksi sano nyt 450g pikkuisella ja mitat ok edelleen. Ja sukupuoli asiasta oli samaa mieltä kuin kätilökin viikkoa aikaisemmin! :heart: Nyt siis oikeesti alkaa tuntuun et kyllä se nyytti viel syliinkin saadaan, eikä siihen enää oo ees aivan kauheesti aikaa... :)

Joulu fiilis alkaa hiipiä jo tännekkin. Tänään satoi ensilumi! :heart: Piti laittaa ulkolyhtyihin kynttilät ku pimeni ulkona. Odotan muutenkin joulua ihan eritavalla ku tiedän nyt et saan olla sen kotona perheen kanssa, esikoisen ensimmäisen joulun olin äitiyslomalla ja sen jälkeen 3 joulua ollu töissä aina osittan, viime jouluna jopa aattona aamussa. :( Mut nyt oon kotona ja fiilistelen täysillä... Jouluostoksillekkin oon menossa jo ens viikon alussa, oon keksiny jo lähes kaikki lahjat mielessäni ja nyt pitäis suoriutua kaupasta niiden löytämiseen... En uskalla jättää kovin myöhään lahjashoppailua ku en tiiä miten tää kroppa kestää sit joulukuussa enää jouluruuhkassa luovimista tunti tolkulla, mieluummin olen siis aikaisemmin liikkeellä!

Tulipas stooria taas kerrakseen... :)

Nopponen 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille!

Onnea hyvistä uutisista!

Tsemppiä ja jaksamista kaikille sitä tarvitseville!

Joulu on mun lempijuhla! Serkun kanssa jo suurin piirtein lasketaan päiviä jouluun. :D Vielä en ole lahjoja hankkinut, mutta jonkin verran olen jo miettinyt. Joka joulu meinaan, että ostan kaikki ajoissa mutta ikinä en ole saanut aikaiseksi. Glögiä ostin ja sitä meinaan joku ilta juoda. Lunta saatiin ensimmäisen kerran tiistaina, joka kylläkin suli heti pois. Yksi valo on jo keittiön ikkunassa, sellainen lasipallo jonka sisällä on valot, paljoa en ole vielä kehannut sitä kylläkään käyttää.

Kohdunpohjan korkeutta ei ole vielä mitattu, ensi kerralla neuvolassa mitataan, eli 6.11..

(.) Esikoisen isästä kuului tänään ensimäisen kerran vuoteen. Laittoi viestiä, että haluaisi nähdä tytön isänpäivänä. Haluaisin kyllä, että he voisivat olla tekemisissä, mutta ei se nyt noin vaan onnistu. Tyttö ei ole nähnyt isäänsä n. 3 vuoteen ja nyt oli tosiaan ensimäinen kerta vuoteen kun isänsä laittoi mitään viestiä ja kysyi kuulumisia. Laitoin sitten pitkää tekstiä, että miksi asiat on näin (kun ei muka kuulemma ymmärrä) ja mitä hää voisi tehdä jos tosissaan haluaisi olla lapsen elämässä mukana. Olisi kyllä upeaa kun isä voisi lapsensa elämässä olla, mutta ei asiat voi jatkua niin kuin ennen, että mies näkee vain kun huvittaa, lupaa tulla muttei tule ja ilmestyy n. 2 krt/vuosi. Viimeksi oli pakko pistää hommalle stoppi kun lapsi kärsi niin, että kävi puoli vuotta terapiassa isänsä käytöksen vuoksi. Anteeksi pitkä sepustus, nostaa tunteita tämä asia..
Pikkuisella tuntuu asiat olevan mahassa hyvin, kova potkiminen käy, etenkin mun virtsarakkoa on kiva tökkiä kun se yhtään täyttyy. :D Ultrassa toinen oli pää alaspäin, että nyrkit taitaa tuolla alhaalla taas heilua. Kova on kyllä potkimaan, varmaan on sitten synnyttyäänkin kova menemään, etenkin jos yhtään siskoonsa tulee. :D

CandleLight ja poju 21+4
 
pixie Olen pahoillani tuosta huulihalkoiepäilystä, mutta onneksi se on korjattavissa oleva vaiva :hug:

Nallu Mulla sama juttu, että esikoisesta paino alko nouseen vasta puolen välin jälkeen ja nyt tullut 3kg.. Ahistavaa, vaikka vähäistähän tuo vielä on :)

Onnea kaikille ultrakuulumisista! :heart: On se vain hassua miten ollaan kaikki suuriinpiirtein puolessa välissä, justiinhan tää pino koottiin ja jännättiin, että olikohan se eka plussa ihan oikee vai vaan mielikuvitusta :D

Oma olo ei ookkaan ollu niin tasanen mitä viimeks kirjotin. Näin jälkikäteen tajusin, että alhanen verenpaine on varmasti vaivannut mua koko viikon. Meinasin pyörtyä töissä toissa päivänä ja tänäänkin. Illemmalla kotona mittailin paineita, kun olin niin väsynyt, niin paineet huiteli 1,5h ajan 84/46 paikkeilla. Nyt myöhemmin ne sitten pyöriny 100/60 paikkeilla.. Ei siis ihme, että ajoittain päässä vippaa :D Eikös täällä ollu muitakin joilla oli matalia paineita? Miten teitä on ohjeistettu? Onneks mulla nuo äärettömän matalat paineet ei oo ihan jokapäiväisiä, mutta normaalistikin mun paineet on alle 100/70..

Niittyvilla Miten teidän ultra meni tänään? Voimia sinne ja oot kovasti ajatuksissa! :hug:

Palaillaan taas ja voikaahan hyvin mammat! :)
 
Asumisesta me asutaan omakotitalossa 135 neliötä. Omaa huonetta ei enää tälle pienokaiselle riitä, mutta eiköhän sopu sijaa anna. Itsekin sain vasta yläasteella oman huoneen. Joku kirjoitti koirahaasteesta kerrostalossa. Meillä oli esikoisen syntyessä 4 koiraa. Asuttiin kyllä rivitaloasunnossa, mutta oma piha oli pelkkää laatoitusta, ei siihen oikein voinut niitä asioille päästää. Kyllä oli vähän haastetta välillä, mutta en silti muista erityisen raskaana aikana.

Hyvä oli joku toinenkin asia mitä meinasin kommentoida, mutta eihän sitä kahta asiaa voi muistaa yhtä aikaa :) Ja se kommentoitava asia ei ollut raskausdementia, vaikka sitäkin täällä on. Juuri nyt ei muistu mieleen muuta kuin kahvi esikoisen aamumuroissa :) Niin, olen mm. töistä lähtenyt ruokatunnille ja huomannut ajelevani kotiin päin moottoritietä...

Katsu ja Hippu 18+2
 
Sintu74, täällä tassu pystyssä!! o/
Mullakin nyt eilisestä lähtien ihmeen runsasta valkovuotoa, todella tarvii sen alushousunsuojan kun tuntuu todella semmone "lirahdus" välillä. Tiedä sit mistä johtuu. Jos saat selville, tule kertomaan minullekin! :)
 
Sintu ja Tigerina, täällä myös sama vaiva! On ollut oikeestaan raskauden alusta saakka. Oon kuitenki lukenu asian olevan täysin normaalia. Muistaakseni kaikki limakalvot siis reagoi jotenkin raskauteen ja lisääntyneeseen verimäärään. Nenäkin on usein räkäisempi tai tukkoisempi kuin yleensä.

Alisa84, mulla oli myös alhaista verenpainetta. Nyt ei ookaan pitkään aikaan mitattu. Ens maanantaina mulla on neuvola, niin saa nähdä mikä on taas asianlaita ja ohjeistetaanko mitenkään. Luulen itse että paineet on taas lähempänä normaalia, kun ei enää samalla tavalla huippaa. Itse vedin vaivaan silloin salmiakkikuurin. ;) (sai hyvän syyn herkutella..)

Katsu, hyvä tietää että koirat + vauva pihattomassa asunnossa voi olla mahdollista. Ehkäpä se saadaan sujumaan. Onneksi on pääasiassa kaksi ulkoiluttajaa, eniten vaan mietitytti miten miehen työpäivän aikana sujuu.. Mutta harvemminpa noilla koirilla sellasta hätää tuleekaan, jota ei osaa ennakoida.

Eilen oli ensimmäinen kerta mammapilatesta! Luulin, että liikunta voi olla kivaa vaan jos siihen liittyy vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta oli tuo pilateskin ihan mukavaa. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka liikunnasta pitävät, mutta eivät nyt syystä tai toisesta pysty/jaksa rankempaa liikuntaa harrastamaan!

Täälläkin on satanut yön aikana lunta! Voi kun pysyisi maassa! :) Meille tulee illalla vieraita, ja ajattelin heti, pitäiskö se mennä vielä nopsaa hakemaan glögiä ja pipareita jälkkärin jälkkäriksi. :D

Nyt pitääkin mennä siivoomaan ja valmistelemaan ruokia. Hyvät viikonloput kaikille, voikaahan paksusti! :)

Nanna 18+3
 
e79
Kokkeli: paljon halauksia ja tsemppiä! Noita uutisia tässä vaiheessa ei enää kenellekään toivoisi!

Niittyvilla ja Pixie: tsemppiä jatkotutkimusten odotteluun! Pixie, useimmiten nuo huulihalkiot ovat onneksi täysin yksittäisiä rakennepoikkeavuuksia ja ainakin Helsingissä toimiva HUSUKE korjaa niitä tosi nätisti. Oulussakin taitaa olla vastaava keskus, joten apua tuommoiseen pitäisi löytyä hyvin.

Tekstiä oli tullut ihan hurjan paljon, ja onneksi useimmilla rakenneultrissa ei ole ollut mitään poikkeavaa. Tsemppiä sairaslomalaisille ja hankalien elämäntilanteiden kanssa painiville!

Rakenneultra: oli täälläkin keskiviikkona, mitään isompia rakenteellisia poikkeavuuksia ei tullut esille, mutta toisella puolella aivoissa todettiin sinällään vaaraton pleksuskysta. Tuo kuuluu tuommoisten ultraäänen soft markkerien listaan, joka yksittäisenä ei pitäisi olla mitään, mutta jos olisi jotain muutakin, voisi silloin liittyä suurentuneeseen trisomia 18:n riskiin. Kätilön silmään ei jäänyt muuta poikkeavaa, mutta oli ehkä vähän kiireisen oloinen tutkimus. Julkisella puolella emme tulleet ohjatuiksi jatkoihin, mutta varasin alkuviikkoon yksityispuolelle rakenneultran sikiötutkimuksiin perehtyneelle lääkärille. Sen verran jäi kuitenkin löydös mietityttämään. Ensi viikolla toivottavasti syynätään kaikki mahdolliset pienetkin trisomia 18 viiittaavat asiat eikä toivottavasti tarvis lähteä sitten miettimään vielä lapsivesinäytettä ja kromosomitutkimuksia. Eli vielä saadaan hetki jännittää ennen kuin voi huokaista. Nuo pleksuskystat näyttäisivät olevan kyllä olevan osa sikiön normaalia kehitystä näillä viikoilla vielä ja niitä näyttäisi löytyvän 1-3%:lla sikiöistä ja vain pienellä osalla näistä on sitten jokin kromosomipoikkeavuus. Onneksi eka vaiheen seula oli täällä täysin normaali (niskaturvotus 0.8 mm, trisomia 21 riskiluku 1/11 000 ja trisomia 18:n riskiluku 1/100 000) eli toivottavasti puhuisi sen puolesta, ettei kyseessä olisi trisomia 18... Niin, ja hyvin vahva aavistus pojasta tuli :)

Asuminen: tällä hetkellä majaillaan vuokrakaksiossa, mutta ostettiin paritalon puolikas (114 m2) tovi sitten. Muuttamaan päästään noin kuukauden päästä. Ihana saada tilaa ja piha tulokasta & kauempana asuvia isovanhempia ajatellen.

Äitiyspakkaus, hankinnat: Kun esikoinen kyseessä ja poika näillä näkymin, niin otetaan äitiyspakkaus. Kaikki isot hankinnat ovat odotelleet rakenneultraa eli vielä ei ole oikeastaan mitään valmiiina.

Paino, liikkeet, selkäkivut: Painoa näyttäisi lähtötilanteeseen nähden tulleen noin 3-4 kg, joista valtaosa oli tullut ennen eka neuvolakäyntiä kesälomailun syynä. Liikkeistä alkaa olla aavistuksia, jokunen reippaampikin on tuntunut. Meidänkin kaveri tuntuu olevan aika ilta/yökyöpeli aktiivisuuden suhteen... Selkä- tai lantiokipuja ei vielä onneksi ole ollut.

Joulu: Ekat glögipakkaukset löytäneet tiensä tännekin! Kunhan päästä muuttamaan, niin varmaan pihavaloja jne tulee hankittua :) Kun tykkään leipoa, laittaa ja askarrella, on joulun aika sangen mieluista täälläkin.

Pääkaupunkiseudun kokoontuminen: mielelläni mukana, mikäli vain käyvät aikatauluihin muuton suhteen.

Mukavaa viikonloppua ja varovaisesti liukkailla keleillä! Ensilumi tuli näköjään tänne eteläänkin asti :)
 
Sintu ja Tigerina: Jep, täällä myös runsasta valkovuotoa heti plussauksesta saakka... kontroloitiin sit näiden suppari-ongelmien takia n. 1kk takaperin hiiva ja olihan se. Hoidin pois canestenilla... jonkin aikaa valkkaria tuli vähehemmän sit taas pikku hiljaa entiseenmalliin. Nyt sit eilen ottivat gynetutkimuksen yhteydessä streptonäytteen ja hiivan, vaikka nytkään ei mitään muuta oiretta oo ku vähä runsaammanlainen valkkari... ja niinhän se tänä aamuna selvis et jälleen on hiiva. :( Vaikka vaaraton sinänsä tulehduksena ja monillakin varmaan tietämättään se voi olla oireettomana ni ehdottomasti käski hoitaan vaan jälleen pois, edes hetkeksi aikaa ku raskaana kaikkeen riskit on suuremmat ja voi jopa provosoida supistuksia jos tulehdus jyllää hoitamattattomana pitkään. Joten canesten 3vrk kuuri aloitetaan taas tänä iltana. Itselläni hiiva on harvinainen muuten mut näköjään tässä raskaudessa se uusii jatkuvasti, esikoisen odotuksessa ei ollu mitään vaivoja... : / Näin siis meillä.

(.) Kyllä oli meidän 4v. neidillä kiire aamulla ulos tekeen lumienkeleitä... Aamupala hotkittiin hirveetä kyytiä ja sit ulos! Ihanan valoisaa ku lunta saatiin... kun pysyis vaan... :)

Nopponen 21+6 (huomenna poksuu...)
 
Neuvolakuulumisia: Kaikki on periaatteessa ihan hyvin. Kohdunpohja on navan yläpuolella mutta ei sieltä kyllä dopplerilla löytynyt kuin yhdet sykkeet ja nekin vasta 10 minuutin etsimisen jälkeen. Voimakas virtaussuhina kylläkin, joten epäilys että istukka on tällä kertaa edessä. Mutta se syke, vahva ja tasainen 150krt/min ja lapsi heitteli voltteja siihen malliin että neuvolantätikin naureskeli että se varmaan hyppää napanuoralla narua. :D

Kohtu on siis iso ja vettä on paljon, tahtoisi antaa oletuksen ettei tämä lapsi ole yhtään sen pienempi kuin sisaruksensakaan jotka on käynnistetty 38+0 ja ovat olleet jo silloin 4-kiloisia.

Verenpaine 130/72, hb 130.
Proteiinit plussalla, lähete labraan. Katotaan sieltä että mitä tuloksia tuo antaa. Seuraava nla kuukauden päästä.

Sellasta täältä. Ultra 7.11.

Tikuliina ja tyyppi 18+5.
 
Lunta sataa ja poksuu 22

Joulu jollain tavalla on joulu-ihminen toisaalta en. Tykkään laittaa kodin jouluaiheisesti, eniten pidän noista ulko*joulu* valoista :) Suvun kanssa aina vietetty

Liikkeet täällä tuntui kunnolla eilen!!

Olo on ollu hyvä, särker välillä mutta ei se mitään. Tänään sain nauttia vapaa päivästä, kävin 3km lenkillä tuolla lumisissa maisemissa, rakastan talvea!! Mamamia.fi. tilasin talvitakin oli kyllä hintava mutta tarvii sitä takin ja menee koko raskauden ajan! Tarjouksella 100e :) TYKKÄÄN!

Talvirenkaat ja autoilu kaupungista tullessa huomasin monta autoa ojassa :/ ja monet ei päässeet ylös mäkiä. Meilläkin oli eilen aamulla vielä kesärenkaat molemmissa. Onneksi lumisade alko vasta viiden jälkeen niin mies kerkisi vaihtamaan ne molempiin ennen kuin lähti yövuoroon.
joten varokaa liukkautta

Heidi ja Ihme 22+0
 
Viimeksi muokattu:
Puoliväli saavutettu! Mahtavaa! ..mahakin alkaa olla aika mahtava, näyttää HYVIN muhkealta ja kiloissa tullut varmasti 5kg jo.. Koetan lohduttautua että nythän se pikkuinen kasvaa kovasti ja maha samalla, ja kun en ole roskaruoalla mässäillyt niin ihan normaalia kai tuon luulisi olevan vielä. :)

Pikkuinen potkuttelee kovasti ja liikkeitä tuntuu joka päivä :heart: Vähän helpottaa odotusta rakenneultraan marraskuun alkuun, kun tietää että liikettä ainakin on. Toivottavasti itse ultrassa kaikki on muutenkin ok.

Asuminen Rivitalokolmiossa asustellaan kahden mieheni kanssa. Ihan hyvin tulee pikkuinen mahtumaan tänne. Takapihalta näkyy myös taloyhtiön leikkikentälle, mikä on loistavaa pidemmälle ajateltuna. Muutenkin asuinalue on rauhalline ja viihtyisä niin ihan mielelläni en pois muuttaisi.

Äitiyspakkaus otetaan. Kovasti odotan myös seuraavaa neuvolaa, josta saan Kelaa varten kaikki paperit. Eikös ne nyt loppuvuodesta alkanut jo jakaa sitä uutta pakettia?

Oma vointi on pääasiassa ihan normaali ja hyvä. Tänään kävelyllä huomasin, että vauhtia ei pysty enää pitämään ihan samalailla yllä. Myös lonkkaa alkoi oudosti vähän särkeä loppua kohden. Mutta valkean maan takia mieli pysyi pikku kolotuksesta huolimatta valoisana. :)

Mukavaa vkonloppua!

Laia 20+0
 
Pikainen päivitys puhelimella..
Ensimmäinen käynti äitipolilla ikävissä merkeissä. :( Iltapäivällä hulahti melko iso määrä verta. Mä sain paniikin ja siitä hyvästä supisteli sit tosi kipeesti. Kiireellä lähdettiin päivystykseen ja tutkittiin tosi tarkkaan. Vauvalla kaikki ok, istukka ei ollut revennyt, mut istukasta veri tietty peräisin kun eteis istukka. Pääsin kotiin mut nyt pitää vaan paljo makoilla eikä mitään saa nostella, ei saunoa jne. Jos alkaa vuotaan tai kipuja lisää osastolla on mulle paikka odottamassa. Jos vuoto ei ainakaan lisäänny maanantaina omaan tk:hon ja siellä pistetään 3 päivänä se hoito mikä kehittää vauvan keuhkoja nopeemmin... (en muista sen hoidon nimeä, joku b:llä alkava..) Mut siis näyttää et on todellaki nyt vaara et keskosena pian syntyy. Pelottaa ja ahdistaa. Wc:ssä käynti on kamalaa ku pelottaa hulahtaako taas. Myös osastolle joutuminen ois kamalaa moneksi kuukaudeksi... Ois tosi vaikeeta itselle ja myös miehelle työssä käynti ja esikoisen hoidon järjestäminen jne. Eihän näitä sais murehtia mut silti väkisin murehtii. Vielä on liian pitkä matka turvallisille viikoille... :'(

Nopponen 21+6
 
Uusintaultrassa todettiin väärä hälytys. Olo on kyllä huojentunut.

Tämä viikko on vedetty masennukseen karkkia ja suklaata siihen malliin, että en viitsi puntarilla edes käydä... Tulee varmaan valitusta 2 vko päästä neuvolassa, mutta eiköhän painonnousu ole ollut tämän viikon pienimpiä huolen aiheita.

Nopponen apua, kuulostaa tosi pelottavalta! Hurjasti jaksamisia! Samoin tsempit kaikille saikkulaisille ja jatkotutkimusten odottajille!

21+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nanna*83

Yhteistyössä