¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Lävistyksiä en ole ajatellut ottaa pois, huulesta löytyy ja kielestä. Napakorun otin pois jo alkuraskaudessa kun ne halunnut että se venyy ja repeää. Ostin äsken paljon uusia napakoruja jotka pääsen pian pistämään takaisin paikalleen :D

Vaipanvaihdosta pakko todeta sen verran, että kyllä minusta tuntuu hirveältä ajatus että vauva olisi maitokakat housussa yöllä joten kakkavaipat ja pissatkin kyllä vaihdan ihan varmasti tarpeen tullen.. tosin eipä esikoiseltakaan montaa vaippaa koskaan öisin joutunut vaihtamaan, kun vauvat ei yleensä nukkuessaan pissaa. Vastasyntyneet tosin rutsailee satseja joskus keskellä yötäkin, tai esikoinen taisi tehdä niin ainakin pariin otteeseen :D
 
Eipä ihme, että väsyttää. Neuvolasta siis terveisiä :wave: hb oli romahtanut 97 ja nyt mahtisatsit rautaa ennen poksahdusta, että vähän kerkeää nousta.
Painoa ei ollut edelleenkään tullut yhtään, hassu raskaus. :D

Vaavi on selkeästi jo laskeutunut, sen huomaa mahasta jo katsomallakin, supistuksia on ja paljon. Mitään vaan ei tapahdu. :snotty:
Joko-joko-soittojakin on alkanut tulemaan suvulta, äitini viimeksi just äsken. :D Itselläkin on jo sellainen väsynyt olo, että loppuisi jo tämä tukaluus(supistukset lähinnä jo väsyttävät)

Tervetuloa uusille vielä! :wave:

38+2
 
Iltaa!

Tervetuloa uusille! Itsekin aloin kirjoitella vasta nyt loppuvaiheessa :)

Samperin puusilmä: toivottavasti jos ollaan samaan aikaan synnärillä, niin se olis aiemmin kuin tuo kolme viikkoa :)

Meillä mies ei oikein ole ajantasalla. Olen sanonut sille, että luulen tän menevän yliaikaiseksi ja käynnistykseen, jolloin yliaikaiskontrolli olis 15. päivä. Nyt miehellä on joku työpaikan koulutus 17. päivä. Miehen mielestä ei ole mitään ongelmaa, se on vakaasti sitä mieltä, että tää syntyy laskettuna aikana, ehkä pari päivää ennen tai jälkeen, isyyslomakin on sitten loppunut. Jälkikäteen ton koulutuksen peruminen on kai vaikeampaa, miksei voinut sanoa mitään ajoissa. Mä en ole vakuuttunut, että mies olisi silloin töissä, mutta ei tunnu menevän viesti perille. Ei tarvi sitten mulle kiukutella, kun ton koulutuksen kanssa tulee ongelmia :p

Tänään olen siivonnut koko päivän. Könysin mm polvillani kaikki nurkat ja listat. Ei ehkä se viisain idea :whistle: Nyt sattuu selkään, takapuoleen ja -reisiin, mutta ei ole hajuakaan mistään supistuksista ym. Kävely ja varsinkin tuolista ylösnouseminen on vähän vaikeaa. No onpa nyt normaalia siistimpää hetken :)

Vega 38+6
 
Silleri
Episiotomiasta on sen verran sanottava, että esikoisesta leikkasivat sen ja olin käärmeissäni jälkikäteen, koska minulla se haava kipuili todella pahasti 2 viikon ajan. Mutta kun sitten väänsin toista ulos ilman epparia niin älysin kyllä, miksi se oli ekalla kerralla tehty: esikoisen 1h15min ponnistamisen jälkeen en takuuvarmasti olisi saanut sitä päätä enää pungerrettua ulos ilman epparia. Kyllä se pään ulos työntäminen niin kauheaa oli. Toisella kertaa ponnistaminen kestikin vain 8 minuuttia. Eli ammattitaitoinen kätilö toivottavasti osaa oikein arvioida, tarvitaanko episiotomiaa vai ei, minulla tarvittiin kyllä ekalla kerralla. Mutta Sadulle sympatioita, noin ei kyllä saisi kätilö käyttäytyä, ettei kerro, mitä aikoo tehdä. Voisi harkita valittamista.

(.) Ei uutta auringon alla. Alas änkeämistä, pyörähtelyä, vihlaisuja... Öisin nukkuu huonosti kun näkee synnyttämään lähtö -unia. Päivisin ei mitään tuntemuksia. Supistuksia en saa millään poppaskonsteilla aikaiseksi; joillakin niitä tulee rasituksessa, toisilla ei eli ei kannata niiden toivossa kyllä rehkiä.

Meillä on joutunut öisinkin pissivaippoja vaihtamaan, ovat niin paljon pissineet, että tulisi muuten läpi. Mielummin pari vaippaa kuin aamulla kaikki lakanat ja patjasuojukset pesuun... Jostain syystä kumpikaan ei ole kakannut öisin, ovat olleet hyväkäytöksisiä jo pienestä! :LOL:

Kuka sitä mietti, ettei vauva enää paljon liikehdi, ei kannata liikaa huolestua, loppuvaiheessa vähentävät liikkumista tilanpuutteen takia ja sitten usein rauhoittuvat vähän ennen synnytystä vielä lisää. Mutta huolestuttaahan se silti, vaikka sen tietäisi.

rv 39+2 (6 yötä käynnistykseen!!!)
 
:wave: iltaa.. tulinpas kääntymään täällä ennen pojan syöttöä. pitkälti omaa napaa ja pikkuisen.. :D

nirppu83 totta. itselleni siitä ei apua että pumppaisin vähemmän :ashamed: maito pakkautuu nopeasti rintoihin ja rintatulehdusta pukkaa. edellisyön annoin pojalle maitoa jota pumpannut enkä imettänyt ja aamulla sen huomasi kun ei rintoihin ollut koskenut. heti kipiät ja vilunväreitä.. toisaalta, mitäpä valittamaan kun maitoa on kuin joillakin sitten ei.. :ashamed:

kiitos onnitteluista ja puolestaan onnea synnyttämään lähteneille ja nyytin saanneille jos en muistanut.. :hug: :flower: :flower:
tervetuloa myös uusille joukkoon! itse nyt en masun kans enää tallustele, saan jännätä muiden puolesta ja toisaalta myötätunto tuskia niiden kanssa painiville :D itsellä kipu lähinnä lantios ja seläs. :/

tässä nyt sitten kuvaa meidän rakkaudesta kun isukin sylissä koisaa :heart:
(toivottavasti saan laitettua/on selvä yms.)


tänään sitten th kotikäynnillä katsomassa poikaa ja itkuhan siinä tuli (johtuneeko hormooneista vai siitä että otan helposti itseeni..) vauvan kanssa kun ei ollut ilmeisesti "sujunut hyvin". poika yleensä syö n.3h välein ja muuten nukuskelee, pari kertaa aukonut silmiäkin. :heart: paino oli kuitenkin pudonnut, keltaisuus lisääntynyt ja väsähtäneempi. :'( huomenna sairaalaan takaisin bilirubiikkiin eli keltaisuuskokeeseen että tietää tarviiko valohoitoa. syöttöjä tiheentää 2h ja maitoa 40-60ml per kerta, enkä saisi imettää vaan pumpata pulloon että näen määrän ja ettei rasittaisi vauvaa. jotenkin niin pahamieli, vaikea kuvailla. itseni mielestä meni ihan hyvin, tosin huomasin keltaisuuden ja siksi veinkin pihalle hetkeksi valoon. söi kuitenkin rinnasta, vaikka totta että lisämaitoa jouduin antamaan kun ei jaksanut kauaa syödä yms. en kuitenkaan ajatellut että se nyt olisi näin paljon vaikuttanut. :/ :snotty: no, tällä mennään.. onneksi tuhisee sohvalla tyytyväisenä ja pian herättää syömään.. tuntuu että itku/naurukohtauksien päivä ja huomannut myös että herkkuja tuntuu kuluvan enenmän kuin raskauden aikana :D olisko sitten hormoonit. munkki,maustekakun palanen,suklaa rivi,karkkia ja iso kourallinen sipsiä. :ashamed: aivan hävetys, onneksi ei joka päivä. tytsy (2v10kk) aivan innoissaan hoitaa vauvaa ja sitä on niin ihana katsella :heart: tänään piti sylissä, syötti ja "luki" satua ensikirjasta vauvan nukkuessa vieressä. keskimmäinen (1v6kk) käy välillä paijaamassa ja jos mustasukkaisuutta ilmassa tytsy pitää jöötiä ja ottaa kädestä kiinni ja näyttää kuinka paijataan ja sanoo; aa-aa vauvaa. :heart: keskenänsä sitten nahistelee niin että hermo palaa :kieh: repivät tukasta, potkivat ja tuuppivat toisiaan, hyppivät sohvalla ja juoksevat kilpaa sisällä (niin kauan kunnes joku kaatuu), varastelevat toistensa leluja kädestä yms. tänäänkin oikeen katastrofaalinen nahistelu päivällä että meinasi riisitkin palaa kattilaan kun piti vauva syöttää ja ruokaa tehdä, sisarukset hyppivät pitkin sohvia niin että pää kolisee pitkin seinää.. :kieh: onneksi nyt ihanan rauhallista kun nuput nukkuu. :) mies onneksi auttelee jonkin verran, toki välillä miehisyys ottaa vallan ja silloin elektroniikka ruuvaaminen vie voiton. :kieh:

BTW tuli mieleen tosta vaipan vaihto keskustelusta että itse vaihdan pari kertaa yössä vaipan, pissa yleensä kerran oli plörinät. ei hirveemmin onneksi tarvi vaihdella kun ei paljoa pissi yöllä. :) Satusellakin näytti olevan kiltti vauva kun herää vain parikertaa. :) näin meilläkin paitsi nyt kun pitää herätellä syömään..

ääh, aika on taas kortilla..poikaa pitää mennä syöttämään. ehkä huomenna taas kerkiäis kuulumisia. :wave:

triple ja jätkä 5pv :heart:
 
Iltaa!

Ihana pikkuinen poika Triplellä, haluu jo omankin syliin. :)

Tervetuloa myös miun puolesta uusille, parempi myöhään kun ei milloinkaan. ;)

Kopsaan laiskana tuolta toisesta pinosta tän päiväsen lääkärin saldon.

( . ) Joo, oli se neuvolalääkäri sitten tänään, ja kyllä otti taas aivoon käydä siellä. Tässä olisi saldoa:

Paino 95,9 +500g/vko
Turvotus -
Paineet 137/78
Hb 110
Sf-mitta 35
Pissa puhdas
Sykkeet 150

Meillä siis täällä pikkuisessa kunnassa on kaksi terveyskeskuslääkäriä, kumpikaan ei oikeestaan tiedä mistään mitään, tämä mies lääkäri vielä vähemmän kun tuo toinen. Tässä olisi tuo lääkärikäynti kuvattu pääpiirteittäin.
Ensin mitattiin sf-mitta, ei edes kokeillut missä on kohdun yläreuna vaan suoraan laittoi mitan tuohon tissien alle. No sitten kuunneltiin sydänääniä, ensin löytyi istukan viuhviuh-äänet, sitten pitkän aikaa oli hiljaista. Itselle alkoi jo tulla paniikkin että onkohan kaikki ok. No sitten löytyi ihan sydänäänetkin kun ensin oli käyty koko maha läpi. No ennen kun ehdittiin kunnolla kuunnella niin laitteesta loppui patterit. Sitten tehtiin sisätutkimus joka kesti puoli minuuttia, kohdunsuu 3 cm ja kiinteä ja kiinni. Eli samassa kun rv 11+. Tosin tuossa välissä olevassa lääkärissä se oli kuitenkin jo pehmeä, että en sit tiedä voiko kovettua uudelleen.
Siinä siis kaikki, ei puhunut mitään että missä pää on, onko oikeinpäin, minkä kokoinen mahtaa olla... Neuvolakorttiin oli sentään kirjotettu rt, minkä päätteli nähtävästi siitä kun kysyi että missä potkut tuntuu. Ei siis käsin kokeillut mitään.
Tosi turhauttavaa käydä tuolla lääkärissä, kun tuntuu että itsekkin tietää paremmin noita juttuja kun tuo lääkäri. Saa nähdä miten käy sitten jälkitarkastuksessa, viimeeksi miulle ei tehty sisätutkimusta ollenkaan, jouduin sit jälkikäteen soittamaan neuvolaan ja pyytämään että voisiko tehdä. Että näin täällä.

Anteeksi tuo kauhia vuodatus, ottaa vaan kovasti päähän. Olisi ollut kiva tietää vähän ees tästä tilanteesta, mutta nyt ei sitten auta kun odotella. Sääliksi käy niitä jotka esikkoa odottavat ja joutuvat tuon lääkärin luokse.

AngelEyes ja masukki 37+2
 
AngelEyes ymmärrän hyvin, että sua ottaa päähän se lääkäri, itse olen kanssa aivan kypsä omaani :headwall: :headwall: Se on niin raivostuttavaa kun toinen ei selitä mistään mitään eikä vastaa kunnolla kysyttäessä... ja puhuu niin hiljaa ja epäselvästi että mä en kuule vaikka mun kuulossa ei ole mitään vikaa :kieh: :kieh:
Onneksi on ollut tää netti ja mukava terkkari jolta voi kysyä kun jokin askarruttaa ;)

Kysyin muuten piruuttani lääkäriltä, että onko vauva jo laskeutunut ja se mumisi ihan pokkana että on se (ja piste, ei sanonut mitään muuta!) Mä vähän ihmettelen miten vauva olis voinut laskeutua kun tunnen itse että siellä ollaan yhtä ylhäällä kuin aiemminkin... eikä lääkäri edes käsin kokeillut missä vauva on :eek: semmosta meillä päin!

meela 35+5
 
Kurjaa meela että siullekin on sattunut tuollainen lääkäri. Mistäköhän noita oikeesti tulee?!? Kuulostaa nimittäin melkoisen tutulta, tulee mieleen että onkohan jotain selvännäkijöitä kun ei tarvi edes tutkiessa koskea potilaaseen. :kieh:

Onneksi sentään noiden muiden kanssa on ollut aina asiantuntevia tyyppejä, että niitäkin sentään löytyy. Onneksi on sentään netti, mistä saa edes jonkinmoista tietoa asioista. :)
Ja tietysti nämä keskustelupalstat on ihan verrattomia vertaistuki paikkoja. Kurjaa mutta samalla lohduttavaa kuulla että ei ihan yksin ole näiden tampiolääkäreiden kanssa.
 
emilyn -- joo meillä vaihetaan illalla iltatoimien ohella joskus 10-11 aikaan vaippa. Sitte imetän, melkein heti imetyksen jälkee perä rutisee kunnolla. Seuraavalla syötöllä kurkkaan vaippaan sisään, jos on sontaa vaihdan.. Pissavaipan vaihdan myöhemmin.

Kylvetin pojan eilen!! Eilen oli tasan viikko edellis kylvetyksestä joka tapahtui sairaalassa! |O :ashamed: Siellä ne sano että viikon päästä seuraavan kerran..Nyt uskaltaaki jo kahesti-3 viikossa.
Eka poika vähän kitisi mutta sitte silmät pyöreinä tuijotti. Sitte se alko itkeen ku mulle tuli hätä että se tippuu mun kädeltä ja että sen korviin menee vettä.. Pesin pelkällä vedellä, jos oisin käyttäny jotain ööjyä tms sehän ois ollu liukas ku kusiluistimet talvella.. :snotty:
Sitte vaa kylvyn jälkeen äkkiä pyyhkeen sisään ja mentiin hoitopöydälle kuivatteleen. Sitte laitoin sellasta suihkutettavaa vauva öljyä. Hieroin sitä vauvaan ja näytti nauttivan. Tukkakin harjattiin. Ja napakoloki puhdistettii ja siihe laitettii sitä jauhetta joka estää sen sienen kehittymisen sinne.
Vauva meni ihan veteläksi kylpyhommien jälkeen! Se oli nii väsy ettei jaksanu kauan tissiä imiä! Säikähin jo että mikä sillä o hätänä mutta muistin että samanlainen se oli sairaalassa ku kylpyhommissa oltiin. Vissiin toosi rankka kokemus pienelle tuollanen?!

Täälä sattaa vettä!! :kieh: mutta aion silti käyä pojan kanssa ulkona. Se on jokapäiväinen "rituaalimme"..
Ristiäisiä eilen mietittiin, ne pidetään meidän äitin luona. Mulla kaivertaa sydäntä ku ukon vanhemmat ei tuu sinne.. Se johtuu minusta! Tai siis.. Anoppini haukkuu ja mollaa minua aina, ja minkä kerkeää. Ei olisi ollut kertaakaan jollei se olisi minua halveksunut kun ukkoni on jotain minusta hälle kertonut.. Mutta sanoin miehelle ja anopilleni että mitään asiaa ei oo pojan ristiäisiin! Piste.. Kerta se nainen haukkui minun äitini ja sukuni vaikkei edes oo nähny niitä, ja kuvitelkaa mikä parasta, 3 vuotta sitten ekan kerran sanoin hänelle sanan "hei" enkä muuta, niin sen jälkeen ku heiltä kotoa lähdin alkoi se paskan jauhaminen sukulaisille minusta.. :kieh: se o sellane ihmine jolle se pärstäkerroin merkkaa elämässä eniten.. Nähtiinhä se ku ukon siskolla oli rikas autokauppiiaan poika poikakaverina, joka kerta tuli uudella eri autolla kylään niin oli anoppi niin maireana että.. Sitteku oliki vähän köyhempi ja normaali ni oltiin niin hapanta että. :headwall: luoja! Ja sanoin miehelle että pyydetään ees sen setä ja sisko niin se sano ettei se halua sen puoleta ketään?! |O
Noh jos ei halua niin ei halua..
Suunniteltiin vähän mitä tarjottavia on jne..
Maanantaina soitellaan papille ja kysellään millon on niitä aikoja jolloin voisi kastaa.
MISTÄ SEN KASTEMALJAN SAA`?? SIIS KÄYKÖ VAIKKA JOKU NÄTTI LASINEN KULHO? :wave:
Meille olisi "hyökkäämässä" n.15 ihmistä plus minä,mies ja vauva..
Ajattelin tehhä voileipäkakut ja täytekakun itte. Pullat sun muut ostan suosiolla kaupasta, ne palaa aina mulla ja ne kaupan on vähän nätimmän näkösiäki! :LOL: Ja juomapuolena aattelin että oisko kauheen TYhmää tehdä tarjolle vaikka joku mustikka booli? Siis alkoholiton mehu/limsa booli? varmaan ois.. Mutta jossain ristiäisissä kerran oli ku olin joskus porukoiden kanssa.. muistaakseni..
Poika saa nimen minun vanhassa kastemekossa mikä on kiertänyt meidät kaikki! Siis se tehtiin meidän äidille kun hän oli vauva 43 vuotta sitten. Siinä on hienosti kirjailtu kaikkien meidän kastettujen "lasten" nimet helmoihin ja vuosi.. "Anne 1965" "Pirkko 1966" "Satu 1989" "Saija 1990" "Laura 2004" :D noi on siis vaalianpunasella semmosella kiiltävällä kauniilla pehmeäntuntosella langalla kirjottu helmoihin, ja nyt siihen tulee sitte vaalean sinisellä meidän pojan nimi..
Mehän meinattiin eka pitää nimiäiset.. luulin etten voi kastaa ku en oo käyny rippikoulua..mutta tottakai voin :D *tyhmä* :headwall:
Haluan kyllä jonku nais papin jos mahdollista tai jonku nuoren, mitään vanhaa kurppaa no thanks joka jää asumaan sinne juhliin! :x
Haluaisin kirkossa sen kastetilaisuuden, maksaako se jos kirkossa kastaa ja kotona on ne juhlat?

Nyt äkkiä aamupalalle ennen ku poika herää tissille! :D

=) :flower: onnea vauvatuneille ja vauvautuville.
 
Triple - Voi miten sulonen poika :heart:

Äsken soitin kättärille, että voiko tulla, niin käskivät soittamaan klo 9 uudelleen. On kuulemma täyttä ja siltä kuulostikin taustamelusta päätellen.
Nukuin koko yön niin huonosti ja eilen illalla olin ihan hysteerinen täällä kotona, kun jännitti niin paljon. Itkin koko illan milloin mistäkin syystä. Ja nyt vielä pitää odottaa, argh |O
Mutta pitää yrittää ajatella positiivisesti, että kai ne mut kuitenkin vielä tänään sinne ottaa ( toivottavasti ) :xmas:

39+2
 
Satunen
Kastemaljaksi käy hyvin joku lasinen kaunis malja kotoa, mutta jos kirkossa aiotte pitää kastetilaisuuden siellähän on malja valmiina. Kirkossa kastaminen ei maksa mitään, eikä kotonakaan, sehän on papin työtä ja kirkko maksaa hänen palkkansa. =) Meillä oli ihana kastepappi pikkusella, vähän vanhempi naispappi, mielellään kahvittelimme hänenkin kanssaan. :D
 
Perjantai aamua!!

Yläselkä jumissa |O Kyllä on kipee.
Tosin yöllä pompin taas kun esikoinen yski niin paljon ja sit vessaan ja... :kieh:

Ihanaa mä pääsen tänään hiustenleikkuuseen ja sen jälkeen meen shoppailemaan tai ainakin kattelemaan josko jotain kivaa ostettavaa löytyis.
Mies on tänään vapaa päivällä niin pääsen ihan yksin liikkumaan,esikoinen kun on ollut pois eskarista kun ollut kipeenä.
Eipä muita turinoita tähän hätään,täytyy ruveta vaihtaan vaatteet bussi menee 30 min.päästä.

:wave:
 
Eli niinhän siinä kävi että päästiin su-ma välisenä yönä tositoiminiin (kuten rakas siskokin oli käyny juoruamassa :D ).. Yritän tuossa naperon nukkuessa lukea sillä välin tulleet tekstit ja päivitellä tuota listaa.

Nanna + poju 4vrk
 
onnea kaikille jakautuneille... Kateexi hiukan käy...

Nyt hieman omaa vuodatusta... Mulla piti olla tänäpe äippäpolil aika, mut kas kummaa se olikin eilen LIEVÄSTI v*****i!!! Lasku siitä tulee ja uus aika vasta ens viikon perjantaille... Alkaa olemaan mittatäynnä tätä raskaana olemista... En koskaan enää aio hankkiutua raskaaksi... Kokoajan supistelee ja väsyttää... Pää ei toimi ja hakkaa tyhjää... Äippäloma alkaa näköjään ruikuttamisella... Anteeksi.

Melena+kirppu tasan 35


 
Onnea kauhean paljon Nanna ja Triple! :flower:

Näen kauheasti jo vauvaunia ja kun lukee juttuja täällä haluaisi oman nyytin jo syliinsä. Mutta eilisen terkkarin mukaan ei olla vielä lähelläkään synnytystä (ja onhan laskettuunkin siis vielä kuukausi aikaa) ja povasipa jo että yliajalle mennään. No ensi viikolla lääkäri, joka katsoo paremmin nuo jutut, mutta siis selvää on että poika ei ole vielä lähtökuopissa vaan hengailee poikittain tuolla mahassa... Hb:kin oli laskenut ensimmäistä kertaa, olenkin vähän ihmetellyt kun unta riittää :D no nyt rautaa nassuun vaan.

Mukavaa päivää kaikille!

Taralee ja Pätkä 36+0

 
No niin yritetäänpäs tässä muistella sitte mitä kaikkea piti kommentoida =) . On meinaan näköjään tuo dementtia sitte jääny pysyväksi :D .

Satuselle ensin :hug: huonosta kätilökokemuksesta...
Ja siitä pissan lorahtelusta kuten joku jo tais sanoakki niin taitaa olla niistä lantionpohjanlihaksista kiinni. Eli niitä ahkerasti harjoittamaan.

Tripllelle onnea pojasta :heart: !

Ja varmaan saa Pinkwaweaki jo onnitella
=) ...

Jenksu: Minulla on kulmassa ja kielessä lävistykset, mutta ei niistä kyllä kukaan mitään sanonu...

Tervetuloa viime metreille matkaan uusille.

Zizilisko Onnea matkaan!!!

Noista painoarvioista... Lääkäri arvioi pojan sunnuntaina ehkä 3500g painoseksi. Mainitsi kyllä perään ettei nuo enää ole kovin luotettavia kun koneet ei välttämättä anna niin totuuden mukaista tulosta ja kätilöiltä on kadonnut se taito mikä ennen vanhaan on ollu arvioida. Tiiä sitte yrittikö lääkäri vain puolustella omaa osaamattomuuttaan kun jätkä tosiaan sen 4kg paino vajaan 24h kuluttua tuosta arviosta!

Niin ja kiitos onnitteluista =) !
 
FPI
Huomenta! :flower:

nanna, suueren suuret onnittelut pojasta!! :hug: :heart:

Tervetuloa uudet!! :wave:

pw, suakin voi varmaan jo onnitella ;)

zizilisko, onnea matkaan!! :heart:

Tripple, ihana kuva!!

lävistyksistä, varmaan käskevät ne ottamaan pois just sen takia, jos joudutaan nukuttamaan...muuta syytä en kyllä keksi.

Välilihan leikkaamisesta, perhevalmennuksessa sanottiin, että aikaisemmin oli tosi tavallista, et leikkasivat, mutta nykyään vähemmän ja leikkaavat sen takia, että nopeuttavat vauvan syntymään, eivät sen takia, että estäisivät repeämistä. Näin siis mulle sanottiin. Satu, tosi inhottavaa, että sun kätilö ei kertonu sulle, mitä tekee ja miksi!!

kävelin eilen noin 10 km, mutta ei mitään vaikutusta eli odotellaan...ei ihmeempiä siis omaan napaan!

Mukavaa viikonloppua mammat!

FPI+pepe rv 39+4 :heart:
 
Huomenia!

Jenksu meilläkin sanoivat että jos on lävistyksiä niin KAIKKI pois, oli missä hyvänsä! Ja ite ajattelinkin et toisaalta hyvä ottaa kotona jo pois noi niin ei sit kiireessä tarrte siellä kivuissaan repiä niitä, tiedä vaikka repis itekin niitä. Kai se helpottaa kätilöjen hommaa kun ei niitä tartte varoa ja tietty nukutusta varten kans.

ONNEA
Nanna :flower: :flower:
Ja onnea kaikille jotka nyt viikonlopun aikana lähtevät pungertamaan nyttiä!! Hyvä että vauva uutiset vaan tihenee täällä :D
 
Sitten synnytyskertomusta:

Eli sunnuntaina käytiin aamupäivästä äitipolilla minun kovettuneen vatsan takia, lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Kaikki oli kunnossa, kohdun kanava(?) oli hävinny ja yhdelle sormelle oli jo auki. Lekuri epäili että vuorokauden sisässä alkaa tapahtua ja lähdimme sitä kotiin odottamaan. Päivän aikana siivosin ja saunoin (tuskassa yritin saada vähän vauhtia tilanteeseen :D ) mutta niistä ei supistuksia tullut. Kävin koirien kanssa lenkilläkin illalla, mutta se sai aikaan vain tuskasen olon. Ei supistuksia. Nukkumaan käydessä taisin tuumata miehellekkin että on semmonen tunne että pari tuntia saa nukkua ja kolmen neljän aikaan tulee sitte lähtö jos tulee. Mies onneksi saikin nukuttua. Ite ramppasin vessassa kun vatsa tyhjeni erittäin näppärästi :D . Vähän jäkeen kolmen heräsin sitte lyhyen torkahsuksen jälkeen. Alkoi supistella ja toinen tuli heti muutaman minuutin päästä perään. Tiesin jo niistä että nyt tuli lähtö ja nousin ylös. Samassa lorahti sitte lapsivettäki (tähän väliin pitää sanoa että kuvittelin kun lääkäri sanoi että lapsivesi on vähänä että sitä olis vähän! Laitoin vain terveyssiteen housuihin matkalle. Onneksi otin kuitenki pyyhkeen autoon nimittäin sairaalassa sitte laitettiin "kroonikko"vaippa alle ja niitä täyttyki sitte useampi! Eli se siitä vähästä määrästä....). Laitoin tavaroita kasaan, herätin miehen ja soitin sairaalaan neljän aikaan, että nyt tullaan. Kätilö toivotti tervetulleeksi. Sairaalassa kätilö tarkisti tilanteen 4.25 olin 2 cm auki.
Kävin ensin suihkussa ja se ehkä hiukan helpotti supistuksia. Halusin kuitenki mieluummin olla miehen luona, joten en sielä pitkään viihtynyt. Siirryin saliin ja istuin terapiapallolla ilokaasua hönkäillen reilun tunnin. Supistuksia tuli 2-6 min välein. Lopulta pyysin epiduraalipuudusta ja sen sain klo:6.43. Olin alkuun pelännyt aivan hirveesti sitä laittoa, mutta ei se kyllä minusta miltään tuntunut. Ja se helpotus oli aivan valtava ku puudeute alkoi vaikuttamaan. Kivut katosi kokonaan. Tyytyväisenä makailin sängyllä ja mieskin nukku välillä viereisellä pedillä. Ajattelin, että jos tämä näin helppoa on niin voishan tätä useamminki tehdä :D . Supistuksia tuli 6-9 min välein, mutta ne tuntu vain pieninä kovettumisina. Kätilö tarkkaili tilannetta ja tuumas että epiduraali oli aiheuttanut sen että supistuksilta oli menny teho, eli avautuminen oli tyssähtäny siihen! 9.20 minulle laitettiin käynnistystippa jotta saatais vähän vauhtia Sitä sitte vähän väliä käytiin kattelemassa ja lopulta 12 aikoihihin sitä tiputettiin jo maksimiannosta. Siitä se sitte taas lähti :D . Epiduraali vaikutti osittain vielä. Eli siis toinen puoli oli puutunut, toisella puolella oli mielettömät poltot! Puuduteaine loppui noin klo 13 ja kun kätilö tarkisti tilanteen hän tuumas että saat aloittaakkin jo ponnistaan. Kyselin että enkö sais lisää puudutteita, mutta ainaki LKS:ssa on kuulemma semmonen käytäntö ettei puudutteita/ilokaasua yms käytetä ponnistusvaiheen aikana, koska se saattaa viedä tehon niistä kokonaan.
Kätilö oli todella kannustava ja ammattitaitoinen (onneksi) hän neuvoi ensin että alotetaan ponnistelut kylkiasennosta jonka jälkeen siirrytään sitte selin. Itsellä ei kyllä enää tuossa vaiheessa ollut hajuakaan mitä siitä vois tehdä. Kätilö opasti myös oikean tekniikan työnnöille ja ne aluksi jopa helpottivat kipuja. Sitte tuleekin pitkä aika joka meni ihan kuin olisin ollu jossain muualla, enkä enää siitä hirveesti muista. Muistan että huusin ja kipeää kävi, mies yritti vieressä pitää kädestä ja nostaa päätä ylös ponnistuksien aikana. Niiden välissä hällä oli aina juomalasi kourassa että sain juomista. Lopulta sain pojan pään ulos ja huomattiin, että hällä oli napanuora kiertyny kaulan ympärille. Kätilö sai sen kuitenki löysättyä. Sitten kun ajattelin että nyt helpotti niin poika juuttuiki olkapäistä kiinni ja taas sai kätilö olla repimässä poikaa ja minä ponnistamassa minkä pystyin. Lopulta 38 min pitkän ponnistusvaiheen jälkeen poika saatiin tähän maailmaan. Poju oli sininen ja veltto (myöhemmin myös selvisi, että tuo olkapäistä juuttuminen oli aiheuttanut solisluun murtuman pikkuselle) ja hälle annettiin heti lisähappea. Siitä onneksi alkoiki hetimiten virkoamaan. Pisteitä poika sai 5 (60s jälkeen) ja 9 (5min jälkeen).
Onneksi ei sen kummemmin tarvinnut leikkoa ja sain vain muutamia I asteen repeämiä. 4 tikkiä laitettiin.

Tuo oli varmasti tosi sekava juttu, mutta koko synnytys meni kyllä jotenki niin "horroksessa" etten siitä varmaan selkokielisempää saakkaan. Luojan kiitos tosiaanki niistä kätilöistä jotka tuohon synnytykseen sattu nimittäin ilman heitä luulen että mulle olis jääny aivan hirveet traumat. Toisaalta vaikka ekana päivänä tuumasinki, että ei enää koskaan tätä niin jo seuraavana päivänä kun katselin poikaa joka tuhisi vieressä ja imeskeli rintaa mieli muuttui. Ei se nyt loppujen lopuksi niin paha juttu ollutkaan kun kattoo sitä palkintoa minkä siitä saa! Nyt jo raskausaikaki tuntuu mukavalta ajalta ja on jopa hiukan ikävä sitä kun tyyppi potkiskeli mahassa :D ( sitä nää hormonit vissiin teettää :LOL: )
 

Yhteistyössä