JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Hei vaan kaikille !
En ole taas ehtinyt kirjoittelemaan. Lukemassa olen välillä piipahtanut ja paljon ehtii tapahtua lyhyessäkin ajassa. Onnittelut ensimmäiselle joulumammalle. Meillä oli la aika liki muistaakseni ja synnytyssairaalakin olisi ollut sama, joten nyt emme sitten ainakaan siellä kohtaa. Toivottavasti teillä on kaikki hyvin ja tule kertomaan sitten lisää kun ehdit ja jaksat.
Täällä on ollut paljon keskustelua sf-mitoista. Itselläni oli viimeksi rv:llä 28+2 26,5 ja meni kuulemma ihan ok käyrillä lääkärin mielestä. Kaivoin aikaisemmat neuvolakortit esiin. ja katsoin niin mitat ovat olleet lähes samat joka kerta samoilla viikoilla. Mutta, aikaisemmin minulla ei ole ollut silminnähden näin isoa vatsaa. Aikaisemmin olen levinnyt, tälläkertaa paksuuntunut :) Liekö se sitten merkki siitä ennustetusta tytöstä, kempä tietää. Painoarviota en muista, kyllä se viimeksi ultrassa kerrottiin, mutta kun samalla sanottiin vastaavan viikkoja niin ei jäänyt mieleen. Ensi torstaina pääsen taas ultraan niin täytyy sitten laittaa korvan taakse painokin. Tai en tiedä mittailevatko vauvaa mitenkään, kun se on kontrolli istukan sijainnin takia.
Itselleni meinaa flussa iskeä. Tämän viikonlopun olen koettanut levätä ja parannella, mutta kun ei kunnolla lääkitä voi niin eihän tämä hetkessä ohi mene. Täytyy nyt huomenna katsoa, jaksaako töissä olla.
Sitten olen pessyt vauvanpyykkiä, vaatteita valmiiksi sekä pyyhkeitä ja vuodevaatteita. Laitoinpahan valmiiksi jo vauvan kassin sairaalaankin, koska jos äkkilähtö tulee jää se laittamatta ja sitten isukki tuo mitä sattuu sinne sairaalaan :) Oma kassi on vielä laittamatta, mutta jos sitä ei ehdikkään, on se se helpompi selittää miehelle mitä tuo perässä.
Meillä vatsassa mennään kyllä vielä kovaa kuperkeikkaa. Tilaa siis ilmeisesti vielä on. Huomenna vaihtuu viikot 30 paremmalle puolen, siis n. 10 viikkoa vielä jäljellä. Toisaalta tuntuu pitkältä ajalta , mutta sitten taas toisaalta todella lyhyeltä.
No, nyt menen tekemään itselleni kuumaa mehua, jos vaikka helpottaisi olo hieman.
Hauskaa uuden viikon alkua kaikille ! Ja kohtahan vaihtuu taas kk:kin !

Aurinkomamma ja Tipu 29+6
 
Hei vaan taas pitkästä aikaa!

Onnittelut vauvauutisista ja osanotot ikäviä uutisia saaneille!
Omia kuulumisia:
Pahkeinen, sokerirasituskokeessa tulos ylittyi niukasti (4.8) joten joudun nyt sitten tarkkailemaan arvoja ja ruokavaliota...blaah! Tonttu kasvaa yläkäyrän yläpuolella joten kai se on toteltava. Esikoinen syntyi sektiolla joten hirmu isoksi vauvelia ei kannattaisi kasvattaa jotta mahtuisi tulemaan mahdollisesti alateitse. No, painoa on tullut sen 10 kg. joten eipä tuo kai pahitteeksikaan olisi vähän miettiä mitä suuhunsa laittaa.
Supistelee...vähän väliä, ei esikoista odottaessa tällaista ollut, nyt masu kovettuu pienestäkin ja levossakin välillä. Paikat kuitenkin vielä kiinni joten ei sen puioleen huolta, ikävälle vain tuntuu.
Hemokglobiini oli laskenut 115 joten aloin syömään hieman lisärautaa, kun väsyttääkin välillä niin vietävästi.
Synnytystapa-arvioonkin sain jo ajan marraskuun loppupuolelle. Apua mitä siellä oikein tehdään, sattuuko??? Tai ymmärränhän minä sen että tutkitaan vauvan kokoa ja sitä mahtuuko alateitse tulemaan mutta miten?
Raskaana olo on kaikesta huolimatta ihanaa vaivoineen kaikkineen, hieman haikeilla mielin nautiskelen masustani ehkä viimeistä kertaa...

Vennu ja tonttu rv.28
 
Terve tännekin!

En kai kirjoittanut mitään 4d-kuulumisista sillon muutama viikko sitten.. Mutta kaikki oli kuitenkin hyvin. Painoarvio oli sillon (rv 25+2) 900g ja vastasi viikkoja 26, mutta heiton mahdollisuus siis oli.. Sukupuolikin selvisi, mutta sitä emme paljasta kenellekään vielä.

Tuo maha kovettuu edelleen liikkuessa, mutta kipuja ei ole, joten kai se on ihan ok. Vielä olisi 7piiiiiitkää viikkoa töitä ja sitten vasta lomalle. Ei vaan jaksais enää.. Keskiviikkona aloittaa sijainen harjottelut..huoh..sen opettaminen on rankkaa!

Sokerirasituksessakin kävin, arvot oli ihan ok kohdallaan. Äippäpakkaus ja vaunut ovat tulleet ja niitä on hypistelty jo monen monta kertaa :) Arvon edelleen, ostanko pienemmän toppapuvun. Tosin en ole löytänyt mistään vielä esim 56cm pukua!!??

Milja +vaavi 27+5
 
Kamomilla-81 mä olen kans huomannu saman että aina ei oo niin kovin kivaa ku kaveri liikkuu. Edelleen tulee välillä semmonen alien-fiilis ku liikkeet on isoja ja laajoja. Kaippa tähänkin alkaa tottua. Mulle on tullu uutena yölliset heräilyt ton vaavin liikuskelun vuoksi. Se vasta raivostuttavaa on :headwall: .

Huomenna on taasen neuvola ja nyt aletaan siirtymään kahden viikon välein-malliin. Kai sen pitäis merkata sitten että alkaa maali lähestyä :D

Kävin vielä viimeisen kerran mökillä tekemässä klapeja ja voin sanoa että kyllä muuten selkää jomotti, tukivyöstä huolimatta. Myöskin se kolmen tunnin ajomatka suuntaansa varmaan teki ihan omat tehtävänsä. Miehelle tokasin että nyt varmaan ollaan menty sen vaiheen ohi että "on raskaana vähän siinä sivussa" =)

Se olis sitten viis viikkoa äippäloman alkuun. Töissä on kiirettä, joten saa nähdä jaksanko loppuun asti....

Viikon alkua kaikille!

Keukeu ja 29+4
 
Milja-85: Meil on 56-centtinen toppapuku ja sitte yks toppaliivi ja toppatakki ja ne on hennesiltä.. tai siis noi liivit on 62cm, mut tosi pieniä, ja se puku on 56centtinen. =) Tonne beigeen äippäpakkauksen toppikseen kyllä hukkuis! :D Mut kylhän sitä voi jo varmaa joskus helmikuussa käyttää..
 
Pikainen hei!

Mun pitäisi saada sokeritulokset tänään, mutta th:n numero on koko ajan varattu enkä pääse läpi. Rassaa, kun töistä siis yritän soittaa eikä ihan joka välissä voi kokeilla, ja ennen kaikkea kun hirveä pelko on persauksissa, että tällä kertaa siellä olisi jotain häikkää arvoissa :eek: . En tiedä mistä olen saanut päähäni että käry käy, mutta sitä tässä jostain syystä kovasti "odotan".

Mulla tehtiin 4D:llä viime odotuksessa painoarvio 27+5. Se oli silloin 1190 g ja mulle lääkäri sanoi, että se olisi hieman keskikäyrän yläpuolella. Tekayn käyrän mukaan sit vissiin vähän keskikäyrän alapuolella? Joka tapauksessa, meille tuli sit 4404 g syntymäpainoa... ja ei ollut sokerivauva, arvot mulla edelliskerralla ok ja mittaakin oli miehellä 55 cm, eli itse asiassa pituus-painosuhde oli hällä jopa hivenen miinuksella. Vielä pari viikkoa ennen laskettua aikaa sain painoarvioksi 3,2 kg ultralaitteella ja 3,5 kliinisesti!

Epäilen, että yksi syy voisi olla se kun (käsittääkseni) painoarvio usein otetaan reisiluun perusteella. Meillä on pitkäselkäinen ja (suhteessa pituuteen) lyhytjalkainen poitsu. Varmaan siksi näytti reisiluun perusteella pienemmältä kuin sitten olikaan.

Joku kyseli synnytystapa-arviosta. Mulla ainakin ennen edellissynnytystä tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin ä-polilla. Mulla se tosin kulki nimellä kokoarviotutkimus, kun epäiltiin isoa vauvaa (mikä olikin sitten oikein, mutta tässä kokoarviotutkimuksessa veikattiin ihan normaalikokoista :D) mutta eiköhän proseduuri ole sama.

Omaa painoa kommentoin vielä sen verran, että nousua ei ole ollut paljon mutta mun tapauksessani ei pidäkään, kun lähtöpaino on niin roima. Kaikille normaalipainoisille (ja lievästi ylipainoisille) yleisesti ja yhtäläisesti: teillä kuuluukin nousta paino! Älkää vertailko liikoja älkääkä stressatko :). Kun se ei edes ole mitään läskiä se teidän painonnousunne (tai jos on, kilo tai pari) vaan vauvaa, lapsivettä, istukkaa, äidin lisääntynyttä verimäärää, nestettä... Just hiljan luin lehdestä, että raskausaikainen painonpudotus voi olla haitaksi sikiölle, joten älkää vahtiko jokaista suupalaa vaan huolehtikaa kunnon ravinnosta =)!

Okei, jatkan soittoyrityksiä :$
Grynna 27+6
 
Kunhan nostelen pinoa.

Kamomilla, mustakaan ei nää kaikki liikkeet tunnu yhtään hyvälle kun tänäänkin viikko palaverissa tekee vauva jotain mun virtsarakolle, tuntuu ihan kaivelulta ja koko ajan pissahätä ja kaksi tippaa saa käydä tirauttamassa.
Sattuu rakkoon oikein kunnolla ja sitten kun viimein rauhottuu niin joku kova ääni herättää sen aloittaa alusta saman..
Kääntyisi jo niin kuin esikkokin oli jo tässä vaiheessa suurimmaksi osaksi toistepäin siis pää alaspäin, no sitä odotellessa. :)

Mäkin tahtoisin painoarvion vauvasta, muttei sellaisia meillä ole näkyvissä ellei tule jotain, mitä en tietenkään haluaisi.

Lääkäriin keskiviikkona ja nähdään onko paikat kiinteät ja 3cm kanavaa.

Punahattu ja Kaino Kauno 27+2
 
Tuohon painokeskusteluun kannan oman korteni - en ole edes itse enää pitänyt kirjaa kokonaiskilomäärästä joka tullut, joidenkin mielestä varmasti paljon liikaa :whistle:

Alkuraskaudessa ja puolivälin tienoilla jaksoin vielä stressata - nyt en enää... Tulkoot sen minkä tulee, en ole järjettömiin mässäilyihin sortunut joten antaa olla. Neuvolassa eivät ole vielä kertaakaan sanoneet sanaakaan painosta, kertoneet luvut vain ja viikkokohtainen kertymä huidellut kuitenkin aina 500-800 gramman välillä.

Oma olo ei yllättävä kyllä ole kauhean raskas, kokoajan kuitenkin täytyy olla liikenteessä. Väkisinkin vain huomaa ettei taivu sitten mihinkään kun tarvis :whistle: .

Viikot tai lähinnä päivät kuluvat nyt mieletöntä vauhtia, vasta saatiin haettua äitiyspakkauskin Postista... kaikki on vielä laittamatta valmiiksi, ja toiset meistä jo kassinkin pakanneet :ashamed: . Jos tälle mammalle tulisi äkkilähtö tietäisi se isännälle unettomia öitä pyykäten ja pinnasänkyä kasaten... Ehkä täytyisi jossain vaiheessa ryhdistäytyä. Meillä kuitenkin on edessä vielä makkarin uudelleenjärjestely jotta saadaan vaavin sänky ja tavarat mahtumaan + kylppäriin olisi tarkoitus saada mahtumaan toinen vaipanvaihtopiste.

Amme on vähän ongelma - meillä kun on kylppärissä suihkun 'tilalla' tuollainen suuri amme, niin jää pohdittavaksi kuinka Pienen kylvetys olisi aiheellista järjestää. Isoon ammeeseen ei oikein voi laittaa, oma selkähän siinä on koetuksella... sama oikeastaan jos pienen muoviammeen sijoittaa ja täyttää tuon tilalle.

Mutta täytyy pohtia, aikaahan tässä onkin ruhtinaalisesti :whistle:

- Terhikki ja Pieni rv 29+0 -
 
Moiks
Upitetaanpas, ettei vallan kakkossivulle pudota!

Meillä on kans muoviammeen osto edessä. Vanha on ponien juoma-astiana laitumella :D Ei oikein sitä ilkeä vauvalle ottaa.. Ja mistäs poniparat sitten joisi?! Meillä on pikkuruinen suihkuhuone johon amme ei oikein ees mahdu - edes sellainen muovivanna. Edellinenkin oli aina tiellä. Mut pakko kai se on.. Tai ehkä pitäis ostaa se sellainen "kohtuamme" joka on ahdas ja pieni ja sellainen aika korkea. Jossa vauva on pystyssä ja kippurassa. Hah ei kuulosta hyvältä. Onkohan niitä enää edes? Joskus niistä kohistiin vauvalehdissäkin, vuonna keppi ja harava tms.

Mullakin on ollut sairaalakassi ajatuksissa. Mitään en oo vielä tehnyt, mutta sitä on niin kiva täytellä. Tällä kerralla saamukaan kaks asiaa joita ennen olisin kaivannut kovasti: digikameran ja mp3-soittimen. Ja puhelimella pääsee nettiinkin jos käy aika pitkäksi. Meinaan niinkin voi synnärillä joskus käydä.. Ja ihanaa päästä miettiin niitä kotiinlähtövaatteita.. Ei mulla kyl oo tarkoitukseen sopivaa kassiakaan! Mistähän sellaisen sais?! Täytyy mennä kassikauppaan.

Hui kauhee kun mua väsyttää! Ollaan oltu tänään koko päivä näyttelyssä kantakirjaamassa ponia. Meni superhyvin,poni käyttäytyi hienosti ja sai erinomaiset arvostelut. Ei voi kuin olla iloinen. Mutta reilun parinsadan kilsan ajo, kaikki se oheisduuni, eiliset ponin ja valjaiden pesut, seisominen koko päivän jne. Ja nyt sit odottelen puintimiehiä pellolta; ruoka on valmiina mut mä en kehtaa mennä nukkumaan ennen kuin ovat käyneet syömässä. Perinteistä maalaisasennevammaa? Ehkä. Mut jos ne tekee pitkääkin pitempää päivää niin kyllä mä voin sit järkätä niille sapuskat lämpimänä nenän eteen ja laittaa ne sit poiskin. Voin sitten kuitenkin huomenna vaik ottaa päivänokoset..

Kamomilla ja Punahattu on miettiny liikkeitä. Mustakin ne tuntuu välillä ikäviltä; varsinkin kun oikein tonne alas tilvoo niin sattuu! Sen muutaman päivän kun vauva oli rt:ssa ennen kuin kääntyi takas perätilaan niin tuntui jopa epämiellyttävän kovilta oudostaan tuohon ylemmäskin liikkeet. Mulla on istukka edessä niin kaiken kaikkiaanhan tunnen liikkeet varsin vaimeina jos aiempiin raskauksiini vertaan. Nyt en edes joka päivä edes tunne käteen liikkeitä, vaikka tomeraa päänpyörittelyä tuossa oik. rinnan alla usein tuntuukin, ja jaloilla "Siiri" teputtaa tehokkaasti rakkoon/välilihan asueeseen/peräsuoleen. Oon potenut melkein huonoa omaatuntoa että miks ne ei tunnukaan tällä kertaapelkästään kivoilta niin kuin ennen. Mutta kai sekin voi kuulua asiaan =)

vennu synnytystapa-arviossalääkäri arvioi lantiosi koon ja vauvan koon. Se voidaan arvioida ihan kliinisesti, tai sit käyttää kuvantamismenetelmiä apuna. Lantiorenkaassa on sivuilla, takana ja ja edessä tietyt luiset rakenteet jotka lääkäri yrittää sisätutkimusta tehdessään tuntea ja arvioida niiden etäisyyttä toisistaan. Kuulostaa pahemmalta kuin on, mutta voi tuntua kyllä inhottavalta. Hyvä mittauskeino on sekin, että kun lääkäri painaa nyrkkiin laitetun käden istuinkyhmyjen väliin (eli suunnilleen välilihaa vasten), niin jos nyrkki mahtuu luiden väliin niin vauvakin mahtuu. Ellei ole kovin pieni nyrkki. Tarkimmat mitat saadaan tietenkin röntgenkuvista, joita voidaan tarvittaessa ottaa. Ja vauvan mittoja arvioidaan käsin tunnustelemalla vatsan päältä sekä ultralla.

No, mutta nyt mun työmiehet tuli lopultakin syömään, joten poistun. Hyviä öitä ja kivaa tulevaa tiistaipäivää!!

Terkuin
Aubrieta + "Siiri", tiistaina 30+6
 
B-7
Nyt ihan vaan omanapaisesti.
Kävinkin eilen jo gynellä,lääkärissä.
Mulla nivusessa syntymämerkki luomi joka yht`äkkiä ärtyi.En halunnut mennä jalkoja levittelemään mihinkään tk yleislääkärille ja omalle gynelle tosiaan löytyi yksi perutusaika eiliseltä.Luomi poistettiin(auts :p ) ja asia siltä osin hoidossa.
Mutta gyne tietty sitten teki ne tutkimukset mitkä mulle olis tehty ke lääkärissä.
No vauvan :heart: ok.Ja ultralla mitattiin->mitat ok.
Sf mittaa hän sai nyt 3 päivää neuvolan jälkeen 29cm :eek: Eli 4 cm muka kasvanut 3:ssa päivässä.No heti sanoikin että on niin mittaajasta kiinni.Hänestä kuitenkaan vauva ei olis niin pieni(hän kokenut ent.äitiyspolin gyne,hoitanut paljon odottajia vaikka nyt yksityisenä gynenä )
Mutta sitten:kohdun kaula lyhentynyt 1,5cm:iin,kohdunsuu auennut sormelle ja paikat pehmeät :eek: Ja eihän tämä kumma tilanne uudelleen synnyttäjälle välttämättä,mutta kun TYKSissä 3 vkoa sitten oli paikat vielä kiinteät ja tiukasti kiinni!Eli on edistynyt tilanne ihan huomaamatta.Gyne siinä sitten jutteli että tätä täytyy tarkkailla,kokoa ja kohdunsuun tilannetta.Eli mulla sitten 3:n viikon päästä taas lääkäri :p Ja painoarvio ultraan pitäis myös päästä.
Samalla jutteli ja toivotteli ettei tulisi mitään syöksysynnytystä :whistle:

Mua itseäni alkoi jännittää :ashamed: Eilisen jo sitten supisteli tutkimuksen jälkeen.
Mä en kyllä ainakaan ennenaikaista lasta haluais(voi mikä ajatus,sehän tulee mikä tulee...)jo ajatuksen tasolla olis kurja jos syntyy ajoissa kun tietää sitten pitkiä sairaalassa oloja ja yhtäkaikki,ikävä on sairaalaan vauvan luo ja kotiin lasten luo.Miten päin vaan niin ajatus tuntuu vaikealle.
Eihän tässä nyt toki heti ennenaikaisuudesta kyse ole mutta ajatus jo loikkaa siihen :ashamed:
Ja sitten vielä kun mulla todettiin se streptokokki agalactie bakt.Se on enempi paha jos vauva syntyy ajoissa ja sehän juuri aiheuttaa näitä ennenaik.supistuksia!Eli ajatuksentasolla on soppa valmis :eek:

Vauva voi kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvin :heart:
Mutta tätä kotia kyllä pitäsi pystyä pyörittään.Etten sitten pakkolepoon kohta....

Onpa masentavaa tekstiä,anteeksi!

Oikeen ihanaa päivää kuitenkin kaikille!
Petite ja seiska rv 30+3 tai mitä se olikaan?
 
Voi että petite-te, kyllä kuulostaa turhan jännittävältä touhulta tähän vaiheeseen :eek: . Aika hurjalta tuntuisi jos tosiaan noin tilanne muuttunut edelliskäynnin jälkeen... mutta siinä sitä huomaa että asiat voi edetä nopeastikin, varsinkin uudelleensynnyttäjillä. Ehkä en itsekään enää uskalla täysin nojautua siihen että viimeksi lääkärikäynnillä kaikki ok.

Täytyy nyt vain toivoa että meni miten meni niin kaikki sujuisi hyvin :) . Ymmärrän ihan täysin tuon mitä puhuit ennenaikaisuudesta ja ettet sitä 'haluaisi' - eihän se mitenkään mukavaa ole kun kerran muun perheenkin luo yhtälainen ikävä kuin pienenkin.

Mutta onneksi nyt kuitenkin aletaan olla aika hyvillä viikoilla - tosin vielä kuitenkin puhutaan reilusti ennenaikaisesta jos niin käy.

Älähän nyt kuitenkaan murehdi mitään, otat niin iisisti kun voit ja pidät jalat ristissä ;) .

- Terhikki rv 29+1 -

ps. mulla myös olisi luomi nivusissa, pitänyt jo kauan sitten poistaa... kai se on käytävä haarojaan levittelemässä 'jossakin' :whistle:
 
B-7
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
ps. mulla myös olisi luomi nivusissa, pitänyt jo kauan sitten poistaa... kai se on käytävä haarojaan levittelemässä 'jossakin' :whistle:
Voi kurjuus siitä sullekin!Mä olisin kanssa aikaa sitten sen poistattanut ellei olis ollut intiimialueella.Nyt pakon edessä sitten poistettiin.Ja olen ihan rampa siksikin,kamalat teippaukset haarovälissä :p :whistle: Inhottaa kaikki alapään operaatiot vaikkei nyt suoranaisesti "niissä "paikoissa luomi sijainnut mutta tää alapään vilauttelu lääkäreille :x

Niin ja kiitos tsempeistä!Yritän suhtautua postiivisesti mutta pakko myöntää että pikkasen tuppaa jännittämään.
Ja uskokaa tai älkää,syntyy kuitenkin 40++++viikoilla :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja petite-te:
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
ps. mulla myös olisi luomi nivusissa, pitänyt jo kauan sitten poistaa... kai se on käytävä haarojaan levittelemässä 'jossakin' :whistle:
Voi kurjuus siitä sullekin!Mä olisin kanssa aikaa sitten sen poistattanut ellei olis ollut intiimialueella.Nyt pakon edessä sitten poistettiin.Ja olen ihan rampa siksikin,kamalat teippaukset haarovälissä :p :whistle: Inhottaa kaikki alapään operaatiot vaikkei nyt suoranaisesti "niissä "paikoissa luomi sijainnut mutta tää alapään vilauttelu lääkäreille :x

Niin ja kiitos tsempeistä!Yritän suhtautua postiivisesti mutta pakko myöntää että pikkasen tuppaa jännittämään.
Ja uskokaa tai älkää,syntyy kuitenkin 40++++viikoilla :LOL:
Niinhän se on että menee yliaikaiseksi kuitenkin jos kovasti jännittää - ellei jännitä niin syntyy varmemmin ajoissa :whistle: .

Mä olen tosiaan varma että nyt kun ei mitään ole valmiiksi laitettu ja ajateltukin vasta puolittain, niin ihan varmasti tulee aikainen lähtö... no jospa äitiysloman alettua ei olisi liian myöhä ;)
 
Voihan kökkö. MUlla loppu työt sunnuntaina ja toivoin, että saisin heittäytyä työttömäks... (en jaksais sitä paperisotaa, mikä seuraa siitä jos on välillä töissä ja välillä työtön). Mutta blaah, huonolta näyttää kun puheluita nyt sitten tulee eri paikoista. Ärsyttää sekin, ettei mitään voi suunnitella kun pitäs tyyliin istua puhelin kourassa kotona ja olla valmiina hyppäämään töihin heti tarvittaessa... Toisaalta, nuo tuskin ilmoittaa työkkäriin et oon kieltäytynyt, mutta jos ilmoittaisivatkin... :/

peti-te, toivottavasti tilanne pysyy siellä vakaana, eikä vauva päätä syntyä vielä piiiitkään aikaan. Mut muista, että vaikka syntyiskin, niin sulla raskaus on jo hyvillä viikoilla ja vauva varmasti selviää hyvin ulkomaailmassa, kunhan vähän saa apuja alussa <3 Tietysti se vauvan jääminen sairaalaan olisi vaan kamalaa!
 
Hip hei!
Ompas aikaa kun olen viimeksi tänne kirjoitellut! hups.. Töissä ei ehdi ja kotona ei jaksa konetta enää aukaista! :)

Työt alkaa tosiaan tympimään jo rankasti! Teen kauheesti virheitäkin kun ajatukset on ihan muualla ja keskittymiskyky on mitä on tällä hetkellä!! Noh, enää olisi kolmisen viikkoa jäljellä... jaksaa jaksaa...

Mä tossa rupesin jo mielessäni sairaalakassia pakkailemaan! :D Että mitäpäs sinne nyt sitten pitää pakata mukaan, ja sitten rupesin miettimään että millaset kotiutumishousut itelleni otan mukaan, että meneekö vanhat farkut jalkaan heti synnytyksen jälkeen vai ottaisko suosiolla ihan vaan verkkarit mukaan! :LOL: nii ´i, kaikkea sitä miettii... yritä tässä nyt sitten töitä tehdä!!

Pinnasänky saatiin vihdoin ostettua (ei vielä tosin ole posti tuonut perille...) ja muutenkin isommat kamat on kasassa... kirjoittelin tuossa ylös että mitä kaikkea sitä vielä tarttee hommata ja ainakin tuttipulloja ja tutteja! Niitä ei ole vielä yhtään... :)

Jotenkin alkanut kamalasti jännittää nyt vauvan tulo! Toisaalta odotan kauheasti että nämä pari kuukautta menee nyt nopeasti, toisaalta taas kauhistuttaa miten aika meneekin niin nopeasti, että kohtahan tää raskausaika on ohi ja "tosi työ" alkaa! :)

Joku aikaisemmin mainitsikin näistä vauvan liikkeiden epämukavuudesta. Mulla potkut tuntuu ikävästi tuola kylkiluissa ja nyrkkeilyt sitten virtsarakossa ja liikkeet tuntuu välillä ( useinkin ) todella epämukavalta!!! ja sitten on vielä ne voltin heitot ja muut isot muljahdukset mitä tuntuu.. uh..

Onko muilla normaali leposyke noussut nyt raskauden myötä?? Minulla syke on aikaisemminkin ollut melko nopea, mutta nyt vasta tykyttääkin! Ihmettelen että onko normaalia.. ?? Välillä pelottaa oikein kun niin kovaa ja nopeasti jumputtaa :(

ööö... mitäs muuta.. vaivoja on jos jonkinmoista! Närästää päivittäin, pohkeet kramppaa öisin ja muutenkin nukkuminen ihan epätoivoista! Selkä on alkanut taas oireilemaan (iskias), nenäverenvuoto (onko muilla???), väsymys... ym... Painoa on tullut nyt yhteensä 10 kg ja vauveli kasvaa käyrillä :) mitään painoarvioo ei oo tehty...

Täytyypi taas yrittää työntekoa välillä... jos pari tuntia vielä kituuttelis täällä... Vointeja kaikille!!! :)

Sapis ja tirriäinen 29+6 (hui, huomena rv 30!!! )
 
Neuvola-Lääkäri kuulumisia :wave: RV 27+2

RR: eka mittauksella, ennen lääkäriä 152/80, mutta lääkärin jälkee 135/80 :D
Pissa puhdas
SF mitta: 27 (yläkäyrillä mennään :eek: ) Sokerirasitukseen ens viikolla....
Tarjonta: RT
Syke: 143
Liikkeet: ++
Kohdunsuu: kiinteä ja kiinni

Eli kaikki hyvin! :heart: (lukuunottamatta tota SF mittaa)

vauvis 27+2
 
Katherinelle: Yleensä just tolla vimpalla lääkärikäynnillä tsekataan, että mahtuuko se vaaveli normaalisti syntymään.. Eli siis käsin lääkäri kokeilee paikkoja.. Ja sitte jos on jotain erityistä ni sitte vielä erikseen synnytystapa-arvioon. Näin oon ymmärtäny..?
 
Päätinpä ryhdistäytyä kirjoittamaan. On ollut niin kiirettä etten ole ehtinyt kuin silloin tällöin kuulemisia lukemaan. Nyt ajattelin oman tilanteeni käydä päivittämässä.

Eilen oli vika työpäivä, eli nyt sitten keskityn vain graduun ja yhteen kurssiin, eli opiskelusyksy tiedossa. Meillä oli tosi rankka viikonloppu, kun esikoinen kärsi entororokosta eikä saanut syötyä tai nukuttua ja itse olin lauantaina töissä ja vielä eilen oli vielä lähetettävä gradun kirjallisuuskatsaus seminaarilaisille. Ei siitä tosiaan mikään huippu tullut, mutta otan kaikki kommentit vastaan oppimisen ja sen parantamisen kannalta.

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki muuten ihan ok. (syke 140, sf 26), mutta hiukan on nyt alkanut tuo kohdunkaula lyhentymään ja pehmentymään. Kohdunsuu kuitenkin vielä kiinni, että ei sillai syytä huoleen. Oli kuitenkin lääkäri tyytyväinen kuullessaan, että nyt olenkin "vain" opiskelija loppusyksyn, niin ei sitten ole niin rankkaa. Kyllä mä itse pidän graduntekoa ja taaperon hoitamista aika rankkana, mutta onhan se totta, että vähän paremmin pystyy nyt ite säätelemään "työaikoja" ja ehkä jopa lepäilemään tarvittaessa.

Meilläkin on valmistelut ihan vaiheessa. Läppäri ostettiin, niin saadaan hoitopöytä tuohon meiän makkariin pöytäkoneen tilalle eikä esikoisen tarvi ottaa vauvan romppeita omaan huoneeseensa. Hoitopöytä kasataan varmaan vasta joskus lähempänä ja muutkin hommat on lähinnä semmosta vanhan esiin kaivamista ja puhdistamista. Pinnasängyn olen päättänyt tulokkaalle ostaa. Tytön tarhassa on perjantaina joku henkilökunnan kehityspäivä, niin mennään varmaan silloin ostoksille. Yllätyksekseni just kuulin, että siinä voi olla kuukaudenkin toimitusaika (sellasen Stokken Sleepin olen hankkimassa). Sairaalakassia en tosiaan ole edes miettinyt, mutta jos nyt aikainen lähtö jostain syystä tulis, niin kyllä meillä mieskin saa akuuteimmat hankittua. Eipä siinä alussa niin kummosia tarvi, mutta haluan itsekin kyllä sen rauhan, jonka kaiken valmiiksi laittaminen tuottaa. Oli tytön kanssa niin kiva tulla laitokselta kotiin, kun oli vaipat ja muut valmiina, eikä tarvinnu ekana taistella hoitopöytää kasaan :)

Täällä tuntuu olevan monenlaisia uutisia: synnytys (ONNEA!), muuttoja, vaivoja ja huolia. Onnitteluja ja jaksamista kaikille tasapuolisesti. Onneksi nää meidän pienet mahoissa on kuitenkin niin sitkeitä tyyppejä, ettei niitä pienet stressit hetkauta. Meillä ainakin on ollu sen verran hektistä, että hyvä vaan kun vauva välillä muistuttaa supistuksilla, niin osaa rauhottaa tahtia!

O.
 
Onnea Annukka84!

Täällä vaan tuntuu, että vaivat lisääntyy kun raskaus etenee. Nyt iski kummallinen ylävatsakipu tuohon pallean kohdalle (vaavi ei vielä sinne asti ulotu) ja olo vähintäänkin epämukava. Mistä mahtaa johtua?
 
nasu30 , aikasemmin kirjottelin tosta kivusta pallean/pitkien mahalihasten kohdalla. Syy selvisi tänään neuvolassa. Sf-mitta kaksi viikkoa sitten 26 ja nyt 32! Ei se ole ihme jos tuntuu ja paukkuu kun kaveri tekee tilaa :LOL:

Muuten neuvolassa kaik hyvin, verenpaine hiukan koholla aiemmasta jota nyt sitten vähän seurataan mutta ei millään raivopaniikilla kuitenkaan.

Huomenna alkaa sitten rv 31. Hui :heart:
 
maarith
Nostelua,kun ollaan jo toisella sivulla..

omaa napaa..inhottavaa siivota,kun joutuu kumartelemaan ja tuntuu että ykät tulee.Eip- sitä kyllä taivukaan mitenkään mallikkaasti,kun toi iso kumpu on tiellä..no ei auta,kun jatkaa hommaa. :x
 

Yhteistyössä