** LOKAMASSUT ** toukokuussa

Täällä asiat rullaa entiseen malliin. Pikkusen huolettaa, kun masussa ei ole tuntunut varmaan viikkoon mitään, vaikka sitä ennen luulin jo tunteneeni liikkeitä ja liitoskivut olivat mahtavia.

Nyt lähinnä selkää jomottaa ja päätä särkee. :(

On sentään jokin oire tullut lisää, joka tukee raskaana olemista: rinnoista on alkanut vuotaa jo maitoa!!! :whistle: Tai se on sellaista valkoisen maidon ja kirkkaan tahmean nesteen sekoitusta. Onko muilla vielä tällaista oiretta tässä vaiheessa?

Edellisen (sen ainoan tähän astisen) neuvolan ja seuraavan neuvolan välinen väli on 9 viikkoa! Onneksi on kuitenkin rakenneultra välissä eli ensi tiistaina. Toivottavasti pikkuinen on edelleen menossa mukana ja voi hyvin.
 
Keskiviikkona oli taasen neuvola. Hb tulee alas koko ajan rytinällä, ei auta rauta. Ei se mua edelleenkään haittaa, kun ei oo mitään oireita siitä. Mutta mä en jaksais millään laukata koko aikaa tuolla neuvolassa. Tuosta hb:stähän tässä se stressi iskee, kun koko ajan pitää miettiä suuhun laittaessa raudan määrää ruuassa... Nyt se oli enää 111... No on se silti vielä yli 110, joten ei kai tässä mitään sen suurempaa hätää ole:\|

Mahakrampit ja selkävaivat sen kuin jatkuu. Nyytillä ei nyt mitään hätää olekaan, joten ei siinä sinänsä mitään. Toisaalta (neuvolassakin todettiin...) mun masu kasvaa silmissä, joten ne voi molemmat oikeasti olla vain siihen liittyviä. Syke oli eilen "vain" jotain 151... ;)

Nyt on alkanut vähän närästämään, joten tarttis varmaan tehdä jotain asialle. Mitähän sitä siihenkin uskaltaa ottaa?

Just kaverit sanos, että ne voi aina olla raskaina, kun heillä on ollut niin helpot raskaudet... Voi kun minullakin. Ne oli ne ensimmäiset 4-12 viikkoa suhteellisen helppoja, mutta eipä oikeastaan enää. Nyt on tuo väsymyskin alkanut, mutta toisaalta se voi johtua kesäloman lähestymisestäkin....

Joku mietti sitä maito asiaa. Mulla on nyt viikon päivät näkynyt jotain vastaavaa. Joka ilta on vähän sellaiset kostean nihkeät rinnat, joten aattelin, että kaipa tästä on pakko kohta lähtee suunnitteleen noita suojii... Ihan niin kuin ne ei olis jo tarpeeksi muuten kasvaneet :$

Ihanaa, kun tuo jalkapallo kausi on meilläkin alkanut. Kyllä niin eilen nauti (kaikesta tuulesta ja sateesta huolimatta) katsella äijien peliä. Junnut yrittivät siinä ohessa ehdotella hyviä vauvan nimiä mulle... Nyt olis varastossa ainakin muutama kymmentä ihan hyvää nimeä.
Nyt tulee siellä kentän laidalla nautittua taas jalkapallosta ja hyvästä seurasta, joten loppuu tää pikku kylän hiljaisuus taas näin talven jälkeen. Ja on kiva nähdä muitakin pelaajien vaimoja pitkän talven jälkeen. :whistle:

Nyt lopetan, kun tästä tuli jo ihan romaani =)

lillastiina ja Nyytti 18+3
 
Topsy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 19:15 LillaStina kirjoitti:
Nyt on alkanut vähän närästämään, joten tarttis varmaan tehdä jotain asialle. Mitähän sitä siihenkin uskaltaa ottaa?
Rennietä saa syödä raskaana, lukeepi ihan paketissa.

Topsy 16+3
 
Onnea uusille ja kaikille hyvää toukokuuta :)
Oman navan kuulumisia pitkästä aikaa... kaveri tuola potkii kovasti ja venyttelee kans, hauskan tuntusta vaikka välillä inhottavalta venyttelyt tuntuu. Mua kans vaivaa tuo huimaus, mistä joku tuola kirjotteli. Oon nyt reilun viikon sisällä neljä kertaa meinannu töissä pyörtyä, kylmän hiki pukkaa päälle ja silmissä sumenee. Kuulema voi olla ihan normaalia tässä vaiheessa raskautta mutta mistä sit ikinä johtuukaan... inhottavaa vaan yrittää töitä tehdä kun meinaa taju lähtee :( Ens viikon pe on neuvola niin eiköhän sit siihenkin jotain keksitä. Kaikkee muutakin mahdollista vaivaa mulle on ilmestyny..suonikohjuja tuntuu tulevan ihan urakalla, viikon aikana tuli kaks pullottaan lisää... ja vielä kun on niin pirun kipeitä. Jalkoja turvottaa minkä kerkee ja huomena vien labraan pissa näytteen jos sattus vaikka pissatulehduskin kaiken lisäks oleen... :ashamed:
Rinnoista vuotaa maitoo ja pieni ummetuksen poikanenkin vaivaa... ja mä kun oon aina ollu sitä mieltä et raskaana oleminen on ihanaa kun esikosta ei ollu mtn vaivoja...

No mut korvaa se loppu tulos sit kaiken tän kuitenkin =)
Nyt unten maille kun ei meinaa hereilläkään ollenkaan pysyä, väsyttää 24/7...

yksäiti+ hippu rv 17+3
 
Ilmavaivoista jeps, niitä on. Onneks on ulkotyö niin voi rauhassa päästellä :D Kun ei tarvitse pidättellä, niin ei mahakaan tuu niin kipeäks.

Päänsärystä Mulla auttoi juomisen lisääminen. Jos unohdan vesipullon ottaa töissä mukaan, niin takuu varmasti iskee päänsärky jossain vaiheessa. Vielä riittä kun päivän mittaan, muun juomisen lisäks, juo puolilitraa vettä. Kesä kuumat ja auringon paiste kun taas lisääntyy, tarvii varmaan lisätä juomistakin.

Eilen huomasin rinnoissa ekat pienet raskausarven alut :( Miten sitä onkin niin turhamainen, että suree nyt niitä. Eihän niitä näe kukaan muu kuin inä ja mies.

Maha ei ole kasvanut oikeastaan mihinkään. No, ehkä hiukan, mutta edelleen normaali housut menee helposti jalkaan eikä paina. Rinnat on tainnu kasvaa enempi kuin maha... Ja liikkeitä en ole tuntenut vieläkään. Noh, enpä ole odottanutkaan että ennen rv16sta tuntuiskaan. Mutta olis se silti ihana jo ne tuntea. Varsinkin kun tuhruilu jatkuu edelleen.

Hipkukka 15+3
 
kiisumirri
Juuh, ilmavaivoista kärsitään myös täällä. :( Välillä on niin järkyttävät kivut, tuntuu kuin veitsellä iskettäis mahaan! Asiaa ei auta, että on asiakkaitten ja ruuan kanssa tekemisissä eli ei voi päästellä miten lystää. Olen myös käyttänyt sitä Cuplatonia, sitähän saa apteekista ilman reseptiäkin.

Hyviä vointeja kaikille!

Kiisumirri ja kirppu 16+5

Ps. kirppu se kutittelee masussa parasta aikaa. :heart:
 
Hei taas! =)

Ihanaa nyt jo toukokuu!!! aika tuntuu menevän tosi nopeeta, kesäkin menee varmaan huomaamatta ohi.. no tänä vuonna se ei kamalasti haittais, onhan meillä jotain ihanaa mitä syksyltä odottaa :D

Täällä menossa nyt rv17 ja olo alkaa olemaan melko normaali. Maha on aamuisin vielä melko pieni, mutta päivän kuluessa paisuu uskomattomiin mittoihin :eek:

Mulla on ollut nyt viikon verran rinnat öisin kipeenä, haittaavat välillä nukkumistakin. Muuten ei ole koskaan ollu mitään ihmeempiä tuntemuksia. Kaippa ne nyt sitten vielä vähän turpoavat, vaikka mulla ei kyllä enää tarvis, kuppikoko jo valmiiks f.. rasvaillu oon kans yrittäny, et säästyis liioilta raskausarvilta, mut jos ovat tullakseen, niin ei kait sille sitte kovin paljoa voi tehdä.

Meillä vielä reilu viikko et päästään rakenneultraan, en jaksais millään oottaa ja kuitenkin vähän pelottaakin. Meillä kun on takana vaan tuo alkuraskaudenultra rv7 niin pelottaa et jos kaikki ei oiskaan kunnossa. Huoli ois huomattavasti kevyempi jos oltais käyty niskapoimussa. no pitää vaan oottaa ja toivoa parasta. Ihana kyllä mennä sinne yhessä näkemään meidän miniatyyrivauva kunnolla, sillon alussahan se oli vaan sellanen ruskuaispussipallukka. Sukupuolta ei aiota kysyä, ajateltiin jännätä aina loppuun asti. Kävittekö muuten kattomassa tuola jossain sen ultrakuvan, missä vauva istu kohdussa ja kuva oli suoraan alhaalta päin? pojaltahan tuo näytti :D toivottavasti meidän vesseli ei aivan yhtä selvästi paljastais omaa sukupuoltaan, jotta saadaan vielä elää jännityksessä ja ostella unisex-vaatteita :LOL:

joo, kello jo hirveesti, pitää mennä pehkuihin. Mies ei oo vieläkään tullu töistä kotiin, vaikka meni aamulla klo8.00. sillä ollu nyt tosi kiirettä ku pitää saada joku projekti valmiiks. No tämän viikon jälkeen sitten helpottaa!

palaillaan! t. tiipii rv16+2 :heart:
 
Keiju07
Hei, liitynpä minäkin teidän runsaaseen joukkoonne. Olen kyllä pinoa seurannut jo jonkin aikaa, mutta en ole vain saanut liitytyksi. Olen ollut lähinnä tuolla lapsettomuuspuolen odottajien pinossa, mutta koska siellä on niin eriaikaisia odottajia ja myös paljon vähemmän ihmisiä, niin tässä pinossa on selvästikin enemmän menoa ja kysymyksiin saa mahdollisesti paremmin vastauksia.

Nyt alkavat nämä viikot tuntua jo suhteellisen turvallisilta, jotta uskon raskauden todeksi. Takana tosiaan muutama huonompi kokemus. Nyt tehty kuitenkin muutama ultra, joissa asiat olleet kaikin puolin hyvin. Kummallisia kipuja ja tuntemuksia on harva se päivä, mutta niille ei ole löytynyt mitään hälyyttävää syytä. Joten kaipa tämä tästä. Rakenneultraan pääsen toukokuun lopussa.

Tuutilulla, jos taas jaksat päivittää etusivua jossain välissä, niin minun osaltani voi siis sinne laittaa lasketuksiajaksi 23.10. ja kyseessä on esikoinen. Kiitos!! Sairaala on mitä todennäköisemmin Kätilöopisto (miten sitten lyhennetäänkään...)

Kysynkin heti teiltä kokeneemmilta seuraavaa:

Onko kukaan lukenut mistään tai muutoin saanut ohjeistusta, että tietyn raskausviikon jälkeen pitäisi välttää selällään nukkumista tai makoilua... Itse en ole tätä suomenkielisistä odotusoppaista lukenut tai neuvolasta kuullut, mutta amerikkalaiset opukset toitottavat moneen otteeseen ettei viikon 16 jälkeen tulisi nukkua selällään. Sikiön verenkierto voi jotenkin häiriintyä... Kuulostaa oudolta, ja siksi kysynkin, että onko tämä mielestänne amerikkalaista höpöhöpöä?

Keiju ja rv 15+3 <br><br>
 
Moi kaikille,

minäkin odottelen ensimmäistäni, tässä iässä ;) Onnellista vahinkoa , joka tulee hyvään kotiin...
Liikkeiden tunteminen askarruttaa, mulla on kyllä taaksepäin kallistunut kohtu ja ilmeisesti istukka vielä edessäpäin - en tiedä vaikeuttaako se asiaa ?
Viikkoja nyt 17 aika tarkalleen - tiedän hedelmöityspäivänkin, nääs...
Jotain kipristelyä kyllä tuntuu , mutten tiedä onko se suoliston vai vauvan vikurointia ;)
Mikä on perhosen kutittelua ?
No , ehkäpä kaikki on kunnossa...
Kahdesti on sydänännet kuunneltu ja kaksi ultraa, NP-ultrassa kaikki oli hyvin...
Keskiraskauden ultra on parin viikon päästä, ja sukupuolen kyllä haluaisin kovastikin tietää ... Odotana kovasti tyttöä, useammasta eri syystä. Enkä vähiten siksi kun isän rooli voi olla vähän hakusessa... Mikä varmaan takaa sen, että tulossa on poika ;)

Mullakin on ollut kai hyvä olo, etovuutta , mutta en ole oksennellut - ja mun kohdalla on toiminut verensokerin tasiasena pitäminen hedelmillä yms . Ja niitä ilmavaivoja on myös ollu t, nyt ovat tosin vähempänä. Pitäisikö nyt kokeilla omenoiden syöntiä taas?

Tää siitepölyaika tulee olemaan mulle haastava, olen aina aiemmin ollut kovin allergialääkkeiden varassa . saa nähdä turvaudunko niihin vai en , lääkärille olen jo jutellut. Joskus kun aivastaa (mun aivastukset tulee kyllä voimakkaina) tuntuu että paikat repää, tai ainakin vauva heittää kuperkeikkaa . Pelottaa vähän , mutta kaeipa se pikkuinen moiset kuperkeikat kestää.

Ja ekat kunnon mielialavaihtelut iski viime viikonloppun a, siihenkin oli kyllä hyvät syyt.
Mietityttää myös - tuleeko ydinperhellisille arvomaailmaeroja tai -ystäväinventaaria raskauden yhteydessä ? Mulla on tätä virettä ... ja vaikeinta lasta toivovien, muttei sitä saavien ystävien kans.

Vointeja kaikille ...

Toivottavasti vauva on 10n vauva , laskettu aika 10.10 ;)

<br><br>
 
Keiju07 ja YOdottaja66 tervetuloa :wave: Lisäilin teidät etusivulle :)


Keiju07 kyseli siitä selällään nukkumisesta. Mulle ei ainakaan ole mitään sanottu minkään raskauden aikana. Ainoastaan kyselty tuleeko huono olo esim. sydänääniä kuunneltaessa.


tuutilulla kera pienokaisen rv 18+6 :heart: Niin ne viikot juoksee :D


<br><br>
 
Ginnifer
Tervetuloa uusille minunkin puolestani!

Ja tässä kysymys teille, jotka olette tämän jo ennen kokeneet: kun meidän vauvat syntyy lokakuussa, niin miten pitkälle onnistuu autolla ajo? Tässä kesäsuunnitelmia tehdessä mietin mahdunko vielä ratin taakse elokuussa...

Ginnifer 15+4
 
Ginnifer kyllä autolla ajo onnistuu aika pitkälle.Ku vain jalat yltävät polkimille :D
Isäntä taas suututti minut aamulla.Aina ko joku asia on kadonnut niin se on sitte minun syytä.Se on niin huono pitämään huolta omista tavaroista.Ibhottavaa että aina minulle suuttu vaikka se nyt on mahdotonta mulla pitää huoli kaikista asioista.Hoidan lapset ja talon.En ymmärä mitä tekisin.Tosi raskasta.Selitinköhään aika sekavasti :(
Muuten asiat ihan hyvin.Aamuisin häpyluu tosi kipeännä.Varma siksi ko monta lasta peräkkäin tehnyt.Tiistaina ois sitte neuvola.
Hyvää viikonloppua kaikille :hug:
Mie ja pikkuinen 15+6
 
heipähei!
räntää vihmoo ja mittari just ja just nollassa, aika synkkä keli! mutta näin vapaapäivänä on kyllä ihana olla vaan ja möllötellä, kun ei ulkohommiinkaan pääse :D
joku kyseli autolla ajosta;miten pitkällä vielä onnistuu...hyvä kysymys, jota en ole edes tullut ajatelleeksi!!! ajan itse tooosiii pitkää työmatkaa, joten rupesi mietityttämään miten se loppua kohti onnistuu :\|
mitenkäs muilla vireystaso? musta tuntuu että työpäivä imee musta kaiken energian enkä oikein jaksa juuri muuta, liekköhän normaalia? hemoglobiinit on mulla aina ollu hyvät mutta pitänee tarkistaa asia seuraavalla neuvolakäynnillä...
ahkerana selälläännukkujana minuakin askarruttaa onko siitä haittaa. minä olen ymmärtänyt että siitä ois enemmän äitille haittaa, että vauva rupeaa juuri siinä rv16 korvilla painamaan jotenkin, ja voi aiheuttaa ainakin huonoa oloa? kertokaa viisaammat onko mitään perää.
muuten olo hyvä, vauva ilmottelee itsestään harvakseltaan, mutta päivittäin kuitenkin!

:heart: tilda+tiitiäinen 16+5 :heart:
 
wilmuri Onnittelut sektiopäätöksestä. Minullekin jäi hirveät pelot kuopuksen synnytyksestä, mutten haluisi sektiotakaan (juuri ystäväni yrittää siitä toipua ja vauva kuitenkin jo yli 1kk!!).. Toisaalta se voisi olla helpotus.. No, minullekin se pelkopoli on varattuna rakenneultran yhteyteen parin viikon päähän =) Kovin jännittää, kun en oikein osaa päättää kysynkö sukupuolta vai en... ;)

Joku mietti raskausviikkoja, että oli eri la mutta samat raskausviikot. Samalla kaavalla ne kyllä lasketaan =) Tuolla olisi yksi laskuri http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/Calculator.aspx?id=7750

Muutamana iltana olen tuntenut liikkeitä :heart:

tuisku + masukki 18+1

Lisäilen vielä, että mulle kyllä sanottiin kuopuksesta ettei selällään saisi nukkua.. Itse nukun vieläkin masullani, vaikkakin sitä jo tuossa onkin... :D <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 11:14 Ginnifer kirjoitti:
Tervetuloa uusille minunkin puolestani!

Ja tässä kysymys teille, jotka olette tämän jo ennen kokeneet: kun meidän vauvat syntyy lokakuussa, niin miten pitkälle onnistuu autolla ajo? Tässä kesäsuunnitelmia tehdessä mietin mahdunko vielä ratin taakse elokuussa...

Ginnifer 15+4
Tota noin, miä itse menin omalla autolla synnyttämään (yksin) :D Eli ihan loppuun asti onnistui ajo :D
 
Heippa!

Jäin tänään töistä pois, kun on niin valtava päänsärky, joka muutti muotoaan migreeniksi eikä parasetamol auttanut. No, ihan kiva olla vaihteeksi kotonakin päivä. Töissä mulla on mukana vesipullo ja vettä menee työpäivän aikana 1-1,5l. Eli siitä tuskin on kyse päänsäryn suhteen. Ulkoiltuakin tulee joka päivä n. 45min-tunti. No, jospa se päänsärkykin hellittäis vähitellen.

Hemoglobiinista. Lainasin kirjastosta sosiaali- ja terveysministeriön kirjan raskaana oleville ja imettäville, jossa kerrottiin, että jos rautavarastot kuluvat loppuun, niiden uudelleen täyttymiseen menisi 2 vuotta!! Kuvitelkaa, aivan järjettömän pitkä aika! Kuulemma hemoglobiini antaa vain viitteitä rautavarastojen tasosta, mutta ne eivät ihan suoraan olisi verrannollisia.

Joku kirjoitteli selällään makaamisesta. Itselläni tulee nukuttua lähes joka yö mahallaan. Tosin toinen jalka on silleen "koukussa", ettei masu ihan painaudu patjaa vasten. Jos olen pitkään selällään, selkä tulee selvästi kipeämmäksi. Minä olen kuullut, että selällään oleminen voisi heikentää myös äidin verenkiertoa tms. (en muista kunnolla mitä). Kerran heräsin yöllä selälleen nukkuessani siihen, että rintaan pisti. Säikähdin vähän ja siirryin vasemmalle kyljelle, joka on kuulemma kaikkein paras asento. Ei ole onneksi toistunut tuo vaiva.

Masussa ei tunnu edelleenkään mitään. Käyn antamassa varalta pissanäytteen, ettei vain ole virtsatietulehdusta. Minullakin tuntuu aivastaessa kauhea kipu masussa, mutta muuten ei tällä hetkellä mitään.

Mukavaa viikonloppua jokaiselle!
 
wilmuri harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 12:41 tuisku77 kirjoitti:
wilmuri Onnittelut sektiopäätöksestä. Minullekin jäi hirveät pelot kuopuksen synnytyksestä, mutten haluisi sektiotakaan (juuri ystäväni yrittää siitä toipua ja vauva kuitenkin jo yli 1kk!!).. Toisaalta se voisi olla helpotus.. No, minullekin se pelkopoli on varattuna rakenneultran yhteyteen parin viikon päähän =) Kovin jännittää, kun en oikein osaa päättää kysynkö sukupuolta vai en... ;)
tuisku + masukki 18+1
Mulla tuo ensimmäinen sektio meni loistavasti, mut leikattiin illalla klo 21 ja seuraavana aamuna olin jalkeilla ja hoidin vauvaa. Viikon päästä olin jo ihan entiselläni ja pystyin lopettamaan kipulääkkeet.
Mutta nämähän ovat hyvin yksilöllisiä juttuja, mulla on pari kaveria, jotka ovat alatiesynnytyksessä revenneet niin pahasti, että haavan kanssa on ollut ongelmia vielä kuukausien päästä.

Mutta varmasti sullekin pelkopolikäynnin jälkeen on selvempää kummalla tavalla haluat synnyttää. Mukavaa odotusta!

P.S. mä olisin rakenneultrassa halunnut tietää sukupuolen, mutta mahaasukkipa päätti olla vilauttamatta. :D Nyt on vielä yksi ultra heinäkuussa, katsotaan sitten josko siinä näkyisi..
 
Kultsux3
Moikka vaan.

Keskiviikkona oli se ylimääräinen ultra... Jos joku ei muista, niin meillähän selvisi np-ultrassa että vauvalla on vartalossa turvotusta, joten saimme kuukauden päähän uuden ylim. ultra-ajan. En heti kyennyt kirjoittelemaan kuulumisia, ja tuskin kukaan nyt tuota päivämäärää edes muistikaan - mulla meni tosiaan tovi ajatusten selvittelyyn... Siksipä kirjoitan vauvan kuulumiset vasta nyt.

Ajelimme ultraan keskiviikkona, ja mitä lähempänä sairaalaa olimme, sitä kammottavampia ajatuksia lenteli mieleeni. Juuri ennen sairaaalan parkkipaikkaa huudahdin ääneen, että vauva on varmasti kuollut mahaani! Eli pakokauhu iski... Parkkipaikalle ajaessamme ja auton pysähdyttyä sanoin miehelleni melkein itku kurkussa, että "Mee sä käymään sielä, mä ootan autos!" Noh, sain kyllä itseni raahattua äippäpolin sisälle.

Lääkäri ultrasi masun päältä, ja voi sitä tunnetta kun monitorista näkyi vilkas ja liikkuvainen vauva! Vauva oikein kääntyi meihinpäin ja vilkutti toisella kädellään Lääkäri sanoi että "Oho, ompas vilkas vauva!" Se oli ihana hetki... Vauvaa on ultrattu nyt 3 kertaa, ja aina sillä on ollut mahoton meno päällä. Sitten lääkäri alkoi tutkimaan vauvan vartaloa, ja kysyi mitä kätilö oli meille viime ultrauksesta sanonut. Sanoimme että hän oli vain kertonut että vauvalla on vartalossa turvotusta, ei mitään sen enempää.

Lääkäri kertoi että yleensä tuo vartalon turvotus viittaa vakavaan sydänvikaan. Ja perään hän sanoi, että nyt vauvalla ei näytä olevan sitä turvotusta. Hän tutki vauvaa tarkasti, ja sanoi että "Ja tässä näkyy selvästi suolisto, sitä kun tuo kätilö ei ollut nähnyt viimeksi ollenkaan!!" Ajattelin että olipa onni ettei se kätilö sanonut sitä meille ääneen, muuten olisin murehtinut itseni sairaalaan tämän 4 viikon aikana...

Lääkäri sanoi että nyt vauvassa ei näy mitään normaalista poikkeavaa, mutta sydämen kehitystä tullaan seuraamaan todella tarkasti koko odotuksen ajan. Hän sanoi että joskus vauvalta voi puuttua esim. vasen kammio kokonaan. Hän suurenti ruudulle vauvan sydämen, ja siellä onneksi näkyi kaikki 4 lokeroa, niinkuin pitääkin.

Yleensähän rakenneultra tehdään viikoilla 18-19-20 mutta mulle se tehdään viikolla 21, koska silloin pystytään tutkimaan sydän tarkemmin, ja näkemään sen kaikki virtaukset, yms. Tämä on meillä 1.6. ja sen tekee joku erikoislääkäri. Tohtori meinasi että vaikka nyt kaikki näyttääkin vauvalla olevan hyvin, niin vasta seuraavassa ultrassa nähdään onko sydämen kammiot kasvaneet oikean kokoisiksi. Jos esim. tuo vasen kammio onkin jäänyt liian pieneksi, se tarkoittaa sydänvikaa, ja sitten on mahdollisuus mennä siihen lapsivesipunktioon jossa saadaan laskettua kaikki kromosomit ja selviää miten vakava sydänvika on. Hän mainitsi myös, että sydänvika voi olla niinkin vakava, että lapselle jouduttaisiin tekemään ennen 4 vuoden ikää lukuisia vakavia leikkauksia joista hän ei välttämättä edes selviäisi, joten meidän on vielä mahdollisuus keskeyttää raskaus tuloksen tultua

Ensin mulla oli aika sekavat fiilikset asiasta. Miehellä on periaate että murehditaan vasta sitten kun on varmaa tietoa että jokin on hullusti. Ja mieheni sanookin koko ajan että vauvalla on kaikki hyvin. Oon tässä nyt tajunnut (kun mies on hokenut) että mehän saatiin kuulla parhaimmat uutiset nyt ultrassa. Olisihan se voinut olla niinkin ettei vauvalla olisi näkynyt suolistoa tai kaikkia sydämen lokerikkoja ollenkaan! Nyt sitten saadaan jännätä kuukauden päivät.. TOIVOTAAN että kaikki menee hyvin....

Kultsux3 rv 16+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:36 wilmuri harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 12:41 tuisku77 kirjoitti:
wilmuri Onnittelut sektiopäätöksestä. Minullekin jäi hirveät pelot kuopuksen synnytyksestä, mutten haluisi sektiotakaan (juuri ystäväni yrittää siitä toipua ja vauva kuitenkin jo yli 1kk!!).. Toisaalta se voisi olla helpotus.. No, minullekin se pelkopoli on varattuna rakenneultran yhteyteen parin viikon päähän =) Kovin jännittää, kun en oikein osaa päättää kysynkö sukupuolta vai en... ;)
tuisku + masukki 18+1
Mulla tuo ensimmäinen sektio meni loistavasti, mut leikattiin illalla klo 21 ja seuraavana aamuna olin jalkeilla ja hoidin vauvaa. Viikon päästä olin jo ihan entiselläni ja pystyin lopettamaan kipulääkkeet.
Mutta nämähän ovat hyvin yksilöllisiä juttuja, mulla on pari kaveria, jotka ovat alatiesynnytyksessä revenneet niin pahasti, että haavan kanssa on ollut ongelmia vielä kuukausien päästä.

Mutta varmasti sullekin pelkopolikäynnin jälkeen on selvempää kummalla tavalla haluat synnyttää. Mukavaa odotusta!

P.S. mä olisin rakenneultrassa halunnut tietää sukupuolen, mutta mahaasukkipa päätti olla vilauttamatta. :D Nyt on vielä yksi ultra heinäkuussa, katsotaan sitten josko siinä näkyisi..
Sinulla siis on sekä sektio-, että alatiesynnytys kokemukset? Koit siis sektion mielekkäämpänä? Mä lähinnä jännään siinä sitä mahdollista litinää ja lotinaa joka syntyy kun leikataan ja lapsi "kaivetaan" ulos... :ashamed: Alatiesynnytyksessä minua jännittää monikin asia: mahdollinen syöksysynnytys, johon jo varoittelivat sillä esikoinen syntyi "helposti" 4,5 tunnissa" ja kuopus 2 tunnissa hyvin hyvin nopeasti ja TOSI kivuliaasti!! :'( Kummassakaan en ehtinyt saamaan minkäänlaista kipulääkettä. Lisäksi kuopuksen synnytyksessä tuli lopussa kiire, kun multa oli mennä taju kivusta ja hän jäi tästä syystä päästään kiinni.. Muistan kuinka kätilö vaan pyysi miestä nostamaan mua hartioista ylös virkistyäkseni ja hoki nimeäni sekä "aneli" minua ponnistamaan.. minä pyysin imukuppia johon aika ei riittänyt sillä vauvan syke oli vain 0-30... (Lääkärin paikalle tulo olisi siis kestänyt liian kauan) Minä enemmänkin seurasin sitä sykekäyrää kuin itse synnytykseen paneuduin... Omat paineenikin olivat tosi alhaiset.. Ja vaikka koin esikoisen synnytyksen kovin helppona (sanoin heti synnytyksen jälkeen synnyttäväni vaikka joka päivä :D ) on sillä vaikea enää lohduttautua kun on se huonokin kokemus...

Taisi tulla aika epäselvää tekstiä. Viikonloppuja!!

ja whatever tervetuloa minun puolestani :hug:

ja kultsux3 toivottavasti seuraavallakin kerralla on hyviä uutisia :hug:

tuisku + masukki 18+1<br><br>
 
Kultsux3
:hug: toivotaan että pienokaisella olis kaikki kunnossa. Ja onnea hyvistä ultrauutisista :) Pidetään peukut pystyssä että ne olis seuraavan kerran vieläkin parempia :hug:

tuutilulla kera pienokaisen rv 18+6<br><br>
 
terveisiä puupinolta =) mätettiin isännän kanssa iso peräkärryllinen puita liiteriin..saapi nähdä onko huomenna koko kroppa ihan juntturassa :/
ja mitähän masuasukki illalla tuumailee kun rauhoitun pitkäleen,alottaa tietysti kamalan rallin,nyt ei ole kerennyt keskittymään mihinkään liikkeisiin ym.
eipä ole kyllä mahastakaan ottanut vaikka ollaan tuolla noita hommia tehty.
onneksi.

tervetuloa kaikki uudet joukkoon kasvavaan
=)

aikas paljon meitä lokakuisia näyttää jo olevan =)
ootan kyllä kun hullu kuuta nousevaa että tulis lokakuu nopeasti..jotenkin sitä ei malttas oottaa,että ihana lämmin(toivottavasti)kesä on tossa välissä vielä..

mie rakastan syksyä,ehkä osaksi myös siksi kun kumpikin isompi tyttö on syntynyt lokakuussa =)

mutta nyt lenkille
viikonloppuja kaikille =)

niinukka ja vunttunen 17+6
 

Yhteistyössä