**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

Välillä nivusia vihloo ja alavatsassa tuntuu, kuin puukkoa väännettäisiin :| Samoin "alakerrassa" vihloo ja samanlaisia "neulanpistoja" tuntuu kuin alavatsalla, mutta ns terävämpinä.

Just noin on mullakin Jahvetti ja oon sitä mieltä et ne on just niitä liitoskipuja. Niiden piikkiin ainakin itte ne laitan. :kieh:

Täällä alkaa suursiivous kohta! Maanantaina tulee asunnon arvoijia niin pakko puunata joka nurkka kuntoon. Typykkä oli viime yön mummolassa yötä ja itkuksihan se illalla nukkumaan mennessä meni. :'( Kyllä oli niin ikävä kun toinen ei tuhissikkaan vieressä. Nyt vaan nopsaan siivoilut niin päästään hakemaan prinsessa kotiin. :D :heart: :heart:

Jepsu ja ¤ 16+4
 
huoment :wave:

issias ja liitoskipuja tuskin voi sekottaa, mulla oli molempia ekassa raskaudessa. issias koskee selkään ja kylkeen ja voi säteillä jalkaan, liitoskivut sitte taas vähän toisenlaista, tuntuu enempi lonkissa ja lantiossa, ainaki mulla. ja siitä rasvailusta ja raskausarpien ehkäisystä, NIITÄ EI VOI ESTÄÄ MITENKÄÄN. jos niitä tulee niin niitä tulee vaikka hölväisitte tonnin tököttejä. ne arvet on kudosrepeämiä eikä siihen ulkoinen hoito auta B) mä rasvasin koko viime raskauden koko kroppaa ja arpia tuli silti loppuvaiheessa ku maha kasvo niin isoksi. tosin ei kaikille tule sittekään. sitä en sano etteikö se rasvaus auttaisi, vaikuttaahan se ihon kimmoisuuteen ja hyvinvointiin ulkoapäin mut arpia se ei ehkäse.
 
Ihon kimmoisuudellakin on vaikutusta, vaikkakaan mitkään voiteet eivät täysin estä syvien arpien muodostumista. Ihon kimmoisana pitämisellä, huolellisella hoidolla ja kosteuttamisella arpien syntymistä voi kuitenkin todennäköisesti jonkin verran ehkäistä - ainakaan haittaa säännöllisestä ihon rasvaamisesta ei ole. Terveellinen ruokavalio, johon kuuluu riittävästi hyvälaatuista rasvaa, riittävä vedenjuonto ja auringonpalvonnan välttäminen edistävät myös ihon hyväkuntoisuutta ja kimmoisuutta.

Mitään pinnallistakaan hoitoa arpien täydelliseen häivyttämiseen ei ole. Kipeää, kutisevaa, aktiivista arpea voi yrittää hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavan silikonihoitolevyn avulla (esim. Mepiform). Jotkut naiset kokevat saaneensa apua arpien ennaltaehkäisyyn tai häivyttämiseen kaakaota sisältävistä voiteista tai ihon pintakerroksiin vaikuttavista kosmeettisista hoidoista. Usein varsin hintaviin voiteisiin ja hoitoihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella, koska tieteellistä pohjaa niiden väitetylle teholle ei yleensä ole.

 
Ollaan perheen luona viikonloppua viettämässä. =)

Cruella: Tänks tuosta issias-liitoskipuselvennyksestä. :) Tajusin, et mullahan on noita issiaskipuja sit vissiin ollu, ku säteilee toisinaan tohon vasempaan jalkaan. Tai se on oikeestaan semmosta puutumisen tunnetta, jos esmes seisoo pitkään. Selkä ei tosin nyt oo onneks ollu enää kovin kipeä, kun hommattiin uusi, loistava sänky. Oon myöskin nukkunu sillon tällön tyyny jalkojen välissä, ni se on jotenkin tuntunu hyvältä. niitä liitoskipujakin on ilmeisesti ollu, ku massussa ja taipeissa on välillä vihlonu.

Täällä on massu kasvanu tosi paljon. :) Tällä viikolla yks työkaveri, joka oli ollu lomilla sano, että "Onpas se tosiaan iso jo.". Musta se on jotenkin hienoa... :whistle: Onko muut "ylpeitä" massusta?

Hampaiden kunnosta joku kyseli... Mulla on kans noita ienongelmia. Pesen hampit aamuin illoin, lankaan säännöllisesti ja käytän suuvettä, mutta eipähän tuo säännöllinen ja huolellinen hoito mulla ainakaan oo estäny ientulehduksia... :( Maanantaina ois hammaslääkäri, joten kivet poistetaan ja hampit putsataan kunnolla. :D

Synnytyspeloista oli puheita... Mä en oo oikeestaan vielä osannu ajatella koko asiaa, en ainakaan osaa pelätä. Luulen Jahvetti, et se on just niin kun sanoit, et tieto lisää tuskaa! Mutta kylhän sitä toki alkaa varmaankin jännätä sitten lähempänä.

Rasvailusta: Mulla tuo rasvailu on kuulunut elämään ennen tätäkin, kun on kuivahko iho. Body Shopin kaakaopuikko on musta kätevä ja sen tuoksu on niin ihana, että vaikuttaa varmaan enempi psyykkisesti kuin fyysisesti.

Sitten kertokaas tälle märkäkorvaselle, että mitä tarkottaa eppari? Siihen välilihan leikkaukseen se nyt ilmeisesti liittyy, mutta mistä sanasta tulee jne... :/

Täällä on immeiset ostellu jo kärryjä. Mitkäs vaunut ostitte siruko? Tekis mieli ostella jo kaikkee, mut tilat on niin rajalliset, ettei viitti vielä. Ajateltiin kyllä tilata noi kärryt hyvissä ajoin, mutta hakee kotiin vasta joskun joulun jälkeen, kun meikä porskuttaa jo mammalomilla. Mammalomista puheenollen, pomo kysy eilen, et kuinkas pitkään aion sit olla pois. Sanoin, et otan nyt ensin tietty sen äippä- ja vanhempainvapaan ja sit jatkoa mietin myöhemmin. Onneks jää omia lomiakin aika lailla pidettäväksi, kun oon tän vuoden vuosilomistakin säästäny n. 14 päivää. :)

Ainiin, tärkein meinas unohtua... Luulen tunteneeni liikahduksen torstaina PMMP:n keikalla! Tuntui kuin karhealla siveltimellä olisi vedelty vatsan sisällä... Tunne oli ihana, oli se sitten mitä tahansa! :) By the way, Miralla oli muuten tosi hieno massu! :)

suurperheen äityli : :flower: Ajatella, et sä tiedät jo, et kumpi on tulossa! Mua jänskättää sekin hirveesti...

eva & helmieemeli 17+3
 
hedukka Minä ainakin ostin mammahousut, kokoa 34, eli kyllä niitä löytyy pienempinäkin.

Huh näin unta, että työpaikalla huomasivat mun olevan raskaana ja alkoivat juonia keskenään mun potkuja siellä, ilman että pomokaan ties. :( Toivottavasti näin ei käy.

Tänään on vihdoin päivä, jolloin mun ei tarvitse kauheasti tehdä mitään, ihanaa! Eilinenkin meni muuttoapuna sitten lopulta, vaikka olin jo tosi väsy.

Mäkään en tiedä miltä liitoskivut tuntuvat, kertokaa toki? :)
 
Jepsu, ok..kaipa mullakin on sitten nämä nyt liitoskipuja :/ Piti neljä kertaa raskautua, et sai senkin "ihanuuden" kokea :eek: :LOL:

Sain juuri siivottua ja nyt supistaa :| Tai mies imuroi, minä ja lapset pyyhittiin pölyt ja sit lattiat minä luuttusin. Ei oikeen masu tuosta lattian jynssäämisestä tykkää, aina alkaa supistamaan :/
Ja kaiken kukkuraksi "tyyppi" pisti hirvittävät jumppatsembalot päälle :LOL: Melkeen paha tässä istua, kun vouhkaa koko ajan :heart: Alkaa meinaan olla jo jytyä noissa liikkeissä, enää ei voi erehtyä mitä ne on! :heart: =)
Itse tunnen ne todellakin hyvin, mutta ei ne vielä päälle päin näy, eikä mies osaa hahmottaa kädellä...mutta kyllä niidenkin aika vielä koittaa =)

Jepsu vielä, mitkä kaikki paikat kuuraatte normaalista siivopuksesta poiketen? Mietin et oonkohan minä unohtanu jotain :LOL:
Meillähän välittäjä kävi viikko sitten arvioimassa, nyt meinattiin jos maanantaina soittais sille, että saa ottaa tän myyntiin :D Et nyt täytyy koittaa pitää asunto kuosissa ;) Tiiä millon alkaa ostajaehdokkaat ravata :LOL: :LOL:
Yleisiä näyttöjä ei kyl pidetä ainakaan nyt alkuun, vain sopimuksesta. Tälläsissä uusissa taloissa kun sit tuppaa ravaamaan porukkaa huvikseenkin pällistelemässä :/ Ens viikolla mennään Vaajatalojen toimistolle juttusille =)
Alkaa tämäkin asia tuntua pikkuhiljaa enemmän ja enemmän todelle =)

Vaunuja ollaan käyty kattomassa ja luultavasti niihin Emmoihin päädytään. Kyllä ne meille riittää :whistle: Meillä on nuo Emmaljungan Softyt sitten oottamassa seuraavaksi, jos nuo sitten hajoaa, et jos ees reilun vuoden pärjäis niillä :D
Yhtään mitään vauvakamaa en ole valmiiksi laittanut/ostanut vielä. pari bodyä ja potkarit ostin kun halvalla sai :kieh:
Jos tässä kohta alan jäämään saikulle yms niin sit on aikaa =)

Jahvetti 18+2
 
:/ , en ole tuntenut liikeitä pariin päivään... tunsin liikkeet tosi aikasin ja nyt ne loppu sitte yht`äkisti, onko vauvalla joku lepovaihde menossa vai mitä.. miten teidän liikkeet tuntuuko joka päivä vai satunnaisesti? :(
Tarppa ja toukka 17+4
 
Liitos-/ ja issiaskipuja ei oo vielä tullut mut todennäkösesti myöhemmillä viikoilla tulee. Liitoskivut ei aikaisemmin oo mitään hirveitä ollu mut issias sit senkin edestä vihloo.

Hampaat ikenet on vuotanut joka raskaudessa ihan pelkästä harjaamisesta, ORAL-b suuvesi jonkun verran auttanut siihen.

Synnytyspeloista Mul on ollu niin erilaisia nää synnytykset ja eka oli niin raskas ja kivulias et jollei pahempaa enää tule niin helpolla pääsen! Toka olikin nopea ja helppo.

Rasvailusta Ekassa rasvailin masua ym. sellaisella oiskohan ollu Lorealin tai Garnierin raskausarpivoiteella, ei tullu arpia. Tokaa odotellessa iho kuivu niin paljon et Erisanin perusvoidetta meni monta pulloa, arpivoidetta en käyttäny ja ei tullu siltikään arpia. Luulisin et ei sil rasvan nimellä paljon merkitystä oo kuhan rasvailee, enkä tie auttaako sekään sit. Anoppi sanoikin et millanen kuminahka mul oikeen on ku ei arpia tullu.

Cruella Täällä kans yks joka edelleen yleensä ennen ja jälkeen aamupalan viettää vessassa aikaa. Jä välillä joku paha haju saa yökkäämään. Onneks ei koko päivää okseta niinkuin ed. raskaudessa .

Äkkiä menny tämä viikko kun eka työviikko takana ja lapset viihtyneet hoidossa ja muutenkin hoitotäti ollu tyytyväinen kun ei mitään ongelmia ollut sopeutua hoitoon. Väsyttäny aika paljon mut täytyy koittaa nyt nukkua kovasti.

Eipä mitään ihmeempiä, jatkan lepäilyä.

Victoria 15+4
 
Nyt on suurin siivousurakka ohi... :) olipahan puunaaminen. Me siis siivottiin Jahvetti ihan sika tarkkaan kaikki saunasta vaatehuoneeseen ja putsasin viemärit jnejne...ihan järkkyä puuhaa. Ja eroaa todellakin meidän normaalista vkosiivouksesta.


Nyt ootteleen neitiä...käyn myöhemmin vielä kattomas ja kommentoimas noihin juttuihin.Kiirus.
 
heippa kaikille!

OOn lueskellut teidän juttuja ahkeraan mutta jotenkin ei oo ollu omia juttuja kerrottavana. Ihana kuulla että monilla jo liikkeet tuntuu ja jopa sukupuolikin on selvillä! RASVAUKSESTA sen verran että minäkin myös olen rasvaillut aina suihkun ja saunan jälkeen jo edellisessäkin raskaudessa ja eipä oo arpia tullu minnekään. Voipi tietty olla että on joku kimmoisa ihotyyppikin mulla...
KIVUISTA sen verran että mulla on ainoastaan esim. sohvalta tai mistä vaan ylös noustessa jotain vihlaisuja tuntunut. Ihan kunnolla siis, oikeen välillä säikähtää että repeekö siellä joku paikka. Sit pyörällä ajon jalkeen on supistellut, joten olen lopettanut sen. Luulin että voisin ajaa töihin koko syksyn mutta otanpa kumminkin rennosti ja ostan bussilipun..
Omasta ultrasta sen verran että kun on se yks keskenmeno takana niin oikeesti siellä vasta huomasin ekan kerran hymyileväni ja olevani onnellinen tästä olotilasta :heart: Kyllä se niin jännittävältä vieläkin tuntuu alkaa iloita tästä mutta nyt ehkä pikkuhiljaa se alkaa onnistua!
Oikein hyvää oloa kaikille ja menkää sieneen ne joille maistuu. Niitä nimittäin nyt on...ainakin kanttarelleja...
Terttu 15+1
 
heipsan! päivä vietetty tykkimäessä, nyt kotona väsyneinä mutta onnellisina :D poika viihty loistavasti tosin olis halunnu niihin isojenki laitteisiin :whistle: sai oman rannekkeenki ku oli yli 90 cm pitkä B) löysin henkkamaukasta kivat mammahousut, oli jopa hyvännäköset päällä. hinta oli rasvanen mut pakkohan ne oli hommata kuitennii.

evaellen: eppari eli episiotomia eli välilihan leikkaus, sitäpä se tarkottaa :)

tarppa: en ois huolissaan noista liikkeitten vähyydestä, mein raskaudet kuiteski vielä silleen alussa et sikiö aikas pieni eikä niitä liikkeitä välttämättä aina tunnu. mut jos oikeen huolettaa käy neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet.

hyvä että on muitaki pahoinvoivia vielä näilläki vkoilla, victoria, sympatia :hug: eihän tässä oo enää ku reilu puolet jäljellä :whistle:
 
eva, brion yhdistelmävaunut ostettiin. Olivat tuolla naapurikunnassa tosi edulliset kun oikea hinta oli melkein 700 euroa, mutta kun olivat tilanneet niitä ison erän niin hinta oli 399 +20euroa heittoaisasta. Sitten sain vielä 40eurolla suojat ja hoitolaukun, että tosi tyytyväinen olen kauppoihin :) Saatiin kuin saatiinkin kärryt kasaan eilen, ja onhan ne nätit kuin mitkäkin :heart: Myyjä sanoi että kyllä sieltä ne omat varmasti löytyy vaikka iso valikoima onkin, ja niinhän ne löytyi ensisilmäyksellä kun aikani kiertelin!

Issiaksesta vielä, sain mummulta vähän tuhdimpia panadoleja, varmistin vielä päivystyksestä että saan niitä ottaa, ja kyllä tuntuu 1g auttavan :) Ehkäpä ens yön saa jo nukkua suht rauhassa!

Liikkeistä, nyt oon ihan varma että muutamana iltana nukkumaan mennessä on tuntunut potkuja. Päivällä en toistaiseksi ole huomannut.
Mukavaa viikonloppua kaikille, toivottelee

-Siru- rv17+5
 
Nämä lähtee huomenna viettämään akkainpäivää (mä mun pikku siskom ja mun miehen veljen vaimo).. lapset ja ukot jätetään kotia :D tosin isäntä meinas et kaks lasta teijän on ainaki PAKKO ottaa mukaan :) no isännän sisko odottaa n.vk30 ja sit mä..ja kuulemma mistä mä tiiän vaikka niitä olisi kolme :eek:
Oulun tietomaahan ajateltiin mennä ja sit johonki syömään. Saa nähä mitä siitä mun syömisestä tullee, mut yritetään...:)

yksi neuvo, vaikka ensimmäistä odotankin älkää "eka" kertalaiset lukeko kaikkia synnytys ja odotus tarinoita. Synnytys valmennuksessa kertovat faktat ja loput meille selviää sitte paikan päällä. ei ole eded tarpeellista tietää kaikkea...tieto lisää tuskaa!! ja varsinkin toisten "kauhutarinoiden"-kuunteleminen vain lisää "paniikkia".. jokainen synnytys ja odotus on erilainen ja jokeinen meistä kokee tilanteet erilailla!!
 
Tarppa sinäkö olit huolissasi vauvanliikkeistä? Mulla ainakin on päiviä ettei liikkeitä tunnu olleskaan ja sitten taas tuntuu joinakin päivinä enempi.
En usko, että tarvii vielä tässä vaiheessa olla huolissaan, jos joka päivä ei liikkeet tunnu, vaikka se on vaikeeta olla huolehtimatta ja panikoimatta.
Nyt 17+5

 
tuo zukun neuvo on kyllä ihan hyvä, oon nimittäin itse saanut yliannostuksen vauvalehtiä, ja nyt kauhuissani ootan mitä erikoisimpia komplikaatioita ja rakennevikoja ja muita.. :( No ei, aika hyvin on mieli pysynyt positiivisena.
Parisuhde tosin rakoilee, se tekee tästä ajasta jotenkin tosi masentavaa. No ehkäpä se aurinko vielä joskus paistaa! :)
 
Ihanan rauhallista iltaa vietän, poika on unten mailla ja mies yövuorossa, on niin hiljaista että-mitä nyt koira tuhisee vieressä!

Cruella DeVille; kaakosta ollaan joo, Pohjois-Kymenlaaksosta-tekin lienette siis näiltä nurkilta? Kotkaan se pitäisi lähteä sitten helmikuussa, siis jos en joudu sinne jo ennen aikojani. Esikoisen raskaus päättyi näet raskausmyrkytykseen ja vajaan viikon pakkolepoon Koks:ssa.

Synnytyspelosta on puhetta ollut. Ennen ensimmäistä synnytystä ei pelottanut, aika avoimin mielin lähdin synnyttämään. Itse synnytys olikin sitten sen verran raju, että nyt on alkanut puntti tutista jo tässä vaiheessa... :| Eka synnytys oli kyllä nopea, reilu 6 tuntia ja ponnistustakin vain 10min, mutta ne avautumiskivut, voi venäjä sentään! Sain kyllä epiduraalin, mutta siitä ei apua ollut, meni toispuoleisesti ainoastaan toiseen jalkaan. Siinä sitä sitten oltiin koipi puutuneena vielä yli viisi tuntia synnytyksen jälkeen! :LOL: Ekakertalaisten kannattaa kyllä tosiaan suodattaa aika tarkkaan meidän jo synnyttäneiden kertomukset, jokainen synnytys on kuitenkin ihan taatusti omanlaisensa. Jahvetti taisi osuvasti sanoa että tieto lisää tuskaa ja omalla kohdallani on myös näin-täytyy yrittää nyt raskauden aikana työstää tätä pelkoasiaa, itselleni on kuitenkin pelosta huolimatta itsestäänselvää että alatiesynnytys tälläkin kertaa ellei mitään estettä ole.

Näköjään aika monelle tulossa sellanen reilun kahden vuoden ikäero. Saa tosiaan nähdä miten poika reagoi vauvan tuloon, tahtoa ja omapäisyyttä löytyy vaikka muille jakaa! Näin toista odottaessa on viime päivinä käynyt mielessä miten sitä jaksaa kahden kanssa, varsinkin kun pojalla alkaa uhma nousta ja päivät tahtoo olla yhtä vääntöä! Mutta kaipa sitä jaksaa kun jokunen täällä on uskaltanut kasvattaa perheen kokoa kahden lapsen jälkeenkin! ;)

hilunen & kuukkeli 15+5
 
Katkonainen yö takana, aivastuttaa ja kylmä. Mä oon aivastellu ihan sairaan paljon nyt tän raskauden aikana ja muutenkin todella tukkonen nenä. Sais jo helpottaa.

Liitoskivuista vielä sen verran et ainakin minä erotan liitoskivun iskiaksesta iisisti. Ei voi olla viheliäisempää kipua kuin Iskias (ok! myönnetään hammassärky on vielä inhottavampi..)

Jännittämisestä Mä en ihme kyllä jännittäny ekaa synnytystä. (oon kauhea stressaaja yleensä) ja kätilökin oikein ihmetteli kun kipuherkäksi itseäni sanoin että miten olin niin rauhallinen enkä halunnut kuin melko lopussa epiduraalin ja ilokaasua. En nytkään ihmeemmin aio stressata synnyttämistä sillä se menee niin omalla painollaan ja tulee sitten kun on tullakseen.

Ultraan 15 päivää :D Jos mulla heittää päivälläkään ultrassa noi päivät niin aion vaatia et se muutetaan siihen, sillä viimeks alkoivat joskus rv 41+5 puhumaan et jos tää nyt heittääkin sillä ultrassa todetulla 4 päivällä. Kyllä oli pitelemistä etten revenny siinä vaiheeessa. Helkkarinko väliä sillä on enää kun jo kuitenkin noin pitkällä olin.( Olin käynnistyksessä 4 päivää, ei tehoja)

Pikkunen potkiskelee ihanasti. :heart: Vadelmalimua just join niin sokeri laittaa potkimaan...ihqua. :heart: :heart: :heart:
 
Mulla ei ole ollut pientä etomista lukuun ottamatta kunnolla pahoinvointia raskauden aikana. Yleensä syön aamulla heti ylös noustuani aamiaista, minkä uskon pitäneen pahoinvoinnin poissa.
Mutta tänään noustuani sängystä vetkuttelin varmaan puolisen tuntia ennen aamisvalmisteluja. Kun olin tekemässä ruisleipiä, iski sitten ensin tajuton nälän tunne. Heti perään tuntuikin jo, että nyt lentää laatta ja kiirehdin äkkiä vessaan. Hetken päästä jo helpotti ja kun olin juonut makeaa mehua perään, oli olokin kuin uusi.
Onko muille käynyt vastaavalla tavalla? Itse luulin hyvällä tuurilla välttyneeni täysin oksentelulta ja ettei nyt enää tässä vaiheessa niin voisi käydä. Onkohan ihan normaalia, että oksettaa vielä viikolla 15+1?
 
Hei aikoihin. Olipas tuossa ainakin 60 viestiä luettavana, enne ku tähän pääsin :) . KOmmentoin, mitä muistan.

Välilihan leikkaus: Mulla ekassa synnytyksessä ei edes kysytty, että saako leikata, vaan sinne napsastiin pieni, n.1.5cm vekki. Paraneminen siitä oli iha kauheeta. En voinut istua 2viikkoon, polvillaan söin, pitkälleen imetin. Asiaa pahensi varmaan se 2003 kesän kova helle.
Tokassa raskaudessa ei tarvinnut leikata, iha hitusen repesin, mutta ei tarvinnut edes tikata. Kipuja ei siitä tullut ja pystyun istumaan heti synnytyksen jälkeen. Mä olen henk.koht. sitä mieltä, että jos kätilö/lääkäri arvioi epparin tehtäväks synnytyshetkellä, sitä tuskin kannattaa lähetä kieltämään, ei ne turhaa leikkele :) . Ja tosiaan siinä tilassa on aivana sivuseikka, tuleeko alapäähän tikkejä ja tarvitaanko veitseä, KUNHAN VAUVA TULEE ULOS!!! :D . JOten en huolehtis, vaan antas mennä asioiden sen hetken mukaa turhaan sitä miettimättä.

Liitoskivut: Ekassa raskaudessa minulla niitä ei ollut, ja gyne sanoi, että harvemmin ekassa edes on. Tokassa sitten senkin takaa! Päivittelin jo lääkärille, että miten on mahdollista, kun paikat kerran venyny (esikkokin vaa 10kk ku raskaana taas olin), että nyt sitten on niin mielettömät kivut, mutta hän vaan sano, että näin se menee, mitä useempi raskaus, on todennäkösempää kärsiä liitoskivuista. Kauhulla odottelen.. :/ . Ja ne tuntui mulla sellasilta vihlonnoilta alapäässä, kuin ois puukolla hinkuttanut häpyluun kohdalla eestakas, sietämätön kipu. Kyljen kääntäminen sängyssä ym vastaava teki olosta helvettiä niiden takia. Määrättiinkin syömään ainakin yöksi panacodia ja vielä unilääkkeetkin sain iha loppumetreille. Toivon, että nyt ei tulisi ihan yhtä pahana.

Issias: No mulla se kiskoo tosta kankusta takareiteen, siellä siis säteilee kipua ja on sellaista vihlovan viiltelevää. Voi viedä jalat hetkessä alta, koska sille ei sillä hetkellä mikää auta. Ylensä pitkälleen käyminen käynnistää kivut ja ylös nouseminen onkin jo iha oma juttunsa, jos vihlonnat päällä.
Eka raskaudessa tais tulla loppumetreillä ja sit synnytyksen jälkeen pahin, tais hieronnnalla helpottaa. Tokassa raskaudessa alko heti, ku vatsa alkoi kasvamaan, enne rv20 siis. Oli aika ikävää. Ja nyt näyttäisi sama homma olevan. Ja mulla liikunta vaan pahentaa issiasta! Eli jos oon kävellyt paljon päivällä, niin illalla ei tartte sohvalta nousta ilman apuja.

(.): Niska helpottanut, pää kääntyy ja jatkuva kipu on poissa, kireyttä kyllä on niskassa sekä yläselässä ja hartioissa, joten hierontaan päästävä, jotta laukeaa. Antibiootit eivät taida nyt auttaa poskiontelotulehdukseen :( . Räkää kyllä tulee ulos, mutta pää on aivan sairaan kipee. Alas päin on turha kallistella. Ja päänsärky on 24/7, joten lääkäriin taas mentävä tarkistuttaan tilanne ens viikolla, jos ei ala PIAN helpottaa!
Liikkeitä tunnen edelleen tosi vähän. Nyt kun tytöt olleet koko vkl mummolassa ja sillai ollut rennompaa, olen muutaman selvän jumpsauksen tuntenut, mutta edelleenkään ei ole säännöllisyyttä havaittavissa. Mutta kyllä ne sieltä, ja kerta jotain joskus tuntuu, hyvä sekin ja iloiseksi tekee mielen =) .

Me ostettiin eilen vaunut :ashamed: . Kävi niin mieletön säkä, että ei voinu jättää ostamattakaan! Paikallislehdessä ilmotti Emmaljungan yhdistelmiä 220?. Soitin, niin olikin vuoden 2004 ja yhdellä lapsella olleet, uutta vastaavat, joten irtos kyllä todella pilkkahintaan!!! Just perjantaina tein kierrosta Kuopiossa ja perehdyin Jovin ja Oran vaunuihin, ku ne ei ole tuttuja ennestään. Hirmu raskaita rungoltaan ja kömpelöitä, mutta hinta kuiteskin yli 500?:n. Isännälle sit selittelin automatkalla, etten halua muita kuin Emmaljungat, koska niiden tuplayhdistelmistä huippukokemuksia, ja mun ergonomian kannalta ne on ehdottomasti markkinoiden kevyimmät ja ergonomisimmat vaunut. Ni sit eilen kahvipöydäs pongasin sen ilmotuksen =) . Kuosit oli tosi hyvässä kunnossa, niiku kaikki muukin. Pesin kuiteskin kaikki kankaat, käsin ja kyyköttämällä lattialla.. Siihen päälle siivosin ja raikkosin vaatehuoneen (varastona meillä) ja tyttöjen vaatekaapit, meni sellaset 3h ja arvatkaas olinko iha sairaan kipee joka paikasta!! Kaaduin sohvalle ja vaikeroin vaan. Onneks sauna piristi hiukan ja vei kipuja pois, joten ei tarvinnu käydä vapaailtanaan vielä ysiltä nukkuu.
Ja pakko viel mainita, ku oon saanu kahtenaa aamuna putkeen nukkua (ja siis yönä), molempina aamuina heräsin vasta 10.30 :D . Kyllä tekee kuulkaas lepo kutaa, kun reilun viikon sairastanut, mutta kuitenki joutunu kotihommat ja lapset siinä hoitamaan.

Kivaa sunnuntaita kaikille :) !!

:heart: nelli&pulla 17+3
 
heipat taas :wave:

inhottavan sateinen ja tuulinen ilma ulkona, hetki oltiin pihalla mut ei siellä kyllä pitempään viiti olla. toivottavasti iltaa kohti vähän parantus.

pikku-katti: mulla on paha olo edelleen ja huomenna alkaa 19. vko, että ihan normaalia. joillakin se kestää läpi raskauden ja ilmeisesti mulla on nyt ilo tässä raskaudessa kuulua tähän vähemmistöön :x

hanne-mari: onkos sulla verenpaineet millaset? jos on kovin alhaset ni aiheuttaa just tota pyörrytystä.

hilunen: me ollaan haminasta, meitä on tässä pinossa nyt useempiki täältäpäin, mukava juttu =) mites sen raskausmyrkytyksen kanssa, onko sillä tapana uusia muissakin raskauksissa niinku esim gestaatiodiabeteksessa?

mä kanssa oon samaa mieltä zukun kanssa et ei kannata noita synnytysjuttuja ihmeemmin kuunnella ku tosiaan jokaisella se synnytys on omanlaisensa ja sen kokee sitte kun sen aika on.

oma (.) viime yö oli aika haitarista, tuli nukuttua huonosta ja illalla valvottua myöhään kun ei maha tykänny mun eilisestä ruokavaliosta :/ nyt väsyttää siihen malliin et pakko kohta oikasta kuhan saan ton junnun unille.

cruella ja ötö 17+6
 
Kylläpäs oli "kiva" saapua yöllä tänne sateiseen Suomeen |O

Luulen tunteneeni viikon varrella vauvan liikkeitä! Varma en tietysti ole, mutta ainakin haluaisin uskoa niin :heart:
Lomalla tuli käveltyä paljon päivittäin hotellilta keskustaan ja takaisin. Mahaa alkoi ilkeästi vihloa varsinkin jos heti syömisen jälkeen lähti liikkeelle. Joutui vähän taukoja pitämään tien sivussa..

Mies oli ihanan huomaavainen koko reissun ajan :heart: Apteekissakin ripulilääkettä ostaessamme varmisteli myyjältä moneen kertaan, että soveltuuko varmasti raskaanaoleville :D

Olen rasvaillut sillä Body Shopin kaakaopuikolla jo jonkin aikaa. Auttaa tai ei.

En itse jaksa vielä miettiä synnytystä, eipä kai sitä osaa pelätä sellaista mitä ei ole ennen kokenut.

Ensi viikolla aion tilata aikaa rakenneultraan (meillä ei kaupunki tarjoa).
 
Tänään on taas sellainen päivä, et tuntuu kuin ei oltas lähimainkaan isännän kanssa samalla aaltopituudella |O
Vettäkin sataa kuin jostakin, liekö siinäkin osasyy |O
Musta tuntuu, että mä nöksähdän nykyään mitättömistäkin asioista ja isäntä ei sen takia kai sitten uskalla mitään sanoakaan, etten VAIN suutu :whistle: :kieh: :attn: |O |O
Noh, ehkäpä tämä tästä :D :snotty: Karkkia vedän nyt harmitukseeni.

Raskausarpiin ei mulla ainakaan ekassa raskaudessa auttanut mitkään rasvailut tms...viimeisten 2 viikon aikana tuli arpi poikineen!!! Ja PALJON :eek: Ennen sitä ei yhtään, luulinkin jo säästyneeni niiltä :whistle: ;) Mutta seuraavissa raskauksissa ei tullut enää yhtään uutta lisää =) Mahakin jäi pienemmäksi kuin esikoisesta =)

Tekis mieli alkaa laittaa vauvakamppeita jo paikoilleen, muttei jotenkin "uskalla" :whistle:
Viiko ja 3 päivää rakenneultraan!!!! =) :heart:

Jahvetti 18+3
 
Pessi: Luulin, että kaikissa kaupungeissa tarjotaan rakenneultra (eikä np-ultraa). Onko teillä sitten vain niskapoimu-ultra kaupungin puolesta? Harmittaa kun odottajat ovat niin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä missä kaupungissa sattuu asumaan...pöhköä!

Mun pitää vielä malttaa 4,5 viikkoa, ja sitten on meillä rakenneultra. Kamalan kauan, ei malta odottaa
;)
 
ihanaa sunnuntaita!
nellin issiasvaiva kuulettais olevan just samanlaisia kuin mulla. Olin eilen niin onnellinen illalla kun se panadol 1g helpotti, eikä sattunut enää yhtään. TK-lääkäri käski kävellä kivun pois ja laittaa kylmägeeliä, mutta ne todellakin pahensi asiaa!Tänään en ookaan tarvinnut mitään lääkettä. Saas nähdä kun pitää lähtä ajeleen pitkää matkaa että miten käy..

Anoppi tuossa kävi ihastelemassa vaunuja. Kovasti tykkäsi ja kehui että on miniällä tyylikäs maku :)

Mulle on alkanut tulla häähaaveita. Johtuu varmaan siitä että ikätoverit alkaa avioitua, ja varmasti tämä vauvakin vaikuttaa. Mies vaan ei suostu edes kihloihin, sanoo vaan ettei meillä oo mitään kiirettä.. Ehkä se on oikeassa, ja voin itse laittaa nuo haaveet hormonien piikkiin :p Jostain kumman syystä isomummut kyselee että mites teidän naimisiinmeno :D

Bongasin sieltä vaunukaupasta ihania sittereitä, ja koivuinen suomalainen pinnasänky ja hoitopöytä yht.220 euroa. Taidanpa ne varata. Ompahan sitten seuraaville muksuille ja vielä kiertoonkin hyvät kamppeet.

Puoliväli lähestyy lähestymistään! Aika menee niin nopeeta.
-Siru- rv17+6
 

Yhteistyössä