Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kaikissa neuvoloissa tosiaan tehdä kotikäyntiä, mutta ekalla käynnillä saattaa saada purkin mukaan! Tosin en tiedä, vaikka olisi vaan käytäntönä täällä..

Tosi vaikea veikkailla tota vaatekokoa.. Itselläni oli vaatekoko ennen esikoista 36 ja painoa tuli n.16kg raskauden aikana. Sairaalassa (6pv) lähti jo 10 kiloa painoa pois. Maha on kyllä vielä tosi löysä ekoin viikkoina, joten se tekee siitä vaatekoosta isomman väkisinkin.. Veikkaisin kuitenkin, että tavallisissa vaatteissa kokoni olisi ollut (38-) 4o pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Käytin vielä äitiysvaatteita ja löysiä housuja silloin..

Kyl tääl länsirannikollakin neuvolantäti tuo d-vitamiinit. Ja eihän niitä anneta ennenkuin 2 vai 3 viikkoiselle. Tosin meillä ainakin toi rasvaliukoisia jotka voivat enemmän aiheuttaa vatsavaivoja joten vaihdettiin ennen ensimmäisen antamistakaan vesiliukoisiksi ja käytettiin noi rasvaliukoiset sitten kun vaavi oli isompi.

Mä sain viimein vaavin vaatteet kaappiin ja isäntä kokosi sängyn. Kotiintulovaatteet vaavillekin ovat jo valmiina ja sairaalakassi suunnitelmissa. Viikkoa 36 tässä jo mennäänkin joten hyvä et jossain on edistytty.

Vaatekoko on aivan jokaisen henkilökohtainen fyysinen juttu. Enpä lähtis arvailemaan. Viimeks mä mahduin about 1 ½kk synnytyksen jälkeen vanhoihin vaatteisiini mut tiedän tapauksia jotka eivät oo pienentyneet koskaan.

Mä lähden sairaalaan vanhoilla imetysliiveillä. Eiköhän nuo sovi. Sit jos ei niin vaavi ja esikoinen jää isukin kanssa ja mä teen pikavisiitin kaupunkiin.

Moikka,

pikainen kommentti vaatekoosta: Hanki/etsi kaapista joku tunika. Ne on nyt todella suurta huutoa ja saa olla väljä. Ei haittaa makkarat tms. jos on viileää laita alle pitkät housut ja jos lämmin niin joku hame. Vyötäröä voi "pienentää" vyöllä.
Itse olin jo sairaalasta tullessa laihtunut suuren osan, mutta maha meni kunnolla kasaan (löysät pois) vasta n. 1-2kk synnytyksestä. Mulle tuli silloi painoa n.14kg.
Me synnytetään hyvään aikaan, kun muotia on edelleen kaikki pitkät ja löysät tunikat. =)

Nyt pakkaamaan loput kamat ja sitten neuvolaan.

zuviliini 33+2

Noista vaatteista... Mä oon tällanen laiheliini, pituutta 170, mut vaatekoko 34-36. Esikoiselta tuli kiloja 16 ja vaikka maha hävisi sairaalaan, jäi peppuun ja reisiin "kivasti" imetysvaraa, ni eipä siinä omat vaatteet vielä mahtuneet päälle. Tai yhdet farkut pilasin, kun väkisin ahdoin itseni niihin... ainakin sen kesän kuljin 38 vaatteissa (vauva syntyi maaliskuussa), syksyllä tais jo omat vaatteet mahtua. Mut mä tykkäänki istuvista, tiukoista vaatteista, toki löysemmät esim. collarit mahtui päälle jo melkein heti synnytyksen jälkeen!

Nyt mä ostin joskus 1-1,5kk sitten lantiomalliset farkut, mitkä on leveydeltään 2 kokoa suuremmat kuin normaalisti. Hyvin mahtuu päälle ja luulen, et nää on aika passelit housut myös synnytyksen jälkeen! Ja kuten Kattu ja Zuviliini sanoi, ni nythän on muotia tunikat ja on paljon a-linjaisia mekkoja -> varmasti löytyy juhliin päälle pantavaa :).

Meillä neuvolat säästää lähes kaikesta, esikoisella olis vielä kuulunut kotikäynti, mut me ei sitä saatu. Tuskin tälle toisellekaan, vaikka neuvola onkin vaihtunut. Itelleni se nyt on yks hailee, tuleeko täti kotiin vai käväseekö ite neuvolassa. Mut tulipa mieleen, et varatkaa riittävästi puhtaita vaippoja neuvolakäynnille, mä muistan meidän ekoja neuvolakäyntejä, kun vauvalta tuli vähän väliä kakkaa tai pissaa, ja vaikka mulla oli 2 varavaippaa mukana, jouduin pyytää neuvolasta vaipan, kun siinä vauvaa tutkittaessa ja mittaillessa jatkuvasti tuli housuun jotain... :) Alkuun niitä vaippoja menee muutenkin tosi tiuhaan vaihtoon, tai ainakin meillä, kun joka pissan ja kakan jälkeen vaihdoin puhtaan vaipan (kestot käytössä).

Huomenna olis neuvola. Saas nähä, onko hemppa vielä laskenut (viimeeks 113) kun vasta viime viikolla on alkanut väsyttää ihan oikeesti, tollon 113 aikaan olin vielä pirteä!

Ja tässä totesin, et kun sillon alkuraskaudessa lähetin postia ennustajille, ni huomenna on se päivä, jolloin toisen ennustajan mukaan meille pitäis syntyä pieni mutta terve tyttö! Toisen mukaan taas tulis tyttö vasta 30.8. Sukupuolta me ei tiedetä, mut ite luulen, et tuo 30.8. on huomattavasti lähempänä synnytystä... La on siellä 22.-25.8. riippuu mihin niistä luottaa :).

Ja eilen sain jopa kelalta vastauksen lapsilisiin, saadaan takautuvasti lapsilisät koko kevään ajalta. Jiihaa! Tuo Norjassa oleskelu sekotti pakan "aika hyvin" ja nyt ne oli sitä mieltä, et meidän pitäis maksaa syksyn lapsilisät takas, vaikka ne ite oli silloin sitä mieltä, et kuulutaan Suomen sosiaaliturvaan ja lapsilisät tulee normaalisti... Kela!!! Äippärahoista en oo saanut vieläkään päätöstä, mut kuulema työnantaja ei oo edelleenkään toimittanut sitä Y17 lomaketta (ylläri, sama juttu oli esikoiseltakin...) ja nyt vielä kaikki lomalla... no, lokakuulle asti juoksee palkka normaalisti, joten no problem!

Garnet

Garnet: Oon tässä just lähdössä Kelaan kun sain alkuviikosta tiedon et mulle maksetaan äippäraha esikoisen aikaisten tulojen perusteella. Onneks sitten tällä viikolla oli ihmisiä henkilöstöhallinnossa töissä työpaikallani niin sain sit tietää et olivat unohtaneet toimittaa palkkatietoni. Nyt sitten toivottavasti täälläkin Kela on tiedon jo saanut ja mä meen kysymään et täytyykö mun tehdä kirjallinen valitus vai tekevätkö automaattisesti uuden päätöksen.

Ja sen jälkeen vkon 36 neuvolalääkäriin... Taas ultrataan ja sitten kahden viikon päästä sama juttu äitiyspolilla joten kyllä tätä poitsua on tarkkailtu kovasti. :)

Kiitos kommenteista vaatekokoon :-) Onneksi nuo tunikat ja a-linjaiset mekot on muotia, tosin kun olen jo varmaan toiselta kuulta asti "joutunut" sellaisia käyttämään niin tekisi mieli jo jotain istuvampaa päälle. Minulla ei muuten esikoisesta jäänyt kuin viitisen kiloa sairaalaan (tarkistin kortista), rinnat kasvoi sairaalassa parikin kokoa ja niissä oli sitten sitä painoa mikä muualta lähti. Ja eipä tuo esikoinen painanut kuin 3020g syntyessään. Pitänee juhla-asun kanssa tehdä niin, että ostan kankaat ja teen kaavat valmiiksi, jos vaikka jonkun tissien kohdalta istuvan liehuvahelmaisen mekon tekis, silloinhan tuota rintavarustusta on mitä esitellä ;-) rakastaisin halterneck mallisia, mutta kun niska ei jaksa niitä ja toisaalta mitkäs liivit sitä sitten tunkisi päälleen... Ja kun pitäsi sellainen asu olla, että pystyis pientä jotenkin imettääkin strippaamatta kaikkea pois (tosin autoon meinasin mennä imettää piiloon). No eiköhän nämä tästä, kiva miettiä jotain muuta välillä kuin vauvan tavaroita ja laskea aamuyöstä palanneita supistuksia.

D-vitamiineista sen verran, että niitä vesiliukoisia minäkin esikoiselle syötin, kun sillä oli muutenkin niitä masuvaivoja hotkimisen vuoksi. Nyt meinasin ostaa niitä etukäteen valmiiksi, kun meillä ei apteekkiakaan ole kovin lähellä, miehen työmatkalla on kylläkin ihan tien vieressä, mutta... No sen muisti on mitä on ja näiden vauvan tarvikkeiden kanssa se on ihan hukassa.

Nyt hakee lisää kahvia, outoa, mutta se tuntuu rauhoittavan näitä supistuksia.

-Mammaksi 36+6 ja eilen vielä meinasi ettei meillä mikään kiire tule synnyttään, illalla tuskastui ja nyt haukkoo henkeä supistusten aikaan...-

PS: Sillä hääjuhla-asullahan selviäisin ristiäisetkin sitten!!

Moi taas pitkästä aikaa täältä lainakoneelta. Nettipimento kotona siis jatkuu. Mutta tällä viikolla tilattiin liittymä, joten pari viikkoa menee ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

Mulla kans viikkoja jo sen verran, että voisi alkaa lapsi tulla koska vain. Jalkaa kun nostaa, tuntuu, että lapsen pää tippuu sieltä ihan itsekseen ulos... Ja si-nivelen liitoskivut ei oo kadonnu mihinkään, ehkä PIKKUISEN hellittäneet.

Jännityksellä tulin katsomaan, joko joku on jo jakautunut, mutta ei.

Hei, kirjoitan pian lisää kun saan pojalle keitettyä ruuan, se alkaa olla jo kovin nälissään.

Terkuin
Rizzu

Moikka,
täällä neuvolakuulumisia:
- pissa puhdas :)
- painoa ei ollut tullut lisää (5kg tullut koko raskauden aikana mutta lähtöpaino olikin 70 kg)
- hemoglobiini 127
- paineet 106/76
- syke 13-140
- sf 31 (pari viikkoa sitten ultrassa painoarvio silloin 2 kg)
- PT oli edelleen kuten arvelinkin :(
Ens kerralla on mullakin kouluterkkari mutta onneksi tässä välissä vielä ultra NK:lla.

t,Katri 33+6

Alkaa sitten Rizzullakin olla kohta jännät paikat, jos vaikka vauva ottaa ja syntyy ennen aikojaan! Kyllä täällä kohta joku jakaantuu, heinäkuun puolella siis.

Itse veikkaan, että aika realistinen päivä synnytykselle minun kohdallani voisi olla siinä 10-11.8. (la. 13.8). En usko sen aikaisempaan synnytykseen.. Toivotaan, ettei ainakaan kovin paljon yli menisi! Esikoisen synnytys käynnistyi 39+6, joten toiveita on, ettei tämäkään menisi yliajalle!

Huomenna on neuvolalääkäri, sitten näkee miten päin se vauva siellä on ja mikä on tilanne kohdunsuulla! Veikkaan, että pehmennyt on, mutta eipä taida auki olla näillä supistuksilla vaikka niitä paljon on ollutkin (harjoitussupistuksia).

Miisa 35+1

Jos ei kukaan muu niin minä voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi jakautumaan heinäkuun puolella!! Esim tuollainen 28.7.-08 sopisi hyvin, olen itse 27.8.-77 ;-)

Mutta hei minäpä olen saanut jotain aikaiseksikin, ihan totta. Kummitytölle pulputus-nimiset hieman erikoiset samettihousut sellaisesta kirjotusta vakosametista, nasta liivihameen samasta sametista ilman kirjontaa, fleecestä a-linjaisen pussihihaisen tirpukka-takin ja sitten vielä kirjotusta sametista pienen laukun. Tarkoitus oli vielä tehdä sellainen pussihihainen paita, mutta loppui punainen lanka ihan yllättäen. Oli ihana ommella pienelle, 3v 92cm, tytölle vaatteita. Yleensä kun vaan "tylsiä" poikien paitoja ja housuja en saa mitenkään aikaiseksi. Katselin noita lehtiä ja kyllä niissä on monipuolisesti tytöille kaikkea ja niitä kun voi kaavoja soveltaakin vielä. Pojille puolestaan aikas pitkälti samaa farkku/collari linjaa.

Meillä on täällä kotona nyt joku vitutus viikko. Anoppi on ollut useampana päivänä kuin perseelle ammuttu karhu, äksyilee jotenkin vähän kaikesta. Tiedän, että tuota potuttaa kun yksin heittelee koko talon puut liiteriin (ja niitä menee paljon), mutta eipä siinä minusta mitään apua ole. Ja nyt se viskoo astioita pesukoneesta, no sitäkään en mene tekee, kun jotenkin just tuo pesukone ja kaapit sellaisella korkeudella, että piru miten tyhjentäminen sattuu! Toisina päivinä tämä "sukupolvi asuminen" ottaa koville, mutta suurimman osaa aikaa en anoppiani toiseen vaihtaisi, niin se vaan on.

Mutta nyt taidan siirtyä ompelukoneen luo takaisin, ties mitä sitä vielä saakaan aikaiseksi. Tosin äitin vanha höyrysilitysrauta teki nyt tenän, vesisäiliö vuotaa. Harmi, vastahan tuo n.25v on kestänytkin ja johdon kangaspäällys rispaantunut lähes kokonaan.

-Mammaksi-

PS: Miisa eikö siitä 080808 ollut jotain alustavaa suunnitelmaa kohdallesi :-)

Niin unohdin tuohon kirjoittaa, että mieheni on kans ollut ties millä tuulella. Töistä siltä tulee ihan mukavia viestejä, mutta kotona tuo on ollut kans känkkä-ränkkä. Yritän pysyä poikani kanssa pois molempien jaloista, etteivät hänelle äksyilis mitään, tuo kun on todella herkkä ottaan itseensä.

-Mammaksi vaan-

Juu olisin minäkin ihan valmis jakautumaan heinäkuun puolella, en vaan usko siihen. Jos ja kun elokuun puolelle menee, niin ihan kiva päivämäärä voisi olla tuo 08.08.08, joka tosiaan oli yksi lasketuista ajoistani =) Naimisiinhan menimme 07.07.07, joten se sopisi hyvin.

Mammaksi: Nostan kyllä hattua, kun elelet siellä anoppilassa. Itsekin tulen hyvin toimeen anoppini kanssa, mutta en tiedä miten saman katon alla asuminen sujuisi.. Tosin, jos tilaa olisi, niin mikäs siinä sitten. Oletpas sinä saanut ompeleita aikaiseksi! Itsekin ajattelin vielä niitä pussilakanoita pyöräytellä, kun vaan pääsisi kangaskauppaan. Enempään eivät taitoni taida riittää, ainakaan ilman avustusta!

Tänään oli sitten tarjonnan tarkastus ultra ja tällä kertaa vauva oli kuin olikin siellä oikein päin eli raivotarjonnassa. Painoarvio tällä hetkellä on 3.2kg ja lääkäri sanoi, että tulee hieman isompi kuin isoveljestä joka oli 3.3kg. Totesi myöskin että painoarviot yleensä kyllä aina vähän heittelevät isompaan suuntaan. Lääkäri sanoi, että nyt saapi sitten tulla koska vaan. Aika jännää! Mä meinaan kyllä pitää jalat ristissä, että saisin tämän syntymään 8.8.08 klo 8.00. Lääkäri siihen vaan totesi, että aina sopii yrittää, heh.
Sisätutkimusta ei tehty kun totesi, että mitä se enää tässä vaiheessa mihinkään vaikuttaa? Jos olen 2cm auki niin mitä sitten? Toi on kyllä ihan totta. Sanoi myös, että on ollut nyt keskustelua siitä, kannattaako enää odottajille tehdä tuota vikaa lääkärintarkastusta.

Huomiseksi on sitten luvattu kanssa kivaa ilmaa. Tänäänkin oli aivan ihanan lämmin.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 36+6

No niin, tuo pikku hetki venyi sitten yllättäen. Nyt on poika nukkumassa ja aikaa istua koneella vaikka koko yö. Pidimme ex tempore yhden ystäväni baby showerit, hänellä LA 3.8. Ihan vain mässäilimme kaikilla herkuilla ja veimme pieniä lahjoja sekä äidille että vauvalle.

Mulla siis viime viikon lääkärissä kohdunsuun ulkosuu sormelle auki, pehmennyt ja pituus 2 cm. Lääkäri laittoi myös lähetteen synnytystapa-arvioon Kättärille, mutta kas, se tuli bumerangina takaisin. Eivät ilmeisesti tsekkaa enää "imukuppitaustaisia" sen takia, jos imukupin syy on ollut jokin muu kuin pitkittynyt ponnistusvaihe. (Mullahan se oli lapsen sydänäänien lasku.) Koskaan ei ole mitään painoarviota lapsesta tehty, jää siis arvailun varaan, millainen mötikkä täältä tulee. Toisaalta lääkäri sanoi, että ei kovin iso. Ja melkein parempi vain, ettei tarvi tietää, millaista keilapalloa sieltä pitää puristaa.

Maanantain neuvolassa paino jopa -200 g (tosin sitä ed. oli eri puntarilla mitattu), hB 114, paineet jotain 128/83, pissa puhdas, sikiön syke 140-160 ja liikkeet ++. Eli kaikki kunnossa.

Jakautumispäivistä oli puhetta. Minä toivoisin 5.8. koska se on isäni syntymäpäivä. Esikoinen syntyi appiukon syntymäpäivänä.

Tilasin äsken Kiddopotamuksen SwaddleMe -merkkisen kapalon pikkuiselle. Esikoinen nukkui ekat 6 kk kapalossa. Silloin emme tienneet paremmasta kuin lakanaan käärimisestä. Nyt löysin nettikaupasta mukavan tarrakiinnitteisen. Siinä saa yöllä vaihdettua vaipankin ilman että joutuu ottamaan käsiosaa irti. Toivottavasti tulee tarpeeseen! Ajattelin alkaa käyttää sitä heti sairaalasta tultuamme.

Sit pitäis vielä ostaa kaukalo. Gracon autobabyä olemme katsoneet, sellainen oli esikoisellakin lainassa. Huuto.netissä tosi hintavia. 2005 vuoden malleista pyydetään ja maksetaan jopa 100 euroa (+ postikulut) kun uuden saa tarjouksesta 130 egellä.

Tilattiin tänään huonekaluja valmistavalta kaveriltamme kirjahylly, sohvapöytä + lipasto. Toiveita olisi saada ne kotiin ennen ristiäisiä. Kait niitäkin pitää miettiä. Meillä esikoisen 2-vee synttärit syyskuun puolivälissä, eli samaan syssyyn pidetään kaikki juhlat, pääsee vähimmällä.

Mukavia viimeisiä viikkoja kaikille! Yritän taas kirjoitella kun pääsen koneen ääreen tai saamme sen oman nettiyhteyden pelaamaan.

Terkuin
Rizzu & Sykerö 36+6

Neuvolalääkärillä käyty ja tässä tuloksia:

Rv 35+2
Pissassa proteiinit + leukosyytit ++
Painoa +1000g
RR 125/79
hb ei mitattu nyt kun rauta aloitettu vasta viikko sitten
Sf mitta 31
Sydänäänet 140
Kohdunsuu suljettu, mutta pehmennyt, 3cm
Vauvan tarjonta ?

Vauvan tarjonnasta ei siis taaskaan saatu selvyyttä. Pää ei tuntunut kohdunsuulla, joten ilmeisesti perätila tai poikittain.. höh. Nyt sitten sain lähetteen sinne ultraan, se on kyllä kivaa! Aion kysyä jonkunlaista painoarviota, jos eivät sitä muuten kerro.

Pissassa oli siis leukkarit ja proteiinit koholla, joten sain labralähetteen ja vien näytteen vielä tänään. Toivotaan, että proteiinit johtuvat vain tulehduksesta, eikä taas alkavasta myrkytyksestä! Pissatulehdus on melko varmasti. Joitakin oireita tunsin toissapäivänä, mutta ne menivät ohi. Raskausaikana se saattaakin olla oireeton.. huono olo on kyllä ollut, liekö siitä johtuvaa.

Eipä sitten taas muuta, pitää lähteä sinne labraan!

Miisa ja (typy?) 35+2

Minä toivoisin vauvan syntymäpäiväksi 3.8. Esikko on syntynyt 2.8, anoppi 4.8 ja mies 5.8 joten vauva menis hyvin siihen väliin. ;)

Mies on juhlimassa polttareita joten ollaan täällä esikon kanssa kahdestaan. Tyttö on touhunnut niin paljon isänsä kanssa että on nyt kiukkuinen kun isi ei oo kotona...

Painoarvioista; Meille arvioitiin viimeks noin 3,5kg vauvaa ja vielä kun mentiin synnyttämään niin kätilö sanoi että 3,4kg sieltä on tulossa. No tyttö oli kuitenkin vain 2kg970g. Eli helposti ne arviot heittää... Itse oon ollu 2kg880g vaikka synnyin 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen.

Eilen tuli muutama tosi kivulias suppari ja yöllä heräsin kans muutaman kerran supistuksiin. Vauva painaa koko ajan virtsarakkoon ja joudun ravaa vessassa vähän väliä. Myös suoli tuntuu toimivan tiuhaan. Tiedä sitten enteileekö jo synnytystä... Pari viikkoa vois vielä pysyä sisällä mutta sitten saa tulla.

Naksuli 33+5

Miisa tässä talossa on liki 300neliötä lämmintä tilaa ja tämä meidän yläkerta käsittää nyt remontin jälkeen kolme huonetta, wc, vaatehuoneen ja rappusten aulan. Pelkkä toi aula on 10neliötä ja isoin huone yli 40neliötä. Anopille jää alas viisi huonetta, joista niistäkin pienein 16neliöinen, että kyllä täällä pääsee useamman vuorokauden tarvittaessa oleen niin ettei toisiaan näe. Sit kun tonttia on 10hehtaaria tässä ja vajaat 30 tuossa parin kilometrin päässä niin ei äänikään välttämättä kuulu. Mutta totuushan on, että talo on anopin, kun ei se halua vielä' tätä myydä. Yksin se ei tän kokoista taloa jaksaisi pitää (puukeskuslämmitys, syö suoraan sanottuna helvetisti puuta) ja järjetöntähän se olisi. Mies on sitten sopinut äitinsä kanssa, että me asutaan tässä hänen kanssa kuin omassamme ja kun aika on hänelle sopiva niin talo vaihtaa omistajaa.

Rizzu kyl olet "rohkea" kun nyt vasta kaukaloa olet hankkimassa. Meil olis mies saanut kohtauksen ellei olis ollut jo kuukausia sitten ostettuna. Nimeenomaan Autobaby tuossa selän takana nököttää, eiköhän se viikonloppuna siirry jo autoonkin, tässä tietty pelkona, että joudutaan lähtee sairaalaan minun autolla ja kaukalo miehen autossa... Pitääkin muistaa siirtää isoon autoon, jos lähdetään sillä jonnekin kauemmaksi nyt vielä (kauemmaksi tarkoittaa meitin latoa pitemmälle). Jos joku muuten tietää mistä saisi edullisesti Autobabyyn pelkän jalustan niin ilmoitelkaa!

Nyt taidan lähteä jatkamaan alakerran kylpyhuoneen pesua, otin homman laiskasti ja hain höyrypesurin vanhemmiltani tänne lainaan. Ihmeellistä miten pelkkä kuuma vesihöyry irrottaa laattoihin jymähtäneen kaivosakankin ihan noin vaan.

-Mammaksi 37+0-

PS: Miisa noi ottobre lehden kaavat ja ohjeet on sellaisia, että niiden mukaan onnistuu kyllä vähemmän ommellutkin tekee lähes mitä vaan.

Miisa: mulla neuvolatäti epäili aamuisin esiintyvän huonon olon johtuvan alhaisesta verenpaineesta. Itse epäilin ensin maitoa mutta tänään testasin, jätin aamupalalla maidon pois ja ei vaikutusta. Suoli toimii myös turhan tiheään täälläkin mutta kivuliaita suppareita ei ole onneksi vielä tullut. Toivon ettei tule paljoa etuajassa (LA 22.8), koska mulla saattaa olla sektio edessä PT:n takia ja apulaisia saisin vasta n.16.8 alkaen lähipiiristä kotia. Mies käski eilen ottaa rauhallisemmin että vauva pysyis pidempään sisällä - en vaan meinaa malttaa olla tekemättä mitään.

Katri 34

Ja jälleen piiitkästä aikaa. Kyllä olikin lukemista sivutolkulla, kun teidän kuulumisia lueskelin. Kommentoitavaakin oli mielessä, mutta tässä kohtaa onkin jo pää tyhjä :D.

Mulla ei ole edelleenkään oikein mitään varsinaisesti valmiina. Tai siis kotona on jo pinnis, kaukalo, vaatteita ja semmoisia perusjuttuja. Vaatteet on pesemättä ja niille on tila raivaamatta. Lastenhuone on ihan sekaisin tavarapaljoudesta (jotenkin se on muuttunut joksikin välivarastoksi!). Kassien pakkausta en ole edes miettinyt vielä. Antakaa ihmeessä joku saarna mulle, että tajuan herätä tästä horroksesta ;)!
Vaunut tilattu Saksasta, mutta eivät tule vielä varmaan pariin viikkoon. Odotan huomisesta sateista päivää, niin malttaisin pysyä kotona ja sisällä pyykkäyshommissa :).

Kävin muuten alkuviikosta äitipolilla taas. Kaksi kätilöä antoivat sapiskaa kunnolla ja pelottelivat puolikuoliaaksi tämän raskausdiabeteksen kanssa (jota en oikeasti ollut edes ymmärtänyt minulle diagnosoidun...?!? Järki kadonnut kai johonkin raskauden myötä.). Sitten lääkäri totesi, että ultralla arvioidun mukaan vauvan paino on n. 2,7 kg, eli n. puoli kiloa liian iso (sanoi siis tämän ääneen). Että sen siitä saa kun repsahtelee ruokavaliossa. Olin ihan puulla päähän lyöty, että missä hiton ruokavaliossa. Mulle oli siis jäänyt terkkarin puheesta käsitys, että teen ennaltaehkäisevää työtä, jottei raskausdiabetestä tule, miettimällä syömisiäni ja mittamalla sokereita. Oon syönyt mielestäni järkevästi ja neuvolassa on kehaistu painonnousua (alle 200 g /vko). Verensokeriarvot on olleet kohdallaan. Silti olen siis tehnyt jotain todella väärin, tai sellainen fiilis jäi noiden haukkujen ja syytösten jälkeen. Eipä noita paino- ja verensokerilukemia äitipolilla edes huomioitu, keskittyivät paasaamaan, että olen epäonnistunut. Itkuksihan se meni koko loppupäivä :(. Tuntui, etten osaa pitää huolta edes syntymättömästä lapsesta, niin mitenköhän sitten jatkossa...
Onneksi seuraavana päivänä neuvolassa oli ihana terkkarin sijainen, joka rohkaisi kummasti ja sanoi, että pääasia on, että teen parhaani. Ja näin aion tehdä :). Vauvan koko ei siis ole kuitenkaan hälyttävä, koska seuraava lääkäriaika äitipolille tuli vasta neljän viikon päähän (38+0).

Ja ainiin, istukka on siirtynyt ylemmäs, eli sen takia ei sektiota ainakaan tarvitse miettiä.

Hyvät on olleet voinnit edelleen, paitsi kolmatta päivää on nyt supistellut melko paljon. Alkaa jo jonkun verran tehdä kipeää, kun aiemmin ovat olleet lähes kivuttomia.

Kauheasti asiaa, mutta tää on vielä pakko sanoa :)
Nyt on tuo synnytys alkanut mietityttää tai paremminkin ällöttää. Toivottavasti ette saa hepulia näistä ajatuksista, melko pinnallista nääs... Minua "pelottaa" se, että synnytys tulee olemaan jotenkin nöyryyttävä, alistava ja likainen kokemus. Toki haluan mieheni mukaan tueksi ja jakamaan tuon kokemuksen, mutta silti vaan mietin, etten haluaisi hänen näkevän minua siinä tilassa. Onko kellään muulla ollut missään kohtaa vastaavia aatoksia? Ajatus siitä, etten itse voi kontrolloida tilannetta ollenkaan on jotenkin tosi outo. Ja herranjestas, synnytyshän on yksi maailman luonnollisimmista asioista, niin miksi ihmeessä se herättää tällaisia ajatuksia?? Melkein hävettää. Noh, tulipahan sanottua silti.

Näissä aatoksissa,
lämminta kesäpäivää :)

Katrinna 34+3

Neuvolakuulumisia, rv 33+6:
pissa ok
paino +865g/vko oops... mäkö se valitin, ettei paino nouse ;)
verenpaine 132/68
hemppa 119 ja 124 (otettiin 2 näytettä kun viimeeksi oli sormesta 120, suonesta 113...)
syke 150-156
sf-mitta 30cm
raivotarjonnassa

Kesän lomien ym. takia mulle laitettiin seuraavaksi ajaksi tavis-neuvola ja lääkäri sitten vasta lähelle synnytystä (no, eihän sitä kukaan tiiä, millon tää syntyy, mutta lähelle LA:a). Lääkäri tekee sit kuulema samalla painoarvion, kun esikoinen oli olevinaan niin kamalan iso. Siitä jaksaa kaikki muistuttaa, mun mielestä 3940g ei ole vielä iso!!! Sairaalassakin punnitsivat 3x, kun eivät uskoneet, että niin pienen näköinen vauva painaa niin paljon! Pituutta oli 50,5cm, eli aika tiivis paketti :). Mun siskolla käynnistettiin eka vauva, kun painoarvion mukaan olis ollut melkein 5-kiloinen LA:n tienoilla. No, vauva ei sit kuitenkaan ollut mikään jätti, käynnistyksen takia synnytys ei ollut mikään miellyttävä kokemus ja vauva vielä tarvis ainakin valohoitoa, en muista, oliko muutakin... Painoarvio heitti paljon, sillä vauvalla oli pitkät jalat (isä 2m pitkä). Me taas saatiin esikoiselta painoarvio jossain viikon 37 paikkeilla ja se taas piti paikkaansa tosi hyvin. Mutta pitää tosiaan muistaa, että ne on ARVIOITA

Huomenna jos jaksais käydä kiertää nopeaan alet läpi. En oo vielä ehtinyt! Eilen kävin ekaa kertaa rannalla tänä kesänä, mut vitsit se vesi oli kylmää, jäi sitten omat uimiset väliin... poika siellä räpiköi ja helposti hikoileva mieheni oli sitä mieltä, et vesi oli juuri sopivaa, hänkään ei alkanut hikoilla. Saas nähä, pääsenkö mä tän kesän aikana talviturkista ollenkaan eroon!

Ja synnytyspäivätoiveisiin voisin laittaa 25.8. (mikä on myös la), mulla on omat synttäritki 25. päivä (mut ei elokuussa). Siskon vauva on syntynyt 280807, toisella on la 170808, mut hän tähtää tohon 080808 :). Joku 2-alkunen päivä olis kiva, kun poika on 20., mies 24. ja itse 25.

Garnet

Katrinnalle ihan aluksi, että en saarnaa! Kyllä sie saat ne tavarat paikoilleen, viimeistään sitten kun niitä alkaa tarvitsemaan niin ne kulkeutuu omille paikoilleen. Sitä paitsi nythän sinun pitää ottaa rauhallisemmin muutenkin. Eipä tuo sinun painonnoususi hälyttävää ole, minä vetelen reilusti yli 500g/viikko ja kaikkiaan tullut jo yli 15kg lisää... Outoa, ettei raskausdiabetestä ole selvin sanoin sinulle todettu, toisaalta, jos oma neuvolasi on tilanteeseen tyytyväinen niin ehkä heidän mielestään tilanteesi ei niin paha olekaan mitä nyt annettiin ymmärtää.

Synnytyksestä Katrinna vielä se, että minä en halua mieheni menevän jalkopuolelle synnytyksessä, en päästänyt exäänikään esikoisen syntyessä, jotenkin en halua heidän näkevän tilannetta sieltä suunnasta. Ennen esikoisen syntymää minulle tehtiin suolen tyhjennys, mutta nyt ei luultavasti ehditä, minua mietityttää mitä kaikkea sitä tuleekaan pukattua ulos, kun oikein ponnistaa... Vaikka toistani olen siis nyt"tekemässä" niin yhtälailla nämä kaikki minuakin mietityttää. Ja tosiaan myös se miten käyttäydyn synnytyksessä! Olen kovasti miettinyt etten ottaisi puudutuksia, mutta miten minä joka mieheni edessä olen aina ollut "vahva" pystyn yht'äkkiä myöntämään olevanikin heikko ja itkemään kipua. Toisaalta vaikka kuinka pelkäisin nolaavani itseni jollain tapaa, haluan, että mieheni näkee sen kaiken mitä minä yhteisen lapsemme vuoksi synnytyksessä koen. Hän ei pysty tuntemaan kipuani, mutta piru vieköön olkoot todistamassa mitä joudun kestämään ;-) Ja vaikka me kaikki ollaan odottamassa nyt esitietojen perusteella terveitä lapsia, niin koskaanhan ei tiedä mitä tapahtuu, sillä hetkellä, jos jotain ikävää selviääkin, haluan todella, että mieheni seisoo vierelläni (ja saakeli soikoon, jos se pyörtyy!!).

Mutta kyllä Katrinna kaikki sujuu, sanot miehellesi, että synnytyksessä voit olla ihan mitä vaan taivaan ja maan välillä, mutta jos jotain sanomista tulee niin ne selvitetään myöhemmin.

-mammaksi-

Kyllä muakin vähän mietityttää tuo synnytys siltäkin kannalta, että näkeekö mies siellä jotakin joka traumatisoi sen loppuelämäksi... ;-) Olen kuullut yhdeltä tutulta, että mies laitettiin ponnistuksen ajaksi käytävään odottelemaan kätilöiden toimesta ja heti kun vauva syntyi, pyydettiin takaisin sisälle. No, sisälle huoneeseen hän käveli juuri siitä suunnasta, että näki "koko komeuden" kun emäntä vielä makasi jalat levällään ja oli juuri saanut pienen rinnalleen. Oli kuulemma ollut sellainen näky, että mieluummin olisi jäänyt näkemättä... Mä olen miestä kans ohjeistanut tiukasti pysymään pääpuolella ja vaikka kätilö kuinka kehottaisi kurkkaamaan mitä näkyy niin ei kurki! Mut ehdottomasti kyllä haluan miehen paikalle, tueksi ja seuraksi ja tosiaan näkemään minkälainen koitos se meidän pikkuisen maailmaan saanti on.

Neuvolalääkärissä käyty eikä juuri tultu hullua hurskaammaksi. Minkäänlaista kokoarviota vauvasta ei antanut eikä arvioinut millään tavalla mun lantion kokoa tai mitään, vaikka tän käynnin tarkoitus oli käsittääkseni että lääkäri arvioi mahtuuko vauva tulemaan alateitse ulos. Synnytyksessä sen kuulemma näkee.. Itsellä on aika lailla pelko persiissä vauvan koon vuoksi, pelkään et on iso kun suvussa isoja vauvoja ja äidiltä kuulin, että siskolta on murtunut solisluu synnytyksessä kun on tullut niin rytinällä ja meinannut jumiin jäädä... Taidan kyllä seuraavalla neuvolakäynnillä vinkua lähetettä äitipolille synnytystapa-arvioon, kun itseä tuo asia kuitenkin kovasti askarruttaa.

Lääkärin mukaan edistystä alakerrassa on alkanut tapahtumaan, kohdunsuu on pehmeä ja ulkosuu auki sormelle. Kehotti ottamaan rauhallisesti siihen, kunnes 37 vkoa tulee täyteen, sitten lapsi saa tulla kun on tullakseen. Ensisynnyttäjällä kuulemma tilanne ei yleensä ole tämä vaan paikat ovat kiinni ja kovat tässä vaiheessa, mutta sitähän ei kuitenkaan tiedä miten homma tästä etenee. Mitä netistäkin kokemuksia luin niin joillakin on pysynyt tilanne ennallaan tosi kauan ja vauva syntynyt yliajalla tai jouduttu käynnistämään ja joillakin sitten on edennyt vauhdilla kun on etenemään lähtenyt. Mä en oikein jaksa uskoa että tämä täältä kovin aikaisin ulos tulisi vaan ennemmin uskon siihen, että kärvistelen täällä vielä pitkään ja lopulta joudun käynnistykseen! Mutta mielenkiintoista kyllä, että jotakin on tapahtunut, koska kipeitä suppareita en ole tuntenut eikä muutenkaan harjoitussupistuksiakaan ole juuri ollut.

Aurinkoista perjantaita kaikille, tämä taitaa olla ainakin täällä päin Suomea tämän viikonlopun kaunein päivä! :)

Mammaksi: Mulla on tullut kanssa 15kg painoa lisää ja tulee näköjään kilon tai vähän reilu viikkovauhdilla. Ei hyvältä näytä, jos tässä on vielä 5 viikkoa jäljellä! Jo alkaa turvottamaankin enemmän, niin sitten tulee varmaan vielä enemmän.

Nyt pitää alkaa tosissaan katsomaan näitä syömisiä.

Minulla on siis jälleen nuo harjoitussupistukset pehmentäneet kohdunsuun.. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin ei ainakaan lasketun ajan yli mene! Ellen sitten joudu sektioon tuon vauvan tarjonnan takia.

Mulla on aamusta asti ollu päällä kestosuppari. Eli koko ajan jomottaa alavatsalle. Tosi inhottava olo. Onko muilla ollu vastaavaa? Ei varsinaisesti satu mutta hankala kävellä ja istua... Tekis mieli ottaa särkylääke mut enpä tiedä auttaisko mitään. Vauva puskee koko ajan peppua ylös navan kohdalla ja tuntuu että vatsa repeää.
Joo on näköjään valituspäivä taas tänään... Heh.

Naksuli ( todella kyllästynyt raskaana olemiseen)

Lämpimät kiitokset sanoistasi Mammaksi. Rohkaisevaa lukea, että jollain muullakin (ja varmaan monella) on aatoksia tuohon suuntaan. Järkiinnyttää omaa stressiä, pöhköltähän nämä ajatukset tuntuu toisinaan. Luulisi sitä pohtivan mieluummin kivunlievitystä tai muuta synnytykseen liittyen, eikä sitä, miltä näytän synnytyksessä mieheni edessä. :)

Tuosta painonnousustani vielä, mulle on tullut jo 11 kg tähän mennessä (nyt 34+3), eli painoa tuli alkuraskaudessa reilusti enemmän, kuin mitä on tullut nyt pariin kuukauteen. BMI oli 22, eli normaalipainoinen olen ollut ennen raskautta. Syy, miksi jouduin sokerirasitukseen ylipäänsä, johtui isosta sf-mitasta (jonka lääkäri mittasi samanmittaiseksi neljä viikkoa myöhemmin...ai mitä mittavirheitä ;) ? ). Rasituksen tuloksena oli, että paastoarvo oli 0,1 millimoolia /l liian korkea ja muut lukemat oikein hyvät. Tuosta yhdestä lukemasta se diabetes-diagnoosi sitten napsahti.
Hassua tuossa vauvan melkoisessa kasvuspurtissa (ultrien mukaan 4vkossa 1200 g) on se, että oma painonnousu on ollut kurissa viimeiset 8 vkoa. Lieköhän tosiaan pitkäsäärinen tyttö mahassa kasvamassa ;), heh.

Naksuli: mulla on myös vähän samansuuntaisia tuntoja. Aamulla oli paha olo ja alaselkää jomotti ja sit se siirtyi mahan puolelle. Vauva tosiaan venyttelee siihen malliin, et välillä on pakko tuupata varovasti takaisin, kun vatsanahka tuntuu ratkeavan. Melkoisen kyllästyneeltä tuntuu siis täälläkin, ainakin tänään...

Katrinna 34+3

Yhteistyössä