50v raskautuminen tuntuu jo aika itsekkäältä. Kyllä ne parhaat ajat on siellä 30v. Hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä ~35v ja joillakin aiemmin. Sekä riski mm. Downiin kasvaa mitä iäkkäämpi on.
Mulla on tosi ristiriitanen olo tästä kommentista.
Toisaalta joo ymmärrän sun kannan, eihän se lapsen kannalta ole edullista, että vanhemmat ovat kovin iäkkäitä.
Voivat kuolla, ennen kuin lapsi on edes täysi-ikäinen, eivät samalla lailla jaksa ehkä lapsen hoitoa, riskit raskausaikana ja sen jälkeen ym. Paljon perusteluita löytyy varmasti. En tiedä miten Suomessa tästä on säädetty, mutta oon ymmärtäny, että jossain 45-47v tienoilla taitaa mennä raja, milloin enää edes voi saada lapsettomuushoitoja.
Toisaalta sitten taas eikö kaikki lapsenhankinta ole tavallaan itsekästä? Itselleenhän se lapsi tehdään, eikä kenellekään muulle. Ja jos tehtäis lapsi vaan velvollisuudesta, niin se se vasta epäreilua sitä lasta kohtaan olisikin.
Nuoretkin vanhemmat voi saada sairaita lapsia, sairastua vakavasti, kuolla, ym. että jos lähtäis rajottamaan tiettyjen riskien perusteella, kuka saa lapsia tehdä, niin alkais pelottavasti meneen eugeniikan puolelle.
Missä menee se ikä, jolloin se on liian itsekästä?
Ihan vasta oli uutisissa artikkeli siitä 70v ruotsalaisesta pariskunnasta, joka hankki lapsen sijaissynnyttäjän avulla Amerikasta. Siinä taisi olla myös heidän kommenttia, että olivat ajatelleet, että jossain vaiheessa kun eivät enää jaksa niin lapsi pitää antaa pois. Se oli mun mielestä jo tosi törkeää, koska heillä oli jo ennakkoajatuksena ja tietona se, että lapsi sitten luovutetaan pois kun eivät enää itse pysty.
Tästä oli näköjään areenassakin dokkaria.
https://areena.yle.fi/1-72132820