*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hani-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikein mukavaa joulua kaikille myös meiltä :) suunnataan tästä sukuloimaan mutta onneksi on muuten yli viikon loma edessä niin jaksaa sukkuloida :saint: Maha on jo aika valtava,mun velikin eilen äityi oikeen ääneen ihmettelemään että miten ihmeessä sä olet jo tuon-näköinen ja vielä pitäis monta kuukauttta mahaa kasvattaa! :o Nooooh, mä olen tämmönen, esikoltakin oli aivan huge pakki näihin aikoihin. ja Kapris on ihan selkeesti yhäkin perätilassa, potkii kivasti tuonne rakkoon koko ajan. ylempänä tuntuu sitten kevyempää liikehtimistä.

no mutta, autoon sitten vaan! ottakaahan rennosti! :wave:

Gardenia ja Kapris 24+3 :heart: :heart: :heart: :heart:

ihanaa että jaahassu sai parempia uutisia!! :D

allusmamma kyllä meillä kerhon puolella kirjottelevilla on kaikki hyvin, kiitos kysymästä :hug: sielläkin kirjottelu aika hiljasta, johtunee näistä joulukiireistä... Guess on/oli espanjassa miehensä luona, kun tämä ei töiden takia päässyt suomeen. muillakin vauvat viihtyvät hyvin masussa ja aika kuluu nopeesti :o huomenna jo viikko 27 aluillaan :heart:

mä sain kameran lahjaksi ja mies otti sillä kuvia musta :o voi jessus kun mä olen lihonut!!!! :kieh: hirveetä nähdä ittensä valokuvissa kun maha nyt tietty on kasvanut, mutta sitten muutkin paikat, varsinkin kasvoista huomaa kuinka oon pyöristynyt :ashamed: ja tää alkaa vaan pahemmaksi meneen tässä loppupuolella |O

nyt lähdetään miehen mummolaan ja siitä mun mummolaan, huomenna miehen toiseen mummolaan |O ei jaksais koko aikaa sukuloida..kai se on pakko :headwall:

JJ-t ja maha 25+6

Huomenta mamit! :)
miulla on alkanu olee aikas paljon noita supistuksii, mistä sen tietää mitkä on haitallisii ja mitkä ei?? :/ Joko menee masu ihan kovaks, tai sit nipistää masua samalla, tai sit siin on sellast menkkamaista jomotusta... :( mut menee sit hetken pääst kyl ohi..

ziki ja mimmi 22+6

Huomenet kaikille!!!

Täällähän alkaa porukka jo pikkuhiljaa supistellakkin =)
Ite eilen kans jo tunnistin selvät supparit,mutta aiemmin on ollut vähän et puskeeko kaveri vaan masussa vai supistaako..
Tuosta puskemisesta pääsenkin viimeyön uneeni...
Liekkö pikkunen yöllä siellä mekastanut vai mikä, mutta näin unta että olin äidin ja isän kaa jonottamassa pizzaa kun kaveri rupes puskeen masussa oikeelle yhteen kohtaan ihan hirveesti..Sit yritin vain pukata et hei älä puske,mut :laugh: sit se puski jalkansa mun mahan läpi ja me sit lähettiin sairaalaan ku lapsivettäki pääs pois :laugh: No ne siellä tunki sen jalan vain takas ja seurasivat ja sit päästivät kotiin :laugh:
Jestas mitä unia..Jotai muutaki näin mut en enää muista..

zikiziki kyllä sen sit varmasti huomaa kun alkaa olla kipeitä tai sit jos niitä tulee vähän väliä..
normaaliahan se on et alkaa jo supistaa,mutta jos sitä tulee joka päivä ja aika useasti niin sitten varmaan kannattaa jo miettiä et näyttää neuvolassa..
Onkos muilla joilla supistelee jo niin ollut ihan kipeitä suppareita?Siis te jotka jo ihan saikulla niiden vuoksi?
Kyllä nyt lomalla huomaa jo et olis helppo vaan olla..
9pv olis neuvola,mut en tiedäö kysyiskö vielä siellä sitä saikkua vai jaksaisko odotella sinne lääkärin neuvolaan.. Vois olla et lekuri kirjottaa edellisen keskustelun perusteella suoraa saikkua kun olis viimeks jo antanu..

Mutta nyt pitänee rueta hommaileen jotai muuta ku koneella värkkäilyä..Nintendoa jo tossa jonki aikaa pelailin :D

Mut hauskaa loppuvkoa jne kaikille..

Vaavimasu ja napukka 24+2

Huomenta mammat!

Toivottavasti porukka on malttanut rentoutua ja nauttia joulun herkuista!
Jaahassulle voimia ja maltahan lepäillä! Todella tärkeetä että vauveli pysyisi vielä masun uumenissa jonkin aikaa.

Minulla alkoi tuossa aatonaattona yskä vaivaamaan ja pikkuhiljaa se on tässä voimistunut ja nyt tänä aamuna voisi vissiin luokitella jo flunssaksi. Melko kummallista kun ei ole ikinä ennen flunssa alkanut yskimisellä... Jouluruuista on kuitenkin pystynyt nauttimaan mutta eilen tuntui jo siltä että oli pakko päästä kotia huilaamaan. Oltiin pari yötä miehen porukoiden huvilalla ja omien vanhempien mökki on siinä ihan naapurissa, kätevää oli seilata molempien väliä. Eilen sitten väsytti niin paljon että rupesin autoon päästyäni itkemään pelkästä väsymyksestä.

Tänään mennään vielä minun porukoille syömään kun mie niin tykkään äidin tekemästä imelletystä perunalaatikosta ja hirvenlihasta ja niitä ei miehen porukoilla saa. Aattona oltiin kaikki niin ähkyssä että aatoksi varattu daim-limettijäädyke odottaa sitten tänään syöntiään, nam =)

Onneksi ei ole tämä flunssa ainakaan vielä ruokahalua vienyt... :whistle:
Miekin aattelin että mies saa tänään kaivaa varastojensa uumenista ensimmäisen nintendo-pelikonsolinsa ja mie rupeen pelailee super marioo!!! Pikkusisko tuossa muutama päivä sitten haikaili että sitä ois kiva joskus pelata niin sehän iski sama kiinnostus heti minuunkin :D

Mut hyviä vointeja mammat ja nyt huilitaan jos vaan mahdollista loppupyhät ja välipäivät!

Sanni-Maria ja pikkunen viikoista sekaisin...

Hyvää tapaninpäivää kaikille!

Hienoa jaahassu! Toivottavasti saat vielä lauantaina hyviä uutisia.

Täälläki aatto meni lepposissa merkeissä. Saatiin kaks laatikollista vauvanvaatteita ja yks laatikollinen leluja ja hoitotarvikkeita. Lisäks vielä sellane ruuan lämmitin ja rintareppu... niin sitä disney elokuvien starttipakettia unohtamatta. Anoppi (ei vielä virallinen) on pikkasen innoissaa tulevasta murusta :D. Rintapumpun sain kanssa ja toivottavasti sitä maitoo kanssa tulee. Vielä ei oo noussu tolleen ku Laalalla :whistle:. Ihanaa tuoda lapsi sellaseen maailmaan, jossa hän on odotettu ja rakastavia ihmisiä paljon lähettyvilllä.

Eilen olin oikee baarissa kurkkimassa kavereita. Aika tylsäähän siellä oli. Aina paremmat bileet on siellä, missä porukka "alottelee". Sai taas nauraa ittensä kipeeks kavereiden jutuille. Eikä ees harmittanu olla selvä :). Ainoo, et aloin pelkäämää meijän vauvan kuuroutumista ku jostain syystä siel kämpillä oli pakko soittaa musiikkii jollain 200 desibelillä... taidanki seuraavaks ettii wikipediasta, mistä kuurous johtuu :laugh:.

Huomenna mennää kattoo vaunuja, että ei sit parhaimmat vaunut mee alta. Oran tehtaanmyymälä on tässä suht lähellä niin käydään sielläki kurkkimas, josko jotain hyviä tarjouksia olis. Olis niin hyvä jos hyvät vaunut lähtis alle 450 eurolla.

Säde ja poitsu 25!

No niin... nyt on joulusta selvitty :D

Kiva kun Jaahassu sait viettää joulun sairaalan sijaan muualla :) toivotaan, että pikkuinen pysyttelee masussa vielä hyvän tovin (tai ainakin muutaman viikon). Juuri kävin muutaman päivän keikkailemassa keskolassa ja tehon puolella olis ollut pari 25-viikkoista, mutta päätin tällä kerralla jättää käymättä katsomassa... (olen sen viikkoisia kyllä ennen hoitanut, mutta nyt liippaa vähän liian läheltä). Sitkeitä sissejä nuo pienet ovat.

Meillä joulu meni mukavasti vaikka pari päivää suhattiinkin mummulasta toiseen. Tänään ei liikuta kotiovesta kyllä mihinkään... tuntui kivalta kun mun vanhemmat olivat vauvaakin jouluna muistaneet vaikka se esikoisen odotuksen viehätys näin toisen kohdalla on jo taakse jäänyttä elämää. Ja anoppi jaksoi naurattaa :D mehän ei tiedetä tulokkaan sukupuolta ja mä oon sanonut koko ajan toivovani vähän enemmän poikaa. Sain sitten anopilta Roosa-nauha kampanjan vaaleanpunaiset sakset ja kortissa luki: Vaaleanpunaisia odotuksia vuodelle 2009 :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ihan huumorilla otin tuon kyllä ;)

Pystyykö muuten muut nukkumaan selällään vielä? Mulla on alkanut tulla vähän huono olo selällä maatessa. Huimaa ja tulee heikottava olo :/ muistan kyllä etten esikoisestakaan enää jossain vaiheessa selällä pystynyt olemaan, mutta en kyllä muista että se näin aikaisin olis alkanut.

millipilli & Frank 25+5

mie oon kaivanu miun vanhan nintendon esille jo pari kuukautta sitte!!! :D nyt ku saatii joululahjaks iso telkkari ni kelpaa pelailla mario brossia!! :heart: Mies on katellu tota miu pelaamista, ja totes vaa et pelottavaa ku miust tulee tollasii piirteitä esille ( oon nimittäi aikas hyvä pelaamaa ;) ) sitä varmaa va sylettää ku ite on nii huono :D

miulla ei oo maitoo tullu vielä ollenkaa, kai se on normaalii ettei vielä tuukkaa?? :o

vauva on vaihtanu vissii perätilasta pois, ku tuntuu hirmu selvästi liikkeet navan kohilla.. aamulla säikähin et se tulee masusta läpi :D mahoton mimmi möyryää siellä :heart: mamma tykkää :)

ziki ja mimmi 23+ jo! :heart:

jouluja mammat :xmas:

onpa ollut ihanaa laiskotella pari päivää ja tehdä just mitä tykkää, oisin ihan valmis äippälomalle jo :D paljoo ei oo kyllä tehty, lähinnä syöty, luettu, tuijotettu leffoja ja nukuttu. jouluyönä käytiin kävelyllä ja eilen päivän valossa, ihanan rauhallista ja tunnelmallista kun on vähän luntakin. oispa tällaista useemmin...

hienoa että jaahassu pääsit viettämään joulun kotona. toivotaan että pikkuinen haluaisi pysyä kohdussa vielä ainakin muutaman viikon.

mulla ei oo tullu vielä edes harkkasuppareita eikä rinnoista oo irronnu mitään nesteitä. mut masu kasvaa kovaa tahtia ja vauva alkaa oleen niin vahva, että herättää äitinsä potkuilla mennen tullen kesken unien. pari päivää (ja yötä ) ollut melkoista myllerrystä ja mieskin saanut osansa, vauva tykkää monottaa kunnolla myös isiä, kun pistää kätensä masulle :D pari kertaa oon tuntenu myös vaavin jalan muodon masun läpi, melkein voisi ottaa kii kantapäästä jo :heart: ja asennosta, niin meillä vauva pääasiassa poikittain, pää vasemmalla puolella ja jalat oikealla, tuntee tosiaan muodot jo masun päältäkin ja kyllähän potkutkin asian selväksi tekee. väliin vauva pyörii myös perätilassa ja silloin saa ravaa veskissä, kun potkut tulee tonne virtsarakon ja häpyluun tienoille...

rauhallista ja rentouttavaa joulun jatkoa :xmas: tää lähtee taas herkutteleen :p :whistle:

t. manna + lilli 26+2 :heart:

Mullaki tuota maitoa erittyy jo sen verran, et käsivarsi on märkänä välillä ku rinta osuu siihen (nukkumaan käydessä ). Siks oon nykysi alkanu käyttää rintsikoita yölläkin (carriwellin pehmoliivejä ) ja niihi pistän sit liivinsuojat. Nyt siis se maito o alkanu tuleen paksummakski välillä ja viimeks tuli pienesti ihan valkostakin.. Aiemmin se o ollu semmost kirkasta. Semmosia...

Tääl poksuu vkotkin!! 25+0!!! :heart: :heart:

Täällä kärsitään karseesta räkätaudista molemmat, mies ja minä..heti kun alkoi loma niin tottakai iski tauti päälle..kohta jo viikon tästä kärsineenä, toivoisin et yskiminen ja rään tulo loppuis...toivottavasti te muut pystytte vastustamaan liikkeellä olevia pöpöjä! Ja pikaiset paranemiset niille jotka samassa tilanteessa ovat...Onneks loma loppuu vasta 7.tammikuuta, joten on tässä aikaa maata sängyn pohjalla.

millipilli: mä nukun välillä selälläni, ja katselen televisiotakin, muuta eroa en ole huomannut kuin että joskus on vaikea olla kun piiperö rupeaa niin kovin rymistelemään masussa ja möyrimään..Nyt meinaan tunnen koko ajan jo kädelläkin masun päältä että missä se pikkunen majailee.....Mut kuten aina niin yksilöllisiä juttuja nämä taitaa olla, eihän ne kovinkaan suosittele enää selällään pitkiä aikoja oloa, just sen takia et voi alkaa huimaan tms...

Mä oon lueskellut ketjua ahkerasti vaikken olekaan kirjoitellut, niin olen huomioinut että monella on jo maitoa tihkunut ja nyt koin sen eilen itse saunassa mutta ainoastaan niin et oli pakko testata lämmössä tuleeko mitään ja sain kun sainki pari tippaa tulemaan :) heh..ehkä parempi antaa olla, mutta tuli hyvä mieli kun edes pari tippaa näki omasta tisusta pulpahtavan..josko se imettäminen onnistuisikin sitten joskus =)

No, eipä taaskaan paljon juttua tullut..täytyy tästä lähtee taas sängynpohjalle makaamaan rakkaan mieheni viereen...

p.s on se kumma et kun mies sairastaa niin ollaan kuoleman kielissä, mutta raskaana oleva vaimo joka sairastaa ei valita oloaan koko ajan vaikka kuinka tukalaa olis...miehet :laugh:

-Minski ja piiperö 26+1

joulunjatkoja mammoille :xmas:
meillä aatto meni ihan ok, oltiin mun porukoilla "täyshoidossa". kaksi yötä nukuttiin asuntovaunussa heidän pihalla, talo alkaa käydä ahtaaksi kun kaikki lapset paikalla. syöny oon kuin possu, myöskin graavikalaa vaikkei sais. en kuitenkaa ole syönyt mitään vakuumissa ollutta, joten.. enkä tuorejuustoja. :kieh: uhmaan oikeen tarkotuksella.

Eilen oltiin sitten anoppilassa syömässä ja on se vaan jännä huomata miten joulupöydissä on eroa perheiden kesken. täytyy sanoo että kyllä meillä kotona vaan on paras jouluruoka. meillä ei esim. syödä lipeäkalaa ollenkaan, ei koskaan olla syöty. Anopilla sitä on. Meillä herneet syödään kylmänä, siis säilyke ja taas anoppilassa on kattilassa tölkkiherneet lämmitettyinä :$ samoin valkosta parsaa (en tajua miten se kuuluu joulupöytään) ja mitähän se kolmas säilyke oli.. no ne kuitenkin lillii siellä vesihauteessa. meillä on kuorittuja keitettyjä perunoita, anoppilassa ei. Iiskä hakee aina aattoaamuna vielä kaupasta mätiä, kirjolohen ja muikun sekä erilaisia sillejä paria sorttia. Sitten on vielä kalkkunaa ja tänä vuonna oli kylmäsavuporopaistia ja savulammasta. Sortteja on niinkus valtavasti ja mä tykkään :) Anoppilassa tarjonta on jotenki suppeempi ja mun mielestä vaan huonopi. sori vaa, onneks ne ei toivottavasti käy täällä lukemassa :p

joulupukki toi meille suomalaisen vauvakirjan, liittynee jotenkin 2+ lehteen.. oon sitä lueskellut ja vaikuttaa ihan ok teokselta noin niinkun luettavaksi.

Hienoa, et on kivasti menny joulut muillakin! :heart: Tosin tuohon teppanan kirjoitukseen; miu mielestä taasen keitetyt perunat ei kuulu joulupöytään :p niitä ku tulee veettyä muutenkin. Tosin noissa muissa olin aika samaa mieltä. Tosin en syö mätiä enkä sillejä ollenkaan eikä niitä mu mielestä joulupöydässä tarvitakaan. Mut makuja lienee yhtä monia ku on syöjiäkin B)

Ny mie sain kaikki äp vaatteet (sekä myös yhen vaavin tarvike-/vaatepaketin, jonka postissa sain erittäin edullisesti) pestyä! Johan siin jyrryytinkin koneellisia varmaan 4-5 :saint: Mut ny ei tarvihe miettiä, et onko pesty vai eikö ole. Ja vaipat vois antaa jyllätä koneessa viel kerran. Kunha löytäsin pussin mis on muitaki kestoja.. Se meinaa on hukkunu ku tuhka tuuleen.. Tai sit se o varastossa ja mies muisti väärin :p Ku ei nii iso pussillinen voi ilmaankaan haihtua :D

Heippa!

Joulu vietetty, ja kiva taas palata pikkuhiljaa arkeen. :wave:

miinulainen:
mä ymmärrän sua ainakin ihan täysin :hug:. Ei ole kiva olla kylässä jos vaan väsyttää eikä voi edes samalla tavalla juhlia kuin muut. Mites lopulta kävi, menittekö porukalla mökkeilemään?

jaahassu: :hug: Kiva, että sait olla jouluaaton kotosalla kuitenkin. Peukut pystyssä sinulle huomiselle! b:)d

Oiii, ihanalta kuulostaa Laala sun hiihtoreissut! :heart: Minullakin on latu tässä aivan lähellä, itse asiassa kotiovelta vois lähteä suoraan suksilla tuonne valaistulle ladulle. Edellisinä talvina on tullut hiihdeltyä jonkun verran mutta tänä talvena ei vielä kertaakaan. Pitäisköhän hakea sukset varastosta ihan sinun kertomasi innoittamana ;)! Hiihdätkö muuten perinteistä vai vapaata tyyliä?

Joulun vietosta: Mä oon syönyt ihan _hirveesti_ suklaata :ashamed:. Ja joulun pyhien aikaan ilmeini hirveä närästys (joka jatkuu edelleen). Ihan täysin oma vikani, kun lapan suuhun konvehteja ja rasvaisia leivonnaisia ja huuhtelen ne vielä kokikselle alas :/. Arjen tullen on ryhdistäydyttävä kyllä. Onkos teillä muilla närästys ollut jo vaivana?

Mummoloita olemme kierrelleet joulunpyhien aikaan: aaton olimme miehen kotona ja samalla pistäydyttiin miehen mummolassa. Eilinen sitten oltiin minu kotonani ja kävimme minun toisessa mummolassa. Tänään vuorossa oli sitten minun toinen mummolani. Esikoinen siis näki kaikki viisi mummoa ja kolme ukkia tässä joulun pyhien aikaan :heart:. Vaikka ihan kivaa oli olla joulua viettämässä mummuloissam, ihanalta tuntuu olla nyt myös kotona!

zikiziki: minun ymmärrykseni mukaan sellaiset kivuttomat kovettumiset on vaarattomia, ainakaan kovasti kipuja ei supistuksissa saisi olla. Minä kävin eilen ystäväni kanssa illalla "pitkällä" (n. 5km) kävelylenkillä, ja välillä massu aina kovettui.

Maidon tulosta: ei kai maidon tulo tässä vaiheessa välttämättä kerro mitään siitä millä tahdilla maitoa tulee sitten kun vauva on syntynyt. Minulla maitoa tuli rinnoista ennen synnytystä yhteensä ehkä pari tippaa, ja täysimetin esikoistani 5kk ikäiseksi saakka, parhaimmillaan maitoa piti pumpata pakkaseenkin useita desejä päivässä. Niin että ihan rauhassa vaan, mammat, vaikkei tisseistä tulisi tipan tippaa mammia ennen synnytystä! ;)

Missäs muuten Kesis luuraa??! Ikävä jo on juttujasi, tulehan ilmottautumaan! :D :wave:

Närästys vaivaa täällä ajoittain :/ suklaa ja vedenjuonti molemmat pahentaa, mutta vielä ei oo niin pahana ollut kuin esikoista odottaessa sitten kun vatsa oli kunnolla iso.

maito, juu ei oo mitään tekemistä imetyksen onnistumisen kanssa sillä heruuko raskausaikana jo. Mulla esikoista odottaessa alkoi maitoa tulla joitain tippoja puolenvälin paikkeilla ja vähän sen jälkeen ihan niin että joutui liivinsuojia käyttämään kun paita kastui... ja imetys ei mitenkään suurella menestyksellä onnistunut :whistle: Tällä kerralla itseasiassa tänään ekan kerran paita vähän kastui. Mutta ihan yhtä normaalia on tosiaan se, ettei ennen vauvan syntymää tuu tippaakaan.

Kun vielä saisi miehen ylös sängystä niin voisi lähteä taas polinäytille..

Jotkut kyseli suppareista, mulle tuli niitä joka päivä mihin aikaan tahansa, eikä ne olleet suoraan verrannollisia esim. raskaaseen tekemiseen. Aluksi meni vatsa vain kovaksi ja mitä pidemmillä viikoilla niitä on tullut niin on tuntunut paineen tunnetta. Ei kyllä kertaakaan ole onneksi tuntunut synnytyssuppareilta.
Jos suppareita tulee usein, päivittäin, eikä levollakaan helpota suosittelen että menee vaikka äitiyspolin päivystykseen tarkistuttamaan. itse kun ei voi mitenkään tietää, tuleeko kohdunsuulle muutoksia supistuksista. Ja heti jos tulee vuotoja (muutakuin valkovuoto) tai kipeitä supistuksia niin saman tien synnärille.

maidosta ei ole tullut pisaraakaan. Esikoisesta muistaakseni tuli pari tippaa joskus aivan viime metreillä ja pari päivää synnytyksestä olikin sellaiset pallot, että pakko oli pumppaa osastolla koneella maitoa pois. Ja voi kuinka ihanaa oli kun pääsi esikon kanssa sairaalasta kotiin ja heräsin muutaman tunnin välein kun oli kuuma ja hiki --> paita pois, ja seuraavaksi oli kylmä---> paita päälle ja sitten huomasin, että hikinen paita olikin saanut myös maitolisää --> paita vaihtoon.. Ehkä mä olin tyhmä esikon kanssa ( en lukenut yhtään mitään vauvakirjoja), mutta ei mulle tullut mieleenikään, että olisi voinut pitää imetysliivejä yöllä, eihän se maidon tuotanto lopu kuin seinään yöllä jos sitä tulee, noh vahingosta viisastuu :laugh: Oli kyllä ihanaa aikaa kun hormonit varmaan laittoivat mut hikoilemaan ja palelemaan ja siihen vielä maidot ympäri yläroppaa

Huomenta.
b010.gif

11 tuntia unta ja siltikin väsyttää. :|
Nyt on viime aikoina ollut hirmu väsy ihan koko ajan, joten liekö hemppa laskenut.

Närästys: Kyllä vaan.. :| sitä on ollut jo hyvän tovin ja nyt joulun aikaan paheni, kahtena yönä on herännyt siihen kun hapot nousee suuhun. :x
Oi lanttulaatikko, mutta että suklaakin (siis sitä aiheuttaa). :saint: Sitäkin on nimittäin tullut jouluna ihan kiitettävästi syötyä ja on ihan luojan lykky ettei neuvola ole heti nyt maanantaina. :xmas:
Ja vielä niitä konvehteja riittäisi. :snotty:

Maidosta: Eipä näy eikä tunnu.. toki jos puristaa niin tippa kaks tulee (tosin sitä se on tehnyt aina), mutta ei mitään vaikutusta vielä saunan lämmöllä tai suihkulla. Tulee jos on tullakseen ja vauvan synnyttyä jää nähtäväksi miten tällä kertaa käy. :)

Ruttana & Beanie 26+3 :heart:

hello

täällä ollu kova keskustelu tosta maidontulosta esikoista kun odotin niin ihan muutama päivä ennen synnytystä tuli muutama tippa..synnytyksen jälkeen maito sitten nousi oikein kunnolla..eikä loppua meinannu nähä :laugh: sitä tuli niin paljon että olis voinu alkaa luovuttaan, mutta totesin ettei ole mun homma.. imetin sitten esikoista 11 kuukautta... esikoinen kun ei suostunu juomaan pullosta tai syömään tuttia niin loppuaika oli aika tuskaa kun yks roikku tississä miltei koko ajan :kieh: kyllä välillä meinas hermo mennä :laugh:
mulla kans supistellut jo parin viikon ajan.. en ole huomannu että rasituksesta johtuis, kun välillä tulee aamulla kun saa silmänsä auki..(seuraava neuvola on 7.1. täytyy varmaan sielä mainita asiasta)voi tosin johtua siitäkin jos rakko on täys...kun mun ei tarvii öisin käydä vessassa selviää hyvin aamuun asti kun käy illalla =) esikoista kun odotin niin tuntu että sai ravata vessassa koko ajan...
närästystä ei ole vielä pahemmin ilmaantunut..joskus saattaa nukkumaan mennessä ilmaantua jos on syönyt juuri..

t: lumi-enkeli rv 23+4

Pitkästä aikaa. Kovasti olen lukenut muiden kuulumisia mutta oma kirjoittelu on jäänyt.
Mukava lukea positiivisia asioita.

Supistuksista. Jaahassulle kovasti peukutuksia. Toivotaan että kaikki menisi kuitenkin hyvin. Olen kuullut useammankin tarinan että ollaan pidetty vuodelevossa kun supistelee ennenaikaisesti. Mutta lopulta on jouduttu käynistämään kun vauva ei olekkaan tahtonut syntyä kun laskettuaika tuli täyteen.

Minulla ei luojankiitos ole tullut vielä supistuksia. Edes niitä harjoitus. Minullahan on se tilanne ettei supistella saa yhtään. Eli jaahassun tilanteessa olisi vauva jo huonolla tuurilla jouduttu leikkaamaan pois. Minulla kuopuksen synnytyksessä tuli kohtuun pieni repeämä joten raskauden kestää, muttei yhtään supistuksia.
Joten toivotaan että pysyvätkin poissa.
Mutta normaalioloissahan sellaiet pienet kivuttomat supparit ovat täysin normaaleja ja harmittomia.

Maidon tulosta. Minulla on näissä kaikissa kolmessa raskaudessa alkanut maitoa tulemaan puolenvälin tienoilla. Esikoisen imetys ei onnistunut ollenkaan. Kakkosta täysimetin 6kk ja yhteensä 18kk ja, noh, sen näkee sitten miten tämän pikkukolmosen kanssa käy.

Tuolla etusivulla taitaa minulla muuten olla laskettuaika väärin, eli se virallinen laskettupäivä on 19.4 ja omaksi sekä ultran veikkaukseksi voisi laittaa tytön.

Minulla on raskaus mennyt nyt hyvin. Alussa oli niitä verenvuotoja koska istukka oli kohdunsuulla. Mutta nyt ne ovat onneksi loppuneet ja istukka siirtynyt takaseinään. Verenpaineetkin ovat pysyneet hyvinä. ( aiemmissa raskauksissa tullut raskausmyrkytys )
Kaksiviikkoa sitten jouduin vähän ikävään tilanteeseen kun umpisuoleni tulehtui. Ja leikkaukseenhan siinä joutui.
Kaikki sujui kuitenkin hyvin. Vauvelilla ei ollut missään vaiheessa mitään hätää ja minäkin olen jo suht hyvin siitä toipunut.
Haavaa saa rasvailla ahkeraan kun kasvava maha kiristää sitä. Mutta ei onneksi ole sen suurempia ongelmia.

Maha on kasvanut hyvin ja vauva liikkuu kovasti.

Painosta täällä on myös kovasti puhuttu. Minulla on kahdessa aiemmassa raskaudessa painoa tullut helposti 20kg.

Nyt se ei sitten tahdo nousta. Viimeksi neuvolassa viimeviikolla oli painoa tullut kokoraskauden aikana yhteensä vain +600g tänäaamuna oma vaaka näytti -500g näistä joulunherkutteluista huolimatta.
Toisaalta tosi hyvä näin, tälläkertaa. Mutta nyt sitten erehdyin lukemaan että äidin heikko painonnousu voi viitata siihen ettei sikiö kasva tarpeeksi. Eli apua.....
Sukulaisetkin jo huomautelleet että olen laihtunut. En tiedä. Maha kyllä kasvaa vauhdilla ja samoin sf mitta. Eli jospa pikkuinen tuolla kuitenkin kasvaisi.

Nyt taidan mennä täyttämään noi äippärahan ja pakkauksen hakupaperit. Saa viedä ne sitten maanantaina kelaan.

t: Solina ja Kirppunen rv 23+6

P.s Pikkusiskoni menee helmikuussa naimisiin ja pitäisi yrittää kehitellä jotain nättiä päälepantavaa sinne.... voi apua. Mihinkän minä enää siihen mennessä mahdun.

HeiMoi koko poppoolle pitkästä aikaa!

Joulu tuli ja meni nyt taas normaaliin arkeen siirtyminen edessä. Itse vietin joulun tänä vuonna hieman erilaisissa merkeissä kuin normaalisti.
Aattona olin perheen kanssa kotosalla, syötiin ja pukkikin kävi. Tänä vuonna ainut vapaapäiväni sattui jouluaatoksi, harmittelinkin kun piti joulupäivänä lähteä töihin iltavuoroa pukertamaan.
Töissä en kerennyt montaa hetkeä olla kun kaaduin portaissa... Onneksi niin päin että olin kiipeämässä portaita ylös päin. Kaatuessani satutin vatsani portaaseen. En uskaltanut heti nousta vaan istahdin rapulle ja soitin työparilleni että tulisi vähän jeesaamaan. Vauva ei antanut itsestään mitään merkkejä, ei liikahtanut suuntaan ei toiseen. Vatsa kovettui mutten tuntenut supistuksia. Läksin sairaalaan, ambulanssilla, työkaveri pakotti :ashamed: Synnärillä ultrattiin ja lääkäri tutki, vauva liikkui hyvin ja kaikki oli kunnossa. Lääkäri kuitenkin halusi ottaa osastolle tarkkailuun illaksi ja tulevaksi yöksi.
Aamuyöllä alkoi tulla kipeämpiä supistuksia, jotka jatkuivat aamulla. Sain supistuksen esto lääkettä muutamaan otteeseen päivän aikana ja niillä supistukset loppuivatkin. Vauva liikkui kokoajan todella hyvin ja sydänkäyrä oli oikein hyvää joka kerta kun sitä mitattiin.
mitään vuotoja ei missään vaiheessa ilmaantunut, joten istukka selvisi vaurioitta tuosta rytäkästä. Tänään pääsin sitten kotiin... Loppu hyvin kaikki hyvin!
Ihmetyttää tässä vain semmonen asia että en saanut saikkua kuin vain tämän viikonlopun yli, maanantaina siis takisin töihin :o Olen kuitenkin hoitoalalla ja työskentelen vanhusten talossa, jossa joudutaan nostelemaan jne. Supistukset eivät kuitenkaan avanneet paikkoja liekkö se ollut lääkärin peruste sille miksei kirjoittanut pidempää saikkua?!?!?
Että semmonen joulu tänä vuonna....

NK 24+6

NuuttiKyllikki huh, onneks selvisit säikähdyksellä, ois voinu sattuu pahemminki :( :hug:
Mie itse vetäsin eilen kivasti pyllylleen pihalla, ku ukon kanssa ihan leikkimielisesti käytii hellästi painimaa :D ei se miuta ees tönässy, ku oma tasapaino petti :D kamala ku se säikähti kovin, sano et nyt saa loppuu tollaset leikit :ashamed: pitää ruveta kyl olee pikkase varovaisempi, ulkona ku on nii perhanan liukasta.. kyllä mimmi kovin monotteli sit illalla ja aamulla ja tänää päivällä.. (on aikas vilkas tapaus vissii) et en oo kyl huolissaa..

Närästystä miulla tulee välillä varsinki iltaisin.. ruisleipä tekee välillä sen kans.. mut ei se onneks kauheesti oo kiusannu..

Oli aika mielenkiintoista käydä tänää ettimäs talvitakkia itelleni :D löysin sit pitkän etsinnän jälkee kivan villakangastakin, mut kyllä se on vaikee löytää tän masun kanssa :D miks ei raskaana oleville naisille voida tehä takkeja?? en ymmärrä! ei meil lappeenrannassa oo ainakaa missää myynnissä.. toista se on kyl varmaa helsingin suunnalla..

ziki ja mimmi 23+1

nuuttikyllikillä onkin ollut pelottavat hetket :o hyvä että kaikki on kuitenkin hienosti :saint:

mä kaaduin myös eilen :ashamed: olin miehen kyydissä kun käytiin motocrosshallilla ajelemassa. pyörästä loppui potku kesken jyrkän ylämäen ja sitten lähdettiinkin alaspäin ja lujaa. en päässyt selästä pois, kun pyörä on niin korkea. onneksi mies tajusi kaataa pyörän kyljelleen, kun tajusi että mulla sillä puolen jo jalka maassa. mies jäi pyörän alle ja löi päänsä seinään. mä sain seinästä tukea ja kaaduin vaan kyljelleni. kyllä pelotti :'( siis mulle eikä vauvalle käynyt mitään, miestäkään ei sattunut pahemmin, mutta se kyllä säikäytti että olisi voinut käydä huonosti :ashamed:

nyt pitää oikeesti miettiä mitä sitä pystyy tekemään, eikä ottaa tuolllaisia riskejä!!

joulunpyhät meni nopeasti sukuloidessa. nyt vielä huominen vapaa ja paluu arkeen :kieh: no oikeestaan vaan 1,5 kk töitä ja sitten alkaakin äippäloma :D paitsi jos pitää ottaa saikkua..

on se outoa kun jollain on supistuksia päivittäin ja joillain ei vielä mitään :/ mulla ollut viikosta 17 saakka 10-20 supistusta päivässä ja selvästi pahenemaan päin :ashamed: liikkumaan en ole päässyt enää muutamaan viikkoon, kun supistaa heti kun vähän ripeämmin kävelee.. onneksi aika menee nopeaa (ainakin tähän asti) ja kohta itse synnytyskin alkaa olemaan lähellä :o

JJ-t ja maha 26+1

NuuttiKyllikki Onneksi ei käynyt pahemmin! Kannattaa varmaan kuitenkin seurailla oloa varmuuden vuoksi?

Minulla oli sama lääkäri kuin tiistaina, joka totesi heti, että tilanne ei ole yhtä huono kuin oli tiistaina, muttei ole hyväkään. Vuodelepo vessakäynneillä jatkuu ja vähän reilu viikon päästä uudestaan sisätarkastukseen, ellei vointi mene huonoksi. Ja tiistaina taas piikille. Nyt sain reseptin verenpainelääkkeelle, mitä sain supistusten estoon esikkoakin odotellessa. Nyt on saatu sitten tähän mennessä keltarauhaspiikkiä, kortisoonipiikit ja nyt tota adalattia.
Lääkäri kehoitti jumppaamaan jalkoja kun makoilee sängyssä, sanoinkin,että jo eilen tuntui jalat hieman tönköiltä kun vessaan menin. Suositteli tukisukkkia ja jotain mahanappia, jos menee loppuaika makoiluksi.

Tässähän nämä päivät menevät, onneksi on kannettava tietokone. Siinä on vain se huonopuoli, että olen täysin hurahtanut huutonettiin :saint: Tahtoisin huudella vaippoja, mutten mä ymmärrä niiden päälle mitään, saatikaan tiedä mita kannattaa maksaa käytetyistä vaipoista, eikö ne kuitenkin käytettyinä melkein saman maksa kuin uusinakin, eihän ne miksikään mene. Kattelin myös ebaystä, mutten uskalla huutaa sieltä, vaikka ymmärsin niistä ilmoituksista monen olevan huomattavasti halvempia. Olisihan se kiva tehdäkin noita, mutta mulla varmaan menisi hermot kuminauhojen kanssa, lisäimuja voisi kyllä tehdä.

Sellaista hölpätihölppää tälläkertaa :whistle:

Jaahassu ja Sammo 25+4

Toivottavasti kaikilla oli leppoisa ja mukava joulu. Itse ainakin lepäsin ja herkkujakaan ei tullut naposteltua kovin paljon.
Moni on täällä kaatunut, mutta onneksi selvinnyt säikähdyksellä. Ulkona lenkkeillessä on ainakin oltava varovainen, kun sää vaihtelee ja välillä on todella liukasta.

Maidosta: mä en ole huomannut, että maitoa vielä tihkuisi ja en kyllä muista, että sitä olisi tullut mainittavasti aikaisemmissa raskauksissa, mutta silti imetys on sujunut ja maitoa on riittänyt vaikka muille jakaa.

Närästyksestä: ihme kyllä, mua ei närästä, vaikka usein se kyllä on vaivana ihan normaalistikin. Ruoka ei enää maita alkuraskauden malliin ja syön kyllä vähän kerrallaan. Painoakaan ei nyt pariin kolmeen viikkoon ole tullut juuri ollenkaan.

Suppareista: en kyllä tunnista varsinaisia supistuksia, mutta enpä niitä ole aikaisemminkaan tuntenut, paitsi, kun synnytys käynnistyy.

Aleostoksilla tuli jo pikaisesti käytyä, mutta ihan kauheesti en ostellut. Väkeä on niin paljon liikkeellä, jotta en oikein jaksanut.

Meidän masuvauva sai jo muutaman joululahjankin, tästähän se taasen alkaa. Aloitin vihdoinkin neulomaan pientä nuttua, jotta sen sitten saan valmiiksikin ennen kuin jää pieneksi.

Kohta on saunan vuoro - tosin en siellä kovinkaan kauan jaksa olla. Kaikille leppoisaa lauantaita!

Yhteistyössä