*Lokamassut 2009 Toukokuussa*

Pikainen huomen taas täältä pohjanmaaltakin =)

Onnitteluja kaikille taas uusista ihanista ultrakuulumisista tyttö-tai poikalupauksineen, tuoreelle rouvalle onnitteluja myös, samoin onnea uuteen kotiin ja tervetuloa uusille, ainakin Leijona oli tullut uutena suurpeheellisenä mukaan sitten viime kerran :flower:

Ihania kuvia ultrasta Inkalla ja Paapelolla varsin hurmaaavba nuorimies!

Kiireitä pitää ja tulinkin vaan oikaisesti merkkaamaan mihin asti olen lukenut eli hengessä olen mukana ja kuulumisianne käyn lukemassa vaikka raksahommat tällä hetkellä pitää erittäin kiireisinä. Toki mukavaa on kun alkaa pikkuiljaa tulla valmista =)

Lauri potkii täällä jo ahkerasti, päivittäin ihana tuntea koko ajan voimistuvia liikkeitä. :heart:

Marsupilamille onnittelut myös ekoista potkuista :heart: ja :hug: kurjasta neuvolakäynnistä.

Ensi viikolla neuvola ja vielä reilut kolme piiiitkäää viikkoa rakenneultraan :D Liitoskivut ja suonikohjut vaan ovat mun riesana erittäin pahoina mutta niiden kanssa on vain pärjättävä.

Mutta taas mentävä, kohtapuoliin tulee portaat asentajineen :wave:

äitsy ja lauri 18+4 :heart:
 
onnea ihanista ultra uutisista ja rinssi-ja rinsessa lupauksista :flower: :heart: :flower:

mites te ketkä ootte saaneet tietää kumpi on tulossa niin paljastatteko uutisen myös kaikille lähipiirissä vai pidättekö kahdenkeskisenä salaisuutena loppuun asti ??

marsupilami tosi huonoa kohtelua oot saanut neuvolassa,vaihda ihmeessä neuvolan tätiä kun tollee sua kohtelee!!! :hug: eikö oo mielettömän ihana tunne kun ne pikku potkut sieltä ekan kerran tuntuu,äläkä sitten huolestu jos et joka päivä niitä potkuja tunne,se on ihan normaalia =) :heart:

tervetuloa leijona80 mukaan kirjottelemaan , ihanan iso perhe sulla :heart:

inka85 tosi hyviä kuvia ihanasta pikku rinsessasta :heart:

paulah mullakaan ei oo paino yhtään vielä noussut , on kanssa noin kilon alle lähtöpainon , eikä meillä neuvolassa siitä huolestuttu kun kuulema ihan normaalia että puoleen väliin asti paino ei nouse tai jopa voi tippua.mulla paino indeksi 25 eli suht normi painonen oon . viime raskaudessa mulla rupes kanssa paino vasta nousemaan vko 20 jälkeen.

(.) ei mitään uutta tämän navan alla :D olo hyvä , potkuja tuntuu nyt jo päivittäin :heart:

kaurisäiti ja bambi 18+6 :heart: :heart:
 
Hyvää huomenta mammat :wave:

Mukava kuulla aitsystäkin välillä...älä liian kovasti unohdu sinne raksalle, saatat vielä unohtaa että olet raskaana :D

inkalta oli tullut hurmaavia ultra kuvia.
Ihanan näköisenä ne pikkuiset vielä tässä vaiheessa ovat, kun ovat vielä niin hoikkia. :D

Näin taas unta, että meidän vauva syntyi.
Ja edelleen oli rv39 menossa ja 2h kesti synnytys. Vain lapsen koko oli eri, nyt oli 3900g ja hänessä oli paaaljon lapsen kinaa, niin että tukka oli jo syntyessään täysin pystyssä :LOL:

ON:
Tiuhti eilen mellasti kovasti mahassa ja nyt huomasin erään seikan, johon en ollut kiinnittänyt huomiota.
Potkut eivät ole enään vain hetkellisiä ja paikallisia tökkäsijyjä tai muljahduksia, vaan tuntuvat koko alavatsan alueella...eli tavallaan siis tunnen koko vauvan liikkeen mahassa. Kun vauva tönäisee itseään vasemmalta, niin lähes heti tuntuu tömähdys oikealla...ottaakohan tuosta nyt selvää :LOL:
Mutta siis näin täällä.

Pöh, siivotakin pitäisi, mutta kun ilma on noin ankea, ei oikein nappaisi :ashamed:
Ehkä myöhemmin :whistle:

Nyt soittamaan muutamat puhelut :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 20+3
 
Moi!

Oikein paljon onnea ultrakuulumisista, niitä on jo moni saanut.

Me kerrotaan lähisuvulle kumpi on tulossa mutta ei sitten muille. Kuopusta oottaessa tehtiin samoin.

Viikonloppu meni hirveellä vauhdilla, vietettiin kuopuksen 3 v synttäreitä. Kovin on jo isoksi kerinnyt. Nyt sitten toiseksi nuorimmalla on mahatauti, onneksi on jo sen verran iso ettei tarvi ihan hirveesti hoitaa. Muutama lämmin päivä on täälläkin ollut mutta kesää odottelen vielä. Viikonlopun aikana puhkesi koivuihin lehdet.

Vajaa viikko olisi aikaa rakenneultraan, ei millään malttais odottaa. Liikkeitä tuntuu päivittäin, eivät kovin selviä joten epäilen että istukka on etuseinässä.

Jotain muutakin oli mielessä mutta se taas unohtui.

Peppi ja toukka 19+0
 
Heippa
ja onnittelut jälleen ultrauutisista :flower: Ja tervetuloa,täällä oli yksi uusikin? :wave:

vauvan sukupuolesta, me ollaan ajateltu että itse halutaan tietää kumpi tulossa, mutta muille ei kerrota. Pitää sit yrittää malttaa olla sanomatta äidille,se tulee olemaan hankalaa :LOL:

painonnoususta mulla on paino noussut 100 g lähtöpainosta eli ei juuri mitään. BMI on mulla 20,joten kaippa se pian saisi lähteä nousuun. Ei neuvolaterkka siitä mitään,sanoi vaan että kyllä se lähtee vielä noususuuntaan.

Tänään on ollut äkäinen aamupäivä,mulla menee hermot meidän kissojen kanssa enkä jaksa kun ne riehuu koko ajan! :headwall: Ehkä menee hermot myös siinä,kun olen saikulla ja vähän tylsää meinaa olla. Eilen käytiin miehen kanssa kesämökillä saunomassa ja grillaamassa,se oli ihanaa =)

Huomenna neuvola ja lääkäri sitten.

Sitten pieni kysymys(sori jos vähän ällöä) , mutta onko teillä lisääntynyt valkovuoto tai muuttanut jotenkin laatuaan?Kun mulla tuntuu että muuttunut vetisemmäksi ja säikähdin yksikin kerta että eihän voinut olla lapsivettä mitä lirahti?!? :eek: Mielellään kuulisin "kokemuksia"...

nöpötin ja pikkuinen 18+6
 
Huihai!

äitsy joko ootte saanu ne rattaat? Mä tässä ajattelin kohta laittaa myös tilauksen menemään..

paapelo sullahan hurjia unia on :) Mä en ole vielä nähny unia tulokkaasta enkä muista että esikoista odottaessakaan olisin nähny vauvaunia. Varmaan jotain, en vaan enää muista.

Me kerrotaan kaikille kysyjille sukupuoli ja nimikin, kunhan sellainen keksitään :) Toinen nimi on valmiina jo.

Muakin vähän ahdistaa noi neuvolakuviot, kun joudutaan vaihtamaan kokonaan eri paikkaan muuton takia. Tai saishan sitä joo käydä vanhassa paikassa, mutta ei viitsi ajaa toiselle puolelle kaupunkia sen takia. Ja muutenkin sit jatkossa helpottaa, että on lähellä. Mut joo, toivottavasti siellä on mukava tätsy myös.

Mut nyt alan mittailemaan ikkunoita, kun pitäis tilata muutamat sälekaihtimet. Ajattelin uskaltaa netistä tilata, toivottavasti ei mene mitat ihan pieleen ;)
 
huomenta kanssasisaret!

painonnoususta: mulla ei ole noussut yhtään alkupainosta, mikä on hyvä sillä tässä on riittämiin kantamista muutenkin...

nöpötin: olen huomannut saman asian valkovuodon suhteen, eli tosi vetistä on. Taitaa olla ihan normaalia, vai mitä on muut mieltä?

Mulla on ollut huonoakin huonompi aamu, tai oikeastaan kaikki alkoi jo eilen illalla hirveällä päänsäryllä ja särky vaan jatkui kun heräsin. Soitin sitten töihin etten sinne kykene. Äsken soitin terkkarille ja hän kirjoitti loppuviikon saikkua. Mulla on hemppa nähtävästi tipahtanut tosi alas joten otan tupla-annoksen nyt rautaa. Onneksi saan levätä. Mulla on ollu pitkä työputki taukoamatta takana...
 
Ensinnäkin ihania kuvia inkalla vaavista!!! :heart:

Pakko oli tulla purkamaan oloa tälle. Mähän olen kertonut, että mun mies työskentelee ulkomailla...itärajan takana...No, tänään hän sit ilmoitti ettei pääse rakenneultraan eikä perinnöllisyyspolille. Juuri noihin mihin mä miestäni eniten tarvitsisin...edellisessä raskaudessa kun juuri rakenneultrassa kuultiin huonot uutiset niin tämä asia edelleen pelottaa...Onneksi sentään eräs ystäväni ilmoitti heti, että on vaikka töistä pois ja tulee tueksi, mutta miehen mä sinne silti olisin halunnut. Muutenki kävin np-ultrassa ilman miestä ja tulen menemään synnytysvalmennukseenki ilman miestä...tuntuu vaan, että mä oon ihan yksin tämän raskauden kanssa koska mies ei ole mihinkään osallistunut.
Toiseksi mä en edes tiedä milloin hän palaa pysyvästi kotiin...puhuu vaan syksystä..Se ei taida tajuta, että lapsi voi syntyä todellakin aiemmin kuin laskettuna päivänä. Sanoi vaan, että voithan sä hänen äitiään pyytää apuun jos apua jossain tarvitset....Mihin se mies sitten osallistuu? Mun mielestä tämä raskaus on mun ja mieheni välinen asia niin tällä hetkellä ystäväni ( joka tulee utraan ) tietää varmaan enemmän voinnistani kuin mieheni. Hän oli myös np-ultrassa mukanani. Tällä hetkellä mä olen yhtä kysymysmerkkiä... :(

Kiitos ku sain purkaa pahaaoloa vähän pois. :)

Pure Love ja Ihme rv19+1
 
pure love: kurja tilanne :( Käykö hän tässä välissä kuitenkin Suomessa vai onko jatkuvasti poissa? En osaa muuta sanoa kun että koita saada asia hänelle selväksi kasvotusten kun näette. Vauva on teidän yhteinen "projekti" ja tukea sinä tarvitset omalta mieheltäsi ennen kaikkea. Voimia :hug:

Omaan napaan taas...tajusin just että huomenna poksuu viikot, eli 20+0 :) Hurjaa kun ollaan jo puolivälissä! Pikku-L potkiskelee kovasti ja olen huomannut että alkaa olla säännöllisyyttä noissa liikkeissä. Eilen illalla ennen nukkumaan menoa tunsin taas käteen asti potkut. Mieskin yritti tunnustella mutta ei sattunut osumaan juuri kohdalle. Ehkä ne kohta tuntuvat selkeämmin vatsan päällä :)
 
Hellurei ystit ! paaaljon olitte kirjotelleet ja jutelleet =)
tänne kuuluu ihan hyvää, vauva liikkuu kovasti ja yksi ilta oli ihana hetki, kun mentiin sänkyyn ja huomattiin masun päältä potkut :heart: voi vitsi se oli ihanaa, ja hassua =)
ja masu kasvaa kasvamistaan, töissä jo moni huomannut. On tää ihanaa :heart:
Pyöräilystä olitte keskustelleet, minä ainakin vielä olen hyvin pystynyt polkemaan, anoppi tiesi kertoa, että kauaa se ei enää ole mahdollista =) kaippa ne liitoskivut koventuessaan sen estää, mitäänhän ei sitten kannata tehdä kun rupeaa pahalta tuntumaan...
Joku oli kysellyt valkovuodosta, minulla ainakin kovastikkin lisääntynyt nyt raskauden aikana..mutta lääkäri kertoi sen olevan ihan normaalia....
Mie ostin hm:ltä muutamat mammapöksyt, siis puoli pitkät. Kauheen huono valikoima oli, olin ideaparkin kaupoissa...
Hametta en oo löytänyt, no luulen että itiksestä kyllä voiskin löytyä, jumbossa kävin jokin aika sitten ja siellä minun mielestä aika heikosti oli...
Mutta juu, nyt poistun, kotihommiin näin vapaapäivänä =)
Pikkumyyh ja masuvaavi 20+4 :heart:
 
Heippa! Ilmottaudun myös mukaan lokamassuihin B) Odotan neljättä lastani ja laskettuaika on 27.10.09. Esikoiseni on syntynyt-01, seuraava-04 ja kolmas -06. Heistä ekat on tyttöjä ja kolmas on poika =)Itse olen 29-v naimisisaa oleva na isenalku :) Kotonamme asustaa myös lasten ja mieheni lisäksi 4kpl:tta koiria ja yksi Kisu, jonka tehtävä on pitää hiirikanta kurissa :D
 
Bassetmom:
Tervetuloa mukaan =) :wave:

pure love:
Kovin kurja tilanne.
Kuten jo mainittiin, niin koeta saada tilanne selväksi kun seuraavaksi näette. voi olla, että miehesi ei tosiaan ole sisäistänyt raskauden aiheuttamaa tuen tarve määrää ja ajattelee, että kaikki vain menee omalla painollaan. Ja juurikin tuo La kysymys, mieskin esikosta kuvitteli, että kun LA tulee niin se syntyy. Ei siis ymmärtänyt, kun pistin kova kovaa vastaan hänelle, että kun rv38 tulee niin alkoholia ei nautita. Tai ainakaan niin, ettei autoa voisi ajaa. Sanoi vain tylysti, että onhan taksit keksitty :headwall:
Mutta todella, selvitä tämä asia hänen kanssaa heti kun kasvotusten näette :hug: :hug:

Valkovuodosta:
Juu, sitä tulee, välillä ihan paksua ja välillä hulahtelee :kieh:
Kuuluu asiaan, pitää tuon alakerran kunnossa ja poistaa bakteereja. Siksi opuksissa lukeekin, että alapesun merkitys vain kasvaa raskauden aikana :D

Ny on siivottu...huhhuh. Parveke siisti, lattiat imuroitu (vielä kun jaksaisi ne pestäkkin ) ja pöytä tasot kiiltää...tulee niin voittaja fiilis kun saa itsestään irti näinkin synkkänä päivänä :D

Mutta nyt on mentävä kahvin keittoon. Ystävä tulee tyttönsä kanssa kylään ihan pian. :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 20+3
 
nöpötin tosta valkkarista...mulla ainakin tosi runsasta ollu koko tän alkuraskauden ajan. Välillä vähän vetisempää, mut pääasiassa sellasta maitomaista. Välillä sitä oikeen lorahtaa silleen et aattelee et nyt tuli kyllä jotain muutakin housuun, mut kaipa tää on ihan normaalia.
Ja jatkan näillä "ihanilla" kysymyksillä... onko teil muil sellasta ihme tunnetta tuola alapäässä :ashamed: kun tää ei oo mitään liitoskipua tms. (ne tiedän miltä tuntuu) mut kun musta tuntuu siltä niinku ois just vietetty joku kiihkee kuherruskuukausi miehen kans et paikat ois ihan hellinä... siis sellanen tunne alapäässä. Kuitenkin siit äei todellisuudessa oo kyse kun meillä peittoja heilutellaan nykyään toooosi harvoin :/ Jotekin jääny toi päälle kun sillon pahoinvoinnin takia ei mikään touhuilu tullut mieleenkään.

pure love Voi kun kurjaa! :( Mä en ite vois kuvitella ilman raskauttakaan et mies ois jossain kaukana hommissa. Uskon että siihenkin tottuu, mut ymmärrän sua hyvin et haluisit ainakin näihin tärkeimpiin tapahtumiin miehesi mukaan, hänhän se toinen vanhempi kuitenkin on. Toivotaan että ainakin syksyllä miehesi pääsee ajoissa kotiin.

Tosta painosta aattelen et mitä enemmän sitä on ennen raskautta niin sitä vähemmän sitä kai tulee raskauden aikana. Ainakin näin mennyt kaikilla mun kavereilla. Mun painoindeksi on 19 ennen raskautta ja viimeks tuli 17kg lisää odotusaikana eli aika hyvin. Tälläkin hetkellä on tullut n.5kg jo.
 
Muisku:
Siis tuollainen samanlainen tunne on itselläkin. Luulisin sen johtuvan limakalvojen kuivuudesta ja herkkyydestä.

Ja painosta:
Itsellä ei ole tullut oikeastaan vielä kiloakaan täyteen olisikos 400g ekasta neuvola käynnistä nyt tullut. Samoilla viikoilla esikosta minulle oli tullut jo 2kg ekasta neuvola käynnistä ja 4kg jos se olisi laskettu painosta ENNEN raskautta. Ja BMI:ni oli nyt pienempi, kuin esikon odotus aikana.
Mutta itse luulen tämän tälläkertaa hitaamman painon nousun johtuvan vain siitä, että liikun HUOMATTAVASTI enemmän, kun on jo tuo lapsi tuossa. Niin kotona kuin ulkonakin.
Syön suuria annoksia ja välipaloja sekä aika usein jotain herkkuakin, mutta kaikki taitaa palaa aina päivän aikana.
 
Muisku, tuollaista erikoista tunnetta alapäässä on mullakin,välillä tosi tukalalle tuntuu ja sellanen olo,että haaruksia pitäisi hieroa,että auttais :LOL:

No rauhoittavaa kuulla,että muillakin valkovuoto lisääntynyt/vetistynyt raskauden aikana. Meinaan huomenna vielä neuvolassa mainita asiasta.
Alamassulla jomotusta, supistuksia edelleen päivittäin,ikävän tuntuisia :/
 
:attn: :attn: :attn:
3.6 alkaa keskiviikkoisin tulemaan tv1 kätilöt-sarja , synnytysosaston arkea seurataan ruotsalaisessa huddingen sairaalassa.
on varmaan samanlainen kuin mikä tuli viime kesänä ja nyt uusintana fst :ltä se norjalainen versio.

kaurisäiti ja bambi 18+6
 
Tervetuloa uudet mammat mukaan!!!

Ja kiitos kommenteistanne! :flower: Mä olen miehelle yrittänyt selittää miten mua pelottaa tämä raskaus ja miten tärkeää olisi jos voisi olla tukena...mutta hän vastaa, että haluaisi olla muttei pysty kun töitä on tehtävä. Tosi harvoin mies täällä kotonakin käy...Tamminkuun jälkeen vain kerran on käynyt ja seuraavan kerran aikoo tulla vasta juhannuksena viikoksi. :( Eli yksin mä tämän asian kanssa olen vaikka kuinka yhteinen piti olla. Samoin kävi koirankin kanssa...yhdessä muka vuosi sitten hankittiin ja koko koulutus ja vastuu jäikin täysin mulle yksin. Jouduin jopa raskauden alussa antamaan koiran vähäksi aikaa hoitoon koska koira on voimakas ja mulla alkoi supistella kun sen kanssa jouduin kaikkea touhuamaan...
ja muiskun kommenttiin ettei voisi kuvitella että mies olisi kaukana töissä ilman raskauttakaan...kun hän 2 vuotta sitten lähti niin eipä se pahemmin mun mielipidettä asiasta edes kysynytkään. Ilmoitti vaan, että lähtee... :(
Mä taidan vaan keskittää oman elämäni mun ja vauvan hyvinvointiin.

Pure Love ja Ihme rv19+1 :heart:
 
On niin paha mieli Pure love sun puolestasi :(

Me ollaan miehen kanssa puhuttu paljon siitä, miten hänen pitää vauvan synnyttyä oppia joustamaan työasioiden suhteen. Enää ei voi sitten yöt läpeensä tehdä töitä nonstoppina, vaan pitää ottaa muu perhe huomioon. Hyvin hän on jo asian sisäistänyt nyt raskausaikanakin. Jonkinasteinen työnarkomaani hän on vuosia ollut ja luonut uraa kovalla tahdilla. Hän on kuitenkin nyt oppinut hieman hellittämään, hyvä niin. Oma isänsä on ollut melkoinen urakiitäjä silloin kun mieheni ja hänen sisaruksensa olivat pieniä. Tästä on seurauksena ollut se, että suhde omaan isään on jäänyt aika etäiseksi kun isä oli aina poissa :( On mieheni tästä omasta kokemuksesta oppinut omien sanojensa mukaan ainakin sen ettei tule tekemään samaa virhettä omien lastensa kanssa. Itselläni ei mitään uratavoitteita oikein ole niin en ole tätä asiaa joutunut omalta kohdaltani miettimään...
 
Heippa taas täältä Etelä-Pohjanmaan suunnalta.

Paljon ootte kerenny jutella eri asioista, mutta ensimmäisenä onnittelut ihanista ultrakuulumisista ja pienistä tytöistä ja pojista sekä tervetuloa uudet!

Pure love toivottavasti sun mies alkais tajuta, et se vauva on teidän yhteinen eikä sitä voi vaan sun harteille laittaa. Keskustelet miehes kans kunnolla ku seuraavan kerran näätte ja koeta saada se tajuamaan myös sun näkökulma. Tsemppihalit :hug:

Teillä oli muillakin valkovuoto lisääntyny ja sama täällä. Saa olla aina pikkuhousunsuoja, ettei oo ihan pöksyt märkänä. Esikolta oli mulla sama juttu.

Sitte meen taas ihan törkeästi omanapaiseen sepustukseen (antakaa anteeksi)

Eli viime viikon maanantaina meillä oli kontrolliultra alhaisen riskiluvun takia ja varaus oli myös lapsivesipunktion tekoon. Mentiin sit Seinäjoelle ultraan ja lääkäri totesi, et tää kontrolli oli sen alhaisen papp-hormonin takia ja he ovat rajaa laskemassa, mutta mä nyt jäin kiinni ku oli vielä vanhat rajat. No lääkäri ultras ja totes, et vastaa viikkoja ja mitään syytä lapsivesipunktioon ei ole. Eli vauva oli ihan normaali kaveri (lääkärin sanojen mukaan), eli aivot näytti ok ja raajat ja sydänkin siltä osin kuin pysty näkemään. Eli lapsivesipunktiota ei tehty ja olo oli tosi huojentunu ku näki et kaikki oli kunnossa ja vauva vaikutti terveeltä. Saatiin sitte rakenneultraan aika juhannusviikolle ja 30 raskausviikolla on vielä kontrolliultra istukan toiminnan takia. Ainoa riski on että istukan kasvu alkaa hidastua ja samoin vauvan kasvu tuon 30 viikon jälkeen jolloin joudutaan ehkä käynnistämään ennenaikaisesti, mutta päätin että murehdin sitä vasta myöhemmin. Nyt vaan aion nauttia tästä ja antaa masun kasvaa :)

Lisäksi mulla oli neuvola viime perjantaina ja rautakuurille terkkari laittoi. Hb oli 116, mutta ku seuraava neuvola on vasta 4 viikon päästä niin päätettiin aloittaa tuo raudan syönti jo nyt, ettei laske liian alas. Esikolta mulla laski alimmillaan 102 ja siinä meni kuukaus että sai sen takas normaalitasolle.

Yritän ens kerralla kommentoida lisää teitin juttuja, mut tää mamma lähtee ny hakemaan esikoista hoidosta ja lähtöö kotiin.

Chantal + rusina 17 +2
 
Heipä hei!

Hyvä lukea noista valkovuotoasioista täältä, kun olinkin just miettinyt, että onko normaalia, ja näköjään se on. Oon nimittäin kanssa kuvitellut että voiko se olla lapsivettä (tai pissasinko juuri housuuni). Varsinkin kun tässä kuvittelee kokoajan kaikenlaista! Neuvolasta jos jotain kysyy, niin kaikki on aina normaalia, ei syytä huoleen. Mutta sitä vaan haluais tietää asioista aina vähän enemmän, että vois olla varma.

Onko hiivaongelmaa ollut kellään? Mulla oli hiivatulehduksia tosi ahkerasti ennen raskautta, mutta ne loppui suunnilleen kun jätin e-pillerit pois. Viime viikolla jouduin sitten canesten-puikkoja käyttämään. Yleensä ne ei oo välttämättä kerrasta auttaneet, mutta nyt auttoi. Ilmeisesti se runsas valkovuoto tekee myös sen että ei hiiva pääse jylläämään niin pahasti. Vaikka neuvolassa ja kirjoissa sanotaan, että raskauden aikana herkästi tulis hiivaa.

En oo vielä raaskinut ostaa yksiäkään äitiyshousuja, tai jotenkin ei kiinnosta. Paitoja oon joutunut ostamaan, mutta en mammapaitoja, vaan ihan tavallisia tunikoita. Siis "joutunut", vanha himoshoppailija. Mut jotenkin ei vaan kauheesti jaksa. Kiinnostais kyllä, mutta ei oikein tiedä mitä ostaa, eikä jaksais lähteä kaupoille.

On hassu huomata kuinka ihmiset huomaa vauvamahani. Kuinka katse siirtyy aina mahan kohdalle, esim. kaupan kassat aina katsoo. Yks päivä kun menin kirjastoon, ja pihalla oli jotain työmiehiä muutama, niin jokaisella pää kääntyi mun perässä. Itsellä oli jännä olo: mitä tästä nyt sitten ajattelisi.

Tänään tuli selkä kipeäksi. Vielä ei ole ollutkaan. Ennen raskautta olikin ihan tavallista, mutta alkuraskaus ainakin poisti minulta kaikki mahdolliset vaivat mitä ennen oli. Jalat tuli viikonloppuna todella kipeiksi kun kyykin maalaushommissa, ja ovat sitä vieläkin :/ Intoa olis tehdä kaikenlaista, mutta väsyn nopeasti. Eilen pesin ikkunoita, ja nyt on kyllä ihana katsoa keväisiä puita puhtaitten ikkunoitten läpi. Väri on ihan eri :p

Hanikka ja Onni 19+3
 
Hei! TAAS :D

Miehen kanssa ollaan puhuttu myös, että kun vauva syntyy, niin hänen on oltava entistä enemmän käytettävissä perheen kesken.
Eli hänen vastuullaan on pojan kanssa oleilu, kun olen kiinni vauvassa (lähinnä imetykset ja nukutukset ) ja kun vauva on hereillä, niin saa olla vastapainoisesti sylittelemässä vauvaa ja minä tahdon silloin olla pojan kanssa kahden...eli vuorottelua, niin paljon kuin se vain on mahdollista.
Tietenkään, jos mies on saanut sitten työtä, en tuuppaa vauvaa tai poikaa heti hänelle, jos kaipaa pienen lepohetken työpäivän jälkeen, mutta mahdollisimman tasaisesti pyritään hoitamaan.
Näin poika ei tunne itseään ulkopuoliseksi kummankaan vanhemman osalta ja mieskin saa luotua vauvaan isä-lapsi suhteen =)
Hänelle tämä sopi paremmin kuin hyvin.

Mies eilen sanoikin, että hän tahtoo tarjota omille lapsilleen kaiken, jota hän ei itse voinut saada.
Eli isän, sisaruksia, tiiviin perheen, ihania muistoja syntymäpäiviltä sekä muilta juhlapäiviltä ja rauhallisen kodin =)
Kaunis ajatus mielestäni.

Hiivasta:
Itsellä ei ole koskaan ollut alapiän hiivaa, mutta nyt on vaivannut sammas kielessä :kieh: Aika huvittavaa kärsiä vauvojen taudista :D

Ja mahan katsomisesta:
Kävin tänään siskon kanssa kaupassa ja odottelin häntä ulkopuolella kun omat ostokset oli ostettu.
Siellä sitten sellainen mies valjakko (n35v ) suureen ääneen ihasteli mahaani :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 20+3
 
Hei piti vielä mainita tuosta lapsivedestä, kun osa oli pelännyt valkovuodon olevan sitä =)

Eli aika monesti sitä kuvaillaan niin, että todella kastelee paikat, haju on makea tai hieman maatuneen maan oloinen, väriltään kirkasta tai mahdollisesti vihertävää, jolloin se kielii sitten siitä, että vauva on kakkinut sinne, joka puolestaan viittaa lapsen stressiin/ahdinkoon. Mutta usein tuo kakkiminen kyllä on lähellä niitä synnytys viikkoja.
 
pure love halaus sinne. Ikävä tilanne, mutta aina ei voi valita. Toivottavasti miehesi pystyy syksymmällä olemaan enemmän kotona. Ja hyvä että miehen äiti on tukenasi, jos tarve vaatii. Meilläkin joudun varmaan turvautumaan mummien apuun vaikka asuvat kaukana. Mies ei mitenkään pysty venymään kuitenkaan työnsä lisäksi kovinkaan täyspainoisesti lastenhoitoon saati kodinhoitoon. Ainakaan jos on nykyisessä työssään vielä silloin (toivon kyllä ettei ole).

Valkovuodosta on näköjään ollut puhetta ja tutulta kuulostaa. Mäkin esikoista odottaessa välillä mietin, että lapsivettäkö sieltä tupsahtelee ;)

Heh, nauratti tässä yksi päivä kun muistelin kuinka esikoisen raskausaikana lueskelin joka viikko sitä äitiysopasta, jossa kerrottiin mitä tapahtuu milloinkin ja vaadin että mieskin lukee. Nyt hyvä että välillä muistan olevani raskaana saati sitten millä raskausviikolla olen :LOL: Nyt kun kakkosultra on ohi niin voi näköjään helposti "unohtaa" koko raskauden. Toivottavasti muistan ensi viikolla mennä neuvolaan.. Onneksi vauveli sentään monottaa muistuttaakseen olemassaolostaan :)

MB ja samat viikot kuin paapelolla ;)
 
Pikaisesti

Lapsivedestä: on usein tosiaan väritöntä, vaaleanpunertavaa, joskus vaaleanvihertävää ( ei ole suotavaa, on merkki vauvan hädästä jolloin on kakannut veteen). Haju on sellainen imelä. Sen kyllä erottaa selvästi esim. pissassa. Jos epäilyttää kannattaa laittaa hetkeksi pikkuhousun suoja, siitä ne erottaa.
Valkovuoto : voi olla tosi runsasta raskauden aikana ja hyvinkin vetistä. Ei tarvitse huolestua. Jos tulee hiivatulehduksen oireita niin sitten hoito on syytä aloittaa, mutta pelkkä runsas vuoto ei ole hoidon aihe.

Pure lova: jaksuja tilanteen kanssa! Kuten muutkin ovat sanoneet miehen kanssa vakava keskustelu kun seuraavan kerran näette. Kerro miten koet asiat ja toivotaan tosiaan että mies ymmärtää tuen tarpeesi.

Peppi ja toukka 19+0
 
marsupilamilla oli ekat potkut tuntunut =) tuntuispa mullakin jo :( oon kade

inkalla ihania kuvia rinsessasta. Olispa itelläkin varaa tuohon 4d-ultraan.

Bassetmom tervetuloa joukon jatkoksi :flower:


(.) Ukko lähti tänään mun seuraks metsästämään vaaleita mammahuosuja ja kuinka kävikään. Käytiin sokokselta kysymässä "ei meillä ole lainkaan äitiysvaatteita". Käytiin myös kappahallissa "ei ole". Käytiin seppälässä " ei ole". Lindeksillä "ei ole". Anttilassa "ei ole". H&M "ei meidän myymälässä, mutta tuolla toisessa on". Siinä vaiheessa olin jo niin hermona, etten sinne enää kävelemään lähtenyt. Kävimme viimeiseksi vielä Nanoukissa ja siellä oli mielestäni todella surkea valikoima ja halvimmat housut olivat sen 50?.
Anttilassa tosin päädyin kokeilemaan yksiä normaaleja housuja, josko menisivät edes mahan alle kiinni, et voisin itse ommella jatkopalan, niin kuinkas ollakaan kohtu otti vastaan jo siinä. Lopputulos oli se et itkin hysteerisenä sovituskopissa 10 minuuttia. Lähtiessämme anttilasta, kaikki naiset katsoivat ukkoani kuulema halveksien, tietty olettaen, et hän on saanut minut itkemään.

Mutta joo voitte varmaan kuvitella miten "onnellinen" olen tällähetkellä raskaudestani ja varsinkin sen tuomista lisä kurveista :kieh: Täytynee marssia partiokauppaan ja ostaa soputeltta.


pinkkimieli ja pallopää 16+4
 

Yhteistyössä