Hei,
Raportoinpa minäkin (vähäisiä) kuulumisiani pitkästä aikaa. Olen ollut äitiyslomalla joulusta asti, tai aloitin tavallisella lomalla jo pari päivää ennen joulua. Tylsää on ollut ja päivät ovat kuluneet siivoillessa, kokatessa ja sohvan pohjalla. Liikkuminen on hankalaa tämän vatsan kanssa ja vessaan pitää päästä ainakin tunnin välein. Verkossa on tullut pyörittyä ja lueskeltua mielenkiinnolla teidän muiden kuulumisia.
Joulu ja uusi vuosi meni mukavan rauhallisesti ilman suurempaa hässäkkää ja ilman sitä tavallista lisäkiloa - yleensä kun herkuttelen (raaoilla ja suolaisilla) kaloilla, mädillä ja juustoilla ja tänä vuonna ne piti jättää väliin

Lisäksi sukulaiset lopultakin uskoivat, että jouluni ei mene pilalle vaikka en saisikaan yhtään suklaata lahjaksi, ainoastaan äidiltä sain pienen suklaarasian ja ison suklaalevyn. Pidän kyllä suklaasta, mutta olen tarkka linjoistani. Äiti, anoppi ja miehen sisko olivat jouluna yhtä hymyä, kun ihastelin heidän hoikistuneita varsiaan. Minusta kaikki näyttävät nykyään niin sorjilta, kun oma maha on tämmöinen valtaisa pallo. Kyllä heiltä oli kadonnutkin muutama kilo joulua ennakoivalla dietilllä.
Neuvolassa olen käynyt nyt viikoittain ja pissa-, hemoglobiini- ja verenpainearvot ovat ok. Ensi viikon alussa on 3. lääkärin tarkastus. Viimeksi paino oli tippunut joulua edeltävistä lukemista 800g. Jännittää, onko paino ensi viikon punnituksessa kuinka kasvanut, kun viime päivinä sormukset ja kengät ovat olleet turvotuksen takia tiukalla. Olenkin latkinut mukitolkulla mammateetä (tehokas diuriitti) ja seuraavalla kauppareissulla ostan ison varaston ananasmehua.
Maitoa on tihkunut muutamana yönä eli yöpaidan rintamuksesta on löytynyt muutama kuiva pisara. Päivisin ei ole tullut mitään. Lupaavaa kuitenkin! Olen niin jännittänyt kuinka imetys onnistuu. Olen ostanut muutamat imetysliivit (kaarituettomat ja sileät, varsin sporttiset) ja pari imetyspaitaa. Käsikäyttöinen rintapumppukin tuli hankittua jo hyvän aikaa sitten, mutta en ole vielä kokeillut. Neuvolan täti oli muuten sitä mieltä, että rintoja ja nännejä kannattaa voidella säännöllisesti ja nännejä hieman ärsyttää karhealla pesusienellä. Rintojen iho kestää silloin paremmin ja maidon tuotanto aktivoituu.
Mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole ollut. Vatsan asukki on jo pää alaspäin ja suht syvällä lantiossa, mutta kivuliaita supistuksia en ole vielä havainnut. Öisin pitää herätä tunnin pari välein vessaan (ennen riitti kerta), kun virtsarakko on puristettu niin ahtaalle ja pari kertaa olen tuntenut selvää tunkua kohti kohdun suuta. Saisi tulla jo! Tai ainakin viimeistään laskettuna päivänä... Kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet on jo hankittu, pesty ja laitettu paikoilleen. Ja vauvan sairaalasta kotiutumiskassi pakattu. Synnytys jännittää hieman, mutta enempi olen kyllästynyt tähän tapahtumaköyhään odotukseen.
Voikaa hyvin!