***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hysteerinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oho, enpäs ole kuullutkaan etteikö vauvoja saisi saunottaa. Meillä 2001, 2006 ja 2008 vuoden vauvat ovat saunoneet muutaman kk iästä alkaen pieniä aikoja. Entisaikaanhan ne synnyttivätkin saunassa. =) Ja mie kyllä olen puhunut neuvolassakin saunareissuista, mut ei oo koskaan kukaan sanonu ettei saisi... :o

joo, suositushan se toi saunominen on et ei alle vuoden iässä, et meillä toi 2000 vuonna syntyneen kans oli sama homma, mut tän 2008 syntyneen aikaan eivät oo mitään puhuneet koko saunomisesta. Mut sillo vuonna 1996 olivat aika tarkkoja yleensäkkin kaikista asioista..

Meillä neuvolantäti sanoi saunomisesta, että viedä saa, kunhan ei ihan ylimmälle lauteelle vie, eli me ollaan kyllä saunotettu =)

Eilen oli taas vauvauinti;-) Tuo meidän herra on kyllä ihan täpinöissään joka kerta, eilenkin jäätiin vielä hetkeksi ryhmän jälkeenkin, kun Väinö tuntui kovin viihtyvän, tosin lähdettiin pois altaasta vielä, kun hänellä näytti olevan kivaa =)

Huusin huutonetistä sellaisen lämpöpussin vaunuihin sekä ruskovillan haalarin. Kohta alkaa kelit viilenemään jo sen verran, että ajattelin tuon pussin olevan kohta jo ihan kätevä aamulenkeillä, ei tarvitsisi pukea muuta kuin myssy ja kauluri normaalien sisävaatteiden lisäksi, tuota koiraa kun kuitenkin täytyy lenkitellä jokusen kerrran päivässä =) Nyt ollaan vielä pärjätty sentään ihan fleese-haalarilla, mutta aamut alkavat olemaan jo melkoisen viileitä :whistle:

Mutta nyt aamupalalle, eli ihanaa sunnuntaita kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, 4,5kk

Huomenta :wave:

Meillä ollaan kanssa saunottu pari kk ikäisestä lähtien. Istutaan tytön kanssa aina siinä missä normaalisti pidetään jalkoja ja iskä heittää aina välillä vähän löylyä. Meillä on tytöllä oma vati ja kuuppa, saa sillä laskea vettä päälle välillä. Koskaan ei ole saunassa itkenyt, eli ihan kiva paikka varmaan tytön mielestä =) Saunan jälkeen suihkutan tytön ja sitten neiti leikkii sitterissään kylpyhuoneessa sen aikaa kun äiskä ja iskä vielä löylyttelee ja pesee =)

Kahtena edellisenä yönä Pinja on nyt nukkunut 10,5h putkeen =) Aikaisemminhan söi kerran tossa viiden aikaan, mut kun otettiin nyt kaurapuuro kuvioihin, niin johan unta piisaa. No on varmaan silläkin vaikutusta että syödään päivällä jo ihan hyvät sose ateriat. Juu ja mä teen kaurapuuron siitä piltin jauheesta. Mun mielestä tosi käteä kun ei tarvitse kuin lämmittää vesi ja sekoittaa jauhot sekaan =)

Täällä ollaan jo tosi lähellä et lähdetään ryömimään. Liikkuu jo nytkin mut tuntivaihti on varmaan puolimetriä tunnissa :laugh: Ja sekös hermostuttaa kun ei kovempaa pääse. Ylävartalo nousee kanssa jo hienosti suorien käsien varaan ja peppu konttausasentoon, nää ei vaan koskaan tapahdu samaanaikaan =)

Meillä alkaa viikon päästä vauvauinti. Äiti ainakin odottaa jo innolla =) Saadaan lainaksi kaverilta bumbo, et on sitten jokin paikka mihin tytön laittaa siks aikaa kun ite pesee ja pukee. Kuinka te muut olette järjestäneet ton jutun? Ja onko jollain bumbosta kokemuksia? Onko hyvä?

Joanna ja Pinja ens viikolla 5kk

P.S Hippo oli vähän puhetta et mentäis huomenna juokseen. Aikaa ei vielä olla päätetty ku ei toi Teemu oo saanut aikaiseksi katsoa monelta sen lääkäriaika on!! Mut kuiteskin aikaisintaan kahden jälkeen, kun halli aukee vasta silloin. Voin laittaa sulle vaikka tekstaria jossain vaiheessa vielä tänään.

Huomenta!

Nyt olisi hyvät neuvot kalliita. Mitähän tämäkin nyt on? Viime yönä Otso ei voinut ollenkaan olla makuuasennossa. Koko ajan nousee jo syöty eväs uudelleen suuhun ja makuulla ollessa meinaa vetää henkeen. Koskaan ei ole pulautellut, mutta aika usein nousee suuhun asti ja niitä sitten nieleskelee. Mutta tämmöistä ei ole vielä koskaan ollut! Kakkaa tullut vähän normaalia enemmän, mutta koostumus entisenlainen. Ja pukluja/oksennusta siis ei ulos asti vieläkään, mutta suuhun jatkuvasti. Kuumettakaan ei ole. Normaalia kiukkuisempi on, varmaan vähän paha olo. Ja tietty väsyttääkin kun nukkuminen nyt oli vähän huonoa. Lääkärineuvola olis tiistaina, pitäisköhän yrittää sinne asti pärjätä? Vinkkejä kellään?

Puella ja pahoinvoiva Otso

Bumbosta: Meillä on bumbo. Hankittiin jo esikoiselle aikanaan ja siinä on hyvä syöttää kunnes siirrytään syöttötuoliin. Meillä ei tämä nuorimmainen poika viihtynyt enää sitterissä, bunbossa viihtyy paremmin. Nyt on vain ruvennut yrittämään ponnistamaan pois, ei vielä päässyt. Mutta tytkätty on tuosta istuimesta. Kulkee reissussakin mukana eikä tarvitse matkasyöttötuolia.

Puella: Voisikohan olla vatsatautia? Jos yhtään epäilyttää niin aina voi soittaa päivystykseen ja kysäistä asiasta.

hello!

Muuten voisin uuden pinon tehdäkin, mutta kun en OIKEESTI osaa laittaa kuvia näille sivuille... paitsi linkkinä.. :) ... enkä edes tiedä miten noihin nimiin saa värit. Pinosta tulisi niin aneeminen, ettei siinä oo järkeä. :ashamed:
Voin kyllä pinoa päivittää, jos joku neuvoo kuvan laittamisessa ja niissä värijutuissa.

-epäpätevä elzibelzi ja nukkuva Nooa-

Meillä taas viime yö aikamoista rumbaa. Puolen yön ja aamuseitsemän välillä olen noussut 6 kertaa rauhoittamaan/syöttämään poikaa. Homma on mennyt nyt ihan pipariksi, koska poika oppi kääntymään nyt toiseltakin kyljeltä mahalleen ja tekee sitä siis myös öisin...Vilkas motorinen kehitysvaihe siis on meneillään ja vaikuttaa myös uneen. Meidän poika on siis AINA ollut huono nukkumaan, mutta tämä vaihe on vienyt hommaa vielä huonompaan suuntaan. Olo on aika epätoivoinen jo. Neuvolassa sanotaan vain, että "semmoisia ne pienet vauvat joskus on..." lässyn lässyn!!! Ei sitten minkäänlaista tukea!!! |O Netti on onneksi olemassa, sieltä olen googlannut tietoa ja vinkkejä. Jospa niistä joku auttaisi.

Tiedän, että tämä on vain vaihe, joskus homma rauhoittuu, mutta joskus, kun oma väsymys on liian kova, tuntuu, että tämä ei lopu koskaan. Ja toisaalta, enhän edes haluaisi, että tämä vaihe loppuu, koska poika on ihana vauva ja hänen kehitystään on ihanaa seurata, mutta kun saisi vain nuo yöt erilaisiksi, niin jaksaisi nauttia tästä vaiheesta enemmän.....

Tulipa valitettua taas. :ashamed: Nauttikaahan te hyvin nukkuvien vauvojen äidit täysillä tästä ihanasta ajasta! :flower:

Sunnuntaita kaikille!

Ikävää, kun tosi moni pikkuisista on kipeänä, toivottavasti paranevat pian!

Meillä on nukuttu koko viikonloppu ihanan hyvin. Jouduttiin miehen kanssa vaihtamaan sängyssä puolia, sillä mulla on molemmissa ranteissa alkava jännetupin tulehdus ja terkan neuvona oli mahdollisimman vähän vauvan nostelua. Eli mies meni sitten vauvan sängyn puolelle nukkumaan ja nostelemaan. No, typykkähän sitten nukku ekan yön yhdellä tutinpudotuksella ja yhdellä syötöllä klo 4.30 ja tokan yön samoin, paitsi että söi jo klo 2.00. Herätys oli molempina aamuina klo 7. Nyt on ihan uskomattoman virkeä olo! Vaikka neito on koko ajan syöny vaan 1-2 kertaa yössä, niin tuttia on kuitenkin joutunu tarjoamaan. Mä olen tässä harkinnut, josko siirtäis typykän sängyn seinän viereen sängyn vierestä, jos vaikka unet paranis.

Meillä kiinteiden syöminen on lisääntynyt jo kolmeksi kerraksi päivässä. Öisin ja aamuisin syödään vaan rintamaitoa mutta lounaaksi syödään itetehtyä sosetta (jota ei enää yöki vaikka on kokkareitakin), välipalaksi hedelmä sosetta ja iltapalaksi velliä, jonka meinaan nyt teidän muutaman suosituksesta vaihtaa puuroon. Tyttö on aivan innoissaan, kun tuon lautasen ja ruokalapun sen näköpiiriin. Vaikka näin menty, niin käsituntumalta on semmonen fiilis, että paino ei olis entiseen malliin noussu. Vaakaa meillä ei ole, joten joutuu venttaa 2 vkon päähän neuvolaan. Saattaa olla tietty, että oon aivan väärässä.

Viimeksi vissiin valitin, että päiväunet oli lyhentyny mutta nyt ne taas on pari lyhyttä pätkää ja yks pidempi. Toisaalta ei parane vissiin valitella yhtään, kun yöt nukutaan kuitenkin hyvin.

Saunomisesta on teillä ollu puhetta. Me ollaan vauvauinnin yhteydessä käyty saunassa istuskelemassa ennen ja jälkeen mutta ei pitkiä aikoja. Olen kans jostain lukenu, että saunomista ei suositella mutta ehkei nyt kukaan mene vauvansa kanssa hulluna löylyä heittämään ja vihtomaan. =)

Kaikenlaista piti vielä kommentoida, mutta kun lukee pätkissä eri päivinä, niin ei oikein tuppaa muistamaan.

Rauhallista loppuviikonloppua!
KMaria ja Sentti 4,5kk (Marika75, hogasitko?) ;)

Marika75: Oletko kokeillut unipussia jos estäisi enimmät kääntymiset? Meillä on kyllä sellainen villainen unipussi, jossa pystyy kääntymään (on ohut), mutta eikös niitä ole toisenkinlaisia olemassa?

Mikäköhän meidän Pinjan nassuun on tullut? Tai siis jotain ihottumaa se taitaa olla mut mitä? Naamassa on siis kaksi pyöreää läiskää joissa reunat hieman punertaa ja keskeltä hilseilee. Ovat halkaisijaltaan n. 1-1,5cm. Äiti sanoi et olis maitorupea, elikkäs siis atooppista ihottumaa. Mut kun katselin netistä kuvia siitä, niin ei toi mun mielestä ole ihan samannäköistä!! Muualla länttejä ei ole, vain kaksi naamassa. Ilmeisesti nyt kuitenkin on joku reaktio johonkin??? Voisko johtua siitä kaurapuurosta? Toinen vaihtoehto olis ruusunmarja, Ne kun on ainuut uudet jutut tällä viikolla. Meillä on torstaina neuvola, siellä varmaan kyllä tietävät, mut mitäs mun nyt pitäis tehdä?? Jättää noi ruuat pois? Laittaa jotain rasvaa vai mitä? Mä oon ihan tumpelo... AUTTAKAA!!!!

Heipat sairastuvalta!

Eilen käytiin pojan ja 2veen kans päivystyksessä ja korvatulehdushan sieltä löytyi molemmilta. :( Nyt on sit elämän eka ab-kuuri pojalla käynnissä, toisessa korvassa oli kuulemma todella ärhäkän näköinen tulehdus, toinen korva oli puhdas. 2veellä olikin sit molemmat iloisesti tulehtunu. Tällä hetkellä myös 4vee jonottaa päivystyksessä korvasäryn takia. :headwall: Että oikein mukava viikonloppu kaikilla! Poika heräs viime yönä 24.00, 3.00, 5.00 ja 7.00 korvan ja tukkoisuuden takia, on vähän silmät ristis kaikilla.
Marika75 voin kans lämpimästi suositella unipussia, 2vee nukkui alusta saakka siinä koska oli niin levoton nukkuja. Rauhoitti kyllä hyvin. Poikakin nukkuu unipussissa lähinnä siksi ku pysyy lämpimänä siinä paremmin. Hän on aika vilukissa. Meillä on kokemusta vaan Grobagin pusseista ja ne on ollu todella hyviä. :)

RouvaPannunen ja Poika 4kk

Moi!

Ensinnäkin kaikkien unettomien ja sairastelijoiden perheisiin :hug: .
Meilläkin kyllä aamuyöt menneet levottomammiksi. Pyörii ja heiluu vähän väliä. Silittelyllä kyllä rauhoittuu. Yritin tuossa yksi yö maitookin, mutta menekki oli 40ml, joten nälkä ei tosiaan ollut. Soseita menee kaksi kertaa päivässä. Lounaalla vajaa puoli purkkia ja päivällisellä parhaimmillaan melkein koko purkki. Kasvikset maistuu paljon paremmin kuin marjat ja hedelmät. Voinko antaa kasviksia molemmilla kerroilla, onko tietoo? Vai pitääkö toinen olla jotain muuta? Puuroa annoin eka kerran tänä aamuna, kun juo aamulla ja illalla niin suuret kerta-annokset (250-270ml). Annoin sitä banaani-riisipuuroa, ei ainakaan vielä saavuttanut varauksetonta hyväksyntää, mut eiköhän se siitä kun vauhtiin päästään. Ajattelin nyt viikon antaa vaan aamuisin ja lisään sit iltaankin jos ei mitään tule. Onko muilla kiinteet vaikuttaneet miten mahan toimintaan? Mä annan Onnille aina lounaalla jälkkäriksi luumua ja maha toimii päivittäin.

Rouva Pannunen Onko noita unipusseja eri materiaaleja? Meillä Onni nukkuu mahallaan ja on aina ilman peittoa, joten välillä tuntuu viluiselta. Mut muuten on niin kuumaverinen, että tuskin mitään paksua voi käyttää.

Ja kertokaa nyt tällekin tietämättömälle, että mikä ihme on Bumbo?

Anyway, tämä tällä kertaa. Pää aivan tyhjä :wave:

Laylah ja :heart: Onni 4,5kk

Laylah, Grobagilla on ainaki kolmea eri paksuutta, meillä on nyt käytössä vaihtelevasti keskilämmin (1,0 tog) ja paksuin (2,0 tog jota kylläkin pesty paljon). Niitä päälimateriaalejakin on erilaisia. Kannattaa käydä katsomassa jos lähistöllä on liike joka myy noita.

RouvaP

Meillä on ruskovillan villainen unipussi ja se on kyllä liian kuuma käyttää meidän pojilla kesällä. Talvella sitten voi käyttää.

Meillä annetaan kasviksia 2 kertaa päivässä, hedelmiä ja marjoja ei vielä aloiteltu. Huomenna aloitellaan joku hedelmä.

Meillä esikoisella on tänään noussut jotain näppylää poskiin ja jalkoihin, erityisesti polviin. Häviää kyllä itsekseen pois, mutta vähän mietityttää mistä tulee. Esikoisella ei ole allergioita eikä ole mielestäni saanut mitään uutta ruokaakaan, ikää on 2v2kk. Saanut kyllä ketsuppia maistaa ja pesuainekin vaihdettu jokin aika sitten. Mutta kun nuo näpyt tuli tänään aamupalan jälkeen ja nyt päivällisen jälkeen. Perusvoiteella nyt näin alkuun rasvailin, pitää seurailla.

Sanmar, voisko ne näpyt olla nokkosihottumaa? Meidän esikoisella oli nokkosihottumaa, tuli ihan yhtäkkiä ja hävis itekseen. Kaikki tutkittiin mut aiheuttajaa ei löytyny. Nyt on menny yli vuosi ilman näpyn näppyä, meillä on nestem. Zyrtec varuilta ku ihottuma oli kerta kerralta pahempi.
elzibelzi, jos et halua päivittäjäksi, voisin tarjoutua jos kellään ei oo mitään sitä vastaan! Mulle tekis hyvää vähän opiskella koneen käyttöä ja mies armollisesti lupautui neuvomaan, jos et siis hommaa halua! :)

RouvaPannunen

meillä on muuten Miskalla käytössä Manymonthsin unipussi, se on pitkäikäinen (menee myös isosiskolle).

mutta pakko oli teille tulla laittamaan tämä kuva

hiljaiseloa oon vietellyt, ei yksinkertaisesti tunnu resurssit piisaavan aktiiviseen ilmoitteluun :ashamed:

Joanna: jätä ensin vaikka se kaura pois ja katso onko vaikutusta ihottumaan. Jos sitten häviää pois niin voit testata vielä uudelleen tuleeko reaktiota. Älä jätä molempia uusia pois, sillon et saa tietää kummasta tuli. Tai jätät molemmat pois ja odotat että iho rauhoittuu, sitten aloitat toisen ja annat sitä rauhassa viikon ja katsot mitä tapahtuu.
Noiden mahdollisten allergioiden takia suositellaankin että yhtä uutta ruoka-ainetta annetaan aina viikon ajan, siinä ajassa mahdolliset oireet tulee esiin.

ZeenaKiitos neuvoista. Taidan tosiaan jättää nyt antamatta sitä kauraa, ruusunmarjaa en ole nyt alku viikon jälkeen antanutkaan. Ja tosiaan oli vähän tyhmää antaa samaan aikaan kahta uutta ruokaa, mut kun mistään ei ole aikaisemmin mitään tullut, niin en tullut ajatelleeksikaan että näin kävis :( Siirrymme siis takaisin ilta velliin. Kuinkas nopeasti ihon pitäisi rauhoittua jos nyt olis kyseessä se ettei kaura sovi? Pari päivää-viikko-kaks?? Torstaina tosiaan on neuvolakin, josko sinne asti pärjättäis asian kanssa, jos ei ala pahenemaan. Mä jo varoiks eilen etin netistä Hämeenlinnasta lasten lääkäriaseman, joka kaiken lisäks on erikoistunut just allergioihin. Eli sinne sitten jos siltä näyttää!!

Jaahas.. kohta alkaa BB =) Mä olen niin varma et se valehäädetty lähtee jonkun toisen maan BB ohjelmaan hetkeks... katsotaan olenko oikeassa ;)

T:Joanna ja Pinja ihan just 5kk

Sanmar, meillä on unipussi kyllä, mutta poika onnistuu kääntymään silläkin. Tietääkö kukaan millaisia ne sitten on, missä ei pääse kääntymään? Se olisi kyllä aika kullan arvoinen juttu, jos semmoisen saisi...Pitää varmaan vähän googlata Grobagia ja muita...

KMaria, sopii lenkki vallan mainiosti, ihan kumpana päivänä vain, jos sää suosii! Palataan siihen pian!

Poika nukahti, siis ihanaa! Ja ihan "ihmisten" aikoihin!! Viime yö oli ilmeisesti niin rankka pojallekin, että on nukkunut tosi hyvin kaikki päikkärit ja nyt illan Stokkan kanta-asiakaspäivistä väsyneenä nukahti kylvyn jälkeen vartissa....Jo on aikoihin eletty!! :heart: :heart: Katsotaan kauanko nukkuu...pitäkää peukkuja! ;)

Yhteistyössä