Hengissä ollaan :wave: ...juuri ja juuri...
On ollut kamalaa, jouduin eilen sairaalassakin käymään
No mutta lähdetään siitä kauan pelkäämästäni yövuorosta. Yöt ovat olleet mulle aina sellainen peikko. Kahvia en pysty yövuorossa juomaan koska pulssi kohoaa muuten niin korkealle. Olen juonut ennen raskautta näitä kaikkia virkistäviä juomia, mutta nythän ne on kiellettyjä. Ja sitten kun aamulla pääsen nukkumaan, olen joutunut ottamaan unensaantitabletin Imovanen (=Zopinox). Ja tietysti tämäkin on kielletty nyt, niin nukkuminen yövuoron jälkeen on todella hakusessa. Lisäksi migreenini on pahentunut raskauden myötä, joten tässä nyt sitä sitten odotellaan univelkojen takia... :ashamed:
Yövuoro oli tasaista haukottelua läpi yön. Mummoissa (dementikkoja asukkaat) oli virtaa vaikka muille jakaa, mutta minä en meinannut pysyä mukana menossa. Yleensä mulla on vaikeaa valvoa klo:02-04 välisen ajan, mutta nyt klo:01-05 oli aivan järkyttävää aikaa \|O Minua väsytti, oksetti, huimasi ja pulssi meni varmaan miljoonaa. Tuntui että se lyö kohta rintakehän läpi
Yövuoro kestää siis klo:21-07.15 välisen ajan.
Pari kertaa supisteli kivuliaasti kun kääntelin "kivireki" -mummoja, jotka säpsähtivät hereille ja yrittivät tarrata hädissään muhun kiinni. Näinpä kääntö piti tehdä nopeasti vauhdilla. Meillä siis valvotaan yksin. Oikeasti ei ollut itku kaukana :'( Ajattelin että hulluhan minä olen kun rääkkään itseäni ja pikkuistani...
Yleensä olen jo pirteänä kun aamutyöntekijät saapuvat, mutta nyt jouduin kyllä taistelemaan kaikilla voimillani että jaksoin antaa yöraportin, ja meinasinhan tietysti nukahtaa kotimatkalla rattiinkin
Matkaa ei ole onneksi kuin 15km, mutta se oli työn takana päästä ehjänä kotiin...
Kotona tietysti sain sitten odotella unta jonkin aikaa. Sain nukuttua "koiranunta" 3h, ja sitten menikin useampi tunti että sain uudestaan unen päästä kiinni. Päivällä sain onneksi torkahdettua vielä 2h ajan. Olo oli todella k-u-o-l-l-u-t :ashamed: Pahoinvointi tuli herättyäni, enkä pystynyt syömään mitään. Tämä oli odotettavissa, aina yövuoron jälkeen kun on nukkunut huonosti niin elimistö ilmoittaa yliväsymyksensä pahoinvointina. Migreeni tulee varmasti tänään tai huomenna... Paitsi että mun pitäis kyllä olla jo huomenna iltavuorossa töissä...
Noh, sitten siihen eilis iltaan kun se pahoinvointi viimein helpotti. Sanoin miehelleni että voi kun sattuu vähän tuonne vasemmalle ihan alavatsaan. Kello oli tuolloin 18.00. Mieheni lenkitti pojat, mä jäin huilimaan. Pian kipu voimistui todella! Oli jatkuva kipu vasemmalla munasarjojen kohdalla, ja lisäksi samasta kohdasta vihloi todella ikävästi 30-90 sekunnin välein. Paras asento oli maata vasemmalla kyljellä, ja vihlonnan tullessa menin niin kurttuun (sikiöasentoon) kuin vain ikinä pääsin. Vihlonta kesti noin 3 sekunttia kerralla. Itkin kivusta, ja tuskanhiki oli päällä.... :'( Vihlonnat eivät onneksi olleet supistuksia, koska vatsa ei mennyt kovaksi vihlonnan aikana.
Lähdimme Terveyskeskukseen, jossa otettiin verenpaine ja CRP (tulehdusasrvot) molemmat olivat normaalit, ja mun leposyke huikea 100
Lääkäri otti sydänäänikuuntelulaitteen, ja ihanaa! Me kuulimme vauvan sydänäänet :heart: Joten vauvalla oli kaikki hyvin :saint: Kipu oli aivan valtava.. Lääkäri sanoi sen johtuvan joko
alkavasta keskenmenosta tai suolistosta/suolipussista että kun kohtu kasvaa ja painaa suolistoon/suolipussiin. Hän sanoi itse uskovansa tuohon jälkimmäiseen, koska minulla ei ollut minkäänlaista vuotoa.
Hän sanoi että saamme lähteä kotiin ja jos yöllä kipu pahenee, niin sitten vauhdilla Seinäjoen ensiapuun ja äippäpolille. Jos taas yö menee suht hyvin mutta olen vielä aamulla kipeä, täytyy mennä takaisin TK:n. Hän lupasi soitella minullle tänä päivänä jos minua ei näy sairaalassa, ja kysyä vointiani. Sanoin olleeni viime yön töissä, hän sanoi että kroppa on yliväsynyt ja rasittunut, joten yövuoron takia oleva väsymys voi olla osa syynä tähän kipuiluun.
Kipu helpotti yöllä 03.00 aikaan. Ei ole ollut mitään vuotoja.
IHANAA ETTÄ PIKKUINEN JAKSOI PYSYÄ MUKANA!!! Uskon että jos tämä olisi ollut alkava keskenmeno, niin kipu olisi vielä voimistunut (jolloin varmasti olisi mennyt jo taju) ja olisin alkanut vuotamaan. Nyt olen paremmassa kunnossa. Enää vain menkkakipumaisesti jomottaa tuolta samasta kohtaa, eli vasemmalta alhaalta.
Sen päätin, että yövuoroon en enää mene! Ajattelen itsekkäästi, mutta minä en todellakaan rupea olemaan enää näin kipeä joka yövuoron jälkeen. Silmät ovat paisuksissa itkemisestä, ja mieli sekavan helpottunut.
Kiitos jos jaksoit lukea avautumiseni, kiitos että sain purkaa oloani ja kokemuksiani tänne, taas kerran :ashamed: :heart:
No sitten niihin
sydänääniin. Eli neuvolassa oltiin ystävälleni sanottu, että
pojan syke olisi 120-140 ja tytön 140-160. Tokihan siihen vaikuttaa se että onko vauva hereillä vaiko unten mailla. Meillä oli maanantaina neuvola, ja syke olil 146-150. Joten tyttöä meinaa tuon mukaan. Minulla ja miehelläni on kyllä molemmilla jotenkin "poikaolo", ollut siitä lähtien kun ekan kerran np-ultrassa näimme pikkuisemme :heart: Tyttö olisi kyllä myös aivan ihana... :saint:
Verenpaine ja Hb oli laskenut, mutta en ihan vielä joudu rautatablettia syömään. Mulla oli Hb 120 ja terkkari sanoi rajaksi 117 että sitten määrätään rautaa. Verenpaineen laskemisen olen huomannut silmissä mustenemisena, ja töissä olen paineita mittaillutkin jotka on olleet 100/60.
Äitiyspakkauksesta uusi tulee jakoon kuulemma nyt toukokuussa. Kelan sivuilta saa varmasti selville tarkemman päivämäärän ja pääsee ihailemaan pakkauksen sisältöä. Kuulemma aika hailakoita värejä nyt, ruskeaa, beigeä...
No nyt taidan mennä hetkeksi pötkölleen, sattuu vielä mahaan, mutta asteikolla sanottuna kipu oli eilen MILJOONA, ja nyt varmaan KYMMENEN.
Vointeja kaikille teille ihanaiset lokamammat :hug:
Kultsux3 rv 17+6 :heart: