elikkäs..kello 00.00 torstain ja perjantain välisenä supistusten väli pysytteli alle 10 minuutissa, aamuun asti väli oli 7-8 min, sain "nukuttua" yön aikana max. puolitoista tuntia. limatulppaa tuli tasaiseen tahtiin ja lima alko olla jo aika veren sekaista. olin aamulla tunnin kuumassa suihkussa ja iitäkään ei mitään hyötyä. aamulla ennen klo.9 soitin synnärille ja kysyin että mitä tehdään kun yön supistellu mutta väli ei lyhene, tulenko sinne? kätilö sanoi että jos kotona liian tuskaista niin tule käymään. siinä nappasin äkkiä murua rinnan alle ja sitten laukku matkaan ja menoksi.
puoli kymmeneltä kätilö vei minut saliin ja tarjosi jo sairaala vaatteita, minä sanoin että olen vielä omissani jos ei tarvitsekaan vielä jäädä. no kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen ja kauhistui kun paikat oli jo auki 6-7 senttiä ja oli suuri kalvorakko, ihmetteli kun vedet eivät olleet menneet. vaihdoin vaatteet ja aloin kävellä ympäri huonetta jotta supistukset voimistuisi ja se pirun 7 minuutin väli lyhenisi. 2 ja 3 välillä supistukset olivat jo todella kipeitä mutta väli edelleen sama ja kohdunsuu 8cm auki. sanoin kätilölle että kohta varmaan pyydän puudutuksen. no ajattelin että odotellaan nyt vielä niin saan puudutuksen parhaaseen saumaan, no kello olikin jo 4 kun pyysin intratekaalin. paikat 9cm auki ja puudutusta ei enää anneta.
|O puoli viideltä siirryn synnytyspöydälle ja kalvot puhkaistaan, nyt supistukset vasta kauheita olikin, pyysin ääni vapisten jotain mikä auttaisi kipuun, mutta kätilöt vain sanoivat että tässä vaiheessa mitään ei voi enää antaa. klo 17.00 paikat 10 cm auki, saan luvan ponnistaa, halusin puoli istuvaan asentoon, mutta tuska selässä olikin niin kova että että en voinut olla siinä asennossa. menen kyljelleen ja saan ponnistettua ja pyysin että saisinko edes ilokaasua ja siihen peräti lupa myönnetään, mutta kaasu osoittautui täysin hyödyttömäksi. asento ei taas tunnu hyvältä ja sitä asentoa haettiin muutamaan otteeseen kunnes lopulta toisella kyljellä ollessani sain tarpeeksi voimaa ponnistukseen ja klo17.28 poika oli maailmassa ja ääntä kyllä lähti herrasta =)
itse olin puoli kuollut synnytyksestä, en jaksanut edes pidellä vauvaa rintani päällä synnytyksen jälkeen, jouduin sanomaan kätilölle että viekää vauva pois tai se tipahtaa. välilihaa ei leikattu ja tikkejä jouduttiin laittamaan vain 3 kappaletta. synnytyksestä jäi kamalat traumat, oli niin erilainen kuin ensimmäinen. toivottavasti pääsen joskus traumoista yli ja uskaltaisin haaveilla vielä siitä yhdestä lapsesta :heart:
piipero86 & poetsu 6pvää