Inseminaatio 2014

Illalla tajusin, että taitaa tökätä tämän kierron inssi kuitenkin ainakin jo siihen, että eihän mies ole vielä ehtinyt käydä labroissa, jotka kuulemma pitää 3 kk välein sitten toistaa (hiv ja hepa), kun oli ajatus, että 1. inssi tehdään vasta ensi kierrossa. Minä täällä vaan olen niin malttamaton, kun onnistuin bongaamaan tuon ovisviivan ;).
 
Ultrassa käyty, oikealla puolella oli 17mm folli. Lääkäri ei osannut sanoa mitään niistä mun lauantain jomotteluista. Tänään vielä pistän gonalia, huomen irrotuspiikki ja keskiviikkona 1.10 inssi meillä siis inssi tehdään yksityisellä puolella kun oma sairaala ei niitä tee. Tänään soitan sinne ja varaan ajan.
 
INSSILÄISET 2014

Maanantai 29.9.2014



NimimerkkiIUIAjankohtaFolliuäKpLääkitysSyy
Äiti743.1. tai 2.10.201429.9.201410lz+pr+lselitt.(ikä)
Veerukka1.1.10.201429.9.201410g+prkilp +ovl.
vauvayritys6.3.10.201429.9.201412f+ovulvodynia
Illa Tuu2.lokakuu - 7c+ltselitt.
Tyy842.lokakuu3.10.2014 5lz-
alys2.lokakuu--t+lz-
HilleviHiiri831.- - ---
Hedelmiina1.3.11.201420.10.2014 26lzsiittiöt/ovl
Helbi2.marraskuu - -lz+mp+pr-

Lyhenteitä: c=clomifen, lz=letrozol, a=anazol, f=femar, pu=puregon, mp=menopur,
m=metformiini, g=gonal-F, pr=pregnyl, o=ovitrelle, l=luget, lt=lutinus,
t=terolut, pri=primolut, ol=orgalutran, fos=fostimon, sy=synarela


PIINAILIJAT


NimimerkkiIUIDPOTestipäiväLääkitysSyy
Yritys102.13ti 30.9.pu+pr+lselitt
Toiveikas812.12pe 3.10.c+prselitt/hitaat siittiöt
haaveilija01.10pe 3.10.lz+pr+lovl+siittiöt
Ruu841.3pe 10.10.2014c+pu+prselitt.
Haaveilija19861.3pe 10.10.2014 -siittiöt
Marianna871.3pe 10.10.2014lz+mp+pr+lselitt.

PLUSSANNEET


NimimerkkiIUILääkitysHaasteetPlussauspäivä
Metsätähti842.c+g+prselitm.6.3.
Stella1.c+pu+prendo + ovl17.3.
nanette2.fos+pr+lselitm.28.3.
Elisaveta2.lz+mp+pr+lanovul.10.4.
Ansku831.pri+sy+pu+pr+l+mPCO13.4.
Karminiluomucselitt.30.4
Moonsihn33.c+prselitt.5.5
Maikki19851.cselitt.25.5
Chiligail2.lz+mp+pr+lsiittiöt9.6
Mari1980OIcselitt.13.6


Taustalla: Wintryrock, Toivonpilkahdus, Mursu83, Hepaliini, Lara_, vauvayritys, Emppis


Päivityspyynnöt korostettuna! Kiitoooos =)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkavaa viikkoa inssiläiset!

Tiedoksi en muista kenen ihmettelyyn, että pregnylin jälkeen lh testi näyttää pakostakin plussaa (ja myös raskaustesti näyttää plussaa). Itsekin tuohon ihmettelyyn joskus lankesin, mutta piikkihän on täynnä hormonia : /

Hienoa, että peräti kolme teistä pääsi inssiin perjantaina. Toivottavasti kaikille tärppäis, olis varmasti ekat triplat tällä palstalla... :p
Sitä ennen voi tulla toki tuplat ja Yritys10, nyt erikoistsempit sulle.

Kävin ultrassa ja ihan tavallinen kp10 tarina. Vasemmalla 16mm ja oikealla kaks pienempää (11 ja 12mm). Odotellaan ovisplussaa, mutta jos ei sitä kuulu otan pregnylin torstai iltana ja sit perjantaina inssi. Mutta hyvinkin uskon ovisplussan ennen tuota tulevan. Silloin vain soitto heti aamulla, jotta päästään sit heti tekeen se inssi. Kolmashan tämä nyt on, ja viimeinen inssi (on jo haikea olo siitäkin). Lääkäri yllätyksekseni on suostuvainen vielä yhteen ivf stimulaatioon jos tästäkään ei synny tulosta. Nyt pitkällä kaavalla. Se on vähän niinkuin viimeinen oljenkorsi. Sen jälkeen siirryn varmaankin luomuilemaan ihmettä toivoen(tai maximissaan otan letroja).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;30306265:
Hyvää alkavaa viikkoa inssiläiset!

Tiedoksi en muista kenen ihmettelyyn, että pregnylin jälkeen lh testi näyttää pakostakin plussaa (ja myös raskaustesti näyttää plussaa). Itsekin tuohon ihmettelyyn joskus lankesin, mutta piikkihän on täynnä hormonia : /
Näyttikö siulla montakin päivää plussaa? Aloin jo miettimään että entä jos itse ovulaatiota ei tapahtunutkaan ja sen takia näyttää monta päivää plussaa tai tarkemmin munasolu ei jostain syystä irronnutkaan...
 
Niin siinä sitten kävi, että eihän sitä inssiä tähän saumaan vielä voitu tehdä. Ensin tehdään munatorven aukiolotutkimus, ultrat ja lääkkeet. Miehen testit ovat myös pakkolliset - tietenkin. Näin nyt epäilinkin, mutta pakko oli kysyä, ettei sitten menisi varmasti aikaa yhtään hukkaan ;). Millä maltankaan odottaa seuraavat noin viisi viikkoa?

Nyt kun itse bongasin ensimmäisen ovisviivan, alan pääsemään tähän hommaan vähän sisällekin. Oikeasti tuolla mun kropassa tapahtuu jotain, sitä kun epäiltiin! Kun aloitetaan hoidot, niin miten maltan sitten, kun nyt jo tuosta viivasta tällä tavalla intoilen ;). Nyt ymmärrän tämän palstan jännitykset ja odotukset (ja pettymykset) ihan erilailla ja alkoi oikein kunnolla jännittämään kaikkien muidenkin puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Palaisin ruotuun taustailemasta. Inseminaatio tulossa ilmeisesti perjantaina. Munarakkuloita on kyllä enemmän kuin yleensä sallitaan, mutta sain silti jatkaa, mistä olen tosi onnellinen. Pelkään vaan nyt että ovulaatio tapahtuu ennen perjantaita ja inseminaatio tulee liian myöhään kuten viimeksikin.

Onko jollakin muuten kokemusta vanhentuneista ovistesteistä? Mulla ois täällä kotona n. kuukausi sitten vanhentuneita ovistestejä. Mietin että miten luotettavia enää ovat. Tosin tuolla missä nyt ollaan hoidoissa ei ovistesteistä ole edes ollut puhetta.

PÄIVITYS:
6. inseminaatio, ajankohta 3.10, folliultra 29.9, kp 12, lääkitys f+o, syy vulvodynia jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla susta vauvayritys. Toivotaan että nyt tärppäisi :) vanhoista ovistesteistä ei oo kokemusta valitettavasti. Mulle sanottiin kun tätä hoitokiertoa aloitettiin etten tarvitse ovistikkuja koska kun folli on 18-20mm niin suoraan laitetaan irrotuspiikki ja seuraavana päivänä inssiin. Näissäkin asioissa tuntuu olevan tosi paljon eri käytäntöjä: ketkä tikuttaa ovista ja ketkä ei. Omituista. Kaippa hoito henkilökunta tietää mitä tekee.

hedelmiina Kiva että teilläkin asiat etenee :)

Mun pitäis tänää pistää pregnyl klo 14-16 välisenä aikana ja huomen ois kello 11 inssi. Näinköhän toi irrotuspiikki tulee nyt liian aikaisin? Vieläkun eka inssi ni jännitys on todella kova ollut koko ajan näitten aikataulujen kanssa :(
 
Näyttikö siulla montakin päivää plussaa? Aloin jo miettimään että entä jos itse ovulaatiota ei tapahtunutkaan ja sen takia näyttää monta päivää plussaa tai tarkemmin munasolu ei jostain syystä irronnutkaan...
haaveilija1986 testi näytti plussaa sen kerran kun testasin. Tasan 36 tunnin kuluttua piikistä, tapahtui ovulaatio (sen tunnisti kyllä karmeista kivuista). Että varmaan koko sen 36h näyttäis varmaan plussaa. Ja tää 36h on ollut mulla jo kahdesti, että pregnyl toimii mun kohdalla ihan kuten ohjeissa lukee.
 
Täällä vietettäisiin dpo 11 ja millään en uskalla testata... en halua sitä negaa mutta lugestronit kyllä haluaisin mielelläni lopettaa. Ei mitään raskausoireita, mutta eipä niitä kai kuuluisi ollakaan. Toisaalta ei kyllä mitään uskoa myöskään siihen, että eka inssi soisi meille toivotun tuloksen. Olen tässä loppuvuotta suunnitellut ainakin siihen malliin, että raskautta ei tämän vuoden puolella tule. Ja jos sellainen onni sattuisi käymään, niin aina pystyy muuttamaan suunnitelmia. Voihan pikkujouluristeilyllä olla selvinpäin, ilman että menee hermot muihin.. voihan? ;)
Tsemppiä kovasti piinailijoille, varsinkin äiti74 onnea inssiin!
ps. ja kuten onkin jo kirjoiteltu niin se pregnyl tosiaan saa aikaiseksi sen ovisplussa eli periaatteessa piikin jälkeen ei enää kannata testailla.
 
Täällä nyt piinailut loppui, en edes päässyt testailuun asti kun pari päivää tässä on minimaalista ruskeaa vuotoa tullut...Tiedän että kohta tulee menkat...Harmittaa tosi paljon kun tässä toisessa inssissä meillä oli niin hyvät mahdollisuudet. Joten kolmas inssi tulee jossain kohtaan vastaan...nyt tuntuu että pieni tauko on paikallaan...ainakin yksi kierto. Rankkaa henkisesti kuten tiedätte. Toiveet on korkealla ja sit taas karu totuus vasten kasvoja...No ei auta kuin nousta uuteen taistoon :) Toivottavasti teillä muilla piinailijoilla on parempi onni matkassa :)
 
Pahoittelut Toiveikas81 :(

Onko muilla vihlonut mahaa inssi jälkeisinä päivinä? Itellä tuntuu ku töissäkin nostaa jotain painavampaa semmonen vihlaisu alamahalla. Tai sit minä olen tulossa hulluksi näiden ajatusten kanssa.

Sitten toinen kysymys teille jotka käy yksityisella hoidoissa. Paljon inssi on kustantanut? Kelakorvaushan ei päätähuimannut ainakaan meiän laskussa oli huimat 39€ :D
 
Toiveikas81 harmi tosiaan, tsemiä! Minäkin kuvittelin ekan inssin jälkeen että varmasti tärppäsi, lääkäri joka teki inssin sanoi vielä että hyvä tilanne näyttää olevan, kyllä tästä plussa tulee..No ei tullut ei! En tiiä yrittikö se tsempata vai mitä..
Minulla on tosiaan nyt perjantain folli ultra toiseen inssiin ja toivottavasti ensi viikolla päästäisiin toiseen inssiin.. Onko jollain muuten tietoa että montako inssiä tehdään julkisella puolella ennen kuin päästään koeputkihoitoihin?
 
Pahoittelut toiveikas81 :(

tyy84 me ollaan julkisella ja meillä tehdään kolme inssiä.

on inssi tehtiin tänään ja perjantaina aloitan luget ja testipäivä on VASTA 17.10. onkohan vähän liian pitkä? Ihana lääkäri kuitenkin oli klinikalla ja inssin ajoitus osui täydellisesti hänen mielestä, 20mm folli vielä möllötti.
 
Hei!

Olen uusi täällä ja teillä jo pitkä ketju takana, lueskelen tekstejänne myöhemmin. Kysynkin nyt yhtä asiaa, pahoittelut jos ollut äskettäin puhetta. Ollaan yksityisellä klinikalla hoidoissa ja nyt itseä alkanut kiinnostaaman tuo inseminaatio, nyt kun jo kolmatta Letro-kiertoa aloittelen tuloksetta. Myös ivf-hoidot jo siintää mielessä. Molemmat tulee yksityisellä melko kalliiksi, joten meinasin pyytää lähetettä julkiselle puolelle. Kysymys kuuluukin, meneekö julkisella niin, että ensin yritetään inseminaatiolla raskautumista (kuinka monta kertaa?) ja jos ei tärppää, niin sitten IVF-jonoon? Voiko päästä IVF-jonoon ennen inseminaation max. kertoja? Mietin tässä sitä miten pitkä projekti IVF-hoitoihin ajallisesti tulossa mahdollisen lähetteen myötä. Onko teistä kukaan tietoinen miten pitkät jonot ko hoitoihin on pk-seudulla? Helsinkiläinen olen.
 
äiti seiskanelonen voi olla että testailen jo sit sillo 16 pvä.. jos sinne asti päästään ettei vuoto ala :D ei kovin isot odotukset tästä nyt ole.

Tervetuloa sannui :)

Riippuu ihan mitkä on lähtötilanne kun hoitoja aloitetaan.. siis onko vikaa miehessä, naisessa, molemmissa vai onko molemmat ok. Meillä siis menee näin kun vika on mussa: 5kiertoa oli eka clomeilla, nyt aloitettiin pistoshoidot ja inseminaatio; näitä meidän sairaala tarjoaa kolme kertaa. Sit voi siirtyy IVF-jonoon. Mut aika paljon vissii riippuu missä on vikaa? Korjatkaa joku jos oon ihan väärässä :)
 
Veerukka: Kiitos pikaisesta vastauksesta. Miehellä simpat ok, niissä ei perustestauksella poikkeavaa. Multa ei myöskään ole löytynyt varsinaista syytä (on tsekattu munanjohtimet -> auki, otettu perusverikokeet lapsettomuushoitojen alussa -> tulokset normaalit, folliultrissa limakalvo sopivan paksuinen ja nyt Letrojen kanssa hienosti kehittyneet, toisella puolella 3 johtofollia ja toisella 1 viime kierrossa), kuukautiset suht. säännölliset, ilman lääkkeitä olleet 28 pääasiassa, yksi 31:n kierto ja eka Letrokierto 27pv, nyt toka Letrokierto vaan 24pv. Ei mitään todettuja sairauksia, jotka vois vaikuttaa. Itse epäilen, että en ovuloi luomusti joka kerta, en ole koskaan saanut tikutettua ovista, mutta en kyllä ole ollut tikuttelussa kovin aktiivinenkaan. Toisaalta jos säännöllinen kierto, niin eikö se kerro jotain myös ovulaatiosta?

Mitenhän julkisella suhtautuvat, kun perustutkimukset kaikki tehty yksityisellä, että meidän kohdalla riittäisi "suora siirtyminen" insseihin ja sitä tehden siihen IVF jos ei ennen sitä tärppää (jos sittenkään, toki). Eli päästäsköhän suoraan inssijonoon? Mistähän näitä vois tiedustella?
 
Heippa kaikki,
Veerukka: Hienoa, että sulla on eka inssi nyt takana, lähdettiin hoitoihin aika samaa tahtia! Tsemppiä kovasti. Eihän toimenpide sattunut?

on: täällä popsittu toiseksi viimeinen letroz, perjantaina alkaa piikitys menopur (kp8). Tuolloin on myös ensimmäinen ultra.. Ihmettelin kyllä, miksi ultra on jo tuolloin, mutta lyhyehkön kierron (norm.26) vuoksi suosittelivat jo tuolloin. Oletettavasti inssi ensi viikon alussa - jännää! Letrot saa mahan tuntumaan siltä, että siellä tapahtuu jotain outoa "kuplintaa". Muutoin ei oireita, paitsi väsymys. Piikitys jännittää, mutta ekan piikin käyn laittamassa polilla.
 
Sannui: Tervetuloa minunkin puolestani! Itsekin olen tänne eksynyt vasta parin viikon sisällä.

haaveilija1986: Me olemme yksityisellä. Ensimmäinen inssi on vasta edessä, mutta hinnaston mukaan omavastuu on 400-600 e, varmaankin ultrien määrästä riippuen.

Rahaahan tähän hommaan palaa ihan kiitettävästi, ainakin yksityisellä. Me olemme melkein nelikymppinen pari, joten meille sanottiin suoraan, että yksityiselle mentävä tai jumittaa jonon perässä hamaan tulevaisuuteen. Yksityisellähän meillä on kaikki tapahtunut tosi nopeassa tahdissa. Palvelu on ollut myös hyvää: ovat soitelleet sieltä päin uusia aikoja, ja heillä on aina aikaa puhelimitsekin selvittää asioita perusteellisesti.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä meidän yksityispuolen kuluja (omavastuuhinnat):

Tähän mennessä (1,5 kk) tapahtunutta:
- 1. lääkärikerta (hedelmällisyyskatsastus) 220 e
- 1 käynti parisuhdeterapeutilla (kuuluu ”hoitoon”) 105 e
- siemennestetutkimus 80 e
- naisen hedelmällisyyteen liittyvät labrat (kilpirauhaslabrat minulla oli jo valmiina) 160 e
Tulossa (nämä asiat tiedän ennakkoon):
- miehen labrat (HIV, hepatiitti, syfilis – uusittava 3 kk välein) n. 90 e
- munajohtimien aukiolotutkimus + ultraus n. 250 e
- Letrozol-lääkitys (resepti muistaakseni 3 kierrolle) yli 100 e
- Inseminaatio 400-600 e
> Näistä kertyy lähemmäs 1600 euroa!

Näiden lisäksi olen tehnyt muita hankintoja, joista osa on jo käytetty ja osa vielä odottelee käyttöönottoa:
- 5 pkt ovulaatiotestejä (tässä kierrossa meni 17 liuskaa!!) yht. 105 e
halvemmat 5-10e/7-10 liuskaa, kalliimmat 30-35 e/7-10 liuskaa
- 2 digiraskaustestiä :whistle: 20 e
- 2 pkt Femibion (foolihappo) 30 kpl/pkt yht. 38 e
- 2 prk foolihappotabletteja 30 kpl/prk yht. 10 e
- E-vitamiini (miehen hedelmällisyyteen) 60 kps 9 e
- Sinkki (miehen hedelmällisyyteen) 120 tab. 6 e
> Näihin on mennyt 190 e!

Nyt olen vielä ihan vasta-alkaja, joten paljon muutakin voi olla viedä edessä. Asia tietenkin hoidetaan maksoi, mitä maksoi. Taidan siis lopettaa laskemisen ja maksujen ajattelemisen tähän :$
 
Viimeksi muokattu:
haaveilija1986: Mulla vihloi myös inssin jälkeen useita päiviä. Siis jos ovulaatiokivut perjantai-iltapäivänä oli kovat, minkä jälkeen satunnaisia vihlaisuja erilaisten liikkeiden yhteydessä + su-ma yönä tuli yhtäkkinen kova kipukohtaus vatsaan :/ Nyt enää vatsan turvotus jäljellä. Ja tiedän tunteen, hulluksi tulee omien ajatusten kanssa testipäivää odotellessa ja jokaista tuntemusta tulkitessa :D Mennään muuten ihan samoilla päivillä.. saa nähdä miten käy.
Sannui: Kannattaa varmasti kysyä jos pääsisi suoraan inssiin jos tutkimukset jo yksityisellä tehty, sillä luulisi olevan kaikille vain ajanhukkaa tutkia uudestaan. Tosin me jouduttiin uusiin tutkimuksiin julkisella kun muutettiin toiseen kaupunkiin kesken tutkimusten ja eri kaupungeissa oli eri käytännöt :/
tyy84: Mulla on käsitys, että julkisella tehdään keskimäärin kolme oikein ajoitettua inssiä ennen koeputkea, tosin voi olla tapauskohtaista..
 

Yhteistyössä