Helmikuun hippuset 2012 **lokakuussa**

Moi!

Tervetuloa uusille!

Mua alko kiukuttaa kun oon tässä jo monta päivää selvitelly, miten meiän isossa firmassa hoituu nää äitiyspäiväraha-asiat ym. Mähän saan siis 3kk päivärahan ja palkan erotuksen. Iso firma haluaa, että laitan hakemuksen palkanlaskijalle, joka laittaa sen noin kuukautta aikasemmi (ennen kun äitiysvapaa alkaa) kelalle. Jos tuo pitää paikkansa, niin äitiyspakkaus tulee mulle sitten varmaan tammikuussa, kun on joulukin välissä. Paskat. Kelahan ei tunnetusti oo kovinkaan nopee, vaikka joku täällä kehuikin nopeaksi. Sitte pitää täyttää vielä jokin kuppanen kokonaissuunnitelma perhevapaista työnantajalle. Nyt sitten pitää vielä selvittää, että kuka on palkanlaskija. Siihenkin varmaan menee monta päivää..... Joskus tuntuis kyl et jotkut asiat ois vähän helpompia pikkupuljuissa..... No, tää oli taas tätä omaa... hoh hoh hoijaa... Ja miehellä melkein sama juttu, kun palkanlaskenta on ulkoistettu, niin siellä on "kasvottomia" ihmisiä töissä, joille ei voi soittaa. Eikä firman yhteyshenkilö tienny käytännöistä mitään. Selvittelee kuulemma.

T:Kääk ja masumurmeli 24+4

P.S.Onneks mulla on huomenna jalkahoito (saa rentoutua) ja la kasvohoito (saa rentoutua). Ainiin ja maanantaina kampaaja (saa juoruta ja rentoutua, kun se on mun kaveri). Pitää näköjään hakemalla hakea nyt jotain kivaa...
 
-kääk- Äitiyspakkauksen voit hakea kyllä ihan eriskeen Kelan verkkopalvelusta vaikkapa. Kunhan toimitat sen lääkärintodistuksen raskaudenkestosta Kelaan itse. Anna sitten palkanlaskijan hoitaa ne raha-asiat ajallaan.


Itse otin pakkauksen sijasta rahan, neljäs lapsi tulossa ja kaksi pakkausta tähän perheeseen on otettu. Nyt vain oli niin poikavärinen pakkaus että ostan sitten joulunalesta jotain kivaa mahdoliselle tytölle :)
 
mäkin otin rahana ton pakkauksen ja kelal meni tasan 4 päivää tehä äippärahapäätös..eli nopeeta toimintaa oli ja ens viikol saan sen rahan 140 kun en pakettia ottanut=)mulla tulos kolmas muksu siis ja vaatteita löytyy jo ihan liikaa eli mitään en tarvitse..mulla on jo tyttö sekä poika ja poika tulossa niin senki vuoks löytyy joka väriä vaatteista...jos jotain tartteiskin ni meen kirpparille,nytkin ostin uudenveroisen vaavan talvipuvun töppösineen kokoa 56 kirpparilt 4 eurolla...
 
Hello pitkästä aikaa!
Mie liityin kanssa tuonne feisbuukin ryhmään, tietty tämän porukan luomaan ryhmään. Kirjottelen ja seuraan täälläkin vielä! Uusiakin odottajia tupsahtelee vielä mukaan, tervetuloa!

Kahvi maistuu entiseen malliin! Lopetin tosin töissä kahvin juomisen, koska tuska puuttuvasta kuukausittaisesta kahvipaketista tuntui ylimääräiseltä ja lisäksi tosi kalliilta kahvilta. Sinällään on vähentyny, max 2 isoa mukia juon päivässä.

( . ) Paino nousee, oon ihan valas. Miehen kanssa lähettiin salille ja sielä oli kivaa. Sain lihaksetkin kipeytymään, jes! Alkuvuonna tehty työ ja reeni ei tunnu saati näy missään, mutta eiköhän tämä tästä kun yrittää. Vauva potkii jo melkosen rieppaita potkuja rakkoon ja ties minne, tuntuu välillä tosi epämiellyttävälle ja kivuliaallekin. Tänä aamuna sain ekan potkuherätyksen :heart:

Näin ekan vauvaunenkin. Vauva synty tosi helposti, lähdettiin ystävien kanssa sen jälkeen shoppailemaan. Vauva jäi kauppaan lähtiessä, mutta onneksi palasin hakemaan kun unohduksen huomasin... Ihmeen vähän ahdistusta uneen liittyikin, eipä tässä olekaan tarvinnu ressata olemistaan tai vauvan vointia.

Ihanaa, syksy on täällä! Voikaa hyvin!

ilutiak ja Kuplis 24+6
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Neuvolasta kotiuduttu..
Sain jumppa/venyttely-ohjeita liitoskipuihin, sekä käskyn syödä panadolia kipeimpinä iltoina.. Ja tutun -se kuuluu asiaan- hymäilyn..
Kaikki oli hyvin, painokaan ei ollut laskenut eikä noussut.
Vauva taisi nukkua sydänäänten kuuntelun aikana, syke oli 128 ja aika tasainen, ei ollut terkka huolissaan vaan tuumasi vain ettei nyt sitten häiritä enempää pientä kun kerta todennäköisesti nukkuu.. :heart:
Ennen sykkeet ollu 135-145.

Meillä on koululaisilla ensiviikko syyslomaa.
Mitähän keksiis niiden kans tekemistä?
Miehellä normisti töitä, joten minnekkään "reissuun" en aio lähteä.
Onneksi nuo muksut on "vähään tyytyväisiä", ja olivat ihan onnessaan jo siitä kun ehdotuksena heitin ensviikolle pizzeriassa käynnin :D

Nimimerkistä: Suffeli oli lapsena mun lempikaramelli :p

Nyt pyykkirumbaan!
Suffeli ja masumuru 23+4
 
Hei!

Täällä ei mitään uutta, selkäkivut edelleen jatkuu kovina. Iltavuoron jälkeen sitä yö vietetään itkien kun ei kylkeäkään voi kääntää kun selkä on niin kipeä. Onneksi panadol ja lepo auttaa niin että aamulla olo on jo helpompi. Työ on liian raskasta ja väkivallan pelko on jatkuvasti olemassa. Kaksi iskua olen jo saanut, ja pelkään kovasti ettei kukaan pääse lyömään / potkaisemaan vatsan alueelle. Painajaisia välillä näen aiheesta..

Nimimerkki tulee ihan yksinkertaisesti siitä että olen syksyn lapsi (lokakuun loppupuolella syntynyt). Ja syksy on mun ehdottomasti suosikkivuodenaika..

Facebookin ryhmään liittymistä olen miettinyt mutta en vielä tiedä. Voisiko joku selittää kuka sitten näkee mun sivuista ja mitä näkee ja näkeekö joku tämän että kuulun tähän ryhmään? Ja miten se keskustelu siellä siis toimii?

Viikon ainoaa vapaata vietellen
Syksyn lapsi 22+5 (laskinkohan oikein, viikot menee liian äkkiä..)
 
Neuvolakuulumisia täältäkin :) Painoa on tullut viime käynnin jälkeen huimat 4 kg, eli nyt yhteensä paino noussut 5kg. Ihan ei tavoite täyttynyt, ettei paino tähän käyntiin mennessä olisi juurikaan noussut :D Mutta minkäs teet, herkkuja en ole juurikaan syönyt joten nestettä yms. varmaankin tuo yhtäkkinen painonnousu. Paineet ja pissat ok. Vauva liikkui sydänääniä kuunnellessa paljon ja niissäkään ei mitään ihmeellistä. Sf 20,5, tasan sama oli esikoisesta näillä viikoilla.

Sokerirasitukseen pitää varailla aikaa, syynä ikä (27) ja esikoisen syntymäpaino (4,6kg). Ensin meinasin, että en edes mene, kun esikkoa odottaessa syynättiin ja syynättiin vielä synnytyksen jälkeenkin meitä molempia ja mitään ei löytynyt. Totesin kuitenkin, että parempihan se on mennä niin voi olla varma, ettei mitään vikaa ole. Inhottavinta olisi, jos ei suostuisi tutkimaan ja vauva siitä sitten kärsisi.

Suffeli millaisia ohjeita sait venyttelyyn ja jumppaan? Oisi kiva tietää kun mun terkka tyytyi vaan hymyilemään kun kerroin nivusia vaivaavista kivuista.

Pepe10 :heart: Papana 22+2
 
Juu, elikkä terkka mulle suositteli nivuskipuihin:
- uintia (lähinnä vedessä kävelyliikkeitä ja polkemista sekä "sammakkopotkuja")
- Sitten neuvoi pitämään öisin polvien välissä tyynyä, ja jalkoja/selkää mahd suorana.
- lattialla seljällään polvet koukussa pepunnostoja, ja "lootusasennossa" venyttelyä, sekä lantionpohjalihasten jumppaa.
- pieniä kävelylenkkejä suositteli myös.
(- Ja sitten se panadol illalla jos tuntuu että illasta/yöstä on tulossa kivulias.)
Olikohan vielä jotain...
Juu, sen vielä sanoi että jos pahenee/ei mikään auta, niin laittaa ajan fysioterapeutille opastettuun venyttelyyn/jumppaliikkeiden opetteluun.

Toivottavasti helpottaa näillä ohjeilla, tai oikeastaan nyt toivon vaan ettei pahene.. : /

Ensinhän tuo minunki terkka hymähteli vaan...

T: Suffeli :)
 
moi!
Huh, ku tuli taas tehtyä typeryyksiä. Tai no ei sen kummempaa, ku kävelin penskojen päiväkodille ja sieltä suoraan kauppaan...Kaupassa äityi supparit sit jo melkoisen kivuliaiksi ei meinannu päästä käveleen :/ Onneksi sitten nyt rauhoittuivat ku pääsin makaamaan. Kävi jo kyllä mielessä, että pitääkö käydä äippäpolilla, jos eivät rauhoitu. Hyvin kyllä muistui mieleen millasia tulevat synnytyssupparit tulee oleen, huoh!
Kapenee vaan koko ajan tää, mitä pystyy tekeen, tosi tylsää.
t.sini77
 
Täältä tastalta nyt viimein rohkenen hyppäämään.

Puoliväli jo selätetty, rakenneulta toissa päivänä.
Alku meni jännityksen varjossa, vaikka kaikki on sujunutkin hyvin.
Nyt Ultrassa kaikki jälleen hienosti kunnossa ja liikkeetkin tuntuu jo vahvasti.

Demdsey - 30v - toinen -LA 28.2 - poikalupaus

Ensi viikolla neuvola taas pitkästä aikaa ja pääse noita papereita pyörittelee.
Äippäpakkauksen kans oon hieman jahkannu, toisaalta oon ottamassa, mut esikoisen tavarat on kyl vielä tallessa. Sukupuoli on kyl nyt luultavasti sit eri joten osan vaateista joutuu nyt sit hankkii jotain kautta.

Töissä olen jaksanut käydä, mut nyt on väsymys ollut valtava aamuvuoron jälkeen. Liikkuminen vaihtelee, ajoittain oikea pakara ja alaselkä kiukkuaa liikkuessa.
Koiran kans jaksaa käydä vielä vajaan tunnin lenkin, mut tosi rauhallisesti on otettava.


Sokerirasitukseen menossa myös iän vuoksi.


-Dembsey ja Aarre 21+2
 
siis apua,mul ollut koko ilta vatsa IHAN pinkeä ja vaikea liikkua siis ja äsken tuli sit sellainen klöntti limatulppaakin..mitäköhän tää nyt merkitsee???mul on aikasemmis synnytyksis just ennen h-hetkeä irronnut tulppa...eli n.vuorokautta ennen lapsen tuloa..onneks huomena on kontrolliaika synnäril muutenkin aamusta,niin meinaan mainita asiasta...
 
Tervetuloa joukkoon Dembsey :wave:

Olen tässä iltaa vietellyt kantoliinoja tutkiskellen ja aiheeseen tutustuen. Oliko täällä kellään aiempaa kokemusta kantoliinoista?? Miettisin nyt b e b e s . f i tuollaista vaihtoehtoa. Mahtaakohan vain olla liian hankala käyttää. Tuntuu että huutis on pullollaan kerran tai kaksi käytettyjä liinoja, eli taitaa olla helppo "luovuttaa" tässä asiassa. Ajattelin että jos tuntuu siltä että liinailusta voisi jotakin tullakkin niin sitten hommaisi tuon rinnalle nopeakäyttöisemmän, mutta ei niin monipuolisen rengasliinan... Neliöliina ei taas sitten kuulostanut yhtään hyvältä vaihtoehdolta... Kuitenkaan en ole ajatellut enää sitten suurempana kanniskella, vain pikkuvauvana.

Ensiviikolla sokerirasitus, yök...

Hohto ja :heart: 24+6
 
Heips!

Eva-maria: toivotaan että ei pikkunen vielä olisi tulossa maailmaan! onko jotain muita oireita? mä olisin varmaan soittanut synnärille...ihan vaan varmuuden vuoksi.

Tänne ei mitään uutta, mitä nyt kamala väsymys ton hb:n takia ja sit issiaskivut, välil ei meinaa päästä kävelemään.

liitoskivuista: mulla oli edellises raskaudes ihan kamalat liitoskivut, jotka alkoi jo viikolla 20. Lääkärin mielestä olisi vaan pitänyt käydä kävelemässä ahkerammin, mut minkäs teit kun ei oikeesti pystynyt siihen. Mä toivon että ettei niitä tulis tässä raskaudessa kun pitää tota pikkusta nostella ja kanniskella täällä kuitenkin suht paljon. No, aika näyttää...

Mulla on vielä vähän pyykkien laitto kesken, tarvii varmaan mennä hetkeks jatkamaan ja sitten nukkumaan! tinzu83 & toukkis 23+4
 
eva-maria täällä on kanssa peukut pystyssä ettei nyt ihan vielä tulis.

Eilen oltiin sitten päivä evakossa isäni luona kun se remonttipöly kävi henkeen, mutta onneksi saivat sitten sen valmiiksi. :) Meillä on aamusta saakka juostu ympäri kämppää ja hihkuttu että pääsee leikkiluolaan ja ravintolaan. :D Serkkuni nimittäin halusi viedä esikoisen johonkin kunhan koulusta pääsee.

Maha on hytkynyt koko yön puolelta toiselle, sai isäntäkin osansa Nemin potkuista kun ahdistelin mahani kanssa. Karkuun ei päässyt millään seinän ja mahan välistä. :saint: Eli tosi tujakat liikkeet meillä. :D Tiistaina pitäisi taas käydä verikokeissa, katsovat niitä tulehdusarvoja kun eivät ota laskeakseen...
 
Syksyn lapsi eli fb ryhmä on salainen. sitä ei näy missään haussa muutakun niille jotka ryhmässä ovat. Myöskään mikään siellä julkaistu tai ees siellä olo ei näy kun niille jotka ryhmässä ovat. Eli vaikka sun omalle seinälle sit ilmestyy sun tekstit jne niin ne ei näy muille kun sille ja meille muille jäsenille. Itse olen 5 suljetussa ryhmässä eikä kukaan niitä nää. Ja pyysin vielä sillon kun ryhmän tein kaveria hakemaan kyseistä ryhmää eikä löytänyt eli tosiaan salainen on.

Täällä ihan kummallinen olo kun ei oo pariin päivään koneella käynyt. Meillä oli remppa apua muutaman päivän ja kovasti touhuttiin.
 
Heissuli pitkästä aikaa!

Täällä on iso harmitus. Nostin eilen rahaa automaatilta ja unohdin ne sinne :( summa ei ollut ihan pieni. Tänään asiaa selvitelty monelta taholta ja lopuksi on päädytty rikosilmoituksen tekemiseen. Yleensä automaatti ottaa rahat "takaisin" 30 sekunnin kuluttua, jos kukaan niitä ei ota. Otto-palveluissa nähdään, että rahat on otettu 26 sekunnin jälkeen. Eli 4 sekuntia oli tässä jutussa ratkaiseva. Harmittaa ihan älyttömästi. Nyt kun olen vielä sairaslomalla, niin rahat ovat todella tiukassa...

Kivuista minulla on tullut issias vaivaa onneksi ei muita kipuja toistaiseksi.

Neuvola olisi ensi viikolla ja minäkin pääsen tilailemaan äitiyspakkausta :) Kaksi bodya olen jo uskaltautunut ostamaan :)

Sokerirasitus itse joudun sinne ikäni ja sukurasituksen puolesta, joten ei auta valittaminen. Tässä linkkiä aihealueeseen, josta jokainen voi lueskella ajankohtaista ja luotettavaa tietoa.

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Täällä on jo viikon ajan tuntunut liikkeitä. Näin ensimmäistä odottaessa ne tuntuvat aika jänniltä, mutta niin todellisilta :)

Väsymys onneksi muutkin ovat valitelleet sitä, minä en ole ainoa. Syytän koko ajan ikääni tähän kamalaan superväsymykseen. Välillä on päiviä ettei jaksa tehdä yhtään mitään!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Hemuliini 22+2
 
Hei! vieläkös tänne mahtuisi joukkoon? Olen alusta asti seurannut pinoa, mutta en ole liittynyt mukaan kun olen vähän huono kirjoittelemaan tänne mitään. Mutta tuosta facebook ryhmästä on ollut juttua niin sinne olisi kanssa kiva jos pääsisi mukaan kun siellä tulee aktiivisemmin oltua ja kirjoiteltua kuin täällä. :)

Elikkäs ikäni 21, LA oisi 26.2. ensimmäinen siis kyseeessä ja oma poikaolo sai vahvistuksen ultrassa
 
Heippa Nomppeli ja tervetuloa! :)

Hemuliini, toivottavasti saat rahasi takaisin, onpas turhauttavaa tuollainen, onneks automaateilla on kamerat..

Miten muuten on, voiko äitiyspakkauksen laittaa 'yksinään' samantien hakuun, vai pitääkö samassa laittaa kaikki äitiyspäiväraha yms hakemustiedot?
 
Kelan päätökset tuli eilen ja pakkaus on haettavissa parin viikon sisällä! Hui, kun ei jaksais odottaa! :p Äitiysraha päätöstä nyt sit vielä lykättiin, kun jotenkin kela oli ajatellut, et haluan hakea rahan viimeisen 6kk palkan perusteella, vaikka se ei ihan ollut tarkoitus, kun ajattelin, ettei se 20% tule ihan täyteen. No 2009 olen ollut vielä opiskelija alku vuoden, joten tulot pienet. No onhan ne vuositulot nousseet sen vaaditun, mutta, kun nyt asun kauempana, niin matkakuluthan vähennetään tuloista. Ja silloin se 20% ei ihan täyty!! :mad: Nyt tässä on pohdittu, saisko ne matkakulut jätettyä pois, mutta silloin niitä ei voi hakea verotuksestakaan... En oikein tiedä mitä pitäis tehä... Kun jos saan sen äippärahan viimeisten tulojen mukaan se ois joku 6€ enempi per päivä ja sehän tekee jo aika paljon kuussa ja muutenkin koko aikana, että sitä summaa ei varmaan verovähennyksestä saa... :stick:

Harjoitussupparit ovat täälläkin alkaneet!! Välillä on vatsa niin kova ja pinkee, että tuntuu pahalta. Ei onneksi ole kipeä. Jotkut liikkeet, kuten tuolilta ylösnousemiset ja istuutumiset tuntuu pahalta alavatsassa/nivusissa. Pikku kysymys niille, jotka jo ovat joutuneet vuodelepoon/saikulle: Mites teillä oireet alko? Mistä ties, että pitää vähän jo rauhoittua? Kipuja suppareiden yhteydessä?? Neuvolatäti sanoi, ettei mitään hätää, kunhan supparit ei satu. Kovasti kyseli myös paineentunteesta alavatsalla, mutten tiedä miksi. Välillä on menkkamaista jomotusta, on vain llievempää. Onkos jotain huolestettuvaa??

Tässä vähän aikaa sitten hoksasin, että pakko ostaa toppapuku pikkuiselle. Se äitiysakkauksen haalari on niin iso, ettei varmaan ole käyttöä ekana talvena...??

fb-ryhmään tuskin lähden mukaan... Toivottavasti täälläkin vielä joku kirjoittelee. Itse luen juttuja päivittäin, mut tää kijoittaminen tuntuu aina jäävän... :ashamed:

Undine ja pikku poika 24+5
 
Onkse toppapuku niin iso.. voi itku, onks jossain jotain listaa ensiäideille, mitä pitäis hankkia kotiin valmiiksi vauvaa varten?

Ootteko te muut ostellu vauvalle jotain valmiiksi jo näin ajoissa?
Mulla ei siis vielä ole yhtään mitään..
 
Undine: Mulla se oli aluksi sellasta menkkamaista juilimista ja vihlontaa jo ennen sitä yötä kun päätin sitten aamusta mennä päivystykseen. Sillon yöllä siis tuli ihan kunnon suppareitakin.

Huomasin taas että pitäisi vähän rauhoittua, tekaisin muffinseja uuniin ja samantien alkoi taas selässä tuntua. Joo ja kaiken lisäksi kämmenet kutissu koko päivän ja päätä särkee...

Jos jotain positiivista pitää keksiä, niin on ainakin hiljainen ilta: serkku onnistu juoksuttamaan esikoista ulkona niin että nukahti jo tuohon viereen sohvalle. Hyvä että simmut pysyi auki enää kotiin tullessa. :)
 
Äippäpakkauksen toppis meillä on 2010 vuoden haalari ja vasta nyt sopiva pojalle. Poika 1v käyttää 80cm vaatteita ja pian siirrytään 86 kokoon jo. Eli joo on se iso! Tosin taas ne tumput ja töppöset sekä pipo on jo pienet/just sopivat. Meillä ei viime talvena käyetty kun ehkä alle 5 kertaa tuota pukua. Marraskuun vauvalla oli reiman 62cm haalari ja meni koko ekan talven. Nyt ostettuna 50/56 haalari vauvalle. Jatkan pian...
 
Nonii. Piti välillä hakee esikko pesulta ja kävi näin:

lapsi tuli suihkusta ja istui sohvan nurkassa ilman vaippaa tyyny sylissä. Aloin huolestua rauhallisuudesta, et ei kai se väännä siihen kakkaa. Nostin tyynyn ja tyyneyteen löyty syy. Poika istui tietokoneen muuntajan päällä ja lämmitteli palleroisiaan. Mikäs siinä lämmitellessä. Hieman sai isi ja äiti naureskella ja lapsi tyytyväisenä siirteli muuntajaa parempaan asentoon.

Niin mut siis mitä minä tarvitsin esikolla? Meidän poika syntyi ihan keskiverto kokoisena eli 3510g ja 51cm. Oltiin viikko teholla ja koskaa paino ei tippunu alle syntymäpainon. Mutta kotona ehdittiin käyttää serkkupojan 44cm vaatteita vielä yli viikko. Kotiutus vaatteina oli 50cm vaatteet ja niihin ois mahtunut 2 lasta. Siitä viisastuneena otan nyt mukaan mahdollisimman pienet vaatteet ja vaihtoehtoiset vähän isommat. Tai käsken miehen valita jostain tietystä paikasta sit kun näkee minkä kokonen vauva on.

Meillä tarvittiin hirmuisesti vaatteita. Poika oli ihan hirmuinen puklailemaan ja niinku pojilla on tapana pissut suhahteli sinne tänne ja tuonne. Kesti kauan ennen kun löyty sopiva vaippa ja tapa pukea se ettei tulis ohi vuotoja. Ei pisuja eikä kakkoja. No kakathan tuli lähes aina selkää pitkin joka tapauksessa. Eli vaatteita saattoi mennä yli 5 asukokonaisuutta päivässä.

Jos meillä ois ollu tyyliin 4 50cm bodyä olisin saanu pestä vauvan vaatteita 24/7. Onneks siis saatiin niitä pikkuvaatteita serkkupojalta monta kassillista. Nyt kun poika on tuollanen vuoden vanha, ei niitä vaatteita kulu enää niin paljon. Yhä edelleen kuitenki menee 1-3 vaatekertaa päivässä. Niin ja itsekin sai sillon ekoina kuukausina vaihtaa vaatteet 1-4 kertaa päivässä, aina oli puklua yms vaatteilla.

Samoin sängyssä tosiaan kannattaa pitää sellasta muovifroteeta tai muuta suojusta ja muutenk helposti pestäviä pehmusteita. Meillä oli omassa sängyssäki aina pyyhe/alusta jonka laitoin pojan alle kun viereen sen otin.

Sit yks talvella/keväällä helpottava asia on kaukalopussi. Itse varmaan lainaan toista sellasta vaunuihin. Enemmän pesämäinen pussi kun makuupussi. saapi nähdä. Esikolle on vieläki iso jääkarhupussi vaunuihin.

Sit niitä retuja eli harsoja kannattaa olla puklu tarkoitukseen. Itse en olis pärjänny ilman päivääkää tän vuoden aikana.

Äippäpakkauksen tärkeimmän tavarat on kynsisakset, harja, se ihana loru kirja, makuupussi ja haalari. Kaikki muu on ollu ainakin itselle vähän se ja sama. Esim peittoa meillä käytettiin vähän. Sellaseen korisänkyyn se oli ihan jättimäinen ja kun siirryttiin pinnikseen se tuntu jotenki pieneltä. Ei saanu pysymään pojan päällä joten meillä on sellanen ihan lasten peitto. sopivasti pienentää isoa pinnistä ja pysyy paremmin päällä. Mut tää on mun mielipide niinku kaikki muuki täs.

Ruokalappu oli mun mielestä ihan hirvee, sama on täs nykyses pakkaukses. Meni ekas pesus ihan ällöksi. Ja sitä laatikkoa käytettiin vaan vaatteiden säilömiseen kun meillä oli tuo korisänky alkuun.

Älkää ottako liian tosissaan tätä mun höpötystä mut toivottavasti saa jonkulaisen näkemyksen.

Nii joo. Mä kannatan sitä et kaikki mahdollinen olis ostettuna jo etukäteen sillä sen pikkunyytin kans ei oo kiva lähtee sovittamaan esim imetysliivejä. Joo ei! Itse tuli ostettua pirun kalliit ja vääränkokoset kun vauva ei ollu rauhas ei sit millään. Sit esim maidonkerääjä, rintapumppu, keittosuola liuos, pumpulitopsit, bepanthen, sinkkivoide, tissivoide (lansinoh?) liivin suojia ja paljon kannattaa olla jo hankittuna. Miehen kun laittaa asialle voi tulla ihan mitä vaan sieltä kaupasta (ainaki meillä!!)

Mut joo pitääpi lisätä myöhemmin jos tulee jotain mieleen. Noista liivin suojista ja imetysliiveistä vielä et olin tosiaan viikon sairaalassa kun lapsi oli teholla ja noita kului. Muistan et mun kans saman aikaa oli nainen joka synnytti aamulla kun minä illalla. Sillä ei ollu kun yhet liivit mukana ja parit suojat ja kulki käytävillä aina paidat märkinä ja valitti et kun mies ei osaa ostaa toisia liivejä.

Nyt lopetan!
 
Lisään vielä et mulla oli ostettuna lähes kaikki ekaksi vuodeksi ja vielä hetkeksi eteenpäin eli 86 kokoon asti oikeastaan kaikki oli jo valmiina kun vauva syntyi. oon ollu kyllä enemmän kun tyytyväinen kun ei oo enää vauvan kans tarvinnu ravata vaatekaupoissa jatkuvasti.

Poika ollu kokoajan keskikäyrällä ja koot menny niinku esim hm:n kokolapuis lukee et 50cm 0-1kk ja 56cm 1-2kk jne. Aina vähä yli menny noista ajoista mut kyl melko hyvin pitäny paikkansa.
 
meillä meni pojalle jopa viikon ne 50senttiset vaatteet kun poika oli syntyessään 53cm 3810g,mutta tytölle meni vissiin kuukausi kun oli 3110g ja 50cm =) mut joo tosi vähän aikaa...mä tosiaan ostin 56 senttisen talvipuvun vauvalle,eihän sitä tarvi kun sen helmi-maaliskuun...
kävin tänään siellä synnärillä ja ne syynäs kaiken..sydän pumppas loistavasti ei mitään lisälyöntejä ja sivuääniä..niin ja kohdunkaula ultrattuna oli jopa 5,3cm eli tosi pitkä..lääkärit ei nyt sit vissii ollu osanneet mitata sitä kunnolla käsin...eli mulla todennäkösesti menee taas yli lasketun että heilahtaa=) niin ja jos limatulppaa irtoaa niin sitä kasvaa sit uudestaan=) eikä oo vaarallist jos ei oo mitään veriviiruja,kuten mulla ei ollut....=)huomen 24 poks jeee
 

Yhteistyössä