JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuitzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suzyco ihan turhaan vähätteli, mitä aikoo joulun eteen "ainoastaan" tehdä, listassahan oli kaikki mitä nyt jouluna tarvitaan! En siis ymmärtänyt, mistä perheenne jouluperinne tänä vuonna luopuu..??

Itse olen tällä viikolla tehny kans imellettyä perunalaatikkoa ja lanttulaatikkoa, porkkanaltk ostetaan kaupasta jos sitä joku halajaa... Rosolli kaupasta kans. Huomenna teen pipareita ja sitä lohirullaa josta säntsenkin puhui. Meiän äippä on tehny sitä jo monena jouluna, mut siihen tulee vain tuorejuustoa, ei siis homejuustoa lainkaan. Hyvää se niinkin on. Nää listaukset, mitä-olet-tehnyt-jo-jouluksi, on aika petollisia stressin kannalta. Itse ajattelin etten tee mitään, kaupastahan kaikkea saa valmiina, mut kummasti kun tässä on päivisin aikaa, on ihan mukavaa väsäillä keittiössä.

Täällä kans sellasia ihme kramppeja vatsassa yöllä kun herään vessaan! Outoo...ei kai supistukset sellasia oo?

Tää menis nyt miehen viekkuun, kerrankin vähän aikasemmin jo. Oltiin tänään uimassa, just siks et saisin nukuttua jo vähän aikasemmin ku vasta joskus 1-2 aikaan. Menee aamut sit niin pitkiksi helposti :ashamed:

Mitäs ootte hommanneet miehelle joululahjaksi? Mä tilasin netistä Vuorisen Juhan vaippaihottuma-kirjan, ku luki kesällä sen raskausarpia, ja toihan on jatkoa sille. Ainakin hymähteli lukiessaan vähän väliä ni tais tykätä ja toivottavasti tostakin. Sit ostin tänään teknisen alusasun....ku harrastaa hiihtämistä. Ja koiramäki-kalenterin ajattelin vielä hankkia. Että ihan pientä vaan...

Vauvahankintojen rahankulutuksesta en oikein osaa sanoa ku ei oo yhteen laskettu, vaunut noin 600e, vaatteita on osteltu jonkin verran, sit kaukalo 80e ja muu onkin ollu halvempaa, perusamme ja tuttipulloa sun muuta. Ei siis mitään rintapumppuja tai leluja vielä tässä vaiheessa, ne ehtii sit myöhemminkin. Ollaan siis tehty vain perushankinnat joilla pääsee alkuun. Hyvä niin.

MM:lle vielä onnea punatukkaisesta peikkotytöstä! :flower:

Pitkästä aikaa mäki kirjottelen nyt kun saan aikaseks, joka päivä kyllä oon ollu lukemassa teiän höpinöitä. Leikkauksen jälkeen menny kaikki hyvin, suurinpiirtein samoja vaivoja kun kaikilla muillaki. Mä oon ollu hiukka masentunu kun jäin 5 viikkoa ennen äippäloman alkua saikulle ja kannoin siitä kauheeta syylisyyttä ja huonommuuden tunnetta, lisäks musta on vaan aina tuntunu että mun viikot laahaa jossain jäljessä ja te muut ootte niiiiiiii iiiin pitemmällä kun mä ja ja ja, sekin tunne mennyt ohi onneks. Ja jotenki oon joutunu aika koville kun ootan yksin ja, eihän tämä helppoa ole....myönnän. Lauantaina aloin suihkun jälkeen vuotaa ihan suihkuna verta, mut kiidätettiin ampparilla sairaalaan, ampparipojat jo puhu että tän vuorokauden sisällä tämä vauva syntyy. No onneks vuoto tuli jostain kohdunsuun paikekilta eikä vauvalla ollu hätää. Mutta olin sisällä maanantaihin. Nyt mua sitten masentaa kun tämmönen takapakki tuli vielä tähän. Lisäks tämä vauva on perätilassa, mulla olis käännösaika 5.12. mutta tuskin ne alkaa kääntää kun oon vuodellu, mutta meen silti jatkojen takia. Lääkäri kysy sairaalassa että miltä musta tuntus jos synnyttäisin alakautta tän vauvan perätilassa. Mitä te ootte mieltä. Saan kyllä itse päättää mihin koen pystyväni. Tämä vauva kun ei käänny enään kun on parkkeerannu ittensä linkkuveitseksi. Jotenki tunnen epäonnistuneeni jos en synnytä alakautta, mutta sen käsityksen oon saanu että eipä täällä muutkaan synnytä vaan sektio on edessä. Mutta siis 5.12 tehään päätökset jatkolle ja jos päädyn sektioon niin päivä lyödään lukkoon.
Palailen astialle ens keskiviikkona.

Maija ja rääpäle 35+3

Huisin paljon onnea MM- pienen prinsessan johdosta.. :heart:

Mitähän tämä on puoli vuotta oon menny jo viimeistään 23:00 aikaan pehkuihin, mutta viime päivinä ei uni tunnu tulevan, ei sitten millään.. :(

Hankinnoista on ollut puhetta.. Täällä rahaa mennyt todella vähän, (kiitos anopin, joka välttämättä halusi ostaa rattaat).. Amme, turvaistuin, itkuhälyt ja sitteri on ystäviltä lainassa. Pinnis on isännän ja hänen veljensä vanha, josta vanhan maalin kesällä hioin pois ja lakkasin tumman ruskeella, päädyt tapetoitiin, joihin lakka päälle.. Hoitotaso on myös anopin perintöä. Liinavaatteet ja pinniksen suojan olen ommellut itse, kankaathan maksaa tosin.. Työkaveri antoi hänen lastensa vanhoja vaatteita jätesäkillisen, eiköhän niillä alkuun pääse.. Jotain pientä sitten itse kaupasta ostanut.. Eli rahaa mennyt n. 150 erkkiä.. Aika paljon olen itse tehnyt, mobilesta alkaen.. :) Mulla on ollut aikaa, kun saan työssäni kotona päivystää ja saikullekin jäin jo lokakuun alussa..

ENKULI: itellä vahva tunne et vauva syntyy noin kahden viikon sisällä, ollut jo kesästä asti fiilis, että 14.12 bebe syntyy.. No se jää nähtäväksi, toivottavasti nyt viikon tuolla vielä majailee.

Noh, kait se on maltettava mennä pehkuihin.. Hyvät yöt teille ja hyvää matkaa synnärille, jotka sinne menevät :D

Rillukka ja bebe

|O Huomenta. Ihana olo, verrattuna edelliseen yöhön, viimeyön nukuin toi hyvin (koska pissalla ravaamista ei enää lasketa, käy jo rutiinilla) Mötkylälle senverran, et olen jopa ite hurahtanut noihin Vuorisen Juhan kirjoihin ja se vaippaihottumaa on aivan huippu!! Oikeesti harva kirja saa mut ääneen nauramaan, mut se oli tosi hyvä. Kannattaa siis lukea itsekkin.
Hmm. tänään taidan lähtee vaik jouluostoksille ku poika menee eskariin. Et jos joku näkee sellasen kalpeen isomahaisen otuksen juoksemassa kassit kädessä, niin tämä siis tarkoittaa et oon yrittämässä shoppailulla synnytyksen käynistämistä :kieh:
vane ja vauva 40+1

MM-:lle ihanan isot onnittelut :flower: Ihana varmasti sellanen punatukkainen tyttö, mielessä on tietynlainen visio vauvasta joka on kuin pikku peikko :heart:

Palailen muiden höpinöiden kans myöhemmin paikalle...

Maija80; täällä on vauva kans perätilassa linkkuveitsiasennossa, mutta mulle sanottiin, että se voi vielä itse kääntyä raivotarjontaan! Puhuivat kans sairaalassa voimakkaasti alatiesynnytyksen puolesta, mutta mun tapauksessa se tyssäs siihen lantioröntgeniin, jossa kävi ilmi, että vauva ei perätilaisena mahdu alakautta mun lantiosta. Viimiseen asti siis katotaan josko vauva kääntyisi. Eilen vauva ainakin liikkui mahassa jotenkin tosi oudosti poikittain, en tiedä kääntyikö vai mitä, en osaa sanoa, mutta jotain normaalista poikkeavaa punkua teki.

Apuaaa kun te ootte kaik niin energisiä mammoja täällä! On kaikenlaista jouluostoksia ym -valmisteluja tehty ym... Mä olen ihan krämppänä; meinaan väsyttää aikast paljon ja tuntuu etten saa ittestäni oikein mitään järkevää irti. Samoin mun käveleminen on ihan tuskaisaa selkäkipujen takia. Kaikki vaan tuntuu niin hitaalta, hankalalta jne.. Että kyllä shoppailut on shoppailtu ja menot menty.. Kun ei enää autostakaan tahdo päästä ylös nousemaan.. :ashamed:

Margaret 38+0

Mötkylä: Mä ostin miehelle joululahjaksi sen Suomen Parhaat vitsit 2008 ja uuden lätkävarustekassin. Vanhasta kun vetoketju petti viime viikolla. ;) Kuinka sopivasti ennen joulua enkä ihan oikeesti ollu käyny rukkaamassa sitä. :D :saint: Tosin jouduin senkin jo paljastaa, kun eilen soitti isälleen ja kysyi oisko sillä ylimääräistä pelikassia niin huusin sitten appiukolle vierestä ettei sillä ole... :whistle: No, aikuinen ihminen onneks niin ei mene kuitenkaan usko joulupukkiin. :D Jotain pientä kivaa olen vielä ajatellut keksiä siihen viereen, mutta mitä se vaan sitten olis... :whistle: Ideoita otetaan vastaan :D Hankala tapaus tuo ukko, kun ei käytä koruja, eikä just lue eikä mitään mielimusiikkiakaan ole. Siis sellaista joka ois pakko saada... No, on onneks kuitenkin se kaks lahjaa ja sitten saa sen isyyspakkauksen ennen joulua... :)

Maija80: :hug: En osaa sanoa mitä ite tekisin sun tilanteessa, mutta sen tiedän että päädyt sitten mihin ratkaisuun tahansa, epäonnistunut et missään nimessä ole! :) Tärkeintä on saada pieni maailmaan niin että hänellä ja sulla on kaikki hyvin. :hug:

rillukka onkin ollut aikaansaava vauvan tavaroiden kanssa. :) Hyvä et ite oon jaksanu kattoo vaatteet, eli siis erotella esikoisen vanhoista ne pienimmät ja sitten laittaa ne ja äippäpakkauksen vaatteet kuntoon. :ashamed: Ja sen lisäks imuroin rattaat ja muunsin ne vaunuiksi (eli siis irrotin turvakaaren ja laitoin kantokassin paikalleen... :whistle: ). Niin, ja sitten löysin sellaisen vaunukoristeen, joka oli esikoisellakin ja alunperin on mun vaunuissa ollut, sellanen punainen sydän jossa lukee "älä koske minuun". :heart: Oli ihan pakko laittaa se kun kerran tallessa on. Mun äiti on varmaan ihan onnessaan kun sen sitten näkee vaunuissa killumassa. :)

Mulla alkaa olla tosi väsy tän odottamisen kanssa... :ashamed: Hävettää ihan, kun täällä on teitä joilla laskettuaikakin jo takana ja mulla se kuitenkin vielä edessä... :ashamed: Tänäänkään aamulla en itkuitta sängystä ylös päässyt... :ashamed: Naapuri tajus olla kyllä hiljaa, mutta kovin hyvin en silti sitten nukkunut. Väsytti, ja heräsin vielä kaiken lisäks siihen kun esikoinen kritisi miehelle kun ei saanut rämpyttää valoja omassa huoneessaan. :headwall: (tyttö siis ei saanut, isäntä kielsi. :D) Tuntuu että vauva ois laskenut nyt taas alemmas, ainakin erityisesti yön jälkeen tuntuu kuin häntäluu tippuisi hetkenä minä hyvänsä. :headwall: Edessä kipu ei ole ihan yhtä kova, ainakaan vielä, mut tuntuu kyllä. Ja säteilee sitten siitä sekä selkään, vatsaan ja nivusiin... :/ Ylösnousu lähes mahdotonta ilman apukeinoja... :ashamed: Ja vielä on toinen polvi alkanut kiukutella... En sitten tiedä voisko johtua siitä et vauva painaa johonkin hermoon tai jotain... Oli tänäänkin aamulla niin kipeä, et alkuun ei saanut liikutettua jalkaa kuin toisen jalan avulla. Eikä se vieläkään oo kunnolla vetristynyt... Enkä kuitenkaan eilen normaalia enempää kävellyt tai tehnyt muutakaan normaalista poikkeavaa... No, huomenna onneks se äippäpoli, niin jospa ne sitten antais jo ajan käynnistykseen... Ei viikonlopulle, mut heti maanantaille... :whistle: :D

Taisin eilen kehua et menenkin laittamaan vähän kynttilöitä palamaan ym. No, en sitten ehtinyt, kun tulin keittiöstä niin mies oli kynttilöitä jo sytytellyt valmiiksi. :heart: Sanoi sitten et kuitenkin tykkäät. :heart: Pelottavaa, sillä en ollu ääneen edes ajatellut kynttilöiden polttamista... :o =) Istuttiin siinä sitten sohvalla nyhjäämässä ja mietittiin, että ihan kohta on häistäkin jo vuosi... On se ihanaa muistella sitä päivää, kun toinenkin muistaa sen hyvänä päivänä ja kuin eilisen... :heart:

Taidan nyt mennä keittämään kahvia ja kirjoittaa sitten sen kirjeen jonka olen ajatellut kirjoittaa miehelle ja neidille. Se laitetaan sitten sinne isyys- ja sisaruspakkauksen yhteyteen, niin saavat sitten sen lukea ennen kuin alkavat penkoa tavaroita... :)

Shamandalie ja Torsti 38+3 :heart:

Shamandalie: Juu, kyllä itsekin on tullut kotona kavereitten kanssa oltua, mut hiljaisuus pidetty kyllä sitten illemmalla... =) No, meistä on moneksi. Valitusta vaan suosittelen, niin luulis rauhoittuvan meiningin...

Lapsiluvusta ollut puhetta. Meillä se jä aika suurella todennäköisyydellä tähän kahteen. Mä olen aina haaveillut kolmesta, mutta miestä sain lähes vuoden suostutella tähän toisen lapsen yrittämiseen...Esikoisella oli niin paha koliikki vauvana, ett mies oli ihan loppu niinkuin minäkin. Mut just eilen juteltiin, ett on ollut tytön kanssa aika ihanaa sen koliikin jälkeen... :D Mut tää taitaa olla sitten mun viiminen raskaus... :(

Jouluostokset hommattu kaikille muille paitsi mun miehelle... Mä en yksinkertaisesti keksi sille mitään... Ajateltiin sitten yhteislahjaksi kotiteatteria, mutta saa nyt nähdä...

Asrai: Kuinka voitkaan olla noin hyvä neulomaan... Olen kateellinen. Mä olen viimeksi seiskalla neulonut villasukat ja nekin alkoi purkaantumaan saman tien varpaista, kun pistin ne jalkaan. :ashamed:

MM:lle: suuri onnittelu prisessasta!!!! Ihanaaaaaaaaaaaaa :heart:

Nora79: Mullakin pukannut tuota vatsaoiretta ja kauan, mutta nyt on ihan kauhea ummetus iskenyt parin päivän sisällä... Ja se vasta mukavaa on... Ja mulla suolisto kanssa päästelee ihmeellisiä ääniä. Sen huomaa varsinkin yöllä, kun käy vessassa ja on ihan hiljaista...

(.): Ei supistele, ei mitään.... :kieh: Eli tasaista odottamista... Mä vaan koko ajan odotan, että koska alkais ne kunnon poltot... :D kauheeta, kun itselleen oikein toivoo sitä. Oikeesti mua pelottaa toi synnytys ihan hirveesti, mut haluaisin sen niinku alta pois... Mä koko ajan mietin, ett jos nyt synnyttäisin, niin parin päivän päästä pahin ois toivottavasti ohi...yms... Hullu taidan olla ajatuksineni... :laugh:

Joulusta vielä: Mä olen ihan hullu jouluihminen. Ollaan tytön kanssa jo kuunneltu viikon verran joululauluja ja viikonloppuna ajattelin alkaa leipomaan pipareita...yms... Meille tulee jouluna anoppi ja appi ja isopappa ja miehen veli (onx se lanko?). Mun siskon ja veljen piti tulla 500 km:n päästä, mut veli jää äitin kanssa jouluksi ja sisko saattaa joutua töihin, joten hänkään ei välttämättä tule, mut sinänsä helpompaa, ettei sitten tarvitse majoitella heitä ja passata erikseen... Mutta meillä on ollut vaan niin perinteistä tuo, ett mun sisko ja veli tulee aina tänne. Mulla on isä kuollut muutama vuosi sitten ja äiti on enemmän tai vähemmän alkoholisti... Riippuu minkälainen kausi hänellä on menossa... Nyt ilmeisen hyvä, kun jaksaa mullekin soitella ja antaa "äidillisiä" neuvoja... Tyttöä kun odotin niin äiti oli niin pohjalla, ettei sieltä suunnalta saanut minkäänlaista tukea, vaikka olis ehkä kaivannutkin... Ett kaikki te joilla on ihanat vanhemmat, nauttikaa ja olkaa onnellisia heistä. Ne on suuri lahja! isäni oli aivan ihana ihminen ja yh:na hoiti meidät kolme lasta aika monta vuotta, mutta syöpä vei... :'( jaahas, nyt tuli tämmöinen avautuminen sitten kesken joulujuttujen, anteeksi!!!! :ashamed:

Riikkuli 38+4

Vai olinkohan mä onnitellut jo?

Ja täällä edelleen. Eilen taas iiiiiihan vähän supisteli, mutta heti alkuunsa lopahti. Ei tää vauva halua syntyä koskaan... huomenna neuvola, jonka jälkeen ei varmaan seuraavaa käyntiä enää varatakaan, koska tosiaan se yliaikaiskontrolli synnärillä ens keskiviikkona. Voi vauva vauva, syntyisit jo.

Miehen porukat soitteli eilen ja mä olin kamalan lyhytsanainen :ashamed: Kun mua ei oikeasti enää naurata eikä huvita ollenkaan. Puoliksi leikilläni sanoinkin jo anopille, että ehkä me ilmoitetaan vasta sitten, kun ollaan kotiuduttu synnäriltä vauvan kanssa. Nyt vähän hävettää, mutta kun mä en jaksais nyt yhtään ketään ylimääräisiä. Oman isäni kanssa jaksan jutella, ja mieheni kanssa tietenkin, mutta en kenenkään muun. Ja mä sentään olen tosi sosiaalinen ihminen ja miehen vanhemmat on aivan ihania ihmisiä! Mikä muhun on mennyt?? No tämä vauvelin syntymän odottelu varmastikin...

joulumami kyselit minulta kaavoja (tms) isomman lapsen villahousuihin. Voi, valitettavasti mulla ei sellaisia ole antaa! :ashamed: Kun mä olen noita vauvan villa-asujakin vähän itsekseni soveltanut, en ihan tarkkoja silmukkamääriä enää edes muista. Jospa löytäisit jostain käsityölehdestä kirjastosta hyviä ohjeita?

pmmj, leukkarit pissinäytteessä voivat tarkoittaa tulehdusta, mutta jos alapesua ei tee huolellisesti, voi se olla ihan epäpuhtauttakin (esim. valkovuodosta johtuvaa). Toivottavasti ei ole tulehdusta ainakaan!

Joulusta on ollut puhetta. Mun sisarukset ja isä asuu Etelä-Suomessa, miehen vanhemmat täällä Kuopiossa ja ollaan täällä Kuopiossa tämä joulunseutu, kun vauvakin on niin pieni, että opettelua elämä hänen kanssaan vielä silloin on. Miehen porukat on vuokranneet tästä läheltä yhden kivan mökin, jonne mennään jouluaatoksi, viedään sinne sitten ruoat. Miehen äiti paistaa kinkun (tosin me paistetaan Uudeksivuodeksi oma kinkku :p ) ja tekee porkkanalaatikot ja lanttulaatikot. Mies tekee imelletyn perunalaatikon, minä piparkakkutalon (tänä vuonna teen muumitalon :heart: ja muumipipareita). Rosolli ostetaan todennäköisesti valmiina, samoin pikkuhörteitä ruoan kanssa. Miehen kanssa sovittiin, että kun ostettiin uusi pihvipannu ja digivideokamera, niin ei osteta tänä vuonna joululahjoja toisillemme. Koirille ostetaan jotain, samoin EHKÄ vauvalle, sekä tietenkin läheisille. Jouluksi tänne tulee myös miehen sisko perheineen (heillä yksi 1v7kk ikänen poika :heart: ), joten mukavalla porukalla joulua vietämme. Minä kyllä olen alkanut entistä enemmän tykätä joulusta, vielä kun äiti eli, oli meillä kotona joulut ihan suht kivoja, mutta toisaalta hyvin räjähdysherkkiä monestakin syystä. En halua koskaan sellaista omille lapsilleni.

Huoh, syntyispä jo.

- Asrai ja Tiitiäinen rv40+6 -

Riikkuli: Juu aina vaan pistetään valitusta jos aihetta on. Ihan varmasti. Just aamulla pihassa juttelin yhden vanhemman naisen kanssa, ja se kanssa sitä harmitteli tota meininkiä. Oli kuulemma hänkin silloin ensimmäisellä illalla soitellut bileistä tolle talo"poliisille" (hyvässä mielessä siis) ja hän kuitekin asuu muutaman kerroksen meitä ylempänä... Että kyllä se kuuluu ja harmittaa muitakin.. :whistle: Positiivista on, että tuo asukas ei omista asuntoa vaan on vuokralla, niin on helpompi saada siitä pois kuin omistusasunnosta... :) Ja :hug: , kiitos muistutuksesta että pitää olla onnellinen mikäli omistaa ihanat vanhemmat... Taas näitä elämän juttuja, joita ei edes ajattele kun kaikki on hyvin... :ashamed:

Mutta nyt sinne kahville...

:wave:

Riikkulin viesti olikin tullut tuossa välissä. Halusin vain pahoitella isäsi kuolemasta, vaikka aikuisia ollaankin, niin omia vanhempiaan (niitä jotka vanhempoia ovat todella olleet) kyllä kaipaa. Kuulostaa kylmältä, mutta minä en äitiäni osaa kaivata, en ainakaan vielä. Hän siis kuoli yllättäin keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Miehen porukat soitteli eilen ja mä olin kamalan lyhytsanainen :ashamed: Kun mua ei oikeasti enää naurata eikä huvita ollenkaan. Puoliksi leikilläni sanoinkin jo anopille, että ehkä me ilmoitetaan vasta sitten, kun ollaan kotiuduttu synnäriltä vauvan kanssa. Nyt vähän hävettää, mutta kun mä en jaksais nyt yhtään ketään ylimääräisiä. Oman isäni kanssa jaksan jutella, ja mieheni kanssa tietenkin, mutta en kenenkään muun. Ja mä sentään olen tosi sosiaalinen ihminen ja miehen vanhemmat on aivan ihania ihmisiä! Mikä muhun on mennyt?? No tämä vauvelin syntymän odottelu varmastikin...

Se siitä kahville menosta. :D

Mutta joo, tiedän tunteen. :hug: Mä muistan kanssa sitten jo yliajalla mennessä esikoista odottaessa että jos eivät pian lopeta kyselyä, niin sitten tulee kutsu aikaisintaan ristiäisiin. :kieh: Pahasti sanottu tai ei, mut jos eivät muuten usko että sä et vaan jaksa niitä kyselyjä vaikka pahalla eivät tarkoitakaan... Ja jos heille aika on pitkä odottaa, niin kuinka pitkä se sulle sitten onkaan... :headwall: Anna mennä vaan ja sano mitä tulee mieleen, voit sitten myöhemmin laittaa raskauden piikkiin mikäli tarve vaatii... :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Shamandalie, kiitos sulle! :hug: Ei sitä oikeasti voikaan ymmärtää näitä kaikkia tunteita, ennenkuin itse kokee. Sitä mä miehellekin selitin eilen, ja mies onneksi ymmärtää. :heart:

Se on jo paljon et mies ymmärtää (tai on ymmärtävinään edes ;))

Kiitti asrai!!!! Kyllä sitä edelleen isää muistelee lämmöllä... :heart: ja ymmärrän sinunkin tilanteesi, jos ei osaa äitiään kaivata. itse olen välillä tuntenut niin suurta vihaa omaa äitiäni kohtaan (tehnyt niin hirveitä temppuja meille lapsille, ettei niitä voi edes julkisesti kertoa), etten tiedä miten hänen kuolemansa ottaisin... Kauhea sanoa näin, mutta en vaan tiedä... Olen kuitenkin yrittänyt aina antaa äitilleni anteeksi ja koittanut ymmärtää häntä ja hänen elämäänsä... joskus se vaan on ollut niin vaikeaa... :(

Shamandalie: kyllä ihanat vanhemmat on ihana omistaa... itse toivon, että pystyn antamaan lapsilleni rakkautta ja tukea aina kaikissa elämäntilanteissa ja olla läsnä, kun he ovat aikuisiakin... =) Onneksi mieheni äiti on mulle tosi läheinen... :heart:

Riikkuli taas...

huomenia tai onhan nyt jo päivä.

oon herännyt ennen kellon soittoo ku alkoi jalasta vetään suonta :laugh: ja sit ei enää uni tullut. nyt jalka kipeä.

eilen supisteli illalla tosi paljon ja alaselkä oli tulessa. kas kummaa nehän loppui sit.

eilen tuli äkki lähtö hammaslääkäriin ku hammas vaan katkes |O syynä yölliset hampaiden narskuttamiset. kivan laskun sain kotiin. no nyt on sit hammas korjattu ja toivotaan ettei tänään tuu ylläri laskuja.

mm:lle onnea kauheasti tytöstä :flower: :heart:

margaret älä välitä en oo itekkään saanut mitään aikaiseksi. tuntuu et päivät vaan kiitää ja lista pitenee mitä pitäs ostaa tai tehdä. mut jos vaikka viikonloppuna tai ens viikolla.

vauvan hankintoihin on uponnut aika paljon vaikka ei eka olekkaan, mut ehittiin jo kaikki antaa pois.

joulua pitäs alkaa laittaan kun jaksais vaan. jos vaikka viikonloppuna saisi jotain tehtyä. paniikki iskee ku tuo la on joulun tietämillä. meille tulossa aattona mun äiti, sisko ja isäpuoli. ja sit ukon äiti,isä ja sisko. ja tulevat vaikka olisin synnärillä.

ukolle laitoin lahjaksi kirjan, housut ja paidan. saa tyytyä niihin.

mut nyt jätän muillekkin tilaa kirjoittaa ja lähden poitsun kans ostaan kalentereita.

:hug: kaikille joilla on "eräpäivä" mennyt.

Heippa taas.

Asrai: Tiedän tunteen. Eilen anoppi soitteli ja tuli niin turhautunu olo, teki mieli vaan ärähtää että joo ilmotellaan sitte ku itelle sopii. Ja joulua tarttis revetä viettämään kuulemma muualle kuin omaan kotiin, nou vei. Mä en liiku minnekkää jouluaattona tai pyhinäkää jos on oikein kylmä tms vaan haluan viettää joulun oman perheen kesken. Avataan lahjoja yms. Mutta arvaatte minkälaisia kommentteja tuostaki tulee mut en jaksa enää välittää..

Tuosta vanhemmuusasiasta että ittee harmittaa joka ikinen kerta kun menee esikoisen kanssa hermot ja tulee sanottua tai huudettua tosi pahastikkin joskus. Pojalla on joku kausi taas menossa, testailee niitä selviä pelisääntöjä joiden olemassaolon tietää ihan varmasti. Aiheetta en hermostu mutta voi sitä omantunnon tuskaa riidan jälkeen ja mieleen tulee että vihaako poika mua kun kasvaa isoksi. Muistaako se vain kun äiti hermostui :ashamed: No anteeksipyynnöt esitetään joka kerta puolin ja toisin ja hommat sovitaan, ei niitä jäädä jankuttamaan. Ja epäselväksi ei jää ikinä se että rakastan poikaa ja että vihainen oon vain sen takia mitä hän teki ei pojan itsensä takia. Jos tiedätte mitä tarkoitan. Joo, tulihan purkauduttua.. tällast tää on varmaan vielä vaikka kuinka kauan, puntarointia mikä on oikein ja mikä ei. :|

Lapsiluvusta on ollu puhetta ja sitä ei voi tietää.. Mutta maksimissaan yksi enää tämän lapsen jälkeen jolloin lapsiluku on neljä. Ja pieni tauko kahden viimeisen välillä tulee olemaan, on jotenkin ollu henkisesti rankka tämä odotus, toki täs on kaikkee muutakin samaan aikaan, remonttijuttuja ja yhteisen ajan puutetta. Mutta tilannetta puntaroidaan sitten uusista kun siltä tuntuu.. :)

Arvakkaas kuka on syöny tänään jo 4 joulutorttua.. :p Jeps ja melkein hävettää jo.. mutta ku ne on niin hyviä!! :D

Napaan ei uutta, supistuksia ei oo tullu sen enempää ku aiemminkaa vaikka aika pienestä tuo vatsa kyllä kovettuu silleen kivuttomasti mutta sellaisia tehokkaampia ei oo näkyny. Pelkästään yskiminen näköjään saa mahan pinkeeksi mutta sellasta kunnon juilimista ei saa oikein millää aikaiseksi, niitä harvoja sitte vaan tulee joskus sen kummemmin yrittämättä.

Jeps mut meen nyt pois ku tyttö nukahti ja koitan itekki levätä hetken, vauvauutisia odotellessa.. tänne niitä ei tuu varmastikkaa viikonlopun aikana. Maanantain neuvolaa odotan että sais ajan sinne ä-polille. Viikonlopuksi on onneksi niin paljo suunnitelmia että maaginen "the day" menee ohi toivon mukaan sitä ees sen kummemmin ajattelematta..

:wave:

maukkis 39+5

Joululahjoista Pakko kertoa kun meille viime jouluna kävi niin että olin ostanut miehelle joululahjaksi oliko se nyt jonkun leffan minkä halus ja sitten siinä kävi tietenkin niin että joulun alla hän sitten alkoi puhumaan että eikö ostettais, eikö tilattas jne. ja sitten oli pakko sanoa että hommattu on jo, älä nyt tilaa toista mistään... No tämä joulunodotus meni siihen saakka hyvin, että kävästiin siellä etelässä... Mies on jo pitkään puhunut että haluaisi ostaa sen Housen dvd-boksin. No mä tilasin sen sille joululahjaksi ja nyt kun oltiin etelässä pelkäsin koko ajan että nyt se innostuu sitä ostamaan. No näytti jo hyvältä sen suhteen kunnes... Ukko oli kaupungilla ja soittaa mulle: "Ethän oo ostanu mulle housuja joululahjaks?" Minä että: "Housuja, en oo." " No hyvä, ei tarvi sitte palauttaa." No sitte mä menin hakemaan sen kaupungilta ja ekana kysyin että no millaset housut löyty? Ni mies ihan että :o mitkä ihmeen housut? Yllättäen olin kuullut väärin puhelimessa ja se kysykin että oonko ostanu Housen sille joululahjaksi :laugh: Kyllä nauratti taas nää omat korvat, pitäs varmaan pestä joskus. Eikä ees harmittanu vaikka lahja paljastu, olin siihen jo henkisesti valmistautunut :D Nyt sitte ois Houset kahteen kertaan, onneksi yksi tuttava täällä just sano että tykkää hirveesti siitä, annetaan se toinen boksi heille sitten...

Mulla on kanssa öisin vessareissujen yhteydessä sellasta kramppailun tunnetta mahassa, en tiiä onko sitten jo jonkinlaisia suppareita vai mitä.. Ja sitten tosi ärsyttävää kun mulla on alkanu varsinkin aamupalan jälkeen aina sattuu maha, kestää jonkun aikaa ja menee sitten ohi. Ja ällöjuttuna ihmettelen todella tuota suoliston toimintaa... Miten on mahdollista että vuorokauden sisällä vaihtelee ripulista ummelle? Hermo menee... Luulen että se on toi penisilliini joka sai mahan löysälle ja olin jo tavallaan tyytyväinenkin niin eikö se heti seuraavana päivänä taas pukkaa niin kovalle että huoh...

Jaaha, jos alkais leipomaan. Ajattelin väsätä muutaman tuollasen ihanan hedelmäkakun joita voi viedä joulutuomisina tutuille, kiva jotain tehdä mutta ei tuu syötyä niitä ite niin joutuu kaverit ja sukulaiset uhriksi :D

Huomenta taas!

Upea ilma ja unta melkein 12 tuntia vain yhdellä vessakäynnillä keskeytettynä takana :D . Kyllä nyt aamun pitäis alkaa mukavasti B) .

Riikkulille myös minun puolestani pahoitteluni isäsi kuolemasta näin jälkikäteen. Itse en osaa mitään kamalampaa kuvitella, kuin jonkun läheisen menettäminen. En uskalla edes ajatella, miten siitä sitten joskus selviää... :snotty:

Maija80: Kauhealta kuulosti tuo vuotosi :o . Onneksi ei ollut mitään vakavaa. Perätilasta: Meille sanottiin valmennuksessa, että perätilassakin oleva vauva synnytetään lähtökohtaisesti alakautta. Olin siitä ihan järkyttynyt |O . Ajatus kuulostaa kamalalta, mutta ihailen sua kyllä suuresti, jos siihen ryhdyt :hug: .

Mulle tuli melkein huono omatunto, kun lueskelin, kuinka paljon porukkaa Riikkulille tulee jouluna. Mä ilmoitin tylysti jo syksyllä omille vanhemmilleni ja miehen vanhemmille, että vauva on jouluna niin pieni, että me halutaan viettää joulua ihan vain oman perheen kesken. Olen myös kieltäytynyt kaikista kutsuista syömään tai kahville yms. Jotenkin rasittaa se, ettei kukaan ajattele, että ehkä MINÄ olen todella väsynyt silloin jos vauva vaikka meneekin yliaikaiseksi ja syntyy pari päivää ennen joulua. Kaikki vaan ajattelee varmaan, et olis ihanaa nähdä vauvaa ja viettää sen kanssa aikaa, mutta ihan kuin me ei haluttais tuoreen tulokkaan kanssa viettää aikaa ihan keskenämme |O . Oon vielä tosi huono sanomaan ei lähisukulaisille ja yritän sitten kierrellen ja kaarrellen mutista jotain omasta joulusta :xmas: .

Maha tuntuu olevan jo tosi alhaalla. Huomenna olis neuvola ja vähän sellaiset tutinat on, että pissassa saattais taas olla jotain häikkää :whistle: ...

Huomenta-päivää! Vitsit mä oon kade Sätsen, noista sun 12 h unista!! Eipä ole täällä sellaisia näkynyt sit "vähään" aikaan... :|
Tänään tulee sit taas vähän meininkiä meidän taloon kun miehen lapsi tulee viikonlopuksi.. saas nähdä millä tuulella tällä kertaa. Ei kovin ihanasti ole mennyt viime aikoina kun kaverilla on niin järkyttävä uhma ettei mitään järkeä. Ja mä tietty olen kohteena kaikelle kiukulle koska olen "tyhmä ja en ainakaan hänen kaverinsa"... no joo, enpä taida viitsiä taas avautua äitipuolen osan ihanuudesta. :| Vähän vaan rasittaa kun muutenkin alkaa olo olemaan aika heikko, niin ei kertakaikkiaan jaksaisi ottaa p..kaa vastaan uhmaikäiseltä. Oonkohan ihan kamala? Haluaisin vaan keskittyä meidän vauvaan ja unohtaa koko hankalan kuvion tässä ympärillä hetkeksi...
No, jospa olis hieman positiivisempi. Pitäis alkaa leipomaan... Ajattelin tehdä piparitaikinan huommiseksi odottamaan jotta vois leipoa pipareita "uhmiksen" kanssa - riippuu tietty haluaako sit leipoa mun kanssa. No, leivon sit yksin!
Ja parit perunalaatikotkin vielä odottais tekemistä - joteskin tosi ihanaa laittaa joulua tälleen kaikessa rauhassa, kun ei tarvii olla töissä samalla!
Ai niin ja kiitos vaan kaikille jotka ovat puhuneet täällä joulutortuista! Mulla on tehnyt niitä mieli melkein viikon, joten eilen sit ostin pakkaseen tarvikkeet - josko niitäkin tekis sit tänään. Ja mä kun en edes aiemmin ole niistä pahemmin välittänyt. Että kyllä täällä iskee ihme mielihaluja! :laugh:
Mitäs vielä.. ai niin, oma (.): ei mitään ihmeitä, ei supistele, ei. Ja muutenkin normaalia lukuunottamatta sitä eilisillan uusinta ripulikohtausta. Nyt taas söin normaalisti aamupalan eikä mitään ongelmaa... sama kun eilen! Saapa nähdä mites menee tämä ilta.
Mukavaa päivää, mammat! =)

Sätseen: :hug: Ihana sinä!! :heart: Pisti niin silmiin tuo että et halua joulua viettää ku ihan oman pikku perheen kesken. Jes. Juuri näin. :)

Veteläpaska&ummetus asiaan että tais olla shamandalie joka valaisi mua aikoinaan tuolla ihan alkukuukausina että ummetuksen oireita on mm. ripuli. Ja täällä se ainaki pitää paikkansa :x

Eipä kummempia, tulin taas väliin huuteleen ku juttua tulee niin nopeeta että tippuu kärryiltä muuten ja sen takia viihdyn täs koneella nyt sit kuitenki makuuta paremmin ku tää istuminen saa ainaki mulla muikeimmat tuntemukset tuonne vatsaan.. supistusta pukkaa kivasti :whistle:

Ei oo totta, mun viesti katosi ihan noin vaan! Yhyy!

No, yritän lyhentää... Olin äsken neuvolassa ja nyt rv 39+4 (jo). Kaikki omat arvot ok, vauva liikkuu ja sydän lyö tasaisesti, mutta nyt oli lapsivettä hyvin vähän näköisesti. Ja se mitä löytyi näytti neuvolantätistä hyvin samealta (minusta myös). Täti epäili, että jos vauva on kakannut veteen, niin silloinhan hänet pitäisi saada pian syntymään. Äippäpolin lääkäri ja kätilö (sinne soiteltiin) vakuuttivat, että kyseessä on lapsenkina, joka on irronnut iholta veteen. Eli ei pitäisi olla huolta. Sanoivat, että jos lapsi liikkuu entiseen tapaan ja mulla olo suht ok, ei tarvitse lähteä äippikselle. Mun ei oo tähän mennessä tarvinnut laskea vauvan liikkeitä, on sen verran kova liikkumaan, mutta tarkkailen nyt sitten vähän tarkemmin. Voi kun alkaisi nyt viikonlopun aikana viimeistään syntyä tämä vaavi... Iso on kooltaan ja muutenkin ihan valmis, koska kinakin on jo irronnut iholta. Pitäisi syntyä puhdas tyttö tai poika =)

Maija80, itse henk.koht. en suostuisi synnyttämään perätilavauvaa alakautta. Mulla on ylin lantiomitta sen verran ahdas, että luultavasti tulisi kuitenkin hätäsektio. Perätilojen kohdalla hätäsektiot on lisäksi paljon yleisempiä kuin muuten. Eli minä en ajattelisikaan muuta kuin suunniteltua sektiota, vaikka muuten synnytänkin mieluummin alakautta.

Polka + "pikkuinen" rv 39+4

Sätseeni mä oon kans vähän jo valmiiksi ärsyyntynyt joulusta. Joka vuosi sanotaan viettävämme se keskenämme kotonamme. Sitten kuitenkin viimeistään aattona tulee se ruinaus, että jos kuitenkin edes kahvilla käytäis tms. Omat vanhemmat asuu kauempana ja ymmärtävät, mutta tämä toinen puoli. Eilen jo miehelle taas illalla itkinkin tuota asiaa. Mä oon huono sanomaan, ettei kukaan vaan loukkaannu. Yritän mumista jotain omasta joulusta. Mies ei sekään oikein osaa ikinä sanoa. Kauhulla sitten ootan, jos vauva on jo syntynyt, minkälaista härdelliä se koko joulu on. Mulle oli ihan kauhistus viimeksi ekat kuukaudet ja se kyläilyinto. Silloin itkin ihan kauheasti sitä oman rauhan puutetta ja väsymystä. Nyt vielä joulunaika ja mä varmaan tuun hulluksi. Kukin viettäköön joulun miten haluaa, mutta mun mielestä meidän toivettakin pitäis kunnioittaa. Plääh, tämä asia saa mut suorastaan inhoamaan joulua ja ressaamaan seuraavasta joulusta jo tammikuussa.

No joo mitenkäs tämä nyt liittyikään raskauteen? Oli vaan pakko avautua, kun menin pahalla mielellä nukkumaan ja itkut tirautin.

Muuten olo mainio. Nukuin taas yöni hyvin ilman vessakäyntiä. Kivuttomat supistelut on kovasti lisääntyneet, mutta ei mitään muuta. Tässä vaan ootan, että milloin vedet menee. En oikein osaa ajatella, että menis yli tms, kun esikoinen tuli niin yllättäen ja samaa odotan taas.

No lähden pois vähäksi aikaa. Tätä tekstiä taas tuli varmaan ihan liikaa.

Mrs Nobody 37+2

Help apua auts ööh...mitä tää on?? Aamulla oli mustat alkkarit ihan märät, ihan kuin vettä. Haistelin mut ei haissut mitenkään erityiselle. Nesteen väriä ei pystynyt mustista sanoo. Pönttöön tuli ihan kirkasta verta. Nyt pikkuhousunsuojaan tiputellut vähän vaaleanpunaista, toisaalta muistuttaa valkkaria....mahaa vääntää ihan kuin olis menkat! Mie tulee kohta töistä, pähkäillään sit yhessä onko tää lapsevettä vai limatulppaa. Jännää on. Mut pelottaa koska vauva on viel niin ylhäällä. Kertokaa mitä pitäs tehdä..?

Meen ehkä vaan leipomaan pipareita :kieh:

Mötkis 39+1

Yhteistyössä