Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Äh, voi raskauspää!

Sitä piti vielä sanoa, etten oo ottanut mahasta ainuttakaan kuvaa! Meillä ei ole muuta peiliä kun vessanpeili niin on jääny kuvat ottamatta.

Toi närästys on yks ärsyttävin vaiva. Mulla se alkaa heti aamulla.Ainoat mitkä ei närästä on kaurapuuro ja pinaattikeitto!

Heips.
Olipas kivoja neuvolakuulumisia! (y)

Minulla taas ollut ankea viikon alku. Hain pojan kerhosta kesken pois, kun oli oksentanut. Illan makoili. Viikko sitten oli esikoinen vatsakipuinen. Mulla puolestaan ollut outo olo vatsassa koko päivän, ei ruokahaluja ja nyt illalla ihmettelin kun niin pistelee alavatsalle, on lihakset kipeinä, päänsärkyäkin, niin oli lämpöä 37,5. Huomenna olisi neuvola ja jo päivällä sinne soittelin, että huomenna ei mies pääse, kun lapsi sairastaa, joten isyysjutut saadaan tehdä vasta ensi viikolla. Huomisen ajan pidin vielä siltä varalta, että en itse ala oksennella, mutta nyt tämä lämpö ja väsy vie voimia. Pitää aamulla katsoa tilanne ja soitella vielä nvlatädille miten toimitaan. Mietin myös olisko nyt aika käydä tarkistuttamassa tuo poskiontelo. Tänään sattunut sen puolen korvaankin mikä tukossa ja 7vko flunssaa takana, niin eikö sekin oo jo tutkimisen aihe. Vaikka sanoisivat, että ei oo mitään. Voisi itsellä mieltä rauhoittaa.
Terveitä päiviä odotellessa!!!

Raudasta: Obsidania olen ottanut. Viime aikoina nyt vain silloin kun olen muistanut... (n) Viimeksi ei tarkisteltu arvoja kun olo oli ok, mutta nyt taas tykkäisin, että tarkistetaan. On vaikuttanut pehmentävästi, eli ei ummeta. Senkin takia vähän vältellyt ottamasta joka päivä.

Joo, jospa tästä menisi kerrankin todella ajoissa unten maille ja katsoisi ottaakko yöksi para-tabsia.

Pähkinäpuu ootko kokeillut jättää ruisleivän pois? Monilla se aiheuttaa ummetusta (itselläni myös)

Inna94 miksi sulla jo 2viikon päästä käännetään? :eek: mulla oli rv 36 jotain ultra naistenklinikalla jossa sanoivat et vasta 37 eteenpäin aletaan kääntää koska ennen sitä vauvalla on tilaa kääntyä takaisin perätilaan ja tod näk kääntyykin (n) 37 se sitten ittekseen kääntyi oikein päin ja ei tarvinut yrittää kääntöä.

Hihih, aika hauska jos jotku mieltää nuo baby showerit hössötykseksi :D kun musta ne ainakin on ihana tapa juhlistaa äidiksi tuloa ja lapsen saantia, ja niistähän voi tehdä täysin sen äidin makumieltymykarn näköisiksi :) tärkeintä kai siinä kuitenkin on se ajatus, että pääsee itselle tärkeiden ihmisten kanssa viettämään laatuaikaa ja juttelemaan kaikesta, ja juhlistetaan uutta alkavaa elämänvaihetta :) mutta että eihän niissä tarvi mitään sellaisia elementtejä olla, jotka ei oo odottajan :D ja kyllähän ne tärkeimmät elämän henkuköt yleensä tietää sen makumielrtmyksen ;) itse tähän saymaan se oli ainakin erittäin tervetullut ja upea ele ja huomionosoitus rakkailta ihmisiltäni, jotka haluaa juhlistaa mun kanssa tätä pientä ihmettä, joka mun sisällä kasvaa♡♡♡

Mutta toki ymmärrän, jos kaikki ei koe tarvetta sellaiselle :)

Anscu ja Pikkuinen 32+6

anscu: Niin siis kyllä. Siks just olivatkin mieheltäni kyselleet,että välitänkö ylipäätään sellaisista juhlista, kun tuntevat minut sen verran hyvin, että tiesivät etten välttämättä innostu moisista juhlista lainkaan. Ja oikeassa olivat. :D

Rennie auttaa närästykseen!! :)

Mä kans ootan babyshowereita eniten sen vuoksi, että nään kaikki ystäväni kerralla :) Mulla on kolme isompaa kaveriporukkaa tullut vuosien saatossa ja kaikki asuu ympäri Suomea (eniten juuri Etelä-Suomessa), muttei kukaan samalla paikkakunnalla kun mä. Siksi oon enemmän kuin onnellinen, että kaikki pääsevät tulemaan Helsinkiin tuolloin mua moikkaamaan :love: Vaikka häsläykseksi ja hössötyksekshän se menee, kun lähes 20 naista saman katon alla :p

Morning! :) Katjuska: joo, itestä vaan tuntuu niin hullulta, että miten joku voi olla tykkäämätä tollasista, mutta onhan meitä niin moneen lähtöön :D

Täällä alkoi rv 34♡ vauveli aloitti aamun kunnon tehospurtilla mahasa, varmaan aamujumppa menossa :D

Mä näin unta, että beibi synty, enjä keriny ees apua saada. Annoin muka sille heti aitten rintamaitoa, ennenkuin laitoin keskoskaappiin, ja ait mulle sanottiin, ettei ois saanu heti antaa. Sit huomaain, että mahaasa potkii viwlkin joku, ja hokasin että tuleekin kaksoset :D hyviä unia, pitää varmaan nyt rajoittaa synnytyskertomusten lukemisia :D

Anscu ja Pikkuinen 33+0

Huomenta :)

Aa ai tommonen on belly bind =D

Tsemppiä teille jotka kärsitte huonosta olosta, mahataudista tai flunssasta!

Apua, pakko munkin on joku päivä tänne uskaltaa se oma mahakuva laittaa! Ei se nyt nii kauheeta oo :p

Minäki oon muutaman kerran nähny unta missä oon synnyttäny :D Ja kerran mun unessa olikin kaksoset!:LOL:

Tänään pitäs tyhjentää olohuone kokonaan, jotta pääsee huomenna alottamaan rempan ja toivottavasti saadaan tää tehtyä sunnuntaiks valmiiks. Koska sitten päästään hakemaan hoitopöytä :love:

Mua harmittaa vähän, kun neuvolassa ei oo kauheesti kerrottu mitään mitä sitten kun lapsi on syntynyt :D Tai siis kaikki jälki "vaivat" mitä kaikkee voi tulla :D Onneks entinen työkaveri on vähän kertonut mitä vaivoja sillä tuli synntyksen jälkeen. Siis ne jälkivuodot, tissit tulee kipeeks ja kaikki tämmönen :ROFLMAO:

Pippuri, hyvä, etten oo ainut joka bäkee nuita unia ja hauska yhteensattuma, että siekiknoot nähny kaksosista :D
Tuolla helmikuisissa on just muuten puhutukin siitä ns. Laosivuodeajasta, että kun hekin ovat ihmetelleet, miten väghän siitä ajasta neuvoloissakin puhutaan. Että esim just noista sun mainitaimista Pippuri ja sit esim jälkisupistukaista, jotka coi kuulema olla erittäin kivuliaat! Että niihin saattaa olla pakko saada särkylääkettäkin, niin paljo voi koskwe. Hyvä, kun tulee nyt puheeksi, niin ei tuu sit ihan yllärinä :)

Neuvolassa käyty. Aamusta ei ollut kuumetta, joten uskalsin käydä eikä vatsapöpökään ole vielä tarttunut.
Kaikki ok. Hb 122, painoa tullut neljässä viikossa lisää +100g, 25g/vko ja kokonaisuudessaan 9kg kieppeillä. Hyvä vaan kun ei nousiskaan enää hirveästi. Sf käyrä menee keskikäyrää, oli 28-29cm. Lähetettä lääkärille sairaalaan tehtiin ja sieltä tulee aika kotiin postissa. Seuraava neuvola kahden viikon päästä. Nyt menee jatkossa tuolla tyylillä käynnit. Tehdäänkin isyysjutut vasta sitten seuraavalla nvla käynnillä.

Kyllä on tympeä keli, räntä sataa ja liukasta. Nurmikkoakin näkyy monin paikoin. Tämä harmaa keli vielä tekee sen, ettei jaksais tehdä oikein mitään ja väsyttää. Ottaa nyt varuuksi rauhallisesti vielä kun ei tiedä mitä taas ilta tuo tullessaan...

Sataa sataa ropisee... Kyllä tosissaan on ankea keli. Ei paljon harmaampaa vois olla. Luntakaan ei ole kuin pikkuisia lämpäreitä siellä täällä enää.

Minä oon käynyt tässä raskaudessa tosi harvoin neuvolassa ja nytkin, vaikka viikkoja on jo 31+ niin seuraava aika laitettiin 4 vkon päähän. Ei sillä, että olisi välttämättä tarvettakaan sen tiheämmin käydä, kun kaikki on ok, mutta selkeä ero siis aikaisempiin raskauksiin tässä asiassa.

Mulla tuo sf-mitta huitelee jossain ihan taivaissa, mutta en kyllä usko siihen pätkän vertaa. Jos on tämmöinen määrä läskiä kuin mulla, niin minusta koko sf-mitan ottaminen on ihan turhaa. Nytkin se oli pompannut melkein kohtisuoraa ylöspäin, oiskohan se mitta ollut jotain 35cm tjsp.

Minä olen käynyt synnytys- ja perhevalmennuksen aikanaan v. 1998-1999 ja silloin kyllä kerrottiin minusta ihan kivasti synnytyksen jälkeisestäkin ajasta. En tiedä miten valmennukset on nykyisin muuttuneet ja taitaa olla paljon paikkakunnasta kiinni. Joku myös kirjoitti, että hänet luokitellaan ensisynnyttäjäksi taas, kun on niin pitkä väli edelliseen lapseen?? Mulla on edellisestä synnytyksestä aikaa yli 9v, mutta ei mulle ole mitään tuollaista kyllä missään mainittu.

Jälkisupistukset on kyllä yksi asia, joka itseäni hieman pelottaa. Niillä on tapana pahentua joka kerran jälkeen, mutta mulla itselläni ne on olleet kauheimmat kolmannen synnytyksen jälkeen. Neljättä odottaessani näin ihan painajaisia jälkisupistuksista, mutta yllättäin ne olivatkin varsin maltilliset silloin. Mutta tosiaan, pahimmillaan ne oli niin karseita, että mulla oikeasti pelotti aloittaa imettäminen ja söin kipulääkkeitä niin paljon, kuin hoitajat uskalsivat antaa. Ekan synnytyksen jälkeen en muista olleen minkaanlaisia jälkisupistuksia. Mulla on kohtu aina palautunut nopeasti ja jälkivuoto loppunut myös parissa viikossa kokonaan. Ehkä siksikin olleet nuo jälkisupparit niin rajuja.

Muutenkin aloin miettimään eilen omia synnytyksiäni, kun neuvolan th kyseli, onko synnytys ollut jo mielessä. Siinä muistellessani aiempia huomasin, että minulla on lopulta ne supistukset tuntuneet jokaisessa synnytyksessä aivan erilaisilta. Esikoisen synnytys käynnistettiin tipalla. En tiedä vaikuttiko se asiaan, mutta supistukset tuntuivat pelkästään alamahalla ja kipu oli sellaista todella viiltävää ja repivää. Ja supistuksissa oli vain vähän taukoa ja ne olivat alusta loppuun saakka yhtä kipeitä.
Toinen synnytys käynnistyi omia aikojaan ja siinä supistukset selvästi tulivat ja menivät. Kipu alkoi nousta aaltomaisesti, oli hetken huipussaan ja sitten laimeni pikkuhiljaa. Kipu oli enempi sellaista puristavaa, kiristävää.
Kolmas synnytys oli maailman helpoin. Se käynnistyi myös omia aikojaan ja supistukset eivät missään vaiheessa muuttuneet kauhean kipeiksi. Ne olivat myös aaltomaisia, ja tuntuivat lähinnä siltä, että koko kohtu kovettui ja supistui voimalla, tekemättä varsinaisesti kipeää. Supistukset olivat alusta asti hyvin voimakkaan tuntuisia, ja niissä oli kunnon tauot, jolloin pystyin hyvin rentoutumaan.
Neljäs synnytys käynnistettiin puhkaisemalla kalvot. Siinä supistukset olivat todella rajuja ja ne tuntuivat eniten reisissä, myös selässä ja mahassa. Se oli ainoa synnytys, jossa olisin voinut sanoa kipua sietämättömäksi. Pahimpina hetkinä tuntui, kuin koko kroppa navasta polviin olisi räjähtänyt sirpaleiksi. Ja kamalinta oli hirveän voimakas työntämistarve, vaikka kohdunsuu ei ollut vielä auennut kunnolla.

Ponnistusvaiheen olen aina kokenut tosi voimaannuttavana. Minulla on noussut sellainen apinan raivo, voimakas tahto pusertaa vauva maailmaan. Ponnistusvaiheessa on toki tuntunut kipuakin, mutta minulla se on ollut positiivista kipua. Olen siis ollut aina suorastaan innoissani, kun on päästy ponnistusvaiheeseen. Siinä kun tietää, että ihan kohta tämä on ohi.

Nyt kirjasin esitietolomakkeeseen synnytystoive-kohtaan, että en tahdo ilokaasua (siitä on tullut tosi huono olo niinä kahtena kertana, kun olen kokeillut), ja ensisijaisesti toivoisin epiduraalia, jos synnytys ei ole kovin nopea. Lisäksi toivon, että voisin ponnistaa sängyllä puoli-istuvassa asennossa, kuten kaikki muutkin lapseni. Muutoin kaikki voi mennä omalla painollaan ja tilanteen mukaan.
Lapsivuodeajan toiveisiin kirjasin nopean kotiutumisen, mikäli se on vauvan voinnin kannalta mahdollista ja toiveen, että halutessani saan vauvalle lisämaitoa.

Voi, kun huhtikuu tulisi nopeasti...

Huhtihapsukkainen 31+3

Sadeyes jos jätän ruisleivän pois, niin en sitten oikein voi syödä mitään leipää, ja sitä en kyllä halua :( tai sitten uhmaan vaan vähän tätä radi-ruokavaliota ja syön muutakin leipää välillä.

Jaa, oiskohan se tuo Dupholac joka aiheuttaa tätä närästystä! :eek: Pitää kyllä hommata Rennietä mahd. pian.

Minä näin kans viime yönä synnytysunen ja vauvaunta. Taisin ponnistaa konttausasennossa, vaikka haluaisin kyllä varmaan puoli-istuvassa. :p Ja vauva oli vähän outo, keskonen ja vereslihalla tjsp. :sick: Imetys ei meinannut onnistua. Ruskeat silmät sillä oli. :)

Mulla auttaa ummetukseen kahvi... Taas vatsa ollut pari päivää kovalla, mutta pari kuppia kahvia teki tehtävänsä Pitäisi kyllä enemmän tsempata vatsan kanssa ettei menisi ummelle, on sen verran noita pukamia..

Neuvomassa käyty. SF 26 cm RV 29+5. Meni keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Pissa ja sokeri mittaukset OK, mutta... Terkka kuunteli iäisyyden sydänääniä ja sieltä löytyi lisälyöntejä Nyt lähti lähete polillle ja soittelevat kuulemma aikaa.. Ihan lievän stressin sain kyllä tuosta... Toivottavasti olisi kaikki kunnossa!

Mulla on neuvolat ollu 4-6vkon välein. Nyt on 4vkon väli enkä muista että missä kohtaa ne sitten alkaa olee tiheämmin?:D Sitä on reilussa 3 vuodessa unohtanut lähes kaiken. Eipä siellä kyllä mitään erikoista ole tapahtunut et enemmän odotan sitä synnytystapa-arvioita että saan vauvan kokoarviota ja sen päätöksen että mistä suunnasta beibi sitten maailmaan saapuu :) Siihen on vielä monta, monta viikkoa.

Mä toivon kans nopeaa kotiutumista jos on alatiesynnytys. Sektion kohdalla sitä ei kai auta toivoa?:(

Mä näin viikonloppuna kans unta et vauva syntyi. Sit kun heräsin ni voivottelin miehellä "Eikä, se olikin unta!!".. :D Kävi siinä unessa vielä niin helposti se homma.. :D

Mäkin nyt näköjään sain päätöksen siitä äitiyspäivärahasta. Saan sitä ihan kivasti, olen tyytyväinen. Huomenna soitan verotoimistoon ja vaihdan sen prosentin, koska mulla ei tänä vuonna tule muita tuloja kun kelan tuet niin 25% on VÄHÄN ylimitoitettu.

Minusta tuntuu että alkuun oli tosi harvoin neuvoloita, mutta rv 26 lähtien on ollu 2vk välein(26+0 ,27+6, 30+0), 2x mennään vielä tällä systeemillä, ja sit siirrytään jo viikon välkein ravaamaan..
Synnytytapa-arviota ei tehdä ollenkaan,enkä lääkäriä nää ennen kuin synnytyssalissa seuraavan kerran,jos tässä ei mitään ihmeellistä esiinny.
Kevätkukkanen toivottavasti babylla kaikki kunnossa :)

-Katjuska rv 31+5

Meillä oli kans noita ylimääräisiä lyöntejä viimeksi nuorimman tytön odotuksessa. Käytiin tarkistamassa ylimääräisessä ultrassa sydän ja käyrät. Kaikki oli hyvin ja sanoivat silloin että nuo on tosi yleisiä mutta tarkistetaan aina varuiksi. Hyvin se menee!
Jälkisupparit.... Huoh! Asia jonka jättäisin mielihyvin väliin!!!! Polttavia ja inhottavia, mutta tosiaan kai harvinaisia ekan kohdalla. Enemmänkin meidän veteraanien huoli :(
Ovat kyllä nyt niin teräviä jo nämä potkut!!! Nyt vaan vesselille lisää pituutta ja painoa että ei oo enää tilaa melskata :D
Nöösikkä 31+5

Mullakin oli alussa neuvoloita muistaakseni kuukauden välein ja nyt raskauden loppuaikana parin viikon välein. Mulla on ens viikon maanantaina perusneuvola ja sen jälkeen kahden viikon päästä neuvola ja lääkäri. Aullä lääkäri käynnillä otetaan kuulema se streptokokki näyte, että onko positiivinen vai negatiivinen. Ja wn tiiä kuuluuko siihen sit myös muita sisätutkimusta. Huomenna on perhevalmennusta neuvolaasa ja aamoin ens viikolla. Aoheena muun muassa eka vauvavuosi ja tää iso elämänmuutos muutenkun. Seuraavalla kerralla keskitytään isyyteen ha isäksi tulemiseen.

Nöösikkä kiitoksia! Helpotti kummasti :) Tässä illan aikana olen jo kehitellyt ties mitä skenaarioita... Terkka vaan sanoi että pitää laittaa lähete ja en oikein ehkä osannut kysellä siinä tarpeeksi.

Meillä oli kuopuksen sydämen kanssa ongelmia (nyt onneksi kaikki ok), joten säikähdin tuosta aika tavalla. Pitää vaan odotella aikaa polille ja pysyä erossa googlesta..

Ainakin kaveri möyrii ihan hurjana ja ei kyllä edessä oleva istukka enää vaimenna liikkeitä. Vaihtaa perätilasta raivotarjontaan useamman kerran päivässä :)

Toivotaan kevätkukkanen, että kaikki ois ok!

Täällä on neuvolat kanssa 4 viikon välein, paitsi Rv36 jälkeen on sitten tiheämmin. Mullakin seuraava neuvola on vasta maaliskuun alussa, mutta se onkin jo se lääkäri :D

Täälläkin vaan sataa vettä, ei tunnu yhtään että ois helmikuu. Toivottavasti vähän ees tulis lunta ja pakastuisi, kun en tykkää tosta loskasta :confused:

Pähkinäpuu ai, no voi harmi :/ Itse kun vältän kaiken leivän syöntiä koska ne lihottaa ja on epäterveellisiä (ainakin minun mahalle) niin ei tule ajatelleeksi että jotkut tosiaan käyttää leipää päivittäin. :)

Babyshower ei ole minunkaan juttu. En oikeestaan välitä mistään "vauvahössötyksistä" kuten mammajoogat, vauvajumpat, äitien yhteiset vauvakahvittelut... :ninja: Pysyn suosiolla kaukana tuollaisista... En halua myöskään naimisiin, nekin on liian imelät juhlat omaan makuun. Vaikka toki muitakin syitä löytyy siihen miksi en halua.

Kevätkukkanen Tsemppiä! Kaikki on varmasti hyvin vauvalla! :)

• Tykkää
Reactions: Katjuska87
Sadeyes: Mulla sama ton naimisiinmenon kanssa :D siks mietittiinkin että jos ois menty ristiäisten yhteydessä (vieraille etukäteen kertomatta) niin ne olis mennyt siinä sivussa ilman hössötystä. Mut taitaa nyt sekin jäädä välistä.. Perinteiset häät omalle kohdalle aiheuttaa yök reaktion :D ja pahin painajainen olis jos pitäis olla omissa polttareissa..

Tsemppiä Kevätkukkanen, nuo on inhottavia asioita, kun väkisin säikäyttävät. Toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin :)

Me mentiin naimisiin 16v yhdessä olon jälkeen muutama vuosi sitten. Minäkään en todella halunnut mitään perinteisiä ja virallisia häitä, vaan tehtiin niistä ihan oman näköisemme ja onnistuttiin siinä :) Meidät vihittiin maistraatissa yhden ystäväni toimiessa todistajana (kaksi piti olla niin toinen tuli maistraatin puolesta) ja sitten parin päivän päästä järjestettiin illanistujaiset, joihin kutsuttiin kavereita ja sukulaisia. Kaikki eivät edes tienneet tulevansa häihin ja saatiin yllätettyä porukka kyllä hyvin :D Ainoa perinteinen juttu oli häävalssi, joka tanssittiin. Muuten oli vain mukavaa ja rentoa yhdessä oloa. Esim. juhlavaatteita ei ollut kellään. Minulle naimisiinmenossa parasta oli, että sain saman sukunimen kuin lapsilla. Nyt jälkeenpäin ajatellen kuitenkin naimisiin meno oli lopulta tosi ihana ja jotenkin meidän perhettä yhdistävä asia.

Kyllä meinaa käydä aika pitkäksi nyt sairaslomalla. Hirveesti ei kotihommia pysty tekemään, kun heti on joko selkä kipeä tai supistaa. Koirien kanssa voi kiertää vain pieniä lenkkejä, koska muuten iskee ihan järkky vessahätä. Ja kun lapset on päivisin koulussa & mies töissä niin melko hiljaista täällä on olla möllöttää. Menis nyt pari viikkoa tässä, niin sitten uskaltas enempi alkaa touhuamaan, kun ei tarvis nuista supistuksista niin välittää. Yöt muuttuu myös koko ajan rikkonaisemmiksi, särkee lonkkaa ja / tai kättä, sormet puutuu ja vessa kutsuu useita kertoja. Vaan silti onneksi osaan ja jaksan olla joka ikinen päivä monta kertaa ihan suunnattoman kiitollinen tästä raskaudesta ja ei silleen oikeesti ahista nämä vaivat, niin kuin joskus aiemmissa raskauksissa on tehnyt.

Huhtihapsukkainen 31+4

Huhtihapsukainen Meillä on helppoa kun minä olen ainut jatkamaan meidän sukua ja sukunimeä niin ei tarvitse edes harkita että nimen vaihtaisi. Lapset on myös mun sukunimellä siitä syystä että meidän suku jatkuisi, miehen puolelta löytyy heidän sukunsa jatkajia plus miehellä on erittäin erittäin ruma sukunimi (ja ruotsinkielinen) jota en edes harkitsisi itselleni tai lapsille :p:giggle: Onneksi mieskin tämän aika helposti ymmärsi :rolleyes:
Häävalssi olisi painajainen, en osaa valssata enkä halua oppiakkaan. :ROFLMAO:

Katjuska juu polttaritkaan ei olis kivat. Tosin mulla on sellaisia kavereita jotka osais varmasti olla rennosti ja siitä tulis joku perus baari-ilta. Häistä en halua edes ajatella millasta lässynläätä sieltä tulisi sukulaisilta. :giggle: Onneks jokaiselle löytyy se oma tiensä. :)

Lääkäri määräsi jatkuvalle antibiottikuurille. :/ Vti riehuu edelleen ja lääkärin mielestä täytyy ehdottomasti aloittaa estolääkitys nyt heti. Saas nähdä mitä suolisto tykkää jatkuvasta antibiotin popsimisesta, ei varmasti hyvää seuraa. :poop::mad:

Yhteistyössä