Kermit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 23.1.-06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aamuja,

en olekaan huomannut tuota ideakeittiölinkkiä, mutta tuollahan se näkyy killuvan ruudun yläreunassa. Siellähän on näkyvissä kaikkea muutakin mielenkiintoista. Itse olen tietty niin tuore kirjoittelija vielä, että silmät ei rekisteröi mitään muuta kuin vauva-alkuisia tekstejä :-)

joo, täällä syödään foolihappoa ja rautaa, kun on aika alhainen toi Hb ja greippimehua on nyt juotu joka aamu. Toivotaan vielä, että km:n jälkeiset hormoonit auttaa raskautumiselle. Ja kun muistaisi olla vielä stressaamatta tästä vauvaprojektista :-)

Tatti: varmaan loistava paikka toi reseptinurkka.. Mutta kokeileppa wapilla.. ;-D! Kännyn ruutu minimaalinen, meil kun ei konetta ole.. Outoa nykypäivänä eikö?! Joten kännypelillä täällä hengaan! Ajellaan just kohti turkua, hautajaisiin. Palailen tänne kun ajellaan takasinpäin iltapäivällä..

Heippa kaikille!

Tyhmänä kyselen, mistä tota foolihappoa saa?
Onx tää nyt sitä pöpiyttä.

Sannalle: VOi. Mä en muistanut enää,et sä Wappailet.
Meilläkään ei ole tulostinta, eikun ...äh!... mehän ollaankin nyt virtuaaliyhteydessä palstan kautta... joo...silloin pitäikin tietää toisen s.postiosoite ja sulla ei....no joo....
SELKOKIELELLÄ: Siellä on kohta; tulosta resepti ystävälle.
(Vinkkinä muuten vaan.)

No, palailen astialle myöhemmin.

Kaali ja muut virheät kasvikset sisältävät runsaasti foolihappoa. Kasvisten foolihappo tuhoutuu ruuan valmistuksessa, säilönnässä ja pakastuksessa.
Eli tuoreina kannattaa syödä. Ja jos ei muuten onnistu, niin sitten pilleripurkista :)

Kiitos vinkeistä!

Pidän kyllä parsakaalista ja tavallisestakin, mutta useinhan ne ovat ruoanlaitossa keitettynä. Vihersalaattiakin syön useamman kerran vk:ssa. Oli vain sanana vieras tuo foolihappo.

Mitenkäs, uskaltavatko vierailevat tähdet tulla ketjuun mukaan, vai onko se tällä hetkellä ajankohtaista?

Heips kaveriit:)

Täältä koulun penkiltä äkkiäkirjoittelen. Soittelin tänään lääkärille, mutta eivät päästä minua ennen jälkitarkastukseen...pitää edelleenkin käydä siellä labrassa pissinäytteen antamassa. Mulla meniaan ne menkat kesti vaan 2 päivää, mutta pientä tiputtelua on ollu, mutta että isoja siteitä ei tarvitse edes. Niin sitten vielä alaselkä on alkanut olemaan kipeä. Niin olisin halunnut sinne lääkärille selvittämään mikä mättää...
Ensin raskaustestiin ja sitten vasta soittelemaan lääkäriaikoja.
Kait se on vaan mentävä sinne labraan:)

Niin tuosta foolihaposta, mulla ainakin on ollut apteekista niitä tabletteja, mutta on loppunut jo aikoja sitten.
Pitäisi hakea niitä lisää:)
Sinkkiä jo napsuttelen napaan ja vitamiiniä.Jos vielä sitten niitäkin, ei ainakaan pahitteeksi ole:)

Tatille: kirjoittelen sinulle illalla, kun pääsen omalle koneelle:)

Mites muilla menee?
Tuliko tiuhtille plussa?

Anu, olitpas nopea. Luin muita otsakkeita hetken ja tulin vielä tänne.

Meinasinkin laittaa jo äsken, et vastaan sun juttuihin illalla, kun kuiteskiin oot vielä koulus, mutta että kirjoittelitkin sieltä.

Jeps, nyt on hyvää aikaa kirjoitella, kun on tietotekniikan tunnit:)
Tuttua asiaa käsitellään:)

Vastaan tatti sulle sitten kun kotiudun:
Eli joskus tossa kahdeksan jälkeen kotosalla olen.

Iltaa kaikille,

voimia Sannalle, hautajaiset on maailman surullisimpia asioita =( !

Asiasta kuudenteen eli omaan napaan..En ole vieläkään testannut ! Töistä tullessa meinasin kurvata apteekin kautta, mut en sittenkään.. Ajattelin perjantaina tehdä testin, joten jos olisin sen jo ostanut, en kuitenkaan olis malttanut olla sitä tekemättä...
Mutta edelleenkään ei tädistä näköhavaintoa.. Jotain tuolla masussa on kuitenkin tekeillä, kun nippailee välillä kovastikin.. Ja rinnat on ehkä himppasen verran kipeemmät kun aiemmin.. Pahasti alkaa toivonkipinät jo nousta korkeammalle.. Toivottavasti en tule alas heti kohta ja rymisten =)

Mukavaa keskiviikkoiltaa kaikille,
toivoo Tiuhti

Moi kaikille!

Niinhän se vähän meni.Km jälkeen rupesin syömään pillereitä.En ollut valmis vielä uuteen koitokseen.Lopulta vauvakuume vei voiton.
Mulla on kp 24/26-32, mut oon satavarma ettei junnua ole tulossa vaikka yritys on ollut hyvä 10.Ei yhtään oireita edes sinne päin.
Vielä vajaa 2 kk ja pääsee rentoutuun viikoks.Sen jälkeen rupean kokeileen kaiken maailman niksit,mitä vaan oon kuullut...
Hyviä niksejä?Joku sanoi et kylmä laittaa juniorit liikkeelle. Hmm...rupeaiskohan toi mun muru harrastaan avanto-uintia.Ukko parka joutuu vielä hermoparantolaan mun niksien kans :)

Jepulis!

Otetaanko kaikki joku poppakonsti pesti? Tehdään yhteinen lista kaikista konsteista ja katotaan kellä tärppää tietyn ajan sisällä? no joo. Vitsi vitsi. ( Haluaisin kyllä uskoa vielä löytyvän apuva.) Tämä ei ollut siis herja vaan omaa huumoriani. ( ;

Kerroikin jo Anulle, et ystäväni on kirjakerhossa ja tilattiin jotain terveys- ja ravinto-opaskirjoja. Minulla on myös kirja siitä, miten tulisi syödä oman veriryhmän mukaan.

Tatti.. Miten pitäisi syödä jos veriryhmä -a?! Mihin perustuu? Alkoi heti kiinnostaa..! Kylläpä oli pitkä päivä, oltiin turussa pappan hautajaisissa. Autossa tuli istuttua yli 4h tänään.. Kamalan väsy nyt, öitä!

Tatti hei,voisitko tutkailla sitä kirjaa ja kertoa mitä mun erityisesti kannattaa syödä.Oon O veriryhmää.Katotaan vaan niin suositellaan sellaista mitä en voi sietää...

Taidan ruveta kerään kaikki niksit ja nitoa niistä oman raskaaksi tulemisen taidot oppaan.Jos sitä ei ajattelis raskaaksi tulemista niin ahkeraa ku ois nidottavaa.Kyl mä taas oon yks äly ja väläys!

Koitahan Tiuhti pitää ajantasalla.Ihan tässä alkaa jännittään sunkin puolesta.Pidän peukkuja pystyssä et tulee oikein hehkuvaa plussaa!!!

Tatille: Millaista minun:) veriryhmä on +a?
Nyt sitten kaikki on kohta tohtori-tatin kimpussa kysymässä poppa konsteja?
Hyvä vaan että tälläisetkin jutut huomioidaan:)!!

iltaa vielä kaikille!

Mä vastailen, Sanna ja muut huomenna. Kirjassa monta sivua tekstiä ja taulukkoja, joten luen ensin vähän ja katon jos saisin tehtyä tänne jonkun tiivistelmän; ensiksi siitä -a :ta vaikkapas.

Öitä!

tatti, kato O- kanssa :-)

Jopas meillä on jännättävää. Mitä kertoo anun testi? Entä mitä kertoo meille Tiuhti? :-) Toivottavasti kuullaan hyviä uutisia.

Minun raskautumispoppakonstit olivat edellä. Kaikista parhain taitaa olla tuo stressaamattomuus asiasta, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Niin ja kyllä mä tietty touhujen jälkeen nostan jalat seinää vasten väh 10 minuutiksi :-) Olenkin huomenna työmatkalla, joten minua ei taida täällä näkyä. Pe -iltana sitten. Öitä!

Heissan kaikille!

Mä kerkiän vasta illalla vastailla teille. Näkyy muutkin olevan kiireisiä, kun on pudottu otsakkeella jo sivun alareunaan. No tästä se nousee taas.

Joudutte jännäämään iltaan.

Tatti.. Muista et lupasit katsoa ensin -a! ;-D! Upea talvipäivä alkaa pikkuhiljaa hämärtää.. Poika nukkuu, tyttö leikkii barbeilla.. Ihana oma hetki! Pitäs pohtia mitä tekis tänään ruuaksi.. Tuntuu et aina on niitä samoja sapuskoja..! Palaan illalla. :)!

Heissan kaikille,

pientä tilannetiedotusta tähän väliin, eli tädistä ei näy jälkeäkään =) On tainnut eksyä pahasti matkallaan meille.. Ei vaan, huomenaamulla otan ja testaan. Tuli tulos mikä hyvänsä, niin ilmoitan sen tänne heti kun ehdin. Ai kamala, kun jänskättää! Mutta sillee positiivisella mielellä kuitenkin!

Mitäs sille Anulle, joko sinä kävit testailemassa?
Nyt syömään makaronilaatikkoa, palailen myöhemmin uudestaan..
Tiuhti

Joo, kävin tänään pissaamassa ja huomenna pitää soittaa mikä tilanne, mutta ihan tuntuu etten ole, enkä oikeastaan odotakkaan sitä plussa uutista, kun kumminkin noi menkat kävi oleilemassa... Ajatus on koko ajan että joku on vialla...
Mutta huomenna toivottavasti saan sitten aikoja lisätutkimuksiin:)

Tiuhtille peukkuja!!! Plussa se sieltä tulee:)

Huh, huh, pitäis tässä yksi tehtävä vielä täydentää ja sitten voisi löysätä ohjakset ja mennä katsomaan telkkaa.
Vielä huominen koulupäivä...
Onneksi tytön vesirokkokin on jo alkanut heltiämään:)

Heippa kaikille!

No, tässäpä tulee jonkinlaista koostetta. Ensiksi nyt pääosin kahdesta kysytystä veriryhmästä eli a:ta ja O:sta.

Monet tietävät olevansa joko miinus tai plussa ""merkkisiä"". Tällaisilla veriryhmien sisäisillä alaryhmillä ei kuitenkaan ole suuria merkityksiä. ( näin tässä sanotaan.)

Kun ihminen syö ja elää v.ryhmänsä mukaisesti, hän pysyy varmemmin terveenpänä ja normaalipainoisena.
Veriryhmäanalyysin periaatteita ovat tunnistaa ruoka-aineet, jotka aiheuttavat huonovointisuutta, myötävaikuttavat painonnousuun ja aiheuttavat kroonisia sairauksia, kuten astmaa, päänsärkyä ja närästystä.
Ruokavaliota on hyvä noudattaa vähintään 2 vk, jotta muutokset alkavat näkyä.

""Yhden ruoka on toisen myrkky"".
Veren ja syömiemme ruoka-aineiden välillä tapahtuu kemiallinen reagtio. Lektiinit ovat valkuaisaineita, joilla on agglutinoiva vaikutus vereen (eli sellainen tahmea, liimamainen). Lektiinejä on esim. maksan sappiteiden solujen pinnalla, jotka sieppaavat bakteereja ym.
Ruoka-aineiden lektiinit käyttäytyvät samalla tavalla, kun syömme ruokaa,jonka sisältämät lektiinit ovat veriryhmällemme sopimattomia, alkaa verisolujen agglutinoituminen. Yhteensopimattomuus ruoka-aineiden ja veriryhmän välillä näkyy selvimmin ruoka-aineallergia oireina.
Jokaista syömäämme ruoka-ainetta eisilti tarvitse pelätä. Palkokasveissa, merenantimissa, viljassa ja kasviksissa on niin paljon lektiinejä, ettäniitä olisi vaikea välttää.

O-ryhmä, kaikista vanhin sai alkunsa ihmisen ilmaantuessa n. 40 000 v. ennen ajanlaskumme alkua ihmislajin ruokaketjun huipulle.

-Yleistä: Sopii hyvin eläinvalkuaista sis. ruokavalio.

A-ryhmä, kehittyi toisena yhteiskunnan muuttuessa maatalousvaltaiseksi.

Yleistä: Sopii parhaiten kasvisruoka ja salaatit.

A- tyyppi:
Painonnousua edistäviä ruoka-aineita:

- liha: sulaa huonosti; varastoituu rasvana
-maitotuotteet: heikentävät ravintoaineiden aineenvaihduntaa, lisäävät limaneritystä
- pavut: häiritsevät ruoansulatusentsyymien toimintaa
-vehnä: liikakäyttö; heikentää insuliinin tehoa ja energian hyväksikäyttöä

Painoa alenemista edistäviä:

-kasvisöljyt: tehostavat ruoansulatusta, estävät nesteenkerääntymistä kudoksiin
- soijaruoat: tehostavat r.sulatusta, ovat nopeasti elimistön käytettävissä
-kasvikset: tehostavat aineenvaihduntaa, parantavat suolen toimintaa
- ananas: tehostaa energian hyväksikäyttöä, parantaa suolentoimintaa

O-tyyppi:
Painoa edistäviä:

-vehnän gluteeni: väh. insuliinin tehoa,hidast. aineenvaihduntaa
-maissi: väh. insul. tehoa, hidast. a.vaihd. tehoa
-pavut: heikentää energian hyväksikäyttöä
-linssit: heik. ravinto.a. aineenvaiduntaa
-keräkaali: häirit. kilpisrauhashormoonin tuotantoa
-kukkakaali: häirit. k.rauhas.h. tuotantoa

Painon alenemista edistäviä:

-merilevä: sis. jodia, lisää k.rauhasen tuotantoa
- meren antimet: sis. jodia,lis. k.rauhasen tuotantoa
-jodisuola: -""-
-maksa: B- vitamiinin lähde; tehostaa aineenvaihduntaa
-punainen liha: tehost. a.vaihduntaa
-lehtikaali, pinaatti, parsakaali: tehost. a.vaihduntaa

Eräässä tutkimuksessa ilmeni, että:

A-ryhmään kuuluvia kehoitettiin lisäämään kuntoilua ja muuta fyysistä aktiivisuutta, he olivat tavallisesta väsyneitä ja voivat huonosti. Kevyehköt liikuntalajit, kuten jooga, pitivät heidät vireinä ja energisinä.

O-ryhmäläiset voivat erinomaisesti harrastaessaan tehokasta liikuntaa, esim. hölkkää tai aerobicia.

Kirja sisältää vielä tarkemmat tiedot pikkutarkasti ruokavalioista, ruoka-ohjeita, kunto-ohjelmista, teoriaa siitä mihin veriryhmäteoria perustuu ym. yhteensä 406 sivua.
Voi toisella kertaa tehdä listaa tarkemmin mitä ruoka-aineita kannattaa suosia, mitä ei.

Huomenia..

taitaa se täti sittenkin löytää meikäläisen luo =( Aamulla oli sen näköstä tuhrua pöksyissä, että jätin testaamisen suosiolla väliin ja odottelen suurempaa vuotoa =( Voi itku, ehdinpä taas jo antaa unelmille siivet turhan aikaisin..
Tää vetäytyy nyt nuolemaan haavojaan =(
Mukavampaa viikonloppua muille,
toivoo surullinen Tiuhti

Joo, elikkäs pissit on pissitty ja testin tulos julkaistu, kuten osata saatoin se oli nega, mutta en mitään plussaa oottanutkaan, kun olo on sellainen etten ole raskaana.
Joten sitten käyn otattamassa verikokeen tässä lähiaikoina ja sitten katsotaan onko tulehdusta missään. Pitäisi mennä yksityiselle katsomaan että onko kaikki ok, kun omalle lääkärille vasta saa aikoja kyseltyä kuulemma helmikuun lopulla. Kiva!

Mutta hyvää viikonloppua kaikille kermiteille!
Kirjoittelen tässä vielä kuitenkin joku päivä/ilta.