Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Moih

Onpas tänne tullut juttua. Täytyy kohta lukea. Nyt ei kykene.

Itken täällä ihan täysillä. :'( Tämä on niin just tätä mun tuuria. En tietenkään voi päästä sinne ultraan. Miks kaiken pitää olla aina niin vaikeaa ja vastustaa. :'( :'(

Se lääkäri soitti niistä verikokeen tuloksista torstaina. Ja kaikki on sen osalta kunnossa, minulla ei ole diabetestä, ei heikentynyttä insuliininsietoa, eikä ongelmaa kilpirauhasessa. Seerumin D-vitamiinipitoisuus oli 30mmol/l. Mikä on kyllä minusta tosi alakantissa, jos kerran ihmisen fysiologinen tarve sille on 80-100mmol/l. Kysyin siitä heti, ja se vastasi, että ihanne ois tuon 80-100 välillä, mutta koska sitä ei ole juuri kellään, niin katsotaan että yli 25 on viitekehyksessä. Minusta se oli omituinen perustelu, ja koska olen käsityksessä että alle 80 on puutostila, aloin syömään suurempaa annosta D-vitamiinia. Jospa se sillä korjaantuisi.

Kysyin lääkäriltä, että koska ei löytynyt mitään niistä vioista, joita se minulla epäili olevan, siis kilpirauhasen vajaatoimintaa tai diabetestä, joista se oli niin varma, niin voisinko nyt sitten päästä sinne ultraan ja gynelle. Niin ei. Ei kuulema ole tarvetta, kun se PCO on jo silloin 5v sitten todettu. :eek:

En tajua, minusta kait sitä ja sen kehittymistä PITÄISI seurata, eikä jättää näin oman onnensa nojaan. Valitin, että kuukautiset on n. 15 päivää aina myöhässä, en enää ovuloi normaalisti, ei ole oikeanlaista limaa ja nippailua, on vain 5 päivää kestävä kamala lamaannuttava toispuoleinen alavatsakipu ja tunne kuin munasarjaa puhkottais sukkapuikolla, mutta sekään ei ollut tarpeeksi hyvä syy päästä ultraan. :( Sanoi vain, että kun kerran kuukautiset kuitenkin tulee, niin se riittää.
Se lupasi vielä konsultoida ylilääkäriä ja soittaa minulle silloin torstaina iltapäivällä takaisin, muttei koskaan soittanut. Soitin itse perjantaina perään, ja sain kuulla että ei ollut vielä konsultoinut ja palaa töihin vasta keskiviikkona.

Tänään sain sitten joltain sairaanhoitajalta lääkärin nakittamana puhelun, jossa se kertoi, että ylilääkäri ei ole vielä vastannut, ja että lääkäri soittaa sitten kun saa vastauksen. Ja se sairaanhoitaja ihmetteli, miksi en saa lähetettä ultrattavaksi, kun sille kerroin tilanteen.

Minua pelottaa, minkälaiseksi se PCO on kehittynyt, onko sitä nyt jo toisessakin munasarjassa, onko kaikki pilalla, ovuloinko ollenkaan. Onko siellä joku kysta, tai myoomia, joita oli äidilläni minun ikäisenä, siltä jouduttiin leikkaamaan kiireellisesti munasarjan ympärille kiertynyt myooma, oli minuuteista kiinni ettei munasarja mennyt kuolioon. Ja äidilläkin oli ollut alavatsakipuja, joita lääkärit ei olleet ottaneet todesta, ennenkuin se pyörtyi kivusta kotona. Ei minulla varmaan mitään sellaista ole, mutta itkettää ja suututtaa, ettei minuakaan oteta todesta, alavatsakivutkaan ei ole riittävä syy tutkimaan, mitä siellä on, ja pelottaa, että jos joskus sinne ultraan pääsen, on sitten jo liian myöhäistä ja menetän ainoan toimivan munasarjani! :,( :,(
Mua raivostuttaa, että sitä ultratutkimusta pantataan näin, ja minua kohdellaan tällätavoin.

Eli tämä oli tässä tämä tutkimus. Halusin ultraan, sinne en millään ilveellä pääse, mutta sitävastoin minusta otetaan kaikenmaailman turhia verikokeita, ja kun niissä ei ilmene mitään niin "ei voi mitään", ja lähetetään kotia, eikä tutkita enempää mistä tämä sekundaarinen lapsettomuus voi johtua. Ei vaikka pyydän ja vaadin ja vänkään. :(


On niin avuton olo.Mua ottaa päästä, että mun kuukautiskierto heittelee mitensattuu, mulla on selittämättömiä pahoja alavatsakipuja, en tule raskaaksi ja sitten en vaan voi päästä sinne ultraan tai saada mitään apua tähän kiertojen normalisointiin tai raskautumiseen! :'( :'( :'(
 
MAIKU; Suosittelen varaan ajan yksityiseltä gynegologilta, tekee ultran ja kirjoittaa tarvittavat reseptit.
Minua ohjeistettiin aikoinaan kunnallisena laihtuun 3kg, ei edes verikokeita ja menkkoja ei ollut vuoteen (mies lääkäri). Yksityinen naislääkäri kirjotti sitten terot ja totes et fertiilillä naisella kuuluu olla kuukautiset.
Myöhemmin diagnoosi ja kunnon hoidot sain itse maksamalla väestöliitolta, Nyt kun väestöliitto lopetti, minulla oli uusi kunnan lääkäri, jonka pakotin kirjoittamaan lähetteen lapsettomuuspolille. Hän olikin nainen joka ymmärsi et haluun lapsia.

en muista kuka kysy clomeista. itse syön clomeja kp3-7 1tbl päivässä, kaksi kiertoo mennyt niin. nyt kun ei ollut munasolua niin tuplataan annos. Teroja syön vain joka toinen kuukausi, jos menkkoja ei ole tullut.
Alun perin oli tarkotus syödä omin päin syyskuusta-joulkuuhun. mut sattumien kautta meni toisin.
 
Huh, on taas ollut kiirettä ja hulinaa, tänäänkin vaan vaivainen 11 tunnin työpäivä...

Maiku Paljon halauksia! Ja minäkin ehdottaisin meneen yksityiselle. Minulla maksoi 45 euroa ja gyne ultrasi ihan pyytämättä. Ja sanoi että aloitetaan clomit 6 kk päästä jos en ole siihen mennessä raskautunut.

Ärtsystä ei ole kuulunut pitkään aikaan. Mitä sinulle kuuluu? Onko tilanne selvinnyt?

Onko muilla metut aiheuttaneet ihan tajutonta väsymystä. Mä en tahdo iltapäiväkahvin (klo 14) aikaan pysyä hereillä, oon ihan puulla päähän lyöty ja se jatkuu ehkä johonki klo 17-18 asti. Sen jälkeen ihan vähän helpottaa, ehkä sen takia ku ei tarvi skarpata töiden takia...mut siis aaaaivan poikki oon ollut nyt viikon verran. Nukkunut oon ihan normisti eikä muutenkaan mitään erikoista ole jonka pitäis väsyttää, paitsi nyt ne metut tietty ja tänään pitkä päivä töissä (mut tänään oonkin ollut aavistuksen pirteämpi ku muina päivinä, onneks!!).

Ovista en siis oo vieläkään bongannut, joten eipä kai mulla sitä ole ollutkaan... saa nyt sit nähdä milloin menkat tulee. Nyt on kp 24. Ihmeellisiä alavatsakipuja on ollut muutaman kerran, vähän menkkamaisia, joista oon heti toivonut että oisko ovis, mut ei sit kuiteskaan mitään muuta oiretta ole ollut ilmassa. Ja halut on tiessään...tai siis kyllä me pupuillaan ja mies saa mut "syttymään", mut mä en oo alotetta tehnyt itse varmaan kertaakaan koko kierrossa.

Uhh, onpas nyt omanapaista tämä mun kirjotukseni, mutku en oikeen muista mitä te muut ootte kirjottanut ku se on edellisellä sivulla niin on niin vaikee kommentoida.

Niin joo, Sane toivotaan nyt että se ovis KUITENKIN ois tapahtunut/tapahtumassa tässäkin kierrossa!! Ja viimeistään sit ens kierrossa ja sillon se sit tärppääkin, eiks vaan?! :hug:
 
pakko myöntää, et mun pupuilu halut väheni heti sen ultran jälkeen.
Mut silti nyt ollut tissit arat ja väsyttää. Mut toisaalta on flunsan poikastakin ilmassa. jotenkin ite nyt valmistautunut ensikiertoon ja säästän jo enerkiotani sinne.


Voima :hug: kaikille!
 
hei taas,

Oon pysynyt poissa näiltä paltsoilta enempi vähempi tietoisesti.

Meillä meni lusikat jakoon lopullisesti tossa viikko pari sitten.

Vaati hemmetisti rohkeutta multa että vein pisteen sille suhteelle. En vaan ollut onnellinen, olinkohan koskaan ollutkaan? Käytännössä meillä oli yhteistä vain katto päänpäällä.

En siis kadu (vielä ainakaan) ratkaisuani erosta. Onneksi tajusin ajoissa että edes lapsi ei muuttaisi meidän kulissi elämää sellaiseksi kuin elämäni suhteelta tahdon.

Menkkoja ei vieläkään ole eikä näy. Viime viikolla oli jotain hyvin vähän sävyä pyyhkiessä, mutta ei mitään kunnollista vuotoa.
R-testejä tein toissa viikolle asti ja negatiivisina pysyi.

Itse kuitenkin oon laskenut että menkkojen pois jäänti johtuu nimenomaa stressista koska sitä tässä on viimisen kuukauden aikana ollut aivan sietämättömästi!

Mutta, jos ei jotain surullista, niin on niitä iloisiakin asioita.
Painoa on nyt viimesyksystä lähtenyt 13kiloa ja väittäisin että kun tää stressi (ts mies saa tavarat muutettua pois - itse asuu jo muualla) laantuu niin alkaa taas vuodot ja ekoja odotellessa.. saa varmaan pöntölle muuttaa asumaan :LOL:

Ja onhan näitä hyviä asioita muitakin.
Onnellisuus tulee aika vahvana kaiken yläpuolelle.

Ja, kivittäkää vain. Oon aika isosti ihastunut.
En pidä sitäkään pahana koska ollessani suhteessa en tosiaan edes koskenut tähän "toiseen mieheen". Eikä tämän kanssa edes puhuttu tai vihjattu että oltaisiin kiinnostuneita.
Tiesin vain siinäkin vaiheessa, että tämä henkilö on jotain hyvin oikeaa. Oikeampaa kuin nykyinen ex. Eli en mitenkään olisi voinut enää jatkaa siinä suhteessa, kun oma sydän kuului toisaalle.

Tässä siis teille kanssa sisarille pohdittavaa :D

Oon voimissani ja onnellinen, ja tulen täälläkin jatkossa taatusti notkumaan. jos en vauvakuumeen takia niin pco:n :)

Ihanaa ja onnistumisrikasta kevättä teille :heart:
 
OVIS!! Tai ainaski ehkä... limailut viittais siihen...arvatkaas kuka kellisti miehensä samantien ku huomas sen!! :LOL:

Ärtsy No kappas, siellähän on tapahtunut! =) Hyvä jos tilanne on kuitenkin ratkennut, koska kurjaahan se on jos ei ole parisuhteessa hyvä olla.

Sane Mä luin vahingossa, että yrität säästää erektiotas ensikiertoon :LOL:
 
moumou!!Nyt mäkin luin sen väärin :D Täällä ei vielä mitään erikoista..kp28/30 taitaa olla menossa...Mä pönttö lueskelin taas noita lapsettomuus runoja ja itken koneen ääressä :snotty: Eri järkevää..
Viimeistään ensi viikolla alkaa projekti Kotakeittiön teko =) Toivottavasti tämä hitsuuttaja täti saa jonkinnäköisen kyhäelmän aikaiseksi!! ;) Nyt aika mennä nukkumaan...Guten nacht!! :)
 
ärtsy, kivitetään :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
Oikein teit, jos et onnellinen ole. Ei se olisi pitemänpäälle kantanut, vaan ero olisi tullut joka tapauksessa joskus. Ja onnea uuteen elämään ja rakkauteen

Moumou, piti mennä ihan tarkistaan, et mitä sitä tuli töissä laitettua :LOL:
 
Kiitos teille sanoistanne :hug:

Tiedän tehneeni oikein.
Nyt pyörii vaan päässä ihan toiset asiat kun vauvakuume ja pco.
Tosin tässä kevään aikana pitää käydä taas piparitohtorilla kun tarttee lisää reseptiä ehkäsylle (+ toki normi papat). Josko tää täti suostuis kurkistaa samalla onko tilanne tuolla sisällä parantunut :)

Mä yritän tässä jossain vaiheessa kurkistaa mitä ootte raapustellu tänne, ja uusille tervetuloa <3
 
Nyt pitää vähän avautua.

Mun ihan yks parhaista ystävistä kävi tänään ihan pikaisesti täällä mun kotikaupungissa. Asuu toisella paikkakunnalla, mutta olivat ohikulkumatkalla. Ystäväni on rv 32 tällä hetkellä ja yhtäkkiä otti mua kädestä ja painoi kylkeensä vasten ja siellä se vauva potki!!! Se oli jotain ihan käsittämätöntä! Aivan ihanaa! Ystäväni toki sanoi ettei se aina niin ihanaa ole, ku joskus sattuu oikeen kunnolla. Mahtava kokemus ja se oivallus että siellä sen masun sisällä on oikeesti joku elävä pieni, ihana.

MUTTA.... En ole kateellinen ystävälleni, päinvastoin, tosi iloinen heidän puolestaan. Yritystä oli sielläkin takana vuosi ennenkun tärppäs. MUTTA.... Kun erosin ystävästäni alkoi ahdistaan ihan hirveesti. Mulle tuli ihan fyysisesti huono olo, ku mua ahdisti niiiiiiin paljon. Entäs jos musta ei tulekaan ikinä äitiä? Entäs jos mä en ikinä saakaan tuntea niitä vauvan potkuja muutaku muiden mahojen läpi?

Mä yritän ihan tietosesti välttää näitä ajatuksia ja en ole edes kunnolla ehkä pohtinut/käynyt läpi sitä alkuvuoden keskenmenoakaan sen takia, ku en oikeen uskalla ajatella. Tänään se kuitenkin iski kasvoille tosi kovaa. Nyt on jo onneksi parempi olo ja mun mies oli aivan ihana ku tulin kotiin. Se vaan hali mua ja sano että susta tulee vielä maailman paras äiti kun sen aika on.

Anteeksi nyt omanapaisuuteni, mutta oli jotenkin järkyttävä kokemus tuo ahdistus.
 
Minä täällä taas hihkumassa.... menkat alkoi ihan niinku yllättäen! :) Eli kierto jäi niinku 27 päivän pituiseksi, ei oo muuten aikoihin ollut näin lyhyttä kiertoa. Ja ovista en sit bongannut ku ne limailut tuossa 3 päivää sitten, jotka on ollut varmasti jotain muuta sitten. Voiko olla näin lyhyt kierto ilman ovista? Eikö yleensä kierto veny pidemmäks jos ei oo ovista?

Oon kuiteski aikaste tyytyväinen että menkat alko nyt, koska ollaan ens viikonloppuna menossa metsätöihin mökille ja siel ois noi peseytymismahdollisuudet vähän huonommat ku täällä kotona =) Mukavampaa ois tietty ollut jos eivät ois alkaneet ollenkaan ;)
 
Siellä oli aikas ihanan lumetonta ja niiiiiin ihania vauvojen vaatteita.. ;))

No juu, itellä perjantaina nousi kuume, tai ainakin siltä tuntui. Mentiin aikasin nukkumaan ja eilen kierreltiin Tukholmaa. Oltiin keskellä ostosrumbaa, kun jouduin menee kaksinkerroin. Mua supisti!! Yhden kerran ja oli niin epämiellyttävää. Sydän hakkas ja mies vaan naureskeli-- miten sua voi muka supistaa?? No sen seurauksena oli pakko mennä vessaan, koska supistus tosiaan tuntui peräsuolessa. Paperiin tarttui vaalenapunaista verta ja limaa. Sitten sen jälkeen ei ole tullut mitään, ei ole supistellut, ei nippailut, ei mitään. Paremminkin saharafiilikset jatkunut.

Olin aikas pettynyt, koska menkkojen pitäis alkaa oviksen mukaan vasta aikasintaan kp31.. Kp 15 tosiaan oli se plussa ovistestissä. Mietinkin, joskos mulla oisi liian lyhyt se aika oviksen ja menkkojen välillä.. Huoh..

Rupeen lukee muiden viestejä. Sori, omanapaisuus..

kp 26 ja piina jatkuu..
 
Ja oli kyllä niin lyhyt kierto, että huh. Jäi sitten 26 pituiseksi.. :( Ja koska menkkojen piti alkaa vasta huhtikuun ekalla viikolla ja pääsiäisen aikaan, missaan lääkärin ja ne clomit siirtynee seuraavaan kiertoon. Aaargh. Tosin, onkohan noistakaan apua, jos tuo luteaalivaihe on noin lyhyt???? Mikäs tuohon sitten auttaa? Luget???
Kyllä nyppii nyt ja kovaa... Hanat ei oo täysin auki, mutta kai se on luovutettava.. :(
 
Heippa,

Täällähän on ollut vaikka mitä keskustelua... Mulla ei oo ollut kauheesti raportoitavaa, kun oon oviksen jälkeen vaan piinaillut että millon alkaa menkat jos alkaa... Ja nythän se tuhruvuoto alkoi kp 30 dpo 11, joten oiskohan huomenna jo kunnollista vuotoa... Clomeilla jatketaan ja mietin hiukan samaa, mitä MiiJane76 eli pitäisköhän mullakin olla jotain tohon luteaalivaiheeseen, kun ilmeisesti se ois n. 10-11, ja suositeltavaa kai että olis vähintäänkin ton 11, mielellään enemmän...

Plussatuulia!
 
No onhan täällä tapahtunu kaikenlaista..
Ärtsylle onnittelut "repäisystä, monilla ei varmaankaan ole rohkeutta tuommoseen vaikka parisuhde ei olis niin hyvä kun sen toivois olevan. Nostan hattua. :D

onnittelut myös oviksen bonganneille! :flower:

Täällä ite ihmetellään ovistestiin tänään saatua plussaa :) ja ihmetellään siks koska mulla ei varmaan ikinä oo näin aikasin ollu ovis kun nyt eli kp13. Sen takia testasin kun tuntu että kohta jotain paukahtaa vasemmalla alavatsalla ja nippaili. Mutta mutta, voiko ovis olla vain näin lyhyen aikaa? Illalla testasin sit viel ja viiiva oli selkeesti haalistunut päiväisestä. No mies oli hyvinkin innokas aamulla petipuuhiin joten ei tarvinnu houkutella :D
Tässä on huomattu sellanen seikka vuosien saatossa et jos vouhottaa oviksesta ja nyt pitäs sit panna jne. niin miehellä ei vaan seiso. Joten oon katsonu paremmaks olla kertomatta mitään ja olla ite vaan aktiivisempi silloin jos oviksen bongaan. Tietty onhan halutkin vähän kovemmat oviksen aikaan kun muulloin... :p

onko muilla muuten samanlaista käyttäytymistä havaittu? ;) mä oon jotenki niin koukussa kaupassa noihin pienen pieniin vauvanvaatteisiin..:) hypistelen niitä ja aattelen miten ihana sellanen pieni vaavi olis... joten mun kuumeilu taitaa nousta nyt ylemmälle tasolle pikkuhiljaa...;) kunhan ei tästä pahenis. :D

Tuli mieleen muuten tosta metuista, mulla on yllättäen alkanu tulla huonoa oloa niiden oton jälkeen.. ei kiva. Mulla oli silloin alkuun huonoo oloa niiden kanssa mutta sitten se hävis. Nyt on kuitenki tullu takas, ja ei oo muuten kovin mukavaa,kohta en uskalla niitä ottaa jos tälläseks menee.:(

No kai se pitää untenmaille yrittää, hyvää yötä kaikille! :wave:
 
tinjamin
mä ainaki oon havainnu oviksen aikana ton halujen määrän kasvun ittelläni. Ts tuntuu että vois pupuilla 24/7 ja mikään ei riitä :LOL:
Edellisessä suhteessa myös ihastuin oviksen aikana toisiin miehiin ja näin niistä hulluja seksi-unia :snotty:
Jostain muistan lukeneeni että se on ihan normaalia, että kun naisella on se aika kuusta niin etsii sitä hyvää siittäjää jälkeläisille, eikä sen kummepaa.
Kaverin kanssa pohdittiin ja totes sekin tuon saman, että oviksen aikaan menee hormoonit ihan sekaisin ja luulee että onkin umpirakastunut naapurin Teppoon ja oma Matti on ihan plääh B)

Tänne kuuluu hyvää, ihastuksen kanssa menee huippukovaa ja on aivan ihanaa olla rakastunut. Tapasin miehen pojankin jo ja tossa on tulossa pari kuherrusviikonloppuakin heti pääsiäisen jälkeen :whistle:

Oikein hyvää pääsiäistä teille, ja toivottavasti pääsiäiskukko tuo teille täydellisiä yllätyksiä :heart:
 
tinjamin
mä ainaki oon havainnu oviksen aikana ton halujen määrän kasvun ittelläni. Ts tuntuu että vois pupuilla 24/7 ja mikään ei riitä :LOL:
Edellisessä suhteessa myös ihastuin oviksen aikana toisiin miehiin ja näin niistä hulluja seksi-unia :snotty:
Jostain muistan lukeneeni että se on ihan normaalia, että kun naisella on se aika kuusta niin etsii sitä hyvää siittäjää jälkeläisille, eikä sen kummepaa.
Kaverin kanssa pohdittiin ja totes sekin tuon saman, että oviksen aikaan menee hormoonit ihan sekaisin ja luulee että onkin umpirakastunut naapurin Teppoon ja oma Matti on ihan plääh B)

Tänne kuuluu hyvää, ihastuksen kanssa menee huippukovaa ja on aivan ihanaa olla rakastunut. Tapasin miehen pojankin jo ja tossa on tulossa pari kuherrusviikonloppuakin heti pääsiäisen jälkeen :whistle:

Oikein hyvää pääsiäistä teille, ja toivottavasti pääsiäiskukko tuo teille täydellisiä yllätyksiä :heart:
 
Heippa

Kiitos myötätunnosta. Ärtsylle voimia eroamiseen! Ja onnea oviksen bonganneille! Minä luulen että bongasin oviksen kanssa sunnuntaina, mutta koska ovistestit oli loppu, jäi se vaan mutu-tuntumaksi. Juunou, kirkasta venyvää liukasta limaa, joka ei kuivu ihan heti ja nippailua toisessa munasarjassa.

Mut se meni sen siliän tien sitten. Koskapa pupuilla ehdittiin vain perjantaiaamuna, koska miehelle iski norovirus lauantaina ja maanantai aamuna myös minuun. Ihan hirveä tauti, kuumetta, oksentelua, ripulia, päänsärkyä, heikotusta, mitään ei voinut tehdä, mikään ei pysynyt sisässä. Että jos ne pe aamuiset siittiöt ei ollu sitkeitä sissejä, tai noro ei tappanu sitä orastavaa ovista, niin sitten vois ehkä olla toiveita. Mutta en usko.

Kävin siellä ravitsemusterapeutilla (johon se lääkäri mut paiskasi) ja se ihmetteli mitä oikein siellä teen, olin kuulema aivan alipainoinen hänen asiakkaakseen. :LOL:
Käytiin läpi päivän syömiset ja sen mukaan niissä ei ollut mitään hämminkiä, kunhan vaan muistan syödä vaikka 3-4h välein, enkä venytä ruokavälejä liian pitkiksi.

Lääkäristä ei ole edelleenkään kuulunut mitään, vaikka 2 viikkoa sitten lupasi soittaa minulle takaisin ja katsoa saanko ultraan lähetettä vai en. Yritin soittaa sille, mutta joku hoitaja vaan muka välittää soittopyyntöä, ja mitään ei koskaan kuulu. Kai se on yksityiselle lähettävä, kun ei arvauskeskuksesta saa mitään apua.
 
Hei vaan kaikki! Yllätyksekseni huomasin monta kanssasisarta. Jahka kerron vasta tietoon tulleesta vaivasta eli PCO:sta. Sain diagnoosin jokin aika sitten ja lääkitys on aloitettu. Lääkitys koskee raskaaksi tulemista, laihdutusta ja perusarvojen normalisointia. Lääkkeet ovat tämä täälläkin puhuttu metforem, xenical ja terolut. Metforemiä kahdesti päivässä, xenicalia yksi päivässä ja vasta kuukauden kuluttua teroluteja 1 tbl, kierron 15pvnä. Kaipa se lääkäri sanoikin miksi näin, mutta taisi mennä ohi ja soittanen varmaan hänelle, mutta osaisiko joku nyt sanoa jo oliko tähän jokin syy esim. näiden muiden lääkkeiden aloittamisen takia vai miksi sain sellaisen ohjeistuksen??

Tavoite pudotus olisi painossa -10 kg, eikä haittaa jos enemmänkin lähtee. Mutta jotenkin sitä arkailee vielä innostumasta ja pelkää ettei paino lähde.

Ja raskaaksikin olisi kova tahto. Onkohan kuitekin niin, että kun sain niin paljon jokaista edellämainittua lääkettä, ettei se ihan tänä vuonna ole mahdollista...kokemuksia?

Lueskelin jo muutamia sivuja tästä aiheesta tässä ketkussa ja jatka lukemistani, oli vain pakko päästä jo omat jutut kirjoittamaan kun täällä tuntuu olevan kokemuksen omaavia...
 
kirsikalle tsemppii uuteen kiertoon :hug:

neunu tervetuloa :wave:

Tinjamin No kyl täälläkin halut jyllää sinä aikana, niin ettei paranis mennä edes töihin.
Mulla on kans kauhea vimma hiplailla vauvanvaatteita ja välillä kun nään jotain todella söpöä, niin saatan jopa ostaa. esim nyt tilasin finlaysonin leo-pussilakanat kun oli alennuksessa( eli paree sen vauvan mulle saapua joskus)

tääl ei tapahdu mitään. Raksa etenee hitaasti, liian hitaasti. Työt tökkii, kesälomaa odotellessa. Kuukautisia varrotessa ja uutta tuulta kerätessä.
Ensi kiertoon tuleekin kaksi clomia ja sen mukana toivottavasti tupla onni ja kesää kohti.
Nyt on pari viikkoa ollut mieli hieman matalalla, mut kyl se taas tästä kun etsii positiivista asennetta, ja löyty ainakin hetkeksi Iittalan 70% alennus myynnistä :LOL: :LOL:
Kai se 28.4 jännittää vaik ei sitä tiedosta. Ihanaahan olis jos ei tarvisi aikaa käyttää.

Munarikasta pääsiäistä kaikille ;)
 
Hei!
Olin vuonna 2004 mukana tutkimuksessa, jossa tutkittiin Metformiinin vaikutusta pco naisilla.
Nyt kiinnostaisikin tietää tuloksista ja että sainko itse lumetta vai oikeaa lääkettä.
Itse sain pojan syyskuussa 2005 (yhdestä Clomifen kierrosta).

Nyt olisikin pikkukakkosen aika ja mietityttää raskaaksitulon mahdollinen kesto.
Paino nousi pojan syntymän jälkeen mutta nyt viime syksynä sain 20kg painoa pois. Edelleen kyllä painoa riittää.
Miten painonpudotus vaikuttaa pco:hon? Nyt e-pillereiden lopetuksen jälkeen ensimmäinen kierto oli 30 päivää ja ovulaatioireita oli, nyt toisella kierrossa samoin



Hei ja kiitos vielä osallistumisestasi tutkimukseemme.
Tuloksia analysoidaan parhaillaan Oulussa ja itse asiassa olen
lähettänyt sinne kaikki tiedot Sinunkin osaltasi. Kävin juri läpi
minulla
olevia tietoja ja vaikka tietoa onkin aikalailla niin edelleenkään
minulla ei ole
tietoa siitä saitko itse metformiinilääkettä vai et. Välitän tiedon
Sinulle pikimmiten.

Siinä mielessä asialla ei ole kiirettä että kuulostaa siltä ettet
tällä hetkellä tarvitse
lääkettä (ainakaan metformiinia ja mahdollisesti muutakaan!) jos
kerran kiertosi on
säännällinen. Ovulaatio voit toki halutessasi varmistaa LH-testin
avulla. PCOS seuraava
hedelmällisyyden alentuma johtuu niemnomaa ovulatiohäiriöstä ja jos
ovuloit niin
lääkettä ei tarvita, eikä varmaan muitakaan toimenpiteitä.
 
Eli laitoin sähköpostia lääkärille jolla aikoinaan kävin lapsettomuus"hoidoissa".
Asian kanssa kävi niin, että 2004 marraskuussa soitin Tyksiin että lopetan käynnit.
Vetäsin tuon jälkeen omin nokkineni (tämä hoitanut lääkäri niitä määräs inssiä varten josta ei plussaa). Ajattelin vaan että vedän kaikki jäljellä olevat pillerit (Clomit ja Terot) että edes menkat tulisivat.
No, tammikuussa 2005 ihmettelin kovaa väsymystä ja ilokseni olinkin raskaana, tuosta poika 9/05.

Olin tosiaan Metformiinituktimuksessa mukana ja sain joko lumetta tai oikeaa lääkettä. Koko ajan on epäilykseni ollu lumen puolella, minkään sortin oireita kun en noista pillereistä saanut.

Eli kertokaapa mitä tuo lääkäri nyt oikein tarkoitti, kun jotenkin en tajua :D
 
Vilinäiti
Terveydenhuolto alalla työskentelevänä sanon, että on hyvin epätodennäköistä et saat tietää kumpaan ryhmään kuuluit. Tutkimus aineisto on salaista ja tietää vain tutkija itse. (joskus tietysti mahdolista)

PCO:ssa on mahdollista tulla luomusti raskaaksi. Tutkimus tulokset viittaavat että metformiinista on apua PCO.n hoidossa.
Painon pudotus säännöllistä hormooni toimintaa ja mahdollistaa raskauden, eli kannattaa pudottaa painoa jos vaan pystyy. itsellä vaikeeta tällä hetkellä.

Itse syön metuja, teroja ja clomeja. Viimeksi ovis testi oli plussaa, mutta silti ovulaatiota ei tapahtunut tai ainakaan munasolu ei kasvanut, lopulliset vastaukset vielä tulematta.
Kannattaa pyytää kontrolli verikokeita kierron erivaiheisiin, niin siten tiedät asian varmaksi, onko ovulaatiota. Mutta aikas hyvältähän sinun tilanteesi kuulostaa ( siis säännöllinen kuukautiskierto ja yksi raskaus takana) Oletko tehnyt ovulaatio testejä? Niiden tulos kertoo myös tilanteestasi hyvin.
Ja kerro ihmeessä jos saat selville saitko lumetta vai metuja.
Kaikkihan ei metuista saa oireita.
Ja Erittäin paljon onnea yritykseen ja plussa tuulia
 
Kiitos Sane :)
Juu, lähinnä tuohon alempaan osioon kaipasin vastausta :)
Ovistestejä en oo tehny, kun kuullu et pcosta kärsivillä ne voi näyttää plussaa virheellisesti.
Mut oishan luomuplussa suuri ihme :D
Ajattelin kyl mennä gynellä käymään ja tarkastuttaa tilanteen. Se on sellainen lääkäri, joka suostuu määräämään clomeja.
Nyt on menossa toinen luomukierto että nähtäväksi jää tuleeko menkat luomuna.
 

Yhteistyössä