Haaveissa vauva 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, eiks tällä viikolla oo jännäilijöitä? Miulla ois enää vajaa tunti... Pääsee vkln viettoon vihdoin, viime vkl oli niin rankkaa biletystä, että kiva päästä kotiin rauhoittumaan :) Ens ke soitan sinne gynelle, jos siihen mennessä ei oo täti pyrähtänyt paikalle...En jaksas enää tätä ootteluu, kun mitään ei tapahdu... Keskiviikkona tuliskin sit jo 52. päivä...Huih! Ihan hirveen pitkä aika...

hertta, mulla oli pillereiden jälkeen kierto suht normaali 30-37, mut sit tuli puolenvuoden päästä lopettamisesta megakierto 54 päivää.. enkä mielestäni stressannu että sen takia olisi poissa.. että jaksamisia kierron kanssa jos ei plussaa ole tarjolla! Mä tein kans joskus kp37 ekan r.testin sillon ja toisen sit joskus 43 tai jotai sinnepäin.. negaa näytti molemmat..

Tämä ei olisi jaksanut olla tänään töissä, ei kiinnostanu kyl yhtään.. :P

mut vkloppu edessä, jesh!

tervetuloa mukaan uudet! mä tässä just lopettelen viikon työsaldoa, jos kohta lähtis kotiin viikonlopun viettoon. ihanaa, huomenna kyllä nukun NIIIIIN pitkään!

viirulainen ja hertta (meinasin vielä vanhalla nimellä sua kutsua), olis ihan kiva jos kirjoittelette myös tänne omista mielialoista, sillä myös minulla välillä tuntuu että mitä ihmettä olen tekemässäkään. onneksi pahin epäröinti on jo loppunut alkusyksyyn, mutta kyllä se vielä välillä mieleen pulpahtaa, että miten sitä osaa, ja jaksaa ja sopeutuu ihan toisenlaiseen elämään, kun mennäänkin jonkun muun eikä oman itsensä tahtiin. vertaistuki olis hyvä juttu!

johkuliini, muistaakseni sä kirjottelit että sulla on ’luomuna’ ihan mielettömän menkkakivut. mulla on myös ja sitä olen miettinyt, että onkohan se jotenkin sitten verrattavissa synnytyskipuihin ja niiden kestämiseen. tietääkö kukaan muu, tai oletteko kuulleet?

nyt mä kyselen teiltä vähän (sisältää limayksityiskohtia, sori vaan… ), jotka olette ihan tikuilla testailleet ovista. mulla on nyt kolmessa viime kierrossa tullut kierron puolivälissä selkeä kipu toiselle puolelle alavatsaa, ja yleensä samana päivänä myös sellainen kirkas lima. tuleeko tuo nyt sitten juuri ovispäivänä, vai onko se vaan oire siitä että munasolu on irtoamassa, ja h-hetki olis sit päivän-parin päästä? vois tietty ite kokeilla testata, mutta ehkä se on vähän hullunkurista kun yritystäkään ei ole vielä aloitettu…! olen vain sellainen suunnittelija, niin näitä juttuja seuraillessa ja miettiessä se aikakin kuluu, ja yritys sitten aikanaan alkaakin.

onko teistä kukaan vauvojen kanssa tekemisissä? tai onko kavereilla / sukulaisilla vauvoja joita olis mahdollista ottaa hoitoon. meillä ei oikein ole, ja asutaan sukulaisistakin sen verran kaukana. olis mukava kokeilla hoitaa sellaista pientä, testailla vähän omia vaistojaan että miten ne toimii vai toimiiko ne ollenkaan!

mutta nyt lopetan tämän maratontekstin kirjoittamisen ja toivotan mukavaa viikonloppua koko haaveilijaporukalle!

miisa

Heips!
Nyt kun tässä ekaa kertaa kymmeneen vuoteen mennään luomuna eteenpäin niin kiinnostais tietää....on ko kellään ollut pillereiden/muun hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen selkäkipuja???? Mulla on nyt kaksi päivää ollut selkä julmetun kipeänä enkä kyllä millään keksi miksi.
Näköjään sitä alkaa luomuna tutkia oireitaan tarkemmin =)

Moikka!

MInä olen ihan samaa välillä mietiskellyt kuin Miisakin tuossa kirjoitti, että mitenköhän sitä sitten pärjää, ja kun ei voikaan enää tehdä omien mieltymysten mukaan asioita. Kaikki menee vaan sen pikkuisen ehdoilla. Mutta nuo ajatukset varmaan kuuluu jokaisella asiaan. Epäröinyt en kyllä ole enää hetkeäkään, vauva on tällä hetkellä se, joka elämästämme puuttuu.

Minun kaveripiirissä on kyllä vauvoja, mutta ei oikeastaan ketään niin läheistä, että sitä olisi päässyt ihan kunnolla hoitamaan. Nyt onneksi paras ystäväni saa vauvan kuukauden päästä, joten eiköhän siitä sitten pääse vähän alkuun ja näe, millaista se elämä sitten on :) Itse kyllä olen ajatellut niin, että yritämme elää mahdollisimman paljon sellaista elämää kuin ennenkin, tietenkin edelleen vauvan ehdoilla. Mutta minua ärsyttää sellaiset ihmiset, joilta vauvan tulon jälkeen oma elämä loppuu täysin ja he eristäytyvät vaan kotiin vauvan kanssa. Toki jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta ei se vauvan tulon tarvitse kaikkea muuttaa, eikä oma elämä saa loppua siihen. Esim. matkustella voi, mutta ei ehkä samalla lailla kuin kahdestaan.

Samaa pohdiskelua on ollut myös täällä, minäkin pitkään lasta vongattuani ja vihdoin luvan saatuani meinasin heti kääntää kelkkani ja perua puheeni.. mutta se epäröinti meni kyllä nopeasti ohi. Muutos on taatusti valtava, ei sitä varmaankaan vielä edes tajua, mitä edessä on, jos plussa jossain vaiheessa napsahtaa. Meillä on paljon pieniä lapsia lähipiirissä ja kummilapsiakin on kolme, joita olen aina silloin tälloin hoitanut. Ja täytyy myöntää, että niiden hoitoiltojen jälkeen halua saada oma lapsi on vaan kasvanut. Olen nauttinut valtavasti lasten kanssa olemisesta.
Me olemme mieheni kanssa puhuneet, että omaa aikaa mm. harrastuksille on mahdollisuuksien mukaan koitettava varata jatkossakin. Uskoisin että sitä vanhempanakin jaksaa paremmin, jos välillä pääsee ulos kämpästä ja lapsen luota tuulettumaan. Tai enhän mä voi sitä tietää, mutta näin kuvittelisin ainakin omalta kohdaltani käyvän.

Juon muuten taas parhaillani kahvia.. en aio yhdestä kupillisesta päivässä luopua!

Mulla taas on ollut pienestä pitäen vahva halu että sit ku oon aikuinen niin haluan lapsen.... teini-iässä selvää oli että jos vahinko käy niin lapsi saa tulla, mutta sillon huolehdin ehkäisystä sen verran hyvin (vahinkoja tosin voi siltikin käydä) ja ajattelin sitäkin että lapsella täytyy sitten olla hyvä isä... ja pitkän seurustelun päättymisen jälkeen sitä ajatteli että no onneksi vahinkoa ei käynyt jos lapsella olisikin tuollainen isä..

Ja aina jos joku mies mua kiinnosti niin mietin minkälainen isä siitä tulisi tai että menisikö monia vuosia ennen kuin edes isäksi haluaisi... no onneksi sitten oikea mies sattui kohdalle jolla oli samat arvot ja päämäärät mitä minulla :D

Lapsia oon ite hoitanu 11vuotiaasta lähtien, vauvoja ja isompia ja vauvoja.. siskolla on neljä lasta ja jokaista päässyt vauvasta asti hoitamaan :) sekä sit tietty naapureiden ja tuttujen lapsia mut ne taas on ollut isompia mitä ihan vauvat :D
Tosin mulle on ollut selvää pienenä jo sekin että musta tulee lastenhoitaja, nykyään vähän eri nimikkeellä mutta kyllä lapset on se mun juttu.. :) vaikka mikään ei tietysti voita omia lapsia vaikka kuumetta toistenkin lapset on aina nostanut...tällä hetkellä oon päikkärissä alle 3-vuotiaiden ryhmässä, ja viime vuodenkin olin (tosin toisella paikkakunnalla) ja kyllä ne sitten on ihania... :D kymmenen kertaa saa asiasta sanoa ja siltikin voi olla ettei lapsi sitä ymmärrä :D ja sitten kaikki uuden oppiminen, kun lapsi oppii pukemaan, syömään tai kävelemään niin on se hienoa :)

Täällä ei ole eilen eikä tänään oksuttu :)) mut saas nähdä miten huomenna.. :) mulla on äippähousut jalassa kun noi tavalliset isommat pöksyt meni pesuun.. :)

semmosia..

Mi-iu rv 16+4

Pakko kertoa kuulumisia välillä.

Plussasta on nyt siis aikaa jo 3 kk. Raskausviikkoja on kertynyt jo huimat 18+6, la on siis 22.6. Vointi on ollut erinomainen. Noin 3 vkoa sitten loppui pahoinvointi tyystin ja väsymystäkin oli alussa vain noin 3-4 vkoa. Vaivatkaan ei ole vielä alkaneet (siis selkäkivut, suonikohjut ym.) eli raskauden parhainta aikaa taidan elellä. Niskaturvotus-ultrassa kävin joulukuun puolivälisä ja kaikki silloin ok, rakenneultra helmikuun alussa.

Pieniä murheitakin ollut toki matkassa. Siskoni raskaus oli päättynyt rv 10, huomattiin niskaturvotusultrassa vasta 2 viikonpäästä kasvun loppumisesta. Onneksi suurin riski itseltä on jo takana, toki tiedän että mitä vaan voi vielä sattua kun vasta n. puolivälissä ollaan.

Lähipiiri tietää vauvauutisistamme jo. Kaikki ystävätkin on jo informoitu. Palaute on ollut varsin positiivista. Eräs tarkemmin määrittelemätön henkilö oli sitä mieltä että naimisiin pitäisi nyt mennä kun perhettä on tulossa, mutta meille sillä ei ole merkitystä. Nyt on sitten muutaman keskustelun jälkeen tämä kyseinen henkilökin asian ymmärtänyt ja osannut olla asiasta puhumatta.

Vatsa alkaa pikkuhiljaa erottumaan. ensimmäiset äitiyshousut ostin viime viikolla ja olivatkin jo käytössä parina pvänä.

Oikein paljon plussaonnea kaikille haaveilijoille!!!!

-Ama- rv 18+6

Ihanaa,kun mi-iu ja ama käytte kertomassa kuulumisianne!!Ja wow,teil molemmilla on jo noin monta viikkoa kasassa!!Ei voi uskoa todeksi...ehkä se ei itsestänne tunnu,että aika olis niin nopsaan menny,kuin minusta :)

Miisa: Joo,mulla oli sillon aikanaan HIRVEET menkkakivut,mutta onneks noi pillerit sit autto asiaan.Oon miettinyt kans,et voiko ne synnytyssupistukset olla vielä paljon pahemmat noita kipuja.Mulla meinaan lens oksu melki aina ja muutamaan otteeseen lähti taju,kun kivut oli niin kovat..pahimmat alavatsassa ja selässä.Ja vatsaa supisteli sillain aaltomaisesti,vaikkakin koko ajan sattui.Jalat oli myös ihan vetelät muutaman päivän ajan.Silloin jouduin koulusta olemaan pois välillä,kun kivuiltani en voinut muuta kun istua kuuman suihkun alla tai maata vessan lattialla...:) saa nähdä sitten,että miltä ne "oikeet" supistukset tuntuvat...

Noi nykyajan mammavaatteet on aivan ihania...että sellasia pitäs kyllä ihan mielellään päällään :)

Ketäs me nyt seuraavaks päästään jännäämään??

mä luulen että pahat menkkakivut antaa kyl viitteitä siitä millasia supistukset on.. mullakin oli pahoja kipuja, ei tosin joka kierrossa... voimat lähti jaloista ekana, mitään ei pystyny tekemään, heikotti jos yritti liikkua ja buranat ei auttanu mitään.. pari tuntia sitä kärsimystä ja sit alko helpottaa.. mä aina ajattelin siinä vaiheessa että synnytyskin loppuu joskus et tästä ku ei tiedä kauan tää kestää.. :P mutta vastikään syksyllä kävin lääkärissä (hemossa) kyselemässä koviin kipuihin jotain muuta ku buranaa, ja sainkin... seuraavan kerran kun alko nippailee kovin niin otin semmosen pikkusen tabletin ja ei tuntunu yhtään missää ku menkat alko. ei ollut mitään kolmiolääkkeitä eikä semmosta mutta ne toimi..

eli kannattaa tosiaan kunnolla sanoa lääkärille (ellei sitten mene yksit.) jos haluaa helpotusta kipuihin... mulla ainakin autto todella!

Kyllä mustakin aika tuntuu mennen tosi nopeasti.. ekan reilu kuukauden, siis plussauksesta tuntu elävän horroksessa kun oli niin väsynyt.. ja siitä kun tokeni niin viikkoja olikin jo reilusti :)
Nyt en ole taas pariin päivään aamulaatannu ja muutenkin elämä alkaa olemaan normaalia kun jaksaa taas kaikkea :) täällä oli äippähousut jo jalassa, siis tää maha todella näkyy.. tää on näkyny melkein alusta asti ja ihmettelen edelleen miten mulla voi niin selvästi näkyä.. mutta siis ihanaa ja hauskaa.. en oo ainoa jota naurattaa näin iso maha tässä vaiheessa :D

Mutta tikruliinille toivon kovasti jo plussaa!!ja tietenkin uteliaalle pahalaiselle ja kaikille muillekin!!! tikru ja pahalainen vaan on jäänyt niin hyvin mieleen :) utelias pahalaisen kanssa kirjoteltiin täällä jo silloin kun meilläkin oli vielä haaveiluasteella.. mahtaakohan siitä olla jo vuosi?! :)

Etin just ekan haaveissa vauva- palstan käsiini ja maaliskuussa mä oon listannu itteni matkaan :) eli melkein vuosi.. :) sitä ei tietenkään lasketa että jo siitä aikaisemmin varmaan vuoden verran luin juttuja täällä, koskaan en kuitenkaan uskaltanut kommentoida mitään..

mutta nyt jäätelöä... :)

olempas nyt sekaisin... sen siitä saa kun useammassa ketjussa kirjottaa... siis tikruhan on toisesta ketjusta kokonaan, sori kun hämmensin täällä!! :)

Söin muutaman jaffa-keksin kun oli vieraita ja nyt tuli vähä huono olo :P makeaa mahan täydeltä :P

onko teistä muuten kukaan seurannut sitä maajussille morsian ohjelmaa?! mä just vaihdoin kanavaa että näen mitä niille nykyään kuuluu.. tosin netissä pyörin samaan aikaan :)

Huomenta! 50. päivä lähti käyntiin... Pitänee tänään soittaa sinne gynelle, en jaksa enää oottaa... :(

Juu, niistä mielialoista...Kyllä on ehtiny pariin otteeseen jo tuntua tässä, että mitä helvettiä oon tekemässä, että menee kaikki asiat kyllä aivan uusiks, jos tähän vauva ois tulossa, mut melkeinpä yhtä nopeesti ne ajatukset menee ohi mitä ovat tulleetkin...En oo jääny niitä enempää miettimään, kun eiköhän nuo ole ihan normaaleja ajatuksia, joita melkein jokaisen päässä pyörii välillä... Siitähän sitä ehtii tottua ajatukseen uudesta perheenjäsenestä siinä odotusaikana, että kyllä kaikki varmasti järjestyy ja sen lapsen kanssa pärjää... Mietin usein omaa elämäntilannettani, että onkohan tämä nyt varmasti oikea/järkevä aika lapsen tuloon (jos nyt ylipäätään on tullakseen), mutta en usko että tämä tästä oikeammaksi muuttuu... :) Jos ei ratkaisevaa peliliikettä päätä asian eteen tehdä, niin se on aina sitten ns. tekosyynä, että "ei vielä ole valmis..." jne... Mie oon sitä mieltä, että noin jos ajattelee, niin se helposti menee siihen, että ei sitä taija ihminen ikinä valmis ollakkaan... Se on valtava muutos elämässä, niin vaatiihan se aivan hirveesti totuttelemista, mut ihminen on sopeutuvainen :)

Mut nyt pitää mennä aamukahville, että jaksaa alottaa työt...Tai pitää ainakin olevinaan olla tekevinään jotain... ;)

Onks työrintamalla kiirusta, kun meinaa tää ketju pudota kohta tuonne tokalle sivulle? Nostelen vähän, niin ei ihan kadota...

Soitin gynelle, käski vaan oottelemaan... PRKL *¤#&%^>@£{§ !!! Sano, että tuossa 4-5 kk kun on mennyt ja jos siihen mennessä ei oo menkkoja tullu, tilata sit aika omalle lääkärille... Arvelin, että taijan soittaa jo tuossa 2 kk:n tietämillä eli ois tuolla 10.2 tienoilla, ois sitten jo kp64...

Hertta81: mistä kautta yritit saada aikaa? Luulisi että yksityiselle ottaisivat ja varmasti saisit lääkkeetkin? Voin vain kuvitella miten ärsyttävää on odotella, itsellä tekee tiukkaa ovulaatiosta menkkoihin eli 2 viikkoa.

Meillä miehelle ilmaantuu välillä paniikin oireita ja sitä alkaa jännittämään jos saadaan vauva niin miten meidän elämä muuttuu. Ollaan kuitenkin 10-vuotta asuttu kahdestaan. Mä olen opiskellut nyt kasvatustieteen perusopintoja ja niiden tiimoilta mulle on iskenyt pienoinen ahdistus näistä kasvatusasioista. Vanhemmilta kun vaaditaan niin paljon hyvään vanhemmuuteen (ainakin kirjojen mukaan) ja tuntuu että miten sitä ikinä osaa olla oikealla tavalla hyvä äiti. Tieto lisää tuskaa.

Mulla on nyt kp23/27 ja menkkakivut ovat hävinneet. Niitä oli viime viikon alussa useampana päivänä, parina yönä näin untakin että menkat alkavat kun mahaa ja etenkin alaselkää sattui niin kovasti. Viime viikolla tuntui myös sellaista vihlovaa kipua nivusiin, mutta nyt ei sitäkään. Rinnat aristaa ja nännit ovat edelleen jatkuvasti koholla ja arat. Tuollaisia rintaoireita ei ennen ole ollutkaan. Toisaalta ovis mietityttää, gynehän näki 21mm kokoisen follikkelin, mutta lh-huippua en digitaalisella clearbluen testilläkään löytänyt, joten en tiedä tapahtuiko ovis vai ei??? No loppuviikolla ollaan viisaampia. Kuukautisten pitäisi alkaa la 2.2.08.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Huomenia!

Hauskaa että saadaan jännäämisiä lähipäiville :) Mulla pitäisi oviksen sattua loppuviikolle/ensi viikon alkuun eli siitä sitten.

Tuohon panikointiasiaan vielä lisään sen, että mua ei varsinaisesti mietitytä se, miten vauvan kanssa pärjätään ja miten kaikista kasvatusasioista selvitään, vaan enemmänkin sellainen oman vapauden menettäminen. Eli enää ei voikaan tulla ja mennä miten huvittaa. Esim. kesällä nautin suunnattomasti siitä, että ei tarvitse suunnitella mitään, voi vaan hengailla kavereiden kanssa, terassipäivät voi venyä aamuyöhön jne... Mutta olen kyllä Hertan kanssa samoilla linjoilla, että tuskin sitä koskaan tulee sellaista "oikeaa" tilannetta, aina on mukamas jotain. Eiköhän kaikki käy näitä ajatuksia läpi.

Mukavaa alkanutta viikkoa ja jaksamista työn äärellä puurtajille! Tsempataan toinen toisiamme ;)

Tiiti: Ihan kunnalliselle puolelle soitin, ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaan... Pitää varmaan soittaa omalle lääkärille aika, kun ei tuolla puhelinsoitolla tainnu olla mitään virkaa... Helppohan se on puhelimessa vaan sanoo, että oottele vaan vielä muutama kuukaus, saattaa mennä puolikin vuotta ennenkun menkat tulee... No en mie mitään hiton puolta vuotta ala oottaan! Johan nyt ois ihan älytöntä... On kuulemma jotenkin haitaksi ihan, jos menkkoja ei tuu pitkään aikaan, kun siis se kohdun limakalvo ei pääse uusiutumaan... Mitähän seurauksia siitä voi tulla? Yksityisellä käynti tulee aika paljon maksamaan, niin arvelin sinne sitten ottaa yhteyttä, jos ei tuolta omalta lääkäriltä mitään apua heru... Arvelin lääkärille soittaa sit sillon keskiviikko-aamuna, jos sais ajan...

Hertalle:

Mikäli haluat menkat pyörimään kannattaa tosiaan varailla aikaa omalääkäriltä tai yksityispuolelta. Omalääkäri saattaa olla samaa mieltä kun tuo ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolan puheluun vastannut, mutta saattaa määrätä lääkityksen kun selität että yritys on käynnissä (mikäli teillä on yritys käynnissä, sori en ehdi tarkistaa mistään ja en ole seurannut ketjua aktiivisesti muutamaan kuukauteen).

Varmin ratkaisu on varata aika yksityiseltä. Luulisi että yksityinen gyne ymmärtää tuskastumisesi tilanteeseen, eikä niistä tällaisiin vaivoihin käytettävistä lääkeistä ole kyllä juurikaan mitän haittaa. Toki yksityiseltäkin puolelta löytyy kaikenlaisia nipottajia.

Juu Ama, yritys on käynnissä, niin se varmaan vähän saattaisi tosiaan jouduttaa/edesauttaa... Niin, jos niistä lääkkeistä ei haittaa ole, niin miksi niitä ei voisi määrätä, että sais ne menkat alkamaan ja kierron tasaantumaan? Pitää kysyä sitten, kun saan ajan lääkärille...

Huhheijaa kun oltiin taas tipahdettu alas. Eli nyt kaikki ihmeessä turisemaan linjoille ettei ketju näivety kokonaan. Heh, mä tässä olenkin oikea ihminen patistelemaan muita. Käyn kyllä päivittäin lukemassa tuoreet uutiset, mutta en saa aikaiseksi kirjoittaa omia kuulumisia (mitä ei siis juurikaan ole).

Noa, minua askarruttaa myös juuri tuo itsenäisyyden menetys eniten. Etenkin kun olen tähän asti ollut riippumaton kenestäkään ja itsenäistynyt sattuneista syistä hyvin varhain. Parisuhteenikin on sitä laatua, että vaikka ollaan yhdessä, kummallakin on oma elämä. Miten sitä sitten sopeutuu... Ei voi enää elää kuten ennen. Mutta toisaalta kyllähän se lapsi kasvaa (turhankin pian, väittävät).