Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

D-vitamiinista sellaista että nykyiset saantisuositukset sille ovat aivan liian pienet. Luonnollinen D-vitamiinin lähde, aurinko, antaa kesällä meillä d-vitamiinia hurjan paljon enemmän kuin mitä ne saantisuositukset kehoittavat vitamiinia talvella syömään! Aiheesta löytyy paljon tietoa ja tutkimustuloksia netistä. Esim. täältä löytyy aiheesta tietoa:

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1155

Koska Suomesta ei saa kunnollisia (tarpeeksi paljon D-vitamiinia sisältäviä ) vitamiinivalmisteita, olen tilannut ulkomailta purkillisen D-vitamiinia, jossa yksi nappi sisältää 125 µg (luit oikein, vaikka paljolta kuulostaakin!), ja syön niitä kerran päivässä. Tuo määrä on yli kymmenen kertaa enemmän kuin suomalaisissa valmisteissa ja vastaa paremmin todellista D-vitamiinin tarvettamme.
 
Hyvää Yöllistä aikaa :) Mun menkat ei edelleenkään oo alkanu.. Nyt menossa jo kp 44 ja vaan kirkasta limaa tulee. Tein sitten ovistestin kun juilii vasemmalle munasarjaan aikaslailla ja plussaahan se pukkaa???? Nyt vasta? Että voi olla vaikeeta tän kropan kanssa taas... hermothan tässä meinaa mennä, taas.... Oli siis pakko kellistää miestä tänään ja huomennakin varmaan varun vuoksi. Voi metu minkä teit!
 
heipshei

On ollut vähän kiireinen viikko, niin en oo jaksanut kirjottaa, vaikka oon joka ilta kyl käynyt täällä kurkkimassa. Muillakin ollut vissiin muuta tekemistä ku notkua vaan netissä =)

Mä alotin nyt sit keskiviikkona ne metformiinit. Ei onneks oo ollut mitään huonoja oloja / heikotuksia!! Vai tuleeko ne vasta myöhemmin? Onko sulla Sane jo parempi olo vai onko vielä vatsa kipeenä?

Hauskaa viikonloppua kaikille!! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja moumou:
heipshei

On ollut vähän kiireinen viikko, niin en oo jaksanut kirjottaa, vaikka oon joka ilta kyl käynyt täällä kurkkimassa. Muillakin ollut vissiin muuta tekemistä ku notkua vaan netissä =)

Mä alotin nyt sit keskiviikkona ne metformiinit. Ei onneks oo ollut mitään huonoja oloja / heikotuksia!! Vai tuleeko ne vasta myöhemmin? Onko sulla Sane jo parempi olo vai onko vielä vatsa kipeenä?

Hauskaa viikonloppua kaikille!! :heart:
Mulla alko metuista pahoinvoinnit 1vkon käytön jälkeen.
1.viikko 1 tabl/pvä
2.viikko 2 tabl/pvä
3.viikko 3 tabl/pvä
 
tinjamin Paljon onnee ovis plussasta!!!!

moumou Kyl ne alkaa pikkasen myöhässä, kaikki ei välttämättä saa oireita. Sit kun toi isoin annostuis alkaa, siinä vaiheeessa ilmenee usein.

Kova vatsakipu kesti kolme päivää, sillai pikkuhiljaa laimentuen. En tiedä mikä oli. Eillen aamulla mulla oli hirveen huono olo, heikotti ja oksetti. kp50. Tein varmuudeksi taas testin, jos sittenkin olis ollut mahkuja. testi nega. Terot loppuu huomenna, eli loppu viikosta pääsee nauttiin clomeja ja yrittään oikein kunnolla.

Olen nyt syönyt D- vitamiinia pienempää annosta, kun usein sen jälkeen pikkusen huonompaa oloa ollut, kun ottanut isolla annoksella. Taitaa olla varastoni täys. Yritän taas kohta pkkuhiljaa hinata sen ylös. Kun olin etelässä oli viikon tauko niiden syömisestä, kun siel sai aurinkoa kunnolla.

Kuluneen viikon olen aktiivisesti pitänyt kirjaa syömisestä ja liikkunut paljon. No eillen menin mettään ja pahasti, mut jos edes muutama kilo olis lähtenyt.

Kävin keskusteleen miehen kanssa talopaketista ja jos hyvin menee kaikki, mahdollinen vauva pääsis syntyyn uuteen kotiin. Ajatus tuntuu ihan uskomattoman ihanalta :heart:

Aurinkoisia päiviä kaikille
 
Heippistä :)

Kyllä mä tulin siihen tulokseen että mulla oli nyt sit vasta ovis (????) koska testi näytti 2 päivää tosi vahvaa plussaa ja tänään ollu kovia vihlasuja vatsalla ja ovistesti oli haalentunut selkeesti. No hyödynnettiin tietty muutamaan otteeseen tää mahku :) saaps nähä kuinka mettään mennään tällä kertaa... :ashamed:

sane oi ihanaa, talopaketti :) minkälainen teillä oli hakusessa? Mä kans haaveilen josko sais tuon miekkosen innostumaan talonrakennuksesta tai avaimet käteen ratkasusta. Ei varmaan kyl jäädä tänne pk-seudulle sit, tontteja kun saa paljon halvemmalla muualta. Mut tuo on mun kytevä unelma nro.2 :heart:



moumou mulla alkoi parin viikon käytön jälkeen vatsaoireet eli maha oli kuralla ja heikotti,oksetti. Kyllä ne sitten pikkuhiljaa alko tasaantumaan ja nyt ei oo enää niin pahoja oloja. Toivottavasti sulle ei tuukkaan mitään tukalaa oloa.:)
 
tinjamin onnea oviksesta! parempi myöhään ku ei millonkaan, eikös se niin mee ;) Nyt sit vaan jännäämään seuraavat 14 päivää että tuleeko vaiko eikö tuu...

sane onpas sulla venynyt kp:t tosiaan pitkälle...toivottavasti täti tulis nyt pian kylään!! Talopaketti kuulostaa tosi ihanalta, saa sit valita just mieleisensä talon!!

Mulla ei oo vieläkään mitään oireita noista metuista, tosi hyvä niin! Keskiviikkona alotin siis. Siis ootteko te kaikki nostaneet sitä annostusta? Ku mulle sanottiin nyt vaan että alotan tuolla yhdellä tabulla päivässä, eikä puhuttu mitään sen kummempaa :|

Mulla on viime viikon aikana paino tippunut 1,5 kg!!!!!! Ihan ihme juttu! Eihän nuo metut nyt noin nopeesti voi vaikuttaa. Kuinka nopeesti ne teillä vaikutti? Luulen että ehkä menkoillakin on ollut jotain osuutta asiaan...
 
Mä aloitin metut tiistaina. Annostus menee niin, että
1. viikko: 1 tabletti aamuisin
2. viikko: 1 tabletti aamuisin ja iltaisin
3. viikko: 2 tablettia aamuisin ja 1 tabletti iltaisin
4. viikko jne: 2 tablettia aamuisin ja iltaisin
Vielä ei ole tullut juurikaan sivuvaikutuksia. Vähän oli parina ekana päivänä vatsa sekaisin, mutta ei kipuillut kuitenkaan. Vaakaa en ole nyt katsonut, koska olen sortunut napostelemaan sipsejä miehen syödessä niitä enkä muutenkaan ole ollut tunnollinen ruokailujen osalta. Nyt skarppaan, koska olo on muuten kurja. Loppupäivä menee pilalle, jos ruokailujen väli venyy liian pitkäksi.

Viivanpaikkoja olen testaillut. Jos ei huomenna testissä näy edes selkeää haamua, otan neuvolaan yhteyttä ja pyydän veritestiin pääsyä. Oviksesta olen varma lämpöjen ja kovan kipukohtauksen vuoksi eli tiedän dpo:n olevan jo 18. Raskausoireitakin on, mutta silti en uskalla luottaa odotuspuolelle pääsemiseen.

Tarkoitukseni oli myös kommentoida, mutta päänsärky vie nyt hieman keskittymiskykyä. Koitan lähipäivinä malttaa kirjoitella enemmän. Plussatuulia kaikille!
 
Kirjotin pitkän sepukset, joka näköjään katos bittiavaruuteen :LOL:

Metut aloitin
1. viikko 1tbl illalla
2. viikko 1 tbl aamulla ja illalla
3. viikko 1 tbl aamulla ja 2 illalla.
Sit kun maksimi annostuksessa alko metalli maistuun suussa iltasin ja maha löysällä. menivät kyllä ohi. Alkuun paino tippu hyvää vauhtia, mut nykyään junnaa paikallaan. täytyy varmaan nostaa annosta :kieh:

Viikonlopun olen nyt liikkunut todella reilusti ja yrittänyt saada ajatuksia muualle. Tänään pitäs mennä töihin pitkästä aikaa. Haluis vaan jäädä kotiin suunnitteleen uutta taloo, liikkuun ja keskittyyn raskaaksi tuloon.

Desingtalon kaustinen 133 on tulossa muutoksilla. Rakennuslupa jo on, mutta piti alkuun tehä pitkästä tavarasta. Suvussa paljon raksa miehiä. No nyt saadaan avaimetkäteen, mies kylläkin tekee kaikki pintatyöt. Ei tässä tilanteessa olis kyl jaksanut ite alusta asti lähteä tekeen. Toivotaan et kaikki onnistuu vaivattomasti edes tän asian suhteen. Vielä ei olla sopimuksia tehty mihinkään suuntaan ja muiltakin ollaan tarjouksia pyydetty. Raksa projekti ollut nyt vireillä 6 v, mut tauolla osan aikaa mun koulun vuoksi.

Tänään otin viimeisen teroludin, eli mensut pitäs alkaa parin päivän päästä. Ajattelin sittenkin aloittaa ne clomit seuraavaan kiertoon ja kattoo mitä tapahtuu. Jotenkin ollut todella tressavaa seurata kehonsa kaikkia tuntemuksia ja pissailla johonkin tikkuun joka toinen päivä. :LOL:
 
Hellurei

Mä alotin metut sillon puolivuotta sitten
1tabletti joka toinen päivä viikon ajan
1 tabletti joka päivä viikon ajan
2 tablettia päivässä..

Alussa otin AINA ruoan kanssa, nyt menee jo ilman ruokaakin.
Mulle ei tullu mitään vatsaoireita :)
Ja menkat tuli säännöllisiks about 2kk:n jälkee (eli heti kun pillerit jätin pois). Toki varmasti vaikutti myös se 10kiloa jonka sain pois tuona aikana.

Nyt oon taas alkanu liikkumaan kun kelit alkanu olemaan myötäisempiä. Viimiset pari kk mun liikkumiset on ollu käytännössä vaan pihan kolaamista, kun on toi pakkasallergia niin ei viitti tuolla ulkona juosta. Nyt alkanu painokin pikkuhiljaa taas laskemaan :) Ei onneks lisääkään oo tullu, vaan pysynyt samassa.

En tiedä uskallanko tänne kirjoittaa, mutta mutta.. täällä "odotettiin" tätiä eilen kylään, eikä täti ole mitään ilmoittanut että on myöhässä.
Oireita on mm vatsan turpoaminen ja "polttelu", pahoinvointi ihan hassuihin aikoihin, todella ärtyny matkapahoinvointi (pitää olla näilläkin pakkasilla aina ilmastointi päällä ja kylmällä :LOL: ), jano, hillitön panetus, sekä tunnemyrskyjä. Tunnemyrskyt esim sitä luokkaa että oikeasti mietin mitä teen tässä suhteessa ja oisko parempi erota vaikka tiedän etten halua, ja silti mietin sitä tosissani.
Paino ei myöskään ole noussut tosiaan yhtään, vaikka normisti ennen menkkoja saattaa se kaksikin kiloa tulla.

Mikäli ei tätiä näy niin kai se pitäis tässä jossain vaiheessa uskaltautua testamaan..

Nyt lähen nauttimaan taas tuosta IHANASTA KEVÄTSÄÄSTÄ <3

Pitäkää ittestänne huolta kanssa sisaret :)
 
helou taas!

Soittelin tänään lääkärille, joka sanoi, että voin nyt ensin syödä kuukauden yhden tabun päivässä ja sit toisena kuukautena nostetaan kahteen tabuun/päivä ja sen korkeemmalle ei sit vissiin nostetakaan. Hassua, että näin erilaisia annostuksia on ihmisillä. Lääkäri vaan sanoi, että jos metut laskee verensokeria liikaa niin sit tulee nälkä ja sit syö enemmän ja sit se voikin aiheuttaa lihomista eikä auttaa painonpudotuksessa :| No kahtellaan nyt josko vaikka tästä pienemmästäkin annoksesta ois jo jotain apua.

Ärtsy Jänskää!! Minä pidän peukkuja pystyssä, että onpi tärpännyt!!!

Sane Tuohan oiskin luksusta ku sais avaimet käteen, mut sit saa kuitenkin sen verran huseerata, että pinnat laittaa ite. Tapeteilla ym. pintajutuilla kuitenkin luodaan sitä oikeaa tunnelmaa kotiin... ja se on niin hauskaakin olla tapetteja valitsemassa ja suunnittelemassa värikarttoja ym. :)
 
Hyvää yötä taas, mä on tämmönen yökukkuja joten aattelin kirjuutella taas kun on hiljasta kämpässä :)

ralliperuna tuli mieleen tuosta kun sanoit että et oo koskaan saanu ovisplussaa. teettkö millä testeillä? ja mihin kellonaikaan? Meinaa ovistestitkin on erivahvuisia ja kellonaika vaikuttaa myös paljon. Mä oon törmänny vaan yhteen ovistesti merkkiin mikä pitää tehä heti aamusta ja se oli muistaakseen joku prismassa myytävä testi,en oo muutenkaa tykänny niistä testeistä. Sit taas mammaksin david testit on ollu tosi huonoja, eivät oo herkkiä ja joillakin eivät näytä edes ovista vaikka se olis ultrassa todettu :eek:
Mä nyt testailin just näillä davidin testeillä ja ihme ja kumma sain niillä ekaa kertaa tosi tummat viivat :) että kai ne metut on jotain hyvääkin saanu aikaan mun kropassa, vaikkakin kierto venyy ja paukkuu... Nyt menossa kp50 tjn... Mulla on toiminu aikas hyvin noi cittarin testit en nyt muista nimeä. Ja sit kotitestillä oli myös mulla toimivia testejä :) Kyllä se sieltä napsahtaa vielä! :D


Ärtsy oi, sullahan on jännät paikat! B) peukut pystyssä täälläkin että olis sitä itteään :) onkos mittään oireita tullu lisää? ;) en oo utelias..;)
 
Kiitos teille tsemppailuista :D
testit näyttää negaa, ja hyvä niin.

Oon tässä ollu aika pahassa kriisissä, todennu etten ole onnellinen. Viimeksi vuosi sitten huomannut saman.
Sain sitten sunnuntaina isännälle puhuttua vähän asiasta, ja laitettiin vauvaprojekti jäihin.
Todennäköisesti tässä lähtee vielä lusikatkin jakoon.

Toki kun vauvaa on ehtinyt toivomaan yhdessä jo pitkään, niin elätteli toiveita että olis raskaana. Hyvä kuitenkin etten ollut, sillä se viimeistään olisi ollut viimeinen niitti että olisi tullut keskenmeno, tai vaikka olisikin loppuun asti kyydissä pysynyt, olisi parisuhde jatkunut vauvan takia.

Lusikoita ei ole siis vielä pistetty jakoon. Ajattelin vielä hetken kiduttaa itseäni.
Toista ihmistä kun ei voi muuttaa, ja jos kohta neljässä ole muuttunut kuin huonompaan suuntaan ei kannata mun mielestä jatkaa. Varsinkaan kun parisuhde "arvot" ovat niin erilaiset, että toinen haluamattaan tekee toisen onnettomaksi.

Tällaista tänään :)

ja mitä noihin uteluihin, niin nyt on tullu alavatsakipuilut, mutta uskoisin että tää kaikki johtuu vaan stressistä ja salakavalasta toiveesta jonka lopputulosta ei tiedä itsekään :)
 
Heippis naiset!

Mulla tänään kp31, ja menkkoja ei näy eikä kuulu. En kylläkään ole raskaana, vaan tämä on PCO:n tekosia, sillä enpä huomannut että ovista oli ollenkaan. Kolme päivää kyllä oli ihan sairasta kipua vaemmassa munasarjassa, ei voinut kumarrella tai istua kunnolla, kun tuntui kuin ois sukkapuikkoa survottu munikseen! Selällään maatessa kun sitä kohtaa painoi, säteili kipu laajemmalle, nivusiin ja kylkeen. Varmaan ihan täys rakkuloita koko munasarja ja yritti kai ovista, tai jotain. Mistäpä tietäisin, kun en sinne ultraan voinut päästä! :headwall:
Mutta joo, mies oli reissussa, joten eipä ehditty edes sänkyyn koko kierrossa, joten jos en nyt neitseellisesti raskautunut niin raskaana en ole.. :LOL:
Alkas vaan nyt uus kierto!

Mutta, kävin aamulla sokerirasituskokeessa. Tulos, paastosokeri 4,6mmol/l ja 2h jälkeen 5,0mmol/l. Raja-arvot joiden alle on normaali tulos on paastolle 5,5mmol/l ja 2h jälkeen 8,6mmol/l, joten alitin ne kirkkaasti ja minulla ei ole mitään insuliiniresistenssiä diabeteksestä puhumattakaan! B)

Sen seerumin D-vitamiinipitoisuuden tuloksen saan ensiviikolla, sekin nyt mitattiin. Odotan jännityksellä!
 
Metformiinin ja glitatsonien käyttö on yleistynyt sekä ylipainoisten että hoikkien munasarjojen monirakkulatautia sairastavien naisten hoidossa. Lääkitys pienentää insuliinin ja androgeenien pitoisuuksia seerumissa, normaalistaa kuukautiskierron ja mahdollistaa raskauden onnistumisen.
lähde terveysportti.

Insuliiniresistensistä sen verran, että insuliiniresistensiä katsotaan insuliini kokeilla ei verensokeriarvoilla.

Insuliiniherkkyyden heikkeneminen eli insuliiniresistenssi on ilmiö, jossa kohde-elimen (lihas, maksa, rasvakudos) vaste fysiologisiin insuliinipitoisuuksiin on heikentynyt. lähde tervyesportti.

Eli insuliinia erittyy ja pilkkoo sokeria normaalisti, mutta pilkottu sokeri ei mene kudoksiin asti, vaan kertyy vararavinnoksi. näin minä olen ymmärtänyt.


Tänään otettu ensimmäinen clomi :wave:
 
Heip, kp 12, oviksen tikuttelu aloitettu eilen, tuloksena tuttu haalea viiva. Maanantain seurantaultran jälkeen voi sitten toivottavasti alkaa tosissaan jännäilemään ovulaatiota... Mikäli clomit siis mulla toimii ollenkaan... Nyt sivuoireista kivut ja kuumat aallot ovat oikeastaan väistyneet ja tilalle tullut julmettu väsymys ja nesteiden poistuminen vilkastunut... En tiedä johtuuko clomeista, mutta vessassa on pitänyt rampata ja tän clomikierron aikana paino tippunut 1,5 kiloa.

Peukkuja clomikiertoon sane!
 
Ärtsylle haleja vaikeaan tilanteeseen! :hug:
Ja Sanelle peukut täältäkin!

Mulla alkoi VIHDOIN ne menkat, puuh. Nyt sit vaan greippimehua lipittämään.

Sane, ahaa, en tiennyt yhtään, että insuliiniresistenssiin on eri testi. Kummallista, että se mun lääkäri sanoi testaavansa insuliiniresistenssiä tuolla sokerirasitustestillä. Täytyy kysyä siltä, kunhan soittaa tuloksista, että pitääkö tehdä vielä erillinen testi. Nyt googlettelin asiaa, niin insuliiniresistenssiin näyttää liittyvän rasvamaksa. Minulla ainakin oli sellainen joskus yli 6 vuotta sitten, kun pillerit ei sopineet ja maksa-arvot nousi, ultrattiin maksa ja todettiin sen ykskantaan olevan rasvamaksa. Mitään hoitoa siihen en saanut, tai edes selitystä. Lääkäri oli aivan ulalla, miten parikymppisellä voi edes moinen olla, varsinkin kun en mikään rapajuoppo ole. Joten asia jäi silleen. Ehkä mulla sitten on se insuliiniresistenssi ollut kaiken aikaa..?? :eek:

Huoh tätä elämää.. :ashamed:
 
Ärtsy :hug:

Maiku; Noi sun sokeri arvot olleet todella hyviä. Lääkärisi on voinut määrätä muitakin kokeita, joista päätellyt, että insuliiniresistensiä ei ole. Toivotaan ainakin niin :wave:

Itselläni otettiin aikoinaan insuliini pitoisuus, joka meni viitearvon rajalla. Verensokerit on ollut OK arvoja, aina kun olen mitannut. Diabeetikothan syö metuja verensokerin alentamiseen ja vaikka meillä on normiarvot, niin silti työdään samaa lääkettä. Kyl ihmisen elimistö on omituinen mekanismi. Tänään töissä pohdittiin insuliiniresistensiä, koska ne resistensit mitä hoidan työkseni, on ihan erityyppisiä. Täytyy varmaan kaivaa ihmisen fysiologian kirja esiin.

Sokerirasitusta mulle ei ole tehty. Meille PCO naisillehan suositellaan sokerirasitusta 2v välein ja papa joka vuosi. Meillä kun kohdunnut kohdunkaulansyöpä riski.

Itsellä todella vahva usko tähän kiertoon. Kaikki mennyt jotenkin nappiin. Mieliala kohdallaan. Syönti tasapainossa. vyöhyketerapiaa juuri ennen clomeja.
Mut toisaalta, nyt ei ole clomeista ollut mitään oireita. Viimeksi olin todella kipeä kaikki 5 päivää, nyt ei mitään.

Kirsikalle tsemmpiä ja kyl se viiva siitä pikkuhiljaa vahvistuu!!!

 
moikkelis, tääl ei menkoista edelleenkään tietoa vaikka juilinu on,varsinki iltasin ja jos nousee istualtaan nopiaan. Lämmöt on hieman koholla,normilämpö 35,6 ja nyt kokoajan 36,2. Sen puoleen oon ainaki ovuloinu mut onko tärpänny ni siit ei tietoo. Ens viikonloppuna testailen jos ei menkat oo alkanu. Sen oon huomannu et palelen kokoajan,töis oli muka hirmu kylmä ja nytki oon fleecepeiton alla,hrrr.. Alan kehitellä itellein oireita näemmä.. :D
 
Helou pitkästä aikaa!

Mitäs tänne kuuluu? Aurinko ihanasti paistaa ja valoa on jo vaikka kuinka paljon, mahtavaa!! Mielikin on jotenkin valoisampi ja pirteämpi, ihan niin että ihteä välillä melkeen häikäsee B)

Nojaa, oviksesta ei oo tietoakaan ja nyt ois niinku kp 16, mutta odotellaan nyt vielä. Muutaman kerran on ollut sellasia pieniä menkkamaisia tuntemuksia, mut mitään limoja ym. ei ole ollut näkyvissä. Me ollaan kuitenkin miehen kanssa tosi aktiivisia pupuilijoita, joten jos ovis vaan on, se tulee takuuvarmasti joka kuukausi hyödynnettyä :LOL: Eiku siis oikeesti, meillä ei pupuiluväli menkattomana aikana ole enempää ku maksimissaan yksi päivä...sinänsä hyvä, ei tarvi huolehtia siitä että sais osutettua touhut oikeeseen aikaan.

Ja paino, tuo perkuleen PAINO, ei oo taas liikahtanut mihinkään suuntaan. Napsin metun per päivä ja edelleenkään en syö herkkuja ja liikun. Sunnuntainakin olin tuplatanssitunnilla ja selkälihakset huutaa vieläkin armoa. Joka päivä kävelen töihin ja yritän muutenkin hyötyliikkua niin paljon ku mahdollista ja siihen lisäks sitten pari kertaa viikossa salilla huidon jollain tanssi/jumppatunnilla. Huomenna oon menossa zumbaamaan taas... JA PAINO EI MEE ALAS!! ARGH, ku turhauttavaa... ku ihan oikeeeeeesti yritän. Pitäisköhän mun nostaa tuota metu-annostusta ihan omin voimin ilman lääkärin lupaa? :p

Ärtsy Mitenkäs teidän tilanne on nyt? Jotenkin tuttuja asioita nuo, ku koko syksyn meillä meni tosi huonosti ja mietin ja pohdin kaikenlaista ja oltiin jo ihan eroamassakin, mut sit tulinkin raskaaks. Ja vaikka se menikin kesken niin saatiin kuitenkin sen myötä sit puitua asiat ja muistettiin taas miksi ollaan yhdessä. Vieläkin välillä tulee epätoivon hetkiä ja tuntuu että jaa-a, oisko kuitenkin parempi pistää hanskat tiskiin. Mut siis pointtina se, että tiedän liiankin hyvin mitä käyt läpi ja toivotan kovasti voimia, tuli sitten mitä tuli. :hug:

 
Heissan tytsylit!
Tätä on varmaan moni kysellyt mutta....Huomenna meikäläisellä aika kolposkopiaan ja ajattelin samalla tiedustella PCO:n hoitoon mahdollista lääkitystä..Miten itse olette lääkkeet saaneet? Kysyneet ihan suoraan, että olisko troppia tarjolla vai...
Kiitos jo etukäteen vastanneille...
 
Heippa!

Clomifen-lääkityksen seurantaultrassa käyty eilen ja yksi munarakkula on kypsynyt ylitse muiden ja oli eilen 17 mm ja kohdunlimakalvokin reilut 8 mm. Ovulaatiota siis odottelen parin päivän sisään. Jännittävää kuulostella kehon toimintaa nyt kun tietää, että siellä oikeasti jotain varmaan tapahtuukin. Painoa tippunut jälleen maaliskuussa 1,5 kiloa, eli yhteensä 10 kiloa viime keväästä. Jeejee.

Kahlan: lääkehoito riippuu pitkälti varmaan siitä, onko toiveenasi raskaus tai vain oireiden kurissa pitäminen/lieventäminen. Varmaan mitään täsmälääkitystä PCO:hon ei ole, mutta e-pillereillä voidaan pitää "normaalia" kiertoa yllä, että vuodot tulevat, kun taas keltarauhaskuureilla saadaan vuodot myös aikaiseksi mutta myös raskaus on mahdollinen, kun eivät ehkäise... Monesti kuulee, ett terolut (keltarauhashormoni) vaikuttaisi negatiivisesti ovulaatioon eikä terolutteja varmaan raskaaksi tulon kannalta määrätä, mutta usein ovat mukana, että saadaan pitkittynyt kuukautiskierto poikkastua. Jos on ylipainoa, monet ovat saaneet apua diabeteslääke metformiinista, joka myös vaikuttanut myönteisesti kiertojen säännöllistymiseen ja painon pudotukseen. Clomifen on varmaan aika yleinen lääke, kun halutaan saada aikaan ovulaatio. Tietysti nää ei toimi kaikilla ja voidaan tarvita monien lääkkeiden yhdistelmiä. Itselläni meni niin, että kun kierrot oli jotain 60-80 sain automaattisesti keltarauhashormonikuurit (terolut) ja koska moneen kuukauteen ei siis ovulaatiota tapahtunut ja raskaustoive on, ehdotti gynekologini clomifenia (olin ajatellut itsekin sitä ehdottaa jossain vaiheessa) jota nyt siis ekaa kertaa kokeilen ja lupaavalta ainakin ovulaation suhteen vaikuttaa.

sane: ovistestin viiva on jo onneksi vahvistunut, mutta ihan ei ole vielä plussa... Ehkäpä huomenna tai ylihuomenna... Onko muuten tullut mitään sivuoireita vieläkään clomeista?
 

Yhteistyössä