Inseminaatio 2014

Sannui:

Me teetätettiin ensin pari perustutkimusta yksityisellä, josta saatiin lähete julkiselle, kun yritystä oli jo yli vuoden verran. Julkisella jatkettiin siitä, mihin oli jääty: käytännössä aukiolotutkimus oli tekemättä. Kun siitäkään ei vikaa löytynyt, meille tarjottiin heti inseminaatiota selittämättömään lapsettomuuteen. Puhe oli noin kolmesta inssistä, jonka jälkeen halutessa ivf.

Olen samoilla linjoilla Äiti74:n kanssa, että lapsettomuuden syy (ja hoitovaste) määrittää hoitomuodon ja yrityskerrat.

Paras vastaus kysymyksiisi löytyy varmasti alueesi naistenpolilta. Eli sinne lähete joko yksityiseltä tai terveyskeskuksesta ja jutteleen tilanteestanne. Tsemppiä!

Lisäys:
Jonotusajat vaihtelevat varmasti paljon paikkakunnittain. Meillä Pohjois-Suomessa jonoa ei varsinaisesti ole, mutta käytännössä odottelua ekaan inssiin muodostui pari kk, kun oma kierto ja (ainoan) inssejä tekevän gynen aikataulut (loma ym.) eivät heti kohdanneet. Parin kk:n jälkeen hoitaja, että ens kuussa pistetään inseminaatio järjestymään, ja niinhän se laitettiin.

Viimeksi muokattu:
Toiveikas81 pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta. Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistaa.
Sannui samoilla linjoilla kun muutkin, että mitään yhtä ainoaa sääntöä inssien määrästä ei ole. Meille sanottiin, että kokeillaan ehkä 2 ja sitten IVF-jonoon, jos ei tulosta. Mutta yleisin taitaa olla se kolme.
Veerukalle tsemppiä kovasti piinailuun.

Täällä dpo 12 ja vieläkin jänistän testaamista. Perjantaiaamuna viimeistään testaan, mutta pelkään niin paljon sitä negaa, etten ole vielä rohjennut. Menkat ei kuitenkaan ala kun on tukena luget eikä ole koskaan alkanut ennen lopettamista eli kyllä se testi vaan on tehtävä. Oireita raskauden suhteen ei edelleenkään ole.

Nyt alan kiduttamaan itseäni ja alan katsoa erilaisia äitejä...

Tsemppiä kovasti kaikille, kyllä nyt olisi jonkun vuoro jo onnistua :)

lara_ toimenpide ei sattunut yhtään, en tuntenut oikeastaan mitään :)
Mä pelkäsin piikittämistä tosi paljon ja ekan piikin pistopäivänä kädet tärisi ja vatkasi mutta seuraavana päivänä meni jo rutiinilla :)

haaveilija0 toivotaan että plussa pärähtää testiin!! :) mulle onkin ihan uus tuttavuus nää luget.. saa nähä alkaako mulla vuoto niitten läpi vai ei..

Hedelmiina, aikamoinen rahamäärä jo ekasta inssistä. Letrozol lääkitys 100e?? En tajua tätä kohtaa. Reseptin kai saa käynnin yhteydessä, lääkkeet 100 kpl maksaa 30e (no ainakin alle satasen)? Mutta joo, meillekin yhden inssin hinnaksi (alkututkimusten jälkeen) tulee n. 450e kela korvaukset huomioituna. (miehen osuus 150, mun eka ultra 150 ja inssi 150 ilman uutta ultraa) plus sitten lääkkeet letrot ja pregnyl ja luget, joten menee sinne 500 hujakoille. On toi nyt tietty paljon halvempaa kuin se ivf/icsi, mutta näyttäis, että sinne vielä joutuu :(

Tervetuloa Sannui!

omaa napaa lisää, etten ole sittenkään saanut ovista bongattua vieläkään, mitä ihmettä. Vain kaksi kertaa edellisen vuoden aikana on ollut ovis+ vasta kp14 (vuoden vaihteessa). Joten inssikin menee huomiselle. Pitää lähteä hakeen apteekista pregnyliä. Kunhan nyt ei olis ovis+ livahtanut tuossa kun testasin puolitetulla testillä (kp12). Tässä kyllä mietin, et onkohan ne kaksi pienempää follia myös jatkanut kasvuaan ja olis siellä jo kohta tarpeeksi isoja, mut sitten se yks iso folli alkas oleen kyllä vähän liian iso. Onko olemassa liian isoja folleja??

Viimeksi muokattu:
INSSILÄISET 2014

Torstai 2.10.2014

NimimerkkiIUIAjankohtaFolliuäKpLääkitysSyy
Äiti743.3.10.201429.9.201413lz+pr+lselitt.(ikä)
vauvayritys6.3.10.201429.9.201415f+ovulvodynia
Lara_1.6.-8.10.20143.10.20147lz+mpselitt.
Illa Tuu2.lokakuu - 10c+ltselitt.
Tyy842.lokakuu3.10.2014 8lz-
alys2.lokakuu--t+lz-
HilleviHiiri831.marraskuu - ---
Hedelmiina1.3.11.201420.10.2014 29lzsiittiöt/ovl
Helbi2.marraskuu - -lz+mp+pr-
Toiveikas813.---c+prselitt/hitaat siittiöt
Sannui1.-----

Lyhenteitä: c=clomifen, lz=letrozol, a=anazol, f=femar, pu=puregon, mp=menopur,
m=metformiini, g=gonal-F, pr=pregnyl, o=ovitrelle, l=luget, lt=lutinus,
t=terolut, pri=primolut, ol=orgalutran, fos=fostimon, sy=synarela

PIINAILIJAT

NimimerkkiIUIDPOTestipäiväLääkitysSyy
Yritys102.16ti 30.9.pu+pr+lselitt
haaveilija01.13pe 3.10.lz+pr+lovl+siittiöt
Ruu841.6pe 10.10.2014c+pu+prselitt.
Haaveilija19861.6pe 10.10.2014 -siittiöt
Marianna871.6pe 10.10.2014lz+mp+pr+lselitt.
Veerukka1.1torstai 16.10.2014g+prkilp +ovl.

PLUSSANNEET

NimimerkkiIUILääkitysHaasteetPlussauspäivä
Metsätähti842.c+g+prselitm.6.3.
Stella1.c+pu+prendo + ovl17.3.
nanette2.fos+pr+lselitm.28.3.
Elisaveta2.lz+mp+pr+lanovul.10.4.
Ansku831.pri+sy+pu+pr+l+mPCO13.4.
Karminiluomucselitt.30.4
Moonsihn33.c+prselitt.5.5
Maikki19851.cselitt.25.5
Chiligail2.lz+mp+pr+lsiittiöt9.6
Mari1980OIcselitt.13.6

Taustalla: Wintryrock, Toivonpilkahdus, Mursu83, Hepaliini, Emppis

Päivityspyynnöt korostettuna! Kiitoooos =)

Viimeksi muokattu:
Lara_, olit näemmä taustalla aiemmin, onko kuitenkin teidän eka inssi?

Vauvayritys, montako inssiä teille on suunniteltu?

Listan päivityspyynnöt mieluiten boldattuna tai punaisella, kuten ootte tehnytkin, kiitos.

Ja miks tuon listan oikea reuna on kadonnut.....

Viimeksi muokattu:
Äiti seiskanelonen:
Lz-lääkkeiden hinnasta kuvittelen kuulleeni lääkäriltä noin. Toivottavasti muistelen väärin ;). Koitin juuri hakea lääkkeet, mutta apteekki ei myynyt, kun lääkäriltä puuttui joku merkintä reseptistä. Saan lääkkeet vasta lauantaina, kun ne pitää tilata jostain ja lisäksi soittavat lääkäriltä tarkistusta reseptiin. Onneksi menin ostoksille hyvissä ajoin.

Äiti seiskanelonen:
Jotain noista määristä ja hintaeroista lääkärikin puhui, mutta muistaakseni totesi, että kannattaa ottaa alkuun vain 30 kpl:een paketti. Reseptissä ei ollut määriä, ja apteekissa ei tullut asia puheeksi, käsitin kuitenkin, että farmaseutti oli tilaamassa 30 kappaleen pakettia :/. Mulla aloitetaan lääkitys tosi kevyesti (mietin itse, että liiankinko?) eli ekaan kieroon syön vain 5 kpl! Täytyy selvittää hintoja, kun menen apteekkiin.

Mä olen vielä vähän pihalla kaikesta tulevasta. Käskettiin soittaa heti, kun menkat alkavat ja sitten kuunnella seuraavia ohjeita ;). Kun nyt sain reseptin jo mukaan, ajattelin vähän ennakoida tulevaa.

Hedelmiina, no harmi sinänsä. Muistelen, et se 30 paketti maksaa sen takia enemmän, kun se just on hinnoiteltu lapsettomuuslääkkeeksi. 100kpl paketti oli hinnoiteltu jonkun "sairauden" hoitoon, jolloin se on halvempi. No, oli miten oli, rahaahan tuo vain on.

Pistelin Pregnylin illansuussa ja vajaa puoli tuntia ja maha ihan sekaisin. Onks kellään muulle tullut tuota "sivuoiretta"? Viimeksi oli jo hieman kuralla maha, mutta nyt kyllä iski ihan salamana ja kovaa.

Päivittelen listaa myöhemmin.

Äiti seiskanelonen:
Juu, se lääke on rintasyöpään (tai sen uusiutumisen ehkäisyyn) - farmaseutti luulikin, että olen rintasyöpäpotilas. Oma äitini sairastui rintasyöpään 44-vuotiaana ja lopulta kuoli siihen, joten mielelläni söisin niitä vaikka lopun ikäni (vähän rankempaan huumoria). Tuosta oikeasta käyttötarkoituksesta johtuen, en saanut sitä lääkettä nyt: kun lääkettä ei ole lääkeohjeissa merkitty hedelmöityshoitoihin, niin siitä pitää olla erillinen merkintä reseptissä.

Hedelmiina Mulla näyttää lukevan letrozolen reseptissä, että minä kiertopäivinä ovulaationinduktioon mutta kuitenkin on se 100 kappaleen pakkaus. Tosiaan halvempi näin, kun useamman kerran olen sen viiden päivän kuurin joutunut syömään.

Äiti74 Kaksi kertaa olen pregnyliä käyttänyt eikä kyllä muistaakseni kummallakaan kerralla ole ollut vatsaoireita. Nyt viimeisellä kerralla aine kirveli ja pistosalue punotti + sain vielä mustelman muistoksi. Siinä sitten naisten saunaillassa selittelin, että koira raapassut mahaa... olikohan uskottava tarina :LOL:
Kovasti onnea sun huomiseen, tule ilmoittelemaan että miten inssi meni ja kuinka paljon uimareita laitettiin liikkeelle.

ON: mä en halua, että huominen tulee... pakko testata ja niin varma negasta kuin olla ja voi. Vielä kuitenkin jotenkin pienenpieni toivo, jos kuitenkin mutta huomisen jälkeen sitä ei sitten enää ole. Illaksi suunniteltu leffailtaa mielensäpahoittajan pyörteissä, toivottavasti se vähän helpottaa huomista, jos/kun se nega aamulla pärähtää.

Äiti74 mulla meni vatsa sekasin pregnylistä ja pistokohta on vielkii vähän kipee. Peukut huomiseen inssiin sulle! :)

haaveilija0 jännittää sun puolesta .. voi kun plussan saisit!! :) <3

Huomenna alkaa lugejen kans sotkeminen, lääkärikin sano klinikalla että sottasta puuhaa on :D

Moi kaikki ja hauskaa, että täällä on tämmönen vilinä.

Sannui: Ollaan PK-seudulta ja tässä lyhyesti meidän stoori. Maaliskuussa menin yksityiselle gynelle (Femeda) kyselemään lapsettomuudesta ja hän laittoi meille suorilta naistenklinikalle lähetteen. Mitään ei tehty yksityisellä paitsi ultrattiin (josta tää ystävällinen gynekologi ei edes laskuttanu, ihmettelen kyllä miksi. Varmaan sitä säälitti, kun olin niin reppana ja jotain tihrustin siellä. :) ).
Kutsu ekaan tutkimukseen tuli 3 vkon päästä, johon ei kyllä päästy, kun mies oli poissa, saatiin uusi kutsu siitä n. 3 vko:n päähän. Juhannukseen mennessä oli tehty mulle kaikki tutkimukset aukiolotutkimusta myöten ja mieskin oli tutkittu perinpohjaisesti, kun häneltä löyty kiveksestä vielä patti, joka leikattiin (HUSissa) pois ja todettiin vaarattomaksi. Lääkäri oli sillon juhannuksena sitä mieltä, että inssiin vaan vaikka seuraavasta kierrosta, mutta loppujen lopuksi 2 kiertoa meni välistä meidän omien lomien ja poissaolojen takia. Eka inssi tehtiin siis syyskuussa ja pian toivottavasti mennään toiseen.

On menty asia kerrallaan, eikä ole ollut puhetta polilla montako inssiä meille kokeillaan ennen IVF-jonoa. Mulla ei itellä kyllä vielä kauhee hinku ole niihin raskaampiin hoitoihin. Että jos mennään näillä mulle ihan uusilla hormonihoidoilla ja insseillä vähän aikaa. Ollaan siis selittämättömiä.

Mulla ei oo naistenklinikasta tähän mennessä muuta kun hyvää sanottavaa. Ainoastaan kerran keväällä jäi aukkari tekemättä, kun heiltä ei saanut aikoja. Lääkärit on vaihdelleet, mutta pari kertaa ollut samakin ja aina on oltu hirmu ystävällisiä. Mulla ei tietysti ole mitään kokemusta yksityiseltä eikä mitään paniikkia tämän asian kanssa, koska olen 32 v. Koitan suhtautua tähän niin, että meillä on tässä aikaa sitten jonotellakin, jos edetään vielä muihin hoitoihin.

Hedelmiina: Mielenkiintoista kuulla, mitä kustantaa yksityisellä puolella. Me ollaan luovien alojen yrittäjiä, niin ei olis kyllä varaa. Kiitos hyvinvointivaltio! Mä olisin valmis adoptoimaankin, jos biologista ei vaan tule, mutta olen vähän ymmärtänyt, että meidän talouden epävakaus voi olla siinä esteenä. Noh, ei tuo ole vielä ajankohtaista miettiä ehkä. :)

Äiti 74: Mietin itekin, voiko folli olla liian iso, kun mulla oli sillon inssissä 25 mm! Ja toisella puolellakin oli joku 17 mm. Toi isompi oli siinä folliultrassakin 5 päivää ennen inssiä 21 mm. Mitä oon täällä kuullu muilla olleen, niin ovat kyllä tuota pienempiä. Eipähän tuo iso ja lääkärin kauniiksi kehuma pallero tuottanu tulosta. :)

Täällä lähenee ovis ja ajattelin testata huomenna aamulla, jos vaikka yllättäs plussalla, niin päästäs huomenna inssiin! Vaikka kp on jotain 10, niin ehkä ei vielä. Toivottavasti ovistikku nauraa sunnuntaina tai maanantaina, niin päästään maanantaina toimeen.

Viimeksi muokattu:
IllaTuu:

Toivotaan että inssi onnistuu, eikä osu hankalasti viikonlopulle!

Kyllä tämä hoito meillekin vähän liian kallista on, kun vain minä käyn töissä, eikä muutosta ole tulossa pariin vuoteen :$. Onneksi olette nuorempia. Ei ole hääviä nyt tässä nelikymppisenä koittaa ratkoa lapsettomuusongelmaa hinnalla millä hyvänsä. Valitettavasti tämä ei aiemmin ole ollut mahdollista/ajankohtaista, vaikka olisin itse ollut siihen valmiskin. Joten kuljetaan kohtalon määräämää tietä...

Haaveilija0 Voimahali myös minulta <3 Jostain on vain kaivettava voima jatkaa ja toivoa että jospa seuraavalla kerralla, tsemiä kovasti!

Minäkin aloin tänään käyttämään ovistestejä, tämän kahden vuoden aikana tein niitä vain silloin alussa ja plussaa en kertaakaan saanut, joten toivotaan että nyt kun kiertokin on tasaantunut niin plussa tulisi. Tänään menen folli ultraan ja toivottavasti ensi viikolla päästäisiin inssiin! Sitä ihmettelen kun minulle ei ole määrätty mitään muita piikkejä kuin se irrotuspiikki, jota lääkäri ei viime kerralla edes käyttänyt?! Taidan tänään kysäistä asiaa lääkäriltä, vaikka kyllä kai he osaavat työnsä ja määräävät niitä tarpeen tullen.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja toivottavasti jokainen keksii viikonlopulle jotain kivaa tekemistä ja voi edes hetkeksi saada ajatuksia pois näistä hoidoista <3

Piti tulla vielä päivittämään tämän päivän lääkärikäyntiä.. eli aika pieniä folleja oli vielä kun on vasta kp9. Maanantaina menen vielä uusinta ultraan ja katsotaan ovatko yhtään kasvaneet, ma aloitan myös ovulaatio testien tekemisen ( vaikka tänään tein jo yhden, mutta lääkäri sanoi että vasta ma kannattaa aloittaa). Toivotaan että ensi viikon loppupuolella päästäisiin inssiin.. viime kierrossa inssi ajoittui niinkin myöhään kuin kp 18.

Voi ei Haaveilija0, kovasti voimia. Meilläkin jo yli 2 vuotta niin toivottu plussaa, eikä kuulu ei näy. VAikka kuinka olisi turtunut negoihin, niin se pettymys on jopa suurempi nyt kuin aiemmin. Sulla oli vasta kuitenkin eka inssi, ja nyt ei sitten ihan kaikki osunut kohdalleen. Seuraavalla kerralla voi kuitenkin asiat olla ihan just niin, että se plussa sieltä tulee. Eiks vaan, uskotaan tulevaan! :heart:

Valitettavasti joudun taustailemaan taas vähän aikaa. Tämän kierron loppuun ja sitten yhden kierron. Tänään piti tehdä inseminaatio, mutta koska munarakkuloita oli kehittynyt liikaa ei monikkoraskauden vuoksi sitä voitu tehdä. Simpat oli tosi hyvät taas.

Hirvittävän paha olo kun tänne asti päästiin:'(. Ja sitten vielä se kun taas joudutaan odottamaan. Inseminaatio menis sitten jonnekin marraskuulle puolivälin jälkeen. Jos menee taaskaan. Vain kaksi munarakkulaa sais silloinkaan olla. Takki on nyt aivan tyhjä ja olen jopa miettinyt että jättäiskö hoidot kokonaan tai yrittäis riipiä jostain rahaa jotta voisi palata yksityiselle. Samanaikaisestihan emme olisi molemmissa tietenkään. Siitä tulis sitten seitsemäs hoito, kuudes inseminaatio. Alkaa pikkuhiljaa jo toivo hiipua. Tosin vielä ois muita hoitomuotoja, mut eri asia et päästäiskö julkisella eteenpäin.

Voimia kaikille!

Päivitys:

mut voi poistaa listalta, taustailen taas. Inseminaatiota ei tehty.

Viimeksi muokattu:
Hedelmiina: Jos piristäis yhtään mulla on tuttavapiirissä yks sinkkunainen 42-v, joka odottaa ensimmäistään, eli taitaa olla hoidoilla alkunsa saanut sekin tapaus. Kyllä se sieltä tulee, toivoa pitää!

vauvayritys: ikävä tilanne, varmasti tosi stressaavaa. Koita nyt olla ahdistumatta ja nauttia muusta elämästä. :) Miksi muuten epäilet, että julkisella ette pääsis eteenpäin?

Haaveilija0: Voi ei, koita nyt kuitenkin viettää mukava viikonloppu. Tästä etiäpäin! Vajaa pari viikkoa sitten olin itse tuossa tilanteessa, että eka inssi ei tuottanu tulosta ja olin niiin uskonu siihen. Noh, ehkä suhtaudun tähän kierrokseen vähän vähemmin odotuksin... Tai en tiedä miten suhtaudun, kunhan nyt eka tehtäs se inssi. :)

Tyy84: Tehtiinkö sulle siis viimeks inssi ilman, että sit ovistikkuun viivaa eikä irrotuspiikkiä? Entä se verikoe, tehtiinkö, missä ne mittaa viikko oviksen jälkeen onko se tapahtunu. Keltarauhashormonista tai jostain?

Äiti74: Toivottavasti inssi meni nyt nappiin!

Yhteistyössä