Lokakuiset 2007 (8)

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Laura79
Sairaalakassistakin täällä on ollut puhetta. Itse en kyllä tarvinnut puoliakaan niistä asioista jota otin mukaan, varsinkin kaikki ajanviete jutut oli turhia, aika meni tosi nopeesti levätessä ja vauvaa hoivatessa ja ihmetellessä. Ruokaakin tuntui olevan tarjolla ihan jatkuvasti, niin mitään omia eväitä ei kyl tarvinu, suklaata tai karkkia voi varata mukaan jos semmosia tykkää napostella. Mitä tarvin kolmen päivän aikana oli: pesuaineet jne hygienia tuotteet, meikit, hiusjutut, omia sukkia pari (sairaalasukat aika ikäviä lörppösukkia), kamera, kännykkä ja laturi, kotiutumis vaatteet, imetysliivit, liivinsuojuksia ja vähän suklaata.
 
Ainu =+x
Täällä sitä vielä ollaan yhdessä kappaleessa...
No lähtö tuli äippäpolille, siellä otettiin sydän käyrää ja varmaan sitä supistus juttua. Verenpainetta mitattiin puoli tuntia 5 min välein, pissasta katottiin valkuainen... NO KAIKKI OLI OK!! Voi vittu että mua vituttaa. Miten voi olla että aamulla neuvolassa kaikki on päin persettä ja iltapäivällä sairaalassa kaikki onkin ok?? Miten ne arvot noin voi vaihdella?? Eli "hukka"reissu taas (viimeks kävin tiistaina samoilla oireilla, silloinkin kaikki ok) ei siinä muu vituta kun että täältä on tunnin matka sairaalaan ja sit mietit sitä että joutuuko jäämään sinne vai ei ja onko kaikki kunnossa yms... yms... Ultrasivat istukan toiminnan ja kaikki oli ok.
Synnytys varmaankin käynnistettäisiin mutta kohdun kaula aivan epäkypsä vielä eikä varsinaisia supistuksia ole niin ei ruveta sitten käynnistämään. Jos kaula pehmenis niin voisivat käynnistää! MITEN SE ONNISTUU? Sanoi kuitenkin niin lohduttavasti lääkäri että tokkopa yliaikaiseksi päästetään kun vaivaa on!

Kiva minä ostin juuri tuollaisen emman pumpun... ei kai auta muuta kun ruveta oikeesti opettelemaan sen purkamista ja kasaamista!!

Ainu 37+3
 
Niiskulainen
Periaatteessahan sairaalaan riittää kun on neuvolakortti mukana. Itselläni oli sairaalakassissa akupainantaohjeet miehelle =), pieni kuoharipullo ja lasit (tosin juotiin ne vasta sitten kotona), lehtiä pari ja tulivat kyllä luetuksi osastolla tuon parin päivän aikanakin, kun meidän huoneessa ei telkkariakaan ollut. Suklaatakin oli, mut ukkeli ne söi enimmäkseenkin, minä söin sairaalan piikkiin hedelmiä ja leipiä ja mehua. Mulla oli muuten koko ajan kaamea nälkä silloin alussa kun menin sinne synnärille ja koko ajan kerjäsin ruokaa, sit ne jo sanoi että käy hakemassa aina kun huikoo niin itse jääkaapista =) Sit siellä oli isälle puhtaat rennommat vaihtovaatteet. Omat hygieniatuotteet ovat ihan ehdoton sairaalassa, onhan sairaalassa kyllä aina jotain yleispesuainetta vartalolle ja hiuksille mut omat on mukavammat. Hammasharja tietty hammastahnoineen. Liivisuojia mulla oli, mut maidontuotanto ei ollut niin kova sairaalassa että niitä olisin tarvinnut siellä, laitoin lähtiessä imetysliiveihin kylläkin. (nyt noita suojia tarviikin ja paljon).

Mies lähti taas isomman tytön kans hirvimetälle ja oon täällä kaksitaan vauvan kans, nyt se tuolla uinailee tyytyväisenä. Jospa pysyisi noin rauhallisena ja tyytyväisenä vauvana eikä mahavaivat alkaisi kiusaamaan.
 
Niiskulainen
Ja olenpas minä hölmöke vielä piti sanoa sana noista rintapumpuista. Minä voin suositella lämpimästi avent isis rintapumppua on kallis mutta hintansa arvoinen. Katsokaa netistä tarjouksia muistaakeni jossain oli alle 50 euron tuo pumppu ja sitten jälleenmyyntiarvo on hyvä, jos raskitte sitten myydä eteenpäin. Ja tokihan noita itsekkin voi käytettynä löytää edullisesti, kuitenkin nuo voi sterilisoida joten ihan hyvää saa. Jos joku osa häviää tai menee rikki varaosia voi ostaa erikseen. Kunnon myyntipuhe tuli täältä =))
 
Sini1977
Hei, tulkaas nyt neuvomaan :)

Aamulla lorahti jotain niin, että housut vähän kastui ja olivat synnärillä sitä mieltä, että pitää mennä sinne aamupäivän aikana, jos olikin lapsivettä.

Nyt kuitenkin tuntuu, että ois pelkkää limatulppaa, venyvää ja verijuovaa mukana. Mutta kai se lähdettävä käymään? Supistukset vielä niin minimaalisia, tosin niitä on ollut puoli kuudesta lähtien, että en haluais lähteä. Pitäisi soittaa anoppi paikalle, joka lupasi tulla ja ilmoittaa miehelle, mutta tässä vaan pähkään että jos turha "hälyytys"..
 
pikku2
Huomentusta!

Meille syntyi tyttö 30.9. klo. 18.43
Strategiset mitat 2750g ja 48cm
Raskausviikkoja oli kertynyt 36+3

Synnytyksen kestoksi kätilö laittoi 55minuuttia. Säännöllisiä supistuksia 40min ja ponnistusvaihe 15min. Ilokaasulla ja puudutuksella(häpyyn laitettavalla) sinnittelin. Epiduraalia ei keretty laittamaan sen verran nopea toimitus oli. Kotona lorahti lapsivettä, siitä tunnin päästä oltiin sairaalalla.. siellä tunti käyrällä ja synnytyssaliin ja siellä tunti.. Kokonaisuudessaan ensimmäisestä lapsiveden lorahduksesta 3 tuntia ja 15min.

Nyt ollaan oltu kotona jo puolitoista viikkoa. Neiti painoi perjantaina kun neuvolatäti kävi kotikäynnillä 2930g joten painokin on hyvin nousussa. Oli vielä sairaalasta lähtiessä laskussa(2610g).. Kolmen tunnin välein täällä herätään syömään ja syöttöjen välit miltei nukutaan.. ehkä yhden syötönvälin päivässä jaksaa sinnitellä hereillä.. Vauva-arki on siis lähtenyt rullaamaan ihan hyvin. Esikoinen hoitelee pikkusiskoa innolla(vielä). Tänään pitäisi mennä sopimaan ristiäisistä jne.

Onnea matkaa kaikille !

Pikku2
(P.S. Jos joku ystävällinen päivittäis minut listassa.. olen kirjoitellut enemmän tuolla Ex-kermiteissä..)
 
Entu82
Oi Octo ihana pikkumies! Minä täällä itken.... Olen ihan naurettavan herkillä, kun en ole saanut nukuttua pitkään aikaan kunnolla. Kolmena yönä peräkkäin ollut supistuksia. Olen niiiin väsynyt, kohta en jaksa edes synnyttää mitään vauvaa, jos en välillä saa nukutuksi.

Onkohan Sini lähtenyt näytille? Kuulostaakovin limatulppamaiselle vuodolle, muttahyvin voi olla tietysti lapsivettäkin mukana. Minunhan käskettiin ihanaisia eritteitäni tarkkailla, kun irtosi keskiviikkona se limatulppa ja lapsivesi herkemmin alkaa tihkumaan, kun tulppa pois tieltä. Esikoisen kohdalla mulla limatulppa alkoi irtoilla 4 päivää ennen synnytystä ja tuli kunnolla ulos synnytyssuppareiden alkuvaiheessa ja sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa tihkua lapsivesikin. Jospa se siis Sinilläkin olisi nyt ihan synnytys käynnissä.

Ainulle voimia "loppukiriin". Ja juu jos tietäisin millä saa kohdunkaulan kypsymään, niin olisin jo synnyttämässä!

Entu&Löydös rv38+5

 
Sini1977
Juu eli äippäpolillä kävin, vaikka pidin jo mennessä reissua turhana. Ei ollut testin perusteella lapsivettä eikä ole kohdunsuu vielä edes sormelle auki.

Supistukset loppu jo aamusta ja ei niitä tullut sairaalassakaan yhtään. No lääkärin toinen rassaaminen sai kyllä sen aikaan, että veristä limavuotoa tulee ja mahaa nippii menkkamaisesti, mutta ei tunnu oikein supistuksislta vai onko nää niitä, miten sitä voi olla näin tyhmä... Vauvan painoarvio oli 3400 g eli ois pienempi tulossa kuin esikoinen. Nyt ei tarvi huomenna mennä neuvolaan eikä lääkäriin, kun tuolla äsken kävin.

Eli tässä nyt ihmetellään tuleeko lähtö jo lähiakoina vai esim. vasta viikon päästä. Oon ollut tosi karseessa nuhassa joten ois kiva kyllä tästä räkärallista päästä eroon ennen kuin tosi toimet alkaa. Mutta toisaalta aamulla odotin jo innolla synnytystä, mutta käyrien otto sairaalassa alko taas ottaa päähän. Eli jäänpä tässä odottelemaan. Ois kiva kuulla muidenkin kuulumisia.

Poitsu jäi nyt päiväksi mummulle ja haetaan se sitten illalla kotiin, jos ei ihmeempää ilmaannu. Koitan huilia ja parannella flunssaani. Yöllä tuli taas nukuttua huimat kolme tuntia.

Octon vaavi oli taas niin söpö, että omaa kyllä jo innolla odottaa :)
 
Ainu =+x
Onnittelut vauvan saaneelle!!

Täällä on ollut erinlainen päivä kun muuten. Tänään jopa kysyin ukolta kun lähti töihin että onhan puhelimessa varmasti akkua... alas painaa jotenkin kovasti, tuntuu että kakattaa mutta mitään ei tule enään. supistuksia en ainakaan tunnista mutta jotain "tapahtuu" kuitenkin mitä ennen ei ole ollut. Jospa alkaisi vaikuttaakun olen ollut nyt 3 yötä jo ilman särkylääkettä ja menoa en ole hiljentänyt yhtään. Kipeekin kyllä olen ollut mutta jospa se sieltä syntyisi niin ei tarvitsisi miettiä kipuja enään kauvaa!! Huomenna olisi arvaus neuvola, saa nähä tuleeko taas sairaalaan lähtö...(jos se eukko on opetellu laittamaan jo sen lähetteen, pe ei vielä osannu!!)

Toivottavasti jotain alkais OIKEESTI pian tapahtumaan!!
Ainu 37+5
 
Sini1977
Hyvä, että Jellybeanin pikkuneiti voi jo paremmin. Mikä tuon kaarioksentamisen varsinaisesti nyt sitten aiheutti, vai liittyykö just siihen mahaporttiin?

Mulla supistelee satunnaisesti tosi kipeitä supistuksia, joiden kesto kuitenkin vain 20 sekunttia. Välillä tulee 15 min välein ja sitten voi taas loppua tunniksi-pariksi. Toivottavasti ei tule vielä ensi yönä lähtöä. Veristä limaa tulee nyt myös jatkuvasti.

Flussa ei yhtään helpota ja kätilö kyllä veikkaili, että ei yleensä helpota jostain syystä kuin synnytyksen jälkeen. Esikoisella on näköjään alkava silmätulhedus molemmissa silmissä ja haluaisin päästä käyttämään sen vielä huomennä lääkärissä, jos silmät aamulla samassa kunnossa. Mutta jos lähtö tulee yöllä niin jää sitten miehen hommaksi.

Ainu: Mulla meni tässä viikonloppu kunnolla kakkaamatta, vaikka oli sellanen hädän tunne (sorry tää analysointi..). Muutama supistus sai vatsan kyllä toimimaan tänään. Kuulostaa vähän samalta sulla.
 
Jellybean
Mahaportti ultrattiin ja se oli normaali. Saatiin resepti Gavisconille, että jos oksentelu johtuu refluksista. Pulauttelee edelleen melko runsaasti, mutta ei enää oksu lennä sellaisessa manaaja-kaaressa kuitenkaan. Oli tipassa ja punasolutankkauksessa, mutta voi koko ajan hyvin eikä ollut mitenkään sairaan oloinen.

Jospa Sinilläkin tulee pian lähtö. :) Pitää aina aamuisin hyökätä koneelle tarkistamaan, että ketkä ovat saaneet vauvan.
 
Niiskulainen
Nythän täällä saattaa alkaa tapahtumaan ja vauvoja syntymään yhdelle jos toiselle. Mukavaa.

Meillä on ihan kivasti mennyt vauva-arki. Käytiin tänään esikoisen kans shoppailee pari tuntia ja iskä katsoi vauvaa. Pumppasin kotiin vauvalle jonkin verran maitoa, jos nälkä sattuu yllättämään, vaikka syötin kyllä ennen lähtöä. Oli niin mukava käydä hieman ostelemassa, lähinnä lähettiin tytölle hakemaan toppahousuja. =) Vähän on jokunen päivä ollut pientä alavireyttä mut kait ihan normaalia ja välistä tuntuu että on ollut neljän seinän sisällä 10 kuukautta, mut mukava kun aina pääsee välillä käydä jossain.

Onkohan sini ja ainu jo lähteneet synnyttämään? Ilmoitelkaahan, jännää kovasti.

Niiskulainen
 
Iikka76
Synnyttäneet:

Jellybean, Mustatukkainen TYTTÖ 15.8, rv 31+0, 1805 g, 42 cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm
pikku2, TYTTÖ 30.9. (rv 36+3), 2750g ja 48cm
Lumi81, 1.10, rv 39+3, TYTTÖ 3420g ja 49cm
Laura79, TYTTÖ 4.10 (rv38+4), 2900g ja 47cm.
Juulia´77, 6.10. TYTTÖ, rv39+6, 3920g ja 52cm
Octo 23v, 11.10. POIKA, 3,4 kg

Odottajat:

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Sini1977, LA 12.10., toinen
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo
 
Iikka76
Päivittelin taas tuota listaa, toivottavasti meni oikein.

Paljon onnea Octolle ja Pikku2:lle! Octon poika oli kyllä todella suloinen! :)
Ja kiva kuulla, että Jellybeanin pikkuneiti on taas kunnossa ja pääsi kotiin!

Täällä ei ole tapahtunut mitään, eli jatketaan vaan odottelemista...

Iikka ja Nasu rv 39
 
Jellybean
Kuinka te muut vauvan saaneet selviätte öistä? Täällä on jotenkin rankkaa, kun mies palasi töihin ja hoidan vauvan yksinäni. Ja tietenkin juuri nyt vauva pulauttelee ihan hirmuisesti, nukkuu huonosti ja kitisee koko ajan. Viime yö tuntui niiiiin pitkältä, ettei ole tosikaan. Ei hirveästi saanut nukuttua, eikä nyt päivälläkään kun se rassu valittaa mahaansa.
 
Lumi81
meillä nukutaan aika hyvin. Mies käy nyt töissä siis viikot ja on onneksi niin sikeäuninen että ei herää ollenkaan vaikka vauva kuinka itkisi. Jaksaapahan hänkin sitten töissä paremmin. :). Vauva nukkuu suurinpiirtein ensin 4h ja sitten syödään ja vaihdetaan vaippa, sitten nukutaan vielä n. 2h ja sitten onkin jo aamu..ja taas syödään ja vaihdetaan vaippaa.
Illasta/iltayöstä tankataan puolen tunnin välein tissillä ja kakitaan pari kertaa...ja minä oon ihan tööt ku oon niin iltauninen ;D. Viime yönäkin vauva söi viimesen kerran kello 12 ja nukahti, sitten heräsi vasta viideltä, ja sitten kahdeksalta. Että ihan hyvin nukutaan, eikä itseänikään paljon väsytä. Yleensä sitten päivällä otan pikku torkut vauvan kans. Mutta oli yks semmonenkin yö tässä pari yötä takaperin että neljästä seitsemään välillä imetin 5 kertaa ja vaihdoin kakkavaipat kaks kertaa ja sit tuttia piti koittaa suuhun laittaa koko ajan ja kähistiin ja ähistiin siellä pinnasängyssä...mutta onneks sitten aamulla nukuttiin hyvin.

Nyt on tytöllä ilmennyt jotain ihme mahakipuja. Eniten huutaa iltaisin mutta tänään päivälläkin huusi. Siis vaikka vaippa on vaihdettu ja tissillä on ollu just niin sitte alkaa kauhee kirkuminen. Yleensä nää kipukrampit esiintyy syönnin yhteydessä. Ajattelin huomenna mennä apteekista hakemaan jotain helpotusta pienelle. Jos jollakulla on suositella jotain hyvää lääkettä mikä auttaa niin kertokaa.

Tisseissäkin on maidontulo tasaantunut eivätkä enää pakkaudu niin täyteen ku alussa. Ihanaa!!

Huomenna pitäs soittaa lastenneuvolaan ensimmäistä aikaa ja sitte pitäs soittaa papille ristiäisistä..me pidetään ristiäiset marraskuun lopussa, eli kun tyttö on vajaa 2kk.

Tsemppiä kaikille synnyttämään lähtijöille!! Muistakaa että se on maailman hienoin kokemus jonka varmasti muistaa koko loppuelämän! Olkaa rohkeita ja kyllä luonto hoitelee hommat. Meidän kehot on luotu synnyttämään!! :) Tulkaa sitten kertomaan kuulumisia.

Lumi
 
Ainu =+x
Ei täältä minnekkään olla lähetty... ootellaan vaan... ja kypsää alkaa olemaan. Pitäisi varmaan olla sirkus tuossa pihassa minua hauskuuttamassa että etes jokin olisi kivaa. Jotenkin tuntuu että mieli viistää maata koko ajan. Ukolle olen niin äkänen etten koskaan, miksi?? En minä vaan tiiä. Ja jos tikku menee ristiin ilman MUN lupaa niin voi olla että maailma räjähtää, ihan vaan yks kaks... ONKO TÄMÄ NORMAALIA??

Eilen tosiaan kävin neuvolassa ja kaikki ole hvin paitsi pissan tulehusarvoat oli 2 plussalla, nyt vernpaine ja valkuainen ok. Mietityttään vaan kovasti että onko kaikki sitten kuitenkaan hyvin kun tuollein nuo arvot voi heitellä? Olis se niin kiva kun rupeis jo syntymään niin pääsis näistä kivuista jo eroon ja tuonne ulos liikkumaan syksyiseen säähän... Jotenkin vaan oottaa niin että pääsis synnyttämään. (toisaalta tunnetta ihmettelee kun tietää ettei se varmaan ihan elämän ykkös juttu ole kipuineen ja muine mahdollisuuksineen, ja vielä ensimmäistä kertaa)

Tuossa viime yönä mietin sitä kun aikaisemmin tässä käytiin keskustelua että mitä tänne "saa" kirjoittaa ja mitä "ei" saa kirjoittaa. Itseäni mietin niin en ainakaan ole ollut meistä sieltä positiivisimmasta päästä ja silti olette kestäneet minua, kuunnelleet ja kommentoineet. Todellakin tämä raskaus on ollut elämäni kauheinta aikaa, luultavammin myös ihaninta. Sitten kun sen palkinnon on saanut tästä kaikesta. Jos olisin tiennyt vuoden vaihteessa millainen vuosi minulle on tulossa, en olisi niin varma että olisin tätä kuitenkaan halunnut. tuntuu aika surulliselta, oma vauva sieltä on tulossa ja silti ajatukset ovat niin nekatiiviset.
Olen miettinyt että miten uskaltaa lähteä toista etes yrittämään?? Mitä jos silloinkin on oikeesti näin kipee niin miten saa hoidettua sen ensimmäisen sitten?? No joo taas ajatuksia johon kukaan ei tiedä vastauksia!!

Kiitos että olen saanut narista teidän seurassa!!

Ainu tasan 38
 
maxiina
heipsan!

täällä on ollut tosi kiva syyssää tänää et tuli viihdyttyä pihalla oikein pidemmän aikaa ja kyllä toi jäpikkäkin tuntui nauttivan myös raikkaasta syyssäästä =) ja mä myös, pääsin leikkimään isompien lasten kanssa hippaa.. =))

ja onnittelut vauvan saaneille, pian alkaa olemaan odottajien lista synnyttäneiden listaa lyhyempi =)

meillä arki pyörii tosi kivasti. isommat lapset ovat edelleen kovasti auttelemassa ja jaksavat odotella kun mä syötän, keksivät leikkejä itsekseen tai sitten vain tykkäävät istuskella vieressä ja höpistä mun kanssa mukavia =) toistensa kanssa kyllä ottavat yhteen tuon tuosta mutta sitähän se sisarusrakkaus on ;)

"simolla" (isoveli kastoi pojan...) on pikkuisen ollut mahavaivoja syöttöjen jälkeen, tulee aluksi aina niin hurjasti maitoa että melkein hukkuu siihen mutta muuten on edelleen aivan tosi rauhallinen poika. nukkuu hyvin ja yöllä herätään kaksi kertaa mut nekin on aika nopeita syöttöjä. toivottavasti rytmi pysyy näin kivana =)

lumi tuossa kyseli että mikä auttaa mahakipuun niin meillä ei ainakaan edellisille auttanut yhtään cuplaton, päinvastoin, mutta meidän neiti sai sitten disflatylia ja se tepsi. ja muistaakseni sitä ei annettu kuin aamuin ja illoin joten helpompi kuin cuplaton. mut toiselle sopii toinen ja toiselle toinen...

jaksamisia taas kaikille niin jo "poksahtaneille" kuin sitä vielä odottaville!

maxiina ja "simo" 2vko 5pvä


 
Ainu =+x
Mitä mieltä olette kun liikkeet on muuttunut sellaiseksi nuutuneen oloisiksi tönäisyksi eilisen aikana, pitääkö siitä olla kuinka huolissaan vai onkohan normaalia??
Viime yönä taisi olla kivuttomia supistuksia, ainakin niin kovasti hengästytti kun heräsi monesti kesken unien!

Ainu
 
Ilona -79
Mulla noiden liikkeiden voimakkuus on vaihdellut välillä kovastikin. Ja nyt loppua kohden ovat kyllä muuttuneet selvistä potkuista yms. enemmän sellaiseksi venyttelemiseksi, kun tila alkaa Ipanalla käydä vähiin. Mutta jos muutos on selvästi tapahtunut yhdessä päivässä, voisi ehkä olla hyvä käydä takistuttamassa tilanne…
 

Yhteistyössä