Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

täällä olo vähän sekava, supistelee ja selkää särkee edelleen jatkuvasti, eikä jaksa kotitöitä tehdä ollenkaan,
meillä alkaa vauvalle olee kaikki hankittu, mule enää imetystä varten vaatteet.
kelan paperit mulle tuli kuukauden päästä niiden jättämisestä,
ens viikola mulla on neuvola ja saan silloi lisää tietoa, nyt on olo kivulias ja migreeniä alkanu kans olemaan.
¨maha kuulemma kasvaa miehe mukaan ja neuvolassa mitattu käyrät yläkäyrien yläpuolella, vauva ion kyllä kuulemma pieni lääkäri mukaan syntymäpaino ennuste mikäli menee täys aikaseks olis n, 2.5 kg,, oma paino mulla on pysyny kurissa koko raskauden aikana kilon tullu lisää :) sais pysyyki tällä tasolla.
nostremame 31+1
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti ei vielä tämä oma vauva ihan kuukauden päästä synny :s Vois syntyä vaikka joskus tossa pääsiäisen aikaan! :D

Mulla on muutamana yönä nyt koskenu hetkellisesti alamahaan ja ollut vähän "kovana" kestää ihan hetken tuo ja menee ohi, onko nuo nyt niitä supistuksia vai? :D

Apua, tunsin jonkun "kovan" eilen illalla kädellä tossa mahan päältä ja tänään oli sama :D Olikohan se sitten vauvan pylly tai pää? :D Hetken sitä siinä pysty tunnustelemaan ja sitten lähti pois :D Ja vähän aikaa kun tökki nii vauva potkas takasi :D
 
pippuri: Mulla tuntuu vauvan pylly tossa mun navan kohdalla ihan tosi selvästi, kova pyöreä pallo. Esikoinen aina käy sitä tökkimässä ja nauraa kun hän tökkii vauvaa pyllyyn :D
Joo ne on niitä harjoitussupistuksia kun maha menee kovaksi ja kiristää.. oikeat supistukset sit sen lisäks sattuu ihan helevetin paljon, kova menkkaipu x100.
 
Pippuri kuulostaa päältä tai pepulta. Mä oon pitkään tuntenut jo vauvan pään alhaalla kohdussa (eli kova "pallo") ja jalat vasemmalla kyljessä. Ei voi erehtyä potkuista ja hikka tuntuu alhaalla missä pää. :)

Pikku hiljaa tässä alkaa olo parantua, mutta vielä kipristelee vähän. Ehdittiin jo oikeasti säikähtää että syntyykö tää nyt kunnolla etuajassa, oli sellaset olot! Huh! Onneksi vielä pikkunen saa kasvaa rauhassa kohdun lämmössä. Jos tämä vatsatautia onkin, saattoihan ne kovat krampit aiheuttaa supistuksia.

Raudan ansiosta muuten hemoglobiini noussu 130! Dupholacia kehotti ostamaan kun on menny niin kovaksi maha, niin nyt sitäki on.

Aika huippuja näytepakkauksia tuolla meijän neuvolassa, tänään sieltä sai Ainun pienen anti-colic tuttipullon, Ainun ensitutin, kosteuspyyhkeitä ja vauvan hammasharjan!

Kuvitteletteko muuten itse tai yhdessä miehen kanssa miltä vauva mahtaa näyttää, tai millanen temperamentti sillä on? :) Meille perhevalmennuksessa sanottiin, että mielikuvat vauvasta raskausaikana on tärkeitä, luo kiintymystä ja suhdetta vauvaan jo nyt, vaikka ne ei sitten pitäiskään ihan paikkaansa.
 
mä en yhtää osaa tunnustella miten vauva mu mahassa on, tunen kyllä kun pyörii ja potkut tuntuu ympäri mahaa ja ultran mukaan ollu peräasennossa ja neuvolassa sanottii raivotarjonnass amut ei ollu varma, mut kun on mulla neljäs raskaus ja pieni tyttö tulossa niin kuulemma sitä tilaa on vielä reilusti tohon pyörimiseen.
reilu viikon päästä saan senki taas tietää kun on kontrolli äitiyspolilla
nostremame 31+1
 
Vauva on aika liikkuvainen ja erityisesti innostuu riehumaan illalla. Parin viime päivän aikana liikkeet ovat muutaman kerran sattuneetkin. Luulen että on kääntynyt perätilasta hetkellisesti oikein päin. Liike laskentaa olen silti harrastanut jo jostain RV 20 lähtien jos tuntuu, että on liikkunut liian vähän...

Joku puhuin kotidopplerista. Se on kyllä hyvä apuväline varsinkin alkuraskaudessa, kun liikkeitä ei vielä tunne. Loppuraskaudessa kannattaa kuitenkin muistaa, että liikelaskenta ja vauvan "rytmin" tunteminen on parhain tapa seurata vauvan vointia. Minulle useampi gyne on "peloitellut" sillä, että vaikka syke kuuluu (kotidopplerista siis) se ei kerro sinällään mitään vauvan voinnista. Jos liikkeitä tulee vähemmän, tulisi silti hakeutua äippäpolille, eikä tuudittautua sykkeen kuulemiseen.

Vatsa tuntuu kasvavan kovaa vauhtia ja vähän hirvittävä onko RD vaikuttanut vauvan kokoon.. Pojat ovat olleet pieniä, n 3 kg, syntyessään ja nyt jännittää miten iso tästä tulee.. Itse olen aikas lyhyt, reilusti alle 160 cmja kasvava vatsa ei tunnu mahtuvan enää mihinkään. On tiellä ja painaa koko ajan, ja 2,5 kk vielä jäljellä..

Painoa tullut n. 7 kg ja enempää ei tarvitsisi tulla. Raskaus diabetes dg:n jälkeen ei onneksi ole tullut yhtään Ennen raskautta paino huiteli normaalipainon ylärajoilla. Miten muilla raskausdiabeetikoilla on mennyt painon kanssa? Onko neuvomassa tullut sanomista jos paino noussut? Itselleni tiistaina ensimmäinen neuvola diagnoosin jälkeen...
 
Kevätkukkanen mulla ei tosiaan raskausdiabetes-diagnoosin jälkeen ole paino juurikaan noussut ja tänään oli jopa laskenut muutama sataa grammaa. Mutta ei mulle ole neuvolassa motkotettu missään vaiheessa painosta, vaikka on tullut paljon enemmän kuin sulle! Eihän tuo sun 7 kg ole mitään, huolet pois mun mielestä. :eek: Luotan itse siihen, ettei nämä kilot pysyviksi jää, ja kun nyt näyttää pysyvän aisoissa. Oon ajatellut, että enää sallisin itselleni korkeintaan 5 kg loppuun asti painon nousta.
 
Vau, hyviä näytepakkauksia teidän neuvolasta saa Pähkinäpuu! :) mä iteaaiasaa just ostin Ainun anti-colic tuttipulloja pari, ainu ensitutin, pestäviä liivibsuojia, niitä PAKSUJA siteitä itselle, kun laitojselta tullaan (kun kuulema voi aika paljon vuotaa synnytyksen jälkeen, niin on sit valmiina, lanonih nännivoidetta(mun ystävä kehui tuota ha aanoi, että jannattaa ottaa jo laitokselle mujaan, kun nännit voi jo silliin olla tosi arat). Äitiyspakkauksessa tyli muistaaksenai myös jotain nännivoidetta.

Viime viikinloppuna ostun parit imetysliivit Kapoahlista, sellaiset vähä reilymmat, jotka mahtuu vaikka rinnat tästä vieö suurenis (ja varmaan auurenee, kun maitoa alkaa tulla :D). Ostin myls eri kaupasta pari imetystippia ja pari imetyspaitaa ja yhdet äitiyshousut. Pari reilumpaa pitkää edestä aukaistavaa yöpaitulia oon kans ostanu, jos nuillä ois helppo imettää, kun ei mikään purista.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Anscu ja Pikkuinen 32+3
 
Mun pitäis kans alkaa tosissaan miettiä imetysvaatetusta. Käytän ainoastaan tunikoita ja mekkoja, en ees hameita housuista puhumattakaan, niin tajusin yhtenä päivänä etten pahemmin omista yhtään sellasta mekkoa jossa pystyis helposti imettämään :/

Onneksi ei tosiaan äippäloman aikaan kauheesti ylimääräseen mee rahaa niin varmasti tulee toimeen kelan etuuksilla. Itsellä palkasta lähti n. tonni pois ja siitä kun vielä ne verot niin kyllähän se vähän on. Mutta kun miettii kotona olemista ja että rahaa tulee silti tilille, niin ei pitäis turhia valittaa :)

Mä oon kans ollu tyytyväinen kotidopplerin tuomaan varmuuteen varsinkin just alkuraskaudessa, kun potkut alko tuntua niin myöhöön itsellä.
 
Joo ei loppuraskaudessa pidä luottaa doppleriin enää..vaan ehdottomasti liikelaskenta se juttu millä mennään!! :)

Niin eihän sitä äitiyslomalla niin mene rahaa, kun ei tule reissattua, ja varmastu ulkona syömiset jää myös aika vähiin, ja juhlimiset :D

Imetysliiveistä oli puhetta, niin ihmetyttää miks noiden halvempien markettien (H&M, lindex ym) imetysliivit on niin pieniä :O Mulla on normisti n.B75, mut nyt on D80, niin H&M:n isoimmat imetysliivit on kokoa E85, ja nyt jo ois sopivat niin ei tuu mahtuu kun maito nousee, ja Lindexin isoimmat XL imetysliivit on samoten sopivat nyt.. ja kuitenkin oon normisti suht pienirintainen!!
 
Onko kukaan hakenut kelasta äitiysrahaa edellisen 6kk:n tulojen perusteella? Mä jouduin hakemaan, kun aiemmin oon ollut päätoiminen opiskelija hyvin pienillä tuloilla. Viimeisen puoli vuotta oon tehnyt sijaisuutta, kuitenkin niin, että sopimuksia on ollut muutamia (ei koko ajalle yhtenäistä) ja palkkakin on muuttunut tänä aikana. Hakemuksen laitoin jo kohta 2 kuukautta sitten, mutta päätöstä ei ole kuulunut. Varmaan siksi ei, että en ole vielä voinut palkkatodistuksiani kelaan toimittaa, niitä kun ei saa etukäteen. Mietityttää vain miten pitkään menee, että alan mitään rahaa saada...

Muutakin uutta mielen päällä.. Kehuin töissä juuri eilen, etten ole vielä tuntenut "oikeita" supistuksia, eikä minulla ole mitään hajua miltä niiden pitäisi tuntua. Että tunnistanko sitten, kun niitä tulee.. No eipä tarvitse ainakaan enää arvuutella, tänään töissä vuoron loppupuolella sain ilokseni supistuksia, niitä oikeita ja kipeän sorttisia.. Harjoitussupistuksia mulla on ollut jo rv 20 (muistaakseni?) saakka. Täytyy nyt seurailla mihin suuntaan tämä olo kehittyy, oon jo pitkään keikkunut sillä rajalla, että pystynkö työni tekemään vai onko se liian raskasta.. toisaalta olis enää niin vähän jäljellä :/
 
Hyvä pähkinäpuu, että olo alkaa parantua ja helpottaa :)

Meidän neuvolasta ei oo saanu mitään ilmaisen juttuja :( jostakin neuvoloista saa kuulemma vielä jonkun pamperspaketin :eek:

Mulla on ehkä pieni mielikuva miltä vauva näyttää ja millainen sen temperamentti on :D

Mä en hakenut kelalta rahaa sillä 6kk, ku oon ollu työttömänä viime kesästä asti, niin ois tullu aika huonot rahat, jos oisin tolla 6kk hommalla hakenut. Hain 2014 vuoden tuloilla, kun olin silloin töissä:)

Munkin pitäs käydä jotakin imetysvaatteita kahtoo. Monetkohan imetysliivit kannattaa hommata? :eek:
 
Mä hain 6kk perusteella, muttei riittänyt, jäi lopulta parista prossasta kiinni. Mulla kesti kanssa aikalailla, mutta johtu tosiaan siitä, ettei meidän palkkahallinto voinu lähettää ku vasta tammikuun palkan maksun jälkeen. Ilmottivat sen mulle palkoista sillon heti. Ja sehän pitäis olla just kuusi kuukautta ennen lomalle jäämistä. Siellä kelan sivuillahan lukee mihin mennessä ne liitteet pitää palauttaa, ennen kun rahnaa voi tulla.

Mä oon imetysliivejä kans kattonu etukäteen, haluun sellasia pehmeitä toppimaisia ainakin ostaa. Kokoja oon kans kattonu ku normaalisti mulla on 85B-C ja nyt on 85D ja 95C, niin eipä tunnu monissakaan kaupoissa olevan tosta suurempia. Netistä ja vauvaliikkeistä oon kyllä kattonu että XL kokosia on missä ympärysmittakin varmaan riittäis ettei olis liian kireät :)
 
Oon kuullu parilta kaverilta, että 3-4 imetysliivit olis hyvä olla. Imetystoppeja oon pari jo hankkinut ja ajattelin niissä tosiaan nukkua mieluummin kun liivit päällä. Yleensä kun tulee nukuttua alasti niin en varmaan liivejä osais pitää öisin päällä ;)
 
Joo minä hain kans 6kk perusteella, mut en saanut sen perusteella,koska jäi hitusen alle 20% pienemmäksi mitä edellinen verotus.

Meillä eioo Ainun pakettia saanut neuvolasta, mutta pampers paketin sain..kahdella eri kerralla,joten niitä nyt 2kpl :D

imetysliivejä ei kannata kovin monia ostaa valmiiksi,kun se on niin yksilöllistä miten paljon ne hinkit kasvaa kun maito nousee. Voi olla että ne on jopa 2x sen kokoiset mitä loppuraskaudessa,tai sit koko ei muutu juurikaan.. Parit edulliset liivit kannattaa valmiiks hommata,ja lisää käydä ostaa sit vaikka kun vauva on pariviikkoinen :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta :)

Tänään pitäs lähtee tapetin ja maalin ostoon, meillä tehdään vielä pikkuinen remppa ennen kuin lapsi tulee :D Onneks se remppa nyt ei kestä kun ehkä 3 päivää. Ihan vaan pientä asunnon maalaamista :)

Pitää vaikka yhet liivit käyä ostamassa HM:ltä valmiiks tai kahdet ja sitten kahtoo minkä kokoset pitää ostaa, kunhan vaavi on syntynyt :)

Vauva oli eilen kyllä tosi virkeellä päällä :D Pyöri kun mikäkin koko illan ja sitten tietysti muistutti olemassa olostaan myös yöllä, että ei saanu oikein unta :D

Tasan 2kk ois LA:han! :love:
 
Meillä neuvolassa saa myös sitä Pampers-pakettia, nyt oli tullut hyllylle noita Ainun pakettejaki. Harmi ettei kaikilla ole mitään! Siellä on kans sellanen systeemi, että vaippojenvaihtopöydän alle saa laatikoihin tuoda vanhoja vauvan vaatteita ja viedä mukanaan mitä tarvii! Onko muilla tämmöstä? Ihan kivoja juttuja kyllä.

Mä oon ostanut jo parit imetysliivit, toiset kalliit ja laadukkaat, mutta on nää ollut niin ihanat jo raskausaikana. Toivottavasti menee sittenkin, vielä ainakin ois tilaa kasvaa näissä. On semmoset pehmeät ilman kaaritukia, kuitenkin pieni toppaus ja sen saa pois jos tarvii tilaa lisää. Koko L.

Hain kans 6 kk tulojen perusteella, koska olin aiemmin vielä opiskelija. Työnantaja on alkanut hoitaa tätä hommaa, katsotaan milloin päätös tulee.

Mua vähän jännittää kun tuntuu että lääkärit aika helposti tarjoaa saikkua... Kun oon menossa käymään keskiviikkona näiden mahakipujen takia. Jos ei mitään aukeamisia ja pehmenemisiä ole ollut, niin en usko tarvitsevani saikkua. On niin vähän jäljellä että mielellään olisin loppuun asti ja hyvillä mielin jäisin sitten lomalle, saisin hyvästeltyä lapset ja kaikki muutkin töissä rauhassa, läksiäiset elettyä jne.
 
Tsemppiä kaikille kipujen ja huonojen olojen kanssa painiville! Pähkinäpuu, kuulostaa kyl siltä että sua supistelikin, mut vatsakrampit ja mahatauti voi kyl provosoida kohtua supistamaan. Onneks ei kuitenkaan käynnistynyt synnytys vielä <3

Mä oon kans raivonnut noiden normikauppojen liivitarjontaa. Suomalaisnaiset on keskimäärin aika rinnakkaita, kuinka monelle muka menee joku B-kuppi imettäessä?! :devil: varmaan suurin osa tarvisi isompaa. Maksikoot imetysliiveissä jossain F - tai korkeintaan E -akselilla, järjetöntä. Omat on ostettava jostain erikoisliikkeestä, sitten joskus. Olis kiva toppeja ja pehmeitä liivejäkin ostaa mut eipä se XL/XXL -linja me o päälle edes nyt ja muuta ei oo tarjolla. :mad:

Kelan päätös tulee meille vasta joskus lasketun ajan tienoilla kun joutuvat odottamaan viimeistä palkkakuittia töistä, kun hain 6kk tulojen mukaan.
 
Mä hain ja sain 6 kuukauden tulojen mukaan äippärahat. Aloitin jatko-opinnot muutama vuosi sitten ja 2014 olin vielä opiskelija. Nyt on säännölliset tulot, joten kelalle kelpasi viimeisen 6 kk sijasta viime vuoden vikat 6 kk. Ei siis tarvinnut odottaa oikeasti viimeisiä 6 kuukauden tuloja.

Äippärahoja tuli vaan ihan järkyn vähän. Vähensivät mun palkasta matkakulut pois (muka kompensoi verotuksesta saatua hyötyä, joka on vaan noin 150 € kuukaudessa ) ja siis vähensivät 600/kuukausi. Äippärahaa saan 1300 € vähemmän kun palkkaa, joten tiukille menee... Mies aloitti samassa rytäkässä opiskelut, joten ei taideta kauheasti matkustella ym. seuraavina vuosina.

Mulla on liivien kanssa vähän toisenlainen ongelma.. olen tooooosi pieni rintainen ja en löytänyt halpismerkeistä A-kupin imetusliivejä. Nyt loppuraskaudesta B on ihan jees ja samoin parin ensimmäisen imetyskuukauden aikana. Mutta sen jälkeen tarvitsisin A-kuppeja taas.

Nyt on 3 liivit ja lisää aion hankkia vielä muutamat ja sen lisäksi niitä H&M:n imetystoppeja. Ne on musta tosi hyviä esim jonkun neuleen tms. alla. Itse tarvitsen useampia, koska aluksi maitoa tulee (tod. näk) reippaasti ja mun tissit suihkuaa aika hurjasti, joten välillä joutuu vaihtamaan useammat päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
mä oon koittanu ettiä npita imetysvaatteita ja oon löytänyki ihan kivoja mut vieä en ole ostanu, oon jatellu et ne tulee kuitenki nii nopeesti ettei ihan vielä ja ostetaan eka noi mitä vauva tarvii, no nyt alka aolee aika kattoa mule kans noi :)
viime yö meni taas heräillen parin tunnin välein vaikka siinä välissä sitte nukuinki ihan kohtuullisesti mut toi asento on vaikee löytää kans nii puutuu paikat, odotan kyllä' sitä aikaa kun saa taas nukkua ihan missä asennossa tahansa eikä paikkoja särje mut en mä vielä halua synnyttää, mulla on yks lapsi syntyny kuolleena ja yks keskosena ja yks täysaikasena niin mieluiten nyt kärsin näistä vaivoista vielä sinne maaliskuun loppuun kun synnytän etuajassa.
meillä on myös neuvolassa joku tollane laatikko minne saa viedä tarpeettomia lasten vaatteita ja saa ottaa ittelle tarpeellista ja toi on mun mielestä hyvä systeemi vaikka mun mies nyt ei kauheesti halua käytettyä tavaraa eikä vaatteita, on tottunu siihen kotimaassaan et noi käytetyt on sen verran huonokuntosta ettei voi kierrättää ja sitte täällä vaikee ajatella et se onki ihan normaalia ja yleensä onki hyväkuntost.
nostremame rv 31+2
 
Heips.
Ehdittiin ulkoilla luisteluiden verran, ennen lumipyry. Vielä oltaisiin hiihtämään menty, mutta nyt ei lumipyryssä innosta. Tästäkö se huonompi keli taas alkaa...

Meidänkin neuvolassa on tuo vaatteiden vienti ja saa ottaa halutessaan systeemi. Joskus hyviä löytöjä tehnyt ja nyt kun oon tehnyt siivouksia pienistä vaatteista, niin olen vienyt sinne osan. Kaikkia viitsi myyntiin pistää nettikirppareillekaan yksitellen tai varata kirpparipöytää pienen määrän takia. Mitään ilmaisjuttuja ei ole ennen saanut. Ei taida olla nytkään sellaista tapaa, luulisin. Mitä nyt lehtinäytteitä on joskus ollut saatavilla kaksplus tai vauvalehdestä ilmaiseksi ja kuponkia, jolla niistä voi tilata pari näytenumeroa.
Libero laukun kuponkia ei ole vielä näkynyt. Jonkin muuminäytteen tilasin alkutalvesta ja nyt yritin pilttipiiriin liittyä, niin se ei onnistunut. En saanut vahvistusviestin linkkiä s.postiin, edes kysymällä asiakaspalvelusta :/
Itkuhälyttimen löysin tori.fistä vihdoin halvalla ja oli kuin uusi. Tosi tyytyväinen ostooni. Muutama mennyt sivu suun sen takia kun ei ole myyjä vastannut mitään. Jos tässä kuussa ehtis niitä vaunuja katselemaan ja sitterin ostoon :)

Viikonloppuja kaikille! :)
 
Hellou :)
Täällä viimeisestä yövuorosta selvitty ja herättykin, tällä kertaa onnistu yövuorojen tekokin loppuun saakka (y)

Mulla tuntunut vauvan pylly ja kantapäät jo kauan aikaa niin että kantapäästä helppo ottaa kiinni, meidän 3v kuopus käy koko ajan kokeilemassa ja härnäämässä kun on niin kiva tuntea vauvan liikkeitä, tämä kyllä on semmonen vilipertti ettei oo aiemmin tämmöstä ollu, tietääpähän et kaikki ok :)

Mää hain edellisten 6kk perusteella äippärahaa ajat sitte mutta ei oo kuulunu vielä mitään.. Mut kattookohan ne sit helmikuun loppuun ja laskee siitä.. Ja ku tällä hetkellä sopimus maaliskuun alkuun ni ei satavarmaa miten ekat maksut menee että mitä työnantaja maksaa jne.. Paikkakin auki työpaikalla ollut ja hain sitä niin saa nähä mitä kaikkea tuleman pitää :whistle:

Mulla ei oo ku yhet imetysliivit tällä erää, jos hommais synnytyksen jälkeen parit lisää ja oon välillä ollu normaali liiveilläkin, hyvin onnistunut (y) ihan normivaatteita käytän sit, en tykkää imetyspaidoista ollenkaan, käytän semmosia tavallisia millä hyvä imettää. :)

Itkuhälytin ois vielä hommattavana, toissapäivänä kävin shoppailureissun Ideaparkissa kun iski nii vauvakuumetta, kävin työkaverin kolmikiloista nyyttiä kattoo, itellä oo koskaan ollu nii pienikokoista ihanaa vauvelia :love: oli se kyllä niin ihana ❤

Tuleeko se libero laukku automaattisesti kaikille vai miten se oli? Joskus oys:ssa ollu että saa sieltä lähtiessä sit mukaan :)

Oon muuten 26v.ku tuolta alusta puuttuu (y)
 
Huomenta :)

Meidän neuvolassa ei oo tommosta systeemiä, että sais tuua omia vaatteita ja ottaa sit mitä tarvii. Kätevähän se tommonen ois :)

Tuon libero laukun saa, kun rekisteröityy tuohon liberokerhoon :) Sitten kotiin tulee semmonen kuponki millä voi hakee k-kaupoista sen libero laukun :) Se kuponki tulee max 2kk ennne laskettua aikaa :D

Täällä rupes sit satamaan vettä ja on plussan puolella. Ei ton talven nyt ihan vielä kuitenkaan tarviis pois lähtee!

Viime yönä sain pitkästä aikaa nukkua kunnolla. Vaikka oli taas alussa lonkka/selkä kivut, nii jostain syystä sain silti nukuttua :)
 

Yhteistyössä