Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Minä ajattelin kans etten ota noita selkäydinpuudutteita nyt ollenkaan, kun viimeksi niistä huonoja kokemuksia synnytyksen jälkeisen päänsäryn myötä. Kohdunkaulanpuudute ja toi pudendaalipuudute on ne mitä oon ajatellut omalle kohdalle tällä kertaa :)
 
Hei,

Täällä vielä mukaan tuppautuisi yksi huhtikuisen odottaja. Olen kerenny seuraamaankin teitä jo marraskuulta asti, mutta kun ei ollut konetta käytössä niin ei päässyt niin näppärästi kirjautumaan, nyt on hyvä hetki kun esikoinen on päikkäreillä.

Toinen on siis tulossa, LA 4.4 ja synnytyssairaalana Kätilöopisto (toivottavasti ainakin) ja ikää 28 vuotta.

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla 37+ synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla, mutta napanuora oli kaksi kertaa vartalon ympäri ja mulla on vielä alimitoitettu lantio, niin lopputulos oli sitten siinä.
Synnytystapa-arvio on edessä 7.3 ja olenkin tässä jo laskeskellut viikkoja siihen, pelottaa uusi sektio ja siitä toipuminen. Mikäli sektio on edessä se tehdään varmasti maaliskuun puolella ja mies sitten pitää ainakin kaksi viikkoa lomaa silloin ja mikäli saa isävapaat siihen sovittua myös niin on kotona sitten viisi viikkoa putkeen, että varmasti pärjää kotona, ei ollut viimeksi kovin helppo toipuminen sektiosta (paha tulehdus ja haavan aukeaminen).
Muuten mies on sen kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen ja toukokuussa sitten pidemmät vapaat. Onneks mun vanhemmat asuu lähellä ja ne on luvannu olla vähän apukäsinä esikoisen kanssa esikoinenkin kun on niin pieni vielä (1 vuotias).

Asutaan toistaiseksi kerrostalo kolmiossa, mutta asumiskuviot on ihan auki vielä täällä.

Täällä maha kasvaa yläkäyrien yläpuolella, mikä vähän huolettaa, kun neuvolasta ei meinaa laittaa enää kokoarvioon (en tiedä miksi), sokerit on ollu kunnossa, jopa paremmat kuin esikoisen aikaan. Pelottaa vaan, että tulee silloin maaliskuun alussa sitten heti sektio tuomio vaan sen takia ettei kokoa ole seurattu.
Liitoskipuja riittää vaikka muille jakaa ja liikkeelle lähteminen sängystä on ihan hirveän kivuliasta nykyään, nukuin kyllä pari yötä kovemmalla alustalla ja silloin säästyin pahimmilta kivuilta, joten ehkä siirryn suosiolla nukkumaan sohvalle tai johonkin :D

Ehkä mä jätän nyt tähän, tulee muuten kamalan pitkä viesti tästä vielä :D
 
Mä olen tainnut meikata raskauden aikana ehkä 4krt. Tosiaan kun oon saikulla niin ollu vaan kotona ni ei ole jaksanut laittautua sen kummemmin. Enkä oikeastaan jos oon lähtenyt mihinkään, ei vaan jaksa innostaa :D
Kampaajalle ei oo tarvinnu mennä, kun toi kelan sairauspäiväraha ei päätä huimaa niin ei oo mihkään ylimääräiseen varaa :(

Nyt kyllä pakko antaa vinkkiä kaikille jotka kärsii tosta heräilystä, liitoskivuista tai lonkkakivuista öisin.
Mä oon nukkunu ihan laittoman huonosti viimeiset 10vko. Koko ajan heräillyt -> noustava vessaan -> en saa uudestaan unta ja pyörin 1-2h sängyssä eli olen seuraavana päivänä zombie.
Eilen illalla otin Youtubesta "pregnant yoga" haulla videoita ja tein 15min joogan ennenkun kävin nukkumaan. Ensinnäkin nukahdin melkein heti mitä ei ole tapahtunut ikuisuuteen. Nukuin kuin tukki, heräsin vain 2krt vessaan mutta nukahdin sen jälkeen heti kun menin takaisin sänkyyn. Mihinkään ei särkenyt KOKO YÖNÄ ja aamulla tuntui et olin oikeasti nukkunut :) Suosittelen siis kaikille ehdottomasti! Tosiaan ei oo varaa lähteä joogatunneille niin toi on tosi hyvä että löytyy netistä noita videoita. Ite tein ihan sängyllä istuen ja täytyy sanoa että tuntui todella hyvältä ja rentouduin oikeasti!:)

Mulla on se synnytystapa-arvio siellä rv36 ja pikkusen se kyllä jännittää. Haluan ehdottomasti kysyä siltä lääkäriltä että aikovatko tälläkin kertaa antaa mennä 17pv yli lasketunajan. Ja muutenkin että joudunko sinne sektioon vai tuleeko alatiesynnytys. Toi käynnistyshomma kyllä pelottaa, että jos taas annetaan mennä yli ihan reilusti niin oon taas jo ihan loppu siellä synnytyksessä missä tarvis olla voimissaan :S
Musta ois kyllä ihanaa (no kenestäpä ei olisi:D) jos vauva syntyisi jo rv38! Ois kiva ylläri, viimeksi kun oli yhtä tuskaa rv37 eteenpäin kun ootteli et joko joko joko...
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Toukka ei kestä! Etsin vuosia keinoa millä saisin hiukset ja herkän päänahan kuntoon, nahka irtosi päästä, punoitti ja kutisi. ei auttanut luomut, parabeenittomat, hiusnaamiot, öljyhoidot... Onneksi törmäsin tuohon sulfaatti-tietoon ja siitä asti hiukset ja päänahka ollut erinomaisessa kunnossa! :) Kampaamotuotteistakin varmaan 98% sisältävät pääaineenaan sulfaattia, mutta esim Wellan elements on sulfaatiton ja Schwarzkopfilta löytyy yksi sulfaatiton merkki. Itse köyhänä tilaan Ruotsista puolet halvempaa Reference of sweden-merkkiä. :D

Katjuska söpö maha! Minäkin aattelin, että alapäähän saa pistellä mitä puudutteita nyt löytyykään, mutta selkäytimeen ei enää kiitos ikinä! En muista lainkaan supistustuskia / ponnistuksen tuskaa, koska muistan vain sen ikuisuuksia kestäneen epiduraalin laittamisen kivun. Tuntui että lääkäri olisi työntänyt nyrkin selkärangasta läpi ja pyöritellyt siellä. :ninja: Ja kun se kesti yli tunnin niin huhheijaa... ja lopputuloksena sain puudutusnesteet sisuskaluihin enkä selkäytimeen! Synnytyksen jälkeen kysyttiin tarvittenko keskusteluapua sen epiduraalihässäkän takia. :D
Ilokaasua otan kyllä tälläkin kerralla. Siitä tykkäsin. (y)

Jännittää miten sitä osaa jakaa rakkautta kahdelle lapselle. :rolleyes: Tuntuu niin hassulta kun nyt kaikki halit ja pusut antaa esikoiselle. Itse olen ainut lapsi ja elänyt äitini kanssa kahdestaan koko lapsuuden niin senkin takia on vieras maaperä nämä sisarus-suhteet. :unsure:

Sanii tervetuloa mukaan! Mullakin kasvaa maha yläkäyrän yläpuolella, mutta vauva tuntuu kuulemma normaalin kokoiselta, selviää ultrassa 4viikon päästä. Mulla on runsaasti lapsivettä niin silläkin voi selittyä iso sf.

Huomenna alkaa 32.raskausviikko ja sen kunniaksi laitanpa minäkin pötsistä kuvan.
 
Mulle kans ilokaasua,kiitos!
Ei se sf mitta tosiaan välttämättä kerro vauvan koosta juuri mitään..
Hei minäkin halusin kokeilla vielä miltä se näyttää kuvassa tolleen masu paljaana,en nyt tiiä onko tää sit mitenkään söpö,niinkuin Sadeyes mainitsi, napakin pullahtanut rumasti ulos,miehen mielestä sekin kuulemma on nimenomaan söpö :D :D Mulla kun ei ole pituutta kuin 159cm, niin ihan jo tuntuu tässäkin pallossa kantamista olevan :) http://aijaa.com/kgF5nb
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkanutta helmikuuta kaikille :)
Itsellä ei paras mahdollinen alku, kun tämä flunssa edelleen vaivaa tukkoisuudellaan ja nyt oon jännittänyt ettei vatsatauti iske. Olen esikoista hoitanut eilisestä lähtien, kun alkoi koulun jälkeen oksennella. Nyt on sitten ollut kaikki liikkeellä olevat taudit kuukauden aikana, niin eikö jo pian alkaisi loppua. Vatsatautia en haluaisi kyllä tähän syssyyn itselle. Sängystä ylösnouseminen on edelleen iltaisin aluksi vaikeaa, kun iskiakseen ottaa niin kipeää. Miettiä nyt vielä, että makoilla koko päivä sängyssä, niin varmaan siihen sattuisi sitten jo koko ajan, enkä pääsisi mihinkään asti. Eilen iltanakin olin niin jumissa, kun piti vessaan lähteä, että istumasta seisomaannousuun meni 5min ennenkuin jalka alkoi sen verran kantaa, että pääsin etenemään madellen vessaan asti. Vessassa tulee käytyä max 3krt yössä, eli ei kauheasti.

Kemikaaleista:
Itse en ole kunnollinen meikkaaja, joten vain kun on juhlat, illanviettoa tms. niin saatan siistiytyä ripsarin kera, enkä juurikaan sen enempää. Joskus jotain kynsilakkaa, jos sattuu muistamaan. Hiuksia värjännyt kampaajalla syksyllä ja nyt olisi tarkoitus varailla aikaa leikkuuseen ainakin. Hiukset oli raskauden alkuun irtoilevat ja herkästi rasvoittuvat, mutta nyt ovat voineet tosi hyvin.

Synnytys alkaa jännittää, ja mielelläni olisin tällä kertaa jo la:n paikkeilla edes synnyttämässä. Mutta, jos mennään samalla kaavalla kuin aiemmissa niin se on 10-14pv yli. Esikoinen on syntynyt 27.4. Kaverisynttäreitä niin haluaa pitää, että kohta en oo niitä järkkäämässä.
 
Mulla tuli tänään täyteen rv 32! Aika hullua, kuinka lyhyt aika synnytykseen enää on.. pitäiskö sitä ruveta pikkuhiljaa jännittämään?

Totta puhuen tuossa uusimpia viestejä lukiessa nousi hieman kylmä hiki otsalle.. Esikoista kun odottelen, niin koko synnytys kivunlievityksineen on mulle ihan uus juttu. Enkä ole kovin asiaan vielä perehtynytkään, mutta varmaan täytyisi. Toisaalta olen koittanut olla suunnittelematta asiaa liialti, etten luo itselleni odotuksia synnytyksen kulusta - siinä kun äkkiä pettyy, jos kaikki meneekin toisin. Toisaalta taas, voiko sinne mennä ihan soitellen sotaan? :D:D jos multa kysytään, että mitä kivunlievitystä haluan, eikä mulla ole harmainta aavistusta mitä olisi edes tarjolla.. (n)

En ole osannut jotenkin neuvolassa asiasta kysellä tarpeeksi, ja perhevalmennuksen synnytys-osioon en tule työn takia pääsemään. Ja muutenkin neuvoja/mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin äitejäkin, se on niin yksilökohtaista kenelle auttaa mikäkin.. Apuva :D
 
soitellen sotaan vaan Synnytykseen siis! Tai no niin mä olen mennyt ja meinaan tän neljännenkin kanssa mennä. Kaikki synnytykset olleet kestoltaan noin 4 tuntia mutta kaikki täysin erilaisia! Joskus yks asia tuntunut hyvältä ja seuraavalla kertaa toinen... Ilman kivunlievitystä kokonaan ja joskus sen kanssa. Kaikista hyvät kokemukset ja aina olen luottanut henkilökuntaan. Muistaa vaan kuitenkin kertoa miltä tuntuu ja luottaa omiin tuntemuksiin niin kyllä ne siellä sitten antaa sen mukaista apua.
Etätöitä tehty tämä päivä ja on se vaan aina niin kiva kun voi vaihdella asentoa kun tykkää ja olla omilla ehdoilla. Yleensä konttoripäivän jälkeen on väsynyt olo, mutta nyt taas tuntuu että jaksaa kotihommiakin illalla! Karkkia tosin kuluu enemmän näin kotona ollessa
 
  • Tykkää
Reactions: Lilyofthewalley
SaNii tervetuloa mukaan :)

Huii tällähän on tullu paljon tekstiä muutaman tunnin aikana :D

Ihania mahoja kyllä jokaisella :love:

Minä en oo ees miettiny mitä kivunlievityksiä haluan synnytyksessä ja mitä en :D Apua, kun kaikki tuntuu niin jännältä ja ei yhtään tiedä mitä odottaa :D Ei varmaan jännittäs niin paljoa, jos ei ois esikoinen tulossa :LOL:

Nyt ois sitten käyty siellä hamamslääkärissä. Hampaat oli hyvät ja ei ollu reikiä. Oon säästyny reiltä koko elämäni =D Hammaskivee poistettiin ja nyt on ikinet ja hampaat hellänä :confused: Illalla pitäs lähtee kaverin synttäreitä juhlimaan ja syömään ulos, saas nähdä miten sitä pystyy syömään illalla :p

Mullakin on sf keskikäyrän yläpuolella :) Tai ainakin viimeksi oli, kun neuvolassa mitattiin. 8.2 on sitten seuraava neuvola.
 
Joo minä oon kans sitä mieltä,että soitellen vaan sotaan tuon synnytyksen suhteen! :) Ammattitaitoinen henkilökunta siellä kyllä tilanteen edetessä tarjoaa sopivaa kivunlievitystä jne..!
pippuri mua jännittää nyt paljon enemmän mitä silloin kun olin menossa ekaa kertaa synnyttämään. Silloin se oli hyppy tuntemattomaan, toki jännitti silloinkin..mutta nyt kun tietää vähän mitä tuleman pitää, niin nyt se vasta jännittääkin :D

Tervetuloa SaNii :)
 
Kemikaaleista: Mä meikkaan joka päivä töihin, ja viikonloppuisin myös, jos olen lähdössä muualle kuin vain lenkille. Hiukset laitan myös aina jonkinlaiselle nutturalle, eli hiuslakkaa ja föönausnestettä menee. Ihan normishampoolla ja hoitoaineella olen pessyt. Mulla on hiuksissa vain raitoja eli väri ei koskaan ulotu päänahkaan saakka. Mä en jaksa katsella itseäni laittamattomana tai ns verkkareissa kovin kauaa, pitää olla naama ja tukka nätisti ja kauniit vaatteet ja korkkarit, synnärille lähtiessäkin olen meikannut, vaikka kiire lähtöjä on aina ollut. Mulla on parempi olo, kun tiedän, etten näytä ihan karmealta. Jokainen tyylillään :)

Mäkin taidan yrittää synnytykseen saada tuon pudendaalin, kohdunkaulapuudute on ihan toimimaton mulla, ja spinaalia tai epiduraalia tuskin saan, koska viimeksikin kätilö aika napakasti epäsi ne, koska olin jo kaksi kertaa luomuna synnyttänyt. Kohdunkaulapuudutteenkin jouduin sanomaan, et laita nyt kun vielä voit, kätilö olis vielä odottanut, ja jos olisin taipunut, niin myöhäistä olis ollut sillekin. Toisaalta en kyllä sen vaikutusta huomannut yhtään, niin ei olis ollut suuri tappio :D
 
Moiks! Mulla tää iskias alkaa vähä helpottamaan, viime kerralla nlasta sanottiin, että vauva oli sellaisessa asebnossa, että painaa johonkin hermoon, ja että kipu voi hellittää kun vähä eri asentoon pikkuinen menee. No, nyt voi olla, että asenbon muutos on tehty :Dtsemppiä kovasti niille, jotka iskiaksesta kärsii, se on kyllä niin kamalaa, kun just ylösnousut esim on niin hankalia ja kivuliaita! Mut saattaa sit yllättäen alkaa helpotyamaankin. Lämpötyynyä pidin ha pidän pakaroilla öisin.


Mä oon aljanu seuraamaan sitä uutta kaytta Elämä Pelissä sarjasta, jossa aiheena nyt parisuhde. Mua itteeni mietityttää nää parisuhde-asiat. Tai silleen, kun trin netissä sen testin, ja sen mukaan huomioi ehkä kumppaniani tarpeeksi. Mä oon varmaan alkanu elää jossain kuplassa tän raskauden kanssa, ja oikeestaan puhun miehellekin suurimmaksi osaksi vain vauvajutuista, hankinnoista jne. No, pitäs kai muistaa välillä puhua jostain muustakin ja muistaa myös se, että me ollaan myös me, vaikka äidiksi ja isäksi tullaankin. Mieskin on toki innoissaan vayvasta ja hankinnat on yhdessä tehty jne :) mut sitä itekin nyt miettii, että sitten kun vauva syntyy, niin täytyy myös muistaa huomioida toista puoliskoa, vaikka varmaan vauvan kans aika symbioosissa eletäänkin jo imetyksenkin myötä, ettei mues tunne itseään ulkopuoliseksi. Mä ainakin haluan, että molemmat ollaan tasavertaisia kasvatuskumppaneita, ja molemmilla tärkeä rooli lapsen elämäasä♡

Tämmöstä pohdintaa tänään :D
Anscu ja Pikkuinen 32+0
 
Mulla kans tuon meikkaamisen kans semmoinen juttu,että haluun pitää itseni huoliteltuna ihan oman mielenterveyden takia jo, ja en halua että miehen tarttee katella jo tässä vaiheessa kulahtanutta kotimammaa verkkarit jalassa. Synnytyksen jälkeenkin pyrin kyllä kaunistautumaan joka päivä :) mut kukin tyylilllään!

anscu: Hei näkeekö noita jaksoja areenasta tai jostain? Muakin kiinnostais tuo ohjelma! Täällä kans pohdiskeltu paljon vauvan syntymän vaikutusta parisuhteeseen, ja on jo sovittu etukäteen että otetaan välillä parisuhdeaikaa kyllä,koska meillä on niin hyvät tukiverkostot. :)
 
Helou!
Täällä viikkoja nyt 31+3, onhan noita kertynyt vaikka välillä tuntuu että nii hitaasti tulee viikkoja lisää (n) hulluna ootan sitä painoarviota joka on viiden viikon päästä, tietää sit paljon lisää millon ja miten synnytän, käynnistetäänkö vai mille linjalle lähdetään mutta tuskin Antavat loppuun asti mennä ku niin isoja ollu edellisetki vaikka kaikki syntyneet viikoilla 39+2 mutta sittenpä kuullaan (y)

Minä aion mennä kans avoimin mielin sairaalaan isompia suunnittelematta, eiköhän sitä mennä tilanteen mukaan ja siellä on ammattitaitoiset auttajat meillä :)

Mää oon varmaan ihmeissään kuhan oon synnyttäny, oon oottanu sitä hehkeää oloa koko raskauden mitä ollu aiemmissa mutta eipä ole kuulunut, pahoinvointia ja oksentelua ollut koko raskauden ajan :sick:
Eli ennemmin norsuolo täälläkin.. Työvaatteissakin alkaa olla jo aika tuhti olo vaikka paidan kokoa isontanut :unsure:
Enää 8 työpäivää jäljellä ja sitten loma :whistle::D

Mää onneksi saan yöt pääsääntöisesti nukuttua hyvin mutta heräilen kyllä kyljen kääntöihin ja varmaan mieskin herää :ROFLMAO:
Mutta muuten on vaan jotenki raskas ja painava olo tuolla mahassa, kovasti supistelee niin että maha kovettuu mutta ei kuitenkaan kunnon kipeitä.. Ollut kyllä niin erilainen tämä neljäs raskaus, varmaan liian vanha jo tähän hommaan ;)

Mulla sf mitta oli viimeksi laskenu kuitenki yläkäyrälle, ehkä mahakin hieman laskeutunu jo o_O mut tämmöstä tänne (y)
 
Minäkin yleensä meikkaan joka päivä vaikka olisin vain kotona, jopa mökillä. Nyt raskausaikana on jäänyt paljon vähemmälle kun on tämä anemia / väsymys ja muut vaivat vieneet voimat. Hajuvesiä/hiuslakkaa käytän vain harvoin, en kestä haisevia pesuaineitakaan. Ja ihoni kärsii liikaa niistä. Tänäänkin makasin klo 14 - 20 sohvalla hirveissä alavatsa/selkä poltoissa :( otin sitten panacodin niin nyt on hyvä olo. Aamulla täytyy kiikuttaa taas pissanäyte jos olis taas vti. Sitten se lääkäri varmasti pakottaa hakemaan estolääkityksen joka jo e-reseptillä odottaa.
 
Huomenta :)

Kapusha kiitos tosta joodaviedosta, täytyy tänään vaikka vilkasta sitä :)

Minä näin viime yönä unta, että synnytyin. Ja se synnytys kesti siinä unessä ehkä tunnin eikä sattunut ollenkaan :D Ei taida ihan todellista olla tollaset synnytykset :ROFLMAO::LOL:

anscu muakin kiinnostas mistä noita jaksoja löytää :)

Hei pesettekö te äitiyspaukkauksesta tulleet makuupussit ja peitot ja nämä? Vaatteet oon pessy, mutta entäs ne kaikki muut? :D Ja jos osa pesee nii millä asteella? :)

Pippuri ja papu rv31! Nopeesti se aika vaan menee:love::rolleyes:
 
Just tuli RV 30 tänään täyteen ja kohta kontrolli siitä kystasta! En oo kyl muistanut huolehtia siitä enää aikoihin.

En meikkaa kovin usein enkä värjää hiuksia muutenkaan kun se vetää tukan niin huonoon kuntoon. Dödön vaihdoin vähämyrkkyiseen ja perusrasvan kanssa, shampoo pysyi kyl samana.

Viime yönä ekan kerran selvästi vauvalla hikka! Tuntui inhasti kohdunsuulla kun pää on siellä. Sit se rupes potkimaan, yritä nyt sit nukkua siinä :confused:
 
Heissan! Katjuska ja Pippuri123; mä luulisin , että yle areenasta noita Elämä pelissä jaksoja löytyy. Ja ainakin eilen se tuli klo 20 oisko ollu 1 tai 2 kanavalla. Eli ensi viikolla ainakin samaan aikaan luulisin :) on siinä kyllä rankkojakin aiheita, kuten pettäminen. Huh.. mutta nostan tosi paljon hattua noille julkkiksille, että ne on kähteny tohon ohjelmaan mukaan. Ja kaikkien ongelmat ei onneksi oo noin pahoja, vaan ihan arjen toimivuuteen ja esim eri tempperamentteihin liittyviä :)

Pippuri123, mua kans on alkanu synnytys jännittämään, on ollu kovasti mietinnässä jo useamman viikon ajan, kun itekin oon ensikertalainen. Ja mä kans just eilen mietin, pesenkö niitä äitiyspakkauksen talvihaalareita ja makuupussia. Haalarista varsinkin mietin, että pesenjö vasta sit lähempänä talvea, kun se alkaa olla vauvalle sopiva. Mäkin oon muuuten ne äitiyspakkauksen vaatteet pessy ja esim vauvan sängyn tekstiilit, katosverhon ja reunapehmusteen hommasin sekä äitiyspakkauksen laatikkoon laitettavan reunapehmusteen ja ne ioon pessy.

Anscu ja Pikkuiben 32+1

Ps. Imetystä oon alkanu nyt muettimään, kun tosiaan tota helmikuisten ryhmää oon nyt lueskellu niin siellä painiskellaan näiden asioiden parissa.

.
 
Huomenta! täällä mennään vähän puolikuntoisena. Joku tauti olis varmaan tulossa, mutta mulla raskaus on aina pitänyt taudit kurissa eli ei pääse kunnolla päälle. Toisilla taitaa olla toisinpäin...

Synnytyksestä, imetyksestä, äitiydestä, perheydestä... Sanoisin, että juu, kannattaa tutustua aiheisiin ja suosituksiin, mutta jokainen perhe on erilainen ja jokaiselle sopii eri jutut. Tehkää juuri niin kuin teille on parasta ja jos joku on erimieltä, niin älkää kuunnelko :) Jos arki ei suju, niin silloin toki kannattaa ottaa vinkkejä vastaan, mutta jos teillä on hyvä olo ja olette tyytyväisiä, niin teidän ratkaisut ovat silloin teille oikein! Perhe-elämässä ja vauva-ajassa etenkin tulee eteen vaikka mitä haasteita ja silloin oma jaksaminen ja perheen tyytyväisyys menee kaikkien muiden ohjeiden ja suositusten edelle. Imetät tai et, nukutat vauvan perhepetiin tai et, käyttää vauva tuttia tai ei, nukkuu sisällä, ulkona, näitä on vaikka mitä!!! Syyllisyyttä mistään on turha kantaa tai kuunneella muiden syytöksiä. Mutta kuten sanoin, niin vinkkejä kannattaa ottaa vastaan, ja soveltaa niitä omaan arkeen jos tuntuvat itselle sopivilta :D

Ens viikolla olis seuraava neuvola. En tiedä osaako tuo neuvolatäti yhtään arvioidan kokoa vatsan päältä. Vähän olen huolissani omasta herkuttelustani, sillä syön edelleen herkkuja päivittäin ja aika paljon. En yhtään muista miten söin edellisissä raskauksissa... Painoa mulle on tullut edelleen "vain" se 5 kiloa, kun yleensä tässä vaiheessa on se noin 8, joten muhun tuo herkuttelu ei ole vaikuttanut, mutta vaikuttaako vauvaan....???

Huomenna vaihtuu rv 32. Pitääkin taas googletella mitä kaikkea vauvalle tuolla viikolla kuuluu :D

Nöösikkä 30+6.
 
Täällä on vauvalla tosi usein hikka! 4-5 kertaa joka päivä :)
anscu: löysinkin tuon ohjelman netistä,ja katsottiin miehen kans eilen molemmat 2 jaksoa mitä on nyt tullut, vaikutti tosi mielenkiintoiselle! Ja tehtiin kans se testi netissä.
pippuri pitäis kait ne vissiin pestä ne toppapuku, peitto yms.. Mut minä en aio pestä. Pesen vaan kaikki sellaiset vaatteet mitkä tulee vauvan ihoa vasten. Pakkauksen vaatteistakin jätin suurimman osan pestäväksi vasta kesälle/syksylle sit kun ne vaatteet on sopivia. Kerkeevät pölyttyä jos nyt jo pesee,kun tulevat käyttöön nii pitkän ajan päästä vasta :D tai oli siinä ne parit keltaiset potkuhousut ja pari bodya mitkä on nyt keväällä käytettävissä,mut muutenhan ne on tosi isoja ne vaatteet. Toppapuvunkin voi sit varmaan halutessaan pestä ens talvena.

Joo samaa mieltä kuin Nöösikkä, että kannattaa ottaa eri vaihtoehdoista selvää, mut tehdä sit rohkeasti omat valinnat että mikä sopii omalle perheele. Monet nuo perhepeti/imetys yms. jutut saattaa mennä niin erilailla samassakin perheessä eri vauvan kohdalla. Mulla ei oo harmainta hajua missä se vauva tulee nukkumaan ja minkä verran syö tissistä ja minkä verran pullosta jne....sen näkee sit miten meillä mikäkin toimii tän vauvan kans :)

Katjuska rv 30+6
 
Kemikaaleista, mä välttelen niitä parhaani mukaan, mutta vaan koska mulle nää hormonimuutokset aiheuttaa sen, että iho menee niin huonoon kuntoon ettei kestä. Perusrasvojakaan ei voi käyttää ne vetää ihon vaan vesikelloille, että oliiviöljyä ja kookosrasvaa sitten vaan. Amsterdamista löysin yhtä hyvää suihkugeeliä, shampoota en uskaltanu silloin ostaa kokeiluun ja eiköhän harmita, että jäi ostamatta kun oli vihdoin sellanen tuote mihin iho ei reagoinu (jotain luonnon kosmetiikkaa...) Ja yllättäen sitä ei saa Suomesta ollenkaan.

Synnytykseen suhtaudun tällä hetkellä vielä pelonsekaisin tuntein, mulla ei sektiossa menny kaikki putkeen ja sain paniikkikohtauksen. Siis puudutteet ja kaikki toimi, oma pää ei kestänyt sitä tilannetta ja se toipuminen mulla oli raskasta.
Eli jos ne mulle sektion tuomitsee ja antaa sen ajan valmiiksi, niin mä toivoisin että ne humauttaa mut uneen, paniikkikohtaus salissa ei oo kiva juttu.
Jos pääsee ihan "oikeasti" synnyttämään, niin otetaan ne puudutteet mitä tilanne vaatii, viimeksi epiduraali hidasti avautumista, jotta saa nähdä.

Mä olin ihan varma esikoisen aikaan, että ei tuu nukkumaan meijän välissä kun mies on mahdoton pyörimään, no meijän välissä se nukkuu edelleen, että katsotaan jakaudutaanko me nukkumaan erihuoneisiin kumpikin oman lapsen kanssa, vai miten selvitään. Imetyksen toivon tällä kertaa onnistuvan, mutta jos tällä tulokkaalla on samat ongelmat kuin veljellään, niin sitten mennään pelkällä pullolla. Pulloon toivoisin joka tapauksessa tottuvan, että mies voi antaa mulle taas niitä "yövapaita" ja sais nukkua välillä univelkoja pois.

Imetysliivejä ostan muutamat valmiiksi, parit on jo nää on paljon kivemmat päällä, mua närästää muuten ihan älyttömästi ja pari imetystoppiakin olisi tällä kertaa tarkoitus tilata juurkin HM perusmalleja, jossain oli kyllä alennuksessa imetystoppeja niin että olis tullu halvemmaks tilata sieltä, mutta en yhtään muista että missä.
 
Hajusteista vielä, mulla oli pahoinvoinnin aikana just vaikeita kaikki hajustetut jutut, et tosiaan hajuvettä ei voinu käyttää kuukausiin, vaik muuten olen niihin täysin hurahtanut. Hajustettua dödöäkään ei voinut käyttää, kaikki rasvat, shampoot yms. piti olla hajusteettomia. Työkaverin hajuvesi sai melkein oksentamaan. Nyt on enää tupakan haju, joka vetää naaman vihreeks, riittää, et joku kävelee kadulla röökin kanssa mun edessä, niin pitää vaihtaa toiselle puolella katua. Jännää kyl tosiaan, et ruuasta kyllä varoitellaan, et älä syö sitä tai tätä, mut ei niinkään kemikaaleista, kun jo kaikki vaatteet ja muut tekstiilit on varmaan niin paksulti palontorjunta tms. aineilla käsiteltyjä, et mitähän ne sit pitkällä aikavälillä aiheuttaa, kosmetiikasta puhumattakaan. No, ehkä se vuosisatojen päästä selviää, eihän sitä 1700-luvullakaan heti tajuttu, et kun isonrokon jälkiä peitettiin lyijypitoisella puuterilla, et se lyijy syövyttää ihon entistä pahemmaksi. Ja vielä 1900-luvun alussa kuppaa hoidettiin elohopealla, jaiks.

Eri vaihtoehtoihin arjen pyörityksen kanssa kannattaa ilman muuta tutustua, ja valita sit se itselle sopivin. Ensikertalaiset saattaa saada paljon "hyvää tarkoittavia" neuvoja lähipiiristä, mut kannattaa katsoa, mikä toimii itsellä ja tehdä sen mukaan. Mä sain ekan kanssa jatkuvia neuvoja anopilta ja miehen siskolta, ja oikein harmistuivat, kun en tehny samoin kuin miehen sisko, kun meillä ei samat ratkaisut toimineet, mut olis vaan pitänyt heidän mielestä tehdä samoin, koska he on omasta mielestään aina oikeessa. Silloin tunsin syyllisyyttä ja epäilin itseäni, mut sen jälkeen olen kyllä tehnyt selväksi, et en ole äitinä tai vaimona heitä yhtään epäpätevämpi, et voivat tunkea neuvonsa poikittain -no, tiedätte kyllä minne :D

Jahas, jos jatkais töitä :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: anscu ja Sadeyes
Ammattitaitoisena henkilökuntana suosittelen ottamaan selvää mitä synnytyksessä tapahtuu (faktoja, synnytyksen vaiheet jne) ja mitä kivunlievitystä on olemassa hyvine ja huonoine puolineen (sekä lääkkellisiä että luonnonmukaisia, hengitys & asennot jne) ja sit lähtemään synnyttämään avoimin mielin. Voi olla huimasti parempi kokemus itselle kun tietää mitä odottaa muttei tee tarkkoja suunnitelmia/ on valmis menemään tilanteen ja fiiliksen mukaan :)

Samoin ajattelen vauvaperhe-elämästä muutenkin. Vaihtoehdoista on hyvä ottaa selvää mut sit valita oman perheen käytännöt sillä perusteella mikä tuntuu itsestä hyvälle ja sopivalle. :rolleyes:

Muoks. Ultrassa kaikki hyvin, kystat hävinneet ja kohdunsuu ennallaan. Typyllä painoa 1,5kg ihan viikkojen mukaisesti ja on takuulla neiti-ihminen. Saikusta neuvoteltiin, saan toistaiseksi jatkaa töissä jos hyvältä tuntuu, jos supistelut pahenee niin lupaan pyytää saikkulapun samoin tein.
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Kiitoksia uudesta ketjusta!

Uusille tervetuloa.

Mä en oo värjännyt vuoteen mun hiuksia ja kasvatin oman värin. Tykkään näin melkein 20 vuoden jälkeen nähä oman hiusvärin mikä on todella tulla siihen verrattuna mitä ollut joskus lapsena. Oli muutenkin kiva leikata hiukset pitkästä aikaa lyhyeksi. Kerran viikossa mäkin pesen kunnolla hiukset muuten aina vaan huuhtelen. Harvemmin tulee meikattua kun oon ollut 2 vuotta jo kotona ja ei sitä kotona jaksa meikata. En kyllä töihinkään oikeestaan koskaan meikannut. Hehkeäksi en itseäni tunne.

Mitään valmisteluita en oo vielä tehnyt. Pitäisi varmaan alkaa jo vähän katsomaan valmiiksi kaikkea. En jaksa pitää kiirettä.

Synnytykseen menen samalla tavalla kun viimeksi että en mitään suunnittele. Sen verran toivetta laitoin meneen että pääsisin altaaseen ja jos vaan mahdollista niin ilman lääkinnällistä kivunlievitystä. Laitan siihen myös että toiveena on täysimetys kun esikoisen kohdalla alkukin oli jo todella takkuinen.

Neuvolassa kävin maanantaina. Sokeri mittauksen arvot oli hyviä. Seuraavan kerran mittaan 4 päivän aikana ennen seuraavaa neuvolaa. Painoa on tullut koko aikana 2,5 kiloa. Turvotusta on jonkin verran. Toivotaan että paino pysyisi kurissa tai lähtisi laskemaan. En kaipaa lisää kun omasta takaa jo niitä niin paljon. Hb oli laskenut taas viimksi oli 132 nyt oli 124 ja pitäisi aloittaa rauta koska oma olo jotenkin todella väsynyt. Ehkäpä saisin tässä sen aloitettua joku päivä.

Supisteluita tulee joka päivä varsinkin kun rasittaa itseään. Eilen illalla kun mentiin nukkuun niin sillloin tuli kipeitä taas. Pitää vähän tarkkailla kuinka niitä tulee. Menkkajomoja on ollut päivittain ja liitoskivut vaan pahenee. Mä oon miettinyt että jos tää vauva malttais si ne 37 viikolle asti olisi hyvä. Onneksi ei oo vielä mitään muutosta ollut. Paikat kiinni, kiinteät ja kaulaa on se 3-4cm. Jännittää että ei nyt liian aikasin vaan tulisi.

Ihania masukuvia oli täällä laiteltu.

Viime perjantailta masukuva.


Norappi ja pikkukakkonen 27+5
 

Yhteistyössä