Lokakuiset 2007 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla lääkäri sanoi noista pukamista, että kun on selkeä syy niihin tiedossa (raskaus ja synnytys) niin niille ei lähdetä mitään tekemään kun ne menee puolessa vuodessa ohi..

Jäi juttu kesken kun äiti soitti.. Niin kun joku mietti sitä pukamien hirttämistä niin siihen vaan kommentoin kun itse kyselin jo lääkäriltä että voisko niille jotain tehdä, mutta siis eivät ainakaan täällä meidän nurkilla rupea mitään niille tekemään.

Jelli, meillä ei oo lainkaan 50cm vaatteita. Oon pukenu vauvalle 56cm vaatteita ja osa on just sopivan kokosia, mutta jotkut hiukan isoja.

Sairaalassa mulla oli mukana shampoo ym. pesuvehkeet, puhtaat alusvaatteet, lukemista, liivinsuojuksia ja samoilla vaatteilla tulin kotiin joilla meninkin, että ei sinne tosiaan hirveästi tarvii pakata mukaan.

Nyt kysyisin vinkkiä, että miten olette saaneet vauvanne syömään tuttia????? Meillä ei esikoinen huolinut eikä nyt huoli tämä uusikaan tulokas. Eri merkkejäkin ollaan kokeiltu, mutta ei kelpaa neidille, "sylkee" kaikki pois. Tutista olis välillä hiukan apua vaikka nukkumisissa... No, eipä tarvii sitten joskus vieroitella!

Ei mielestäni ole vesirokkoa, on sellaista pientä näppyä ensin oli silmien ympärillä ja poskissa, myöhemmin tuli rintakehälle ja selkään, mut eivät siis ole vesikellomaisia tai missään vaiheessa mikään ruvettunut vain haalistuneet. Tiedä häntä, varmaan jos ei ala häviämään niin pitää käydä näyttämässä. Eräs opiskelutoverine (sairaanhoitaja siis) sanoi että nyt on liikenteessä sellaista influenssa virusta joka voi oireilla ihottumana, mutta eipä ole tytöllä influenssan muita oireita vielä ainakaan ilmaantunut, mikä on kyllä hyvä. Mietin voimakasta allergia reagtiota, nimittäin mummo oli antanut mansikkaa tytölle ja joskus hällä pienempänä on tullu niistä ihottumaa, mut siskoni pellosta söi mansikoita kesällä ei silloin ilmenny enää mitään. Lapset on kyllä ihania, mut kyllä on aina kauhea huoli kun sairastuvat.

Onnea muuten kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä loppuodotukseen kaikille vielä viimeisillään oleville, kohta on kaikilla kääröt sylissä.

Meillä kyllä th silloin puhui hirttämisestä, jollei muuten lähde. Siis pukamien :-)

Tutin syönnistä... Meillä kaksi ekaa eivät kans koskaan syöneet tuttia. Kolmas oppi 4kk:n ikäisenä. Silloinkin opeteltiin vaan siis unitutin käyttö, joka oli kyllä helposti jätetty pois ennen 1,5 vuoden ikää. En enää muista miten tuo sen lopulta oppi, mutta ihan pikkuisena ei tosiaan myöskään huolinut.

juuloa; meillä on sama homma ettei tuttia huolita. Ei esikoinenkaan sitä huolinut. Toisaalta kun ajattelee niin ihan hyvä niin eipähän tarvitse olla yöllä tuttia nostelemassa koko ajan suuhun ja sit ei tarvitse vieroitella tutista. Toisaalta olin kyllä esikoisen aikaan vähän kateellinen vauvoista jotka näytti niin tyytyväisiltä kun tutti laitettiin suuhun kun itkeskelivät, meillä minä toimin tuttina ja eihän sitä tissiä kaupassa kehdannu esiin kaivaa eli muuten piti esim. kaupassa vauvaa tyynnytellä.

Ok, odotellaan pukaman kanssa synnytyksen jälkeen, jos vaikka häipyisikin. Se lie pieni ongelma ponnistaessa vaikka nyt tietty vaivaa kun iso möllikkä ja mm. kun tuota ummetusta, niin ilkeä ison hädän kanssa... tuleepahan "kivaa" juttua nyt;-))

Octolle oikein paljon Onnea pojan johdosta! Saadaanhan me pikkuhiljaa myös poikia tänne prinsessojen joukkoon :)

Talvi sitten tuli, ainakin hetkeksi, viime yön aikana. Hirvitti, kun mies lähti aamulla kesärenkailla, mutta kai siellä pääkaupunkiseudulla tiet on sulat.

Pojan kuume nousi taas illalla, mutta yön nukkui sitten ihan hyvin, kun annettiin illalla panadolia. Poitsu nukkuu vieläkin, vaikka simahti ilta ysiltä sänkyyn. Mulla itselläkin oli eilen jo kurkku kipeä ja sama olo tuntuu jatkuvan myös tänään eli kai tää on alkavaa flunssaa.

Tänään on siis viimein se odotettu laskettuaika, mutta toivottavasti vauva ei vielä synny. En haluaisi lähteä flunssaisena synnyttämään.

Voi... mulla on vielä 20 päivää laskettuun aikaan... voi kettu... Viime yönä kylläkin varmaan tapahtu jotain tuolla alhaalla kun heräsin aluks siihen että oli maha kipeä, kävin kakalla ja takasi nukkumaan, sen jälkeen heräsin vähän väliä johonkin... mihinkään ei sattunut eikä jannukaan ihmeemmin riehunut. Johonkin kuitenkin aika ajoin havahduin. Nyt sitten ainakin häpyluu on TODELLA kipeä, laskeutunut se on tainnut ainakin viime päivinä kun ei viikkoon ollun sf mitta kasvanut.
Tänään taas neuvolaan verenpaineen mittaukseen!!!

IHANAA KUN ON VALKOSTA!!!

Onnea kaikille vauvautuneille!!

Mulla ois edessä sektio 18.10 jalkatarjonnan takia..olin jo asennoitunut perätilasynnytykseen, kun siihen oli kaikki edellytykset, mut tää vauvapa pisti sitten jalat edelle.. Onneksi huomattiin nyt, eikä vasta synnytyksessä!
Hieman jännittää ja pelottaa..

Ninni rv 39+1, 6 päivää jäljellä

Täällä taas tuomiota odottelen tuleeko reissu äippäpolille kun oli valkuaiset + ja verenpaineet 138/108. Hitto kun on niin nopeeta toimintaa tämä päättäminen, menee hermo ootella että täytyykö lähtee vai ei, saati sitten että joutuuko jäämään sairaalaan vai ei... Hermo menee...

Ainu: Koita nyt vain levätä ja olla. Onko sulla turvotusta tai näköhäiriöitä, jos on niin kannattaa suosiolla mennä sinne osastolle, varmasti jo käynnistelevät vauvan syntymään. Kaverillani tuli raskausmyrkytys loppuajasta ja joutui lopulta osastolle jossa sitten käynnistivät 38 raskausviikolla. Koita olla hermoilematta niin ei verenpaine nouse entisestään.

Meillä kummatkin tytöt ovat päikkäreillä, ihana hiljaisuus =). Tänään ekapäivää olin esikoisen ja pikkuvauvan kans 2 tuntia. Jännittää kun mies lähtee töihin, vaikka ihan hyvin tuo pari tuntinen meni mut sit koko päivät, kait sitä selviää kun onhan ihmeisillä muillakkin ollut usemapi pieni laps kotona samaan aikaan ja hengissä ovat.

Tytöllä näpyt haalistuneet aivan. Ja sit mietin kyllä tuota vauvarokkoa, mutta mutta näpyt tuli ensin ja sitten vasta kuume eli ei sovi oikein vauvarokkoonkaan. No kait tästä näpputaudista nyt sit selvittiin...kop kop.

Niiskulainen pienokaiset 1vko5päivää ja 2v2kk

Onnittelut kaikille vauvan saaneille, joita en vielä ole erikseen ehtinyt onnitella!

Ainulle tsemppiä! Koitahan ottaa rauhallisesti, jotta paineet laskisivat etkä sairaalaan joutuisi. Mutta toisaalta tietysti hyvä, että ottavat sisään, jos tilanne sitä vaatii…

Ninnin kanssa meillä onkin sitten peräkkäisinä päivinä nuo sektiot sovittuna… Kovasti tsemppiä sinnekin, et todellakaan ole ainoa jota jännittää!

Kertokaahan muuten kokemuksianne rintapumpuista! Olin aluksi ajatellut hankkia vasta, jos tarvetta ilmenee, mutta nyt olen sitten useammalta taholta kuullut, että pumppu on ollut tosi tarpeeseen jo heti kotiutuessa. Eli kai se olisi sitten kuitenkin hyvä hankia jo etukäteen… Nyt en vaan osaa päättää, millaisen ostaisin. Pärjääkö esim. Ainun pumpulla? Aventia olen kuullut kehuttavan, mutta hintaakin sillä on sitten jo reilusti enemmän…

Ilona & Ipana 37+6

Niin tosiaan Ilona, sulla oli kans sektio tuon perätilan takia..
Oltiin jo lääkärien kans sovittu, et synnytän alakautta ja varmistettii vain vauvan kokoa, mut selvisikin tää jalkatarjonta..tuli niin yllätyksenä, et tosi vaikee sisäistää koko asiaa. On jotenkin tosi pettynyt olo..mut näin parempi. Toivottavasti kaikki menee hyvin, myös siellä!!

Ninni rv 39+1

Jokohan MissPiggy on lähtenyt synnärille?

Ja toivottavasti Ainun verenpaineasiaan tuli joku ratkaisu iltapäivän aikana, että pitikö lähteä äippäpolille vai ei.

Mulla on kurkkukipu ohi ja nyt sitten karsee nuha päällä eli näinhän ne mun flunssat aina menee. Esikoinen on temunnut jo kaks tuntia sängyssään ja on siis vielä hereillä. Meinaa hermo mennä, kun se ulisee sieltä vähän väliä jotain kirjaa tuomaan yms. vaikka niitä ei sille viekään. En ymmärrä miten noi pieni jaksaakin valvoa tolleen. Mies jo kävi nukkumaan, mutta mä ootan, että poitsu nukahtais niin sais pikkulampun sammutettua. Viereen en ota nukahtamaan, vaikka se ois varmaan helpoin ratkaisu. Ja lyödäänkö vetoa, että poika on aamulla klo 7 taas hereillä...

Juu mutta tuskin tässä vielä ensi yönä ainakaan lähdetään synnyttämään. Yhtään ei ole supistellut.

PALJON ONNEA kaikille vauvan saaneille, joita en ole vielä onnitellut! Ihana kuulla uusista nyyteistä ja siitä, että kaikki on mennyt hyvin ja vauvan kanssa on päästy onnellisesti kotiin.

Täällä väsymys painaa, lueskelemassa olen käynyt päivittäin muiden kuulumisia, mutta en ole jaksanut itse kirjoitella mitään. Meillä esikoinen nukkuu jostain syytä todella huonosti, herää jopa tunnin-parin välein, alkaa olla itsellä mehut vähissä. Yhden yön tuossa alkuviikosta valvoin melko kipeiden supistustenkin kanssa, mutta eivät tihentyneet 7 minuutista, aamulla sain unen joskus seitsemän aikaan ja tunnin päästä herättyäni ei supistuksia juuri enää tullut. Limatulppaa tulee edelleen ja tänä aamuna häpyluu on ollut toosi kipeä.

Meillä täyttää esikoinen tänään 2-vuotta, joten touhua riittää. Päätettiin kyllä, että emme juhli "kunnolla", koska juhlat eivät vielä pojalle sillai merkkaa. Toiset kummit kävivät viikolla ja tänään tulee toiset kummit. Itse tein viikolla kakun ja eilen naapuri toi kakun, jota sitten saadaan tänään nautiskella. Mun vanhemmat on tulossa huomenna päivystämään meille, koska vauva alkais syntymään. Toisaalta kiva juttu, kun ei sitten tarvitse miettiä kuka tulee poikaa hoitamaan, toisaalta olen pelkästä ajatuksestakin ihan rikki. Kolmiossa neljä aikuista alkaa olla liikaa ja inhottava arpoa sairaalaan lähtöä vanhempien kanssa. Äiti ilmoitti, että ovat koko viikon, koska hän on syyslomalla. Great! Miehellä on perjantaina se olkapääleikkaus, joten siinä mielessä apu on silloin tarpeen.

Jaksamista meille kaikille odottaville! Vaikka tämä elo alkaa olla aika vaikeaa, ei kai auta muu kuin jaksaa loppuun asti. Mullakin vauva syntyy varmaan tavalla toi toisella parin viikon päästä, silla laskettuaika on maanantaina. Täytyy vielä sen aikaa pinnistellä.

Tsemppiä kaikille!

Aurinko rv 39+5

Voi, että mua ottaa päähän... Mies nimittäin. Poitsu on nyt jo toipunut flunssastaan ja vietiin se mummulle yökylään ja tarkotus oli mennä miehen kanssa nyt päivällä ulos syömään, käydä kavereilla ja tehdä jotain kivaa. Ja mitä vielä ukko meni nukkumaan aikansa kiukuteltuaan.. Miten voi olla mies noin idiootti, kun yritin selittää, että en varmaan tässä ihan heti pääse minkään tissivauvan kanssa rauhassa syömään ja ois kiva tehdä yhdessäkin jotain, kun on "vapaapäivä".

Alkaa taas tuntua siltä, että vois lähteä yksin synnyttämään. Istutaan sitten varmaan kivasti kotona koko päivä, mies tietokoneen ääreessä ja minä kirjaa lukien..

Mutta ei siis supparin suppari ole tullut. Räkä vaan mulla nenästä lentää, mutta muuten suht ok olo.

Aurinko: Hauskaa kun tosiaan omat tai miehen vanhemmat asettuu taloksi. =) Meilläkin silloin kun olin vuodelevossa olivat miehen vanhemmat täällä esikoista hoitamassa kun oli heillä kesälomaa ja mies oli töissä....voi taivas että meinas nuppi levitä pitemmän päälle ja sit ainut puheen aihe oli että millanen vointi supisteleeko...voi voi miten tässä näin kävi, hyvähän sen olisi pysyä siellä vielä pitkään ja kaikkee sellasta kivaa. Ja sit loppuajasta olivat myös täällä jos lähtö sattuis tulemaan ja mun vanhemmat olivat reissussa, silloin se vasta olikin ärsyttävää kun sitä tosiaan arvottiin että milloin sitä lähtö tulee. Ja sit ärsytti kun vähän vaikka silittelin mahaa niin jo kyseltiin että supisteleeko.

Meillä esikoinenkin on onneksi terve tapaus nyt....pitänee koputtaa puuta...kop kop. Mies lähtee taas huomenna hirvimetälle ja esikoisen vie äidilleen. Voidaan hetki olla vauvelin kans kaksitaan.

Moi, ja onnea uudelle äidille eli octolle!

Tympeä päivä tänään. Tyypillä ilmeisesti lepopäivä, tosi lepo sellainen, joten koko päivä on mennyt liikelaskentaa tehdessä ja sairaalaan soitellessa. Supistuksia ei kamalasti, mutta joitakin. Kahdesti olen kuitenkin saanut 10 liikettä/tunti täyteen, joten en lähtenyt tarkistamaan.

Mieheenkin meni hermot, kun ilmoitti vaan menevänsä raksalle ja pyysi ilmoittamaan, jos lähden sairaalaan ja kertomaan sitten, mitä siellä sanottiin. Kehotti ottamaan äitini mukaan. Mulla ei kans kestä hermo yhtään noita tampioita, jotka koko ajan kyselee, supisteleeko. Äitinikin lähinnä taivastelee, eikä ees kuuntele loppuun, mitä sanon.

No, hermot ovat menneet siis ja maha on kivikova.

Meillä pikku nyytti joutui takaisin sairaalaan. Oksennus alkoi lentää kaaressa eilen illalla. Muuten saisi pitää kotona tarkkailtavana, mutta kun on kyseessä noin pieni muori vasta niin piti viedä sairaalaan. Epäillään vuoronperään mahanportin ahtaumaa, oksennustautia ja korviketta. Maanantaina ultrataan mahanportti. Hemoglobiinikin on vain 90 niin tankataan punasoluja. Onneksi mistään vakavasta ei ole kysymys niin tässä osaa olla melko huolettomana. Ja oman mielenrauhani takia mieluummin suon vauvan olevan nyt sairaalassa, kun en halua kotona itse arpoa, että onko tämä nyt vakavaa vai ei. Sen osaa ammattilaiset paremmin siellä sairaalassa. Viime yö meni valvoessa ja pelätessä lentävää lähtöä päivystykseen, niin ihanhan se on mukavaakin kun saa seuraavat kaksi yötä nukkua keskeytyksettä. Vaikka siis mieluummin kyllä syöttelisin tervettä vauvaa täällä kolmen tunnin välein. Mutta maanantaina saadaan taas pikkuinen kotiin ja huomenna tietenkin mennään katsomaan. Ikävähän se pikkuista on, mutta parempi näin. Ja nyt tämä äippä menee saunaan ja ottaa ihan alkoholillisen oluen ensimmäisen kerran kymmeneen kuukauteen. :)

Ja onnittelut kaikille vauvan saaneille, joita en ole vielä ehtinyt onnitella. Ja kovasti tsemiä kaikille joilla synnytys on vielä edessä. Pitäisi se vauvanhoitopuolen ketjukin pistää pian pystyyn, kun alkaa yhä kiihtyvällä tahdilla lokakuulaiset jakaantumaan.

Täällä oli juttua rintapumpuista. Varoitus ainakin EMMA RINTAPUMPUN hankkineille tai hankkimassa oleville, pumppu pitää tosiaankin purkaa osiin ja poistaa metallijousi jos mikrosteriloijaa käyttää. Minä onneton onnistuin sulattamaan kyseisen pumpun kun luulin et ei tarvi ihan atomeiksi purkaa ja laitoin steriloijaan huomaamatta metallista jousta (josta ei muuten ohjeeessa varoiteta). Ehdin steriloida laitteen kolme kertaa ennenkuin suli ihan kauheeksi möntiksi. Onneksi en ehtinyt syöttää pumppaamani maitoa vauvalle koska varmaan laite oli jo alkanut sulamaan kahdella eka steriloimis kerralla ja siitä irronnut ties mitä myrkkujä. Valitin lastentarvikkeeseen mut liikkeessä pitivät omana mokana kun en ollut purkanu osiin. Myöhemmin selvisi et miehen sisko oli aikoinaan tehnyt saman mokan. Laitoin palautetta lastentarvikkeelle huonosta ohjeesta ja siitä että puuttui varoitus tosta metalliosasta.