KERMIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hei! kiitos antzi vastauksesta. itseäni ihmetyttää myös se kun ei mitään seurantaa kuulemma tarvita. vuotoa tuli siis vielä perjantaina myös kaavinnan jälkeen kun pääsin kolmen aikaan pois sairaalasta mutta sit lauantaina ei enää mitään eikä vielä tänäänkään????
tuulille myös täti pahoittelut =(
itse toisaalta odotan tädin vierailua jotta päästään kunnolla uuteen yritykseen, sillä välin yritän myös tiputtaa painoa. =)

Jazz: Kiitos. Tällaistahan se elämä on. Onneksi kaikkia asioita ei tiedä etukäteen, vaikka toisaalta helpottais kummasti kun tietäis milloin meillä lopultakin onnistaa...

Aloitin vajaa viikko sitten karkkilakon : ). Joulun aikana tulikin mussutettua vähintäänkin oma kiintiö täyteen. Josko vaikka lakon myötä lähtis pari kiloa. Vaikka kilot ei karisikaan niin väheneepä veren sokeritason heilahtelut! Edellisen raskauden aikana (josta tuo typy) olinkin aika lailla karkkilakossa. Monet muutkaan herkut eivät maistuneet. Tuon ansiosta mulle ei sitten raskauden aikan kertynyt kuin muutama kilo ekaan neuvolakäyntiin verrattuna ja raskausaikana tavallaan laihduin.

Peetulle halaus. On se tosiaan kummallista miten oman onnen nojaan km jälkeen jätetään?!? Tekis kyllä mieli laittaa kirjelmä korkeammalle taholle ; )

senoralle: +++++++++++++++

Ruusa

Täällähän on runsaslukuinen painonpudotuskerho :-)
Pitäiskö teidän laittaa joku yhteistavoite, johon pyritte.
Pieniä etappeja; Kermitit -20kg, Kermitit -50kg jne. Ja kova ryhmätsemppi päälle! :-)

En tiedä varmaksi, kun ei ole kokemusta kaavinnasta, ainoastaan täällä palstaillessa törmännyt... Mutta eikös se kaavinta aika hyvin tyhjennäkin, joten välttämättä mitään vuotoja ei kauheasti sen jälkeen olekaan?

Tehis

Täällä vielä pikaisesti koneella..

Huomenna on sitten se UÄ.. joten pitäkää peukkuja, että munarakkuloita on paljon ja että kasvavat normaalia vauhtia.. Viimeeksi kerättiin 34 munarakkulaa, mutta kyllä vähempikin riittäisi..

Tulen sitten iltapäivällä kertomaan mitä kuuluu..

Huomenta!

Onnittelut pikku2:lle ultraan...
Peetulle: Ei ole mullakaan kokemusta kaavinnasta. Toivottavasti saivat nyt kaikki 'jämät' pois... olen täältä palstoilta lukenut,että on jouduttu toiseenkin kaavintaan...

Ruusa mietti kirjelmää korkeammalle taholle. Olen miettinyt ihan samaa... aattelin kirjoittaa Karpolle ... muttei sekään taitais auttaa... jos nämä keskenmenot ovat tosiaan niin yleisiä kuin miltä vaikuttaa, niin miksei niistä puhuta. Ja miksi km:n jälkeen jätetään niin yksin. Vai onko se itsestä kii?

Painonpudotustalkoot --- joo. Pitäis kai käydä ravintoterapeutilla tai jotai... Musta on tullu sellainen, että kun tuun kotiin niin kahvin kans pitää olla pullaa. Ja sitten täytyy olla ruuanlaittoruoka... eli kinkkuleikettä ja juustoa menee ihan kiitettävästi. Nämä jää nyt tällä päivämäärällä. Aamukahvin kanssa mieluummin voileipä kuin pullaviipale tai munkki. Jos leivän päälle laittaa leikkelettä, niin yksi siivu riittää ja silloin jää margariini (40%) pois.

Jepulis ... ja täti kurvasi sitten eilen Ferrarin pihaan. että sellainen tapaus.. Kierto näyttää lyhentyneen 27 päivään.

Pikaiset huomenet!

Olen tänään ja huomenna koko päivän koulutuksessa ja poissa koneelta, nyyh.

Pikku2:lle oikein paljon tsemppiä seurantaultraan. Pidän peukkuja että siellä olisi kypsymässä oikein monta munista ja toivotaan myös, että mahdollisimman moni niistä sitten hedelmöittyy.

Peetu: olen lukenut monen kokemuksia kaavinnoista ja usealla on ollut todella vähän vuotoa toimenpiteen jälkeen. Voisin kuvitella kaavittavalla määrällä olisi jotain tekemistä myös jälkivuodon määrällä. Eiköhän kaikki ole siis ok ja lekurit ovat vain sen pahimman kaavan mukaan varoitelleet ettei tule yllätyksiä.

Tuuli: supermegahienoa että olet saanut jo työhaastattelukutsun! Paljon onnea ja tsemppiä! Sinä pistit sitten toden teolla tuulemaan, hienoa. Toivotaan että saat mahd. pian myös ajan gynellesi ja ennen kaikkea toivon, että hän osaisi nyt jotenkin auttaa tuon pitkän kierron kanssa.

Mutta nyt täytyykin lähteä kiitämään ratikkapysäkille. Oikein ihanaa päivää teille kaikille! Haleja!

Jazz kp 30/36 ja dpo 8

:)

Eilen tuli kutsu joukkotarkastuspapaan ja hiivatti että kysellään vaikeita. Montako papaa on otettu ja missä viimeisin ym ym. Hitostako noita muistaa. Vai muistatteko te? Mulla taitaa olla vain emmental kehkeytymässä. :)

Katzu... musta tuntuu että riittää kun muistaa missä ja milloin on viimeisin papa... mitä hel&%¤#a ne sillä tiedolla tietää, kuinka monta? Mulla on kyllä sen verran klementiini, etten muista milloin, mutta sen kyllä tiijän että missä. Pitäiskö se papa muuten ottaa vuosittain? vai joka toinen vuosi?? täytyypä käydä googlettamassa.

Voi, miten me pärjätään ilman Jazzia, kokonaiset kaksi päivää??? :-(

Senoralle pahoittelut tai toisaalta...voipi reissusta tulla hauskempi näin. Kolikolla on kaksi puolta ja defenssillä ainakin ne saa aina käännettyä sille paremmalle puolelle;-) Onhan se nyt ihan eri nautiskella auringon lämmössä valkkaria tms. kuin kivennäisvettä :-D

Pikku2:lle toivotaan paljon hyviä muniksia! :-)

Mulla on täällä ollut nyt vaakakupisssa jotain ihan muuta kuin oma paino!
Mä olen todella pohdiskellut, että onko tämä palstailu sen arvoista, mitä tästä vastapainoksi saa. Vaakakupit ovat vielä tasan, mutta katsotaan kumpaan lopulta kallistuu. Todella muistunut mieleen tässä viime päivinä, miksi muinoin kesäkuiset05 siirryimme suojetulle osastolle ;-)
Miksi ihmeessä sellaiset ihmiset taustailevat täällä, jotka ovat sitä mieltä, että me "lapselliset" olemme vahingoniloisia niille, jotka eivät vieläkään tärppiä saa??
Ei voi pieni ihminen ymmärtää!

Tehis dpo1 (näyttää paremmmalta kuin se kierron pituus, kiitos Jazz vinkistä)

heiiiiiiiiiii Tehiksellä ollut ovis.. Illalla mietin että mitä liikkuu ihmisen päässä, taustaillaan keskustelupalstoja ja ruvetaan haukkumaan tuntemattomia ihmisiä. vai onko sittenkin että joku on tunnistanut kirjoittajan ja on jotain hölökohtaisia kaunoja ...

Niinpä niin... ei meillä kai valkkaria, eikä kivennäisvettä parvekkeella nautita... Tyhjään vatsaan pitäisi ottaa konjamiini, jotta bakteerit sais kyytiä. Sitten aamupala, teetä ja voi/paahtoleipää. Ja kun aurinkokin näyttää nousevan, niin parit oluset partsilla, jotta päivä saadaan käynnistymään.. Illalla kun ollaan käyty syömässä, jutellaan parvekkeella ehkä yhden rommipullollisen verran... voiiiiiiiii ... ja vikko vielä pitäis täällä talvessa kärvistellä...

Älä Tehis lannistu. Juttujasi on kiva seurata. Ja jos saisi valita, niin ennemmin palstailisin kuin seuraisin kauniita ja rohkeita..... Teillä taisi illalla petivaatteet pöllytä!

Juu, ei ole kyse lannistumisesta. Mun elämää ei saa pilalle noin onnettomien ihmisten jorinat :-D Lähinnä kyse on nyt vaan siitä, että on tämä todella SEN ARVOISTA. Mulla ei oikeassa elämässä ole vihamiehiä. Joskus teininä oli, kun vein yhdeltä noita-akan näköiseltä tytteliltä poikaystävän nenän edestä :-) No, sekin kääntyi sitten myöhemmin hänen onnekseen ettei tuota poikaa&sydänsuruja itselleen saanut, nimittäin tuo poika kuoli kevytmoottoripyörällä vuotta myöhemmin. Että ei taida hänelläkään enää kauheasti kaunoja olla minua kohtaa ;-)
Eli kyllä nämä taustailijat taitaa ihan tuntemattomia pommitella!
Ehkä kannattaisi palstailla lapsettomien puolella, niin ei olisi näitä ärsyttäviä "lapsellisia" ihmisiä.

No, kaksi viikkoa, niin häippäsen täältä joka tapauksessa ;-) :-D

Kyllä nyt Senora vihertää täälläkin :-) Voi himskatti tuota sun kuvaustasi tuosta päivästä etelässä. TAHTOO KANS! :-)

Mietin tuota kuinka usein...
pari kommenttia, lainausta netistä.

*
Papa-näyte pitäisi ottaa vähintään viiden vuoden välein. Tutkimus voidaan tehdä terveyskeskuksessa ja paras ajankohta on kuukautiskierroon loppupuolella, mieluummin 20.-24. päivänä normaalissa 28 päivän kierrossa.
*
Optimaalinen näytteenottoaika on hedelmällisessä iässä olevalla naisella vähintään viisi päivää ennen kuukautiskierron loppumista ja vähintään viisi päivää ennen seuraavien kuukautisten alkamista. Näyte tulisi ottaa kaksi päivää viimeisen yhdynnän jälkeen, mikäli mahdollista. Irtosolunäyte voidaan ottaa myös raskauden aikana.
*

Tehikselle:
Olisin voinut kuvailla vielä enemmänkin, mutta hehkuttelen tuolla matkalaukun puolella. siis jos sinne täältä elleistä kerkiän.

Olet siis päättänyt siirtyä odottajien puolelle. Pitäiskö mun tehdä sama päätös?? peukkua päälle?

Huomenia! Pahoittelut Senoralle tädistä, mutta kuten täällä on jo todettukin niin nyt on ainakin kunnon reissu tiedossa! Kyllä ihanalta kuulostaa, ei voi mitään. Meidän talvilomasuunnitelmat on sillä asteella, että joka päivä mietitään, mihin mentäis ja aina tulee mieleen uusia paikkoja ja sitten ei osata päättää halutaanko mennä jonnekin kaupunkilomalle vai jonnekin lämpimään (kovin kauas ei kyl ehdi lähteä, kun on vain viikko lomaa).

Siis Tehis mitä, mitä täällä on tapahtunut? Olen nyt vähän ulkona... Jonkun asiattoman nyyhnyyh viestin huomasin vanhasta ketjusta, mutta oliko täällä jotain muutakin? Mutta ei kai niistä kannata välitää? On se aika surullista, että jonkun tarvii pätevöityy sillä, että haukkuu tuntemattomia ihmisiä keskustelupalstoilla. Mutta jos oikein pahalta alkaa näyttää, niin minä ainakin voin siirtyä suljetulle keskustelupuolelle.

Antzi; hieno alku sun painonpudotuksessa :)! Tsemppiä jatkoon! Ja Ruusallakin on karkkilakko, voi vitsit, miten sinnikkäitä olette!

Peetu; minulla oli kaavinnan jälkeen vähäistä vuotoa (siis vähäisempää kuin normaali menkat), kaikkein eniten tuli juuri silloin kaavintapäivänä . Ja tuosta yksien menkkojen odottamisesta; minulle silloin sanoi sekä kaavinnan tehnyt sairaalalääkäri että yksityinen gyne jälkitarkastuksessa, että kannattaa odottaa yhdet menkat. Minä ainakin yhdistin sen siihen, että, kun on kaavittu, niin on parempi odottaa.

Jazzille mukavia koulutuspäiviä! Onhan se ihan kiva, että heti pääsi haastatteluun, vaikka en kyllä usko, että ihan heti ensimmäinen paikka tärppäis, mutta tuleehan ainakin jotain muuta ajateltavaa, kun voi miettiä tota työnhakua. Jotenkin tuo älytön kierron pituus latistaa tätä yritystä :( Tuntuu siltä, että mitä turhaan tässä tahkotaan, kun onnistumismahdollisuudet on kai lähellä nollaa. Mutta sain sen gynen ensi maanantaiksi, toivon todella, että sillä olisi jotain fiksua sanottavaa.

Pikku2:lle pidän myös peukkuja! Muuten, jos haluat vastata, niin voisitko kertoa kauan teillä oli yritystä ennen kuin siirryitte hoitoihin? Olen yrittänyt etsiä tietoa jostain, että katsotaanko julkisella puolella, että olemme jo yrittäneet vuoden vai laskevatko he, että keskenmeno on onnistuminen ja vuoden yrittäminen aletaan laskemaan vasta siitä? Tietäiskö joku? Yksityiselle puolelle me varmasti päästäisiinkin jo pian? En tiedä, aika menee vaan niin kamalan nopeasti, oikeasti on järkyttävää huomata, että ensi viikolla on jo helmikuu ja vuosi on jo kulunut...Täytyy nyt katsoa mitä se gyne sanoo ens viikolla ja miettiä sit sen jälkeen, pitäiskö lähteä jonnekin muualle?

Mutta upea pakkaspäivä on tulossa, joten nauttikaamme siitä eli mukavaa päivää kaikille!

Tuuli

senoralle pahoittelut ja halaus päälle : )

Karpolle kirjoittaminenhan kuulostaa oikein hyvältä idealta. Saatais sitten savustetut poropaistit korvaukseksi kohtalostamme ; ). "On se niin väärin kun yhteiskunta ei ...."

Edelleen hieman tuota pohdintaa tuosta ammattihenkilökunnasta. Niin jos tosiaan km ovat arkipäivää, niin miksi sitten ko. henkilökunnalla on oikeus näyttää leipääntymisensä, kun taas esim opeilta moinen heti kielletään, vaikka samoja asioita vuodesta toiseen opetetaankin. Plääh, taitavat olla väärällä alalla nuo alan ammattilaiset kun ei empatiaa löydy.

Ruusa

Ai niin Ruusan pohdintoja piti kommentoida, että olen samaa mieltä kanssasi. Mielestäni on ihmeellistä, että jos kerta keskenmenoja tapahtuu niin usein, että miksi hoitohenkilökunta ei sitten osaa suhtautua niihin ja miksi heillä ei ole antaa selviä ohjeita km:n kokeneille. Meitähän on toki erilaisia ja jokaisella on oma historiansa ja oma suhtautuminen kokemaansa keskenmenoon, mutta eikö ne siellä sairaalassa tai neuvolassa voisi edes kysyä, että miltä sinusta tuntuu, tarvitsetko keskusteluapua ym? Kai niitten nyt pitäisi jotain empatiaa pystyä osoittamaan?

Kiva kun on juttua taas riittänyt :)

Hmm, vai tomaatteja. Onneks mun mies syö niitä kyllä ihan oma-aloitteisesti ja mielellään. Noita pähkinäjuttuja mäkin olen miettinyt ja muistan kuulleeni, että muutama päivässä pitäis syödä. Mulla on vaan paha tapa sitte mättää niitä urakalla, ei jää siihen muutamaan.. ja vatsa ei oikein tykkää isosta annoksesta. :/.

Senoralle pahoittelinkin jo WABin puolella..ja kyllä tuo reissukuvaelma kuulosti aivan upealta! Ite en ole ikinä reissannut Eurooppaa pidemmällä, en ole niin kauheen innostunut matkailusta. Mut varmaan kun kerran kävis jossain, niin haluis aina vaan uudestaan, eikö?

Peetuko se mietti, että onko eroa kaavinnan ja ei kaavitun keskenmenon jälkeen tauoissa. Mulla ei kaavittu, kaikki tuli parissa päivässä ulos ja kohtu oli ihan "terve", mutta yhdet menkat käskettiin silti odottamaan. No, ihan mielellään ne toisaalta odotti. Nyt ei sitte tarviskaan enää tulla!

Pikku2:lle edelleen tsemppiä ultraan, toivotaan, että näkymät on hyvät!

Ja Jazz joutuu kärvistelemään koulutuksessa kaukana meistä.. itelläkin oli illlalla monta kertaa lähellä, etten lähtenyt kotona konetta aukomaan, mutta sain pidettyä itteni kurissa:) -meinaa välillä karata vähän käsistä tämä homma!

Omaa I.I. Eilen kouri ihan huolella illalla kohtua, tiedä sitten mitä oli, veti ihan kumaraan mut.. aamulla vielä kouraisi muutamasti. Aattelin sen niin, että kroppa reagoi yhtäkkiseen kohonneeseen keltarauhashormoniin *tohtori Omppu analysoi..* Pieniä toiveitahan tietysti heräsi myös mahd. kiinnittymisen suhteen, mutta.. eipäs nyt mennä asioiden edelle! Ei tarvi sitte peruuttaa häntä koipien välissä. Tai onhan se häntä sitten taas laitettava koipien väliin, jos ei ole onnannut, if you know what I mean ;).

Ihanaa pakkaspäivää tyttelit!

Taas olis sitä lehmää tarvittu. Yhdeksän litraa maitoa kannoin tällä kertaa :-)
Ja tomaattejakin oli korissa, vaikken tuota juttua vielä kerinnytkään lukemaan... Meillä syödään muutenkin paljon hedelmiä ja kasviksia, koko perhe. Jopa mies tykkää!

Ompulla kouristelee. Hmmmmm. Toivotaan, että olis sitä!
Mun mielestä ei ole synti ollenkaan pitää niitä toiveita korkealla. Parempi niin päin. Jos jo valmiiksi ajattelee, ettei kuitenkaan natsaa, niin mahtaakohan tuo ainakaan asiaa auttaa. Psykiikka, psykiikka :-D

Kyllä tuo matkakärpänen helposti puraisee. Meilläkin isäntä oli sitä mieltä joskus, että hän ei taatusti minnekään etelään lähde. Hän joutuu työn puolesta aika paljon olemaan maailmalla, joten oli asenne koko matkusteluun jossakin vaiheessa aika negatiivinen. Mutta kerran kun sen sai etelään, niin eihän sitä sieltä enää pitäsi mikään pois... Paitsi tuo rahan kohdentuminen johonkin ihan muuhun kuin matkakassaan :-D

Niin Tuuli, et jäänyt mistään kauhean tärkeästi paitsi. Täällä oli vaan viikonloppuna aloitettu mulle ihan oma ketju, jossa mut todettiin tyhjäntoimittajaksi, kaikkitietäväksi, egoistiksi jne jne. ;-) Tuo ketju vissiin eilen hävitettiin kokonaan.

Tuuli, taas lohduttelen sua. Muista minut, kun ajattelet sitä, että voiko pitkällä kierrolla saada lapsia ollenkaan :-) Mutta varmasti lääkäri osaa sanoa tähän jotain vähän viisaampaa ;-) Miten kauan teillä nyt yritystä onkaan takana? Ja oliko sulla yksi keskenmeno, ei näy nyt tuo lista...

Olen lukenut, että tuo monirakkulaisuus lisää riskiä myös keskenmenoihin. Eli ne munasolut kai eivät ole sitten kunnollisia ja siksi varmaan keskeytyy. Sen takia varmaan olis hyvä saada ne munasolut jollakin tavalla kunnollisiksi, lääkityksellä tai dieetillä. Mulla siis tietääkseni vain yksi km. Onhan niitä saattanut olla ihan varhaisia, kun en kauhean ahkerasti testaillut silloin ennenkään. Jos sulla Tuuli todetaan tätä samaa vaivaa, niin kantsii ottaa puheeksi tämäkin puoli.
Mutta kai sitä pitkää kiertoa voi joku muukin aiheuttaa???

Vai semmosta oli joku pienessä päässään keksinyt...no eipä me niistä välitetä! Ihmetellä vaan täytyy.

Kiitos Tehis lohdutuksesta! Yritän kyllä kaikin tavoin pitää mielessä sen, että onhan täällä muitakin pitkäkiertolaisia, jotka ovat onnistuneet! Mutta se on tämä kuuluisa omanapaisuus ja itsesääli, joka on taas viime päivinä vallannut mielen:( Odotan nyt vain sitä ensi maanantaita; jotenkin väsyttää tämä asian vatvominen. Taidanpa vaihteeksi miettiä sitä tulevaa lomaa! Niin joo siis yksi keskenmeno minulla on ollut ja kohta tulee vuosi yritystä täyteen, mutta eihän me olla koko sitä aikaa aktiivisesti voitu yrittää, kun siihen keskenmenorumbaan meni kaikkineen kumminkin aikaa. Minulla km oli tapahtunut joskus 6-7 viikoilla, mutta huomattiin vasta 10+ viikolla ja sit siitä vielä 4 päivää kaavintaan, jälkivuoto + jälkitarkastus eli menihän siihen viikkoja. Ja tosiaan silloin syyskuun loppupuolella gyne sanoi, että puolen vuoden päästä tule takaisin, jos ei ole tärpännyt. Eli se aikahan täyttyy vasta maaliskuun lopulla, mutta siitä huolimatta menen nyt kumminkin...

Tuuli

Kiitos kaikille hengessä mukana olleille..

Ultrassa siis käyty ja tulos oli seuraava.. Puhdas ja siisti kohtu, tilanne hyvin normalisoitunut.. Munarakkuloita oli 14, jotka ovat tähän mennessä reagoineet Gonal-F:n. 4kpl 8mm, 7kpl 9mm, 2kpl 10mm ja 1kpl 11mm.. Pienempiä oli sitten runsaasti.. ja niistäkin voi vielä jokunen ehtiä mukaan, mutta isompien kehityksen tahdissa eletään.. Lääkäri totesi, että samalla piikkimäärällä jatketaan, torstaina aloitan myös Cetrotide piikityksen ja perjantaina seuraavan kerran ultraan.. Perjantaina selviää tehdäänkö punktio(munasolujen keräys) ensi viikon tiistaina, keskiviikkona vai torstaina.. siitä sitten pari päivää ja tuoresiirto.. ja sitten jännäämään..

Tuuli: Meillä on esikoinen 4v. ja hän tärppäsi(kamala sana) toisesta yrityskierrosta.. Pikkukakkosta ruvettiin yrittämään kun esikoinen täytti yhden vuoden.. siis jätettiin ehkäisy pois.. ja ajateltiin, että tulee jos on tullakseen.. Helmikuussa tulee vuosi täyteen kun on ensimmäisen kerran käyty Fermedi-klinikalla.. Julkiselle puolelle menoa ei edes harkittu.. Neljä inseminaatiota takana, kaikki negaa.. Yksi punktio josta tuoresiirrolla nega ja pakastesiirrolla(2 alkiota) yksöisraskaus, joka päättyi km 18.12.06.

Että tällaista täällä.. Ihana aurinkoinen "kevättalvinen" sää ulkona.. Harmi vaan, että kurkku on niin kipeä, etten kykene ulos lenkille.. Toivottavasti tämä menee ihan huililla ohi eikä ärtyynny taudiksi asti..

Unohtui..

Piti kommentoida tuota km jälkeen yksin jäämistä.. Fermedi-klinikalla ns. keskustelut keskenmenon jälkeen ovat ilmaisia.. Käytiin miehen kanssa seksuaaliterapeutille purkamassa pahaa oloa ja minua se helpotti suunnattomasti.. Muutaman päivän mies mökötti.. Miehinen EGO ei kestänyt, kun nainen oli mukamas minun puolella ja häntä vain haukuttiin.. Nyt jälkeen päin ajateltuna mies kävi tilanteen läpi niin.. Hänen piti saada jostain syyllinen ja nyt elämä taas hymyilee.. Ollaan taas läheisempiä kuin koskaan!

On se varmaan itsestäkin kiinni.. Kannattaa ottaa selvää ja vaikka vaatimalla vaatia ammattikuuntelijaa.. Hän on kuitenkin puolueeton ulkopuolinen ihminen ja häneltä saa monee asiaan miettimisen aihetta.. Eikä kaikkea pidä ottaa niin pilkulleen, mutta kuunnella kannattaa aina.