Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

• Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kaikilla ei tosiaankaan ole samoja työkaluja eikä lähtökohtia.
Eikä tästä ystävästäni voisi koskaan tulla lakimiestä, ei ole lukupäätä tai mahdollisuuksia.
Oletko sisäsiitoksen tuote vai lepsalle sukua. :headwall:
Palstan poliittisesti korrekteimpia kommentteja :LOL:

Mutta joo, koittakaahan ymmärtää, että kaikilla ei ole alun alkujaankaan yhtäläisiä mahdollisuuksia "rikastua".
Eikä kaikki voi rikkaita ollakkaan...silloin ei kaikille aloille olisi tekijöitä ja jossain taas olisi jo liikaa....

nekku
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
En tiedä kenestä puhut kermaperseenä, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin minä ainakin olen rahani ja varallisuuteni repinyt ja raastanut omasta selkänahastani. Yhtään mitään en ole ilmaiseksi saanut. Sen työn mitä nuorempana tein, nyt saan korkojen kera takaisin.

Entinen sh, nyk. lääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.

Eikä tästä ystävästäni voisi koskaan tulla lakimiestä, ei ole lukupäätä tai mahdollisuuksia.

Ei nyt tarvitsis tuolle haukkumislinjalle lähteä. Saako täällä olla ollenkaan eriäviä mielipiteitä? Aika rumasti puhut...

Mä olen tasan tuota mieltä mitä kirjoitin. Edelleen.

Kerro minulle, kenen syytä se on että ystäväsi on vähävarainen?
Geeniperimän varmaan. :D

Elämä on yksi iso mahdollisuus, harvoin olla niin syvällä suossa, ettei mitään mahista parannukseen ole. Jos on konkassa, ei voi alemmas vajota, hyvä mahis opiskella tai vaihtaa alaa. Jos on ollut oppimisvaikeuksia, niin on nykyisin apua saatavilla, opiskelemaan voi oppia vanhemmallakin iällä!

kannanottaja
Niin, no... Minä näen sen niin. Jokaisella on mahdollisuus parempaan. Toki poliitikoilla on osuutta asiaan, kaikella on osuutta asiaan, mutta KAIKILLA on samat työkalut!! Jokainen tekee omat valintansa, teki ne sitten 18 vuotiaana tai 35 vuotiaana... KÄRJISTETTYNÄ voisi sanoa että ystäväsi on oman valintansa tehnyt, hänkin VOISI olla hyväpalkkainen asianajaja tällä hetkellä ;) älä ota hernettä nokkaan, näin se on.

En ole missään vaiheessa puhunut että kenenkään sairaus olisi "oma vika" tms pas.kaa.

Jos ei ole kehitysvammainen tms. oikeutettu eläkkeeseen heti täysi-ikäiseksi tultuaan niin on kyvykäs hankkimaan sellaisen ammatin että tulee toimeen. Eikä siihen todellakaan tarvita kummosta lukupäätä. Ei tarvitse korkea-asteen tutkintoa elättääkseen itsensä ja lapsensa muullakin kun makaroonilla.

nekku
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Jos ei ole kehitysvammainen tms. oikeutettu eläkkeeseen heti täysi-ikäiseksi tultuaan niin on kyvykäs hankkimaan sellaisen ammatin että tulee toimeen. Eikä siihen todellakaan tarvita kummosta lukupäätä. Ei tarvitse korkea-asteen tutkintoa elättääkseen itsensä ja lapsensa muullakin kun makaroonilla.
Aivan...

ainako köyhyyteen pitää löytää syyllinen.. ehkä tilanne on monien asioiden summa. minulla on ammatti josta pidän ja jota haluan tehdä, töitä vaan ei täältä löydy ja muuttaminen muualle on meille mahdoton yhtälö. tilanteeseen liittyy oleellisesti lapseni, mielenterveyteni ja turvaverkkoni.

Mitä ihmettä lepsa on tehnyt, ku sitä haukkumana pidät?

Noista oppimisvaikeuksista voin sanoa sen verran että aika vaikea on nykyisinkin aikuisen, työssäkäyvän ihmisen saada diagnoosia ja ilman sitä ei oikein apua voi saada. Jos käyt töissä, joudut maksamaan kallit diagnoosit itse ja siihen se monella sitten tyssää.. Ei ole pelkkä yks lääkärireissu jos olen oikein ymmärtänyt. Mun kaverilla juuri se ongelmana..

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:

Elämä on yksi iso mahdollisuus, harvoin olla niin syvällä suossa, ettei mitään mahista parannukseen ole. Jos on konkassa, ei voi alemmas vajota, hyvä mahis opiskella tai vaihtaa alaa. Jos on ollut oppimisvaikeuksia, niin on nykyisin apua saatavilla, opiskelemaan voi oppia vanhemmallakin iällä!
Jööööpäjöö, opiskelemallahan tässä vasta rikastuukin. :LOL:

nekku
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ainako köyhyyteen pitää löytää syyllinen.. ehkä tilanne on monien asioiden summa. minulla on ammatti josta pidän ja jota haluan tehdä, töitä vaan ei täältä löydy ja muuttaminen muualle on meille mahdoton yhtälö. tilanteeseen liittyy oleellisesti lapseni, mielenterveyteni ja turvaverkkoni.
Ei todellakaan pidä. Aina.

nekku

No ei, vähän aikaa menee kurjemmin, mutta on se sen arvoista kun ensin "kärsit" vaikkapa 4 vuotta ja sen jälkeen toimeentulosi on turvattu (mahdollisesti ;) ) 30 vuodeksi. Ei paha hinta ollenkaan.

Kaikki ei mene saman mallin mukaan, eikä kaikki todellakaan saa samoja lähtökohtia, alkaen ihan henkisistä voimavaroista.

Tiedän erään joka sairastui nuorena, ja eli sairautensa kanssa hiljaa paljoa vaatimatta. Miten paljon paskaa hän saikaan niskaan tietämättömiltä ihmisiltä, sitä en voi enkä jaksa käsittää! "Eikö se osaa mitään? Onko se ihan laiska, terveeltä se päällepäin näyttää" jne.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Noista oppimisvaikeuksista voin sanoa sen verran että aika vaikea on nykyisinkin aikuisen, työssäkäyvän ihmisen saada diagnoosia ja ilman sitä ei oikein apua voi saada. Jos käyt töissä, joudut maksamaan kallit diagnoosit itse ja siihen se monella sitten tyssää.. Ei ole pelkkä yks lääkärireissu jos olen oikein ymmärtänyt. Mun kaverilla juuri se ongelmana..
Toi on ihan totta. Onneksi nykyään puututaan jo varhaisemmassa vaiheessa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
kyllä, uskon että jokainen on kyvykäs hankkimaan jonkun ammatin, mutta se maksetaanko siitä työstä tarpeeksi elättämään perhe on taas eri juttu. onhan se nyt pirun hölmöä että siivooja, kirjastonhoitajat, roskakuskit jne jotka tekevät TYÖTÄ saa sellaista palkkaa mikä ei elämiseen kunnolla riitä.

kannanottaja
Nyt alko jurppimaan noi kermaperseet taas oikein urakalla. Kultalusikka suussa on synnytty.. ja taidettu se lusikka työntää vähän liian syvälle. :kieh:

Toivottavasti löytävät edestään...
En tiedä kenestä puhut kermaperseenä, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin minä ainakin olen rahani ja varallisuuteni repinyt ja raastanut omasta selkänahastani. Yhtään mitään en ole ilmaiseksi saanut. Sen työn mitä nuorempana tein, nyt saan korkojen kera takaisin.
Kuten myös täällä. Mutsi jäi tehtaasta työttömäks kun olin lukiossa ja isä on edelleen duunissa huoltsikalla. Kaikki perheen lähipiirissä on töissä/työttömiä duunareita. Ne, jotka on jaksanu koulua käydä tienaavat vähintään saman ja helpommalla. Sosiaalinen tausta vaikuttaa vahvasti nuoren ihmisen valintoihin, mutta on omaa tyhmyyttä valita samoin kuin muut ympärillä kärsivät. Logiikan mukasesti ihminen valitsisi nimenomaan toisin (luonnon armoilla olevat eläimetkin älyää valita sen toimeentulon ja pärjäämisen kannalta parhaan vaihtoehdon), mutta ihminen se vaan jaksaa olla lyhytnäköinen ja mukavuuden haluinen ainakin alle parikymppisenä..

Vai niin

Jep, eli naulan kantaan. Te edustatte niitä idiootteja, joiden pitäisi saada 2000 euroa netto per naama suoraan peruskoulusta. Heh!

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kaikki ei mene saman mallin mukaan, eikä kaikki todellakaan saa samoja lähtökohtia, alkaen ihan henkisistä voimavaroista.

Tiedän erään joka sairastui nuorena, ja eli sairautensa kanssa hiljaa paljoa vaatimatta. Miten paljon paskaa hän saikaan niskaan tietämättömiltä ihmisiltä, sitä en voi enkä jaksa käsittää! "Eikö se osaa mitään? Onko se ihan laiska, terveeltä se päällepäin näyttää" jne.
Just tätä mä hain takaa. Ei se ole oma valinta aina. Ja esimerkiksi 90- luvulla kouluttautuneet rakennusalan työntekijät luulivat silloin että alalla riittää duunia, mutta nyt on tilanne toinen. Rakennusalalla on ainakin täällä päin maata sellainen tilanne että vaikka miten yrität hakea työtä, et sitä saa vaikka sulla olisi miten hyvät paperit ja miten paljon kokemusta. Ja jos ei ole töitä ei rahaa tule, toki täytyy hakea muunkin alan töitä mutta huono homma jos et mitään muuta osaa tehsä kun sen missä olet lahjakas ja mitä olet opiskellut.

kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Jos näin olisi oikeasti, pääsisit työkyvyttömyyseläkkeelle. Olet itse valinnut tilanteesi, koska et halua ottaa epämukavaa haastetta työn perässä muuttamiselle. 1960-luvulla ei tuota mahdollisuutta tunnettu - sitä piti lähteä Helsinkiin tai Ruotsiin, vaikka ois ollu minkälaiset skitsofrenialääkkeet. Nimimerkillä kummisedän kohtalo. Ja paino 35-vuotta trukkikuskina.

Lunatic
Ei ihmiset tartte mahdottomia rikkauksia ja tavaroita, mutta kai kaikilla on oikeus ruokaan ja lastenvaatteisiin edes.
Niihin pitäs olla oikeus muillakin kuin lääkäreillä ja lakimiehillä.
Perus toimeentulo.

Yhteistyössä