**Helmikuun Helmet 2008**

Tervetuloa uudet listautujat, lista on taas päivitetty =) (Se siis löytyy etusivulta, uusille tiedoksi!)

Mirtsu onnea ultrakuulumisista =) Ihana, että sykekin näkyi jo! :heart:

Olivia tuo alkoholiton Nikolai on tosiaan hyvää :p Aloin juomaan sitä esikoisen odotusaikana, ja olen juonut sitä saunajuomana siitä lähtien, vaikka tässä olisi välissä saanut jo tavis-oluitakin juoda :LOL: Mutta kun se on paremman makuista!

Meillevauvalla taisi olla tänään se ultra, tulehan kertomaan mitä sieltä löytyi ja joko syke näkyi =)

Äitee2 olipa aika tylysti tehty siskoltasi |O Tuossa vaiheessa olisin itse saattanut ilmoittaa että "ei siinä mitään, ihan kiva että se teidän kaveri sitten emännöi ja siivoaa, en mä olisi oikein jaksanutkaan..." :kieh: :D

Kovin monella on ollut pientä vuotoa :( Toivotaan että ne on ihan harmittomia kaikki!

Raskausaikaista nimeä ei ole täällä keksitty... ei keksitty oikein esikoisellekaan missään vaiheessa, se taisi olla enimmäkseen vaan "vauva" vaikka mies kyllä puhui toukasta välillä mutta minä en ötökkäkammoisena siihen oikein syttynyt. :D Kuulosti siltä kuin minussa olisi ollut lapamato :LOL:

Maha näkyi viime raskaudessa normivaatteissa muille ehkä n. rv20 tienoilla, itse sen alkoi kyllä havaita jo aiemmin, ehkä n. rv15. Selvä vauvamaha mitä ei enää vaatteetkaan kätkeneet ilmestyi rv25 aikoihin. =) Nyt varmaan tulee aiemmin...

Liikkeet mä tunsin esikoisesta ihan oikeasti jo rv15, vaikka neuvolantäti hymähteli että tuskin se vielä vauva oli, jotain ilmaa vaan... :whistle: Mutta kyllä se vaan vauva oli :D Tunsin sen siinä samassa asennossa missä myöhemminkin liikkeet tuntui parhaiten, tietsikan ääressä vähän etukumarassa istuen... ja heti lounaan jälkeen. =) Itsekin sitä aloin epäillä sen kommentin jälkeen, mutta kun se samassa tilanteessa ja asennossa tuntui samanlaisena aina uudestaan niin pakko se oli uskoa. =) Päivittäiset selvät liikkeet ja potkut alkoi tuntua sitten vasta rv20 tienoilla.

Kukas täällä valittelikaan vähän aikaa sitten että on maha sekaisin... niin täälläkin |O Tiedä sitten johtuuko raskaudesta vai onko jotain mahataudin poikasta. Aamu alkoi vessaan syöksyllä... :x

Hissukka rv6+1

Mäkin liittyisin mukaan, jos sopii. Täällä menos rv6+4 ja oireitakin on jonkin verran; rinnat arat ja välillä niitä särkee ja huonoa oloa on aaltoillen lähes joka päivä. En kuitenkaan oo oksentanu, ainakaan vielä.
Mullakin on ollu sellasta tuhruvuotoa välillä (vaal.rusk./rusk.), mutta ei kylläkään kirkasta/veristä. Ilmeisesti tuhru on aika tavallista alkuraskaudessa, toivon niin.
Neuvolaa täälläkin odotellaan; aika on 28.6. Niin ja laskureiden mukaan laskettu aika olis 3.2. Helmikuussa oon syntyny itekin, joten kuukausi tuntuu kivalta :).

Niin muuten, löysin tällaisen taulukon missä kerrotaan raskausviikottain keskenmenoriskeistä: http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

Voisiko joku fiksumpi selittää mulle tuon? Siis jos esim. nyt rv7 sikiön mahdollisuus selvitä hengissä loppuun asti on 96%, niin kuinka riski kuolla kohtuun voi samaan aikaan olla 7%? Sehän tekee yhteensä 103%... ei mahdollista? :attn:

Ei ihmeitä edelleenkään... :kieh: Alkaa jo vähän tylsistyttämään tämä oireettomuus.

Esikoista taidettiin kutsua enimmäkseen vauvaksi odotusaikana. Ei oikein väkisin viitsinyt alkaa mitään pakkotekonimeä keksimään kun ei tullut itsestään. :saint: Mahan aloin itse huomata esikoisesta viikolla 17 ja silloin jäi omat farkutkin jo kaappiin. Painoakaan ei tuohon mennessä ollut tullut vielä grammaakaan, joten keräsin ne 20 kiloa sitten 23 viikossa :kieh: Liikkeet tunsin viikolta 20 alkaen, oli istukka edessä vaimentamassa, missään vaiheessa ei potkutkaan olleet kamalan teräviä juuri tuon istukan takia ja olihan poika aika rauhallinen masuasukki kaikin puolin muutenkin.

Mullakin on maha ollut omituinen ihan vissiin oviksesta asti. Milloin on sekaisin (enimmäkseen sitä) ja toisinaan taas ihan kovalla. Yleensä maha toimii aika normaalisti ilman ihme temppuiluja. :D

Edelleen tulee satunnaisesti tosi tosi vähän punertavaa kun pyyhkii.. Sen lisäksi mä oon jumittanut selkäni niin etten voi kääntää päätäni :/ . Mies naureskeli eilen että näytän ihan mummolta kun kävelen etukenossa ja pyydän sitä työntämään mut ylös sohvalta :ashamed:

Tänään tosiaan se gyne. Saas nähä mitä siellä näkyy, jos mitään näkyykään näin aikasessa vaiheessa (rv 5+4)?

Toisaalta toi Hissukan antama osoite keskenmenoprosenteissa antoi vähän valoa mulle. Pelkään että tää ois menny kesken vaikka vuotoa ei olekaan kuin minimaalisesti eikä kipuja ollenkaan. Mutta minne ne raskausoireet on voineet hävitä?

Äitee Todella sikamaista siskoltasi. Kyllä veren pitäisi olla vettä sakeampaa :kieh:

Tervetuloa kaikille uusille :wave: ja sitten omaan napaan... Eilen alko töitten jälkeen menkkoja vastaava ruskea vuoto, joka iltaa kohden muuttu kirkkaaksi :'( Soitin heti töissä vuodon huomattuani naistentautien polille ja varasin täksi aamuksi ultra-ajan. Aamulla vuoto oli jo onneksi loppunut ja arvatkaa mitä? :D Ultrassa läpätti pikkuruinen sydän :heart: Oltiin miehen kanssa ihan haltioissamme. Saatiin 3 kuvaa mukaan, joita esiteltiin jo käytävällä tutuille hoitajille (ollaan polilla vakiokalustoa tuon lapsettomuuden takia) ja kotona tulevalle mummolle. Varasin neuvolaan samantien ajan viikolle 8, kun ei sitä ollu aikasemmin tullut tehtyä :) Sellaisia uutisia meiltä :D

Takku nimi on alkiolle tullu miehen kavereilta. Ne kuttuu miestä takkupääksi, kun sillä on pitkä tukka niin takkupään poika on sitten takku :D (me siis ollaan sitä mieltä, että poika tulee)

mimoniandra ja Takku 6+2

mimoniandra, ihana, että asiat oliki noin hyvin, eikä ollutkaan kyse mistään pahemmasta! :)

Missä vaiheessa te ootte soittanu neuvolaan ja varannu ajan?
(etenkin ensi synnyttäjät..)

Mulla nyt on vähän pähkäilyssä, että millon soittasin. Viimeks soitin melkeen heti, ku tiesin plussasta, mutta se tuliki kesken ennen ensimmäistä neuvola-aikaa. Nyt ei viitis toisaalta heti napata luuria korvaan ja soittaa, just sen takia, että haluan ensin jonku aikaa itelle varmistaa, että masussa tosiaan on lapsi. Toisaalta, ollaanhan tässä vielä niin aikasessa vaiheessa, että sietääkin odottaa. Mut kiinnostas silti tietää, millon te muut ootte aikoja varannu?

Napsu ja nöpö 4+0

Öklöolo jatkuu :x :x On öklöolo jos ei syö ja öklöolo heti syönnin jälkeen :kieh: :kieh:
Äitee2:lla tais kanssa olla..."onnittelen" :kieh: :x
Mulla on tää pahaolo näköjään pahentunu kerta kerralta...ekassa ei ollu juuri mitään ja nyt iha hirvee olo...koko päivän...kertaakaan en kyllä kekenkään odotuksessa oo oksentanu, en nytkään, ainakaan vielä :kieh:

Napsuh87, minä olen 1., 2. ja 3. lapsesta soittanu heti plussattuani, samana päivänä tai heti seuraavana =) ja olenkin sitten käynyt ekassa neuvolassa JO rv 5+2, rv 6+? ja rv 6+?...nyt tästä nelosesta odotin 2 viikkoa ja sitten vasta soitin ja menen ekaan neuvolaan rv 8 =) Kyllähän se tavallaan tuskaa on ootella, mut ei siinä mitään häviäkään ;) Kunhan ennen rv 13 menee =)

heissan taas :wave: ja tervetuloa uusille =) öklötys on täälläki alkanu :x onneks ei mitään pahempaa, niinku pientä kankkusta olis. toivottavasti ei pahene... iltasin palelee aivan järjettömästi, onko kellään muulla samaa?

HISSUKKA: siinä tekayn jutussa ei ilmeisesti lasketa 100 % tarkkuudella vaan riskit ja mahdollisuudet on omissa prosenteissaan. näin mä luulisin.

NAPSU: mä soitin ekasta heti plussattuani neuvolaan ja niin tästäkin ku ei malttanu oottaa :whistle: tietty ois ollu ehkä parempi ootella mut saattaahan raskaus mennä kesken vielä vaikka oottaski.

ÄITEELLE :hug: olipas inhottava teko. tollanen peruminen on kyllä persiistä :/

JAHVETILLE jaksuja, tiedän tosiaan ton tunteen ja toivon että nyt säästysin :x

hienoa mimoniandra ja mirtsu että kaikki toistaseksi hyvin :flower: tarrasukkia matkaan meille kaikille.

meilläpäin maksaa alkuraskauden ultra 81,70 eeroo, toi on siis omavastuu. en muista nyt kuka oli kans menossa mut missäpäin maksaa 120 eeroo?

kai se ois kohta ruvettava ruuanlaittoon, onneks öklötys ei oo vielä vaikuttanu ruokahaluun ;) mulla muuten turvotus mahasta hävis ja painoki oli pudonnu kilon entisestä B)

noista maha-aikasista nimistä, esikoista kutsuttiin mönkiäiseksi, tästä ei vielä työnimeä oo. helmi ois aika kiva kun tyttö olo on mut kaikilla meillähän nää masuasukkaat on helmiä kun helmikuun vauvoja ovat :xmas: pitänee keksiä jotakin repäsevää :whistle:

Moikka!
Ihanaa, että kaikilla vuotojen takia jo ultrassa käyneillä on ollut kaikki hyvin.

Napsuh: minä soitin nyt heti plussattuani neuvolaan... Jotenkin halusin päästä heti käymään, kun kerran ensikertalainen myös olen.

EevaRouva: mullakaan ei oo juuri mitään oireita vielä... Rinnat on paisuneet ja kipeät, mutta siinäpä se. Tänään on kyl ollu eka päivä, että väsyttää tosi paljon töissä. Mulla jotenkin tuntuu ruokahalu menneen, ei tee mieli mitään ruokaa. Sit yritän vaan pakolla syödä. Kaikki hajut kyllä tuntuu todella vahvoina, joten oisko se sit yks oire...

Oispa äkkiä niin paljon viikkoja, et sinne ultraan pääsis!

Cruella, mua kans näemmä illan päälle alkaa paleltaa. Nytkään ei kyllä vielä ilta oo, mutta paleltaa armottomasti! Koko ajan puen lisää vaatetta päälle jne. Toisaalta ulkonaki on aika kolea ilma ja sataa. Tottunu viime päivinä siihen, et aurinko paistaa. Mut aika kankee kirjottaaki, ku sormet ihan jäässä!

Mulla ei oo ollu nyt sen kummempia turvotuksia mahassa. Viimeks oli kyllä ihan mahottomasti! Mutta se meniki sit kesken. Nyt tossa masussa on tuo ihan luonnolinen pieni pömppö, joka siinä on pari kuukautta ollu. :)

Ai, kaikkiko on ihan alussa soittanu neuvolaan? Pitäskö se munki sitten soittaa... Ainahan sen ajan voi kuitenkin perua, jos kesken tulee. Vaikka toisaalta.. en uskalla... pakko oottaa ainaki viikko!

Napsuh87, minäkään en ole vielä varanut neuvola-aikaa, ajattelin tuossa juhannuksen jälkeen soitella. Eipä se terveydenhoitaja aikaakaan anna, ennen kuin vasta vkon 8 jälkeen, jos oikein muistan kahdesta edellisestä kerrasta.

Itsellä ei ole ihan tarkkaa tietoa tuosta lasketusta ajasta, kun on tuo kierto ollut sen verran sekaisin, että on jotain 6-8 vkon välillä. Lyhkäsimmän kierron mukaan menisi tammikuun loppupuolelle, mutta pisimmän mukaan muistaakseni tuonne 9.2. Mutta sehän selviää sitten ultrassa.

Etovaa olo oli tuossa jo pari viikkoa, nyt eilinen ja tämä päivä on näyttänyt paremmilta. Totaalisesti ei ole pois, mutta syömään pystyy, ja väsymyskin on alkanut taittumaan. Tosin voivathan nuokin palata jo heti huomenna nuokin oireet :whistle:

Pelkäsin, että vatsa alkaa näkymään jo tosi ajoissa, mutta ehkä pääsin pelästyksellä, koska näyttää siltä, että oli jonkin sortin turvotusta tuossa muutama pvä sitten, joka nyt on laskenut. Itse kun mieluummin odotan tuonne ultraan asti, ennenkuin haluaisin kenellekään kertoa.

Ensimmäisestä maha alkoi muistaakseni näkymään tuossa rv 20 aikoihin, toisesta rv 15 aikoihin. Tosin ainakin kakkosen kohdalla, jotkut aavistelivat jo etukäteenkin, mutta ei ollut ennen tuota vielä niin ilmeistä, että olisivat suoraan kehdanneet kysyä :LOL:

Minua myös paleltaa erityisesti iltaisin. Ensin on kamala jano ja kun ahnehdin lasillisen tai tuopillisen vettä, niin joudun hytisemän viltin alla puoli tuntia. Ja sitten kohta taas janottaa. :)

Tänään kuvotus on hiipinyt takaisin, kun pari päivää ihmettelin kadonneita oireitani. Ja eilen tarvitsin taas päiväunet. Olin suunnitellut lähteväni kunnon hikijumppaan, mutta päädyn sittenkin rauhallisempaan vaihtoehtoon. Joku tarkoitus kai tällä väsymyksellä on, joten olen päättänyt nauttia päiväunista ja rauhallisemmasta liikunnasta hyvällä omalla tunnolla. Pääasia etten ihan sohvaperunaksi jämähdä.

Minäkin ensikertalaisena yritin varata neuvolan heti ensimmäisenä arkipäivänä testauksen jälkeen. Poikkeuksellisesti henkilökunta ei ollut paikalla, joten varaus jäi seuraavaan päivään.

Anoppi arvas tänään kun ei mulle kahvi maistunu,kysy vaan et millos mein viidennen lapsenlapsen on tarkoitus syntyä,olin vähän että :eek: sillä on itellään viisi poikaa ni osaa aika hyvin lukea jopa meikäläistä.

Monella tuntuu olevan tuota iltapalelua ja niin on miullakin se alkaa yleensä tossa kuuden maissa ja jatkuu sinne asti kun menen nukkumaan.

Onko kellään tietoa raskaudesta ja kuntopyörä kuntoilusta?mie olen tottunu ajamaan joka ilta 15-20km kun poijaat on nukkumassa kun muuten liikunta jää melkein kokonaan pois.

Tänään tuli vähän piristystä päivään kun äitini lähetti minulle postissa
tukisukkahousut,nähtiin sen kanssa yks iltapäivä kaupungissa ihan sattumalta ja hänestä näytti että olen lihonu ni en näytä sitten niissä kastejuhlissa lihavalta,no miuta toi lähinna huvitti kun olen niin tottunu sen kuittailuihin,kun se vaan tietäis josta mun turvonnu olemus johtuu.Miulla on nimittäin turvotusta iltapäivisin ja iltaisin eniten.

Varasin äsken ekan ultra-ajan (yksityiselle). Juhannuksen jälkeen vasta :| Maksaa 65e, olin varautunut suurempaan summaan.
Soitan neuvolaan vasta sitten, jos enää mitään kerrottavaa on...
*piristäkää mua vähän* :ashamed:

:'( Mut voi poistaa täältä!! Mä en vauvaa saa ainakaan hekmikuussa. Vuoto tuli runsaammaks ja alamaha kivut yltyivät. Meuvolassa lääkäri ultras ja kohtu oli tyhjä. Raskaus on kohdun ulkopuolinen ja huomenna selviää miten aletaan poistamaan alkio

Mutta onnellista odotusta teille muille!!!!

:hug: Amalialle!

Mä tulin just gyneltä. Näyttää hyvältä. Raskaus on kohdunsisäinen ja se ruskuaispussi-mikä-lie on hyvin symmetrinen ja siisti, noin sentin pituinen. Sydänääniä ei tietenkään vielä näkynyt. Gyne sanoi että mun ikäisillä naisilla (30v.) on 15 % riski saada keskenmeno ja siihen asti kun sydänääniä ei näy, olen myös minä "riskiryhmässä".

Uusi ultra on 27.6. jolloin sydänäänten pitäis jo näkyä. Yleisesti gyne totesi että veikkaa raskauden etenevän normaalisti tästä eteenpäinkin. Ja jos keskeytyy, häviäis raskausoireet ja tulis kunnollinen vuoto.

Vähänkö helpotti! Mutta silti mä yritän olla mahd. neutraalisti kunnes on seuraava ultra. Mitään sen ihmeempiä oireitakaan ei ole joten niitä tietty odotan kuin kuuta nousevaa..

Yhteistyössä