^^ELOMASSUT 2008^^ tammikuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooÄs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Salah: Aava jaksaa valvoa päivällä 1,5h ja illala 2-3 h.

Soseista: Meillä vasta maistellaan pottua, joten kun teen ruokaa muulle poppoolle niin samalla keitän potun ja kahtena päivänä annan sitä samaa.

Kirjoitin tuolla aiemmin, että meillä oli hankala yö ja seuraavana päivänä selvisi sitten syy, ensimmäinen hammas ilmesty 5kk-päivän kunniaksi
Tänään käytiin 5kk neuvolassa ja mitat olivat 6960g ja 65cm, pipo 42. Alex menee tasaisesti siellä 0-käyrällä. Rokotuskin saatiin ja jätkä ei edes huomannut, että pistettiin, katseli vaan muualle, eikä ilmekään värähtänyt.

Nyt saadaan aloittaa lihojen syönti, mutta puurojen syöntiä ei neuvolan tädin mielestä vielä kannata aloitella, katsotaan sitten 6kk neuvolassa sitä. Seuraavalla kerralla meillä on hammashoitajan tapaaminenkin neuvolakäynnin yhteydessä.

shihtzu + Alex 5kk

Hossolle hurjasti onnea :flower:

Tänne ei mitään kummallista kuulu. Kovasti meillä yritetään ryömiskellä ja pyöriskellä ,mutta ei vielä kovasti edetä. Meille tuli myös eka aika hammashoitajalle.

Saimme tänään meidän uudet matkarattaat... Peg Perego Pliko P3-merkkiset. Oli kyllä tosi huiput ja ihkut vaaleanpunasävyiset :) .

Hyvää yötä!!
-Poni ja vauveli 5½kk

Hossolle paljon onnea!

Mitäs täällä onkaan höpisty...?

Yöunista ainakin, meillä mennään yleensä yhdellä syötöllä. Väliin oli, että I nukku aamuun asti, mutta nyt heräilee noin kolmen aikaan syömään. Viime yönä tosin kaks kertaa... Mutta eipä sen niin väliä ole, mieluummin herään kerran yöllä, kun aamulla viideltä. Näin meni meinaan ne, kun I nukku koko yön, heräs sit viideltä jo ihan pirteenä. Nyt heräillään puol7-7 aikaan.

Soseita meillä menee kasviksia jo useeta sorttia ja sit kaurapuuroo. Makeita en oo antanu viä lainkaan. Tosin tarttee varmaan piakkoin alottaa joku, kun ei toi pelkkä kaurapuuro oikein tahdo upota. Vaikka eipä tuo ihme ookkaan, kun pahaahan se yksinään on. En minäkään sitä söisi.

Kääntyilystä kans ollu juttua. I käänty selältä mahalla 4kk iässä ja kääntyilee sujuvasti kummankin kyljen kautta. Mutta ei elettäkään, että kääntyis takas selälleen. Ei niinku yritystäkään. Siskollansa oli kuukausi väliä kääntymisillä.

Mun ensimmäinen iltareissuni menikin sitten mönkään... Vähän se laitto harmittaan, mutta enpä viittiny tahallani kiusata I:tä. Kun ei ollu pakko mennä. Ollaan yritetty opettaa pullosta syömään, mikä nyt alkoikin sujua kohtalaisesti. Ja mä tietty riemuissani, että pääsen sittenkin keikalle, mutta pullottelu kariutui siihen, että I ei suostunukkaan siitä sit syömään, kun tuli väsy. Naama punasena vaan karju ja käänteli päätään, kun koitettiin pulloo tarjota.
No harjotukset jatkuu, seuraava yritys on kuukauden päästä, kun isäntä osti meille teatteriliput.

Jaa, jospa koittas vähän viä siivota, I nukkuu ainakin toistaseks. Edelleenkään meillä ei kunnon päikkäreitä nukuta.

Emeelia ja I 5kk ja 6pv :heart:

hossolle onnea!! :flower:

minkä ikäsenä vauvan saa laittaa tohon kävelytuoliin? tai siis siihen ensiaskentuoliin vai mikäsenytoli.. oliko vasta 6kk?

kyselin aiemmin öljystä mikä löysentää mahaa. onko kellään tietoa onko kyse rypsiöljystä vai mistä?

onnittelut hossolle :flower:
meillä edelleen vaavi flunsassa ja tokalla on vatsatauti, onneksi kolmonen ja nelonen on tervennä.
pelottaa mulla on taas hamppilääkäri ja joutuu taas paikkaan hampaita.
jaahas pyykäri pysähty täytyypi mennä laittaan nuo kakkosen ripuloimat petivaatteet koneeseen.

Hei taas kaikille

Aleksi viimeisillä tämän päivän päiväunilla partsilla ja esikoinen odottaa sohvalla kakkosen lastisten alkamista. Ajattelin muutaman rivin keritä kirjottaan ennen ruuanlaittoa

Viime yö menikin taas tuttia ja vettä annellessa aleksille. En muista monta kertaa ja mihin aikaan yöstä ollaan heräilty, mutta ainakin viitisen kertaa. Ehkä mä olen siihen jotenkin tottunu, kun ei mua niin kauheesti väsytä. Esikko meni tosi nätisti nukkumaan kun tosiaan olin olkkarissa kattelemassa töllöö niin kauan kun hän nukahti. Teki kyllä kieltämättä hyvää itsellekin ottaa vähän omaa aikaa tollain illalla. Aleksista tää vaan ei ollu kiva juttu, heräs tunnin unien jälkeen ja ei meinannu pelkällä tutin laitolla nukahtaa takasin.

Meillä on torstaina neuvola ja aleksi saa viimeisen rotarokotteen ja tavallisen rokotteen, esikko saa rokotteen mikä siltä on jääny kuusvuotis neuvolassa saamatta ja sitten mä saan ite jäykkäkouristusrokotuksen. Aleksi on jokaisen rotarokotteen jälkeen koko illan ollu tosi kärttynen ja pulautellu ja kakannu alvariinsa. Saas nähä miten nyt käy. Esikon rokotuksessa saattaa tulla korkea kuumetta ja muitakin oireita. Meillä voi olla mielenkiintoinen ilta tiedossa torstaina ja mieskin on sillon iltavuorossa, joten olen yksin poikien kanssa täällä :/

Mun flunssa on toistasex pysyny aisoissa, ei mitään pahempaa ole tullu, kop kop. Sen verran huomaa että ei ole ihan kunnossa, kun tähän asti olen vieny ja hakenu esikon koulusta kävellen, muttanyt parina päivänä en ole jaksanu hakee.

Mun yhdellä tutulla on samana päivänä syntyny poika ja se ryömii jo täyttä vauhtia ja kävin facebookissa katteleen kuvia, ni on jotenkin paljon "vanhemman" näkönen kun meitin jätkä. Sittenhän mä tajusin että niillä synty niitten poika rv 43 ja meillä rv 38. Niillähän on periaatteessa melkein kuukausi ikäeroa vaikka ovatkin samana päivänä syntyneet.

Jep, mutta nyt täytyy varmaan mennä esikon kanssa katteleen lastiksia.. tulihan tässä nyt jo tosiaan muutama rivi kirjotettua

salah ja aleksi 5kk ja 11vrk

moro :wave:

ja hossolle lämpimästi onnea uuteen odotukseen! ja salahille voimia torstain koitokseen!

meillä pikkukaveri on alkanut mölisemään tyytymättömänä lattialla suurimman osan päivästä, vaikka ei ole a) nälkä tai b) uni tai c) vaippa märkänä. mikä himputti häntä mahtaa riivata, räyhähengetkö? onko muilla tyytymättömiä lapsukaisia?

irtis ja mukelo 5 kk ja 9 päivää

irtis, mein neiti huutelee kanssa hirveesti ku on iteksee lattialla, oon tulkinnu tylsistymiseksi.. ei pääse tarpeex kovaa sinne minne haluu ja ei haluu olla yksin. heti ku ottaa syliin ni kaikki on ok

kiitoksia onnitteluista =) tänään tytön neuvolassa käytiin juteltiiin imetyksestä ja lääkäri oli sitä mieltä että ehdottamasti pitää lopettaa kun taustalla toistuvia keskenmenoja. mä olen nyt sit vollannu koko päivän, hirveen ristiriitaset tunteet on :(

tytön neuvolassa siis käytiin, paino oli 8,1kg ja pituutta 69cm, pitkä tyttö. käytiin myös lastenlääkärillä joka laitto lähetteen johonkin lääkäriin tytölle, kun on niitä pyristelyjä+nyt tullut "silmien pyörähtämistä" siis että muljauttaa silmänsä että valkuaiset vaan näkyy..
mutta ei ollut mitenkään erityisen huolissaan, neuvolantäti taas oli kun näki sitä pyristelyä.. :(

irtosora meillä on ihan turha edes kuvitella että tyttö viihtys itekseen, korkeintaan 5min, osoittaa mieltään hyvin vahvasti... :laugh:

mulle sano neuvolantäti tänään että yösyötöt pitäis jättää pois, miten teillä muilla?? meillä ainakin neiti syö sen kaks kertaa yössä, että niinköhän ne vaan "jätetään" pois...

t.hosso

Perusteliko Hosso teidän neuvola täti tuota miksi yö syötöt pitää pois jättää?? Kuulostaa vähän kummalle. Meillä esikon kanssa lopettelin vauvan tahtiin yösyötöt. En edes muista minkä ikäisenä ,mutta jossain ennen vuoden ikää tyytyi tuttiin eikä tarvinnut enää maitoa. Tämän vauvan kanssa ei nyt ainakaan moista miettiä ,kun nukkuu 7-8h yhteen menoon :)

Nyt kutsutaan...

Poni06 ei perustellut muutakuin kysyi että montako kertaa tyttö syö yössä ja sanoin että parisen kertaa niin sitten vaan tokas että voit ihan hyvin olla syöttämättä yöllä, ainakin toisella kerralla että tämän ikäinen vauva ei kuulemma öisin tarvitse ruokaa.. mutta kyllä mä aion syöttää niin pitkään kun sitä vaatii, mä olen pari kertaa kokeillut että annan tuttia ja tassuttelen niin yltyy huuto, että kyllä se vaan nälkä on..

Meillä huudellaan myös lattialla ollessa, etenkin jos katoan hetkeksi näköpiiristä, pitäisi koko ajan olla pitämässä seuraa. Meillä ei yösyötöistä mitään neuvolassa sanottu. Käytiin siis maanantaina neuvolassa ja mitat olivat 690g ja 65cm, elikkä tasaisesti mennään 0-käyrällä. Rokotuskin saatiin ja jätkä ei edes huomannut että sitä pistettiin, katseli ihan muualle sillä hetkellä ja hoitaja sitä äimisteli, että ei ilmekään värähtänyt tai jalka, johon pisti.

Lihat saatiin aloittaa ja broileria ollaan jo maistettu ja uppoaa todella hyvin, ei edes irvistellyt kun ekan kerran maistoi, ihan kun ois aina syönyt. Puuroille ei antanut vielä lupaa, sanoi että maistelkaa nyt noita lihoja ja katsotaan puuroja sitten 6kk neuvolan yhteydessä.

Meillä viihtyy aamulla aamutoimien jälkeen ja päikkäreiden jälkeen reilu puoli tuntia yksin lattialla lelujensa kanssa. Mutta sitten alkaa mekastus, jos ei tule viihdykettä. Koko ajan pitäisi keksiä jotain aktiviteettia. Meillä jonkin verran ryömitään, mutta kun aina ei pääse haluttuun paikkaan tai ei anneta tavaraa, jonka olisi halunnut niin kamala huuto tulee. Tänä iltana suuttui ihan tosissaan, kun otin kaukosäätimen pois.

Meidän pikkujätti vaikuttaisi olevan ehkä keskitasoa hieman tempperamenttisempi tapaus :) Me ollaan käyty muskarissa, jossa on muutamia vain parin viikon ikäerolla syntyneitä. Nämä muut saman ikäiset ovat kiltisti hymyillen äitiensä sylissä ja kuuntelevat opettajan loruja ja leikkejä, mutta tämä meidän tapaus ei malta pysyä paikallaan niin kauan (Yksi lastenlaulu/-loru kestää varmaan sen 3 min). Koko ajan pitäisi touhuta jotain tai olla menossa. Sylissä ollessa punnaa itsensä mahalleen ja alkaa ryömimisharjoitukset tai jos istutaan niin pitäisi päästä seisomaan (omat jalat maassa on huippu juttu), käsissä pitäisi olla jotain mitä tunkea suuhun jne. Mites ilmeneekö muilla millaista tempperamenttia?
Välillä tosi ärsyttävä, mutta silti niin rakas :heart:

Aika menee kuin siivillä, viikonloppuna tulee jo 6 kk täyteen

Huomenia, heti näin aamutuimaan jupinaa.. meillä oli koko eilinen ilta hirveetä huutoa, ei meinannu poika millään nukahtaa. Hetkeksi torkahti ja aina kun siirsin omaan sänkyyn niin tämä herää. En vaan pysty siihen että antaisin sen huutaa itsensä uneen, mutta jossain vaiheessahan senkin pitää tapahtua että alkaa nukahtamaan itsestään.

Kerrostalossa kun asutaan, niin väkisin tulee naapureitakin ajateltua, mitähän ne tuumaa kun täällä huudatetaan lasta :ashamed: viimein sitten puoli ykstoista nukahti mun viereen, vaikka ei aluksi rintaakaan huolinut, eikä vesipullokaan kelvannut. Oliskohan hampaita sitten tulossa.. Huoh..tämä mamma kaipaisi hieman omaa aikaa nyt.

lauren-78: Meillä on tuollainen rauhallisempi kaveri tai kyllä tolla omaa tahtoa on, mutta kun on vieraita ihmisiä ympärillä niin jätkä vaan tuijottelee. Ja se tuijotus on todella läpitunkeva.

Meillä kohta käännytään selältä mahalleen, nyt aamulla harjoitteli ja hermothan siinä meinas mennä, kun ei millään käänny vaikka kuinka yrittää, ainoa ongelma oli nimittän toinen käsi, jota ei osannut liikuttaa vaan se jäi alle.

Joku jo täällä olikin ehtinyt meikäläistä kaivata :flower: Kertakaikkiaan päivät menee kuin siivillä eteenpäin ja tuntuu ettei mihinkään meinaa keretä. Hyvä kun sähköpostit ja pankkiasiat ehdin koneella hoitaa, muuten kyllä nuo 4 lasta pitää kovasti tätä mammaa liikkeellä. Välillä olis ihanaa, kun sais vain istahtaa sohvalle ja olla siinä kaikessa rauhassa vaikka koko päivä, mutta se jää vain haaveeksi :headwall:

Yöt meillä mennään edelleen 2-3 syötöllä eikä meillä neuvolassa myöskään ole sanottu, että yösyötöt pitäisi jättää pois. Siskolle oli sanottu 6 kk neuvolassa, että sen ikäisen ei tartte enää yöllä syödä. Helpommin sanottu kuin tehty. Meillä ei käytössä tuttia, joten ainoa lohtu yöllä on tissi.

Meillä syödään päivittäin 2 perunasosepurkkia ja 1 hedelmäsosepurkki. Tosin useimmiten noita uppoo vain noin puoli purkkia vaikka on jo reilut 2 kuukautta soseita jo saanutkin. En tajua miksi noi kaikki soseet tökkii ja pahoin. Ja tissitellään edelleen ahkerasti päivittäin :D Tämän neljännen lapsen kohdalla en ole vielä kertaakaan ajatellu, että jahas, huomenna lopettelen imetystä. Oon vain imettänyt, kun se tuntuu itsestä hyvältä ja vauvakin tuntuu tissiä vielä haluavan. Lopetan sitten joskus :laugh: Kun nyt ei kouluiässä enää tissiä tarttis :laugh:

Onko jollain tietoa vauvan kohonneista maksa-arvoista?? Neidillä on loka-marraskuun vaihteesta asti ollu asat-arvo koko ajan koholla. Tällä hetkellä se on 55, eli koholla muttei taas hirveitä. Kukaan ei ota huoltani tosissaan ja tutki mikä arvot pitää jatkuvasti koholla. Vaavin naamakin on välillä kauheen keltainen vaikkei hirveesti esim. porkkana-perunaa syö. Samaan syssyyn on ollut vajaan kuukauden syömisongelmia, tissi ei kelpaa, soseet ei kelpaa ja huutaa vain aamusta iltaan. Nyt toki jo rauhoittunut ja ruokakin maistuu. Lopulta sain vihdoin viimeen maksa-arvoista ja syömättömyydestä lähetteen sairaalaan, mutta sitäkin aikaa edelleen odottelemme postissa. Miksei hitto vie sillon voida HETI tutkia, kun on oireita. Nyt ei enää oo mitään muutakuin tuo maksajuttu. Hampaita ei ole vielä uusia tulossa, kun ekat alahampaat tuli 4,5 kk iässä.

Myöskin paino on viimeksi laskenut 30 grammaa, eli ei kuitenkaan vielä hälyttävästi, mutta sitä on nyt lääkärin määräyksestä seurattu neuvolassa 2 kertaa viikossa. Varsinkin tuon syömälakon aikana. Seuraava neuvola siirtyikin viikolla eteenpäin lasten sairauden takia (siitä seuraavaksi kerron), eli 5 kk neuvola on vasta 4.2.

Meillä on ollut sunnuntaista asti täys helv*** päällä kotona. Nimittäin 3-v. tyttö ja 5,5-v. tyttö on ENTEROROKOSSA. Vanhimman tytön hoidossa jollain oli se ollu ja se oli sitten tartuttanu koko hoitopaikan lapset tohon tautiin :kieh: 3-vuotiaalla se on paljon pahempi mitä vanhemmalla tytöllä. Sillä on naama joka puolelta kauheissa näpyissä ja läiskissä sekä ne on erittäin kipeät ja kutittaa koko ajan. Molemmilla on näppyjä myös kädet ja jalat täynnä sekä sielä täälä vartalolla. Pientä on myös suussa, joten syöminen ollut hankalaa. Nyt tauti antaa onneksi vähän periksi, mutta uusia näppyjä on edelleen tullut. On ollut alkuviikko kauhean vaikeaa, kun ei tiedä miten lapsia auttaa, kun on kipeä ja kutittaa sekä itketään ja yöt menee pers***. On kuulemma erittäin tarttuva tauti, mutta luojan kiitos vauva, me vanhemmat ja pian 7-v. poika ollaan siltä säästytty, toistaiseksi.

Muuten päivät menee samaa rataa kuin ennenkin: siivousta, pyykkejä, tiskejä, lastenhoitoa yms. Tässä nyt jotain meidän kuulumisia.

Ja oikein paljon niille, jotka odottavat jo uutta vauvaa :heart: Mulla haaveissa EHKÄ se viides, mutta mies laittaa vastaan. Toki menetin synnytyksessä yli litran verta, joten pelkään, että sama toistuu, tai se mitä isosiskoni joutui kokemaan tässä tammikuun alussa....

Laskettu aika ylittyi parilla viikolla ja viimein vauva halusi tulla maailmaan. Synnytys meni muuten hyvin, MUTTA jostain syystä vauvan synnyttyä alkoi veri vain roiskumaan ympäri mäkeä ja sisko menetti 3 litraa verta ja sitä laitettiin äkkiä kahdella tipalla ja kovalla vauhdilla lisää. Oli sekunneista kiinni, että sisko ei menettänyt henkeään tuossa. Hemoglobiini tippui 50 asti. Siskolla toki ikääkin jo 41.... Ja neljäs lapsi. Että ei se elämä kaikilla aina mene niinkuin on suunniteltu, tai synnytys tai jokin muu tapahtuma.

Meillä neiti on oppinut jo kääntymään aikoja sitten selältä mahalle ja joku aika sitten myös rupes kääntymään mahalta selälle. Jalat menee myöskin pyllyn alle koukkuun, että kohta varmaan ajateli ruveta konttimaan :laugh: Toki neiti ei enää ole siinä paikassa mihin sen on lattialle jättänyt ;) Myös pörrääminen on hiljan opittu ja voi sitä kuolan määrää, joka suusta lentää!!!

Tatjana80 ja pikku neiti reilut 5 kk

meillä lähti sitteri käytöstä, kun kiloraja tuli vastaan. ei viitti "ylikäyttää", kun laitos on meillä vaan lainassa. vaan kun ukkeli ei vielä osaa istua, niin ei sitterissäkään voi istuttaa, joten ruokailu, viihdytys, ym. toimet tehdään sylissä. aika vaativia päiviä, kun tosiaan lattiallakin viihtyy vain sen jonkun hetken ilman viihdykettä.

enterorokkoisille voimia, potilaille ja hoitajille!!

5 kk ja 11 pvää

irtosora ootkos vielä käyttänyt kantoliinaa? Minä saan ainakin joitain hommia tehtyä, kun poika on siinä sidonnassa kasvot ulospäin, niin pystyy seurailemaan mitä touhutaan. Toinen mikä viihdyttää(ainakin sen 10 minuuttia..)on lelukaari. Niin ja nyt viihtyy yksikseen lattialla hetken aikaa niin, että laitan Vauvan vaaka-lastenlevyn soimaan. Siinä mun niksipirkat tältä päivältä :D

Yhteistyössä