*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Moi kaikille!

Luin 3 sivua enkä enää muista mitä kaikkea piti kommentoida, mutta kokeillaan.. :D

Äitiyspakkausta en ota. Saan kavereilta kaiken tarvittavan ja vaikka kuinka vannoin niin niinhän meille löysi tiensä viime viikolla kassillinen 56 senttisiä vauvanvaatteita. Ihan kamalan pieniä. <3

Parisuhteen voimavarakyselyä en ole nähnyt enkä kuullut, tosin mulla on se toinen neuvolakäyntikin vasta perjantaina. Ja toisaalta, eipä tässä parisuhteessa hirveesti oo puhumista, yh-äitinä puhuisinkin mieluummin tukiverkostosta, että jos kyselevät neuvolassa niin se on nopeasti täytetty.

Kastamisesta on ollut puhetta. Mä en kuulu kirkkoon joten lasta ei kasteta eikä näin ollen virallisia kummejakaan ole. Tosin jokaiselle lapselle olen pyytänyt ns. haltijakummit, jotka toimittavat kummin virkaa.

Asumisesta on ollut myöskin puhetta. Mä asun lasten kanssa 70 m2:n kolmiossa, ja ihan hyvin mahdutaan tässä asumaan myöskin tämän 4. lapsen kanssa. Meillä kun noita makuuhuoneita käytetään vain nukkumiseen ja kaikki muut aktiviteetit tapahtuvat olohuoneessa, ruokailutilassa ja keittiössä.

Rakenneultra on vasta 7.11. Olen nähnyt kaikenlaisia vauvaunia viime aikoina, ja jotenkin on olo, että poika olis tulossa mutta katsotaan suostuuko hän näyttämään sukupuolensa sitten tuolla ultrassa.

Omppulimu pohti tee-asiaa. Mä juon pelkästään teetä kun kahvia en saa juoda ja ainakin naistenklinikalta sanottiin että kunhan en juo äärettömästi vihreää teetä enkä mielellään ollenkaan yrttiteetä niin kaikki on hyvin. Kamomillateetä saan minä ainakin juoda, samoin maustettuja teelaatuja kunhan pohja on mustaa tai valkoista teetä.

(.) Vatsa kasvaa ja lapsi on taas alkanut potkimaan ja pyörimään. Supistuksia oli eilen hyvin säännöllisesti 2 tuntia ja sitten ne loppuivat. Olivat itseasiassa jokseenkin kivuliaitakin. Mainitsen asiasta neuvolassa kun ei niitä ole tänään ollut enkä jaksa jatkuvasti ravata Naistenklinikan päivystyksessä kun ne vaan käskevät lepäämään enemmän.

Rytmihäiriötkin ovat edelleen vaivana, lääkkeet eivät oikein auta niihin mutta ei auta kuin levätä niidenkin takia. Vähän pelottaa tämän lapsen puolesta tuo hänen sydämensä toiminta. Meillä on suvussa erittäin vahvasti periytyvänä nämä sydänongelmat ja pikkuveljeni kuoli niihin 3 päivän ikäisenä mutta omat lapseni ovat niiltä säästyneet. Serkkujen lapsilla noin joka kolmannella on sydänvika. (Mainittakoon tässä että mulla on ensimmäisiä serkkuja yhteensä yli 40 ja heillä lapsia.... no en oo viime aikoina laskenut mutta sanoisin että yli 60 ja ennenkuin joku alkaa miettimään niin ei kuuluta mihinkään lahkoon tmv. On vaan runsaasti sikiävä Pohjois-Karjalainen suku.)

Oliskohan siinä tähän hätään vähän kaikkea.

Ai joo, piti kysyä vaippa-asiaa. Mä olen aina vannonut kertakäyttövaippojen nimeen, siis esikon jälkeen kun hän oli allerginen vaippojen pinta-aineille ja oli pakko kestovaippailla eikä se ollut niin helppoa tuossa -90-luvun lopulla.. mutta nyt siis olen miettinyt kestovaippailua. Oletteko te muut jo ajatelleet asiaa/onko teillä kokemuksia kestovaippailusta. En viitsisi ihan ilman pohjatietoa hypätä siihen suohon.

Tikuliina ja tyyppi 18+2 (niin se aika vaan rientää)
 
Sone ja muutkin mainitsivat alaselkäkivuista. Kyllä vaan, ihan ensimmäisiä oireita plussaamisen jälkeen ja näin oli myös esikoisen kanssa. Selällään ei kärsi maata juuri ollenkaan ja jonkin verran nostelut ja kumartelut tuntuu tuolla alhaalla. En ole tästä ollut kyllä yhtään huolissaan (ihme sinänsä!) ja onneksi kivut on sellaisia, että eivät ne perusarkea juurikaan haittaa.

omppulimu pohti teen juomista. Kai siinä kieltolistassa on ideana, että koska runsaasta yrttien käytöstä raskausaikana ei ole tarpeeksi näyttöä, niin kielletään sitten varmuuden vuoksi. Kyllä minä mieluummin juon yrttiteetä kuin vaikka keinotekoisesti makeutettua limua tai mehua, vaikka niitä kyllä saisi listan mukaan mielin määrin kitata. Jos on kyse kupillisesta tai parista päivittäin, niin en huolestuisi ollenkaan tuon teen kanssa, mutta jos on tapana vetää litratolkulla joka päivä, niin ehkä silloin pyrkisin suosimaan ihan tavallista mustaa teetä.

Tikuliina kyseli kestoista. Meillä oli esikoisen kanssa käytössä ja samoin hoitolapsella, eli kahden lapsen vaippapyykkiä on tullut hoidettua. Itse en ole kokenut kestoilua haastavaksi ja koen pyykinpesun ja ripustelun yhdeksi kivoimmista kotihommista. Meillä varmaan paljon oli tekemistä miehen asenteen kanssa, hänen mielestä kertisvaipat haisivat niin pahalle, etenkin roskiksessa, että olisi halunnut käyttää kestoja jopa meidän ulkomaan lomamatkalla! Mutta onhan niissä oikeasti hommaa. Työn määrään vaikuttaa oleellisesti se, kuinka paljon vaippoja on ts. kuinkan usein pyykkiä tarvitsee pestä. Meillä ideaali oli, että vaippakone pyöri joka toinen-kolmas päivä. Eli vaippoja pitää olla se reilu 20 ja siihen kuoret päälle, n. 3 / koko riittänee. Vaippoja meni meillä päivässä noin 8. Kuivumiseenkin pitää varata aikaa, ellei ole kuivuria. Kestovaippoja pitää vaihtaa vähän useammin kuin kertiksiä. Kestoja on nykyään ihan hirveästi erilaisia, eri malleja, kuoseja, täytteitä ja vaikka mitä. Vain kokeilemalla löytää itselleen ja omalle lapselleen sopivimmat vaipat. Meidän rimppakintulle kävivät ainoastaan sisävaipat erillisellä kuorella. Sellaiset "kätevät" all-in-one vaipat, jossa kaikki yhdessä, falskasivat armottomasti. Oma vinkki on, että alkuun voi ostaa muutaman mallikappaleen, joiden avulla sitten löytää oman suosikkinsa ja sitä voi sitten hankkia lisää. Kestiksiä on sellaisia yhden koon vaippoja, joita voi kasvattaa vauvan myötä, ja sellaisia suosittelen ehdottomasti, tulee meinaan melkoisesti halvemmaksi. Muutenhan vaippoja joutuu aina ostamaan uudet satsit, kun koko vaihtuu, koot menee suunnilleen 3-6 kg, 5-8 kg, 7-10 kg ja siitä ylöspäin. Kestoja on tällä hetkellä hyvin liikenteessä ja huutiksesta tai kirppiksiltä löytää aika hyvin hyväkuntoisia vaippoja melko edullisesti. Kestot on myös hyvä vaihtoehto kertiksien oheen, eli yksikin kesto silloin tällöin on parempi kuin ei koskaan. Ainakin sinulle Tikuliina toivon, ettet kuitenkaan stressaile mistään ylimääräisestä, etkä aseta itsellesi liikaa tavoitteita (= pakko käyttää kestoja) :heart: Pääasia, että jaksat pyörittää perheesi arkea, kestovaipoilla tai ilman!

Tulipahan taas stoori! Mulla on tylsää töissä ;)

kwaidan ja Puh 19+6 (huomenna puolivälissä)
 
Niittyvillalle voimia! Kamalan surullista että vielä tässä vaiheessa tulee ikäviä uutisia! :'( Toivotaan sormet ja varpaat ristissä että osoittautuisi lievemmäksi kuin ensi alkuun näytti!

Alaselkäkipuja alkoi tulla minullekin viikonloppuna. Käytiin maalla pikkulenkillä ja siellä kipeytyi selkä tosi kipeeks. Sellasta iskiastyyppistä juilimista. Yllättäen ne helpottikin töissä ollessa, siellä saan kuitenkin istua enemmän kuin kotona. Olen ikuisesti kiitollinen vuorokaverilleni joka oli vaatinut pomolta Salli-satulatuolin työpisteellemme, siihen hävisi minun selkä- ja hartiakivut! Iskiasvaivaa minulla oli esikoista odottaessa vasta loppuraskaudesta mutta nyt minulla onkin isompi maha kuin silloin.

Särö 21+4
 
Kwaidan, kiitos vastauksesta. En mä ajatellut kovasti siitä stressata, olenhan kärsinyt "täydellinen äiti"-syndroomasta jo vuosia ja sitä terapiassa purkanut. Enää ei ole tarvetta suorittaa äitiyttä kaikkien oppikirjojen mukaan tai sen mukaan mitä muut ajattelevat.
Mulla on kuivausrumpu joten se, että vienkö vaipparoskiksen alas 5. kerroksesta joka 2. tai 3. päivä verrattuna siihen että pyöräytän koneellisen vaippapyykkiä ja heitän sen kuivuriin kuivumaan, on lähinnä ... no en tiedä mikä kysymys se on. Enkä tiedä tuleeko miten paljon taloudellisemmaksi, sillä kyllähän tuo pesukone kuluttaa vettä ja sähköä ja kuivausrumpu sähköä, melko paljonkin. Ehkä päädyn jonkinlaiseen kompromissiin.

Tänään sain puhelun, että noiden keskimmäisten lasten huoltajuus siirretään mulle kokonaan, ja tapaavat isäänsä vain valvotusti, silloin kun itse haluavat. Tietysti se tahtoo sanoa että täytyy jaksaa vielä vähän enemmän, mutta toisaalta yksi iso stressin aihe lähtee pois kun ei ole pakko viedä lapsia kotiin jossa on väkivallan uhka. Exä on nyt kahdesti tuomittu lasten fyysisestä ja henkisestä pahoinpitelystä eivätkä lapset ole tahtoneet aikoihin mennä isälleen mutta mun on ollut pakko heidät sinne viedä.

Siinäpä sitä vuodatusta. En siis suorita äitiyttä vaan elän näiden lasten kanssa niinkuin meille parhaiten sopii. Ei meillä ehkä ole kaikkein steriileintä aina eikä kaikki hyvässä järjestyksessä mutta lapset ovat onnellisia.

Tikuliina ja tyyppi josta ilmeisesti tulee jalkapalloilija tai potkunyrkkeilijä.
 
Pikaisesti kävin lukemassa.

Niittyvilla Ihan sanattomaksi vetää, voimia ja, tsemppiä ja parhaita mahdolllisia uutisia sinne! :hug:

Tigerina Hauskoja :LOL:

Täällä kovasti "vaivattaa", että kumpaakohan sukupuolta tuo meidän vaaveli on :D Miten sitä malttaa odottaa vielä samanmoisen pätkän? Työntekokaan ei nyt oikein nappaisi. Jotenkin sitä odottaa jo kovasti kotia jäämistä ja niitä rauhallisempia aamuja, jolloin ei ole pakko herätä 05.25... Noh, ei onneks oo enää ihan mahottoman pitkästi.

Voimia kaikille ja paljon onnea niille, jotka sai hyviä uä-kuulumisia :heart:

alisa & Hippu 21+3
 
Mam_87 Mun masu on aikalailla samaa koko luokkaa, mutta kun on vähän ylimääräistä niin se ei näytä noin kauniilta :)

Ajatuskatkoja on mullakin, mitään hauskaa ei nyt kyllä tule mieleen..

Selkäkipuja on täälläkin. Tein lauantaina isomman siivouksen esikoisen synttäreitä varten ja sillon en paljoa ehtinyt istua tai makoilla. Sen jälkeen selkä onkin ollut koko ajan kipeänä :/ Makuulla kipu helpottaa hetken päästä, mutta alkaa taas kun on pystyssä. Ei kestä selkä enää samanlaista rasitusta kuin normaalisti.

Tikuliina Hieno juttu toi huoltajuuden muutos :)

3 yötä ultraan ja mä en oikeen enää pysty muuta ajattelemaan. Kauhea jännitys, että onkohan kaikki vauvalla ok. Ja tietysti se sukupuolikin jännittää, toivottavasti vauva myös sen näyttää. Mä en oikeen osaa noita neutraaleja vaatteita ostaa kun olen niin ronkeli :D

20+3
 
Niittyvillalle voimia! En voi kuvitella, miltä tuollainen odottelu tuntuu. Itse ainakin olettaa aina noihin ultriin mennessä, että tietenkin kaikki on ok. Sitten kun ei olekaan...vetää hiljaiseksi.

Kävin tänään 4D-ultrassa. Mahtava kokemus jälleen. Rakenneultrassahan epäiltiin poikaa, mut kätilö ei ollu varma. Nyt sukupuoli vaihtui tytöksi. Ei sitten tarvi myydä esikoisen vaatteita (vaik pienet oon jo ajat sitten myynyt).

Mä ostin kirpulta 50 cm toppapuvun. Uskon et tämäkin vauva on pienikokoinen. Esikoisen kohdalla käytin alussa 45 cm vaatteita, vaik syntyikin rv 38+6. 50 cm vaatteita on tullu osteltuu jo reippaasti ja 56 senttisiäkin, lähinnä neutraaleja. Nyt voi ostaa tyttöjen tunikoita, mekkoja ja leggareita. Ihanaa!

Facebookissa en oo sanonu viel mitään, enkä varmaan sanokaa.

SMV78 21+1
 
Viimeksi muokattu:
Piti vielä tulla nopiasti huikkaamaan ultrakuulumiset, meille tulleepi poika! :heart: Mies oli ja on ihan innossaan, sanoi jo alkuraskaudesta, että potra poika sieltä tulee, kun ittellä taas ensin oli tyttöolo, joka vaihtui poikaoloksi ekan ultran jälkeen, ja sit taas en enää ollu varma. ;) Kaikki oli onneksi hyvin, ja poijjalla painoa oli 400grammaa, edelleen on muutamia päiviä edellä koossaan.

Meillä ultraaja kysyi, että halutaanko tietää sukupuoli, ja sitten tokas että "no poikahan sieltä on tulossa!" Näytti vehkeet hetken päästä, kun vauva kääntyi hyvään asentoon, ja sano vielä uuestaan että ihan selvästi poika. :) Jännää, jospa kaikki menisi hyvin loppuun asti. :heart:

Viude ja Dude 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Onnea taas kaikille, jotka ootte saaneet hyviä uutisia rakenneultrassa! Ärsyttää tulla täällä häntäpäässä, kaikkea saa mukamas odottaa paljon pidempään. :D Mulla vielä tasan 2 vk ultraan, jolloin kasassa 20+1.

Niittyvillalle paljon, paljon voimia. :hug: Oon tosi pahoillani teidän puolesta, kun kaikki ei ollut niin kuin piti. Toivotaan tosiaan, ettei ole mitään kovin vakavaa.

Meliah, kiitos lohdutuksesta tuossa paino-asiassa. Kai se on vaan hyväksyttävä että kiloja tulee, ja niin kauan kun kuitenkin pääsääntöisesti syö terveellisesti ja liikkuu, niin minkäs teet. Ehkä kroppa vaan haluaa kerätä sitä vararavintoa imettämistä varten...

Mam_87 Oi, niin kaunis vatsa!

Tigerina, hauskoja noi sun sekoilut! :D
Itselläni raskausdementia on puhjennut ehkä enemmänkin sellasena, että käyn tosi hitaalla. Ei siis hoksottimet toimi yhtään. Varsinaisia unohduksia ei oo kuitenkaan vielä tapahtunut.

Omppulimu, mun käsittääkseni maustetut mustat teet on myös ihan ok. Yrttiteet on ne, mitä ei saisi juoda, kun niiden haittoja sikiölle ei ole tutkittu.

Tikuliina, meillä osuukin rakenneultra samaan päivään! :) Paikka ei kai muistaakseni kuitenkaan ollu sama..

Kummeja olen miettinyt vähän, mutta päätöksiä ei olla vielä tehty. Me ei kuuluta kirkkoon eikä vauvaakaan kasteta, joten kummeiksi voi sen puolesta pyytää ketä vaan. Vaikea vaan valita kun on monta hyvää ehdokasta.

Maalisvauvan ulkopukeutumisesta.. Itselläni kun ei ole vielä kokemusta vauvan pukemisesta, niin en tiedä kuinka paljon toppavaatteita keväälle pitäisi varata. Mulla kuitenkin LA vasta ihan loppukuusta, ja Etelä-Suomessa kun asutaan, niin uskoisin sellasen teddypuvun + makuupussin riittävän.. Korjatkaa jos oon ihan väärässä. :D Kaksi pientä teddypukua olenkin saanut tutuilta käytettynä, mutta hyväkuntoisena.

Kestoilusta olen myös minä kiinnostunut, ja ainakin alkuun kokeilen. En usko, että sillä on niin väliä pesenkö pyykkiä koneellisen joka vai joka toinen päivä, vai 2 krt päivässä, sitä on kuitenkin koko ajan niin paljon. Sain siskoltani pinon käytettyjä taskuvaippoja ja parit ihan pikkuruiset villahousut käytettäväksi sideharsovaipan kanssa. Niillä nyt ajattelin alkuun kokeilla, ja hankin tai ompelen sitten sitä mukaa lisää kun tarvitsee.

Asumisesta. Me ostettiin vuosi sitten meidän nykyinen kerrostalokaksio, jossa 58 on neliötä. En usko, että vauva sinänsä tarvitsee vielä hetkeen lisää tilaa. Tavallaan mulla olis haaveena muuttaa johonkin rivariin, niin että sais oman pihan. Luulen että se helpottais arkea kun on noi koirat. Jos mulla on esim. imetykset ja vaipanvaihdot kesken, ja koira raapasee ovelle että pissalle pitäs päästä, niin mitä mä sitten teen? En mä sillon voi vaan yhtäkkiä lähteä koiraa ulkoiluttamaan, kun pitäis ensin se vauva hoitaa ja pakata vaunuihin. Ja sillä välin koira on voinutkin jo kusasta matolle, mikä vasta riemastuttaiskin. Jos olis se oma piha niin avais vaan oven ja päästäis koirat sinne tarpeilleen. Ei kuitenkaan varmaan vielä vuoteen vaihdeta asuntoa, ettei tarvii maksaa sitä myyntivoittoveroa vaimikäsenytoli.

Liikkeet on taas vahvistuneet, ja niitä tuntuu pitkin päivää. On se vaan joka kerta niin ihanaa kun pieni potkaisee. :heart: Taitaa meilläkin olla joku potkunyrkkeilijä tulossa.

Nanna 18+1
 
Rakenneultraon myös minulla 7.11, silloin oon 20+5! Tosiaan tuntuu että häntäpäässä tullaan ja kaikki on jo päässy iloitsemaan hyvistä uutisista, paitsi tietenkin halit ja tsempit niille joille ultrasta on aiheutunut huolenaiheita :(

Alaselkäkipuja on näköjään myös muilla! Minä en enää pysty nukkumaan meidän sängyssä, on mun selälle liian pehmeä, alaselkä jumahtaa täysin heti jos siinä selälläni oleilen :/ on sitten tosi inhottava koittaa olla kun tuntuu että millään ei saa selkään helpotusta. Kotosalla olen ajoittain ollut ihan selinmakuulla lattialla ja nostanu jalat esim. sohvalle niin että ristiselkä saa levätä. Se auttaa kyllä jonkin verran.

Liikkeitä en ole kyllä vielä kertaakaan tuntenut, toivottavasti alkaisin tuntemaan niin ei tarvitsisi olla niin huolissaan onko kaikki hyvin. Ehkä se on yksilöllistä tai mulla vaan rauhallinen vauva.. Mut väkisinkin alkaa miettimään kun niin monella muulla täällä jo potkuja tuntuu kovin :/

Tigerina 18+5
 
Omppulimu : Tavallinen tee on ihan hyvä, kunha ei lipitä litratolkulla. Teessähän on puolet vähemmän kofeiinia kun kahvissa, mutta usein teekuppi on puolet isompi kun kahvikuppi, eli helposti saa samanverran kofeiinia molemmista. Mie juon pari kuppia päivässä. Ja ihan kaikki teelaatuja, sillä en usko niiden kohtuullisessa käytössä olevan haitaksi, (yrttiteet ja rooibokset myös). Enemmän koen haitaksi ruokien lisäaineet. Mietitään vaikka näin että karkit ja lihaliemikuutiot on varmaan pahimmasta päästä E-listalla..

Kohtuus kaikessa :) Kofeiinistakin on tutkimuksia että säännöllinen nauttiminen ehkäisee naisilla tehokkaasti masennusta, kun taas liiallinen käyttö voi lisätä ahdistusta siihen taipuvaisilla ihmisillä.


(kopsattu toisesta pinosta)
(.) Ultrassa käyty ja kyllä jännitti niin pirusti! Oli ihan tuskaa viime yö meni valvoessa ja raavin itteni melkeen verille.. Noh, kaikki oli vauvalla tällä hetkellä hyvin ja kasvaa ihan normaali kokoisena, arvio oli 351g ja vastasi päivää nuorempaa kun on viikot. Aiemmat vauvat on siis tässä vaiheessa jo olleet pieniä ja on jouduttu kontrolleihin. No kontrolliin joudutaan nytkin mutta toisesta syystä, napanuora on kiinni istukan reunassa, ei kuuulemma vaarallista mutta täytyy seurata, on mahdollista että vaikuttaisi istukan virtaukseen ja sitä kautta vauvan kasvuun, joten kahden kuukauden kuluttua, 19.12 on sitten seuraava ultra. Toivotaan että tämä nyt ei vaikuta mihinkään. Onko kellään muuten kokemusta asiasta?
Mittasi samalla synnytyskanavan ultralla, 47mm, ja on kuulemma ihan hyvä. Infetktionäytteet otti sitä varten myös kun on ollut supistuksia.

Sukupuolta ei siis kysytty, mutta ultraaja sen kyllä näki selvästi Mie olin kattovinani että tyttö ja mies oli näkevinään siellä jotain ihan muuta Yllärinä pysyy!

sone ja bebee 20+3
 
Sone, pakko kommentoida noista lisäaineista ja yrttivalmisteista, mutta tarkoitus ei ole mitenkään ärsyttää tai sohia tikulla muurahaispesään. :) Siis, alan ammattilaisena voin sanoa, että nuo lisäaineet on turvallisia. Niiden turvallisuus on todistettu lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa, kun taas yrttivalmisteita ei ole tutkittu. Näiden jälkimmäisten turvallisuudesta kukaan ei voi siis sanoa yhtään mitään. Eihän kaikki luonnosta peräisin oleva ole turvallista, mietipä vaikka kärpässieniä. :)
Yritän aina pitää suuni kiinni kun näistä lisäaineasioista kohutaan, koska olen huomannut että ne nostattaa niin paljon tunteita, mutta nyt en näköjään voinut olla hiljaa kun istun töissä koneen ääressä tylsistyneenä. :D Sori jos ärsytin jotakuta, se ei ollut tarkoitukseni.

Nanna
 
Viimeksi muokattu:
Nanna: ei minuu ärsytä :D Mut erimieltä oon lisäaineiden terveydellisyydestä. Onhan niitä tutkimuksia vaikka millä mitalla lisäaineiden haitallisuudesta (?) En mie sano että kaikki on haitallisia, osahan on luonnonmukaisiakin, mutta en vaan pysty uskomaan että elimistö pystyisi käsittelemään kaikenlaisia kemiallisesti käsiteltyjä aineita samallalailla kun luonnonmukaisia. Eikä kärpäsisieniä pie tietenkään syödä kun se on todettu myrkylliseksi, mutta normaaleja ruoka-aineita kohtuudella. Ja miun uskomus on että mahdollisimman puhdasta ruokaa. :)
Yrttiteet on miun mielessä samassa kategoriassa kun eteeriset öjyt vaikka, ei ole tutkimustietoa tarpeeksi, mutta en usko että pienet määrät tai altistumiset aiheuttaa haittaa. Kun taas jatkuva "lisäainemössön" mättäminen häiritsee kehon luonnolisia toimintoja :saint:

Mutta näähän sellasia makuasioita nykyään, mie en ole samoilla linjoilla muutenkaan kun yleiset suositukset.. Kemikaalicoctail-blogissa on aika mielenkiintosia juttuja esim. Turvallinen muttei terveellinen : Kemikaalicocktail :)

"virkani puolesta miekin" ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille :wave: uusi maalisvauvan odottaja ilmoittautuu mukaan.
Tarkoitus oli kyllä jo aikaisemmin liittyä "kerhoon", mutta täysiaikainen pahoinvointi ja väsymys ovat kyllä erittäin tehokkaita viemään innostuksen kaikesta. Taustalla olen muutaman kerran käynyt lukemassa mutta josko sitä nyt saisi kirjoitettuakin.

Listalle voisi siis lisätä Paipula, 2.lapsi, VKS
ja laskettu aika on 30.3.

Toinen lapsi siis tulossa, esikoinen on lokakuussa 2010 syntynyt tytönviikari, kaksivuotissynttäreitä siis juuri vietimme :) Myös aviomies löytyy nurkista pyörimästä.

Palailen tarkemmin huomenissa, ruoanlaitto kutsuu.

Paipula ja Tiuku 17+4

 
Kiitos tsempeistä kaikille. Pääsen jo huomenna heti aamulla lisätutkimuksiin, tosi hyvä ettei tarvitse kärvistellä ensi viikkoon. Tuli tosi lyhyellä varoitusajalla ja töissä meni asiat vähän solmuun mutta ei voi nyt mitään.

Pelottaa ihan pirusti. Rakenneultrassa ei siis löydetty kaikkia sisäelimiä, ja jos varmistuu että näin vakava juttu on kyseessä, niin kyllä keskeytykseen varmaan päädytään.

Pixielle hirveästi voimia jatkotutkimuksiin! Aivan hirveää, kun näin myöhäisillä viikoilla vielä käy näin. Juuri kun on huokaissut muka helpotuksesta, että alkuraskauden kriittinen vaihe ja down-seulat on ok :(. Meilläkin tehdään rakenneultra niin myöhään, vkoilla 20-21, että tulee lisätutkimusten kanssa kiire jos siihen on tarvetta. Mun kotipaikkakunnalla rakenne on noin viikolla 18.
 
Heips kaikille tasapuolisesti!
Yks maalismamma ilmoittautuu mukaan, taustaillut oon jo jonkin aikaa :) la 7.3.13

Voimia ja jaksamisia Niittyvilla ja Pixie <3

Mulla 4. lapsi tulossa, eilen oli rakenneuä ja kaikki näytti hyvältä :) Mulla perussairauden vuoksi oli erikoislääkärin tekemä uä.
Mä tässä oon ihmetellyt kun ketjua oon lueskellut et onko teille sanottu tuo painoarvio ultrassa vai onko pitänyt kysyä? Mä en meinaan eilen saanut mitään tuollaista painoarviota, enkä sitten älynnyt siinä huumassa sitä kysyä. Enkä löytänyt nlakortista mitään merkintää painosta...
Menin ultraan viikoilla 20+5, vauvan koko vastaa 22+2. Tämänkin huomasin vasta kortista, ei lääkäri sanonut tästäkään mitään.. ainut mitä se sano oli suurinpiirtein et kaunis vauva ja kaikki hyvin. En tiedä, liekö hänellä ollut kiire jonnekkin, kun aloitti jo sanelun mun läsnäollessa ja oli hiukan sellanen tympeän olonen. En oo aikasemmin NKL:lla törmännytkään moiseen tympeyteen. Mutta viis lekurin ynseydestä, mä oon kuitenkin happy :)
Seuraava ultra onkin kuukauden päästä, ehkä mä sitten viisastun lisää vauvan koon suhteen...

Ai niin, lääkäri oli kirjoittanut neuvolakorttiin siihen osioon mihin käynti, rv:t, äidin painot yms. merkataan et "morfologia" :) eikä muuta. Piti sit googlettaa ja tarkistaa et mitäs mahtaa tarkoittaa. Muilla vastaavaa ollut?
 
Viimeksi muokattu:
Voimia Niittyvillalle ja Pixielle! Odottaminen on varmasti kamalan rankkaa.. Ei ole sanoja...

Tikuliina, hieno kuulla, että huoltajuusasia selvisi! En osaa ajatellakaan mitä on ollut elää tuollaisessa tilanteessa!

Uusille tervetuloa! Ja hyvistä ultrauutisista onnittelut niitä saaneille! Meillä on Rakenneultra vasta 13.11., ja silloin on viikkoja 21+2 ja todellakin tuntuu pitkältä odotukselta, kun niin moni teistä on jo käynyt!

Paino on noussut 600 g ensimmäisestä neuvolapunnituksesta, joten se ei aiheuta paineita.

Ajattelin kokeilla Kestovaippoja, mutta ei ole kokemuksia aiheesta.

Liikkeet lisääntyy ja se on kyllä ihanaa!

Ihanainen 18+2
 
Pixie: voimia odotteluun myös sulle!!! Toivotaan, että pieni vain piilotteli ylähuultaan! :hug:

Ihanainen: Mulla on 12.11 rakenne ultra rv 21+5 joten samoissa melkein mennään ja odottavan aika on niin pirun pitkä.
 
Liikkeitä en ole kyllä vielä kertaakaan tuntenut, toivottavasti alkaisin tuntemaan niin ei tarvitsisi olla niin huolissaan onko kaikki hyvin. Ehkä se on yksilöllistä tai mulla vaan rauhallinen vauva.. Mut väkisinkin alkaa miettimään kun niin monella muulla täällä jo potkuja tuntuu kovin :/

Tigerina 18+5
Ollos huoleti noista liikkeistä. :heart:
Itselläni poksui tänään 21+0, enkä ole tuntenut potkuja vieläkään. Maanantain rakenneultrassa pikkuinen oli todella liikkuvainen, mutta ultraajakaan ei pitänyt mitenkään kummallisena, etten ole tuntenut vielä potkuja.
Jotain kutitusta ja kuplintaa tunnen aina välillä, joiden olettaisin liittyvän vauvan liikkumiseen. :rolleyes:
Jotain vatsan nippailuakin tuntuu aina välillä, mutta ne taas taitaa olla niitä kohdun kasvukipuja. =)
 
Tervetuloa uusille!

Pixie Voimia :hug:

Paipula Mulla on myös lokakuussa 2010 syntynyt tyttö :)

Niittyvilla Onneksi pääset pian lisätutkimukseen. Tosin tuollaisessa tilanteessa on kamalaa odotella pienikin hetki :/ Voimia vielä :hug:

20+4
 
Sintu ja Tigerina: Mulla myös vähän liikkeitä, todella harvoin tuntuu. Onneksi on tuo doppleri niin saa sykkeitä kuunnella kun huolettaa. Nyt pikkuisen enemmän on sellaista mukellusta tuntunut, mutta ne vahvat potkut joita mulla on edellisiltä ollut tässä vaiheessa, ne puuttuu kyllä kokonaan. Tää ei ole ainakaan äitiinsä tullut...:D

Tervetuloa uusille!!!:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Ollos huoleti noista liikkeistä. :heart:
Itselläni poksui tänään 21+0, enkä ole tuntenut potkuja vieläkään. Maanantain rakenneultrassa pikkuinen oli todella liikkuvainen, mutta ultraajakaan ei pitänyt mitenkään kummallisena, etten ole tuntenut vielä potkuja.
Jotain kutitusta ja kuplintaa tunnen aina välillä, joiden olettaisin liittyvän vauvan liikkumiseen. :rolleyes:
Jotain vatsan nippailuakin tuntuu aina välillä, mutta ne taas taitaa olla niitä kohdun kasvukipuja. =)
Kiitos lohdutuksen sanoista, hyvä ettei tarvi olla huolissaan, kyl mul kuitenki sisimmässäni on se olo et mun pikkuiseni voi siellä hyvin. Välil vaan tuntuu et yritänkö tietoisesti lohduttaa itseäni uskomalla siihen ettei mua valtais pelko et jotain on sittenkin pielessä... Kyl mä vaan nyt lujasti luotan omaan vaistooni! Tulee vaan niin ikävä olo, sellane myötäsuru ku lukee muiden kohdalla sattuneista huonommista uutisista :((((
 
Niittyvillalle halauksia! Laita yksityisviestiä, jos haluat jutella enemmän, meillä siis edellisestä raskauksesta löydettiin ultrassa rakennevikoja :( jotka sitten olivat erittäin vakavia.

Täällä oli rakenneultra maanantaina. Kaikki niinkuin pitää, pikkuinen oli viisi päivää jälleen viikkoja edellä. Vielä ei mahdollisia kontrolleja sovittu, saa nähdä tuleeko niitä sittenkään, vaikka vähän jo aiemmin lupailivat. Tyttöolo ollut tähän asti, eikä sukupuolta kysytty, mutta jos omiin silmiin on uskominen, taitaa sieltä poika olla tulossa.

Liikkeitä tuntuu jatkuvasti :)

Kilu ja Onni-Unelma 19+5
 
Patulikki Meille kätilö sanoi painoarvion rakenneultrassa ihan kysymättä. Ymmärsin, että arvio perustuu muihin tietokoneella otettuihin mittoihin.

Kestoista Osakestoilin esikoisen kanssa, ja meillä toimi hyvin. Käytännössä yövaippa ja kyläilyvaipat oli yleensä muovisia, kotona puolestaan jalassa kestovaipat. Olen niin mukavuudenhaluinen, että pidin jokseenkin ikävänä ajatusta, että kyläillessä tai kauppareissuilla olisi pitänyt kuljetella pissaisia pussukoita matkassa. Kestoilu vähensi muovijätteen määrää merkittävästi, eikä vaippapyykkiä tosiaan tarvinnut joka päivä pestä. Itse pidin ikävimpänä lähinnä sitä haisevaista muovisankoa, jossa likaisia vaippoja säilytettiin pesua odottamassa.. :ashamed: Kokemuksen kautta löytyy kunkin vauvan ruuminrakenteelle ja itselle käyttömukavuudeltaan mieluisimmat vaippamallit. Omasta mielestä harsovaipat oli riittämättömät ja villapöksyt tuntui epähygieenisille. All in one -vaipat puolestaan kesti liian kauan kuivua. Meillä käytössä hyväksi todettiin imse vimsen sisävaipat sekä erilliset kuorivaipat, toimi hyvin. Taaperoikäiselle saatoin laittaa yöllä myös muovivaipan päälle kestovaipan kuoren, jotta vaippa ei falskannut yöllä. Ja rohkaisun sana: ei kannata luopua kestoilun ajatuksesta täysin, vaikka vastasyntyneen kanssa ei jaksaisikaan kestoilla (ihan perusväsymyksen tai lierukakakan vuoksi) :LOL: . Kestoilu käy huomattavasti mielekkäämmäksi, kun vauva siirtyy kiinteisiin, ja myös kakka on kiinteää..

Oma napa Rakenneultran jälkeen on hiipinyt mieleen malttamattomuus. Raskaus vasta nipin napin yli puoli välin, eikä mitään merkittäviä tutkimuksia edessä, joita odottaa ja kuumottaa. Äitiysloman alkamiseenkin yli 3 kuukautta! Pakottava tarve välietapeille!

Hankinta-aatoksia Käytiin yksi päivä katsastamassa lastentarvikeliikkeen tarjontaa. Olin ihan järkyttynyt turvakaukaloiden hinnoista! Vauvakaukalohan on käytössäkin vain alle vuoden ajan! Vanhemmilla voidaan kyllä rahastaa lapsen nimissä ihan mitä vaan :|

HaaveissaPulla ja Pulla 20+4

Ps Tunnustan, että olen ihan koukussa tähän palstailuun :ashamed: Kirjottelen silloin kun tuntuu siltä, mutta mun on pakko päästä lukemaan muiden kuulumisia vähintään pari kertaa päivässä!
 

Yhteistyössä