Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa uusille mukaan myös minun puolesta, mukava että ketju pysyy virkeänä. Minulla loppui jälkivuoto vasta n. viikko sitten, mutta muuten paikat palautunut suht.ennalleen ja vanhat vaatteet sopii päälle. Touhuiltu on täälläkin ja tosihan se on, että kahden lapsen kanssa yhteinen aika miehenä ja vaimona jää vähiin. Onneksi tämä on vaan väliaikaista, joten siihen osaa suhtautua paremmin.
Hormonitkin on tasaantunut, joten olo on suhteellisen seesteinen jo, toisin kuin vielä pari viikkoa sitten, jolloin oli vähän masennusta ilmassa eikä mikään tuntunut oikein hyvältä. Osasin kuitenkin odottaa noita tuntemuksia, koska samoin kävi esikoisen kanssa.
Meidän tytöllä on edelleen aika kovia vatsavaivoja ja oksentelua ja kävimme
ultrassakin sen vuoksi. Siinä näkyi, että hän nielee itkiessään poikkeuksellisen paljon ilmaa vatsaan, joka tietysti sitten kiusaa, refluksia todennäköisesti selittää oksentelun, mutta tilannetta seurataan edelleen. Maidosta en usko sen johtuvan,pumppaan osan edelleen itse ja loput käytän Nan:ia. Syönti ei vieläkään ole edistynyt, eli pullosta menee n. 20ml ja loput nenä/maha letkusta 8krt/vrk, kolmen tunnin rytmissä. Yöunille päästään n.23 ja syötöt on 01.00, 04.00 ja 07.00. Väliin mahtuu vatsavaivojen säestämia huutoja, joten aika raskaita yöt vielä ovat. Mies kylläkin hoitaa tasaväkisesti puolet hommasta, joten saamme molemmat nukkua osan yötä suht. rauhassa. Onneksia asiasta ei ole tarvinnut edes keskustella, yksin en jaksaisi, kun ei se päivänukkuminenkaan oikein onnistu kun 2v pyörii jaloissa.

tyttö tuntuu edelleen tosi pieneltä, puntari näytti neuvolassa viikolla 3300g ja ikää alkaa olla se 6vk, mutta pikkuhiljaa eteenpäin mennään. Iho on oikein hyvä ja kylvettämonen rauhoittaa helpommin yöunille, joten meillä kylvetellään pikaisesti joka ilta. yritän muodostaa selkeää rytmiä aluksi näin iltaan, jotta kun mies lähtee takaisin töihin, meillä hommat sujuisivat jo toivottavasti aika lailla kellon mukaan. Onneksi mies on kuitenkin vielä kuukauden kotona, joten tyttö on jo 2,5kk, kun jäämme tänne keskenään!

Maaria+Linnea Emilia 6vk

Terveisiä täältäkin ja tervetuloa uusille!

Kiitos Yasmi ja Kata hyvistä tuttipullovinkeistä, me ostettiin Aventin koliikkipullo, eikä ole ollut mitään ongelmaa syötön/imemisen kanssa. Lisääkin voisi saada pumpattua, saan hädin tuskin 50-60ml päivässä, mutta johtuukohan se siitä että Mick syö tunnin välein päivisin ja 2h välein öisin.... Täälläkin varsinainen ähisijä ja puhisija, yöllä kun herää, voi ähistä jopa 30 min ennen kun syötän, yritän näin saada syöttövälejä pidemmiksi. Mutta kun se ähinä ei koskaa ylly itkuksi, niin en tiedä onko nälkä vai ei...Päivisin jos on nälkä tule kyllä itku aika nopeasti jollei tule tissiä peliin... Mutta ei sitä ähinääkään kestä kuunnella, pitäisiköhän laittaa korvatulpat, mutta en oikein uskalla jos ei sitten kuulekaan jos sille tulee hätä...

Meillä D-vitamiineista Devitol käytössä, ja tuntuu että mahavaivat johtuu siitä. Oletteko kokeilleet Deetippoja, mainostavat etteivät aiheuttaisi mahavaivoja?

No nyt heräsi, gotta run.....

Johanna

Onko muut kesäkuiset äidit kärsineet hormonimyrskyistä? Mulla oli ekat kaksi viikkoa aikamoista tunnemyrskyä, ja välillä edelleenkin tulee tosi voimakkaita tunnetiloja. Itkettää ja naurattaa yhtä aikaa. Nyt varsinkin kun mies on reissussa, ja mulla on tosi kova ikävä häntä, tulee itkettyä helpommin. Vauva on ihana ja kiltti, hirveän voimakkaita rakkauden tunteita on alkanut tulla tyttöä kohtaan. Mutta välillä tulee pelkoja tätä tajutonta vastuuta kohtaan. Miten mä osaan olla hyvä äiti? Osataanko me kasvattaa tytöstä hyvä ihminen? Tämä elämänmuutos on suuri ja se välillä pelottaa. Tiedän että nää on normaaleja tuntemuksia, ja varsinkin imettävillä äideillä tulee hormonimyrskyjä... Onko muilla vastaavia?

t. MARIA hormonihiiri

miula oli sillon aluksi myös.. mietin juuri samoja asioita ja itku tuli välillä,vaikka kaikki on hyvin=)tyttö on meillä mitä ihanin ja on tullut myös minulle kauheita rakkaus tunteita<3 ja kun tosiaan ollaan kaksin ja muutama vko takaperin nähtiin isiä ja hän vaihtamaan vaippaa,ni miule tuli sellainen "ei nuin vaan näin" yms ja hiukan selaista "omistushalua" kun on tottunut kaksin olemaan :O
olin hiukan ihmeissäni nuista tunteista,koska meillä miehenkanssa aina mennyt kaikki hyvin ja en koskaan ole tuommoisia ajatellut.. ja myös sillon aluksi tunsinoloni kauhean yksinäiseksi. nyttemmin miula ei oikeastaan ole enää tullut,ainakaan niin pahoja ryöppyjä:)

meillä nuita MAM koliikkipulloja käytössä ja ovat miusta hyviä:) meillä vedetään ihan kauheasti ilmaa sillon kun rinnalla on :/ meinasin,että pumppaisin pulloon ja antaisin sillä..helpottaisi minua itseäni,mutta lapsella katoaa sitten se halu ja taito imeä tuosta rinnasta ja sekään ei ole mukavaa kun tytöllä kuitenkin niin hyvä ote.. *tuhinaa*
meillä käytössä tuo jekovit,kun meille suositeltiin sitä..mutta tosiaan nyt on alotettu uudestaan,kun meillä oli niitä mahuvaivoja..ei kakka tullut ja toinen pusersi aivan kauheasti =/ nyt sitten ilmavaivoja ja niitä voivottelee..

piiperö&pupu

Hei kaikille!

Kiva kun avasitte meille ketjun tällekin puolelle!
Olitte keskustelleet tuttipulloruokinnasta imetyksen ohella. Multa valuu maitoa aina yöimetyksen aikana maidonkerääjään. Sen olen sitten pakastanut. Nyt alkaa jo olla sen verran maitoa pakkasessa,että olen alkanut harkitsemaan pulloharjoituksia. Viola on saanut pullosta maitoa vaan ekalla elinviikollansa, nyt on siis jo kuukausi edellisestä kerrasta. Nyt imuote rinnasta on hyväja imetys sujuu kommelluksitta, joten ehkä vauva ei enää hämmenny jos saa silloin tällöin ruokansa pullosta... Pääsisi äitikin vähän asioille ilman lapsukaista ja isä saisi lisää hoitovastuuta.

Kertokaahan li9sää kokemuksia kokeiluistanne!

Kirjoittelemisiin!
Suvi ja Viola 5vko

Suvi79, mäkin olen käyttänyt maidonkerääjää kun toinen tissi vuotaa aina kun imetän. Mulla on aika vuolaat rinnat, ja lisäksi vähän suihkutissiongelmaa, mutta olen tuolta imetyksentuki-saitilta saanut hyvää vinkkiä siihen. Olen syöttänyt monta kertaa peräkkäin samasta rinnasta ja ihan kuin apua olisi tullut tuohon suihkuongelmaan jo. Ainakin maitoa tulee nyt vauvan suuhun ajoittain rauhallisemmin ja sitä ei tarvitse imeä niin paljon kerrallaan kun vauva saa rasvaisempaa maitoa enemmän, ja pulauttelutkin on vähentyneet tässä parin päivän aikana. Tyttö onkin ollut aikamoinen puklupaavo.

Laitan maidonkerääjään heruneet maidot pakkaseen minäkin, eihän sitä kerrallaan tule kuin 10-15 ml mutta päivän mittaan tuleekin sitten pikkumääristä enemmän. Voisi kokeilla pulloharjoittelua joskus isän kanssa. Kuitenkin tuo herunut maito vaikuttaa niin rasvattomalta, sehän onkin sitä etumaitoa eikä energiapitoista takamaitoa. Tuleekohan vauva kylläiseksi jos pullosta antaa vain tuota herunutta maitoa? Onko kenelläkään mitään tietoa tästä?

Meidän neiti sai eilen ekan iltaraivarin. Kiljui pieni keho jäykkänä kolme tuntia, rauhoittui hetkittäin rinnalla ja olalla mutta ei kunnolla. Kunnes sitten tuli ensin kakka ja sitten myöhemmin olalla kunnon röyhtäys! Sen jälkeen sammui kuin saunalyhty. Ilmeisesti päivällä syömäni makkarakastike sisälsi niin paljon sipulia että pisti pienen masun ihan kipeäksi. Aiemmin tää tyttö ei olekaan röyhtäissyt, joten tuo oli ihan uutta.

Muuten tänään neiti on ollut tosi ihana. Nukkunut pitkiä päiväunia ja herännyt tyytyväisenä, syönyt, vähän sylitellyt ja takaisin nukkumaan. :D Toivottavasti sama meininki jatkuu yöllä... Kunhan se näiltä päiväunilta herää niin taidan kylvettää tytön, jos se auttaisi hyville unille. Tähän asti rytmi 22.30 nukkumaan, kahden-kolmen aikaan ja viideltä syömään, aamuruoka kasilta ja vielä unta palloon - on toiminut mulle. :) Millaisia yörytmejä muilla?

MARIA ja tyttö, huomenna 3 viikkoa jo!!

Meillä ei ollut vikana raskauskuukautena kummallakaan enää mielenkiintoa seksiin. Nyt synnytyksen jälkeen miehelleni himot on kyllä palanneet, mullakin satunnaisesti on käynyt mielessä mutta mutta... Oon nyt ekan kerran uskaltanut vähän koskea tonne tikattuun alapäähäni sormin (että tutkin paikkoja ennen ensi tiistain jälkitarkastusta) mutta mitään muuta en sinne todellakaan halua! Tikkejä on vieläkin jäljellä ja kun arvet edelleen kiristää ja istuminenkin aristaa, niin ei kiitos. Olemmekin vitsailleet että mieheni kirjoittaa joulupukille, josko sit sais ;) No joo, jos en ois näin pahasti revennyt niin ehkä sit ois voinut harkita mutta ei nyt.

Meillä on Jekovitit käytössä eikä ne oo aiheuttanu mitään masuvaivoja, suosittelen siis. On vaan ihan kammottavan makuisia, pakkohan sitä oli itsekin maistaa, vauvaparka kun äiti tommosia pakottaa ottamaan. Liityin muuten Pirkan Napero-kerhoon ja sieltä tuli joku kerhon aloituspaketti, jossa oli mukana sopiva lusikka tippojen antamiseen.

Hormonimyrskyt kuulostaa tutuilta! Nyt niitä tulee enää noin kerran viikossa, mutta aiemmin useammin. Mulla ei oo koskaan menkat tommosia aiheuttanu niin outoa ollut että nyt on ollut tunneailahteluja. Aluksi tuntui epätodelliselta että meillä todella on nyt vauva. Nyt tuntuu että rakkaus vaan kasvaa päivä päivältä ja jos kattoo vaikka tunnin ohjelman telkkarista, tuntuu että tulee sinä aikana vauvaa kauhea ikävä.

Meillä imuote paranee päivä päivältä eli ei se pullosta syöminen mihinkään halua ole vienyt. Meillä on kaikki pullot todettu ihan yhtä hyviksi, oon käyttänyt Aventin "koliikkipulloja" ja sit ihan tavallisia Ainun pulloja. Hirmu onnellinen oon ollut kun joka päivä oon nyt onnistunut vauvan imettämään kerran kunnolla tissistä ja muut kerrat sit pullosta. Antaa hirveesti vapautta ja isistäkin on ollut kiva kun pääsee vauvaa syöttämään. Nauttikaa siis imetyksestä mutta kokeilkaa rohkeasti pulloakin!

Jostain luin että etu- ja takamaidon suhde pitää säilyttää tasaisena eli kannattaa maidonkerääjistä tulleisiin maitoihin lisätä sit takamaitoakin, muuten on liian "luirua".

Vielä kakkakysymys: meillä Ronja aiemmin kakkasi joka päivä, mutta reilun viikon aikana on nyt harventanut tahtia, ensin joka toinen päivä ja nyt on jo neljäs päivä kakkaamatta. Luin siitäkin että tässä iässä tahti muuttuu, jotkut voi olla vaikka viikon kakkaamatta, saas nähdä mikä hukkumiskakka sieltä sit tulee kun vihdoin tulee. Eli miten teillä?

Santtu ja Ronja (huomenna 6 viikkoa)

Meidänkin tyttö oikea ähivauva, varsinki yöunilla ähisee ja tuhisee ja touhuilee, peiton potkii pois ja on alkanu kopan reunoja hakkaamaan. Saadaan kuitenki miehen kanssa nukuttua siitä huolimatta, herään yleensä vain silloin kun neidillä on nälkä, silloin touhuaa kovemmin ja alkaa kitistä tai itkeä.

Perjantaina oli rankka päivä, kun tyttö luokiteltiin syntymäpainon mukaan keskoseksi, kuukauden iässä eli viikko sitte aloitettiin rautatipat, jotka sitten aiheuttivat kovia vatsanväänteitä, perjantaina oli niin pahat että itki lähes koko päivän. Illalla isä kävi sitten ostamassa apteekista Cuplattomia, jotka onneksi on alkaneet auttamaan. Eilisen tyttö piereskeli ja röyhtäili ja teki isoja kakkoja ilman isompia huutoja. Ja valvoi lähes koko päivän, tänään onkin sitten unipäivä. Nyt heräsi ja nälkä on eli imettämään, lisää myöhemmin!

Aikku ja kippura ikää 5 viikkoa

@ikku: Aloitetaanko rautatipat siis aina keskosille kuukauden iässä rutiinisti?
Tuli vaan mieleeni kun d-tipat alkaa kohta ja jos sitten vielä rautatipatkin nii toivottavasti ei kauheita maha väänteitä tule... Mun pitäisi korvikettakin pojalle testata kun alkaa rintamaito oleen vähissä pojan kasvavan ruuan tarpeen edessä niin mihinköhän väliin ne koekilut ajoitan noitten molempien tippojen kanssa, ennen vai jälkeen? Vielä toistaiseksi rintamaito riittää joten en haluaisi korviketta antaa mutta koko ajan tuntuu että multa tulee vähemman ja koko ajan poika toki syö enemmän eli pelkään että sitten yhtäkkiä ei riitäkään kun korvikettakin oli hyvä kokeilla ensin vaan vähänsen äidinmaidon seassa... Vinkkejä?

Nostatellaas vähän. Tänään oli mun jälkitarkastus ja pojan 6vk lääkärintarkastus. Itse olin toipunut hyvin ja pojan kova kasvutahti jatkuu. Painoi nyt 5.6kg ja pituutta 58cm. Elikkä vajaassa kahdessa viikossa oli painoa tullut 800g lisää. Hienosti käyttäytyikin. Jutteli ja hymyili lääkärille.

Tissillä asuu edelleen välillä. Mutta sitähän tuo kova kasvu vaatiikin. Nyt on ollut iltaisin viime aikoina hiukan kiukkuinen vaikka normaalisti onkin kovin kiltti. Aamusin kun herää yhdeksän aikaan on kuitenkin yhtä hymyä. Ja silloin onkin parin tunnin puuhahetki kun halutaan seurustella ja katella kovasti maailmaa.

Karvakuono: Vaikka meillä ei poika aivan keskosena syntynyt niin jonkinlaista kiinniottokasvua on hänelläkin ollut. Mulla kyllä näyttäis maidontuotanto kasvaneen tarpeiden mukaiseksi mutta oliko se niin että jouduit maidon pumppaamaan? Sitten se
stimulaatio saattaa olla liian vähäistä. Tuskinpa tilanne kuitenkaan niin radikaalisti muuttuu että joutuisi äkkiä antamaan isoja määriä korviketta? eli kyllä mä suosittelisin äidinmaidolla jatkamista niin kauan kun sillä pärjää.

Yasmi ja Yrde 6vk 2pv

Karvakuono: meille annettiin rautatippaohjeet ja -resepti Kätilöopistolla lähtötarkastuksessa, syynä tosiaan pienikokoisuus syntyessä. Tuli ihan järkyttävät vatsanväänteet ja eilen saatiin onneksi neuvolasta lupa pitää muutama päivä taukoa tipoissa, ja aloittaa sitten taas pienellä määrällä, eilen ei annettu Devitoliakaan, annetaan pikkuisen vatsan rauhoittua, ja on rauhoittunutkin. Eilen vielä ostettiin Rela-tippoja, tänään en ole antanut niitäkään kun neidillä on unipäivä näköjään, nukkui viime yönäkin hyvin ja mäkin sain nukuttua, kaks edellistä yötä meni molemmilla lyhyillä unilla, nukuin varmaan yhteensä 4 tuntia molempina öinä, eilen meinas kyllä usko loppua ku puoli päivää tyttö vaan itki taas, mutta helpotti iltapäivällä ja jakso seurustella ja leikkiä.

Nyt taitaa heräillä, eli ei ehdi enempää tällä kertaakaan. :-)

Aikku ja neiti kippura 5 vk 3 pv

Jep, kiitos vastauksistanne! Joudun suurimman osan maidosta pumppaamaan mutta juuri tuon stimulaation ylläpitämiseksi kokeillaan kyllä edelleen aina rinnalla, öisin ei mutta päivisin että saisin maidon riittämään koska vaikka poika ei osaa imeä rintaa niin pitää sitä suussaan ja nuolee, heh ,vähän niinkuin huvituttina kai sitä pitää... Mutta kun poika on rinnalla niin maitoa alkaa aina tulemaan joten sitten lypsääminenkin on helpompaa. Neuvolasta sanottiin että sitten kun alkaa väsyttää niin lopetetaan rinnasta yrittäminen mutta sitkeesti nyt yritän vielä, ei se pakko pullalta tunnu, mukavaia hetkiä kun ei enää ota stressiä siitä saako poika sieltä 2ml vai 20ml...

Muuten tämä vauva arki on kyllä ihanaa, pelkäsin jo masentuvani kun oli tosi alakuloisia päiviä just näitten ruokailu onngelmien vuoksi ja olin todella itkuinen, mikään ei huvittanut. Mutta kun asian hyväksyy(ja apuna ollut ihana neuvolan täti ja oma mies joka on tukenut valtavasti niinkuin toki kuuluukin) niin paistaa se aurinko risukasaankin :0) Kaikki imetystukilistan sivut ja keskustelu palstat joissa käydään kiivasta keskustelua imetyksen tiimoilta, on ihan viho viimesiä, sieltä saa vaan usein pahan mielen, tämä palsta on kyllä musta ihana, täällä ei oo sellasta syyllistämisen meinikiä ollenkaan.

Ristiäisiä pitäis pikku hiljaa alkaa järjestään, meillä on salainen alkutekijöissään oleva idea josko paiukattettais naimisiin kastamisen jälkeen salaa kaikilta, heh. Sit kakku kahvit kotona ja hää bileet vois pitää sitten erikseen joskus... Saa nyt nähdä jääkö ideaksi vai toteutetaanko se...

Aurongon paistetta kaikille!

Karvakuno ja Aatu 3vkoa ja 2päivää

Tiistaina kävimme jälkitarkastuksessa ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Mun hemppa oli lähtenyt nousuun, oonkin aatellut että terve puna on taas palaamassa poskilleni. Eppariarpi on paranemassa mutta lääkäri sanoi että sekä sille että repeämisarville kannattaa antaa aikaa parantua. Ronja oli kasvanut vajaassa 2 viikossa 2cm ja 250g, mitat nyt 55cm ja 4550g. Laittakaa muuten ihmeessä tänne vauvojenne mittoja, mua ainakin kiinnostaa tietää kehityksestä!

Karvakuono: sympatiseeraan sua ruokailuongelmassa. Jossain noilla main kun te ootte nyt, mustakin tuntui tosi tylsältä että "kaikki muut imettää ja mä en", mutta ei se todellakaan niin mee. Mäkin liityin imetystukilistalle mutta olen laittanut sinne vain yhden viestin. Siellä tuntuu olevan tyyppejä jotka imettää vielä 3v lapsiaankin, eli tyyli on vähän erilainen, itse oon aina ajatellut että viimeistään 1-vuotiaille annetaan sit muuta ruokaa. Lypsätkö käsin vai onko sulla pumppu? Mä ostin huuto.netistä Ainun sähköpumpun 30 eurolla ja se on ollut oikein hyvä ja toimiva, voin siis suositella (maksaa kaupassa n.80€). Käsipumppukin on ihan jees mutta siinä tulee nännit jostain syystä kipeämmiksi ja kun siihen tarvitaan 2 kättä niin ei oo kivaa. Meilläkin Ronja alkoi vasta kuukauden iässä pysymään kunnolla rinnalla kun suu kasvoi, varmasti onnistuu teillä vielä Aatunkin kanssa, tsemppiä!

Ronja on tällä viikolla alkanut hymyilemään. Ei vielä niin paljon tietenkään kuin 5kk serkkunsa mutta muutamia tosi kauniita hymyjä on saatu, ai että äitin sydän on pakahtumaisillaan rakkaudesta <3 Me ostettiin sille tänään mobile ja voi että oli hyvä ostos, ihania ilmeitä ja äänetöntä tuijotusta loputtomasti, hauska seurata.

Tää meidän kesäkuun vauvat-palsta on muuten tosi kiva. Oon lueskellut muitakin aiheita mutta aina niissä on jotain häiriköitä tai "väärinymmärtäjiä". Se ongelma näissä ei-omalla-nimellä-kirjoitettavissa palstoissa onkin, siksi tämä onkin ainoa mihin kommentteja kirjoittelen, tykkään kertoa mielipiteeni omalla nimelläni yleensä.

Nyt nukkumaan...

Santtu ja Ronja 6vk ja 3pv

Mustakin on kiva kuulla noita mittoja. Meillä nyt ei vielä olekaan ollut kuin yksi lapsineuvola, se 2 viikon iässä tehty. Ensi viikolla on taas neuvola, silloin saadaan mekin mittoja taas. Tosin tuo epeli on kasvanut musta hurjasti, pienimmät bodyt ei enää mahdu. :)

Onko muuten ketään joka lypsäis käsin vai käyttääkö kaikki pumppuja? Mä olen harvakseltaan ylimääräisiä lypsänyt ja käytän lisäksi melkein joka kerta päiväimetyksillä sitä maidonkerääjää. Tänä aamuna oli niin täynnä maitoa toinen rinta että piti lypsää ja sieltä tulikin 30 ml ihan kevyesti. En ole siis hankkinut pumppua kun ihan helposti onnistuu tuo käsinkin lypsäminen kun sitä en tosiaan päivittäin joudu tekemään.

Olen antanut meidän neidille parina päivänä Rela-tippoja kun meinasi maha kipristää. No nepä tekikin vatsan vähän liian relaksi, kakka on ollut ihan vetistä. :( Ei kai sekään hyvä ole. Onko kenellekään muulle käynyt näin?? Taidan jättää antamatta tai antaa vain pari tippaa per päivä enkä sitä täyttä 5 tippaa...

Viime yönä tuli vauvalle unta taas hyvin, söi klo 22, 02, 05 ja 08. Toissayönä halusikin tissiä viisi kertaa, huoh!!! Ei kiitos sellaisia öitä enää...

Olen muuten samaa mieltä Santun kanssa tämän ketjun positiivisuudesta! bd

MARIA ja tytsi 3 vkoa 3 pv

Meidänkin tytöllä on vasta ensi viikolla neuvolakäynti, ja sitten saadaan pituus- ja painomittoja. Kovasti on vauva kasvanut, pienimmät vaatteet ei enää mahdu päälle. Nyt oli äitiyspakkauksen 60 cm body sopiva, varsinkin kun harsovaippa ja villahousut tekee takapään muhkeaksi.

Imetys on alkanut mullakin sujua paremmin nyt, kun tyttö on kasvanut (ja suu on kasvanut), saa paremmin otteen rinnasta eikä imetys satu enää juuri yhtään. Toisen rinnanpään haavaumakin parani hyvin, kun käytin pari päivää rintakumia. Nyt maitoakin tulee runsaasti, ja imetysaika on lyhentynyt tosi lyhyeksi, välillä tuntuu että syökö tyttö juuri mitään kun tulee niin äkkiä kylläiseksi. Minäkin ostin jo ekalla viikolla Ainun sähköpumpun, ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen. Tosin silloin, kun rinnat oli kovasta imemisestä kipeät lypsin käsin, kun pumppaaminenkin sattui. Käsinlypsy olisi saattanut riittää minulle vallan mainiosti, mutta käytän nyt pumppua kun tuli se ostettua. Ja eipähän tule hartiat kipeiksi, lypsäessä jännitän liikaa niskaa ja hartioita.

Meidänkin tytöllä on ollut taas vatsavaivoja iltaisin, syynä varmaan juuri nuo Rela-tipat joita annoin pari päivää sitten. Ne laittoi kakan ihan veteläksi, ja sitä alkoi tulla monta kertaa päivässä, aiemmin kakkasi vain kerran tai pari päivässä. Nyt jätin Relat pois, ja itsekin jätin rautatabletit syömättä, jos se rauhoittaisi neidin. Ja Jekovitin annossakin pidetään parin päivän tauko, ja kokeillaan taas sitten kun tytön vatsa rauhoittuu.

Yöt tyttö nukkuu hyvin, nukahtaa illalla 21-21.30, syö ensimmäisen kerran kahden-kolmen aikaan ja sitten viiden-kuuden aikaan ja nukkuu vielä yhdeksään asti. Nyt on aikeissa nukuttaa öisin pinnasängyssä, tähän asti on nukkunut meidän sängyssä. Nyt voisi siirto onnistuakin, kun tyttö osaa jo nukahtaa yksin sänkyyn, aiemmin nukahti vain tissille. Syliin ei osaa vielä nukahtaa, ihan muutaman kerran on nukahtanut sohvalla imetettäessä rinnalle, yleensä huutaa väsymystä kunnes vien sänkyyn ja nukutan siinä tutin tai imetyksen avulla.

Vuokko ja tyttö 3 vk 6 pv

kyllähän nämä lapset tuntuu kasvavan aivan silmissä:) meillä vasta ensikuun 13pvä seuraava neuvola jolloin myös minulla jälkitarkastus..silloin sitten saa tietää kuinka paljon ollaan kasvettu. mie antanut myös nuita relatippoja,mutta ei meillä ihan nuin ole mennyt..annan sen 5tippaa,mutta voihan sitä tosiaan antaa vähemmänkin:) meillä nyt vähän helpottunu nuo mahan väänteet:) ja korviketta meillä menee aikaslailla..

eilen kokeiltiin kantoliinaa:D miusta oli ihana,kun molemmat kädet vapaana ja lapsi kuitenkin ihan lähellä miuta,tytöstä ei;D kun niin eläväinen lapsi ja sitten ei päässytkään huitomaan niin hyvin ni rupesi möykkäämään=D
mutta miepä touhuilen välillä:)

piiperö&pupu

Heippa!!Meillä poju oli siinä 6 viikon tarkastuksessa sen 4,8 kg ja 54 cm.(3,3 kg ja 50 cm syntyessä)

Relatipoista,ne ovat öljypohjaisia joten voi olla että joillekin aiheuttaa masuvaivoja se öljy.
Vitsit kun en muista mikä se oli jossa ei öljyä,oisko olleet ihan gefilus kapselit jotka pitää maitoon sitten sekoittaa...Kannattaa kysyä apteekista.Mulla kaamee,ei enää rade( raskausdementtia) vaan vade,vauvadementtia!!!

Täällä menee suht iisisti,poitsu on vähän sylivaavi...mutta päivät jaksaa kun mies hoitaa yöt ja saa nukkua.

Eipä ihmeitä tänne!!
kata ja miska 7 viikkoa 2 pvää

Minäpäs vähän nostelen meidän ketjua... Meidän neidillä on nyt kolmen päivän ajan ollut hirmuinen sylittelykausi. Ei millään malttaisi nukahtaa päivällä muuten kuin syliin! Mutta mukavahan se on rauhoitella vauvaa oman masun päällä, itse samalla makoilen divaanilla, siirrän neidin sitten käsivarrelle ja siitä hetken kuluttua omaan sänkyynsä. Muutaman kerran tyttö saattaa havahtua sängyssä ja haluaa takaisin syliin, johon simahtaa kuitenkin saman tien. Ei kai näin pientä vielä tarvitse totutella olemaan nukahtamatta syliin tai yrittää tassutella takaisin uneen... Yöllä onneksi nukahtaa omaan sänkyyn ruokailun jälkeen ongelmitta. Mutta jos en röyhtäytä tai jos röyhyä ei vain millään tule niin saattaa olla ähinää ja puhinaa tavallista enemmän yölläkin. Mutta niin kauan kun se ääntely ei muutu itkuksi niin annan vauvan olla. Oonko ihan julmuri äiti??? Syömään tosin haen tytön yöllä heti kun kitisee vaativasti, näiden suihkutissien kanssa parempi tehdä niin kuin odottaa että vauva on raivonälkäinen ja hereillä ja sitten kiivaasti touhottaa rinnalla ja suihkuaminen vain yltyy. Yöruokinnat onkin mennyt tämän johdosta tosi iisisti.

Tuosta röyhtäyttämisestä mulla onkin kysymys. Röyhtäiseekö teidän vauvat joka syötön jälkeen? Kun vaikka kuinka kanniskelen olalla, ei tuolta tule joka kerta röyhyä. Kai pieru ajaa suurinpiirtein saman asian? En ole nyt antanut meidän tytölle niitä hiivatin vesikakka-Rela-tippoja, tänään ollut jo vähän normaalimpaa kakkaa eikä tule edes paukkuen tai loristen eikä ole kipristellyt mahaa yhtään D-vitamiineista huolimatta.

Tänään oli onnistumisen hetkiä, kun kippasin neidin turvakaukaloon (sitterinkorvike näin aluksi) ja menin suihkuun. Siinä tyty kiltisti ja rauhassa istui ja katseli kun mamma suihkutteli. Ja kun tyttö simahti tuohon mun käsivarrelle kun olin koneella, niin unen ja valveen rajamailla se alkoi kikatella!! Oli kyllä ihanan kuuloista. Mua alkoi naurattaa kans ja siihenhän vauva sit havahtui. Jokohan pian nähtäis eka tarkoituksellinen hymy... :)

Uskomatonta että maanantaina tulee jo 4 viikkoa täyteen!

MARIA ja uinuva prinsessa joka kevyesti hihkuu unissaan

MARIA: Meidänkään poika ei joka syöttökerran jälkeen röyhtäise ja neuvolasta neuvoivat että tällöin olisi hyvä laittaa vauva nukkumaan oikealle kyljelle... Ja oon kyllä huomannu että jos ei oo röyhtässy ja laitetaan vas kyljelle niin ähisee ja puhisee mutta kun laitetaan oikealle niin ei ähise... Tiedä sitten... Meidänkin poika täyttää maanantaina 4 viikkoa :0)

Täällä on alkanut olla yöllä itku jaksoja joista kai jo aiemmin kirjoitinkin ja tänään myös päivällä on itkettänyt tosi paljon... D-tipat aloitin eilen ja puolenpäivän syötöllä annan tipan, sen jälkeen ei heti ole tullut itkua mutta sitten seuraavan syötön jälkeen... Nyt poika nukahti syönnin jälkeen, iltapäivällä ei ole nukkunut silmällistäkään, ähissyt ja itkeskellyt vaan... No, toivotaan että ohi menevää...

Viikonloppuja kaikille!

Meidän tyttö ei myöskään röyhtäile paljoakaan. Viime yönä kokeilin tuota oikealla kyljellä nukuttamista, mutta tyttö kyllä kääntyi siitä aina selälleen, tykkää nykyään nukkua sillä tavalla. Ja heräsikin sitten kolmen aikaan aivan virkkuna ja vaati seurustelua, viihtyi onneksi turvakaukalossa keinuttelemassa kun minä katsoin videoita. Täytyisi ostaa sitteri, kun tykkää jo istua ja katsella kaukalossakin, lattialla huovalla ei viihdy yksinään kymmentä sekuntia pidempään.

Eilen tuli oikein vauhdikkaasti kakat, kun iskä viihdytti vauvaa hoitopöydällä ja tulikin aivastus, jolloin kakka lensi kaaressa iskän paidalle ja housuille :) Löysää on kakka vieläkin, vaikka rela-tipat lopetettiin useita päiviä sitten.

Vuokko ja tyttö 4 vk 3 pv

Heips pitkästä aikaa!!

Olimme lomalla reilut 2,5 vko:a ja se teki todella hyvää!
Yritin lukea viestit, että tiedän misä jutellaan.
Keskustelua on ollut ainakin tuttipulloista?
Meillä ei ole juuri ollut sille tarvetta, kun tyttö syö niin hyvin tissistä.
Mutta jos jotain ostaisin käyttöön valintani olisi jokin noista koliikkipulloista. Olen kuullut hyvää palautetta.

Miedän tytsi on myö seurankipee ja haluaa olla sylissä melkein koko ajan. Onneksi kuitenkin viihtyi omassa turvakaukalossa matkalla joten sekään ei tuota ongelmia.
Pulauttelee vaan aika paljon eikä suostu röyhtäisemään. Joten vinkkejä saa laittaa :)

Nyt on mietinnässä ristiäiset elokuulle. Kummit on valittu, mutta ristiäispaikka on vielä epävarma.
olen etsinyt myös kastemekkoa joten tehtävää riittää.

Huomenna on neuvola ja saa taas tietää kuinka paljon on kasvettu :)

fiona ja tytsi 6 vko

röyhtäsystä...meillä samaa ja auttaa kun ei meinaa röyhtästä että koitan herätellä poikaa ja kun hän ite punkertaa niin röyhy tulee helpommin.taikka sitten kun ei röyhtäse,laittaa makuulle vähäks aikaa ja kun alkaa venkuroida niin heti pystyyn ja sieltä yleensä ilmat tulee pihalle.

Meillä nyt sunnuntaina ristiäsiet.anoppi ja äitee auttelee tarjottavien kanssa sentään.Meillä on kotona jatkot,kirkossa kaste.NÄin ollut joka muksulla ja näin taas tehtävä.Vaikka helpommalla pääsis kun ois kotona kaikki,mut meistä on ollut jotenkin juhlavampaa kun kirkossa oikein kaste.

Lapset laulaa "anna enkeleitä" kirkossa,lauloi sen Maisan kasteessa sekä meidän häissä.
Ihana kappale,itku aina kun sen kuulen.

jaahas,mentävä.
kata ja miska 8 viikkoa huomenna

Heippa kaikille!

kata..: Kenen laulu tuo "anna enkeleitä" on? Kuulostaa nimen perusteella kauniilta, haluaisin keksiä meillekin ristiäisiin jonkun näitin kappaleen jonka kaverini laulaa ja soittaa pianolla...

Täällä on nyt pari onnistunutta(?) imetyskertaa takana, mahtava fiilis muuten, mutta ahdistaa kun en tiedä yhtään paljonko vauva saa maitoa rinnasta... Pullosta näin aina tasan tarkkaan millit mutta rinnalta ei... Annoin molempia rintoja noin vartin ajan eli yhteensä puolisen tuntia... Kuulin kyllä nielemistä ja rintakumin avulla kun imetän niiin kumitutti täyttyi kyllä maidosta mutta on silti jotenkin epäuskoinen olo... POika on kuitenkin jo sen verran virkeä(kun keskosuutensa takia ensimmäiset viikot vain nukkun, piti herättää syömäänkin)että uskoisin että hän itkee jos jää nälkäiseksi ja kun nälkä taas yllättää... Täytyy toivoa neuvolaan nyt tiheitä paino kontrolleja että saisin itseluottamusta tän asian kanssa, kun niin toivoisin että imetys onnistuisi...

Hyvää alkuviikko kaikille!

Kiitos röyhtäytysvinkeistä! Testasin heti tuota Katan keinoa, kun tuossa unissaan alkoi ähistä - tosin eka tuli epeliltä pieru ja sitten mun olalle uninen röyhtäys. Relatippoja en ole enää antanut ollenkaan, eikä kakkaa silti ole tarvinnut ähistä niin kuin ennen. On tainnut auttaa se että jätin itse ruisleivän pois ja kahvia juon vain ehkä 3 kertaa viikossa.

Miten kauan muilla on kestänyt jälkivuoto? Sairaalassa kun sanoivat mulle että sektiopotilailla ei välttämättä kestä niin kauan koska kohtu kuivataan leikkauksen jälkeen. No, 3,5 viikkoa kesti tihuuttelu.. Mut onneksi on nyt taaksejäänyttä elämää. Ja seksiäkin päästiin harrastamaan! :) Ja kylläpäs olikin mukavaa, ei mitään ongelmia sen suhteen.

Pulauttelut on muuten täällä vähän vähentyneet. On päiviä jolloin ei mene kuin yksi vaatekerta pesuun :D Voi olla että johtuu siitä kun olen syöttänyt useamman syötön samasta rinnasta, saa sitä täyttävämpää takamaitoa enemmän eikä sitä tarvitse latkia niin paljon. Ja toisaalta tyttö on oppinut vähän imemään paremmin näistä suhkutisseistä, ei enää tohota siinä rinnalla niin paljon.

Ristiäisistä puhetta.. Me pidetään kotona, ihan pienet kun vain perheet paikalla ja kummitkin on miehen veli ja mun sisko eli perhepiiristä. Tarjottavaakaan ei tarvitse hurjasti, mun äiti tulee tällä viikolla meille kylään ja aikoo leipoa pakkaseen tarjottavat :)

MARIA ja tyttö 4 viikkoa 1 pv

Täytyypä minunkin kokeilla ensi yönä tuota röyhtäytyskonstia, kun tyttö puhisee ja ähkii niin että herään jatkuvasti siihen. Viime yö tosin meni vaihteeksi sikeässä unessa, kun tyttö heräsi vasta kolmelta syömään ja seuraavaksi herättiin miehen herätyskellon soittoon varttia vaille kuusi. Tyttö jatkoi uniaan vielä puoli kahdeksaan, joten sain syödä rauhassa aamiaista ja käydä suihkussa.

Mulla jälkivuoto jatkuu edelleen, ja epparihaava ammottaa vielä auki, joten seksiin ei vielä ole haluja. Epparihaava ei ollut iso, mutta siitä repesi tikkejä irti jo ekalla viikolla, ja paraneminen kestää nyt sitten huomattavasti pidempään. Haluja olisi kovasti jo molemmilla, mutta täytyy vaan odottaa.

Meillä on ristiäiset elokuussa, tyttö on silloin jo melkein kaksi kuukautta vanha. Kastetilaisuus on kirkossa ja kahvitus kotona. Ajattelin, että kirkossa on juhlavampaa, kotona kun on hiukan ahdasta jos kaikki ahtautuu olohuoneeseen. Ja toisaalta on helpompi, kun kaikki vieraat tulee suoraan kirkkoon, niin saa rauhassa valmistella aamupäivän kotona kahvipöytää ja tarjoiluja.

Tänään on neuvola ja saadaan tietää paino ja pituus, paianavaltahan tuo jo tuntuu.

Vuokko ja tyttö 4 vk 4 pv

Yhteistyössä