***ELOMASSUT 2008*** joulukuussa

Yöunille meillä mennään noin klo 21:00-21:30, herää syömään n. klo: 02, 04 ja 07, eli yöt on aika rikkonaisia. Pahin tiheän imunkausi meni, jolloin syötiin 1-2 h välein yötä päivää.

Meille on riesaksi tullut ilmavaivat, nukkuis varmaan pidempiäkin pätkiä, ellei masussa kiertäisi ja heräisi siihen. Syöttö ei varmaankaan hyväksi ole, mutta se on yöllä ainut keino, jolla saan pojan rauhoittumaan. Tissillä ollessaan rentoutuu ja saa piereskeltyä kunnolla jolloin uni voi jatkua. Kärsitäänkö muilla ilmavaivoista? Omaa ruokavaliota voisi tietysti tarkistella, mutta se on ollut periaatteessa sama koko ajan. Huomenna on 4 kk lääkärineuvola, joten ajattelin ottaa asian puheeksi siellä.

Kääntymisestä meillä käväisee mahallaan, mutta pyörähtää saman tien takaisin kyljelleen. Joten ei "rehellisesti" pysy mahallaan. Peppua on alkanut nostamaan ylös ja kannattelee itseään kyynärnojassa. Ääniä on myös alkanut tulla useita erilaisia, tämän hetken "hitti" on kurlaus, jokellus lähtee ikään kuin kurkusta, itsestä tuntuu, että eikö se kutita kurkkua :LOL:

Kiinteistä Me ei olla vielä aloitettu, kunhan saadaan nuo ilmavaivat kuriin niin sitten voitaisiin maistella. Mies oli kovasti jo viime viikolla aloittamassa, kantoi kaupasta sosepurkkeja, mutta luopui sittenajatuksesta, kun nuo ilmavaivat tulivat.

Meillä ei ollut 3 kk lääkärineuvolaa, niin kuin useimmilla taisi olla, meillä on 4 kk lääkärineuvola. Huomenna menee varmaankin 8 kg rikki :/ Saisi kasvu minun puolestani vaikka hidastua.

Lauren-78 ja Daniel 4 kk 3 pv
 
Minäkin olen käynyt täälläkin tiheästi lukemassa, mutta tuonne fb:n puolelle tulee enemmän kirjoitettua...

Meillä meno jatkuu samaan malliin ku aiemminki... :)

Kuukautisista, mulla alko n. 2,5kk synnytyksestä. Seuraavia ei ole vielä näkyny, liekö tuleekaan ku tuo h-kierukka laitettiin, edellisen jälkeen ne kyllä melkein heti loppu.

Nyt herra kutsuu. :D
 
Mie kanssa kurkkasin aamulla tuon odotuspuolen.. vuosi sitten oli villit fiilikset :D

Ruuan jälkeen laitan neitin aina sitteriin joksin aikaa painattelemaan ruokaa, koska kaikki olis lattialla jos laittas sinne heti ruuan perään!! ja saattaa se puklu tulla tossa sitterissäkin, mutta vähemmän.

Kuukautiset, ei näy eikä kuulu, hyvä näin!! vaikka imetys on ollu jo 1.5kk pois kuvioista. esikolta muistaakseni alko jo näihin aikoihin!


kakkaamisesta, imetys kun jäi ja tutteli tuli tilalle, ni kakkaaminen muuttu harvemmaksi, eli kyllähän noi kiinteetkin voi siihen vaikuttaa.. en sit tiiä onko se hyvä vai huono.. mut jos luumun kanssa tulee kakka, ni eihän se kai haittaa.. toisilla se vaan on tiukemmassa!

nyt muihin hommiin!!!
 
Heippa

Täytyi kanssa käydä katsomassa uusien elomassujen pino =) äkkiä se vuosi on mennyt vaikka silloin päivät tuntui toooosi pitkiltä.

Täällä alkoi taaas menkat, viimeksi n. kuukausi sitten oli niukat ja kesti pari päivää, nyt tuleekin sitten jo vissiin kolmatta päivää ja rytinällä.. ja koskee ihan hirveästi mahaan ja selkään. :/ vaikka melken täysimetän! hemmetti, odotin kyllä että olisi vähän kauemmin olleet pois.

Meilläkin sellaista ihme kurlausta kuuluu pojan suusta ja melkein jo nauraa ääneen toisinaan =)

Meillä oli se 2kk neuvola lääkärineuvola, 3kk oli ihan vaan th ja 4kk neuvolasta se ei vielä mitään sanonut kuka siellä tulee olemaan.

Moikat taas :wave:
 
Sateista päivää täältäkin!

Soseista, mahdollisimman paljon yritän itse tehdä. Nytkin on pakkasessa perunaa, porkkanaa ja parsaa odottamassa. Ja lisää pitäisi tehdä. Saas nähdä jaksanko niitä hedelmäsoseita tehdä itse vai tuleeko ne ostettua valmiina kaupasta...

Lauren-78 meille on kanssa nyt yhtäikkiä tullu jostain ilmavaivoja. Mitään en ole muuttanut ruokavaliossa, mutta yhtäkkiä on poju ruvennut kauheasti piereskelemään... Tuleppa kertomaan mitä se lääkäri sanoo sulle asiasta, meillä on 4kk lääkäri vasta ensi viikolla.

Aata, tiedän tuon tunteen kun vessan peseminenkin tuntuu luksukselta kun ei välissä tarvitse käydä heijaamassa vaunuja ulkona!
Nyt meillä on myös tullut avuksi se, että kun poju on nukkunut n.1,5h ja herää, niin otan hänet syliin vaunuista ja laitan takaisin toiselle kyljelle niin jatkaa vielä uniann n. 1h. Ilmeisesti paikat hällä puutuu, kun ei mahdu kunnolla kääntymään tuolla vaunun kopassa.

Ruusulainen ja poju 2pv vajaa 4kk :heart:
 
Melania Mulla on joko ajan synnytyksen jälkeen olleet lonkat ja häpyluun seutu kipeä. Välillä vähemmän ja välillä niin ettei tuumaa liikkeelle päästä. Lonkat lonksuu edelleen ,vaikkakin koko ajan huomaa ,että lantion alue jämäköityy. ½-1 v vuosi menee, että luut ovat jälleen omissa paikoissa sanoi minulle nivelkorjaaja. Eipä sille kai oikein mitään voi muuta kuin pitää lihaskunnosta huolta, vaikka välillä on tuskallista kävelläkin.
 
Heippa hei!

Mä käyn lukemassa molemmilla puolilla, mutta vähän laiskasti kirjottelen kummallekaan. Tuntuu aina, että olisi niin paljon kirjoitettavaa, ettei ehdi/saa aikaiseksi.

Meillä oli maanantaina kolmekuukautisneuvola. Seitsemän kiloa meni rikki, 7100 g (4500) ja pituutta oli 63,3 cm (55), suluissa syntymämitat. Tosin käytiin tänään TAYSissa jälkitarkastuksessa, ja siellä mitat oli 7200 g ja 64,5 cm, eli pituudessa aikamoinen ero. Maanantaina saatiin rokotus, päivä ja ilta meni ihan hyvin, mutta yöllä Valtsu heräs, eikä enää saanut unta ja aikamme kanniskeltuamme ja hyssyteltyämme annettiin suppo ja sitten pikkuhiljaa rauhottui ja sain lopulta pojan rauhottumaan sitteriin johon jätin hänet nukkumaan muutamaksi tunniksi, itse sohvalla vieressä. Tänään oltiin siellä TAYSissa, koska poju sai niin huonot aloituspisteet (ilmeisesti sai mun nukutusaineet ja oli niistä pökkyrässä) ja heillä siellä ilmeisesti käytäntö, että kutsutaan kolmikuukautistarkastukselle sinne, että nähdään missä mennään ja onko normaalisti kehittynyt. Lääkäri katseli ja tutki ja kehui kovasti, fysioterapeutti ei sitten katsonut juurikaan tarpeelliseksi tutkia kummemmin, kun näki jo lääkärin käsittelyssä, että hienosti kaikki sujui ja jäntevä poika on edelleen. Sinne meidän ei siis tarvitse enää mennä uudelleen.

Meillä on nyt reilun viikon ajan herätty yöllä nelisen kertaa syömään edellisen yhden tai kahden sijaan. Päivälläkin syöntivälit on tunnin puolentoista luokkaa. Neuvolasta saatiin jo melkein lupa aloittaa kiinteät tuon syömisen tiheentymisen myötä, mutta sitten terkka perui puheensa, koska mä olin maidottomalla ja munattomalla dieetillä kolme viikkoa ja viime viikolla otin maidon takaisin ja tällä viikolla munan, niin katsotaan ensin tuleeko munasta jotain reaktioita. Ehkä ensi viikolla. Tai katsotaan nyt, ei mulla periaatteessa mikään kiire niiden kanssa oo, ikää kuitenkin vasta se kolme kuukautta.

Rytmi meillä on yhä iltapainotteinen, kymmenen yhdentoista aikaan saadaan poju nukkumaan. Missäs vaiheessa sitä rytmiä voisi yrittää muuttaa aikaisemmaksi? Onko vielä liian aikaista. Aamulla me heräillään yötä tiheämmin syömään, mutta nukahtaa yleensä tissille ja kymmenen yhdentoista aikaan sitten herätään kunnolla. Muutama tunti touhutaan ja sitten ulos rattailemaan ja sinne jää nukkumaan. Usein saa käydä muutaman kerran vielä heijaamassa vaunuja, vaikka tuntuu, että kotipihaan tullessa olisi ihan täydessä unessa. Aluksihan pojan sai vaan pukea päälle ja oli jo siinö vaiheessa unessa, senku laitto vaan vaunuihin, ja jos laiskotti niin ei jaksanut lähteä kävelemäänkään, onhan tää tietysti ihan hyvä, että tulee käytyä.

Mä kävin eilen hakemassa Kestovaippayhdistykseltä sellaisen kokeilusetin lainaan, missä on varmaan viitisentoista erilaista vaippaa. Oon niin pihalla noista kestoista, etten oo oikein tiennyt millasia pitäis olla ja aattelin sit, että tuolla olisi helppo kokeilla, jonotin pakettia ehkä melkein pari kuukautta. Muutaman kerran oon käynyt huuto.netin sivuilla kattelemassa, mutten oo oikein ymmärtänyt mitään, niin oon luovuttanut. Saa nähdä mitä tästä kokeilusta tulee. Haluaisin ainakin osan vaipoista käyttää kestona.

Nyt tuntuu pää tyhjältä, muutakin kirjotettavaa ja kommentoitavaa tais vielä olla, mut parin huonosti nukutun yön jälkeen ei jaksa tän enempää, jatketaa siis joskus virkeämmillä aivoilla.

Siili ja Valtteri
 
Tännekin kuuluu hyvää, normaalia vauva-arkea. Meillä yöt sujuu tällä hetkellä oikein hyvin. Jossain välissä neiti heräsi vain kerran yössä syömään, nyt herää kahdesti, mutta se on ihan ok. Iltaruokinnan jälkeen neiti nostetaan sänkyynsä ja yleensä hän nukahtaa sinne. 3kk neuvolassa neiti painoi 5,6kg, joten uskoisin, että rintamaito riittää meillä vielä vähän aikaa. Pullosta neiti ei halua oikein syödä, mutta onnistuimme kuitenkin tekemään miehen kanssa yhden onnistuneen konserttivierailun. Olin 3 tuntia pois vauvan luota, ja kun tulimme takaisin, kotoa löytyi mummin sylistä nälkäinen, mutta ihan tyytyväinen vauva. Oli syönyt pullosta kuitenkin sen verran, että pahin nälkä oli mennyt. Vauva on ollut toisen mummin hoidossa kerran viikossa pari tuntia, jotta pääsen jumppaan. Siinä ajassa hänelle ei ehdi tulla edes nälkä, joten ne ovat sujuneet yleensä ihan hyvin.

Kuukautisia ei ole vielä näkynyt. Mun pitäisi aloittaa minipillerit, mutta en ole vielä aloittanut, kun pelkään tiputtelua, ja olen nauttinut siitä, ettei ole kuukautisia. :ashamed:

Aloitimme vauvauinnin. Uinti oli kivaa, mutta neiti sai raivarin pukuhuonesähellyksestä. Siellä oli tosi pienet tilat, jotka ei oikein sovi vauvanhoitoon, joten aika säheltämiseksi meni ja se tietysti suututti pikkuneidin. Täytyy ensi kerraksi miettiä paremmin logistiikan sujuminen.

Marikki ja neiti 3,5kk
 
Hei vaan kaikille!

En ole kirjoitellut saatikka lukenut kuuluisianne sitten vauvan syntymän. Jotenki on vaan päivät ollu tohinaa täynnä, eikä ole tietokoneelle ehtinyt.

Meidän neiti on nyt 2½kk nuori ja painoa viime neuvolassa 5,5kg ja pituutta 59cm. Neitin nimeksi tuli kasteessa Ella.

Päiväunia Ella nukkuu n. 4 kertaa 30-45min päivässä,,, ainoastaan vainujen liikkuessa nukkuu yli tunnin. Yöllä ottaakin sitten univelan pois.. Menee nukkumaan 22-23 ja herää 10-12,,, 3-4 krt pitää yössä syöttää.

Puhtaasti tissillä mennään eteenpäin. soseita annetaan vasta kun oma maito ei enää riitä,,, turha tässä kiirehtiä kun tuolla maidollakin on niin kovasti kasvanut.

Ella ei ole vielä osoittanut kiinnostusta kääntyilyyn, seuraa kyllä esineitä/kasvoja katseellaan ja hymyilee ja ääntelee kun hänen kanssaan juttelee,,, lempiohjelma telkussa on simpsonit.

Mutta nyt tais neiti herätä päivänokosilta... Hauskaa joulua kaikille,,, kun luultavasti pääsen takas kirjoittelemaan taas 2 kk päästä jos tää mun huima kirjoitteluvauhti jatkuu :LOL:
 
VsV
Pitkästä aikaa meidänkin kuulumisia.

Meillä on ensi viikolla 4 kk:n neuvola, ja epäilen, että lääkäri mainitsee jotakin meidän tyttösen painosta. On tytöksi aikamoinen jölli. Kotipunnituksen perusteella (äitin + vauvan paino - äitin paino) baby painoi toissa viikolla 8,2 kg eikä kumminkaan varmaan ole kovin paljoa yli 60 cm pitkä. Mielenkiinnolla odotan neuvolakäyntiä...

Mä jo tässä vähän suutahdin yhdelle lähisukulaiselleni, kun olen aina laitellut silloin tällöin vauvasta kuvia sähköpostilla, niin ainoa mitä hän sanoo aina vauvasta, on se ainainen siunailu tyyliin "Oi, kauhea miten paksut posket ja kaksoisleuka! On se tytöllä ollut pöytä katettuna! On sitä oltu ruoka-aikaan kotona!" (jne) Rasittaa aina kuunnella samat jeesustelut, vaikkei varmaan mitään pahaa tarkoitakaan... Pitää muistaa, että lihavat on lepposia eikä ne tee kepposia! =)

Meillä ollaan siis edelleen täysin tissimaidolla, ja koska vauva kasvaa niin hyvin (liikaa...?), niin en ole vielä liiemmin uhrannut ajatustakaan kiinteiden aloitukselle. Pitää vähän kuulostella, että mitä siellä neuvolassa ensi viikolla sanotaan. Tämä tissuttelu on niin ihanan helppoa, että olen tilanteeseen oikein tyytyväinen. Omia reissujakaan ei ole nyt ollut enkä ole niitä liiemmin kaipaillutkaan, niin omaa laiskuuttani en ole testannut edes tuttipullosta maitoa. Ainakaan tutti ei kelpaa edelleenkään. Parin viikon päästä meillä on työpaikan pikkujoulut, niin siellä ajattelin käväistä ainakin syömässä. Vauva saa siis pärjätä isin kanssa sen aikaa, vaikka äitin baari poistuukin muutamaksi tunniksi kotoa...

Mulla ei ole vielä kuukautisia näkynyt eikä kuulunut. Enkä ole kyllä niitä kaipaillutkaan.

Jossain vaiheessa täällä oli puhetta raskauskiloista, niin mä painan nyt 5 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Mukavaa, kun mahtuu päälle taas kaikki aiemmin "kaapissa kitistyneet" farkut ym., mutta nyt ei painon tarvitsisi tippua enää yhtään. Laihtumisen myötä on nimittäin hävinneet kaikki lihaksetkin, eikä niitä valitettavasti näytä saavan takaisin pelkillä vaunulenkeillä...

Meillä ollaan laiskoja liikkumaan, eikä kääntyilyä vielä edes yritetä. Mulla on kyllä vähän huono omatunto siitä, että pidänkö vauvaa liian vähän lattialla. Kun teen kotihommia, niin vauva tykkää jo pitkiäkin aikoja istua turvakaukalossa ja katsella äidin hääräilyä, mutta lattialla maatessa palaa hihat nopeasti... Pitää ihan kunnostautua tuon lattialla pitämisen kanssa!

Jollakin muullakin oli ongelmana vauvan päiväunet. Meillä nukahdetaan kunnolla yöunille joskus 23-24 aikaa, ja noin 2-4 tunnin välein tissutellaan. Aamulla heräilee sit 9-10 aikaan, mutta yleensä sit torkkuu vielä tissillä aamupäivällä. Puolen päivän jälkeen käydään sit vaunulenkillä, jolloin vauva nukkuu liikkuvissa vaunuissa. Eli kun vaunut seisahtuu kotiovelle, niin samalla herätään vaunuissa. :( En jaksa/kehtaa tehdä mitään kolmen tunnin lenkkejä, niin yleensä ne vaunu-unet jää siihen tunteroiseen. Sisällä ei sitten taas suostu nukkumaan kuin sylissä/tissillä eikä ne pätkät ole maksimissaan kuin muutamia kymmeniä minuutteja. Joka ilta on sitten ohjelmassa sellaset väsymyshuutokilarit, jotka äiti kyllä laittaa auttamattomasti liian vähien päiväunien piikkiin. En tiedä, minkä tässä keksisi, että vauva nukkuisi pitempiä päiväunia. :( Muutenkin olisi kiva, jos vauva nukahtaisi yöunille vähän aikaisemmin, vaikka 21-22 aikoihin. Noh, toivottavasti tämä on vain tällainen väliaikainen ongelma.

Sitä mun on pitänyt teiltä kysellä, että onko teidän vauvoilla syntymämerkkejä? (Mä olen jostain kuullut, että kaikilla on jonkinlainen. Liekö näin?) Meidän vauvalla on niskassa se haikaran purema, mutta se on niskahiusten alla, niin ei sitä taida paljon näkyä. Mulla on itsellä samanlainen.

Nyt me aletaan seurustelemaan isin kanssa, kun saatiin hänet töistä kotiin.

Må bra!

VsV + Baby (tulevana maanantaina 4 kk)
 
Voi äly mikä tuon poitsun päikkäreille menoon on nykyään tullut :headwall: Justiinsa sain maitopullon avustuksella luovutusvoiton kaverista, kun kaksi tuntia on huutanut suoraa huutoa väsymystään, muttei oo voinut jäädä sänkyyn... Tähän saakka ei oo tarvinnut, kun viedä väsyneenä sänkyyn ja on itsekseen nukahtanut sinne parissa minuutissa... Toivon mukaan tää vaihe ei kestä kauaa, kun yöunille menemistäkin hierotaan suurinpiirtein kaksi tuntia joka ikinen ilta :|

Kyselin tuosta nukkumaanmenoajasta, kun kiinnostaa kovasti ollaanko me ainoita, jotka menee aina nukkumaan vasta 23-24 paikkeilla... Vanhemmat menis jo aiemminkin, mutta Elmerille ei sovi :D Alkaa vaan olla keinot lopussa tuon nukuttamisen suhteen - sylissä ei halua nukahtaa enää, kun ei viihdy vauva-asennossa, vaan koko ajan pitää punkea istumaan... Sänkyyn ei jää, sitterissä ja lattialla ei viihdy, maito ei auta... Sitten vaan huudetaan... Ihan kateellisena luen niitä tarinoita, jossa vauvat vaan viedään sänkyyn ja jäävät sinne nukahtamaan. Mutta eiköhän se siitä sitten joskus...

Mä en oo löytänyt Elmeriltä minkäänmoista syntymämerkkiä vaikka oon koittanut katsella. Tuostapa tulikin aasinsiltaa pitkin mieleen, että onko teidän vauvoille tullut jo luomia? Huomasin muutama päivä sitten, että Eltsulla on polveen tullut pieni ruskea luomi, jota ei oo todellakaan ollut siinä aiemmin, niin tarkkaan oon yleensä tuota pojan ihoa syynännyt...

Kävin tänään ostamassa ekat joululahjat.. Onneks ei tarvinnut kahlata kuin kolme kauppaa ja ainoastaan kahdet lahjat jäi enää löytämättä. On niin kiinnostus nolla tuohon shoppailuun tuolla vesisateen harmauttamassa joulukuussa... Pitää varmaan laittaa joulukoristeita viikonloppuna, josko vaikka pääsis hiukan fiiliksiin - yleensä kun oon jouluihminen henkeen ja vereen :xmas:

Mutta, kohta käy kutsu, kun poju nukkuu vaan nokoset tähän aikaan, joten lähden vetäisemään kupin kahvia piristykseksi :D See you!

kaneliomena ja nelikuinen Elmeri
 
Heipsan!

Meillä on myös alkanut yöunille meno takkuamaan. Tytsy ei tahdo enää tissille nukahtaa ja yöunille mennään puolen yön maissa. Päikkäreille kyllä simahtaa kivasti tissille.

Menkoista on ollut puhetta. Täällä ei ole vielä näkynyt ja kai ne jää pois, kun on tuo hormonikierukka.

Soseita meillä menee purkillinen kahdessa päivässä. Ihan maistelua vaan, kun tuo tissimaito vielä tytsyn pääasiallinen ravinto:)

Mutta nyt mentävä, kun kutsuhuuto käy...
 
mein tyty käy nukkumaan tällä hetkellä tasan 23.30.. alkaa olla jo hieman..hmm... rasittavaa.. mie tykkään illalla viel katella telkkarii rauhassa ja miun yöunet alkaa siis jostain klo 00.00.. no itepä teen niin, mutta poitsulla oli aikanaa ihan sama vaihe, että' yöunille kävi vasta puolen yön aikaan.. ihme juttuja..

kyllä sen vauvan rytmi jossain vaiheessa tasottuu, mie luotan siihen.. poitsulla pätee vieläkin se että n. 2-3kk mennään tietyllä kaavalla nukutukset ja yöt ja sit taas vaihtuu.. eihän niissä isoja muutoksia ole, mutta huomaa että vauvan syntymän jälkeen oli rikkonaisia öitä ja huutoon herätti miut ja nyt se on ollu pois n. 2vk ja nukkumaan on käyny nyt vajaa 1vk ajan jo viim.20.00 (unessa) !!! toivottavasti tää rytmi säilyy pitkään :D

iik, kohta pitäs lähtee poikaa viemään kerhoon, mut molemmat lapset nukkuu viel ja mie vaan näpytän tääl koneella..
 
Kuukautisista... alko siis 6viikkoa synnytyksestä ja kun aloin minipillerit tulevatkin kahden viikon välein ja ihan oikeeta vuotoa kipuineen, tosin kipu on kovin lievää raskautta edeltäneeseen aikaan verraten. En voi noita suositella.
3kk neuvolassa painon kehitys hidastunut liikaa vaikka olen velliä antanutkin, joten peruna ja porkkana alotettu, poika syö kuin aikuinen, ei yhtä paljon mutta nielee kaiken mitä suuhun laitetaa.

63cm 6190g.

 
Siilikö se kirjoitti, että neuvolasta saatiin jo melkein lupa alkaa kiinteitä syömään.. En tarkoita tätä missään nimessä loukkaavasti, mutta tarviiko neuvolalta saada lupa, kun kyse on kuitenkin omasta lapsesta? Mua itseäni ainakin ihmetyttää, kun joku kysyy, että oonko kysynyt neuvolasta, saako niin tai näin tehdä, kun poju on kuitenkin minun eikä neuvolan lapsi.

Mietin muuten yöllä valvoessani, että mulla(tai no meillä)on kyllä puolet raskausaikana mietityistä periaatteista lentänyt käytännön myötä romukoppaan. Päätin jo aikoja sitten, etä omaa lastani en ala nukuttamaan vaan opetan nukahtamaan itse ja nyt makaan harva se ilta pojun vieressä ja laulan uudestaan ja uudestaan "aa tuuti lullaa" :LOL: Samoin mietin, että kiinteät aloitan täysimetyksen jälkeen vasta 6kk iässä ja niinhän siinä kävi, että osittaisimeyksellä mennään ja kiinteitä maisteltiin 3,5kk iässä. Mitäköhän muita niitä oli.. Ai niin ja päätin myös, että annan esim. isovanhempien hoitaa vauvaa omalla tyylillään, siihen puuttumatta ja nyt olen kärkkäänä joka välissä ohjeistamassa :D Mites te muut, onko käytäntö romuttanut jonkun muunkin periaatteita?

 
Tuli oviilin periaatekysymyksestä ihan hymy huulille :D Oon nimittäin huomannut täsmälleen samat jutut, mutta niinhän se kuulemma meneekin, että kaikkein parhaita kasvattajia on ne kenellä ei vielä ole lapsia... Niin mäkin olin ennen :D

Meidän lapsi piti kanssa opettaa nukahtamaan ihan itsekseen, noh - meilläkin minä silmät puolitangossa laulelen sinistä unta kerta toisensa jälkeen ja kaikki muutkin laulut siinä samaan syssyyn mitä vaan sattuu mieleen juolahtamaan. Sanoin miehelle, että kohta me ajellaan pitkin Hämeenkatua iltaisin, että saadaan kössi nukahtamaan :LOL: Täysimetyksellä piti täälläkin mennä puoleen vuoteen saakka, mutta maito ei noussut odotetusti, joten pulloruokinnalla on menty jo kaksikuisesta saakka.. Samoin on toi isovanhempien juttu - välillä pitää oikein pidätellä itseään, ettei mene sanomaan kuinka yleensä tehdään.. Oon koittanut muistuttaa itseäni, että onhan hekin mut ja sisareni sekä toiset lapsenlapsensakin hoitaneet, mutta minkäs teet :headwall: Ihmismieli on hassu juttu :LOL: Tuntuu, että kaikki mitä joskus ajatteli, on todella painunut jonnekin mielen roskakoriin ja käytäntö on opettanut ne toimivimmat konstit.. Saa nähdä kuinka meillä tulee aikanaan toimimaan karkkipäivät ym. aikanaan valmiiksi ajatellut asiat :whistle:

Nyt lähden tästä leikkimään hetkeksi pojun kanssa ennen vaunulenkkiä :wave:

kaneliomena ja Elmeri
 
Kuulumisia tulin kirjoittelemaan:) Hilda täytti 4kk tällä viikolla. Me ollaan aloiteltu kiinteitä, aloiteltiin hissukseen vähän ennen tuota 4kk päivää, nyt vissiin viikko maisteltu. Hilda on myös oppinut juomaan tuttipullosta, juo siitä iltavellinsä.

Tyttö on oppinut päristämään ja sekös on nyt riemua! Hyvin nauravainen ja potra tyttö muutenkin. Juttelee ja jokeltaa paljon. Painoa on kertynyt 7,5kg ja pituutta 64cm. Vielä ei kääntyillä muuta kuin kyljeltä toiselle.

Meidän molemmat lapset(esikoinen 1,5v) menee nukkumaan illalla kasin aikoihin. Hilda herää parin tunnin välein syömään ja aamulla nukkuu yhdeksään asti, esikoinen herää seitsemältä. Luulen että pikkuisen rytmi on aikalailla esikoisen "ansiosta" muodostunut, koska hänen kanssa meillä on melko tarkat rutiinit aina ollut ja se on auttanut nukkumisessa.

Mulla ei ennen lapsia tainnut olla kauheasti mitään ennakkosuunnitelmia, paitsi kestojen suhteen, niiden käytöstä päätin kyl heti kun kuulin että musta tulee äiti... Tietty imetyksestä oli myös eli oli tarkoitus esikoistakin imettää, mutta se ei onnistunutkaan. ilokseni tän kakkosen kanssa on onnistunut hyvin, koska imetys on hurjan paljon helpompaa kuin pullorumba! Mut ei tainnut olla ennen lapsia mitään kasvatuksellisia periaatteita, jotka olisivat muuttuneet lasten tulon jälkeen. Mahdollisimman lapsentahtisesti yritetään elää, koska he ovat kuiteskin tässä perheessä se ykkösasia :heart: Ja omia vanhemman vaistoja noudattaen; jos joku asia tuntuu väärältä sydämessä, sitä ei tarvitse tehdä vain siksi että niin on tapana. Ja päin vastoin.
 
Sone
Yksi väsynyt äiti yrittää nyt jotain tänne kirjoittaa.. Meillä on tihee imu, koko ajan on tissillä, ja varsinkin yöllä rasittaa kun syö 3-5krt pitkiä aikoja ja sitten aamuyöstä kitisee mahaansa. Ilmeisesti käy tuo jatkuva tissittely mahaan. Täytyy muutenkin taas kattoo ruokavalio kun aloin syömään normaalisti kaikkee vähän aikaa sit, niin ilmeisesti ei kaalia vieläkään kestä eikä ruisleipää. Kahvia yks kuppi per päivä. Menispä nopeesti ohi tää, mie oon oikeesti aika tokkurassa, sen verran univelkaa et menee yliväsyn puolelle ja ei saa päivällä unta vaikak olis pien hetki aikaa. :headwall:

Mie oon nyt vähän miettiny et minkäköhän ehkäsyn sitä ottas, kun en ehkä sit kuitenkaan oo varma haluunko sitä hormonikierukkaa, jotenkin vähän jänskättää et jos se ei tällä kertaa vaikka käykkään ja se on kuitenkin aika kallis. Kumit tekee ärsytystä joten ei käy. Kuparikierukkaa en uskalla ottaa koska menkat on ollu tosi kauheita ennenpään. No nythän ei ole edes viel alkanut menkat, onneks.

Oikee lonkka ja polvi vihottelee, ilmeisesti lantio vähän vinossa ja nivelet löysät hormoneiden vaikutuksesta. Niskat on pahin ongelma nyt, en oo kerenny/edistyny hierojalle, olis pakko mennä kun huimaa niin paljon. Oikee valitusvirsi nyt, mut kai sitä kaikki pikkujutut korostuu huonosti nukkuneena.

Taas ajatus katkee, joten palailen myöhempään.

Sone ja Aava 3kk 2vko



Muoks* Hyvä vinkki imettäjille, Fenkolitee auttaa maidontuotantoon, juon joka päivä kupillisen.
 
Sone, koita jaksaa vaikka nyt varmaan väsyttää niiin paljon! Meillä myös yöt olleet tosi rikkonaisia pitkään, mutta auttaa kun tyttö on vieressä niin en itse herää ihan hereille asti joka kerta kun syö. Mistä tuota fenkoliteetä saa? Meidän tyttö on tottunut siihen, että maitoa tulee suihkuamalla ensi imaisusta, ja nyt kun maito on vähän vähentynyt niin saa välilllä kauheita raivareita.

Niin ja kuukautisia ei täällä ole kuulunut eikä ehkäisyasioita ole juuri mietitty... no eilen tais olla kolmas kerta kun synnytyksen jälkeen meillä peitot heilu :ashamed:
 
Voimia kaikille väsyneille äideille. Meillä vauva on aivan uskomattoman helppo mut tuo seuraava 2v on nyt aika hoidettava ollu yötä päivää. Astma vaivaa.
VsV Meidän poika paino 3kk neuvolassa yli 8kg. ei vielä ainakaan mitään mainittu painosta muutako et iso on. Minulla on kokemusta myös siittä laihasta pienestäkin vauvasta. Se on pääasia et kasvaa tasasesti.
 
heipat kaikille

Mies lähti äskön hakemaan meidän uutta autoo, jee. Jänskättää. Ostettiin sellanen dodge seitsemän paikkanen :) .

Meillä Aleksi toista viikkoa nuhassa ja pahenee vaan. Päätettiin sitten että käytetään yksityisellä tänään. Onnex ei ollu mitään ihmeempää, määräs nenäsumutetta ja otti bakteeriviljelyn. Viime yönä herättiin tunnin välein. Ollaan laitettu keittosuolatippoja, imetty nenäfriidalla ja laitettu vielä nasolin tippoja, mutta mikään ei auta. Nyt on muutaman päivän saanu päivällä nukuttua pitkiä pätkiä, mikä on tosi hyvä. Ulos olen laittanu nukkuun ja ilmeisesti siellä vähän parempi hengittää. Maanantaina uudestaan lekuriin jos toi uus suihke ei auta mitään. Alkaa jo hengityskin rohiseen pikkusella ja on vaikeeta syödä. Kuumetta ei ole.

Mies on ollu vapailla nyt lauantaista asti ja on ollu kieltämättä aika luksusta kun on toinen koko ajan auttamassa.

Nukkumisesta, meillä nukahdetaan joka ilta, jos ei mitään erikoista ole, noin klo 20.30. Yöt menee terveenä ilman mitään syöttöjä, mutta nyt ollaan huomattu että vaatii sen maidon viideltä aamulla. Siis kun on ollu kipeenä. Muuten noustaan 6-8 välillä, vähän riippuen esikon kouluun menoajasta. Päivällä nukutaan miten sattuu, mitään selkeetä rytmiä ei ole. Välillä on niin että nukkuu koko päivän vaan puolen tunnin tirsoja tai saattaa olla että nukkuu parit pitkät unet.

Pojat menee siskolleni yökylään lauantaina ja me vietetään miehen kanssa pikkujoulut kahdestaan. Paketoidaan lahjat, saunotaan, juodaan glögiä ja viiniä ja nautitaan toisistamme ;) . Ja tietysti kattellaan linnanjuhlia :) . Luultavasti nukahdetaan kasilta, kun molemmilla univelkaa :LOL:

Nyt joulusiivousta jatkaan, stressi iskee kun pitäs lauantaina koristella kämppä ja kauhee kaaos :kieh:

salah ja aleksi 3kk ja 18 vrk
 
4 kk lääkärineuvola käyty:
Paino 8 675 g
pituus 63,4 cm
pipo: 44,3 cm
VsV ihan rauhassa vaan tuon kasvun suhteen. Mä kyselin lääkäriltä moneen kertaan tuosta valtavasta kasvusta/painon noususta ja lääkäri vakuutti useaan kertaan kaiken olevan ok. Kertoi, että aikoinaan eräs lasten erikoislääkäri oli opettanut ettei rintaruokittu voi olla liian iso.

Ilmavaivoista juteltiin lääkärin kanssa myös. Suositteli soseiden aloitusta, koska syö tiheästi ja tod.näk. hotkii ja/tai rinnat suihkuaa, joten ilmaa menee joka kerta kun syö. Kiinteillä voitaisiin saada syöntikertoja harvenemaan, jolloin myös ilmaa menisi vähemmän. Suositteli myös cuplattomia tai disflatylia. Käytiin läpi minun ruokavaliota ja todettiin että sen pitäisi olla ok.

Lauren-78 ja Daniel 4 kk
 
Mä en oo jaksanut kirjoitella vähään aikaan kummallekaan puolelle... :| Välillä käy lueskelee, mut ei vaan aina jaksa tai ehi muuta tehä.

Meidän neiti kävi eilen 3kk neuvolassa. Uudet uljaat mitat olis nyt 65cm ja 6830g. Pituus tippui +2-käyrälle, missä paino ja pää on menneet koko ajan, pituus mennyt melkein siel +3. Kovasti sai tyttö kehuja hymystä, vuorovaikutuksesta ja tarraamisesta, ottaa siis leluista kiinni. Viime viikolla alkoi "huitoa" kovasti, nyt saa kiinni ja tarkkailee leluja. Sellainen pehmolelukoirakirja on ihan suosikki. Siis koiran muotoinen ja näköinen kirja, sen maha aukeaa kirjaksi. Ja jos ei oo lelua, neiti tuijottelee omia sormiaan. Etenkin peukku on hurjan mielenkiintoinen! Sit yks mitä myös jaksaa tehä, on varjokuvien kattelu. Laitan yleensä vaipan vaihdossa vain pienen yövalon päällä, neiti sit potkii jaloillaan ja nauraa, kun varjoja ilmestyy seinälle :D . Se on aika hupaisan näköistä ja kuuloista :heart: :heart:

Tiheän imun kausi tuntuu täällä olevan nyt joka toinen viikko... En kuulu tuohon joukkoon, et joka asia pitäis varmistaa neuvolasta, mut ruoista kyllä kysyin. Terkka oli sitä mieltä, et jos ei illat rauhoitu, voin parin viikon päästä alkaa syöttää soseita, ei se 4kk raja ole niin tarkka, ja mielummin tässä vaiheessa soseet kehiin, mitä korvikkeet. Vaan näköjään neiti kasvaa hyvin pelkällä maidolla, viime käynnistä painoa tullut lisää 1,5kg!!

Ens viikolla saadaan meille sitten uusi koira :heart: . Aika nopeaan järjestyi loppujen lopuksi, ihan paras joululahja koko perheelle.

 
Meillä käydään tällä hetkellä nukkumaan 21-23 yleensä. Vielä viikko sitten meni yli puolen yön.

Minun vanhemmat saapuivat eilen lomamatkalta ja huomenna mennään Alexin kanssa katsomaan, saa nähdä miten paljon jätkä vierastaa, kun ei ole isovanhempiaan nähnyt 8 viikkoon. Äitini vielä tänään oli kaatunut. Kaatui sisällä ja löi päänsä ruokapöydän kulmaan ja nyt on otsa keskeltä liimattu ja siskoni ja isäni joutuvat vahtimaan että pysyy tolkuissaan.
Iltapäivällä kaatui ja oli nyt illalla ihan kunnossa, eikä kuulemma yhtään huipannut eikä ollut muitakaan tuntemuksia. Molemmat silmät mustuu, joten aika hurjan näköinen varmaan on.

Ilmavaivoista: Meillä on myös ilmavaivoista kärsitty etenkin iltaisin.
 

Yhteistyössä