Lokakuiset 2007 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on aina neuvolakortti käsilaukussa joka on mukana joka paikassa. Meillä on hirveesti tavaraa synnärille mukaanotettavaksi? Mutta sitä vaan kertyy jos on vaihtovaatteet itselle, miehelle, vauvan kotiutumisvaatteet, cd-soitin ja jokunen levy, pesutarviketta, imetysliiviä tms.... kai sen käsilaukunkin siellä sitten saa jonnekin kaappiin... en mä osaa ilman sitä lähteä

Minä oon niin hyvä hukkaamaan tavaraa, ettei tullut mieleenkään ottaa neuvolakorttia veskaan mukaan. Kun yleensä sekin veska jää aina jonnekin. Mun piti miehellä tuotattaa kaikki tavarat perässä sinne synnärille ja niin mulla sitten oli viidet housut, monta puseroa, monet sukat ja alkkarit, mutta vain yksi aluspaita.. Eikä mitään tekemistä, kun joutui makaamaan kaksi päivää sängyssä.

Tyttö tuli!!!

Meille syntyi pikku-prinsessa 6.10. klo.04.13!

Synnytys oli tällä kertaa nopea ja "helppo" eli aivan päinvastainen, kuin esikoisen syntymä ja olen tähän kokemukseen enemmän kuin tyytyväinen. Tälläisen kokemuksen tarvitsinkin synnytyksestä, kun pelko tuli jo aika pahaksi odotuksen loppumetreillä.
Synnytys siis alkoi supistuksilla ilta kymmeneltä. Aluksi supisteli 10min välein, mutta tihentyivät tunnissa 5-2:teen minuuttiin. Synnärillä oltiin vähän vaille yx ja kohdunsuu oli auki jo 5cm. Siinä sinnittelin ilokaasulla tunnin verran ja, kun sain epiduraalin kolmen aikoihin alkoi mua melkein heti ponnistuttaa ja tunnin ponnitusvaiheen jälkeen oli pikkuinen prinsessamme syntynyt. Ponnistusvaiheessa kätilo huomasi, että tämäkin vauva on syntymässä avotarjonnassa/kasvotarjonnassa (niin kuin esikoinenkin) siinä vaiheessa pelästyin aika paljon, että taasko päädytään sectioon, kun tälläinen syntymäasento tarvii sen kaksinkertaisen tilan, mutta onneksi sain vauvan puristettua maailmaan, vaikka se lujille otti. Supistus kivut oli välillä aika hurjat ja epiduraalin laittokin onnistui vasta kolmannella kerralla, kun en supistusten takia pystynyt olemaan aivan paikoillani... siinä vaiheessa tuli jo itkukin. Ponnistamaan sainkin siis ruveta melkein heti epiduraalin laiton jälkeen (puudute tekee kuulemma uudelleen synnyttäjillä sen joskus, että kohdunsuu aukeaa vauhdilla) enkä oikein kerennyt huomaamaan epiduraalin vaikutusta, mutta joka tapauksessa ponnistaminen oli helpotus kipuihin. Pelkkäsin repeämistä koko ponnistamisvaiheen ajan ja kyllä sitten repesinkin aika pahoin, joten nyt ei istuta, kuin toisella kankkusella. =0( Mutta kaikesta huolimatta synnytyksestä jäi hyvät muistot! Tällä toisella kertaa osasin suhtautua supistuskipuihin rennommin ja hengitellä rauhallisesti ja yritin pitää ajatukset tulevassa vauvassa. Ilokaasua vedin niin, että nuppi oli välillä ihan sekaisin =0)

Kotiin päästiin eilen ja vauveli nukkuu melkein koko ajan, että ei hänen kanssaan vielä seurustelemaan oikein pysty. Esikoinen on suhtautunut vauvaan oikein hyvin!

Juulia ja prinsessat

Jellybean, Mustatukkainen TYTTÖ 15.8, rv 31+0, 1805 g, 42 cm
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm
Lumi81, 1.10, rv 39+3, TYTTÖ 3420g ja 49cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm
Juulia´77, TYTTÖ, rv39+6, 3920g ja 52cm

Odottajat:

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Sini1977, LA 12.10., toinen
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo

Juulia´77, TYTTÖ, rv39+6, 3920g ja 52cm

Odottajat:

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä

Päivittelyä... =0)

Laura79, TYTTÖ 4.10 (rv38+4), 2900g ja 47cm.
Juulia´77, 6.10. TYTTÖ, rv39+6, 3920g ja 52cm

Odottajat:

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10

...lisäsin Laurankin tytön tiedot listaan ja pikkasen järjestystäkin muutin syntymäpäivien mukaiseksi. :)

Paljon onnea Juulialle ja koko perheelle pikkuprinsessan johdosta! ...selvästi meidän lista on kyllä tyttöpainotteinen, mutta josko Jellin poika pian tasoittaisi sitten pikkasen tilannetta. Ja näköjään tahti muutenkin täällä vain synnyttäneiden puolella tihenee. Mun täytynee asennoitua, että Nasu syntyy vasta joskus loka-marraskuun vaihteessa tai vähän sen jälkeenkin, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Mutta eihän sitä tosiaan tiedä, koska se H-hetki tapahtuu. Eli jännitystä elämään! ;)

Mitäs kaikkea siellä sairaalassa sitten nämä kokeneimmat todella tarvitsivat, että osaisi ottaa vain ne oikeat tavarat mukaan? Käsittääkseni sairaalassa ei ole pahemmin mitään säilytyspaikkojakaan, joissa isompia määriä vois säilytellä, niin ainakin mun on annettu ymmärtää!?

Iikka ja Nasu 38+1

Onnea! Täällä vaan valvotaan kun kaikki asennot tuntuu pahalta ja mitään ei tapahdu. Olen yrittänyt skarpata mutta kyllä meinaa jo itku päästä välillä. No, ehkä ensi viikolla syntyy, onhan tässä jo yli viikko mennyt yli.
Noista kamoista, täytyy varmaan vaan sinne huoneeseen ne roudata mukana, iso kassi tulee pakolla jos aikuisten vaatteita on (yritetään saada perhehuone) sun muuta syömistä ym. mitä jo vauvakirjassa ehdotetaan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Iikka76:
Laura79, TYTTÖ 4.10 (rv38+4), 2900g ja 47cm.
Juulia´77, 6.10. TYTTÖ, rv39+6, 3920g ja 52cm

Odottajat:

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10

huomenia!

mä poistin vielä itseni tuosta odottajien listasta, niin nyt on ajan tasalla. mä kyllä luulen että sitä saadaan tässä lähiaikoina päivitellä useasti ;)

ja hurjasti onnea juulialle tytöstä! täällä on kyllä nyt ihan selvästi "akkavalta" päällä =)

juttua on ollut tuosta sairaalaan mukaan otettavista kamoista. mä olen huomannut että ei sinne kannata ihan kauheasti mukaan ottaa. musta tuntui että ainakin tuo ruokailupuoli pelaa siellä ihan liiankin hyvin... tuntui että koko ajan oli aamupalaa, päivällista, päiväkahvit yms yms. ja sitten kun vauva oli syntynyt niin sitten vieraat toivat herkkuja tullessaan äidille ;) suklaata ainakin, kun en yhtään tykkää siitä =p
mulla ei ollut kuin ne vaatteet mitkä oli mennessäkin ja sitten puhtaat alusvaatteet. vauvalle oli kotiinlähtö vaatteet. muuten sairaassa oltiin niissä tyylikkäissä sairaalakamoissa ;) shampoot ja muut otin kotoa ja jos tykkää vaikka lueskella niin kirja tai lehtiä. meillä oli onneksi (olin kahden hengen huoneessa) telkkari ja sitä sit katseltiin vieruskaverin kanssa ahkeraan. aika kyllä alkoi käymään pitkäksi että jotain omaa viihdykettä voi ottaa mukaan mut tietysti jos käy paljon vieraita niin sekin hoituu sillä.

mut nyt sitten odottamaan lisää onnellisia ja iloisia uutisia! koittakaa jaksaa kaikki hyvin!!

Huomenta

Tässä tulee nyt taas yksi ihmeellinen kysymys: Miten tarkka desinfioinnista tarvitsee pikkuvauvan kanssa olla? Eli, kun meillä suositellaan ottamaan tutti mukaan sairaalaan kotiinlähtöä varten varalta. Jos keitän sen täällä kotona, niin pitääkö se sitten pakata johonkin rasiaan tms, ettei likastu uudestaan? Samoin jos keittää nyt rintapumpun osat, niin missä niitä pitää säilyttää, ettei mene likaiseksi?

Siis en todellakaan meinaa olla mikään hygieniahirviö lapsen kanssa (maalla se tuskin onnistuisikaan), mutta mietin vaan, että onko se pikkuvauvalla tarkempaa.

Juulia, kysyn nyt sinutakin, kun varmaan samansuuntainen on tuo vauvan koko, että mahtuuko tytölle 50 cm vaatteet teillä, vai kannattaakohan edes ottaa mukaan sairaalaan sen kokoisia?

Oikein paljon Onnea Juulialle ja koko perheelle tytön johdosta! Juulian tyttö on näköjään nyt isoin tähän mennessä syntynyt lokavauva.

Vaatteiden koosta olisin sen verran kirjoittanut, että varasin esikoiselle aikanaan 50 senttisen puvun kotiutumista varten. Poika oli 3900 g ja 52,5 ja ko. puku ei sitten mahtunut selästä kiinni. Mutta riippuu varmaan myös vaatteista.

Meillä mies tuo vauvan kotiutumisvaatteet sitten, kun kotiutumisen aika koittaa. Sellasen ohjeen antoivat sairaalasta, kun esikoisen aikaan käytiin siellä tutustumassa, koska tavaroille ei tosiaan ole oikein säilytystilaa. Pitäisiköhän se cd soitin varata mukaan, esikoista synnyttäessä en sitä ottanut, enkä kyllä kaivannutkaan.

Mä ajattelin desinfioida pumpun vasta kotiintullessa. Jos Jelli keität tutin kotona niin mä laittaisin sen sitten pakastepussiin tms. Kannattaa vaan varmistaa, että tutin sisään ei jää vettä, mikä joskus kyllä hankalaa. Enkä tiedä onko tuosta tutin sisään jäävästä vedestä nyt oikeesti mitään haittaa.

Esimaito lorottelee mulla nyt ihan kamalasti. Yöllä kuuluu vaan täp, täp lattiaan vessareissuilla ja esikoista paijatessa, kun rinnat tiputteli. Viime yö meni tosiaan sitten pojan kanssa valvoessa, poika herätteli vähän väli ja itki. Poitsu oli tulikuuma ja jostain ihme syystä yöllä nousi kuume, vaikka illalla ei vaikuttanut yhtään sairaalta. Nyt poika ei tunnu mitenkään erikoisen sairaalta enää, mutta köllöttelee kyllä sängyssä ja katsoo dvd:tä. Kai se sisällä pitää kuitenkin tää päivä olla.

Olen kanssa miettinyt noita keittämis juttuja ja sitten että miten ne säilyttää. Rintapumpusta olen miettinyt että kuinka atomeiks pitää purkaa ennen keittoa kun kyllähän se vesi menee isommankin osan kaikkiin kohtiin?? Näytti vaan niin palapeliltä etten tiedä saanko enään kasaan jos ihan atomeiksi sen puran. Tutin olin ajatellu ottaa sairaalaan mukaan ja antaa jos vähänkin tuntuu että huolisi ja että imetys onnistuu. Hittoon kaikki hoitajat. (sellainen käsitys että täällä ei tutista tykätä)
No mukavaa syksyisen lämmintä päivää kaikille!!
Ainu

Apuva... Mulle on tullut ulkoinen peräpukama. Apteekista hain siihen rasvaa, en tiiä pitäiskö sen sillä muka "haihtua" vai mihin tuo rasvaus perustuu. Ainakin kutina on helpottunut. Onko muille peräpukamat tuttuja?

Kokemusta on myös peräpukamista... Kolmatta odottaessa iski tosi pahat ja kivuliaat rypäleet "vatsataudin jälkitautina". Oli myös vuotavia. Ei kivoja!
Tuolla Scheriproctilla mullakin parantui. Käytin myös sisäisesti, koska ne vuotavat ilmeisesti olivat sisuksissa. Lisäksi kannattaa suihkutella säännöllisesti, useamman kerran päivässä. Helpottaa kummasti oloa.
Yritä Ainu hoidella kuntoon ennen synnytystä.
Joillekin tosiaan tulee noita pukamia synnytyksestä. Sekään ei varmasti kiva, kun alapää muutenkin vähän "ei oma".

Lauralle ja Juulialle onnittelut tytöistä!

Jokohan MissPiggy on päässyt tositoimiin?

Täällä ei uutta. Välillä valvotaan joku yö suppareiden kanssa, mutta ei mitään valmiimpaa ole tullut. Jollei supistele, niin nukun kuin tukki edelleen yöni.
Alapää on aikas kipeä. Liekö siellä sitten jotain tapahtunut. Vihloo ja kivistää :-/ Muuten olo on kevyt vielä. Kai tässä kohta voisi jakautumista ruveta oikeasti odottelemaan, kun sunnuntaina on tuo laskettu aika. Muut ovat siitä viikon sisällä syntyneet, ehkä tämäkin :-)

Tehis rv 39+4

Hurjasti onnea Lauralle ja Juulialle tyttöjen johdosta! Hillitön akkavalta tosiaan tuossa syntyneiden listassa. Maxiinan pojalla heoloja riittää ;D.

Mulla irtosi limatulppa eilen ja tänään neuvolassa heittivät arvion, että vauva syntyy viikon sisällä. On kuulemma todella alhaalla ja kiinnittynyt. Terkka kehotti myös tarkkailemaan, että alkaako lapsivettä näkymään. Kuulemma alkaa herkemmin tihkuttaa, kun on limatulppa tullut pois tieltä.

Laitoksella mulla oli viimeksi mukana omat shampoot, lukemista, kotiutumisvaatteet itselle, terveyssiteitä, liivin suojia, deodorantti, naama ja kroppa rasva ja paketti sellaisia nivean kasvojen puhdistus lappuja. Samalla varustuksella olen nytkin lähdössä, etenkin ne kasvolaput oli ihanat mukana, koska niillä sai freesattua oloaan helposti ja nopeasti. Vauvan kotiutumistarpeet olen pakannut valmiiksi turvakaukaloon, miehen tarvitsee sitten vaan napata kaukalo mukaan kun lähtee meitä hakemaan. Tällä kertaa on myös varattu miehelle evästä synnytykseen. Viimeksi ei älytty ja mies olikin meistä sitten se heikompi kuntoinen synnytyksen jälkeen, kun ei ollut saanut koko aikana (14h) suuhunsa mitään. Minä taas söin oikein lämpimän ateriankin siinä suppareiden keskellä.

Entu&Löydös rv38+1

Paras tosiaan rintapumppu on osiin laittaa ja desifioida sitten vähän ennen käyttöä vasta. Oliko sulla Aventin Isis pumppu? Itselläni kyllä vaati jonkin aikaa ennenkuin osasin koota sen sen enemäpää miettimättä, nyt menee jo vanhasta muistista =). Pakkaseen olen jonkin verran pumpannut, eiköhän käyttöä löydy sen 3 kuukauden sisällä minkä aikaa se pakkasessa säilyy.

Sini: Toivottavasti teilläkin poitsu paranee nopsaan tai että se oli noin ohimenevä nopea sairastuminen. Meilläkin isompi tyttösellä nousi 40,5 asteen kuume su-ma välisenä yönä, näppyjä oli naamassa ja oksenteli myös yöllä pari kertaa, niinkuin usein pienet tekee oikein kovassa kuumeessa. Illalla kun tuli kotiin iskän kans mummolasta, niin huomasin heti että tyttöllä oli punaisia pieniä näppylöitä kasvoissa. No sen yön jälkeen päivällä oli varmasti jonkin verran lämpöä mut jaksoi leikkiä. Nyt on enää vaan pelkät näpyt jäljellä, mut niitä on ympäriinsä koko tyttöä ehkä hiukan haalistuneet ovat. Tuntuisi vauvarokolta, mut näpyt oli jo vaikka kuumetta ilmeni kovana. Jospa ei mikään rokko mikä voisi tarttua tuohon pikkutyttöseen, täytyy toivoa että mun vasta-aineita olisi siirtynyt vauvaan rintamaidonkautta sen verran jos siis olisikkin jotain tarttuvaa.

Niiskulainen ja pikkuneidit

Minun pumppuni on Emma rintapumppu... Voihan se olla hyvinkin helppo kun rupee perehtymään mutta ainakin näin ensisilmäyksellä vaikutta aika moniosaiselta. Täytyy varmaan tassa ottaa oikein asiakseen ja keskittyä siihen purkuun.

Minullekkin tulisi mieleen vesirokko noista oireista. Voi kuulemma tulla useemminkin kun kerran. Aikuisille kylläkin voi olla todella raju.

Ei vielä toimia täällä, taitaa mennä käynnistykseen. Mulle tupsahti myös isohko pukama tuossa pari päivää sitten. Teidän suosittelemaa rasvaa ei tainnu olla meidän apteekissa, esitteli pari muuta, jotka viilentää ja vie kipua... mutta lähtiskö noilla poiskin, mene ja tiedä vai pitääkö tuo mokoma "hirttää". Ei kiva kun on varmaan sitten synnytyksessäkin "tiellä" ;-)

Niiskulainen: Teillä on siis näppyjä, ympäriinsä eli voisi olla kai vesirokkoa. Meidän poitsuhan oksensi viime viikolla kerran. Sitten keskiviikkona viime viikolla nousi näpyt otsaan ja naamaan, jotka lääkärin mielestä eivät olleet rokkoa. Kuumetta ei ollut tähän asti. Nyt näpyt siis käytännössä jo parantuneet ja kuume nousi eilen eli viikon kuluttua näppyjen puhkeamisesta. Muillakin lapsilla puistossa oli ollut vastaavia näppyjä naamassa kuin meidän poitsulla ja niitä lääkäri piti ötökän puremina. Minusta ei kyllä ihan ötökän syömiin täsmänneet, vaikka itsekin sitä epäilin.