Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
Lisbett
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
Toi on ihan totta. Itse aikoinaan mietin, miten tulen taloudellisesti toimeen kahden lapsen kanssa, jos lähden opiskelemaan. Opiskelu oli monimuoto-opiskelua ja aluksi ryhdyin tekemään 30-tuntista työviikkoa, jotta sain opinnot suoritettua. Suurin hyppy tuntemattomaan oli, kun sain harjoittelupaikan ja päätin irtisanoa itseni vakituisesta työpaikastani. Ei ollut mitään takeita, että sen harjoittelun jälkeen mulla olisi yhtään mitään töitä. Ensimmäiset 8 kk ko työpaikassa tein 20-tuntista työviikkoa. Vakinaistamisestani sain kyllä tiedon jo useita kuukausia ennen harjoitteluajan päättymistä. Opiskelu työn ohella oli aika rankkaa ja taloudellisestikin välillä aika tiukkaa. Mutta ajattelin, että jos en tätä tee, pysyttelen ikuisesti pienipalkkaisessa työssäni. Joten otin riskin.
Tää toimi sinulla, mutta kaikilla ei. Mun työpaikassa ei pysty lyhentämään työpäivää, ei vaikka päällään seisois. Ei monimuoto opiskelua ei voi aloittaa, pääsin kerran jos sisään aikuispuolelle amk:hon mutta opiskelu tyssäsi siihen että olis pitänyt olla muutama päivä kuussa koululla ja töissä se ei sopinut. Päiväopiskelijaksi en voi ryhtyä koska en ole yh, eli miehen tulot vaikuttaa niin ettei saatais asumistukea tms. Ja tälläkin hetkellä kaikki rahat menee mitkä tulee, joten on mahdoton yhtälö hommata lapsille ruokaa ja opiskella. Olen kaksi vuotta hakenut ilta ja viikonloppu töitä jotka mahdollistaisivat päiväopiskelun, mutten ole sellaisia alaltani löytänyt ja muiden alojen työpaikkoihin en ole päässyt edes haastatteluun ilman koulutusta. Et ei se aina niin helppoa ole, hyppy tuntemattomaan, otat riskin ja onnistut kun mä tunnen kyllä vastuuta sen verran että en ota riskiä mikä veis lapsilta aamupuuron ja kodin alta.
 
Kannattaa myös muistaa, että köyhyydestä puhuttaessa on eri elämäntilanteessa olevia köyhiä.
Esimerkiksi me ollaan suhteellisen köyhiä, mutta ei se mua haittaa. Toivotaan että jo ensi keväänä meidän tulotaso nousee sen verran että voidaan taas luopua tuista ja tulla toimeen omillamme =) Meidän köyhyys johtuu puhtaasti siitä, että meillä on perhe, minä olen kotona hoitamassa lasta ja mies opiskelee (mä olen yhden ammatin jo itselleni lukenut). Jahka mies saa opinnot loppuun, niin meidän köyhyydelle on mahdollista tulla taas loppu. Harmillista vaan että insinöörienkin työllistymistilanne alkaa näyttää himppusen huonommalle kun silloin kun mies koulunsa aloitti.
Mut ei lannistuta, kylä tästä suosta noustaan =)
 
Vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
En tiedä kenestä puhut kermaperseenä, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin minä ainakin olen rahani ja varallisuuteni repinyt ja raastanut omasta selkänahastani. Yhtään mitään en ole ilmaiseksi saanut. Sen työn mitä nuorempana tein, nyt saan korkojen kera takaisin.
Kuten myös täällä. Mutsi jäi tehtaasta työttömäks kun olin lukiossa ja isä on edelleen duunissa huoltsikalla. Kaikki perheen lähipiirissä on töissä/työttömiä duunareita. Ne, jotka on jaksanu koulua käydä tienaavat vähintään saman ja helpommalla. Sosiaalinen tausta vaikuttaa vahvasti nuoren ihmisen valintoihin, mutta on omaa tyhmyyttä valita samoin kuin muut ympärillä kärsivät. Logiikan mukasesti ihminen valitsisi nimenomaan toisin (luonnon armoilla olevat eläimetkin älyää valita sen toimeentulon ja pärjäämisen kannalta parhaan vaihtoehdon), mutta ihminen se vaan jaksaa olla lyhytnäköinen ja mukavuuden haluinen ainakin alle parikymppisenä..
Mietipäs niitä jotka haluaisivat mennä lukioon 16- kesäisinä mutta ei ole varaa? Et saa opintotukea lukiolaisena nimeksikään ja entä jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa kirjoja? Onko se silloin oma valinta? Niin joo, olis kannattanut sen ihmisen varmaan miettiä mitkä vanhemmat valitsee vai? Vaan kun vanhempiaan ei valita voi.
 
Osalle ihmisistä tuntuu tosiaan olevan vaikeaa, ellei mahdotonta ymmärtää että on olemassa köyhyyttä. Ja juuri siinä omassa yhteiskunnassa eikä ainoastaan kehitysmaissa. Ja vieläpä sellaista köyhyyttä johon ihmisen on todella vaikeaa itse vaikuttaa.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
Ikävä kyllä ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Kerro minulle, kenen syytä se on että ystäväsi on vähävarainen?
ainako köyhyyteen pitää löytää syyllinen.. ehkä tilanne on monien asioiden summa. minulla on ammatti josta pidän ja jota haluan tehdä, töitä vaan ei täältä löydy ja muuttaminen muualle on meille mahdoton yhtälö. tilanteeseen liittyy oleellisesti lapseni, mielenterveyteni ja turvaverkkoni.
Jos näin olisi oikeasti, pääsisit työkyvyttömyyseläkkeelle. Olet itse valinnut tilanteesi, koska et halua ottaa epämukavaa haastetta työn perässä muuttamiselle. 1960-luvulla ei tuota mahdollisuutta tunnettu - sitä piti lähteä Helsinkiin tai Ruotsiin, vaikka ois ollu minkälaiset skitsofrenialääkkeet. Nimimerkillä kummisedän kohtalo. Ja paino 35-vuotta trukkikuskina.
työkyvyttömyyseläkkeelle :LOL: :LOL:
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kaikki ei mene saman mallin mukaan, eikä kaikki todellakaan saa samoja lähtökohtia, alkaen ihan henkisistä voimavaroista.

Tiedän erään joka sairastui nuorena, ja eli sairautensa kanssa hiljaa paljoa vaatimatta. Miten paljon paskaa hän saikaan niskaan tietämättömiltä ihmisiltä, sitä en voi enkä jaksa käsittää! "Eikö se osaa mitään? Onko se ihan laiska, terveeltä se päällepäin näyttää" jne.
Just tätä mä hain takaa. Ei se ole oma valinta aina. Ja esimerkiksi 90- luvulla kouluttautuneet rakennusalan työntekijät luulivat silloin että alalla riittää duunia, mutta nyt on tilanne toinen. Rakennusalalla on ainakin täällä päin maata sellainen tilanne että vaikka miten yrität hakea työtä, et sitä saa vaikka sulla olisi miten hyvät paperit ja miten paljon kokemusta. Ja jos ei ole töitä ei rahaa tule, toki täytyy hakea muunkin alan töitä mutta huono homma jos et mitään muuta osaa tehsä kun sen missä olet lahjakas ja mitä olet opiskellut.
Mä ainakin olen hakenut tässä just sitä takaa, että kaikilla MAHDOLLISUUKSIA! Ei tarvitse jämähtää siihen tehdastyöhön/siivoukseen/rakennustyöhön MIKÄ EI KANNATA. Vaan sitten etsitään ne vaihtoehdot jolla tilannetta voi parantaa ja tehdään se. Vaikka uudelleen kouluttautumalla tai mitä vaan. Itse ainakin ajattelin juurikin niin että mieluummin teen hurjemmin töitä vaikkapa sen 4 vuotta, sitten voin ottaa lungimmin, kuin että kärsisin 30 vuotta juuri siellä tehtaalla... Näin esimerkkinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
Näinhän asia ei ole, ja jos jonkun kannattaa olla tästä aiheesta (köyhyys) hiljaa, niin se olet sinä.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
Näinhän asia ei ole, ja jos jonkun kannattaa olla tästä aiheesta (köyhyys) hiljaa, niin se olet sinä.
Miksi köyhyydestä ei voisi jutella?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Totta puhut. Tästä ketjusta on jotenkin saanut sellaisen kuvan, että joko on köyhä tai sitten pitäisi kouluttautua ökypalkoille. Siihen väliin jää kuitenkin melkoinen määrä ihmisiä ja suurin osa taitaa olla ihan tyytyväinen, kun on katto päällä, vuodenajan mukaiset vaatteet, ruokaa pöydässä ja sairastuessaan saa tarvitsemansa hoidon.

Me ihmiset ollaan kuitenkin siitä kummallisia, että vaikka mielellämme soisimmekin siivoojille, kaupan kassoille ja monille muille työntekijöille suuremman palkan, emme kuitenkaan ole valmiita maksamaan yhtään enempää saamastamme palvelusta. Kaikki pienipalkkaiset eivät ole pörssiyhtiöiden tai suurten yritysten palveluksessa. Pienyrityksille taas työntekijöiden palkankorotukset on yleensä laitettava suoraan asakkailta laskutettavaan hintaan, koska mitään kummoista voittoa koko yritystoiminnasta ei tule.

 
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kaikki ei mene saman mallin mukaan, eikä kaikki todellakaan saa samoja lähtökohtia, alkaen ihan henkisistä voimavaroista.

Tiedän erään joka sairastui nuorena, ja eli sairautensa kanssa hiljaa paljoa vaatimatta. Miten paljon paskaa hän saikaan niskaan tietämättömiltä ihmisiltä, sitä en voi enkä jaksa käsittää! "Eikö se osaa mitään? Onko se ihan laiska, terveeltä se päällepäin näyttää" jne.
Just tätä mä hain takaa. Ei se ole oma valinta aina. Ja esimerkiksi 90- luvulla kouluttautuneet rakennusalan työntekijät luulivat silloin että alalla riittää duunia, mutta nyt on tilanne toinen. Rakennusalalla on ainakin täällä päin maata sellainen tilanne että vaikka miten yrität hakea työtä, et sitä saa vaikka sulla olisi miten hyvät paperit ja miten paljon kokemusta. Ja jos ei ole töitä ei rahaa tule, toki täytyy hakea muunkin alan töitä mutta huono homma jos et mitään muuta osaa tehsä kun sen missä olet lahjakas ja mitä olet opiskellut.
Mä ainakin olen hakenut tässä just sitä takaa, että kaikilla MAHDOLLISUUKSIA! Ei tarvitse jämähtää siihen tehdastyöhön/siivoukseen/rakennustyöhön MIKÄ EI KANNATA. Vaan sitten etsitään ne vaihtoehdot jolla tilannetta voi parantaa ja tehdään se. Vaikka uudelleen kouluttautumalla tai mitä vaan. Itse ainakin ajattelin juurikin niin että mieluummin teen hurjemmin töitä vaikkapa sen 4 vuotta, sitten voin ottaa lungimmin, kuin että kärsisin 30 vuotta juuri siellä tehtaalla... Näin esimerkkinä.
Mitä mahdollisuuksia sairaalla on opiskella?

 
Vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
Näinhän asia ei ole, ja jos jonkun kannattaa olla tästä aiheesta (köyhyys) hiljaa, niin se olet sinä.
Miksi mun pitää olla hiljaa? Mä olen ollut_köyhä, niin köyhä, että jouduin jatkuvasti lainaamaan rahaa, että saamme lapsille ruoan pöytään ja lääkkeet hankittua. Mutta mun köyhyys oli väliaikaista, siksi, että hankin meille paremman elannon opiskelemalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kaikki ei mene saman mallin mukaan, eikä kaikki todellakaan saa samoja lähtökohtia, alkaen ihan henkisistä voimavaroista.

Tiedän erään joka sairastui nuorena, ja eli sairautensa kanssa hiljaa paljoa vaatimatta. Miten paljon paskaa hän saikaan niskaan tietämättömiltä ihmisiltä, sitä en voi enkä jaksa käsittää! "Eikö se osaa mitään? Onko se ihan laiska, terveeltä se päällepäin näyttää" jne.
Just tätä mä hain takaa. Ei se ole oma valinta aina. Ja esimerkiksi 90- luvulla kouluttautuneet rakennusalan työntekijät luulivat silloin että alalla riittää duunia, mutta nyt on tilanne toinen. Rakennusalalla on ainakin täällä päin maata sellainen tilanne että vaikka miten yrität hakea työtä, et sitä saa vaikka sulla olisi miten hyvät paperit ja miten paljon kokemusta. Ja jos ei ole töitä ei rahaa tule, toki täytyy hakea muunkin alan töitä mutta huono homma jos et mitään muuta osaa tehsä kun sen missä olet lahjakas ja mitä olet opiskellut.
Mä ainakin olen hakenut tässä just sitä takaa, että kaikilla MAHDOLLISUUKSIA! Ei tarvitse jämähtää siihen tehdastyöhön/siivoukseen/rakennustyöhön MIKÄ EI KANNATA. Vaan sitten etsitään ne vaihtoehdot jolla tilannetta voi parantaa ja tehdään se. Vaikka uudelleen kouluttautumalla tai mitä vaan. Itse ainakin ajattelin juurikin niin että mieluummin teen hurjemmin töitä vaikkapa sen 4 vuotta, sitten voin ottaa lungimmin, kuin että kärsisin 30 vuotta juuri siellä tehtaalla... Näin esimerkkinä.
No eiköhän niin aika moni tällä hetkellä aio tehdäkin, ainakin raksaduunarit joilla hommat loppuu. Kumminkin on totuus että tällä hetkellä heillä on tiukkaa ja tulee olemaankin kunnes uusi ammatti on hankittu. Ja se tarkoittaa että heidän perheensä ovat köyhiä siihen saakka kun on uusi ammatti ja siitä mahdollisesti töitä saadaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
Ja näinhän tässä maassa onkin. :) Jos se riittää, sitten kannattaa olla hiljaa.
Näinhän asia ei ole, ja jos jonkun kannattaa olla tästä aiheesta (köyhyys) hiljaa, niin se olet sinä.
Miksi köyhyydestä ei voisi jutella?
Mä en pidä siitä että väitetään asioiden olevan jotain mitä ne ei ole. Ja mitä juttelua se on, että sanotaan että ole hiljaa?
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Jokainen taaplaa omalla tyylillään ja ihan konkreettisesti ei suomessa työn tekemisellä rikastumaan pääse. Hyvä kun perheensä elättämään pystyy.
Tämä on totta....
Niin, mutta totta myòs se ettà kòyhyys suomessa on eri asia kuin monessa muussa maassa. tuskin kukaan kuolee nàlkààn ja joutuu asumaan kadulla. suomessa ei ole suuria luokkaeroja
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.
no on tietenkin, mutta kyllä se vaatii vähän ponnistuksia myös itseltään. esim työntekoa eikä vain ruikutusta.
 
No köyhyysrajalla mekin kuljetaan.'
mies on tytötn, mutta ensimmäiset liittorahat saa vasta joulukuussa ja mä saan vaan muutaman satkut tässä kuussa palkkaa.
joten käytännössä ollaan eletty kädestä suuhun. silti ollaan maksettu vuokrat ym laksut.

Miinkään ylimääräiseen ei jää rahaa. onnski tulee veronpalautukset niin saadaan lapsille lahjat.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mitä mahdollisuuksia sairaalla on opiskella?
Riippuu tietenkin sairaudesta. Mutta esim mun likkani opiskelee ammatillisessa oppilaitoksessa, jossa jokaisella oppilaalla on jokin sairaus tai vamma. Moni opiskelija on jo keski-iässä ja ovat uudelleenkoulutuksessa, koska eivät ole enää sairautensa vuoksi kykeneviä tekemään aiempaa työtään.

 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Jokainen taaplaa omalla tyylillään ja ihan konkreettisesti ei suomessa työn tekemisellä rikastumaan pääse. Hyvä kun perheensä elättämään pystyy.
Tämä on totta....
Niin, mutta totta myòs se ettà kòyhyys suomessa on eri asia kuin monessa muussa maassa. tuskin kukaan kuolee nàlkààn ja joutuu asumaan kadulla. suomessa ei ole suuria luokkaeroja
Tiedän kyllä....olen asunut monessa maassa....ja suomessa on kyllä luokkaerot ja ne suurenee koko ajan.
 

Yhteistyössä