Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
pienipalkkainen
Kun täällä joka köyhyys-ketjussa joku valopää taivastelee, että "mää en vaan sit käsitä miten jollain ei oo varaa ostaa lapsille lahjoja/ uusia vaatteita/ käydä elokuvissa"... Onko se niin vaikeaa ymmärtää että kaikilla ei ole kahta palkansaajaa perheessä tai ovat muuten köyhiä??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
 
aargh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
Tyhmä ajattelu. Olet umpiköyhä eli pattitilanteessa nyt ja sinua pelottaa ettet työllisty jos opiskelet. Voiko enää alemmas mennä?
 
päivi
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?

Jaa-a!
Enpä tuon lääkärin vastaanotolle menisi...ei ajatusmaailma oikein sovi hoitoalalle.

Elämässä on vaan muuttuvia tilanteita....meilläkin miehen sairastuminen pudotti tulot
todella minimiin...ja sairaudesta vielä lisäkuluja.Vakuutuksetkaan kun eivät kaikkea kata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aargh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
Tyhmä ajattelu. Olet umpiköyhä eli pattitilanteessa nyt ja sinua pelottaa ettet työllisty jos opiskelet. Voiko enää alemmas mennä?
Mä en ole umpiköyhä, vaan ihan tyytyväinen tilanteeseeni. Tuli vaan tuollainen näkökanta mieleen, koska monella voi asia olla niin, ettei ole varaa opiskella. Sä sen sijaan taidat olla umpihullu :kieh:
 
Entinen sh, nyk. lääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?

Jaa-a!
Enpä tuon lääkärin vastaanotolle menisi...ei ajatusmaailma oikein sovi hoitoalalle.

Elämässä on vaan muuttuvia tilanteita....meilläkin miehen sairastuminen pudotti tulot
todella minimiin...ja sairaudesta vielä lisäkuluja.Vakuutuksetkaan kun eivät kaikkea kata.
Siis haloo, mä olen ollut siinä samassa jamassa! Pienipalkkainen sh, yksin lasten kanssa, päätin, että mulla on vielä 30 vuotta töitä jäljellä ja en jaksa rutkuttaa rahasta. Otin riskin ja kouluttauduin muuntokoulutuksella, vähillä rahoilla, mutta KANNATTI!

Suomessa on kaikilla mahdollisuus samaan, vaikka ala olisi eri. Ei saa valittaa, jos ei ole valmis ottamaan riskiä ja parantamaan elämäänsä.

 
vieras harmaana
Mä ymmärrän.

Nyt on ihan ok tilanne, töissä ja vaikka rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen, laskut saadaan maksettua ja ruoka ostettua. Aina ei tosiaan ole ollut tämä tilanne ja siksi olen onnellinen vaikka kaikki ei varmastikaan olisi, ja pyrin auttamaan muita oikeasti varattomia.

Nimimerkki viime laman aikaan opeteltua
 
vieras
aina ees saada töitä vaikka olis 10 ammattia .. nytkin joku ihmeen lama aika !! ja toinen onko lapset tarkotettu vain rikkaille tai hyvin pärjääville ?! no ei todellakaan oo !!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
Toi on ihan totta. Itse aikoinaan mietin, miten tulen taloudellisesti toimeen kahden lapsen kanssa, jos lähden opiskelemaan. Opiskelu oli monimuoto-opiskelua ja aluksi ryhdyin tekemään 30-tuntista työviikkoa, jotta sain opinnot suoritettua. Suurin hyppy tuntemattomaan oli, kun sain harjoittelupaikan ja päätin irtisanoa itseni vakituisesta työpaikastani. Ei ollut mitään takeita, että sen harjoittelun jälkeen mulla olisi yhtään mitään töitä. Ensimmäiset 8 kk ko työpaikassa tein 20-tuntista työviikkoa. Vakinaistamisestani sain kyllä tiedon jo useita kuukausia ennen harjoitteluajan päättymistä. Opiskelu työn ohella oli aika rankkaa ja taloudellisestikin välillä aika tiukkaa. Mutta ajattelin, että jos en tätä tee, pysyttelen ikuisesti pienipalkkaisessa työssäni. Joten otin riskin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
ku kaveri sanoo mennään vaikka kahville. saakeli se kymppi mikä mulla menis siihen on perheen seur. päivän ruokaraha. saakeli!
Joskus se 2 tai 5 euroakin on iso raha, ei tarvi olla edes kympistä kyse :kieh:

Maitoa, jauhoja, perunaa ja hiivaa vitosella = leipää, perunaa ja kastiketta oletuksella että rasvaa on kotona. Hätätapauksessa ei tarvi sitäkään, kokeiltu.
 
rasvie
Siis mä en niinku vaan tajua... En vaan tajua. Joku mättää ja jossain? Itse olen kahden lapsen yh. Palkka nettona vähän reilu 1000 euroa. Siihen lisäksi yli 300 euroa lapsilisiä ja n.250 euroa lasten elatusmaksut.

Köyhä olen, mutta kyllä mulla vaan helvetti on todellakin varaa järjestää kunnon joulu lapsille!

Tulot on kuitenkin nettona yli 1500 euroa kuussa. Asumiskustannusten jälkeen käteen jää n.800 euroa ja kyllä sillä tulee LOISTAVASTI toimeen yksi aikuinen ja kaksi lasta.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
 
entinen köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.
Mä olen samaa mieltä tuon annipannin kanssa. Mitään ei saa ilmaiseksi, sen hyvän ammatin eteen täytyy tehdä töitä ja myönnytyksiä(työllistymiseen vaikuttaa todistuksen lisäksi ihminen itse).
Ja puhun kokemuksella, olin ennen huonopalkkainen(kokki), lähdin opiskelemaan parempaa ammattia, tulin raskaaksi ja mies lähti. 4 vuotta opiskelin minimi korvauksilla ja elareilla tinkien kaikesta. Välillä todellakin jouduin miettimään mistä saan rahaa pyykkipulveriin, että voin pestä meille puhtaita vaatteita jne. Ahkeruus kuitenkin palkittiin, valmistuin ja sain huomattavasti parempipalkkaisen päivätyön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Eli siis suurin osta tähänkään vastanneista ei ymmärrä mitään muuta kuin oman elämäntilanteensa, ja harmaana.
Tältä vaikuttaa. Tosi kapeakatseista, tai ovat pumpulissa kasvaneita. Kaikilla ei ole alunperinkään yhtäläisiä mahdollisuuksia, saati myöhemmällä iällä. Ja sattuma voi syödä rahat kenen tahansa perheestä. Toki monessa tapauksessa se tuleva köyhyys on näkyvissä jo ennalta, jos siihen ei ajoissa reagoi niin on hölmöä. Mutta se ei poista faktaa, että oikeasti kunnolla köyhiä on.
 

Yhteistyössä