** LOKAMASSUT ** toukokuussa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 18:10 kotiäiti-1981 kirjoitti:
Moikka!
Kysyisin semmoista että vihlooko muila alapäässä?Siis välillä tuntuu että joku veitsellä vetäis alapäästä.Onko se sitte vaan se että kohtu kasvaa.Tiistaina täytyy kysyä neuvolassa.Mulla on aivan järkyttävä väsymys iskenyt.Muuten kaikki ihan ok.Isäntä toi mulle ruusuja perjantaina ko sano niin tylysti mulle silloin aamula.Hyvä kuitenki että hokasi sen ittekki :heart:
Nyt lähen tästä laithaan iltapalan lapsille.Hyvää alkavaa viikkoa!
Mie ja pikkuinen 16+1
Kuulostaapi liitoskivuilta :whistle:
 
kotiäiti-1981 mulla oli nuo kivut etenkin kuopuksen odotusaikana oikein riesana. Kuvailinkin että on kuin puukkoa ois käännetty alapäässä :( Kuopus oli tosi alhaalla koko raskauden ajan.

Nyt niitä on jo muutaman kerran tuntunut :/ Toivottavast ei samanlaista riesaa nyt niistä tule kun kumminkin viikkoja on vasta 19+2<br><br>
 
Hei taas!

Pikasesti käyn taas lukemassa ja kirjottamassa ennen nukkumaan menoa.

Mulla on kans ollu kipuilua alapäässä sellasta omituista vihlontaa, mutta en oo siihen mitenkään hirveesti kiinnittäny huomiota. Kaippa se liittyy johonkin kasvamisiin ja venymisiin, tuskin ainakaan mitään vaarallista on.

Koulutöiden kanssa on ongelmia myös täällä!!! Olin ajatellu, että raskaus tsemppais vaan opiskelemaan kahta kauheemmin, mutta mulla ei ois yhtään motivaatiota ja energiaa sinne suuntaan. Mulla kuitenkin tekemättä sellasia, mitkä on pakko saada valmiiks tän kevään aikana, joten kait ne sitten jossain välissä tulee valmiiks... :x

Väsymys vaivaa edelleen vaikka muuten onkin jo ihan normi olo. Oon koko raskauden ajan nukkunu joka ikinen päivä päikkärit, en millään pärjäis ilman sitä. Taitaa olla näitä esikoisen oottamisen plussapuolia, et on vielä aikaa itelle ;)

Paljon muutakin piti kirjottaa, mut pakko painua pehkuihin, tai huomenna kostautuu.

t. tiipii rv 16+5 :heart:

ps. täällä aika moni taitaa jo tuntea vauvan liikkeet? ite en oo tuntenu ainakaan mitään varmaa. välillä vähän tuntuu et vois olla vauvan liike, mutta toisaalta voi olla myös suoliston ilmakuplia :whistle:
 
Mulla tuntuu viiltävää kipua alamahassa, jos esim. yskäsen ilman, että jännitän alavatsalihaksia. On tuntunut jo ennen kuin plussasin varmaksi, mutta nyt ovat jo vähentyneet. Muuten kyllä jomottelee kans, kun kohtu kasvaa. Ja selkä on edelleen hirmuisen kipeä välillä!

Eilen kuvittelin tunteneeni jotain liikkeitä, mutta en tiedä varmaksi. Semmossa hassua kutittelua tuntui, vähän niinkuin olisi hiiri tökkinyt nenällä =)
 
Moi,

Ja apua. Mulla ollut tänään pientä rusehtavaa tuhruilua - koko raskauden aikana mitään tuhruilija tai vuotoja ei ole ollut.
Vatsaa nipistelee ja vihloo, mutta sitä on ollut jo monta viikkoa ja se kai kuuluukin asiaan.
Pitäisikö tässä nyt lähteä johonkin? Seuraava neuvola vasta 5.6 ja rakenneultra toukokuun lopussa. Huoli on nyt kauhea.

Oliivia 16+6
 
Keiju07
Oliivia, soita ihmeessä neuvolaan. Murehtimalla ei asia parane. Todennäköisesti näillä viikoilla sinulla ei ole suurta asiaa huoleen, mutta mielenrauhaa tuskin saat asiaa tutkituttamatta. Jos neuvolassa ei ole ultraa, niin sieltä et kauheasti apua saa, mutta ehkäpä pääsisit kuuntelemaan sydänäänien tilanteen ja saisit mahdollisesti lähetteen ultraan. Tai sitten jos hermoilet todella paljon ja rahavarat antavat periksi, niin varaa aika yksityiseen ultraan.

Ja eikös yleisesti sanota, että rusehtava vuoto voi olla peräisin kohdusta tai jostain "pienemmästä" vaivasta (esim. polyyppi tms.) ja runsas, kirkas verinen vuoto sitten sikiöstä. En tosin tiedä, kuinka paikkansapitävä tämä nyrkkisääntö on.

Tilastojen valossa on kuitenkin todennäköistä, että kaikki on sinulla edelleenkin hyvin!
 
Oliivia Minulla on koko odotusajan ollut enemmän tai vähemmän rusehtavaa vuotoa. Pieni rusehtava vuoto on vaaratonta. Se voi tulla esim kohdunsuun tai emättimen limakalvoilta, koska ne ovat nyt hyvin verevät. Esim rakastelun jälkeen voi rusehtavaa vuotoa tulla, kun limakalvot on hankautuneet rikki.
Mielenrauhan saat tietenkin soittamalla neuvolaan, kyllä siellä vastataan ja neuvotaan pienissäkin asioissa :)

Minulle ainakin vakuuteltiin, että kirkas vuoto, menkkamaiset kivut tai runsas vuoto (joudut sidettä vaihtamaan) ovat pahimmat merkit.

Hipkukka 16+0
 
KIITOS - Tämä palsta on kyllä huippu, onnistuitte rauhoittamaan mut.
Ja soitin kyllä neuvolaankin, sieltäkin sanottiin että on varmaan ihan vaaratonta. Sanoivat kyllä, että voin tulla huomenna kuuntelemaan sydänäänet ja ultratakin voivat jos siltä tuntuu.

Eli odotan huomiseen ihan rauhassa.

Oliivia
 
Papunen, taisit käydä tänään rakenneultrassa, miten meni?

Kultsux3: Hienoa, että kaikki oli nyt hyvin. Peukut pystyssä sinulle jatkossakin!

Oliviia: toivotaan, että vuotosi on vaaratonta.

Oma napa:
Huomenna on aika rakenneultraan. Vähän alkaa jännittää. Miten sitä osaa suhtautua, jos jokin onkin pielessä? Näin jo untakin, että vauvalta puuttui korvat tms.! Mutta nyt ei auta kuin toivoa parasta.

Minullakin on välillä niitä kovia vihlaisuja. Oletan, että ne ovat liitoskipuja. Muutoinkin tuntuu välillä nykyisin tosi kova paine alamasussa. Olen myös pari kertaa oksentanut ihan tuosta vaan ilman mitään ennakkovaroitusta. Onko muilla käynyt näin tässä vaiheessa?

Töissä lähin pomo otti mut tänään juttusilleen. On kuulemma huolissaan mun työssä jaksamisesta. Kieltämättä koko mun viimeisin vuosi on ollut yhtä härdelliä eikä loppua näytä tulevan. Lupasin olla yhteydessä työterveyshuoltoon, kun sitä kautta tehdyn kyselynkin perusteella olen uupunut. Kun saisi vain joskus soitettua sinne.. Harmittaa ja stressaa vain se, että kun minä stressaan ja voin huonosti, siirtyvät hormonit vauveliinkin. Pitäisi osata ottaa rennommin.

Huomista rakenneultraa odotellessa Piipaaa rv 18+4.
 
Heissan!

Mulla oli tänään neuvola ja lääkärintarkastus, kaikki kunnossa :) Tosin pienet hikipisarat tuli otsalle, kun sydänääniä alettiin kuuntelemaan, aika pitkään sai niitä etsiä, mielessä kävi jo että se vauva ei siellä enää elossa olekaan :( Mutta tais olla kaveri sellasessa jemmapaikassa ettei heti saatu äänistä kiinni mutta sitten kun saatiin niin hyvin kuulu, 148 oli syke. Painoa tullu 2kg tähän mennessä :ashamed: :snotty:

Täytys nyt varailla aikaa yksityiselle 4d-ultraan tai sitten rakenneultraan, en tiedä kumpaan noin rv 19-20 olisi järkevintä sitten mennä?

Kökkönen ja pirpana rv 16+5
 
Piipa tsemppiä teille huomiseen! :)

Meillä kans rakenneultra ens maanantaina ja mua kans jännittää tosi paljon. Toisaalta ootan et se ois jo huomenna, mutta toisaalta en uskaltais mennä sinne ollenkaan. Nyt kaikki on hyvin ja vatsa kasvaa, mutta pelkään et ultrassa löytyski jotain poikkeavaa ja tämä onni muuttus. No nämä tunteet varmaan kuuluu tähän odotukseen ja eipä se auta ku toivoa et kaikki menis hyvin.

Hei, onkohan jollain tieteoa tällasesta!?!
Mun äiti ei oo voinu koskaan synnyttää alakautta ku sillä on liian ahas lantioluu. Ollaan sitten siskon kanssa synnytty sektiolla. Minä oon esikoinen ja tuo ahtaus oltiin huomattu vasta hieman ennen synnytystä, joten oli aikamoinen onni. Oon joskus kuullut et tuo ahtaus vois olla periytyvää?
Ite haluaisin kyllä synnyttää normaalisti, mut välillä pelkään, et mitä jos mun lantioluu mitattaiski väärin ja vauva juuttuis kiinni... Joten millon tuo sitten mitataan ja voiko siihen tulokseen sitten luottaa. Pitää kyllä jutella tästä ens neuvolakäynnillä parin viikon päästä, ei sitte tarvis turhia murehtia. Mulla ei muuten oo synnytystä kohtaan mitään pelkoja tai epäilyksiä, mut tuo juttu vaan monesti iltasin vaivaa mieltä...

Ihanaa huomenna vaihtuu jo rv18!!!! :D

t. tiipii rv16+6
 
Joku kysyi synnytysvalmennuksista, minäkin pääsin siihen vain esikoisesta. Vaikka ikäeroakin tuli 6v! Oli kyllä kätilö hiukan vihoissaan siitä, kun kuuli asiasta synnytyksen yhteydessä, olihan isukkikin eri kuin esikoisella!

Minulla rakenneultra 22.5.

Nyt on Poriinkin tullut 4D-ultraääni ja arvatkaapas vaan tekisiö mieli sinne mennä.. :whistle: Mitäköhän maksaa? Ja sanotaanko siinä aina sukupuoli?

Tosiaankin, kyllä tämä kolmas raskaus (tai neljäs, mutta eka oli tuulimuna rv 13+5) menee jo huomaamatta tässä sivussa. Onhan mulla tuosta pari viikkoa päälle yksivuotiaasta hommaa ettei ehdi ajankulua huomaamaankaan. Toisaalta hyvä niin.

Mutta nyt aamupalalle, onhan sitä herätty jo 2,5 tuntia sitten.

tuisku + masukki 18+5
 
Moi! :wave:

Onko kenelläkään tietoa sellaisista yhdistelmistä kuin Teutonia Mistral? Hyviä ja huonoja kokemuksia? Entä kumpi koettu paremmaksi / toimivammaksi, kova vai pehmeä koppa? Itsellä kun ei vielä ole minkäänlaista kokemusta vaunuista...

t. Toivotaan ja pikkuinen 16+4 :heart:
 
Huomenta!
Synnytysvalmennuksesta sen verran että keskimmäisellä sitä mulle tarjottiin kun esikoisen raskaudesta oli jo 8 vuotta. No eipä tullut mentyä :) Kuopuksen aikaan taas ei mutta nuorimpien välillä oli taasen vain kolme vuotta kuten nytkin.


Toivotaan just kyseli kovasta/pehmeästä kopasta. Miä ite oon enemmän tykännyt kovasta kopasta. Keskimmäisellä oli pehmeä ja miä en uskaltanut siinä kyllä pientä kantaa :ashamed: Pehmeä tosin menee lämpöpussina myöhemmin :)

Kuopuksella oli mallia, ensin vaunut ---- sitten rattaat eli erillinen ratasosa. Tälle tulevalle on samanlaisella periaatteella nuo hyökkäysvaunut hommattuna :D Ainut että sitä koppaa on minust hankalampi kantaa kun kuomukin on kiinni mutta ok-talossa ei tarvi pahemmin kannella. Ja jos mummille kyläilemään mennään niin vaunut kannetaan tokaan kerrokseen

Mulla se kauan odotettu rakenneultra on ensi viikon tiistaina. Ja tosiaan tuntuu että tämä raskaus etenee nopeammin kuin aiemmat mutta en pistäis pahaksi jos menis vieläkin nopeampaa ;) Tosin kesän helteitä en pallomahan kanssa odota...


tuutilulla kera pienokaisen rv 19+3

oliivia toivotaan että se vuoto on ihan vaaratonta. Onnea neuvola käynnille :hug: <br><br>
 
huomenia kaikille.

tiipii kyseli siitä lantion mittauksesta,minä kävin ensimmäiseltä ensimmäisen kerran ultrassa vkolla 36.(siihen aikaan,14v sitten) ja silloin muistaaksein mittasivat n,vauvan painon joka oli3,7kg,sitten annettiin aika polille laskettuna aikana.jos vauva ei ollut syntynyt siihen mennessä.

silloin ei muistaaksein tehty mitään mittauksia,vain uusia aika viikon päähän,synnytys käynnisty itsestään lasketusta päivästä 6 päivän päästä.silloin sitten ultrattiin,ja vauvan paino arvio oli huimat 4.9kg..kävin röntgenissä,jossa kuvattiin lantio.ja tuomio oli että mahtuu tulemaan..mutta eipä mahtunutkaan 28h 45 min minä sitä vauvaa yritin tehdä josta ajasta jo 30 min ponnistinkin.kätilö sanoi että vauva on otsatarjonnassa..tuli lääkäri ja kopas vaan ja sanoi että leikkaukseen kiireellisesti..
tyttö paino 3980g..eli oli pikkusen heittoa painossa.

seuraavaa vauvaa odottaessa selvisi section jälkeen että mulla häntäluu ottaa vastaan vaikka kaikki paikat aukeisvat normaalisti,mutta ei sieltä mahtus mitään tulemaan..

että semmosia,
luulen että nykyajan ultrilla ym,vehkeillä pystytään lantion mitaukset tekemään,silleen että mahtuuko lapsi syntymään vai ei.
ite olen leveälanteinen,että tuskin se lantion leveys tai kapeus nyt kamalasti siihen sanoo,että mahtuuko tulemaan vai ei.

kyllä monesti olen miettinyt että mitäs sitten jos mie olisin sen vauvan tikistänykkin maailmaan ja se olis jonnekkin kohdun kaulakanavaan jäänyt jumiin..apua :/

mamma3 meillä uudelleen synnyttäjätkin pääsevät äitiysvalmennukseen mukaan,pääsi jo silloin 14v ja 12v sittenkin.
liekkö kunta/kaupunki kohtaisia juttuja nuo,että uudelleen synnyttäjä
eivät pääsis äitiysvalmennukseen.
minusta ainakin siellä ihan hyvää tietoa uudelleen synnyttäjälle,ja vaikka ite en synnytäkkään,niin jotenkin kertaus on opintojen äiti.

ja onhan siellä imetyksestä,lapsen hoidosta,odottavan hammashoidosta ym ihan hyvää tietoa.

tulipa tekstiä,toivottavasti ei nyt ihan sekoa,että jotain tolkkua saapi.

mutta hyviä päivän jatkoja kaikille

niinukka ja vunttunen 18+3
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 08:57 mamma3 kirjoitti:
tuutilulla: Eli sulla on erillinen vaunuosa ja ratasosa vaunuissa? Minkämerkkiset? Ovatko hyvät =) Mä pähkäilen vaunujen kaa ja tollasia olen suunnitellut...kun vaan kuulis käytännön kokemuksia =)
Kuopuksella oli Boran kärryt. Ihan toimivat ja kestävät olivat. Ehdin vaan ne viime keväänä myydä kun ei tarvetta enää pitänyt tulla :whistle:

Tälle tulokkaalle on ostettu käytettynä Emmaljunga Edge malliset kärryt.

Vauva aikana ne oli hyvät varsinkin kun talvea kohti mentiin (kuopus synt lokakuussa). Näissä käytetyissä huomaa kyllä sen kun samaa kuomua käytetään molemmissa osissa niin noissa kuomu on ainakin jonkin verran haalistunut.




Minust nuo oli niin kivan väriset :D Kaikkien muiden kärryt kun on olleet sinisiä kera jonkin sortin ruutujen..<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:18 mamma3 kirjoitti:
tuutilulla: Juuri tuon moisia siis mäkin olin aatellu =) Tosi kivalta vaikuttivat ja IHANAN väriset :eek: :p Mistä bongasit noi ja paljon maksoit käytetyistä?
Huutonetistä ja 200?. Päälle tuli reilun 18? rahti. Pikkusen pettynyt olin kuomun haalistumiseen mutta käytetyt on aina käytetyt. Ja oon saanut sitä tummemmaksi itse värjäämällä :)
 
Keiju07
Tulinpa kertomaan, että kerroin juuri esimiehelleni olevani raskaana. Oli pakkotilanne, kun pohdittiin syksyn aikatauluja. Odotin neutraalia suhtautumista, mutta pientä ärtymistä, koska lähden pois kesken projektin ja jätän muut pulaan... Vastaanotto oli kuitenkin erittäin positiivinen ja minun käskettiin olla murehtimatta asioita ja nauttia nyt raskaudesta. Ja esimies on siis tosiaan miespuolinen. Iloinen yllätys siis!

Kävin eilen ostamassa myös ensimmäiset äitiysfarkkuni ja oikein harmittaa, että tähän asti kärvistelin tavallisissa housuissa. On kyllä mukavuus työpöydän ääressä hiukan toista luokkaa, kun maha saa vapaasti olla resorissa.

Keiju ja 16+0
 
Rontti
:wave: :wave: Heipä hei :) !! Täällä taas piitkästä aikaa. Oikein ollut muka huono-omatunto, kun en ole yhtään käynyt kirjottelemassa :ashamed: . Vaan onhan täällä aktiivista väkeä :) . Nyt olen niin vähän muka koneelle ehtinyt, etten alkanut edes lueskelemaan kovin pitkältä ajalta näitä viestejä.. Ei sillä, etteikö kiinnostaisi, mutta aikaa vie...

Tervetuloa kaikille uusille ja Oliivia ja Kultsux3 tsemppiä teille. Varmasti molemmat taisitte hätkähtää turhasta :) . Ainakin minä haluan uskoa, että molemmilla kaikki paremmin kuin hyvin :) .

Huomaan itsestäni, että nyt kun alun jännitys ja hämmennys on ohi ja tämä tasaisempi vaihe raskudessa käynnissä, niin en ehdi tänne kurkkimaan. Varmasti ihan eri juttu sitten taas loppupuolella tai jos muuten matkan aikana tulee jotakin erityistä. Silloin kaipaa aina tukea ja mahdollisesti vastaavia kokemuksia ja neuvoja. Onko tämä sitten itsekästä, mutta näin minulla :ashamed: . Luulen siis, että aika hiljainen olen tässä kesän korvilla, mutta hengessä mukana kuitenkin :heart: . Ja kaikille pelkkää hyvää toivoen!

Itse varasin kuin varasinkin ajan rakenneultraan. Luulin, että tässä ollaan nyt niin rauhallisia tämän raskauden aikana, ettei rakenneultraankaan ole hoppu, vaan niin se vaan viimemetreillä tuli soitettua ;) . Tai siis alussahan en ollut ollenkaan rauhallinen tästä raskaudesta, mutta nyt olen. Kaikki menee omalla painollaan. Tämä kolmas odotus menee todellakin nyt siinä sivussa. Jollakin tasolla tietysti kokoajan tietää olevansa raskaana ja sitä ajatteleekin paljon ja masua on kiva peilailla, mutta sitten jotenkin on kuin ei raskaana olisikaan :whistle: . Vaikea selittää, mutta ihan eri fiilis, kuin kahta edellistä odottaessa ja varsinkin sitä ensimmäistä odottaessa. Viikotkin vierähtää nyt vauhdilla!! Vaikea uskoa, että puolessa välissä oikeastaan ollaan jo!!!

Tuutilulla, hyvän näköiset vaunut :) . Kai sitä pitäisi itsekin vähitellen metsästämään... Mitään en ole vauvalle ostanut, enkä muutenkaan kaapeista penkonut. Sukupuolta hiukan mietin, toisaalta se olisi niin hyvä tietää, mutta sitten taas toisaalta olen niin sen vanhan perinteen kannalla, että synnyttäessä sitten näkee.. Katsotaan kuinka mun käy! Edelleen tuntuu välillä oudolta, jos aletaan ääneen puhua raskaudesta, ei siis miehen kanssa vaan muiden. Ja ihan hullulta tuntuu, kun muutama kaveri on jo palautellut jotain pussillisia vauvanvaatteita. Olen ne sentään sen verran kurkannut, että mitä sisältävät, mutta jotenkin en ollenkaan osaa niihin sen kummemmin vielä tarttua. Eikä kai ole tarviskaan. Sinne vaan pussit äkkiä vielä varastoon ;) .

Liikkeitä tuntuu nyt jo ihan mukavasti, muutaman kerran oikein voimallisina, niin että olen hätkähtänyt. Yleensä liikkeet tuntuvat kuitenkin melko rauhallisina ja ehkä vähäisinäkin. Liikkeitäkään en ole yhtään seuraillut, jos tunnen niin tunnen, mutta jos en, niin en huomaa huolestuakaan. Voi siis hyvin olla, että jonain päivinä en tunne vielä mitään. On tämä niin hassua :heart: .

Hyvää vointia kaikille!! Voi olla että palaan piankin, tai sitten kuukauden päästä :snotty:

Rontti ja asukki 19+3
 
Me ei olla hankittu lasta varten vielä yhtään mitään. Minun vanhempien luona on minun vanha pinnasaänky, se varmaan on vielä ihan käyttökelpoinen, jos sen hioo ja maalaa uudelleen. Noiden vaunujen kanssa oon ihan pihalla, mitään hajua minkälaiset pitäs olla... En ole jaksanut vielä miettiä noita asioita, kun pitäs yrittää valmistua tälle keväälle ja koulu vie aikaa kiitettävästi hevosen lisäksi.

Pääsin eilen hierojalle ja nyt helpotti se alaselkäkipukin hieman. Mutta muuten selkä on kosketusasrka, kun en jokaisesta vähästä epämiellyttävästä tuntemuksesta älähtänyt. Hieroja vaan totesi, että taitaa olla korkea kipukynnys, kun ei mitään huutoa kuulu :LOL:
 
Topsy
Heipodei!

Pikaisesti kommentoin minäkin tuota vaunuasiaa, että Teutoniaa kun olen testannut, olen kokenut ne melko pieniksi ja ahtaiksi. Käyttökokemusta ei ole. Myös minun yhdellä kaverilla ne kävivät (pehmeällä kopalla) nopsaan pieneksi.

Meillä oli esikoisella käytettynä ostetut Brio Aluminat kovalla kopalla ja hyvät olivat! Olisin ostanut Briot nytkin, mutta kaverilta sitten ihastuin Emmaljunga Duo Edge Combi vaunuihin ja ne ostin =) Tuutilulla, melko samanlaiset ovat kuin teillä, mustavalkoiset vain. Ja en tiedä mitä lisävarustusta nuo sanat Duo ja Combi tuovat siihen =) Mutta niissä ihastuin myös tilavuuteen ja kovaan koppaan.

Myöhemmin sitten lisää juttua,

Topsy 17+1
 

Yhteistyössä