V
vierailija
Vieras
kiitos!joo on toinen kierto, ja otin nyt tupla-annoksen.
![]()
Varovaiset onnittelut
Mihin vaivaan olet saanut letrot? Lueskelin vain ettei mitÀÀn " vikaa" kummassakaan ole .
Katso alla oleva video nÀhdÀksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinÀytöllesi.
Huomio: TÀmÀ ominaisuus ei vÀlttÀmÀttÀ ole kÀytettÀvissÀ kaikissa selaimissa.
kiitos!joo on toinen kierto, ja otin nyt tupla-annoksen.
![]()
LapsettomuuslÀÀkĂ€ri mÀÀrĂ€s ne âvarmuudeksiâ koska ei niistĂ€ haittaakaan olisi.Varovaiset onnittelut
Mihin vaivaan olet saanut letrot? Lueskelin vain ettei mitÀÀn " vikaa" kummassakaan ole .
Aika jĂ€nnĂ€ kun ymmĂ€rtĂ€nyt ettĂ€ ne on tarkoitettu kierto hĂ€iriöihinLapsettomuuslÀÀkĂ€ri mÀÀrĂ€s ne âvarmuudeksiâ koska ei niistĂ€ haittaakaan olisi.
NiinpÀAika jÀnnÀ kun ymmÀrtÀnyt ettÀ ne on tarkoitettu kierto hÀiriöihin
Onko noi letrot ollut alkukierrossa/oviksen aikaan vai loppukierrossa?LapsettomuuslÀÀkĂ€ri mÀÀrĂ€s ne âvarmuudeksiâ koska ei niistĂ€ haittaakaan olisi.
Kp 3-7Onko noi letrot ollut alkukierrossa/oviksen aikaan vai loppukierrossa?
MÀ oon lukenut tota samaa hormonien balanssista. Toisaalta oon jo lukenu varmaa kaiken mahdollisen netistÀ, joka ei kyl oo kovin hyvÀ asia loppupeleissÀ . Jotenki sit taas jÀnnÀ, kun pms-oireita pidetÀÀn kuitenkin iha normaaleina. Jotenki ristiriitaista, ettÀ pms-oireet ois ihan normaaleja ja suurin osa ihmisistÀ niistÀ vissii edes jossain mÀÀrin kÀrsii, silti ne tulis vain, jos hormonien tasapainossa on vikaa
Haluaisin vÀhÀn udella elintavoista: onko tÀmÀ vauvahaave saanut teidÀt jotenkin muuttamaan elintapojanne?
Esim. syömiset, juomiset, liikkumiset, stressiin vaikuttaminen?
Mua kiinnostaa, mihin perustat ettei PMS olisi normaalia? Hormoonitasot laskevat kierron lopulla, joka aiheuttaa PMS -oireita ja lopulta vuodon alkamisen. Eikös se ole juuri sitÀ 'normaalia' kk kiertoa?Monet terveyteen liittyvÀt asiat voivat olla yleisiÀ, mutta se ei tee niistÀ normaaleja. Esimerkiksi virtsan karkailu raskauden aikana, sen jÀlkeen tai ikÀÀntyessÀ on hyvin yleistÀ mutta ei normaalia. PMS oireet tai kuukautiskivut ovat hyvin yleisiÀ, mutta eivÀt normaaleja. Jostakin syystÀ nÀmÀ asiat menevÀt sekaisin ihan terveydenhuollon ammattilaisillakin (joihin itsekin kuulun) - ihan lÀÀkÀritasolla asti. Se on myös hyvin haitallista, sillÀ kun jostakin tÀllaisesta yleisestÀ asiasta tuleekin normaalia siihen ei enÀÀ lÀhdetÀ etsimÀÀn juurisyytÀ eikÀ myöskÀÀn hoitokeinoja.
Olen panostanut enemmÀn kehon turvallisuuden tunteeseen eli pitÀnyt kiinni ruokarytmistÀ ja kunnollisista ravintoaineista (runsaasti pehmeÀÀ rasvaa, proteiinia sekÀ hiilihydraattia), sÀÀnnöllistÀnyt ja panostanut uneen sekÀ lisÀnnyt keholle lempeÀÀ liikettÀ ja stressin purkua mm. TRE-harjoitteiden ja tietoisen mikrotauottamisen keinoin. KÀvin myös ottamassa talvella laajat labrat, joiden perusteella lisÀsin D-vitamiinin saantia sekÀ rautaa. Nyt varastorauta ja D-vitamiini ovat huomattavasti paremmissa kantimissa.
- Taustailija
Mua kiinnostaa, mihin perustat ettei PMS olisi normaalia? Hormoonitasot laskevat kierron lopulla, joka aiheuttaa PMS -oireita ja lopulta vuodon alkamisen. Eikös se ole juuri sitÀ 'normaalia' kk kiertoa?
(VÀhÀn sama tuo virtankarkailu vanhuksella. Ihmiset elÀvÀt nykyÀÀn pidempÀÀn, kuin 100v sitten, jolloin tulee vanhenevaan kroppaan tottakai myös 'normaaleja' iÀn tuomia kremppoja jotka johtuvat vain ja ainoastan siitÀ, ettÀ ihminen elÀÀ pitkÀÀn ja keho vanhenee. TÀmÀ menee toki jo aika ot:ksi liittyen vauvahaaveeseen 2025 )
Mua kiinnostaa, mihin perustat ettei PMS olisi normaalia? Hormoonitasot laskevat kierron lopulla, joka aiheuttaa PMS -oireita ja lopulta vuodon alkamisen. Eikös se ole juuri sitÀ 'normaalia' kk kiertoa?
(VÀhÀn sama tuo virtankarkailu vanhuksella. Ihmiset elÀvÀt nykyÀÀn pidempÀÀn, kuin 100v sitten, jolloin tulee vanhenevaan kroppaan tottakai myös 'normaaleja' iÀn tuomia kremppoja jotka johtuvat vain ja ainoastan siitÀ, ettÀ ihminen elÀÀ pitkÀÀn ja keho vanhenee. TÀmÀ menee toki jo aika ot:ksi liittyen vauvahaaveeseen 2025 )
Kiitos avamisesta, hyvin selvensi sun nÀkökulmaa. Ja tÀÀ on totta, ajattelen samoin. T myös terveysalanammattilainenOlet oikeassa siinÀ, ettÀ kuukautiskierron loppuvaiheessa hormonitasot laskevat ja se aiheuttaa luonnollisia muutoksia mm. vireystilassa, mielialassa ja myös kehon fyysisissÀ ominaisuuksissa. ElÀmÀÀ hÀiritsevÀt tai sosiaalisia suhteita kuormittavat PMS oireet eivÀt kuitenkaan ole normaaleja, muutosten pitÀisi olla varsin mietoja samoin kuin esimerkiksi kuukautisvuodon ja kipujenkin. On varsin haitallista yksilön kannalta, jos ajatellaan, ettei nÀihin asioihin pysty vaikuttamaan ja ettÀ niiden kanssa pitÀisi vain opetella elÀmÀÀn.
Työskentelen itse juurikin nÀiden nykypÀivÀn satavuotiaiden kanssa, joilla on meidÀn sukupolvemme tietoihin nÀhden hyvin erilainen kehotuntemus mm. lantionpohjasta ja sen harjoittamisesta. Muistisairaat ym. ovat toki asia erikseen, mutta varsin hyviÀ tuloksia olen saanut aikaan yli 90-vuotiaiden kanssa, jotka ovat kertoneet, ettÀ lirahtelua on alkanut tulla. Helpompaa tietenkin olisi ollut antaa vain ohjeet ostaa inkosuojia (niin minulle kuin asiakkaillekin), mutta koska he olivat valmiita nÀkemÀÀn harjoittelun vaivan, niin lÀhdettiin kokeilemaan ensin sitÀ, kun muut yleisimmÀt aiheuttajat oli poissuljettu.
NÀmÀ ovat minun nÀkemyksiÀni aiheista (toinen ammatillinen ja toinen oman perehtyneisyyden kautta), ymmÀrrÀn myös sen, ettÀ ne aiheuttavat toisissa joskus hyvinkin kielteisiÀ reaktioita.
Voin tÀssÀ samalla vielÀ vastata tuohon Terolut pohdintaasikin: minulla ne aiheuttivat ovuloimattomuutta alkuvuodesta, kun vÀli ovulaatioon oli liian lyhyt. Pari kiertoa meni, ettÀ ovulaatiot taas kÀynnistyivÀt ja edelleen ne ovat heikompia kuin ennen, mutta parempaan pÀin ollaan menossa. Harmitti melkoisesti.
- Taustailija
Kiitos avamisesta, hyvin selvensi sun nÀkökulmaa. Ja tÀÀ on totta, ajattelen samoin. T myös terveysalanammattilainen
Ja kiitos kokemuksesta tohon terolutiin. Lopetitko kokonaan niiden kÀytön vai ootko vielÀ kÀyttÀnyt?
KyselyikÀ jatkuuLopetin kokonaan, kun huomasin asian. Pari kiertoa tosiaan lopettamisen jÀlkeen meni niin, ettei LH lÀhtenyt kunnolla nousuun, vaan jÀi mietiskelemÀÀn eikÀ huippua tullut ollenkaan. Nyt aletaan olemaan jo paremmalla tolalla omin konstein ja nekin ongelmat, joiden vuoksi lÀÀkkeellistÀ hoitoa lÀhdettiin kokeilemaan, ovat hÀvinneet.
KyselyikÀ jatkuu
Oliko sulla noita lh-huippuja sillon kun söit terolutia? Mulla on silleen outo homma, ettÀ lh huippu tulee ja ovistestit hymyilee, mutta mulle tavanomaista oviskipua ei tule tai tulee vaan jomotus. Samoin menkat (sÀÀnnölliset) mutta niukat. Joten olen pÀÀtellyt ettei ovus tapahdu.
Moi kaikille,
oon pitkÀstÀ aikaa palstalla!
Tasan viis vuotta sitten tehtiin miehen kanssa yhtÀkkinen pÀÀtös lapsen yrittÀmisestÀ, nyt esikoinen on 2v 8kk ja jÀlleen tÀlleen kesÀkuussa tuli kuin salamana kirkkaalta taivaalta, ettÀ vois olla toisen aika. Ite oon 29v, mies 35. Liityn listoille ya 7/24 ja 2. lapsi. (Otin tÀnÀÀn vikan e-pillerin, niin mahdollinen ovis menis heinÀkuun puolelle)...
MistÀ pÀÀstÀÀnkin siihen, ettÀ itsellÀ PCOS-taustaa, jonka takia esikoinen saatiin ovulaatioinduktiolla letrot+gonal f sekÀ lisÀksi irrotuspiikki ja metut taustalla. Kovasti mietityttÀÀ saanko millÀÀn konstein omaa kiertoa pelaamaan (kun se on viimeksi toiminut ehkÀ 10v sitten). Onneksi kuitenkin tiedÀn jo ekasta kerrasta miten homma toimii ja aion marssia heti syksystÀ yksityiselle kartoittamaan tilannetta, mikÀli menkkoja tai ovista ei nÀy.
JÀnnittÀvÀÀ tÀssÀ on myös se, ettÀ oon koko lÀhipiirille toitottanut, ettÀ sisarusta ei oo lapselle tulossa ja oispa ihanaa shokeerata koko lÀhipiiri jo uutisella 2025 vauvasta![]()
Olen kyllÀ huomannut saman, ettÀ julkisella ei asiat etene kovin nopeaa. Taitaa olla kesÀsulkukin nyt. TsemppiÀ odotteluun!VÀliheipat tÀnne kaikille Onnea plussanneille
@Cara-mel -ihanaa ettÀ teillÀ tÀrppÀsi vihdoin ja @rimpsukka84 tÀÀllÀ on peukut pystyssÀ ettÀ tÀllÀ kertaa pysyisi matkassa
TÀÀllÀ ei mitÀÀn uutta, kp 9 menossa ja tÀtÀ kiertoa emme pÀÀse kunnolla hyödyntÀmÀÀn, kun ovis todennÀköisesti osuu niin, ettÀ ei olla samalla paikkakunnalla. YritÀn ottaa tÀstÀ kierrosta ns kaiken irti, ja antaa mielen levÀtÀ, kun ei ole sitÀ mahdollisuutta, ettÀ mitÀs jos tÀrppÀisikin. Tulee tarpeeseen, luulen.
Lapsettomuuspolilta ei ole kuulunut vielÀ yhtÀÀn mitÀÀn. Olin ajatellut, ettÀ juhannukseen mennessÀ saataisiin edes jotain tietoa, joku ensikÀyntiaika syksylle tms, mutta ei. Hidasta tuntuu olevan.
HyvÀÀ juhannusta kaikille, yritetÀÀn kukin nauttia siitÀ sen mukaan mihin voimavaroja on
TÀÀllÀ alkoi vuoto eli to kp 1, eli huomenna pe kp 2. Oon niin menettÀnyt uskon vauvaan. Nyt alkaa taas luomu kierrokset. Kolme kiertoa menty letroilla ja kahden napin annoksella, ei tullu tulosta. Ollaan taas tyhjÀn pÀÀllÀ. KYS ei oo vielÀkÀÀn laittanut meille aikaa. Ois kai pitÀnyt pysyÀ ovumialla huonossa palvelussa ja saada edes jotain apuja ku olla ilman mitÀÀ. TÀÀ on niin turhauttavaa. Onko meidÀn vuoro koskaan? Oon jopa puolisolle synkistelly, et jos en voi lapsia saada niin hÀnen tÀyttÀÀ vaihtaa kumppania. Ottaa sellainen puoliso joka voi toteuttaa hÀnen kanssaan perhettÀ.Pian kaksi vuotta, ilman ensimmÀistÀkÀÀn positiivista raskaustestiÀ. Siivosin eilen kylppörin laatikkoa, miten jÀrisyttÀvÀ nÀky oliko 5-8 digi testi laitetta laatikossa kÀytettynÀ.
Primaari lapsettomuus