**ELOVAUVAT 2006**

Vähän kans kuulumisia kirjoittelen...

Neuvola-täti kävi tänään toisella kotikäynnillä ja tytön paino oli noussut 100 g viikon aikana. Kuulemma saisi nousta 200-300 g:kin, mutta en minä kyllä pakkosyöttämään ala, kun ei tyttö syö enempää. Musta on kuitenkin hyvä, et paino sentää nousee...

Joku täällä kyseli calmette-rokotuksesta. Meidän tytölle se annettiin.

Kyllä on ihanaa, kun voi jo käydä suht reippaalla kävelylenkillä vauvan kanssa. Eppari-haavaa ei enää paljonkaan kiristä, mitä nyt tikit väliin hankaa.

Jennyli miten teidän rotikat ovat suhtautuneet uusiin tulokkaisiin? Meidän koiruus oli viikonloppuna vähän harjoittelemassa kotona oloa, asuu nyt siis tilapäisesti vanhempieni luona. Lähinnä koira pelkäsi tyttöä, eikä oikein tiennyt omaa paikkaansa. No eiköhän sekin siitä lutviinnu :)

Mulla on tässä mielenkiintoinen viikko, kun mies on perjantaihin saakka pois kotoa, ja olen siis tytön kanssa yksin. Nyt olis ensimmäinen yö edessä ja saas nähdä miten onnistun :\|

Meillä on ristiäiset 24.9., jolloin tyttö on 7 vkon ikäinen. Nimi on vielä vähän hakusessa ;)

Memmu ja tyttö 15 vrk

Käykö kaikilla muilla neuvolatäti kotikäynnillä? :/ Minä soitin neuvolaan heti kun päästiin sairaalasta ja varasin painokontrolliajan pojalle kun paino tippui hieman liikaa. Sovittiin vaan että tullaan maanantaina,siis eilen, eikä kyllä puhunut mistään kotikäynnistä mitään.
Tutkittiinko äidit myös? Siis haava ym.?

En ymmärrä mikä oli eilen kun maito ei vain noussut rintoihin. Testasin pumpullakin kun poika vain huusi rinnalla eikä tullut kuin 30ml yhteensä molemmista rinnoista... :'(
Onneksi sain aiemmin jo vähän pakastettua maitoa niin annoin sitten sitä yöllä pojalle pullosta. Nyt aamulla oli sitten taas noussut maitoa ja poika söi toisen rinnan ja nukahti. En silti usko että sitä tulee tarpeeksi.
Onko muita joilla samoja ongelmia? :(

Turha tästä tietenkään on stressiä ottaa kun se vaan vähentää maidontuloa entisestään, mutta vaikeaa se on. Eilen tuli jo itku kun en pysty poikaani ruokkimaan... Täytyy nyt vain itse syödä, juoda ja levätä tarpeeksi. Ja jos maitoa ei tule niin sitä ei sitten tule. Onneksi on hyvät korvikkeet olemassa. Sinnikkäästi me kyllä vielä yritetään.

Pojalla on painokontrolli torstaina ja maanantaina ja jos maanantaina ei ole syntymäpaino saavutettu niin sitten varmaan on pakko ottaa lisämaito käyttöön. Pääasiahan kuitenkin on että poika saa masun täyteen ja paino alkaa nousta. :) Vai mitä?<br><br>

Memmu meillä rottistytöt on käyttäytynyt peloistani huolimatta todella hienosti poikia kohtaan =) Aivan kuin olisi rauhoittunut...jopa nuorempi sähläri on ollut hienosti. Toki vauvat kiinnostaa ja olisi mukava käydä välillä nuolemassa matta mitään agressiivisuutta ei luojan kiitos ole ilmassa :whistle: Vähän harmittaa kun on niin kiirusta ettei paljon koiria kerkiä hellimään mutta ehkäpä myöhemmin :ashamed: Luulen että se hauskuus alkaa vasta sitten kun pojat alkaa enemmän liikkumaan ym ;)

Tuisku meillä käytiin ainakin ekakerta kotikäynnillä...se oli haastattelua synnytyksestä ja voinnista,maidontulosta ym. Sitte pojat punnittiin ym. Mun epparihaavaa se ei tarkastanu,kysyi vaan miltä tuntuu ja tuleeko vielä jälkivuotoa ym. Sit puhuttiin jälkitarkastuksesta.

Tossa kolmelta mennään nyt sitten neuvolaan punnitukseen ja mittaukseen ym. Ja multa saavat ottaa Hb:n kun oli sairaalasta lähteissä vajaa 90 :eek: Synnytyksessä kun hupeni yli litran verta :eek:

Mutta palaan kertomaan kuulumisia :wave:

Jennyli+pojat 3vkoo1pvä

P.s valvooko teillä muilla vauvat kuinkapaljon yöaikaan????

äiti kolmelle
Hei!
Kahden lapsen äiti ilmoittautuu nyt sitten uudella nimimerkillä.

Meillä arki alkanut ihan mukavasti. Poika onneksi syö ja nukkuu ja kakkakin on pihkasta vaihtunut ihanaksi vauvankakaksi ;) . Viime yönä meinasi tulla "hätä" kun Aatu nukahti yhdeksältä tissille ja heräsi vasta kolmen aikaan syömään \|O . Poika vaan nukkui kapaloituna tyynenä. Taisi illallinen kakkiminen auttaa asiaan. Itsestä vaan tuntuu että saisi syödä kolmen tunnin välein (ainakin) kun tuo painokin on vasta kääntynyt nousuun....

Täytyy sanoa, että oli hyvä että tuli ostettua 56 senttisiä vaatteita , jotta ovat sopivan kokoisia meidän miehelle. Kauaa ne tosin eivät mahdu, mutta mukavampi pukea.

Me emme ottaneet calmette-rokotusta viime hetken päätöksellä, kun riskiryhmät eivät tuntuneet kovin läheisiltä.

äiti kolmelle ja Aatu 6 vrk

meillä "jo" tyttö 3vk ja 2päivää.. ;) aika menee nopeesti! liian äkkiä! tytöllä myös paino nousee hyvin, neuvolassa kun kävimme, täti laski paljonko vuorokaudessa painoa tulee..50g/päivä.merkkasikin että runsas rintamaito, ja varmaan tyhjenee rinnat hyvin. kuulema monella ongelmana,että maitoa tulisi,mutta rinnat ei tyhjene :/
mekään ei otettu calmette rokotusta,kävimme netistä lukemassa että 4lasta suomessa olisi menehtynyt rokotteesta tulleisiin jälkiseurauksiin.3tapausta on rekisteröity, yksi on vielä rekisteröimättä. :ashamed: hirveetä!
no eiköhän ne lääkärit osaa arvioida ketkä sen tarttee ja ketkä ei,loppukädessä vanhemmat päättää.

joku kysyi yövalvomisesta..meillä välillä valvotaan myös yöaikaan.tyttö ei itke, valvoo vaan, välillä saattaa kitistä,jos on ilmavaivoja.ei siinä osaa ruveta nukkuu kun toinen on ihan pirtee..kannattaa ulkoilla ja kylvettää alkuillasta,jos ne vähän väsyttäis vauvaa.

Sainpas minäkin lisätty profiiliin tänään otetun kuvan tytöstä :heart:

Niin kuin joku sanoikin, tuntuu että aika menee jo nyt kauhean nopeasti, vastahan tuo nyytti vielä potkiskeli masussa ja huomenna synnytyksestä on jo kaksi viikkoa :eek: ei kyllä sen puoleen, on se kyllä ihanaa kun tyttö tuossa vieressä tuhisee ja hymyilee unissaan =) :heart:

ei ole mullakaan ikävä ainakaan vielä sitä vauvamasua, päin vastoin ihanaa kun on saanut oman kroppansa melkein takaisin. Mulla on tulleista 15 kg:sta jäljellä n. 5-6kg ja eiköhän nekin karise aika nopeasti imetyksen myötä ja sitten kun taas uskaltaa alkaa jumppaamaan, kova hinku jo olisi... Koskas muut ootte ajatellut aloittavanne? Maha on kutistunut lähes entiselleen, pieni pömppä vielä on ja onhan se paljon löysempi kuin mitä ennen raskautta, mutta taitaa olla ne loput kilot tuolla takapuolen puolella :ashamed: :whistle: :D

Jandhe ja Pikku Myy 13 vrk

Kotona ollaan!!!

Meille syntyi la 19.8 klo 4.22 pieni prinsessa :heart: Mitoiltaan täydellinen tyttö oli 2914g ja 48cm. Synnytys oli todella vaikea ja tyttö syntyikin lopulta kiireellisellä sektiolla. Kertoilen siitä sitten paremmalla ajalla.

Tänään kotiuduttiin ja molemmat jaksellaan hyvin. Tyttö on aivan sulostuttavan ihana!! :heart: Syö, kakkii ja nukkuu. Äiti on vielä vähän kipeä, mutta kyllä tää tästä pikku hiljaa...

Onnea valtavasti kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä vielä odottaville! :heart:

Emppu & Iita 3vrk

Päivittelen etusivun listaa kunhan tästä kerkiän.

Heini79
Onnea Empulle, sinäkin pääsit tälle puolelle :).

Oottekos miten testailleet eri vaippoja, että mikä on paras? Meillä ainakin pampers ja muumi on ei-listalla. Poika suihkii vaipan reunan yli ja sitten on kylki märkänä ja parhaassa tapauksessa lakana ja kaikki. Sairaalassa pampers jopa vuosi läpi. Kyllä itse pitää todeta, et libero on toistaiseksi pitänyt pissat ja kakat vaipan sisällä.

Missä vaiheessa teidän vauvoilla on alkanut noita vatsavaivoja? Meillä poika itkee, jos itkee lisämaidon päälle ja kun nostaa syliin, niin tulee ylimääräinen röyhy ja se helpottaa heti. Sen kummempaa vaivaa ei meillä ainakaan vielä ole.

Ja sitten mites tutti, moniko antaa tuttia? Itse yritän ainakin pitkittää sen antoa, mutta välillä sitä tuntee jo itsensä tutiksi, mutta vielä ei periksi anneta.

Olipas mulla nyt kysymyksiä mielessä =) , mutta vastailkaa ken jaksaa.

Heini ja "Onni"

juksu06
Heissan! :wave:

Kylläpäs aika vierähtää tosiaan nopsaa. Miellä vauva on jo kohta 3 viikkoa ja sit kohta 1kk, kääk :eek: . on se kyllä vaan kasvanu ja muutenki ku oli niin iso syntyessä. eipä uskois reilu kaks viikkoseks =)

Jaahas..mitäs täällä olikaan kirjoteltu... Meillä tosiaan ristiäiset 16.9 ja nimi säily samana mitä mietittiin raskausaikana.

Noista raskauskiloista..mulla niitä tuli 15 kg ja nyt on jäljellä enää 4kg. Kyllä tuo imetys ilmeisesti vaikuttaa tuohon, ku eipä sitä oo tullu oikein mitään tehtyäkään ja karkkiakin on mennyt :p AIka lailla samanlainen makkaramaha tuo on ku ennenki, ehkä vaan löysempi :LOL:

Meillä neuvolantäti kävi kotikäynillä, jossa juteltiin synnytyksestä, ja sairaalassa olosta ja kotona pärjäämisestä ja vauva punnittiin ja mun alapäätä kurkattiin. Seuraava käynti onkin sit neuvolassa kun vauva on 1kk.

Mites muuten te teette tuon syöttämisen suhteen. eli syötättekö aina kun vauva herää, siis vaikka vaipanvaihdon jälkeen heti vaikka vauva ois tyytyväinen vai ootatteko että vaatii sitä? Meillä joskus on nukkunu vaan esim tunnin ja mää oon heti tyrkyttämässä sille tissiä ja eipä se oikeen aina kelpaakaan. joten eipä sitä vissiin heti tarvis antaa jos näin... no eiköhän tähän opi vähitellen.. ei vielä noi vauvan viestit oo ihan selviä, mutta eiköhän ne aikanaan.. on meidän pojalla kuitenkin painoa tullu kiitettävästi. tänään punnitsin itse omalla puntarilla, että heti syötön jälkeen vaatteet ja vaipat päällä poitsu ois painanu 5,4 kg, eli taitaa jo oikeestikin tuo 5kg olla jo rikki =) viime keskiviikkona painoa oli siis 4740g. saa nähä mitä 5.9 painaa, kun on neuvola...

Meillä mahavääntelyt on vähän helpottanu, ollaan annettu disflatyliä. mutta kakkaa ja pieruja poitsu vääntää joskus jopa tunnin nukkuessa ja tähän sit herääkin ja äiti myös! Tuntuu hirveellä ku se niin hirveenä ähisee ja puhisee ja vääntelee, että saako se oikein ees nukuttua. no ainakin kakkaa tulee ja ilma pääsee ulos. tänäänki se oli melkein poikittain kääntyny sängyssä!

Meillä mies palaa huomenna töihin. saa nähdä kuinka sitä itse pärjää ja jaksaa :eek: Kuinka kauan teillä miehet on kotona?

Mutta nyt täytyy lähtä itse iltapesulle!

äiti & juksu 2vko3vrk

Heipä hei!!
Totta tosiaan, tuo aika menee kuin siivillä. En ole ehtinyt edes kurkkaileen tänne mitä muille kuuluu, mutta nyt luinkin sitten neljäsivullista kuulumisia kerralla. Paljon on siis tapahtunut. :)

Ja oikein paljon onnea täältäkin kaikille vaavinsa saaneille :flower:

Meidän pikkuneiti sai rokotuksen, kun veljensäkin on saanut.

Ristiäisistä täällä ollut puhetta. Tuntuu et en millään ehtisi sellaisia järkkäileen, mutta onneksi muutama vapaaehtoinen on ilmoittautunut avuksi. Nimi on melkein jo päätetty, tosin voi vielä muuttua, toivottavasti ei. No mutta 24.9 olisi tarkoitus sitten antaa nimi pienelle.
Mitäs olette ajatelleet tarjottavaksi ristiäisiin? Tai nimiäisiin? Muuta kun perinteinen täytekakku ja kahvi!!! Olisi kiva saada jotain erilaista, ei nyt mitään erikoisuuksia tartte olla, mutta jotain kivoja vinkkejä ottaisin vastaan. =)

Nyt täytyy kiiruhtaa suihkuun ja nukkuun, kun lapsukaiset ovat untenmailla.

Jisse78 ja prinsessa 2viikkoo5päivää :heart:

äitee71 harmaana
Onnea vauvan saaneille! :flower:

Kiirusta meinaa pitää, mut täytyy välillä käydä lukemassa ja jopa joskus yrittää kirjotellakin.

Meillä on arki alkanut rullaamaan hyvin vauvan ja sisarusten (3 kpl) kanssa. Jonkin verran saa miettiä miten puljaa kerhoon kuljetukset sekä ekaluokkalaisen huomioimisen. Mustasukkaisuutta ei ole toistaiseksi esiintynyt.

Vaipoista on ollut puhetta. Tällähetkellä meillä käytössä liberot (öisin) ja pirkka (päivisin). Pirkkaa en luultavasti osta toista pakettia. Äitiyspakkauksen näytteet on käytetty ja eniten tykkäsin liberoista. Imee parhaiten löysän sinappikakan.

Vatsaavaivoja on jonkin verran, mutta onneksi päivisin. Yöllä imee rintaa tosi rauhallisesti, niin ei sitten ilmeisesti ime ilmoja mukaan. Nenä on vähän tukossa ja siihen laitan keittosuolaliuos tippoja.

Ristiäiset on 23.9. eli lähes 2 kk ikäisenä. Nimi on mietittynä ja se keksittiin vasta syntymän jälkeen. Juhlissa tarjotaan täytekakun lisäksi voileipäkakkua ja ainakin kuivakakkkua.

Nyt pikku emäntä heräsi ja haluaa maitoa joten poistuttava on...

äitee71 ja nuppunen

Tulin ihan vain kurkkimaan vauva-arkea... :wave:

Tänään on 41 viikkoa täynnä ja olokin sen mukainen :headwall:
Eiköhän tässä sitten ens viikolla viimeistään siirrytä tälle puolelle...

Kävin katselemassa vauvojenne kuvia ja tosi suloisia kyllä ovat!! Ihania pienokaisia olette maailmaan saaneet! =)

Koittakaahan jaksella, perässä tullaan!

Wilhelmiina & pikkuinen 41 :heart:

äitee71 harmaana
Maito annettu..

Rokotusta ei meidän tytteli saanut.

Meillä syönti välit vaihtelee välillä paljonkin. Pääasiassa kuitenkin 3-4 tuntia. Välillä on kyllä tunninkin päästä uudelleen tissillä. Maidontulo, kun ei ole aina tasaista ja vauvan maidon tarvekin vaihtelee. Täytyy vaan muistaa juoda enemmän kuin normaalisti näin imetysaikana. "Pulloilemaan" ei onneksi ole tarvinnut alkaa, minusta kun on niin helppoa, kun ei tarvitse keitellä pulloja ja lämmitellä maitoja. Toisaalta taas jos joskus tulisi tilanne ettei voisikaan imettää vauvan tahtisesti niin ajatteluttaa, että huoliiko vauva pullosta. Eriasia sitten olisikin jos oma maito ei riittäisi.

Voimia kaikille tuoreille äideille! :hug:

Liinos pikaisesti
Onkos muiden kullanmuruille jo ilmestynyt hormooninäppyjä?! Meidän huomenna 3viikkoa täyttävä poitsu on ku murrosikäinen! Naama näppyjä täynnä.. mutta ihana hän silti edelleen on!!

On se jännää kuinka joskus voi tulla hirmu iloiseksi tosi pienestä jutusta. Mä olin eilen ihan fiiliksissä kun huomasin et omat vanhat farkut mahtuu päälle eikä ees kiristä! Oli kyllä raskausaikana tullu hirmu ikävä farkkuja niin eipä ihme et oli iloinen jälleen näkeminen :LOL:

-Liinos

Hei!

Ehdinpä oikein tännekin asti kirjoittelemaan. :) Meillä käy äitiysneuvolan terkka kaksi kertaa kotikäynnillä synnytyksen jälkeen ja lastenneuvolasta kerran. Tänään kävi äitiysneuvolasta toisen kerran ja vauvan paino oli pysynyt samassa viikon takaisesta painosta ja nyt sitten pitää syöttää useammin. En kyllä tajua kun poika syö usein yhtä tissiä reilu puolituntiakin ja lypsääkin vielä saa. Meillä poika nukkuu todella pitkiä unia. Yölläkin menee helposti 6 tuntia putkeen. Nyt pitää vain herättää kesken unien. :p Nyt ainakin uskaltaa tarjota tissiä joka itkuun, eikä tarvi murehtia syökö poika liikaa. Pian pitää taas herättää kun n.3 tunnin välein olis hyvä tarjota rintaa.

Meillä ei pojalle annettu galmette rokotusta.

Ristiäiset meillä on näillä näkymin 1.10, huomenna selviää tarkemmin. Soittelin papille ja se muisteli, että silloin hänellä olis aikaa. Sillä oli kalenteri jossain poissa näkyvistä niin pyysi soittelemaan huomenna uudestaan. Tuossa laskin, että poika on silloin 8 viikon ikäinen... mä olisin kyllä halunnut pitää aikaisemmin, mutta kun pitää sovitella muidenkin aikataulut. Nimi on vielä jonkin verran hakusessa, muutama nimi olis mistä ilmeisesti nyt valitaan.

Meillä on todettu hyväksi nuo liberon vaipat. Me käytetään vielä noita 2-4kiloisille tarkoitettuja kun seuraava koko on melko iso ja taipeisiin jää todella paljon tilaa. Pampersit on jotenkin hirveän kovia ja muutenkin nuo liberot on paljon parempia. Muumeja ei olla vielä kokeiltu tuosta näyte pakkauksesta.

Napatynkä lähti vauvalta jo 5vrk:n ikäisenä. Jonkin verran napa vielä erittää ja ollaankin laitettu joka päivä hieman Septidinia navan putsauksen yhteydessä.

Mitäs vielä... niin istuminenkin alkaa jo sujumaan ja kävelykin. Eilen kävin kaupassa...vähänkö hienoa oli päästä ihmisten ilmoille. Mies ja vauva odotteli sen aikaa autossa, jotenkin ei vielä malttanut vauvaa viedä isoon markettiin. Olishan sitä kiva käydä nenänpäätä näyttämässä, mutta jos nyt jonkin aikaa odottelis. Sain ostettua itselle yhden imetysliivit lisää ja vauvallekin tuli ostettua vähän sinistä vaatetta. Isoja vaatteita on tullut lahjaksi, mutta pieniä sinisiä on todella vähän.

Muoks: Mulla tuli painoa 8,5kg raskauden aikana ja nyt on lähtenyt 11kg jo pois. Sehän vain sopii mulle. Painoindeksikin on normaalin puolella... jippii. Omat farkut menee jalkaan. Masua on mielestäni vähemmän kuin ennen raskautta... ja sekin sopii minulle. Yhtään en valita.

Pitää vielä lisätä pari kuvaa tänne kun vauvallakin on niissä silmät auki. Se on niin muuttunut noista ensi päivistä melko paljon, on niin turvotus häipynyt kasvoilta.

Lellu ja Eppu 13vrk :D <br><br>

HEPSKUKKUU

ONNEA PIKKUNYYTTINSÄ SAANEILLE :flower:

Poitsu on nyt kahden viikon ikäinen. Kasvaa ihan silmissä :) Painoa on tullut 400g/vko ja pituudesta sen verran, että 60cm vaatteet ovat sopivia. Poju ottaa katsekontaktia ja sanoo jo "guu" =) Yrittää kääntyillä jne...

Vatsavaivoja on hieman, johtuen omasya syömisestäni. Siis imetän ja annan korviketta. Iltapulloon =) laitan mitohappobakteeria niin poju nukkuu tosi hyvin, piereskellen :kieh:

Kyllä vatvelit ovat ihania ja söpöjä =) Raskausaikaa hieman haikeana muistelen. Olihan se mahtavaa seurata masu vauvan kehitystä, mutta lapsi määrämme on nyt täynnä ja laitoin piuhat kiinni :saint: Joten nautin nyt tästä meidän iltatähdestämme täysin "rinnoin" :hug:

ILOISIA HETKIÄ VAUVELEITTEN KANSSA

T.elomamma ja poitsu 14vrk

...pahoittele painovirhe :saint: . Poju on sylissä mukana kirjoittelemassa...

Meillä liberot toimii tosi hyvin, ei ohi vuotoja, vaikka vaippa on märkä tai isommassakin kakissa. Yöllä vaihdetaan vaippa vain silloin kun se on kakis ei muuten emmekä seurustele yöllö vauvelin kans. Syötän ja tarv, vaipan vaihto ja tuutulaulu ja tuudittelu... poju nukkuu melko hyvin yöt, ainakin vielä =)

Meillä on nyt ollut käytössä pampersin vaipat ja hyvin pitää kaiken sisällä. Jopa saatu jo vaihtaa vaippakokoakin isommaksi =)

Liberoita oon myös kokeillut ja hyviä tuntuivat nekin olevan...

Oon tosi ylpee ittestäni, kun viime yö meni tosi hienosti: cuplaton-tipat suuhun ennen syöttöä, eikä tyttö itkenyt ja vääntänyt mahaansa yhtään :) Ja nukahti omaan sänkyyn kiltisti.

Memmu ja Iitukka 18 vrk

Hepsis!

Tyttö nukkuu, et josko sitä joutais synnytyksestä jonkun sanan kirjottamaan...

Eli kaikki alko perjantaina 18.8. Mulla oli neuvola klo12 ja siellä jo vähän tuntu et supistelee ja terkkari sanokin, et kyllä tää viikonlopun aikana syntyy.. No lähettiin siinä sitten vielä mäkkäristä hakee ruokaa ja ku oltiin kassalla klo 14 tuntu ekat tosi kovat supparit. Mies siinä tokas et nää ruoat kyllä syödään ennen ku mihkään mennään. No kotona sit supisteli edelleen välillä 10 min välein välillä vaan 4 minuutin. Kuuden maissa soittelin synnärille et pitäisköhän jo tulla näytille ja toivottivat tervetulleeksi.

No klo 20 oltiin sairaalassa ja supparit tuli 5 min välein. Kohdun suu oli reilusti sormelle auki ja kaula hävinny. Siitä sitten käyrällä joka oli vähän nuivan oloinen... No kätilö siirsi meijät saliin vähän ennen kymmentä ja telkes mut keinutuoliin käyrälle. Se oli kamalaa ku supparit oli jo aika kipeitä ja mihkään et voinu liikkua... Jo sillon huomattiin et supistusten aikaan sydänäänet vähän laski.

Ennen puoltayötä kävin suihkussa ja supparit tuli sillon jo 3 minuutin välein. Suihkusta ei kauheesti ollu apua ja puolen yön aikaan pyysin et voisinko saada jotain muuta jo. No katottiin tilannetta ja sillon oli 5 cm auki. Kätilö ehdotti ilokaasua ja kokeilin sitä mut siitä tuli aivan sairaan huono olo ja oksensin kaarassa kaikki mäkkärin ruoat...No sitten päätettiin pyytää anestesialääkäriä laittamaan epiduraalia. Sitä ennen kätilö aikoi laittaa pinnin vauvan päähän, mutta kolmesta yrityksestä huolimatta ei sitä saanut. Lapsivedet meni silloin 1 aikaan yöllä ja oli vähän vihertävää.

1.55 Sain vihdoin epiduraalin, jonka luulin olevan taivas niin kuin moni on sanonut. Minulle sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Oikeassa lonkassa oli aivan tuskallinen kipu, joka paheni aina supistuksen tullessa. Sydänäänet laski aina supistuksen tullessa ja kertaalleen minut hätyytettiin jo kontilleen kun vauvan pulssi oli enää 60. Siinä vaiheessa lääkäri tuli ja laittoi vihdoin seitsemännellä kerralla pinnin vauvan päähän ja tarkasti kohdunsuun tilanteen joka oli edelleen se 5cm.. Itse aloin olemaan jo todella väsynyt ja huolissani vauvasta. Lonkkakipu edelleen paheni ja kokeiltiin siihen sitten aquarakkuloita, joista ei ollut mitään apua. klo 3.45 Lääkäri sitten päätti kiireellisestä sektiosta, koska tilanne ei etene, vauva ei jostain syystä pääse laskeutumaan, sydän äänet laski ja minä olin tosi kipeä. Samassa hetkessä huone oli täynnä porukkaa ja kaikki kyseli jotain ja ottivat verikokeita ja laittoivat katetria ym. Ja leikkuriin. Mies joutui jäämään yksin synnytyssaliin ja sanoi myöhemmin, että tais olla hänen elämänsä pisin puolituntinen.

Salissa sain spinaalipuudutuksen ja hetkenpäästä tyttö sitten syntyikin. Kello oli 4.22. Sain tytön hetkeksi lähelleni ja sitten hänet vietiin isälle kylvetettäväksi. Minut kursittiin kasaan ja siirrettiin heräämöön. Olin aivan tolkuttoman väsynyt mutta onnellinen. Pääsin sitten takaisin yläkertaan ja sain tytön vierelleni. Olo oli hankala kun koko kroppa oli vielä puuduksissa ja itse ei pystynyt tekemään mitään. Puudutuksen lakatessa kipu vatsalla oli aivan sietämätön. Lääkäri katsoi ultralla vatsaa ja oli ilmeisen varma, että jostain vuotaa. No eihän siellä muuta ollut kuin aivan täysi virtsarakko. Minuun oli tankattu yli 5litraa nesteitä ja katetripussiin oli tullut vaan 100ml. Kun katetri saatiin auki tuli heti 2,5litraa pissaa. ja jopas helpotti oloa. Ylös sängystä pääsin tosin vasta illalla ja kylläpä sekin oli huteraa.

Mutta nyt ollaan sitten kotona onnellisesti. Miehelle tais jäädä ikuiset traumat synnytyksestä, vaikka asiasta ollaan puhuttu ja olen hänelle sanonut, että hän teki kaiken minkä pystyi.

Tyttö on tyytyväinen, syö ja nukkuu. Minä saan huomenna tikit mahalta pois ja tytöllä on eka neuvola. Ja tänään irtos jo napatynkäkin!

Kylläpä tuli pitkä juttu. Nyt lepäämään kun tyttökin nukkuu.

Emppu & Iita 5vrk

Meillä tyttö ei saanu calmettea ja liberot on käytössä.

juksu06
Tänään on ollu hauska vaaterumba...
Yöllä ku juksu heräs, huomasin, että pissa oli tullu kyljestä läpi. no ei muuta ku vaatteitten vaihto. no seuraavassa syötössä sama juttu ja nyt oli eri vaipat. no enpä ois uskonu, että ois vielä kolmannen kerran vuotanu. no tietysti! Tarkistin tosi tarkkaan, että pippeli ei oo ylös eikä sivulle päin. On vissiin vaipat liian pieniä. eli liberot ja pampersit 3-6kg käytössä. no aamullapäivällä sitten seurustelun jälkeen tuli iso puklu ja piti TAAS vaihtaa vaatteet. Ihan pikkasen meni noita vaatteita. Pitää vissiin ottaa käyttöön nuo seuraavat koot vaipoista. kaapissa ootteliski jo liberoitten 5-8 kg, jospa ne pitäis pissan sisällä. Taitaa olla meidän poika kova pissaamaan =)
Että tällasta täällä. nyt odottelen että poitsu herää ja saa nähdä onko pissat taas tullu läpi.

äiti & juksu 2vko5vrk :heart:

Heini79
Juksu: Täällä myös välillä vaivaa tuo kainalopissi-ongelma. Ensin ajattelin sen johtuvan vaan vaippamerkistä, mut nyt on joka vaipasta tullut kertaalleen yli...ja vaikka kuinka katsoo, että se pippeli osottaa edes jotenkin alaspäin...on ne pojat vaan aika epeleitä =) . Nyt on onneks mennyt taas pari päivää(?) ilman märkiä vaatteita ja petivaatteita.

Onsku kutsuu taas...

Heini ja Onsku

juksu
No nyt oli yöllä käytössä liberon 5-8 kg ja oli taas kyljestä tullu pissi läpi! Tällä kertaa juksu sit virkostui tästä vaatteiden vaihdosta ja pyllyn pesusta. ni tuli sit vähän valvottua yöllä, ku piti pikkuista nukuttaa. silmät sillä ois ollu niin tapillaan. Onneks ei itkeskelly, ku sillä on tuota mahavaivaa ollu. Pääasiassa hermostu, ku ei seurusteltu. Lopulta nukahti onneks vaan tunnin valvomisen jälkeen. Että tällasta täällä. mitkähän vaipat ne pitäis sen pissin sisällä?

heips!

Täälläkin alkaa arki pikkuhiljaa rullaamaan. Tänään käytiin ekaa kertaa neuvolassa ja hienosti tyttö kasvaa pelkällä rintamaidolla. Painoa oli 3165g kun syntymä paino oli sen 2914g! Ja ikää 6 vrk... vaunuttelemaankin ollaan jo päästy ja kyl on ihanaa! yöt on vähän hankalia kun mun on niin vaikee ton haavan takia nousta sängystä :/ . Tyttö heräs viime yönä kolme kertaa syömään ja muuten nukku ku tukki!

Joku kyseli hormoninäpyistä. Meijän tytöllä oli näppyjä 2 päivän ikäsenä mut nyt ne on hävinny.

Rähmiikö muilla silmät? Meillä alko eilen rähmimään ja saatiin tänään neuvolasta silmätippa resepti et jos menee pahemmax ni niitä sit. nyt vaan putsaillaan.

Meillä on vaipoista käytössä liberon 2-4kg. Tänään kuitenkin laitoin kokeilu mielessä muumi vaipan ja meeni kaks tuntia ni tyttö oli aivan selkää myöten läpimärkä \|O Eipä tarvii toista kertaa kokeilla!

Kuin usein teijän vauvat kakkaa? Ku meillä on oikeestaan joka vaippa kakkavaippa...! Tyttö päästelee semmosilla efekteillä kakat housuun et ihan itteäkin naurattaa.... :LOL:

Nyt täytyy lähteä kauppaan ostamaan vaippoja kun tuntuu et niitä menee ihan älyttömästi!

Emppu & Iita Rimpula 6vrk

ainii profiilissa kuva Rimpulasta...<br><br>

Up :attn: Ollaampa pudottu ;)

Huh hellettä...kuumaa pisaa vieläkin ja masua ei kyllä tosiaan oo ikävä :whistle: Kyllä on ollu ikimuistoisen kuuma kesä ja viimeiset elokuiset saa vielä kärvistellä masujensa kanssa :/ :hug:

Huh,ompa tosiaan toisilla hurjia synnytyskertomuksia,vaikka en omaanikaan helpoimmasta päästä pitänyt...onneksi nyt kaikki on ohi ja vauvat tuhisee rinnalla :heart: :heart:

Jus tultiin pikkumiehen,B ja koiran kans lenkiltä...herra oli rintarepussa ja se on mieleinen paikka ja äitylillä nousee mukavasti hiki pintaan =) samoin vaunut on toinen paikka mihin pojat nukahtaa heti...A on ollut niissä sisälläkin nukkumassa kun masuvaivoineen rauhoittuu sinne paremmin =)
Meillä on onneksi tilanne rauhallisempi,siis masujen suhteen...kiitos kuumemittarin :D sen avulla on pojat kakkinu nyt 3na päivänä,Jee!!!
Mites te jotka annatte korviketta (tai antaako kukaan) niin paljonko vauva kerralla vetäisee?

Noista vaipoista...meillä on käytetty Liberoo,Pamperssia ja Muumia ja kyllä Liberot niitä parhaita on,eikä sisällä voiteita. Meillä on kanssa tullu muista vaipoista pissat ulos.

Mites teillä muilla,onko jälkivuoto loppunu? Täällä ei ja mulla itselläni on kohta jo vaippaihottumaa :eek: Ja täytyy sanoo että kyllä niin kiirettä pitää ettei esim. sänkypuuhat oo käyny edes mielessä vaikka niin odotin että masusta pääsis siinäkin mielessä eroon ;) :whistle: :kieh:

Oottekos jaksanu pitää huushollista huolta? mä en ja yök,täällä melkein uidaan koiran karvoissa :x :/

Maanantaina taas neuvola,saas nähdä onko 4kg raja menny rikki :D
Ja kauheeta...ensviikolla pojat täyttää jo 1kk :eek:

Jennyli+poijjaat 3vkoo5pvää

Viikonloppuja kaikille ja onnea taas kaikille vauvautuneille! :flower: :heart:

Meillä on siis käytössä liberot, taisin aikaisemminkin kirjoittaa että ne tuntuu ehdottomasti parhailta. Alussa käytettiin niitä 2-4kg mutta nyt tällä viikolla siirryttiin niihin 3-6kg eikä ne tunnu yhtään liian isoilta tytölle =)

Mulla on jälkivuoto ollut alusta asti omasta mielestä aika niukkaa, etukäteen luulin että olisi ollut paljon runsaampaa... Nyt viimeisen viikon ajan on enää ollut melkeimpä vain sellaista tiputtelua :/ Siitä tulikin mieleeni onko teillä muilla tikit jo sulaneet, jos tuli ommeltavaa? Itse hieman ihmetten kun ei ole vieläkään sulaneet pois ja synnytyksestä jo kolmatta viikkoa :eek: Vois jo pikku hiljaa lähteä :headwall: Haluja kyllä sänkypuuhiin löytyis, mutta ei hetkeen vielä taida kyllä uskaltaa... :ashamed: :whistle:

Ja sitten toinen kysymys... Ootteko muut antaneet vauvalle tuttia? Mulla ei periaatteessa mitään sitä vastaan ole, olen vain yrittänyt katsoa josko pärjäisi ilman... Tuolla ne on kuitenkin jo kaapissa odottamassa :D Nyt vaan siis tuntuu että neiti on alkanut minua hieman käyttämään tuttina... Ja muutenkin on sellainen tapaus että ei rauhoitu nukkumaan ilman tissiä tai silittelyä, ei siis osaa rauhoittua itsekseen vaan pitää itseään "väkisin" hereillä vaikka on ihan väsynyt. Sitä vaan oikeestaan mietin ja pelkään ettei sitten tule kauheeta tuttirallia öisin, että heräillään sen tutin takia kymmeniä kertoja :\| Kun nyt yöt ja nukkumiset on mennyt niin hyvin, ainoastaan siihen nukahtamiseen kaipaan apua, samoin "hätä"rauhoittelukeinoksi :ashamed:

Mutta nyt pakko lopettaa ja laittaa kone kiinni kun tuolla ukkonen hieman jyrähteli. Palaillaan taas :wave:

Jandhe ja Pikku Myy 2vkoa 3pvää

Yhteistyössä