Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Eli menkat tuli viikon etuajassa. Vuoti 2 tuhrupäivää ( vanhaa kierto ) ja 6 päivää oli jonkinlaista vuotoa.. No eilen ei kamalasti mtn enää tullut, muutenkin hiipuu aikas hyvin.
Tänään selässä menkkakivut ( ja alavatsakin juilii ) ja eiku tuhru alkoi uudestaan.. Tai no hieman tullut housuihin, eipä tällästäkään oo ennen ollut.. :( Mikä hittoa tää nyt on..
 
Heippa tytsylit!
En jaksannu selata koko ketjua lävitse, että olenko tätä jo kysellyt...Mutta...Jos teillä on ollut PCO-mammastina (runsastakin) ylipainoa, miten lääkärit ovat suhtautuneet? Onko kehotettu ensin laihduttamaan ja sitten vasta annettu esim.metut, clomit yms.
Moon niiiin stressaantunu tästä ekasta gyne ajasta, et oksat pois... :/ Pelko persiissä, et saadaanko me koskaan vauvaa ja miten lekuri suhtautuu meikäläiseen :ashamed:
Pitäis dietoida taas, mut jotenki stressi lisää vaan napostelu halua ja suuhun tarttis olla koko ajan sullomassa jotain... :( Olen hirveen pettyny taas itteeni...
 
Kahlan : mun lääkäri sanoi mulle, että hän yleensä määrää ylipainoislle metut. Kun kysyin saisinko minäkin ne, vaikken ylipainoinen olekaan, niin hän sanoi että kokeillaan mielummin ensin clomeilla, mutta tosiaan ylipainoiselle hän antaa ensisijaisesti aina metut. Varmaan riippuu lääkäristäkin että miten suhtautuuu. Varmastihan ne ainakin mainitsee siitä että kannattaisi pudottaa painoa jos haluaa lisätä mahdollisuuksiaan.
 
Kiitos vastauksestasi!!
Olen pudottanut painoa nyt kymmenisen kiloa ja tarkoitus olisi jatkaa, ennen kuin alkaa pukkaamaan kiloja takaisin :ashamed: ...Toivotaan että antaisi metut ja jospa ne auttaisi tuossa painonpudotuksessa taas uuteen alkuun!! Papa-tulokset tuli tänään..Papa oli normaali, mutta kondylooman takia joudun käymään puolen vuoden välein tarkastuskäynneillä...Se olis viikko sitten enää siihen, kun on ensimmäinen lapsettomuuskäynti gynellä...Rukoilen että se toisi avun :heart:
 
Jihaa täällä ensimmäiset spontaanit kuukautiset lokakuun jälkeen ;)
Kierron pituus 27, eli ihan OK.
Perjantaina pääsen napsiin clomeja 2tbl. ( ajattelin et yksi aamulla ja toinen illalla)
Nyt taas mieli korkeella, kun elimistö toimii taas jotenkin ja ihan kaikkea hormooni lääkitystä ei tarvi. Ensiviikolla aukee gynenpoli, niin pitää varata uä:tä.

Myös kohtalotoverini ilmoitti olevansa raskaana 2 viikkoa sitten ja nyt käynyt ekassa ultrassa jossa näkynyt vahva syke. Valaa uskoa minuunkin :heart:

Kahlan. Itse olen reilusti/ sairaanloisesti ylipainoinen. Heti alkoi metut ja mielellään laihtua. No nyt olen laihtunut 10kg ja viimeset 6kk pysynyt samassa, ei vaan tipu enää, vaik vielä sais 20kg tiputtaa painoa.
 
Heipsistä, täällä ei mitään uutta. Olo ihan sellanen että kierto taas venähtää... :headwall: No ei auta kun ootella.

sane lukasin tosta et alotat 2tbl päivässä. Mä otin ne aina samaan aikaan, illalla molemmat. En tiedä onko siinä jotain sääntöä mutta mun muistaakseen ne "auttais" paremmin kun iso pitoisuus on kerralla. Sillon kun ite niitä siis söin ja siitä on siis aikaa. Lopultahan mulle sit 3tbl päivässä toi sen toivotun tuloksen :heart:
Toivotaan plussaa sulle :) ja tietty kaikille muillekkin :)
 
Ens kierrossa aloittelen clomeja ja jotenkin ajatukset jo siellä.
Oma kroppa on ihan sekasin kp 3-5 sain plussat ovistestissä, nyt kp 13 viivat on heikentymään päin.. :/ KP 1 vielä näkyi, tänään ei oikein ees viivaa erota. Alavatsaa nippailee ja valkovuotokin ollut tän viikon juoksevaa/vetistä. Limoja on hieman näkynyt, muttei kyllä mitään limatulvaa.. :D

Ihana ilma, ja lähdetään koko perheen voimin ulos. Tyttö lähtee tosin Serenaan kaverinsa perheen kanssa. Joten poikavalta talossa päivän. :)
 
kahlan: täällä myös heti metut tuli käyttöön vaikka ensimmäinen gyne ei niitä halunnutkaan määrätä. Kun halusin tietää miksi, sain vastauksia ja kutsun toiselle gynelle, joka sitten heti määräsi metut ja muutaman muunkin lääkkeen (terot ja laihdutuslääkkeen). Nyt popsin metuja ja laihdutuslääkettä, terot alkavat kahden viikon päästä lääkärin ohjeen mukaan. Suosittelen, että jos lääkärisi on sitä mieltä ettei laihduttamiseen muuta tulisi avuksi ja metuja tai vastaavaa ei heru niin kysyy miksi ei. Itse kerjäsin niitä ensimmäiseltä gyneltä ja sanoi vain itsepintaisesti, että laihdutus sellaisenaan on ensiluokkainen keino tähän hätään. Laihdutusta on ja kannustan sen nimeen, mutta olin kyllä hyvin loukkaantunut ettei ensimmäinen gyne ottanut asiaani "todesta" ja vain sanoi, että laihduttamista kokeillaan ensin. Toinen gyne oli paljon enemmän asiaan paneutuneempi ja muutoinkin ihmisläheisempi.

Että näin.

 
Tinjamin

Otan aamuin illoin, et hormooni pitoisuus pysyy tasasena veressä läpi vuorokauden. Mä järkeilin näin. Kun ei ohjeistettu.

nytkään ei mitään sivuvaikutuksia clomeista, eli mahtaako tehotakkaan
 
Kiitoksia paljon vastauksista :flower: Tänään sain pidellä miehen veljen tyttöä sylissä :heart: Ihana pikkuruinen neitokainen!!Todella rauhallinen tapaus =) Keskiviikkoa odotellessa... -->eka gyne silloin... :)
 
Heipsistä hei taas!

Kahlan Mulla on kans metut ja kovasti ylipainoa. Se mun gyne ei edes sanonut mitään ylipainosta vaikka mulla sitä on ihan liikaa ja sano vaan että puolen vuoden päästä alotetaan sit clomit jos en oo raskautunut siihen mennessä. Metut sainkin sit yleislääkäriltä, joka konsultoi diabetes-lääkäriä.

Mut tuota, mulla ne ei nyt oo aivan yhtä loistavasti vaikuttanut, ku mitä tuntuu että muilla vaikuttaa. Mulla on nyt tammikuun lopusta paino laskenut n. 7 kg ja ehkä 3,5 lähti jo ennen metujen alottamista...ja 3,5 kg sit sen jälkeen. Että en osaa sanoa onko nuo metut toisaalta auttaneet ollenkaan, koska luulen että elämäntapojen muutoksella on enemmän vaikutusta tuohon painonpudotukseen.

Mä muuten taas nostin omalla määräyksellä tuota metu-annosta.... ku ekat kaks viikkoa söin yhden tabletin ja sit nostin kahteen ja nyt oon sit syönyt ehkä 2-3 viikkoa kaks tablettia ja nostin viime torstaina kolmeen tablettiin. Katotaan nyt josko vaikka alkais vaikuttaan paremmin.

Mua jotenkin harmittaa ku tuo paino tippuu niin kamalan hitaasti vaikka niin kovasti näen vaivaa sen eteen. Viimekin viikolla olin ma tunnin reippaalla kävelyllä, ke afro-tanssimassa, la zumbaamassa ja su miehen kanssa lenkillä ja siis oikeesti juostiin/hölkättiin koko 30 min. Syömisiä tarkkailen ja oon jättänyt kaikki herkut pois ja metuja syön ja silti ei lähde :(

Mä haluaisin ainakin 20 kg pois vielä. Huh, pitkä urakka edessä, mut oon päättänyt että tällä kertaa onnistun vaikka menis vuosi tai pari projektissa.
 
Täällä kp 15 ja ovisplussa tikussa.

Tuosta painon pudottamisesta. Itse ole normaalipainoinen, mutta sokerit heittelee ja paino menee miten sattuu. Itse oon huomannut, että mun kroppa toimii paljon paremmin, jos en työnnä hiilareita suuhuni. Tosin nyt en millään dietillä ole, mutta tuolla keinolla tiedän, että ihmiset pudottaa painoaan ja paljonkin.

Itse tehtailen ruokia www.karppaus.info reseptien mukaan. Oon kamala karkkisyöppö ja jos syön proteiineja enempi niin makeanhimo katoaa. Tosiaan kuten sanoin, en nyt ole millään dietillä, mutta en voi sanoa syöväni paljon perunaa taikka pastaa. Ruisleipää syön, jotta vatsa toimisi. Kannattaa kokeilla ja tuo vyötärönmetsästäjän pitsa on myös meidän lapsien herkkua. Suosittelen! :D

Niin, omasta navasta vielä sen verran, että eilen loppui kaiken maailman pistelyt ja nippailut vesiripuliin, joka iski kesken reippailun. :( En tiiä, mikä juttu se oli, mutta ei kovin kiwa ylläri mulle-- miehelle ja lapsille se tosin tuntui täyttävän kaikki komedian vaatimukset.

Oma kierto siis tulenee olemaan sen 26 päivää, kuten viime kierrossakin. Ens kierrossa mulla alkaakin clomit. Jotenkin sitä vieläkin tekee kaikkensa, vaikka ajatukset onkin ens kuussa ja clomeissa.

Ihana ilma, nautin vapaapäivästäni kirjaa lukemalla ja greipimehusta nauttien.

Osaako joku sanoa siitä ovulaation jälkeisestä asperin/disperin jutusta? Pitäisi kuulemma auttaa kiinnittymistä??? Itsellä se on ongelma, ovuloimattomuuden kanssa. Joten jää taas nähtäväksi, ovuloinko olleskaan vaikka LH-huippu löydetty..
 
Heippa kaikille, uusi pcolainen ilmoittautuisi :wave:

Mulla todettiin pco ultraamalla yksityisellä viime marraskuussa, kun kierrot olivat mitä vaan 16-140pvän väliltä. Molemmilta puolilta löytyi vahvasti rakkulaiset munasarjat. Pco tuli mulle kuin puun takaa. E-pillereitä ehdin syödä 9v ennen kuin ne lopetin vuosi sitten ja ennen pillereitä mun kierrot oli kutakuinkin säännölliset.
Mulla ei ole ylipainoa, BMI 20. Eikä mulla myöskään ole aknea taikka liikakarvoitusta (missä sitä ees pitäisi olla, että se lasketaan liikakarvoitukseksi??). Myöskään teini-iässä mulla ei ollut akneen taipumusta, ei oikeastaan ikinä ole ollut paria näppylää enempää. En siis varsinaisesti täytä pco:n kriteereitä muutoin kuin ultralöydöksen ja epäsäännöllisten kiertojen puolesta.
Sain silloin syksyllä gyneltä tero-reseptin ja niitä olen sen jälkeen syönyt muissa kierrossa paitsi menneillään olevassa kierrossa. Gyne silloin arveli, ettei mulla todennäköisesti terolutit tehoa, ja oikeassapa hän olikin. Terojen avulla kierrot ovat 15-22pvää, eli minkäännäköisiä raskausmahdollisuuksia ei tollaisilla kiertopäivillä ole.
Nyt sitten kun tässä kierrossa ryhdyimme kunnolla lasta yrittämään, niin jätin terot tietoisesti pois.. ja kuinkas ollakaan, nyt kp 36 ja kahteen kertaan herkän rtestin oon tehny ja molemmilla kerroilla täysin selvät negat :headwall: Kp:llä 23-24 mulla tuli sellaista ruskeaa vuotoa aivan vähän ja pari päivää sitten mulla vähän tuntui alavatsassa menkkamaista vihlontaa, mutta mitään muuta menkkoihin viittaavaa ei ole.
Huomenna menen labraan otattamaan ekan vaiheen verikokeet eli pvk, tsh ja prolaktiinin. Jos mitään ihmeellistä ei niistä selviä, niin todennäköisesti sitten meen ykistyiselle papa-kokeeseen ja pyytämään lähetettä jatkotutkimuksiin.
Niin joo, ja ensimmäistä siis kuumeilemme. :)

Onko täällä muita, jotka eivät noita kaikkia pcon kaikkia kriteereitä täytä? siis ylipainoa ja aknea +liikakarvoitusta? En oikeen älyä, mistä tää pco oikeen tuli mulle, kun jokapaikassa vaan lukee, että ensisijainen hoito on painonpudotus :|
 
Mullekin se tuli täysin puun takaa, itse ajattelin, että mulla on endo, mutta ei pieneen mieleenkään juolahtanut, että mulla oisi PCOS.
Itse normaalipainoinen, kolme lasta tullut ilman kamalia yrityksiä ( kaksi pillerilasta ) ja suht säännölliset kierrot-- 26-40, uskoisin, että 26-29 se normi. Mullakaan ei ole liikakasvua karvoissa ja aknekin oisi ollut lievempi, jossen oisi finnien himopuristelija. :LOL:

Mulla siis haaveissa neljäs lapsi. :) Ja kaksi vuotta on ovet olleet sille pienokaiselle avoinna. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kahlan:
Kiitoksia paljon vastauksista :flower: Tänään sain pidellä miehen veljen tyttöä sylissä :heart: Ihana pikkuruinen neitokainen!!Todella rauhallinen tapaus =) Keskiviikkoa odotellessa... -->eka gyne silloin... :)

Oih
:heart:

Onnea gynekäyntiin vain :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja moumou:
Mua jotenkin harmittaa ku tuo paino tippuu niin kamalan hitaasti vaikka niin kovasti näen vaivaa sen eteen. Viimekin viikolla olin ma tunnin reippaalla kävelyllä, ke afro-tanssimassa, la zumbaamassa ja su miehen kanssa lenkillä ja siis oikeesti juostiin/hölkättiin koko 30 min. Syömisiä tarkkailen ja oon jättänyt kaikki herkut pois ja metuja syön ja silti ei lähde :(

Mä haluaisin ainakin 20 kg pois vielä. Huh, pitkä urakka edessä, mut oon päättänyt että tällä kertaa onnistun vaikka menis vuosi tai pari projektissa.
Ei pidä lannistua! Ei suinkaan. Itse odotan myös kilojen karisevan, mutta hiljalleen, hiljalleen vaikka en malttaisi odottaa. Metut ovat itsellä vasta kahden viikon kokemuksella saaneet aikaiseksi, ehkä kilon tai kaksi kilohäätöä. Lisäksi kun syön noita "laihdutuspillereitä" eli allilääkkeen reseptiversiota niin tuntuu, ettei se taasen toimi. Mutta mistä näitä tietää. Jospa vielä tässä auttaisivat, pidemmällä tähtäimellä...(?)
Kun sain metut, lääkäri sanoi ettei se liikunta yksin tee sitä painonpudotusta, korosti ruokavaliota. Oletko kokeillut kiloklubin tarjontaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiijona:
Mulla ei ole ylipainoa, BMI 20. Eikä mulla myöskään ole aknea taikka liikakarvoitusta (missä sitä ees pitäisi olla, että se lasketaan liikakarvoitukseksi??).

Myöskään teini-iässä mulla ei ollut akneen taipumusta, ei oikeastaan ikinä ole ollut paria näppylää enempää. En siis varsinaisesti täytä pco:n kriteereitä muutoin kuin ultralöydöksen ja epäsäännöllisten kiertojen puolesta.
Sain silloin syksyllä gyneltä tero-reseptin ja niitä olen sen jälkeen syönyt muissa kierrossa paitsi menneillään olevassa kierrossa. Gyne silloin arveli, ettei mulla todennäköisesti terolutit tehoa, ja oikeassapa hän olikin. Terojen avulla kierrot ovat 15-22pvää, eli minkäännäköisiä raskausmahdollisuuksia ei tollaisilla kiertopäivillä ole.
Nyt sitten kun tässä kierrossa ryhdyimme kunnolla lasta yrittämään, niin jätin terot tietoisesti pois.. ja kuinkas ollakaan, nyt kp 36 ja kahteen kertaan herkän rtestin oon tehny ja molemmilla kerroilla täysin selvät negat :headwall: Kp:llä 23-24 mulla tuli sellaista ruskeaa vuotoa aivan vähän ja pari päivää sitten mulla vähän tuntui alavatsassa menkkamaista vihlontaa, mutta mitään muuta menkkoihin viittaavaa ei ole.
Huomenna menen labraan otattamaan ekan vaiheen verikokeet eli pvk, tsh ja prolaktiinin. Jos mitään ihmeellistä ei niistä selviä, niin todennäköisesti sitten meen ykistyiselle papa-kokeeseen ja pyytämään lähetettä jatkotutkimuksiin.
Niin joo, ja ensimmäistä siis kuumeilemme. :)

Onko täällä muita, jotka eivät noita kaikkia pcon kaikkia kriteereitä täytä? siis ylipainoa ja aknea +liikakarvoitusta? En oikeen älyä, mistä tää pco oikeen tuli mulle, kun jokapaikassa vaan lukee, että ensisijainen hoito on painonpudotus :|

TERVETULOA!



Niin, olen itse ymmärtänyt ettei se ylipainoisuus ole PCO:ten ehdoton tunnusmerkki, toki enemmistöllä on. Ja liikarvoitus kaiketi samoin, itsellänikään ei ole mitään siihen viittavaa, mutta sitä sitten toisilla on ja toisilla ei. Liikakarvoituksella tarkoitetaan niin intiimialuetta kuin viiksi/partakarvoitusta tai muualla kehossa ilmenevää runsaampaa karvoitusta. Korjatkaa jos olen väärässä.


Ja aknesta, en myöskään iste omaa sitä vaivaa, ONNEKSI. Että onpa hyvä ettei liikarvoitus ja akne ole kaikkien riesa!!! Riittää kun on rakkulavaiva sellaisenaan. Kaikki sympatiat kyllä niitä kohtaan joilla on muutakin PCOlle tyypillistä...

Ylipainoa täältä sensijaan löytyy ja onko jokin prosenttikin jossakin ilmoutettu, missä kerrotaan millä määrällä PCO:sia on sitten ylipainoa, mutta uskoisin sen luvun olevan aika korkea.

 
Ilmoittaudun mukaan jos pääsee :attn:


Mulla siis pco, ylipainoa jonkin verran ja akne löytyy. Lasta yritetty miehen kanssa vuoden päivät. Nyt meneillään toinen clomikierto, jännäillään loppukiertoa nyt. Viimeksi ovis tapahtui, toivottavasti nytkin!

Tässä kun olen lukenut tätä ketjua, kiinnostuin tuosta metformiinista (kirjoitinkohan oikein?). Painoa kun olisi ehkä hyvä saada vähän alaspäin, jos siitä olisi vaikka hyötyä. Minulta ei ole otettu verikokeita, sain vain suoraan lugesteronit että saatiin menkat tulemaan ja clomit käyttöön. Nyt ellen ole raskaana, mies menee tutkimuksiin ja mulle tehdään munatorvien aukiolotutkimus. Tärppiä toivon enemmän kuin mitään!!


Hassua muuten, että mua ei ole ole ultrattu näiden clomikiertojen aikana. Ainoastaan kävin progesteroniverikokeessa, josta katsottiin ovuloinko. Tuntuu, että pääsääntöisesti kai kontrolliultrataan.


Nyt olen syönyt vitamiineja taas ja koitan pysyä positiivisena, pco ei kuitenkaan ole kai niinkään haitallinen lapsenhankinnassa kuin jokin muu sairaus. Ja kun oviskin on ainakin kerran tapahtunut, olen ihan tyytyväinen.


Pco minulla todettiin laparoskopiassa kun tutkittiin mahd. endometrioosia. Pco löytyi, endoa ei. Silloin ei vielä ollut ylipainoa, nyt lähiaikoina on vasta kertynyt jokunen kilo liikaa. Nämäkin ihan normaalista ruokavaliosta huolimatta. Akne on suurin riesa näistä oireista, välillä iho ihan hirvittävässä kunnossa. :kieh:


Toivottavasti täältä saisi vertaistukea, välillä kun tuntuu niin pakahduttavalta tämä vauvakuume kun mitään ei tapahdu. :|

 
Mukaan vaan! :wave:

Joo aika omituista ettei ole tehty ultraa..mutta jos ja kun tuossa l.kopiassa on jo todettu PCO niin se on jäänyt sitten...

Eikös akneen ole jokin omakin rohdos, tarkoitan jotakin lääkettä jolla hillitä kukintaa?? Itsellä ei ole onneksi aknea, mutta olen monta vuotta käyttänyt acon syväpuhdistavaa pesuvaahtoa, pumppupullo ja n. 10 eur. Kärsin muutoin rasvaisesta ihosta, joka on muutoin kuiva ja tuo pesuneste hillitsee sitä ettei kuivata liikaa, mutta syväpuhdistaa ja pitää bakteerit loitolla plus talinerityksen hallussa.

Tännekin oviksia ja sassiin! Mua turhauttaa ettei vielä(kään) ole elämää osoittanut alakerta. Onhan mulla vaan e.ruiskun käytön jälkeen menkat olleet poissa kohta kaksi vuotta! Huom. e.piikin aikana siis ei tule lainkaan, että se on ok - mutta PCO ilmeisimmin estää niitä alkamastakaan ihan hevillä. Teroja tulee ensi viikon jälkeen popsittavaksi ja jospa sitten?

Metujen hyötyjä tässä siis myöskin puntaroidaan vaikka aika hätiköityä lienee kahden viikon syömisellä! *nuijii otsaansa kärsimättömyydestä*

Joten, moonbride - et ole yksin - kuumeilua on ja kovasti ilmoilla! :hug:
 
Heipä hei tyttöset :flower:

Tällä tytöllä pyyhkii hyvin. En uskonu että tällaista voi olla olemassakaan. Tää on ihan kuin leffoista :xmas: Uusille tiedoksi, että yritettiin lasta vanhassa, toimimattomassa parisuhteessa lähinnä kulissien takia. Otin riskin ja lähdin ja rakastuin ja nyt on myönnettävä että oon täysin mennyttä <3

Musta on tullut "äitipuoli" 9v nassikalle joka on aivan mahtava tapaus. Miehen kanssa pohditaan yhteenmuutto-asioita (jo ennenkuin mun exä on romunsa saanut mun kotoa pois) ja kyllä tässä on jo keskustelu häistä ja lapsistakin.
Vauhti on hurja, mutta nyt tietää että tää on se oikea.

Myönnettäköön etten oo koskaan täysin uskonu että sitä oikeaa on, mutta nyt uskon :D

Kesänkorvilla käyn myös gynellä uusimassa pillerit ja pyydän samalla että ultraa nuo munasarjat.
Mullahan metujen ja elämäntapa muutoksella lähti 10kiloa parissa kuukaudessa eikä ole vieläkään tullut takaisin. Paino tippuu edelleen, mutta ei sentään noin hurjaa vauhtia.

Mulla 10kilon ois pitäny riitää "Poistamaan" pco, mutta kun menee about puolvuotta että hommat "uusiutuu" niin ei vielä tammikuussa ultrattu.

Ahkeraa ja antoista kevään jatkoa teille!
Mä käyn välillä aina kurkkimassa ja purkamassa tänne omaa hyvää oloani :)
 
Neunu sinä ihana ihminen, joka minulle mainitsit tuosta kiloklubista!!!! :heart: Kiitos! :flower: Minä joskus muutama vuosi sitten olin hetken aikaa keventäjissä ja just pohdiskelin, että pitäisköhän taas mennä, mutku on niin huonosti rahaa ja nytkun kävin tuota kiloklubia katsastamassa niin sehän on kovasti samanlainen. Jo eilen heti sit laoin täytteleen sinne profiilia ja tavoitteita jen. KIVAA!!

Ärtsy Wau, kuulostatpa sinä onnelliselta!!! Mahtavaa, että kaikki onkin keikahtanut kohdalleen! =)

Ja kovasti tervetuloa uusille!! :flower:

Minulla on tänään virtaa suht mukavasti kun tuo aurinkokin paistaa niin kirkkaasti ja lämpimästi. Eilen bongasin ihan takuuvarmasti oviksen ku limailut oli sitä luokkaa ettei se nyt mikään muukaan voinut olla. Ja kp on 17 eli samaa luokkaa ku ovis on ennenkin ollut. Me ei tosin eilen sit pupuiltu ku mulla oli tosi huono olo jostain syystä koko päivän, mut sunnuntaina touhuttiin kyllä että kai se riittää. Ja jos tänään vielä...ku eikös se ovis tapahdu vasta sitten sen oviksen bongaamisen jälkeen?

No mut nyt pitää jatkaa töitä! :p
 
Tänään kävin yksityisen puolen gynellä, ja sieltähän se kauan epäilty pco sitten tupsahti ilmoille lopullisesti...

Menkat alko joskus 12-vuotiaana, ja aluksi tuli säännöllisesti, mutta sitten pikkuhiljaa pitkitty välit. Lääkäri määräsi yläasteella kuukautisten alottamiseksi keltarauhashormoonia, ja pillerit ylläpitämiseksi. Jaksoinhan mie pillereitä jonku aikaa syä, mutta kun en ehkäsyä silloin tarvinnu,niin jätin ne pois, ja kas, kuukautisetki katosi. Siitä on nyt kolme vuotta aikaa, ja vakiintuneen parisuhteen myötä menin sitten tänään käymään gynellä.

Olen kuulemma klassinen pco-tapaus, ja onneksi olen nuori vielä (20), eli mahdollisuudet kaikkeen on hyvät. Keltarauhashormoonit sain vuodeksi, ja jos ei puolen vuoden - vuoden kuluessa ala lasta kuulumaan niin uudestaan käymään, ja miettimään lisälääkitystä. Suositteli kuitenkin yrittämään mahdollisimman nuorena perheenlisäystä, koska tilanne vaikeutuu koko ajan..

Aika hiljaseksi veti, vaikka kauan olinkin tätä epäillyt, mutta silti... :headwall:
No, ehkä toivoa kuiten on, yritystä vaan päälle.
Tsemppiä kaikille muillekkin plussaa odottaville! :heart:
 
MOI

Tännepä tullut paljon tekstiä ja uusia kohtalotovereita, tervetuloa :flower:
Yhdessä eteenpäin ja kohti plussa tuulia.

PCO oireista, mulla itsellä alkoi karvotusta tuleen vasta kun lopetin e-pillerit, samoten akne puhkesi vasta sillon. Niin kauan kun oli e-pillerit, kaikki oli ns hyvin, oireet putkahti esiin kunnolla vasta kun ne loppu.
Aknea hoidin ensin apteekin reseptivapailla voiteilla. lopulta kun vaan paheni sain ihotautilääkäriltä kunnon lääkkeet ja akne loppu kans.
Ajoittain on kainaloissa vielä, mut sen kestää ja hoidatan loppuun sitten kun olen saanut lapset tehtyä.

Allista sen verta, että Alli sitoo kaikki itseensä, myös ne hyvää tarkoittavat lääkkeet. Eli kannattaa miettiä mitä ottaa samaan aikaan Allin kanssa ja kannattaako Allia käyttää ollenkaan jos lääkityksiä päällä. (juuri tänään olin pro edun koulutuksessa lääkkeiden yhteisvaikutuksista)

Sitä olis 19 päivä luvassa clomien kontrolli ultraa ja lh-koetta. progestiinia ei vieläkään ole vastattu.

Peukut pystyyn taas ja ensi viikko meneekin pupuillessa :LOL:
 
Täällä kp 5/28.
Oon ihan ihmeissäni kun e-pillereiden lopetuksen ja -20kg jälkeen menkat tulee itsekseen ja vielä normaalin pituisilla kierroilla.

Joskus aikoinaan e-pillereiden lopetuksen jälkeen loppuivat myös kuukautisten tulo.

Mites nuo ovulaatiotestit? Eikös ne näytä plussaa vaikka ei ovista tapahtuisikaan, siis kun on tää kirottu pco?
 
Mulla ainakin ne näyttää menkkojen aikaan ja alkukierrosta vääriä plussia, sitten ei mitään ja ainakin oletetun oviksen aikaan mulla ollut sellainen kahden pvän huippu, jolloin testi plussaa. Oon itse paininut ihan saman ongelman kanssa, tosin nyt sen sitten tajusin omalta kohdaltani. :D

 

Yhteistyössä