Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
Vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Tämä mun ajattelumalli ehkä juontaa juurensa siitä etten ole koskaan ollut työtön/pitkällä sairaslomalla tms, joten anteeksi jos loukkaan jotakuta, mutta mä näen elämän täynnä mahdollisuuksia! Aina on mahdollisuus hankkia parempi työ, paremmat ansiot... Mutta tietysti sen eteen pitää nähdä vaivaa.
Kyllä mäkin jouduin ammattini eteen näkemään nälkää (kirjaimellisesti ), ja nyt kun käyn töissä makselen niitä velkoja jota silloin kertyi (opintolaina, luottoja ), mutta kyllä nyt kelpaa kun työ jossa ansaitsee ja joka on kivaa. Olen myös tehnyt tiukkoina aikoina 2-3 työtä samaa aikaan ja silloinkin kun opiskelin niin tein 2 työtä + opinnot, enkä siis tällä tavoin saanut täysiä tukia kun tulot oli yli 500 euroa kuussa, mutta pärjäsin paremmin kuin pelkillä tuilla... Opiskelu olisi niin helppoa jos tulorajoja ei olisi!!!! ne on niin turhia. Tietysti kun lapset ja perhe on kuvioissa niin se rajoittaa, mutta voi mennä aikuiskoulutukseen opiskelemaan iltaisin, avoimeen yliopistoon tms. Aika paljon on itsestä kiinni se tulotaso, aina voi mielestäni petrata. Ja joku on tyytyväinen vähempään, joku ei.

Kuule lapsonen, kun suomessa on myös ihan työssäkäyviä köyhiä ihmisiä. Joilla ei ole varaa syödä itse kun haluavat että ne lapset saavat edes lämpimän puuron tai makaronia kerran päivässä. Mulla on tällanen ystävä, käy yöt töissä kun lapset nukkuu.
Juu, kaikkeahan tässä maailmassa voi voi ja voi.. itsestähän kaikki on kiinni juujuu.. oliskohan poliitikoillakin jotain osuutta asiaan. Suomessa on enemmän köyhiä kuin koskaan.
Tästä puhuttoon aamuteeveessä muuten.

Miksi he tyytyvät siihen? Eivät tahdo perheelleen parempaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
On erilaisia köyhiä: vastikään tv:ssäkin nähtyjä "tyhmiä" köyhiä, jotka ottavat pikavippejä ja ostavat niillä sitten xboxin. Tai muuten vaan tärväävät tulevaisuutensa koska ovat - suoraan sanottuna - typeriä. Sitten on heitä, jotka ovat olosuhteiden pakosta köyhiä. Perheessä voi olla yhtäkkisiä sairastumisita, vammaantumisia, ne vie hirveästi rahaa, voi olla pakko jäädä lapsen tai jopa puolison omaishoitajaksi jne. Taustoja tietämättä on paha huudella, että kouluttaudu ja mene töihin.

Naapurini (FT, eli on kouluttautunut ja ollut hyvässä työssäkin) hoitaa aivohalvauksen (tms) saanutta miestään nyt omaishoitajana, käytännössä 24h/vrk. Onneksi heidän lapsensa ovat jo lukioikäisiä, eivätkä tarvitse enää varsinaista huoltamista. Mutta siinä on perhe tiukilla, kaksi lasta lukiossa (rahaa menee), äiti pienillä tuilla jne. Isoin lapsi on jo kotoa poissa.
Loistava kirjoitus!

Lukion kirjat ovat By The Way ihan sika-kalliita :(
 
Miä
Miä oon niin typerä etten tajua surra kamalasti sitä että olen köyhä :D Just aloitin syksyllä opiskelun ja rahat on niin tiukalla että meinaa itku päästä välillä. Mutta miä oon niin pirun onnellinen. Löysin oman alani. Tällä alalla ei miljoonia pääse tienaamaan mutta miä luulen että vaikka palkka olis pieni niin miä olen silti onnellinen. Mitäs sillä rahalla kun herää nykyään joka aamu typerä virne naamalla, on vaan niin iloinen että pääsee taas kouluun =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Miä oon niin typerä etten tajua surra kamalasti sitä että olen köyhä :D Just aloitin syksyllä opiskelun ja rahat on niin tiukalla että meinaa itku päästä välillä. Mutta miä oon niin pirun onnellinen. Löysin oman alani. Tällä alalla ei miljoonia pääse tienaamaan mutta miä luulen että vaikka palkka olis pieni niin miä olen silti onnellinen. Mitäs sillä rahalla kun herää nykyään joka aamu typerä virne naamalla, on vaan niin iloinen että pääsee taas kouluun =)
Onnea!!
JA jaksamisia :flower:
 
Kaikilla kun ei asiat mene samalla tavalla. Jotkut kouluttautuvat alalle missä ovat hyviä ja lahjakkaita eivätkä välttämättä muualla pärjäisi, ja se ala vaan sattuu olemaan sellainen missä ei töitä helposti saa. Toiset taas haluavat hoitaa lapsia muutaman vuoden kotona silläkin uhalla että olisi rahasta tiukempaa, ei se raha kuitenkaan kaikkea korvaa. Jotkut saattavat kärsiä esim. pahasta keskittymishäiriöstä jolloin koulunkäynti ja opiskelu hankalaa ja se saattaa tyssätä siihen, diagnoosia on nykyaikana aika vaikea noille saada ja näinollen asianmukaisesta lääkityksestäkin jää paitsi aika moni sitä tarvitseva. On myös väliinputoajia jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet siihen tilanteeseen, jotkut saattavat kärsiä mielenterveysongelmista, sairastaa monta vuotta jolloin opiskelut jäävät kun tärkeysjärjestyksenä ekana parantua. Myöhemmin saattaa olla vaikea päästä opiskelemaan koska aiemmin lopetetut tutkinnot pudottavat pisteitä heti ym. Tilanteita on niin monia, mun mielestä osoittaa järjen köyhyyttä yleistää tai puhua kuin tietäisi kaikkien vähävaraisten tilanteen. Joku saattaa esimerkiksi olla konkurssiin joutunut yrittäjä järkyttävillä veloilla. Ei se aina ole oma valinta. Eivät kaikki myöskään voi kouluttautua akateemisiin ammatteihin tms, duunareitakin tarvitaan ja aika monesti heillä on myös pieni palkka. Jonkun täytyy siivota, hoitaa lapsia ja vanhuksia, tehdä heille ruoka, kuljettaa elintarvikkeet paikasta toiseen, myydä ne elintarvikkeet, valmistaa ne, huoltaa ne laitteet joilla ruoka valmistetaan ym.
Kaikki me kun ei olla samanlaisia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Keskituloa alemmalla tasolla:
Koulutus, koulutus.. Mutta kun ei se koulutus takaa sitä toimeentuloa! Peruskoulutasoinen duunari voi tienata kolme kertaa enemmän kuin yliopistotason suorittanut.
Mä olen koulutuksen puolestapuhuja, mutta koulutuksella en tarkoita mahdollisimman korkeaa koulutusta vaan koulutusta alalle, jossa palkat on paremmat kuin mitä siinä pienipalkkaisessa työssä on ja jossa työllistymisnäkymät ovat suhteellisen hyvät. Tosin mikä tahansa ala voi olla sellainen, että kun aikanaan valmistuu, alalla ei olekaan töitä. Nää on niitä riskejä, mitä joutuu ottamaan. Mutta ymmärrän varsin hyvin, että riskien ottaminen ei ole aina helppoa ja itsekin aikoinaan mietin, että saatan katua ratkaisuani vielä pitkään. Mutta ei mulla ollut kuin kaksi vaihtoehtoa: tyytyä pienipalkkaiseen työhöni tai tehdä jotain, jotta parempipalkkainen työ olisi edes jollain tavalla mahdollinen.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Miksi he tyytyvät siihen? Eivät tahdo perheelleen parempaa?
Siis kerro nyt hyvä ihminen se resepti millä tällaset ihmiset saa oikeudenmukasta palkkaa??? Oletko poliitikko?
Kaikki meistä eivät voi olla lääkäreitä tai lakimiehiä, katsos kun kaikilla ei ole tarvittavia mahkuja sellaseen.

Helvetin apina.
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Tämä mun ajattelumalli ehkä juontaa juurensa siitä etten ole koskaan ollut työtön/pitkällä sairaslomalla tms, joten anteeksi jos loukkaan jotakuta, mutta mä näen elämän täynnä mahdollisuuksia! Aina on mahdollisuus hankkia parempi työ, paremmat ansiot... Mutta tietysti sen eteen pitää nähdä vaivaa.
Kyllä mäkin jouduin ammattini eteen näkemään nälkää (kirjaimellisesti ), ja nyt kun käyn töissä makselen niitä velkoja jota silloin kertyi (opintolaina, luottoja ), mutta kyllä nyt kelpaa kun työ jossa ansaitsee ja joka on kivaa. Olen myös tehnyt tiukkoina aikoina 2-3 työtä samaa aikaan ja silloinkin kun opiskelin niin tein 2 työtä + opinnot, enkä siis tällä tavoin saanut täysiä tukia kun tulot oli yli 500 euroa kuussa, mutta pärjäsin paremmin kuin pelkillä tuilla... Opiskelu olisi niin helppoa jos tulorajoja ei olisi!!!! ne on niin turhia. Tietysti kun lapset ja perhe on kuvioissa niin se rajoittaa, mutta voi mennä aikuiskoulutukseen opiskelemaan iltaisin, avoimeen yliopistoon tms. Aika paljon on itsestä kiinni se tulotaso, aina voi mielestäni petrata. Ja joku on tyytyväinen vähempään, joku ei.

Kuule lapsonen, kun suomessa on myös ihan työssäkäyviä köyhiä ihmisiä. Joilla ei ole varaa syödä itse kun haluavat että ne lapset saavat edes lämpimän puuron tai makaronia kerran päivässä. Mulla on tällanen ystävä, käy yöt töissä kun lapset nukkuu.
Juu, kaikkeahan tässä maailmassa voi voi ja voi.. itsestähän kaikki on kiinni juujuu.. oliskohan poliitikoillakin jotain osuutta asiaan. Suomessa on enemmän köyhiä kuin koskaan.
Tästä puhuttiin aamuteeveessä muuten tänään.

Itsekin olen köyhä. Onneksi on hyviä ystäviä jotka auttaa tarvittaessa. Nytkin jää taas lääkitys muutamaksi päiväksi pois, kun ei ole niin monta euroa että vois ostaa lääkettä. Piti miettiä ostanko viikonlopuksi ruokaa vai pidänkö lasta nälässä ja ostan omat lääkkeet.
JOOJOO, OMA VIKA KUN OON SAIRAS ja köyhä samaan aikaan, vai mitä häh.
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Miksi he tyytyvät siihen? Eivät tahdo perheelleen parempaa?
Siis kerro nyt hyvä ihminen se resepti millä tällaset ihmiset saa oikeudenmukasta palkkaa??? Oletko poliitikko?
Kaikki meistä eivät voi olla lääkäreitä tai lakimiehiä, katsos kun kaikilla ei ole tarvittavia mahkuja sellaseen.

Helvetin apina.
Eivätkä kaikki voi lähteä ulkomaille....
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.

Kaikilla ei tosiaankaan ole samoja työkaluja eikä lähtökohtia.
Eikä tästä ystävästäni voisi koskaan tulla lakimiestä, ei ole lukupäätä tai mahdollisuuksia.
Oletko sisäsiitoksen tuote vai lepsalle sukua. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.
kaikilla ei ole samoja työkaluja, samoja mahdollisuuksia, samoja lähtökohtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
On erilaisia köyhiä: vastikään tv:ssäkin nähtyjä "tyhmiä" köyhiä, jotka ottavat pikavippejä ja ostavat niillä sitten xboxin. Tai muuten vaan tärväävät tulevaisuutensa koska ovat - suoraan sanottuna - typeriä. Sitten on heitä, jotka ovat olosuhteiden pakosta köyhiä. Perheessä voi olla yhtäkkisiä sairastumisia, vammaantumisia, ne vie hirveästi rahaa, voi olla pakko jäädä lapsen tai jopa puolison omaishoitajaksi jne. Taustoja tietämättä on paha huudella, että kouluttaudu ja mene töihin.

Naapurini (FT, eli on kouluttautunut ja ollut hyvässä työssäkin) hoitaa aivohalvauksen (tms) saanutta miestään nyt omaishoitajana, käytännössä 24h/vrk. Onneksi heidän lapsensa ovat jo lukioikäisiä, eivätkä tarvitse enää varsinaista huoltamista. Mutta siinä on perhe tiukilla, kaksi lasta lukiossa (rahaa menee), äiti pienillä tuilla jne. Isoin lapsi on jo kotoa poissa.
Mä olen tästä niin samaa mieltä etten meinaa uskoa sitä itsekään.
 
Lunatic
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
 
Vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Miksi he tyytyvät siihen? Eivät tahdo perheelleen parempaa?
Siis kerro nyt hyvä ihminen se resepti millä tällaset ihmiset saa oikeudenmukasta palkkaa??? Oletko poliitikko?
Kaikki meistä eivät voi olla lääkäreitä tai lakimiehiä, katsos kun kaikilla ei ole tarvittavia mahkuja sellaseen.

Helvetin apina.
Eivätkä kaikki voi lähteä ulkomaille....
Todennäköisesti se, kenestä puhut on joku sellainen, "joka ei voi ryhtyä opiskelemaan kun sitten ei tienaa sitäkään vähää". Eli se on se syy. Katsos, kun MITÄÄN EI SAA ILMAISEKSI. Eikä voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu. :D

Nih.
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.

Kaikilla ei tosiaankaan ole samoja työkaluja eikä lähtökohtia.
Eikä tästä ystävästäni voisi koskaan tulla lakimiestä, ei ole lukupäätä tai mahdollisuuksia.
Oletko sisäsiitoksen tuote vai lepsalle sukua. :headwall:

Ei nyt tarvitsis tuolle haukkumislinjalle lähteä. Saako täällä olla ollenkaan eriäviä mielipiteitä? Aika rumasti puhut...

Mä olen tasan tuota mieltä mitä kirjoitin. Edelleen.

Kerro minulle, kenen syytä se on että ystäväsi on vähävarainen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kaikilla ei tosiaankaan ole samoja työkaluja eikä lähtökohtia.
Eikä tästä ystävästäni voisi koskaan tulla lakimiestä, ei ole lukupäätä tai mahdollisuuksia.
Oletko sisäsiitoksen tuote vai lepsalle sukua. :headwall:
Palstan poliittisesti korrekteimpia kommentteja :LOL:

Mutta joo, koittakaahan ymmärtää, että kaikilla ei ole alun alkujaankaan yhtäläisiä mahdollisuuksia "rikastua".
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
Ei sentään liian syvälle :D
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.
No niin, sairastuppa tässä maassa ja ole pienituloinen, katsotaan sen jälkeen miten suu pannaan.
Siihen asti voit pitää mölyt mahassas.
 

Yhteistyössä