***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Neila oliko se 2 viikkoa nuoren ultraajan päätös tai jonkun pätevämmän? Kuulostaa aivan liioin pitkälle. Paljon lyhemmällä ajalla kuin viikkoa ei kannata tarkistaa, koska muutamassa päivässä ei vielä välttämättä näe eroa, mutta 5 päivääkin jo on monesti ok ja 1 viikko ainakin. Voisitko sinne soitta vaikka alkuviikosta, kun on melkein viikko edellisestä, ja sanoa, että nyt on supistusmaista alamahakipua ja tilanne kun on ollut silloin niin epäilyttävä, pakko olisi katsoa.
Oliko se ultra yksityisellä tai kunnallisella puolella?

Mulla on kamala flunssa. Kurkkukipu, nenän alusta kuin punainen liikennevalo, eilisen päivän sinnittelin töissä, kamalan kiireinen päivä ja ylitöiksikin meni. Ei meillä pysty tekemään alennetulla teholla töitä, kun töissä ollaan, pitää painaa täysillä se 8h ja tarvittaessa enemmänkin, aina ei kerki edes syömään, ja mahdollisista virheistähän on ihminen kuitenkin täysillä vastuussa, vaikka olisi miten puolikuntoinen ollut. Normaalioloissa kun saa yleensä kunnon lääkityksellä oireet kuriin ja jaksa sen työpäivän, mutta nyt kun ei uskalla ottaa kuin korkeintaan vähän parasetamoolia. Varsinkin kun se flunssa lisäänty pahoinvoinnille ja oksentamiselle, muutenkin vähän vaikea ola töissä. Kotiin päästyäni nousi ilokseni pieni kuume 37,5 joka antoi ihanan syyn olla tänään kotona. Olenkin koko päivän melkein ollut sängyssä, yöpaita päällä, ja nukkunut tuntitolkulla, edes lukea en ole jaksanut paljon mitään. Pitää kai laitta vaatteet pian päälle, ennen kuin mies tuo lapset hoidosta.

Empuuu ei kohtu tunnu häpyluun päältä vielä usempaan viikkoon. Se on sulla nyt 6+6 vaan vähän kookkaampi ja pyöristyneempi siellä lantion pohjalla. Mulla nyt vatsanpeitteitä vähän liikaa, mutta muistaakseni aikoinaan esikoisen aikana hoikempana joskus viikolla 12 aavisti jotain. Riippuu tosiaan ruuminrakenteestäkin, miten tilava-kapea lantio jne. Minulla 10+0 tänään, pystyn helposti olemaan mahalla kovallakin alustalla, kun häpyluun päältä kädellä kovasti painaa, sitten käsi ei tunne mitään erikosita, mutta vatsanpohjalla on epämukava paineen tunne, eli kohtu itse sitä painamista jo tajua. Sitä on ollut ehkä viikon verran tai vähän enemmän.

Mirabel 10+0

mirabel Kiitos sullekin vastauksesta! :heart: Taitaa hormonit tehdä temppujaan, kun tuli ihan tippa linssiin. :LOL:

Keksin hyvän herkun itselleni, joka ei yökötä; Tuc-suolakeksin päälle vähän ceasar-salaatinkastiketta ja pieni juustoviipale. Harmi vaan, kun juusto loppui. :p

Empuuu ja Tirppana rv6+6

kunnan tarjoamista ultraäänistä, muistelen jonkun sanoneen, että kunta ei tarjoa alle 30v varhaisultraa.
Luin juuri viime viikon 28.8 Lääkärilehteä, siellä on artikkeli "Siirtymäaika sikiön poikkeavuuksien seulonnassa päättyy", otoksia siitä:
...Varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus kuntien piti tarjota heti asetuksen tultua voimaan (1.1.07), mutta sikiön rakenne- ja kromosomipoikkeavuuksien seulontojen toimeenpanolle annettiin kolmen vuoden siirtymäaika. Tämä siirtymäaika päättyy kuluvan vuoden lopussa. Viimeistään 1.1.2010 kuntien on varhaisraskauden yleisen ultraäänitutkimuksen lisäksi tarjottava raskaana oleville kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulontaa...."

Eli kyllä jo nyt pitäisi kaikkien päästä ekaan ultraääneen kunnan puolella viikoilla 10-14, on pitänyt jo yli 2,5v! Jostain netista aiemmin kun etsin, ymmärsin että tuo keskiraskauden seula on alternattiivi, mutta tämän artikkelin pohjalla se tarjotaan niille "jotka eivät ehdi yhdistelmäseulontaan". Artikkelissa mainitaan myös puutteista, ainakin vuosi sitten kaikki kunnat eivät tarjoneet vieläkään tuota ekaa. Auttaisiko, jos äidit itse vaatisivat? Jos saisi paikkakunnalla kerättyä allekirjoituksia muilta raskaana olevilta yhteiseen kirjeseen? Varmasti olisi joku paikka, mihin voisi valituksen laittaa, mutta en tiedä, mikä se paikka olisi. Varsinkin jos löytyy myöhemmin joku ongelma, joka olisi ollut vältettävissä tällä varhaisraskauden uä:llä (toivottavasti toki ei käy niin!) voi tehdä valituksen.
Ainakin jos jollakin kunta EI tarjoa tuota varhaisultraa, pitäisi neuvolassa kysyä, mitä mieltä th on siitä, tietääkö edes, että laki velvoittaa.

Terveisin,
ärtynyt Mirabel

mirabel: kyllä se ultraaja (toinen niistä) oli ihan kokenut lääkäri, toinen joku harjoittelija ja kunnallisella puolella se oli..täällä kunta tarjoaa sen kolme ultraa. Soitin tänään neuvolaan ja ensiviikon keskiviikolle sain uuden hcg määrityksen, eilen se oli ollut 42800

Tossa perhesuunnittelun sivuilta kopioitu lista Hcg-arvoista.
3 viikkoa 0-5
4 viikkoa 3-426
5 viikkoa 18-7340
6 viikkoa 1080-56500
7-8 viikkoa 7650-229000
8-11 viikkoa 25700-288000
10-13 viikkoa 13000-253000
2. kolmannes 4060-65400
3. kolmannes 3640-117000

Eikös tuo sun hcg-arvo sovi hyvinkin kumpaan tahansa tilanteeseen... db

hei toivotaan kiitos taulukosta...sopisihan se mutta...viikoilla 9+2 olisi sykkeen pitänyt jo näkyä ja nyt EHKÄ "joku kaiku" lääkärin mukaan, ja mitat korkeintaan vastaa 6+5 elikkäs 6+6 tänään ois...toivotaan että kaikki olis hyvin, pelko on kamala...

Täällä kans vähän pelottaa, onko tuolla ketään... :'( Näin viimeyönä painajaista keskenmenosta ja aamulla/päivällä oli alaselkä tosi kipee. Vuotoa ei kuitenkaan ole ollut ja kipukin on näin iltaa kohti jo hävinnyt. Raskausoireita ei ole edelleenkään. Väsyttää mulla kyllä, mutta en tiedä, johtuuko raskaudesta vai ihan vaan nuoremman pojan (9kk) yökitinöistä. Vanhempi poika täyttää lauantaina 10-v ja pitäs jaksaa hällekin juhlia järjestää. :whistle:

Ai niin, sain ultraan viimein ajan, vielä 2 viikkoa pitää kärvistellä epätietoisuudessa. Olin just tänään aamusta tilaamassa yksityiselle ultra-aikaa, mutta kun kuulin hinnan (100-150egee), niin jätin tilaamatta. Postissa tulikin sit saman tien toi 17.9. aika.

Moni on jo tästä pinosta poistunut, iso :hug: heille. Mukaan on onneksemme tullut uusia, joten eiköhän sitä kevätpuolella kuitenkin päästä ruuhkauttamaan koko Suomen synnärit!!

Kantrimaria ja nuppunen, viikot jotain väliltä 4-12...

Huomenta!

Aamunvirkku täällä kirjoittelee. Lähempänä puolta kahta pääsin/menin nukkumaan ja nyt jo hereillä. Väsyttää kyllä, mutt ei tuu vaa uni. Vois varmaan pienet torkut saada otettua jos menis kattelee ohjelmia, mitä on ottanu talteen. Näin iltaviikolla, kun ei nää yhtään mitään töllöstä. Vasta reippaasti yli puolen yön kotona.

Tänään siis vapaapäivä ja voisin jopa nyt pysyä hetken kärryillä teidän jutuissa. Ois kyllä ollu pitkin matkaa kommentoitavaa, mutt ei oo yksinkertasesti ehtiny. Jospa tää kiire nyt alkas pikku hiljaa helpottaa...viimestään sit, ku tavarat on löytäny paikkansa.

Neilalla on todella ilkeä tilanne :hug: :hug:

Olikos tänne tullu uusia? No joka tapauksessa tervetuloa :flower: :LOL:

Tänään ois sit verikoe. En tiedä onko liian "aikasi", mutt ei viittis ens viikolla alkaa sumplimaan taas työjuttuja. Nyt pitäs siis neuvolan mukaan olla 9+3, joten kai tää ihan ok aika on mennä. 9 viikosta eteenpäin voi käydä, ett just oisin sen pyykin ylittäny. Tänään vois sinne nt-ultraanki varata sen ajan. Ei muka oo ehtiny tässä viikolla. No tosiasiassa on ollu muitaki asioita hoidettavana.

Tää kroppa sit säikyttelee toden teolla. Ei sitä verta sit tullu enempää, ku se vähän. Ainakaan toistaseks, katotaan kui tää päivä menee. Voisko noita vuotoja tulla kohdun kasvusta, stressistä yms? Kyselen tyhmiä, mutt koitan saada järkevää selitystä asiaan.

Joo, ei omaan napaan sen ihmeempiä. Tänään on siis todellakin aikaa seurata ja kommentoida myös teidän juttuja. Oikein ahistanu, ku vaa suurinpiirtein omaa napaa hööpöttäny koko ajan. Te vaa ootte nii pirun ahkeria kirjottamaan ettei tällanen tavan tallukka pysy teitin tahissa mukana :kieh:

JääKyynel ja Tuittu

Neilalle iso voimahali :hug: Pelottava tilanne!

Nyt se eka oksennus tuli :eek: Olen ihan ihmeissäni, kun ei ollut edes kovin huono olo. Perus-aamu-olo. Eli hieman huono, johon on auttanut vesi ja hapankorput. Mutta nyt pitikin juosta yhtäkkiä vessaan. Onneksi se ei oo niin kamalaa se oksentaminen mun mielestä, kylmää vettä oli onneksi mahassa, niin ei tarvinnut tyhjää yökkiä.
Mutta jollain tavalla olin ajatellut, ettei tämä pahoinvointi tästä enää pahene. Toivottavasti se jäisi tällaiseen edes! Tulisi syyllinen olo jäädä töistä pois :(

Nyt sateeseen koiria ulkoiluttmaan!

Sun Rise ja PikkuSäde 7+6

Huomenta!

Nyt tulee kyllä niin omanapainen kirjotus hetkeksi ainakin....Mähän sillon aiemmin soitin neuvolaan siitä et tarvin erit allergia lääkkeet ja lääkäri soitti seuraavana päivänä takasin, että heinixiä tai zyrteciä voin ottaa. No sen jo tiesin ennestään et toi zyrtec ei mulla auta ja otin sit heinixiä, kävin sit apteekista hakemassa sitä ja otin sillon alkuviikosta ekan tabletin ja eilen oli sellanen olo et nyt on pakko ottaa. Sit siinä ajattelin et lueskelen se lappusen siitä et mitä siitä sanotaan raskaudesta niin siinäpä lukeekin että ei saa ottaa jos on raskaana!
Miten voi olla mahdollista että lääkäri määrää lääkettä jota saa ottaa raskaana ollessaan vaikka lääkkeen ohjeistuksen mukaan ei saa? Kun yleensä näissä lukee kuitenkin että lääkärin harkinnan mukaan jos saa ottaa tms. Mä nyt vaan toivon että nuo kaks tablettia ei tehny mitään vahinkoa.... :'(
Sit taas tää mun oikee allergia lääke on sellanen jossa ei kielletä ottamista raskauden aikana, vaan siinä puhutaan että ei ole kliinisesti todistettu olevan yhteyttä sikiön epämuodostumiseen jne...ja siinä lukee että lääkärin harkinnan mukaan voi syödä raskauden ja imetyksen aikana!
Että näin!
Kyllä mä yritän nyt selvitä ilman allergialääkettä, mut mulla on niin pahat heinäallergiat et joutuisin oikeasti syömään lääkkeitä siihen asti et lumi tulee maahan....
Voi ku ois se neuvola pian!!!
Mä oon nyt ihan hermona et on tullu jotain vahinkoa pienelle!

Mä en varmaan enää kauaa saa salattua tätä. Vaatteita pitää isontaa ja pitää huppareita tms, et maha peittyy. Eihän se noin muuten ole kasvanu vaan se turvotus on sellasta et se näkyy. Sit ko on tuota mahaa vielä ennestäänkin ni näyttää siltä että ku oisin viimesillään raskaana kun se on niin kiinteä.
Pahoinvointia ei ole onneksi kun satunnaisesti. Mutta on kuitenkin. Oksentaa ei ole tarvinnut kuin pari kertaa.

Tänään onkin sit iltavuoroon meno, ja poikahan herätti sit aikasin...Sillon ku saatais nukkua, se herää kyllä varmasti ennen kukon laulua, mut sit ko ois tarha päivä, niin johan sitä nukutaan, eikä millään hereille! =)

Hyvät päivät kaikille!! :heart:

buam 6+2

Buam: Soitapa Teratologiseen palveluun noista lääkkeistä. Siellä on se "absoluuttinen" totuus lääkkeistä mitä voi ottaa raskauden ja imetyksen aikana.
Sieltä olen saanut "siunauksen" muutamaan lääkkeeseen mitä ei lääkäreiden tai ohjeitten mukaan saa ottaa raskauden aikana.

Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500
(normaalihintainen puhelu)

Sapfo: Hieronnoissa tosiaan voi käydä ihan hyvin mutta en suosittele niitä aromaterapeuttisia öljyjä. Kannattaa siis hierojalle sanoa ettei niitä tällä kertaa.
Myöhemminkin raskauden aikana voi käydä hieronnassa, mun isä on hieroja ;) ja hän hieroo raskaanaolevat siten että asiakas makaa kyljellään hieronta pöydällä. Toinen vaihtoehto on että hierottava istuu jakkaralla ja nojaa hierontapöytään siten että pää on käsienvälissä, rentoasento vaikka hyvin hankala selittää..

Ollaan lasten kanssa mummilassa, sain nukkua kasiin hieman luxusta. Tosin lapsetkin nukkui mikä on aika ihmeellistä. Mutta ei voi valittaa.
Tänään ehkä mennään ruokamessuille ja huomenna olisi myös messut Tampereella minne olen menossa.

Olen parina päivänä taas oksennellut illalla. Aamulla on kohtalaisen hyvä olo eikä ole tarvinnut yökkiä, hyvä niin.
Tässä jännään tämän viikonlopun paljastuuko raskaus vai ei.
NP-ultra olisi vasta 16. päivä joten jonkun aikaa pitäisi vielä pysyä "salaisuutena".

KiiajaVille 10+0

Olin neuvolassa 9+6 ja hienosti kuului sydänäänet!! :heart:

Vajaa kaks viikkoa niin eka lääk nla.Jotenki tuli niin todellista kun kuuli pienen sydämen sykkeen. :D :heart:

Nyt rv 10+3 ilmeisesti. (Mun laskettuni menikin maaliskuun vipalle päivälle mutta pysyn tässä pinossa kuitenkin)

Täällä on pahoinvointi ehkä hieman hellittänyt. Olin myös yhteydessä neuvolaan tuosta ultrasta ja kokoarviosta uudelleen. Kätilö sanoi, että viikon heitto ultrassa tässä vaiheessa on ihan normaalia, kun alkio on vielä niin pieni, ettei sen mittaaminenkaan ole ihan tarkkaa. Hän sanoi myös, että siihen np-ultran yhteydessä olevaan kokoarvioon asti mennään 28vrk kierron mukaan. Eli viikkoja mulla on siis nyt 8+3, joka tarkentuu sitten myöhemmin.

Np-ultrasta. Oletteko te muut miettineet, miten suhtaudutte, jos sieltä tulisi epämiellyttäviä uutisia? Vai oletteko yleensäkään menossa siihen tai veriseulaan? Me aiotaan mennä molempiin, kun mulla on tuota ikääkin "jo" 34v.

Harmittaa hieman, etten ihan ehdi siihen uuden lain piiriin, jonka mukaan kaikille pitää tarjota myös rakenneultra. Pitää harkita, pitäiskö käydä tekemässä se yksityisesti. Riippuu tietenkin hinnasta.

Kysyin neuvolasta myös tuosta vihreästä ja valkeasta teestä ja ne ovat sallittuja. Rooibosteestä sieltä ei osattu sanoa, mutta itse asiassa paketissa lukee, että "sopii odottaville äideille".

Mulla on tullu selkä kipeäksi. :( Toivottavasti tämä on vain jotain ohimenevää, kohdun kasvusta johtuvaa alaselkäkipua. Minulta on leikattu lanneranka aika lailla tasan vuosi sitten ja tietty se pelottaa, miten selkä kestää raskauden. Painoindeksiltäni olen kuitenkin normaali, mutta eihän se indeksi siinä pysy raskauden edetessä ja selkähän joutuu raskaudessa koville, sille ei voi mitään. Onko kellään kokemusta siitä Anita Belt-tukivyöstä? Onko siitä oikeasti apua?

Piipa rv 8+3

Huomenet!

Nukuin sit pienet unet ja kohta verikokeisiin. Ennen sitä soitan sen nt-ultra ajan. Josta päästään seuraavaan asiaan. Piipa75 kysyi jo veriseulaan yms. osallistumisesta. Aion osallistua koko helahoitoon. Sitä en tiedä kuinka suhtautua jos jotain löytyisiki. En kuitenkaa ajattele asiaa niin vaan, että kaikki olis kunnossa! Meillä kunta tarjoaa jo molemmat ultrat. Olis ollu jo edellisessäki molemmat, mutt en ehtiny ku sinne nt-ultaan jossa tuulimuna todettiin.

Onnea Tohelin :heart:

buam Oon kans kamppaliu allergian kans. En tiedä mille oon allerginen, mutt ois jo monta viikko pitäny syödä tabuja. Ite oon syöny heinixejä, mutt lopetin niiden käytön heti, kun sain tietää raskaudesta. Juuri siks, kun paketissa luki se ettei sais käyttää raskauden aikana. En ole liiemmin alkanu kyselemäänkään mitä lääkkeitä vois ottaa, kun jotenkin oon epäluulonen "oikeasta" vastauksesta. Oon kyllä pärjänny jotenki ilman tabuja, mutt helpompi ois jos sais niitä syödä. ainaki tässä talossa on ollu kissa mihin muutettiin ja sen kyllä huomaa. En oo siis ite koskaan käyny allergia testeissä, mutt tiedän, että kissalle olen. Tyhmähän ihminen on jos uskottelee ettei ole jos menee täysin tukkoon hengitystä myöten kissan seurassa. Ja jolleki siitepölylle oon vaihtelevasti, sen tiedän. No tää on nyt sitä siedätyshoitoa :p

Nyt puhelin kouraan, vaatetta niskaan ja verikokeisiin. Sit ruokakauppaan ja kalakeiton tekoon (pakasteseistä ). Ukon lempiherkkua, ite tykkäisin tehä "oikeasta" kalasta. Sit varmaa tarttis vähä raivata tavaroita paikoilleen ja illasta tuleepi kaveri kattoon tätä taloa. Ei oo vielä nähny.

JääKyynel 9+3

Mielenkiintoista. Soitin ajan sinne nt-ultraan. Siellä oli kyllä nyt niin tietämätön nainen puhelimessa, että oksat pois. Yleensä aina ovat ekana kysyny millä viikoilla ollaan menossa ja sen mukaan kattoneet ajan. Nyt se vaa tyrkytti ekaa aikaa mikä oli ja se ois ollu jo ens viikolla, joka ois ollu liian aikasi. Nyt sain ajan 16.9 sillon ois viikkoja 11+1. Kannattaskohan kuitenkin vielä myöhästää tota aikaa vai onko se teidän mielestä ok? Jos vaikka oikeasti ei olekaan se 11 viikkoa täynnä, nii pystyykö ne kattomaan niitä niskapoimuja yms? Ja mikä ilosinta, mulla on sillon iltaviikko ja joudun nyt sumpilmaan sen päivän niin, että teen vaikka aamuvuoron tai jotain. No katellaan. Mutt mikä siis on tiedän kokeneiden konkareiden mielipide asiaan tosta ajankohdasta?

Kiitos jo etukäteen :)

Tiitulle peukkuja!

Np-ultrassa - osallistun veriseulaan. En ole ennen sellaisesta kuullutkaan. Totta kai pelottaa sillä pelkään riskilukuni nousevan ikäni puolesta, ehkä virheellisesti. Ja jos löytyy poikkeavaa niin menen kyllä selvittämään asiaa sitten lapsivesipunktioon. Siinä jännittää se keskenmenon pieni riski mutta en kyllä voisi elää epätietoisuudessakaan koko loppuraskautta. Jos merkit näyttää siltä että jotain on pahasti vialla, teen keskeyteyksen. Ainakin näin olen ajatellut. Tiedän että vaikeaa se tulee olemaan mutta en muuta mahdollisuutta oikein osaa ajatella.

Huomentapäivää!

Tohelin Sydänäänet oli varmaan ihanaa kuunneltavaa. :heart:

Jääkyynel Kyllä minusta tuo 11+1 on ihan ok aika nt-ultralle. Mulla oli viimeks 11+6. En kyllä ole kokenut konkari, mutta mielipiteeni on tuo. Onhan tiitullakin näköjään 11+0 ja ultraan menossa. :)

Mä oon kans nauttinut vapaapäivistä eilen ja tänäänkin, ja vielä vkl vapaata. Ihanaa, kun saa nukkua ja potea huonohkoa oloa rauhassa kotona. Tänään olis projektina imurointi, jos tuossa iltapäivällä sitten... :whistle:

Empuuu ja Tirppana 7+0 (POKS!) :heart:

Empuuu Mulla oli kans ensimmäisessä ultra 11+6. Tai siis ku ois pitäny olla noi viikot. Mietinki tässä jo ittekseni, ett ei varmaankaa oo liian aikasi. Tuli meinaa mieleen, että sillon ekassa, kun soitin seulojen tuloksia neuvolasta täti ihmetteli siellä, ett vasta sillon. No kai se ite niistä lukemista sit näki, ett kaikki ei oo ok, vaikkei mulle sitä sanonu. No pidän ton ajan ellen sit saa sellasta aikaa ettei tarttis työvuoroja sumplia. Ja ihan hyvä mielipide vaikket olekaa konkari ;) Kaikki mielipiteet otetaan vastaan :)

Tsemppiä tiitu87 ultraan!

Ehkäpä se minun 11+1 ei olekaa sit aikasi, ku muillaki on noilla lukemilla ultria. Tosin helpottaa minun elämää, ku ei tartte kärvistellä montaa viikkoa. Sitäpaitsi en ois ens viikolla voinu muutenkaa mennä, vaikka tarvittavat viikot olis ollu täynnä, ku veriseulojen tulokset kestää tulla kuitenki viikon ja ne tarttee olla mukana siellä ultrassa.

Mutta nyt hommiin! Käyn aina välillä kuikuilemassa mitä ootte laittanu :)

Ja onneva poksuista :heart:

JääKyynel ja Tuittu

JääKyynel Niskaturvotusmittaus voidaan luotettavasti tehdä raskausviikolla 11-13. Eli ihan hyvään aikaan on tuo sinun ultra sen suhteen . Mullakin on ultra varattuna viikolle 11+5. Ja jos viikot "vähenee" reippaasti ultran perusteella, eli hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin kuin oleteaan, niin varmaan antavat sitten uuden ajan niskaturvotuksen mittaukseen.

Aion osallistua nt-ultran lisäksi myös veriseulaan ja mikäli riskiluvut on todella suuret, eli jokin kehityshäiriö olisi todella todennäköinen, niin siinä tapauksessa saatamme haluta lisätutkimuksia. Mutta en halua tuota asiaa liiemmin vielä ajatella. Sitä kun ei voi etukäteen yhtään arvailla, miten ikäviin uutisiin sitten reagoi ja mihin toimiin ryhtyy. Nyt mennään positiivisin mielin eteenpäin, turhaa stressata asiasta, jolle ei tässä vaiheessa mitään mahda.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

manteli ja Sulo 9+1

Jääkyynel meillä ainkain np-ultra pitää tehdä rv 10+6-12+6 välisenä aikana. Muuten ei voi sitä niskatuorvotusta mitata + suhteuttaa siihen veriseulaan. Eli jos sulla on suuret mahdollisuudet että vauva on 4 päivää tai enemmän nuorempi niin silloin ei tod näk pysty noita turvotusmittauksia tekemään luotettavasti.

Tänään aamusta oli ensimmäinen neuvolakäynti. Mulla on kyllä tosi mukava terkka, on tullut jo tutuksi koska esikoisella on sama täti. Harmi vaan kun hän itse jää äitiyslomalle marraskuun lopulla. Pitää vain toivoa kivaa sijaista.. Perusasiat käytiin läpi, sokerirasitukseen pääsen (oli jo tiedossa) itse asiassa 2 kertaa koska niin monta eri riskitekijää täyttyi. No, eipä tuo haittaa ainakaan mua, viimeksikään niissä ei ollut mitään häikkää. Np-ultraa päätettiin siirtää viikolla eteenpäin että varmasti ei ole liian pieni sikiö sinne mentäessä. Eli vähän reilun kuukauden saakin sitä odottaa. Neuvolalääkäri on sitten viikon päästä siitä. La:n päätti laittaa alkuraskaudenultran mukaan, koska on kuukautisista laskettuna yli 10 päivän heitto. Eli uusi la on 25.4.2010. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin mä olen sitten se viimeinen joka meistä huhtikuisista synnyttää :kieh: Eli toukokuulle ihan varmasti menee, oma veikkaus on että joskus 10.päivän tienoilla :kieh:

Poppeliini ja Taito 6+5 (mennään nyt sitten näillä päivillä/viikoilla...)

Mirabel minä kerroin ainakin ettei kunta tarjoa täällä alle 30 -vuotiaalle kuin yhden ultran ja se on juuri tuo varhaisultra. Mutta kun omalla kohdallani kävi niin että olin käynyt viikolla 7 varhaisultrassa yksityisellä (ja menin sen sanomaan neuvolassa) niin mua ei "tarvinnut" enää kunnallisella puolella ultrata. Eli siis neuvolan ultra peruttiin tuon takia kun olin käynyt varhaisultrassa muualla, vaikka neuvolan ultran aikaan viikkoja olisi ollut kuitenkin enemmän (9+6).

Mutta siis muita ultria ei täällä tarjota alle 30 -vuotiaille, mutta omalla kohdallani neuvolantäti sai pistettyä minut äitipolille nt-ultraan, kerta minulla on pco. Se ei suoraan olisi syy päästä äitipolille, mutta neuvolantäti sai suostuteltua sen lähetteen minulle sinne. Nyt sitten nt-ultra itselläni edessä viikon päästä, jolloin viikkoja 11+2.
Se jäi minulle epäselväksi että pääsenkö sitten myös rakenneultraan äitipolille vai joudunko sen ottamaan yksityiseltä.

Hapsiainen ja herne 10+2

Yhteistyössä