Elokuiset 2008 osa 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hienoa, että Naksulillakin oli hyvät ultrakuulumiset ja toinen tyttö tulossa, onnea siitä =)
Nostan kyllä hattua kaikille ilman kivunlievitystä synnyttäneille!! Aika saavutus..

Täällä on kämpän etsintä kovassa vauhdissa edelleen.. Pitäisi muuttaa ennen vauvan syntymää, mutta kiire tulee! Ei meinaa vuokrakämppää löytyä.

Tämän omankin kämpän remontti pitäisi saattaa loppuun ja myydä sitten pois.

Ihana ilma ollut tänään, mutta täällä sisällä ollaan vaan oltu.. Piti tehdä kouluhommia ja sitten siivotakin, kun viikolla ei ikinä ehdi. Jos huomenna vielä ehtisi ulos!

Miisa ja typy 22+3

Moikkelis moi,

täällä sairastellaan vieläkin. Lääkäri jo viime viikolla pelotteli, että ääni voi jäädä tällaiseksi käheäksi, jos en nyt ota rauhallisesti. Meen huomenna uudelleen lääkäriin kun ääni on vieläkin käheänä. Toivottavasti en joudu siihen 1kk puhekieltoon, iik!

Onko teillä kellään jotka odotatte toista tai kolmatta lasta ollut masennusta synnytyksen jälkeen? Mua vähän jännittää, kun ensimmäiset puoli vuotta pojan syntymän jälkeen olivat niin raskasta aikaa mulle. Jälkikäteen tunnustan kaikki masennuksen oireet selvästi,mutta silloin pitä esittää täydellistä äitiö ja kärsiä yksin. Vieläkin tunnen huonoa omaatuntoa kaikesta kiukusta ja vihasta jota koin tuota rakasta poikaani kohtaan. Jotenkin nyt ne tunteet tulee taas pintaan, kun on sama edessä. Uskon kyllä nyt tunnistavani masennuksen paremmin ja uskallan hakea apua nopeammin. Jotenkin harmittaa todella että asia on edelleen tabu, eikä siitä voi keskustella.
Itse en edes terveydenhoitajalle ole asiasta maininnut, vaikka kyllä hän sen silloin minusta varmasti vaistosi. Nyt ensi käynnillä ajattelin asiasta puhua, kun se mieltäni painaa edelleen/taas.

Ompelin muuten tänään vauvalle vaippoja ja kävin hieman myös vauvanvaate ostoksilla lauantaina. Jotenkin on nyt pakko vakuuttaa itselleni, että meille syntyy terve vauva elokuussa, vaikka ystävälleni niin ikävästi onkin tapahtunut. Toivottavasti siellä pinei sydän kestää 2-3kk ikään jolloin hänet voidaan laikata.

No niin, olipa taas asiaa. =)

zuviliini 20+5

p.s Meille muuten ultran mukaan tulossa toinen poika. Olen aivan innoissani poitsusta.

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa täältä maaseudun rauhasta! Pari sivua seurasin tuossa taakse päin ja lueskelin juttujanne. Katrinnalle tässä eräs synnytyskertomus: Minä pelkäsin synnytystä, sellaista kivun pelkoa, joka liittyi tulehtuneeseen rintalastaan ja hengitysvaikeuksiin, "mitä jos hengitykseni loppuukin kivun vuoksi juuri vääränä hetkenä jne". Mutta KATIN KONTIT! 5tuntia 38min siihen lopulta vain meni. Ei kivunlievityksiä, ei mitään, tai no olinhan minä pitkään edistystipassa ja kalvotkin avattiin, josten niistähän se ryminällä lähti... Mutta koko jutun ydin on siinä, että jos olet sairas tai kipeä, et tiedä milloin kipu loppuu. Synnyttäessä tiedät, että juuri sillä hetkellä, kun lapsi syntyy, se kaikki kipu loppuu! Vaikka synnytys kestäisi 20tuntia, niin se kipu loppuu silloin, se aika tuntuu pitkältä, mutta jokainen hetki on minuutti minuutilta vähemmän kipua, näin ei voi ajatella leikkauksista, jossa kipu loppuu, kun on loppuakseen, ehkä parin päivän, ehkä viikon tai viikkojen jälkeen.

Mitä minun olooni sitten tulee niin mikäs tässä valmiissa maailmassa ;-) tai noh... remontti on ihan just siinä missä on ollut noin kaksi kuukautta, iski krooninen rahapula, joten pysähtyi. Ultrassa on käyty jo noin kuukausi sitten ja tämä mahan läpi potkuillaan yrittävä vesseli on poika, jalkovälissä oli jotain mitä tytöillä ei kuulema omasta takaa ole :-) Poika siis potkii, potkii niin, että välillä mietin onko viikot todella oikein. Syke hakkaa suht tasaista 140 lyöntiä minuutissa ja vaalea linea negra on näkynyt lähes alusta asti (päättyy suunnilleen napaan). Lyönnit kuuluu tarkkaan kuunnellessa masusta, jos poika hetkeksi malttaa paikoilleen jäädä. Välillä pää on ylhäällä, viimeksi neuvolassa alhaalla, kun täti kysyi tuntuuko jo että olisi pallo haaravälissä. Poikittainkin poika mahtuu olemaan, omasta mielestään mahtuu, minun mielestä ei mahtuisi... Tuntuu suht ilkeältä ja siksi hellästi tuupinkin vaihtamaan asentoa. Kasvaa sellaista vauhtia, että kätilö meinasi pojan syntyvän jo heinäkuussa, muutenkin kehotti minua lähtemään sairaalaan heti kun edes harkitsen asiaa, saattaapi veitikka meinaa syntyä parissa tunnissa (siitä pois ajomatka 45min... hih).

Mutta nyt pitänee mennä hakee pyykit koneesta, pesin kaukalon pehmusteet, kun vihdoin eilen saatiin haettua sekin kotiin. Meillä on veden tuhlaus viikot menossa, kaivon vesi vähän sekaisin niin sitä pitää nyt käyttää mahdollisimman paljon pyykin ja autojen pesuun. Outoa, kun kaupungissa asuessa sitä aina yritti kaikessa säästää vettä...

-Mammaksi ja Vili rv24+3-

PS: Zuviliini se vaippojen ompelu on ihan kivaa puuhaa. Tein tälle meitin pienelle ja kaverin pienelle sellaiset vajaat kolmekymmentä pientä vaippaa jo, nyt siirryin juuri isompaaan kokoon.

Moikka,

Mammaksi; Ihanaa kuulla että en ole einut joka jo vauvalle ompelee. Mulla on Nb kokoiset kasassa (katsotaan kauanko ne menee) ja teen nyt s-kokoisia taskuvaippoja. =)
M-kokoa ja isompaa ei paljoa tarvitsekaan tehdä, kun on pojan jäljiltä kaikki omat tekeleet tallella.

Tietääkö muuten kukaan milloin vauva mahtuu vielä kääntymään pää alaspäin? Siis millä viikoilla?

zuviliini 20+6

Minakin taidan kantaa korteni kekoon tahan synnytys keskusteluun. Ensimmaisena sori mut termiston oikein kirjoitus voi olla aikas kaukana, mut jospa te ymmartaisitte mun sepustuksesta jotenkin...
Esikoinen syntyi alakautta, pari iltaa ennen kaynistysta alkoi vahan suppailemaan ja karvistelin sit yon ja seuraavan paivan yritin keinumalla puolleta toisella helpotaa oloani (niin kuin katilo synnytys harjoittelussa opetti). Seuraavana iltana alkoi koskea jo imakasti ja kaskin miehen keitaa kuumaa vetta ja kastaa pienta pyyhetta siella ja sit painella hellasti minun selkaan, autoi tosi paljon mut heti kun lopetti kivut tuli takas. No mies ihan paniikissa sanoi et eikos lahdettas jo sairaalaan et ne autaa sua siella. No kaytiin heittamassa keskella yota reissu mut olin vasta about kolme senttia auki joten ne sanoi et mene kotiisi nukkumaan/ lepaamaan ja tule huomen aamuna jo sovittuun kaynnistykseen hyvin levanneena. No enhan ma tietenkaan saanut nukutta kun korkeintaan puolen tunnin patkia, joten menin toiseen huoneeseen et mies edes sais nukkua... No aamulla sit mentiin sairaallalle yhdeksalta ja ne paatyi puhkaisemaan lapsivesi kalvon jotta synnytys vahan nopeutuisi, olin ehka nelja senttia auki siina vaiheessa (aamulla kymmenelta). Sit minut laitettiin synnytyssaliin ja sain epiduraalin selkaan katedraalilla. Sen jalkein en saanut enaa sangysta nousta... kaveri oli toisessa sairaalassa ja sanoi et jos ne ei paasta muuten kavelylle niin sano et sun tarttee menna vessaan niin paaset edes vahan kevelylle. No joo ei toiminut, kun sanoin et pitas paasta pissille niin ne tuli neulalla ja pillilla vetamaan rakon tyhjaks. Pyysin epiduraalia mukavien valiaikojen sisalla lisaa, paitsi et oli vaan yksi anestesia laakari joka joutui olemaan synnytksessa mukana, eli ei paassyt minun luo aina kun mina halusin, tasta viisastuneena kasikin laakarin paikalle kun tuntui et vahan paasta voi alkaa taas koskemaan. En kyllakaan lopulta ole varma mika minuun oikeasti koski, supistelut vai yli neljantoista tunnin hammaslaakari tuoliin verratavan sangyn paalla makaaminen. Ne nimittain alkoi ihmetella et kuin ma koko ajan olen lisaa kivun lievitysta vaille ja kaskivat sanoa aina kun koskee, no ei koskenut jokaisen supistuksen aikaan vaikka olivat kayran mukaan yhta suuria...
About kahdentoista aikaan yolla he kaskivat minua yrittaa ponnistamaan mutta vahan aikaa ahrattyani sanoin et antakaa minun levata en jaksa enaa, ja mitaan sen suurempaa tulosta ei tullut. Vahan ennen yhta sit alkoi tulla halu ponnistaa joten laakarit tuli takaisin paikalle ja aloitimme ponnistelemaan, tai siis mina ponnistin ja muut auttoi =) Se ponnistus vaihe on taysin sekavassa mielen tilassa tehty, enka jalkeen pain esim muista oliko yksi hoitaja/ laakari minun mahan paalla tyontamassa lasta alas pain pelkastaan kasillaan vai oliko han minun paalla kontallaa, jalkeinpain tunnoista paatellen polvillaan. Jalkein pain se oli aivan hirvea kokemus ja vannoin et minun lapsi luku jaa yhteen. Kaveri myos kertoi et kaikki unohtuu heti kun saa lapsen kasiinsa, no joo ei unohtunut... Mut nain jalkein pain kun kahta paivaa vaille vuosi valissa musitelee et olikohan se sittenkaan niin kamalaa kun kuvittelin... Yritan nytkin synnyttaa alakautta jos siihen on vain mahdollisuus, lapsen sydan aanet ei heikkene, istukka ei ole edessa, vauva ei ole peratilassa yms... Mut toisaalta en myoskaan ole sata prosenttisesti leikkaustakaan vastaan jos siihen tilanteeseen joudun. Mut se et alakautta synnyttaminen vaatii voimia on ihan totta. Olin nimittain silloin synnytyksen keskella valmis luovuttamaan ja sanoin et no niin pidetaan pieni tauko punnertamisessa, laakari sanoi et ei kun ponnista vaan, kiljuin et en jaksa, toinen hoitaja huusi vastaan, et naama umpeen ja tee niin kuin laakari kaskee... =) Kun on saanut paan vasattya ulos niin loppu tulee solahtamalla...
talla kirjoituksella ei siis tarkoitus olla puolesta eika vastaan, kerroin vaan oman tarinani. joka on vuodessa vaihtunut kauhu tarinasta normaaliksi synnytys kertomukseksi.

Moikka,
Zuviliini: sain rakenneultrassa lääkäriltä tiedon että n. 34-36 viikoille asti vauva mahtuu kääntymään pää alaspäin.

Täällä alkaa flunssa ja kurkkukipu helpottamaan :-) Ei sitten ollut kuin neljäs kerta kun olen raskauden aikana kipeänä ... Ihan kuin olisi vastustuskyky hävinnyt kokonaan.

t.Katri 21+4

Voi vimpula.
Jos kerrotte täällä noita kauhutarinoita, niin laittakaa pliis alkuun kommentti, että horroria on tulossa. Kuuliaisena menin lukemaan second editionin tarinan kokonaan ja paniikki yltyy. Noinhan se menee tietenkin...
:D

Kiva kuulla mammaksista!! Ja onnea pojasta! Vai on teillä jo niin iso poika, että voisi syntyä jopa heinäkuussa..Saitteko ultrassa sen hetkistä painoarviota?

Zuviliinille myös onnittelut pojasta! Minäkin haluaisin vielä yhden pojan, jos tämä tuleva nyt on se tyttö.. kyllä ne pikku pojat ovat niin ihania, vaikkakin usein aika villejä =)

Synnytys on siitä jännä, että siinä usein on sellaisessa tilassa, ettei välttämättä itsekään tajua missä mennään.. Jälkeenpäin saattaa sitten ajatella, että tämä minun synnytyshän on sellainen kauhukertomus. Se synnytystilanne on niin erikoinen ja ainutlaatuinen, että sen elää hetki kerrallaan ja sitten se onkin ohi. Kyllä sen kaikki kestää =) Korjaan vielä aikaisempia kirjoituksiani, että ei minullakaan ole mitään sektiota vastaan ja toki siihen menen jos tarve vaatii, mutta pääsääntöisesti yritän synnyttää alakautta. Katsotaan sitten miten käy!

Miisa 22+5

Miisa: meillä oli ultra jo rv20+0 ja silloin painoarvio hippusen vaille 300g. Jätkä ei siis ole ISO-ISO, mutta kun veljensä oli samoilla viikoilla huomattavasti pienempi ja syntyi silti 2-9pv ennen laskettua aikaa, niin oletettavaa olisi, että tämäkin tulee "ajoissa". Ja se meidän laskettu kun on se elokuun eka niin eihän siitä montaa tuntia ole heinäkuun puolelle :-)

Äitiyspäivärahastani oli tullut päätös! Hirmu nopeita maalaiskelan tätit ovat, vasta torstaina vein heidän ruokkiksen aikaan neuvolan todistuksen heille ja äitiysavustuksenkin kohdalla luki jo kelan omilla sivuilla, että maksettu tilille. Etuuksia hain siis netin kautta 31.3. ja todistuksen vein 10.4... Päätös siis tänään 14.4.

-Mammaksi-

Mukavaa, Mammaksi, että tulit takaisin listalle! :) MIllä perusteella sait tuon arvion mahdollisesta nopeasta synnytyksestä, vai ihan varmuuden vuoksiko suositteli lähtemään hyvissä ajoin? Miullahan kanssa on povattu nopeaa synnytystä, joten siksi olen utelias. ;)

Synnytyksestä: Täällä kanssa yksi, joka ei MISSÄÄN NIMESSÄ halua sektioon! No, hätäsektio on asia erikseen (siitä kai on paha kieltäytyä), mutta muuten on aika vaikea keksiä sellaista tilannetta, että näkisin sektion alatiesynnytystä positiivisempana vaihtoehtona. Miksi ihmeessä joku haluaisi _vapaaehtoisesti_ viettää vauvan ensipäivät leikkauksesta toipuen, kun vaihtoehtona on hoitaa omaa pikkuista? Siis jos ei ole pakko! Vaikka esikoisen synnytyksessä miulle tehtiin eppari ja tikkiä oli monessa kerroksessa sen jäljiltä ja se epparihaava vielä tulehtui jne., niin se oli vielä pieni juttu verrattuna kaverin sektion jälkeiseen elämään, kun ei saanut nostella mitään (edes sitä vauvaa). Kyllä alatiesynnytyksessä pääsee kokonaisuudessaan vähemmällä, ainakin miun tuttavapiirissä näin on ollut (tuollaiset second editionin kaltaiset synnytystarinat on onneksi minimaalisen pieni prosentti kaikkiaan!). Kivunlievityskeinoja on monia, eikä miusta se kipu edes ole mitenkään ylivoimaisen kamalaa. Esikoisen kanssa oli tuskallisempaa (ja silloin olin autuaan kiitollinen epiduraalista!), mutta vajaa 2 vuotta myöhemmin kakkosen syntyessä kipu ei ollut juuri menkkakipuja kummempaa ja luomunahan tuo meni. Ja kun ottaa huomioon, että yleensä synnytyksen kesto tuppaa lyhenemään kerta kerralta, niin sekin tekee hommasta aika paljon helpompaa (lohdutuksena teille uudelleensynnyttäjille, joilla esikoisen kanssa synnytys on ollut pitkä ja tuskallinen!). En nyt tarkoita, että sektioäiti olisi sen huonompi äiti kuin alateitse lapsensa synnyttänyt, mutta sitä en ymmärrä, että ehdoin tahdoin valitsee hankalamman vaihtoehdon! Täällä tosin sektioita taidetaan tehdä vähiten koko maassa (eli vain äärimmäisessä hädässä), joten siinä mielessä olen onnellisessa asemassa mielipiteineni. Jos synnytyspelon takia miettii sektiota, niin kannattaa käydä juttelemassa peloistaan ja synnyttämisestä muutenkin jo hyvissä ajoin.

Synntyksen jälkeisestä masennuksesta: Jälkiviisaana voin kertoa, että sitähän se taisi olla... Esikoisen kanssa ensikuukaudet alussa olivat tuskaa ja vihasin sitä huutavaa kakaraa. Mutta eihän täydellinen äiti sitä voinut tunnustaa, vaan esitti jotain aivan muuta lähipiirille... Jossain vaiheessa onneksi sitten helpottikin. Kakkosen synnyttyä olin ihan onnen huumassa aluksi, mutta muutamassa kuukaudessa se muuttui helvetiksi. Terkkari ei kuunnellut, vaikka väsymystäni valitin (ja olihan miulla syytä olla väsynyt: molempien lasten sairaudet, muutaman tunnin katkonaiset yöunet, päivällä ei hetken hengähdystaukoa jne.). Muutettiin ja terkkari vaihtui. Tämä uusi oli kovasti osaaottavainen (sentään kuunteli!), mutta ei osannut auttaa yhtään sen enempää kuin se ensimmäinenkään. Eikä mies tajunnut miun tilannetta senkään vertaa, vaan piti hulluna akkana, joka osasi vain itkeä ja huutaa. Ja muita ihmiskontaktejahan miulla ei edes ollut enää sen muuton jälkeen, kun korvessa oltiin ja miehellä oli auto (se kävi jopa ruokakaupassakin eli mie olin totaalisessa eristyksessä)... Ite olin niin väsynyt, että elin lasten kanssa siinä hetkessä, en edes päivä kerrallaan. Mutta kaikesta huolimatta siitä selvittiin hengissä. Nyt kolmannen kanssa olen turvallisin mielin, sillä nyt on tukiverkko kunnossa ja tiedän oman jaksamiseni rajat. Eikä enää ole harhakuvitelmia siitä "täydellisestä äitiydestä", sillä sellaiseen ihmeeseen en ole vielä törmännyt, vaikka paljon äitejä tunnenkin. ;)

Mammaksi ja Zuviliini: Meillä ei kummallekaan lapselle ole nb-koko mennyt missään vaiheessa (s-kokokin jäi tosi nopsaan pieneksi!), joten olen kahden vaiheilla, teenkö niitä ihan pieniä tälle kolmannellekaan. Ehkä sitten, jos tämä pikkuinen arvioidaan kooltaan tosi pieneksi tai on muuten epäilys, että syntyisi etuajassa (hah, näillä suppareilla...). Pitäisi vain ensin saada s-kokoiset tehtyä... Millä kaavalla olette ne nb:t tehneet? Ihan tarrallisia vai näpsy-kiinnitteisiä? Ja mistä materiaaleista? Mie meinasin sisävaippoja väkertää villahousujen kaveriksi, mutta sitä mietin, oisko ihan pienellä tarrattomat kuitenkin vauvalle mukavammat..? Enimmäkseen tarrallisia meillä on tähän asti ollut (siis ne pienet), mutta nyt olisi hinku kokeilla seuraavalle jotain uutta, kun ei kai tässä lähes 4,5 vuoden kestovaippaelämää viettäneenä ole vielä ihan kaikkea ehtinyt oppia ja kokeilla..?!! ;)

Zuviliinin työkaverin vauvalle pidän peukkuja, että pieni sydän kestäisi! Ite raskaana ollessa kaikki tuollaiset tuntuvat aina niin kohtuuttoman suurilta taakoilta tuoreille vanhemmille.

Tulipas pitkä sepustus! Yritän pitää ajatukset muualla, kun vähän jännittää huominen 4D-ultra... Vieläkin vähän sellainen olo, että onkohan ihan järkevää nähdä se pikkuinen niin tarkasti jo nyt..?

Pistiina rv 25+0

EIIIIIIIIII!!!!! Voi ei.... Siis minun synnytys tarinan ei ollut tarkoitus olla kauhu kertomus! Varsinkin kun se ei sita ollut! Siis ensi kertalaiselle kaikki tuntui kauhealta, mutta jalkein pain jarjen kanssa miettiessa, tajusi ettei se niin paha ollutkaan kun silloin kuvitteli. Siis se synnytyksen alkamisen odottelu oli pitka, sen myonnan, mutta muissa sairaaloissa kuin minun paasee valilla vahan kavelemaan yms, niin sekaan ei ole niin paha, paitsi odottavan aikahan on aina pitka, eika helpottanut asiaa, kun mieskin kyseli laakarilta tunnin valein et kuinka pitkaan viela joudutaan odottelemaan ennen kuin vauva syntyy... kivut oli enemmankin kuviteltuja kuin aitoja!
Jalkitarkastuksessa Gyne sanoi et sehan on tullut nopeasti, ja tikkejakin tosi vahan, vaikka lapsi oli espanjalaiseen malliin jattilainen. 3880g ja 53cm, mita tasta opimme, ne pahimmatkin kauhu tarinat ei valttamatta oikeasti ole niin pahoja!!!

Heip!

Ja kiva kuulla myös Mammaksin kuulumisia :).

Noista kestovaipoista, niin mä ompelin vain kahden kokosia vaippoja, S ja L. Eka kuukausi syntymästä käytettiin kertiksiä, sen jälkeen vauva oli tarpeeks iso s-kokoisiin. Jotain xl-viritelmiä aloin ommella, mut aika lailla käyttämättä ne jäi, kun päätin, et tänään loppuu vaippailu enkä enää laittanut vaippaa kun yöunille. Voishan tälle vauvelille tehdä vähän noita NB-kokoja. Esikolla oli tarkotus käyttää harsoja alkuun, mut ei se oikein toiminut... Me tullaan kuukauden päästä Suomeen, pääsen sit laittaa lastenhuonetta kuntoon, ompelee vaippoja yms. Täältä en oo ostanu mitään vauvalle, koitetaan pitää matkatavarat mahdollisimma pieninä (no joo, 4 matkalaukkua...) ja lähettää postin kautta kaikki mahdollinen. Anoppi ja appi jo vei kk sitten ison matkalaukullisen tavaraa... kumma miten tota kampetta kertyy, vaikkei muka mitään turhaa haali!

Mulla on ollut tosi hyvä olo viime viikot! Ei suppaile, ei liitoskipuja, suht pirteä olo. Vau! Nukkumiset on jääneet vähän vähäsiksi, kun en malta nukkua. Liikaa ajatuksia pyörii päässä (positiivisia!) oon niin innoissani kaikesta, mitä meille tällä hetkellä tapahtuu...

Nyt pojan kanssa ulkoilee.

Garnet 21 ja 3

Mammaksi: Tosiaan, sullahan olikin se laskettu aika jo eka päivä, joten hyvinkin mahdollista, että vauva syntyy jo heinäkuun puolella.

Mulla on jotenkin sellainen olo, että tämä raskaus menee yli lasketun ajan. En tiedä miksi, mutta niin vain ajattelen. Edellinen raskaus käynnistyi 39+6 ja vauva syntyi 40+0. Katsotaan miten käy! toivottavasti ei joutuisi käynnistämään..

Second edition: En minä ainakaan pitänyt synnytystäsi kauhutarinana =)

Sektiosta vielä; Itse ehkä jopa toivoin sektiota ennen ekaa synnytystäni, kun se alatiesynnytys vähän jännitti. Luulin pääseväni jotenkin helpommalla sektiossa. Sitten synnytyksen aikana aloin pelkäämään, etten vaan joutuisi sektioon! Nyt olen erittäin tyytyväisin mielin menossa synnyttämään alakautta, jos se vaan suinkin on mahdollista. Kyllähän siellä sitä kipua taas joutuu kokemaan, mutta se kipu on sitä, joka tuo vauvan syntymää lähemmäs ja kivunlievitystä on saatavilla, joten ei hätiä mitiä!

Nyt kouluhommien pariin kun poikakin nukahti (hoitotätimme on tänään kipeä ja olen kotona pojan kanssa)

Miisa ja typy 22+6

Moikka moi,

kestovaipoista; Mä oon ommellut joitain nb-kokoisia taskuja mummut kaavan mittojen mukaan, mutta omalla mallilla. Meillä poika syntyi alle kolmikiloisena (rv 38+0), eli jos nytkin käy niin on sitten vaippoja valmiina. Lisäksi oon osatellut halvalla käytettyjä sisävaippoja ja kuoria (s-nb) valmiiksi. Katsotaan sitten mitä niistä tulee käytettyä. Nyt teen s-koon taskuja varastoon jonkin verran. Sisävaipat oon yleensä ostanut valmiina, kun en oikein hallitse niiden ompelua. Sisätaskuja voisi tietysti harkita, ne on helppo tehdä.

Sain sitten taas aamulla jonkin reakton ilmeisesti vitamiintableteista (multivita) ja oksentelin iloisesti. =( Eihän siinä muuten mitään, mutta kun mulla tämä naama menee oksentamisesta heti täysin pilkulliseksi. Pientä punaista pilkkua on sitten taas täynnä koko naama. Ihme juttu. Onneksi olen vielä saikulla torstaihin asti. Tätä ei nimittäin millään meikillä peitä.

Synnytyksestä: Mä olin esikoista odottaessani asennoitunut synnytykseen, kuin maraton juoksuun. Jotenkin ajattelin, että kaikki kipu kestetään loppuun asti. Kätilökin sitten oikein synnytyskertomukseen kirjoitti, että äidistä löytyi voimia kuin pienestä kylästä. =) Se lämmittä. Luotin koko synnytyksen ajan kätilöön 101%:sti. Minä vain tein mitä käskettiin ja hyvin sujui. Varmasti paras apu siinä tilanteessa oli täysi luottamus omiin voimiin, sekä kätilön ammattitaitoon. Lähetinkin NKL:lle kiitoskortin kätilöille kotiin päästyäni.

zuviliini ja vaavi 21+0

Moi pitkästä aikaa!

No niin, Lapin reissusta on selvitty ihan kivaa oli! Tosin esikoisen alkava uhmaikä ottaa aina välilla pannuun, etenkin kun ollaan julkisilla paikoilla ja "kasvatusperiaatteista" saa tylyjä katseita osakseen, kun laps huutaa kuin leijona.

Täällä on päästy näköjään jo pohtimaan synnytystä. Minä synnytin esikoiseni alakautta, joskin lapsen sydänäänten laskun vuoksi olin viittä vaille joutumassa sektioon, mutta lapsi saatiin sitten nopeiten ulos imukupin avulla. Ponnistusvaihe oli kivulias, koska imukuppia vedettiin aika tehokkaasti eivätkä alapään kudokset pysyneet oikein vauhdissa mukana. Mutta olipa se nopeasti sitten ohikin, ponnistusvaihe kesti 15 min, josta imukupin avulla 3 supistusta (9 poinnistusta). Eppari tietty tehtiin ja pikkuisen repesin sen lisäksikin, mutta haava parani suht. hyvään kuntoon nopeasti. Joten mitään traumoja ei jäänyt ja odotan että saan synnyttää myös alakautta tämän pikkukakkosenkin.

Mulla meinas myös pukata pahasti synnytyksen jälkeisen masennuksen oireita juuri silloin, kun miehen isyysloma loppui. Mä jännitin NIIN paljon sitä kahdestaan vauvan kanssa jäämistä neljän seinän sisään, mut onneksi lähimaastosta ja naapurustosta löytyi samassa tilassa olevia äitejä, joten niiden kanssa vain alettiin harrastaa kaikkea, ja masennus väistyi. Nyt hieman jänskättää, käykö niin taas kun on 2 lasta ja ulos lähteminen hankalampaa, mut toisaalta kokemus tuo rentoutta, luulen mä. Ja paikkakunnan vaihdoskin on edessä, joten pitää tehdä tuttavuutta uusiin naapureihin pika pikaa kunhan sinne asti päästään.

Nyt alan valmistautua kaupungille lähtöön. Mulla on tänään kasvohoito tiedossa, ihanaa!

Terkuin
Rizzu rv 24+4

Niin mitäs kaikkea miulta kyseltiin... AAh Pistiina: se nopea synnytys... Esikoinen tuli maailmaan 5t38min ja yleensä aina toinen syntyy noin puolet nopeammin. Siis tämä on yleistys, ei mikään aina-näin-tapahtuu, mutta siihen perustelivat. Ja siihen et kaveri makaa jo nyt pää lähtökuopissa... Isänsä nauroikin, et se katsos kerran potkaisee kunnolla ja siinä se, ei mun tarvi mitään tehdä. Voi kun olisikin oikeassa!! Veljeni on muuten syntynyt juuri näin. Oli ylhäällä masussa viel pari tuntia ennen syntymäänsä ja julmettu kun oikaisi kunnolla jalkansa ja äiti kerran pukkas. Ei tienneet kätilöt tehdä muuta kuin ottaa kopin ;-)

Ja kestovaipoista juu... Nyt kaverilla käytössä olevat ja sieltä sitten meille tulevat ovat ihan kestovaippainfon sivuilta löytyvällä mummut kaavalla tehtyjä s-kokoisia taskuja. Tehty ilman tarroja, koska luotan siihen, et hyvä kuori pitää ne paikoillaan, kun pieni ei vielä niin kääntyile ja möykkää. Ihan pari sisävaippaa on tehty nb-kokoisina (hei huom: kuoret tehty aina kokoa suuremmilla kaavoilla, muuten meinaa olla naftit). Nyt seuraavaksi siirryn tekeen cuddlen kaavalla täyttöjä, siis sellaisia missä on kosteussulku itsessään, noi pienet siis sisätäyttöjä. Saa nähdä mitä niistä tulee ja paljonko "kusee" jaloille... Jokusen sisätäytönkin ajattelin tehdä, kun himoittaa niin kovasti kutoa pitkälahkeiset villikset (mie oon vaan itte allerginen lanoliinille... Se haitannee hieman villiksien käyttöä). Ostin kyllä eilen paketin liberoja pienelle valmiiksi ;-) kun ei ihan aina noihin omiin tekeleisiin passaa luottaa. Mutta kun kaverin pieni on nyt 8pv "vanha" niin hän testaa vaippuli-tekeleeni ensin, mie sit tiedän toimiiko ne laisinkaan.

Mites muilla vauvan tarvikehankinnat nyt? Meillä johtuen luonteestani, lähes kaikki on kohta hankittuna. No pinnasänkyä ei ole, kun siinä nukkuu viel miehen siskon likka, mutta muuten alkaa kaikki oleen. Kaipa tuo poika mahtuu nukkuun aluksi noissa isänsä vanhoissa vaunuissa, kun niissä on valtava koppa. Hoitopöytäkin on... Puulevyinä rautakaupassa, mutta piirrustukset on hyvinkin jo päästä saatu paperille ;-) Vermeet olisi siis jo pienelle, makuuhuone ei vaan ole yhtään valmis... Äitiyspakettia en ottanut, kun kaikki tekstiilit on vielä esikoiselta tallella, joten se muu pikkutavara oli nyt itse hankittava. Meinasin eilen tuskastua, kun ei pienistä tuteista löydy poikamaisia kuvia mistään! Eikä muuten pienistä tuttipulloistakaan...

-Mammaksi-

GARNET: vaippakankaiden saanti on sitten tääl hieman tuskaista... Varaudu tilaan netistä kaikki, kangaskaupoissa ei juuri mitään ole, tai ainakin ne on ihan aina loppu, jos jollain valikoimissa on. Kestovaippainfon sivuilta löytyy nettikauppojen osoitteita.

Moikka,

vaippakankaista: Mä oon tilannut Myllymuksuilta kaikki tarvikkeet ja kun maksaa suoraan laskun nettipankin kautta paketti tulee perille todella nopeasti. Suosittelen lämpimästi. =)

zuviliini 21+1

Mammaksi: No, sitten ymmärrän sen nopean synnytyksen "pelon"! Miulla esikoisen synnytyksen kestoksi kirjattiin kanssa vajaa 6t (käytännössä laskivat sen vesien menosta eli todellisuudessa se kesti paaaljon pidempään) ja kakkonen syntyi 3t ensimmäisestä supistuksesta (jotka ei edes vielä olleet kipeitä), 1t kipeiden suppareiden alusta (vähän kiirus tuli!). Kuulemma nopea synnyttäminen voi olla perinnöllistä (lisää kiitettävästi miun paniikkia supernopeasta kolmannesta synnytyksestä!), että kannattaa tosiaan lähteä ajoissa!

Kestovaipoista: Myllymuksuja suosittelen miekin! Nopsa toimitus, hyvä valikoima, laadukkaat kankaat ja muut tarvikkeet jne.

Tarvikehankinnoista: Ai, pitäiskö sille jotain hankkiakin..? ;) No, oma amme on ostettu, alennusmyynneistä on muutama vaatekappale tarttunut mukaan ja "jääkarhun" ostin kaukaloon talven pukemisrumbaa helpottamaan. Mitään isompia ei tarvita, kun kaikki on edellisten jäljiltä valmiina. Tai no, uusi auto hommattiin, se kai on sitä "isompaa"... ;) Vaippoja ja jotain pientä varmaan tulee haalittua ja ommeltua sitten loppumetreillä kuitenkin, joten tässä vaiheessa ollaan yritetty pitää hankinnat kurissa.

Ja sitten se tärkein: ;)
Terveisiä 4d-ultrasta! Eilen käytiin ja tippahan siinä tuli linssiin, kun näki pikkuisen... Tai vauveli piti kättä kasvojen edessä, että sitä puolta ei nähty, se toinen kylläkin sitäkin selvemmin! Lääkäri kertoi ilman epäilyksen häivää, että ´neiti´ meille on tulossa (´tytöstä´ ei puhunut missään vaiheessa, mikä vähän huvitti) ja varmisti vielä lopuksi, että "neiti se on". Varmaan 20 minuuttia lääkäri yritti saada pikkuisen ottamaan käden kasvojen edestä, että oltaisi nähty myös kasvot, mutta ei tuo suostunut näyttämään muuta kuin vähän nenänpäätä. Äitin tyttö! :D Panikoin nimittäin vielä autossa menomatkalla, että ei ole oikein nähdä niin paljon. Pikkulikka sitten piti huolen, ettei tarvinnut tapella omantunnon kanssa ultran jälkeen. :) Oli tuo kokemus vaan mahtava kaikin puolin. Lääkäri oli aivan ihana ja selitti kaikki rakenteet juurta jaksain (ja kuvanlaatu oli upea!). Terve mukelo sieltä löytyi, tosin hurjan pikkuinen vielä, painoa tässä vaiheessa 633g. Mittojen mukaan laskettu aika olisi 10.8. eli heittoa neuvolasta saatuun la:aan lähes kaksi viikkoa!!! No, elokuista osattiin kyllä odottaa, mutta ei ihan sitä, että 5 päivää vaihtuu 13 päiväksi... Kaikki oli kuitenkin rakenteellisesti kunnossa ja napanuoran virtaukset yms. normaalit, joten siinä mielessä ollaan rauhallisin mielin. Käyristä katsottiin, että jos tuo tuolla omalla käyrällään nyt kasvaa loppuun asti, niin 3-kiloinen neiti sieltä sitten tulisi (siis tuohon alkuperäiseen laskettuun aikaan verrattuna) eli ihan sukunsa mitoissa (ainakin isänsä suvun). Ja ehtiihän tuota tässä vielä lihottamaan. ;) Poikittain tuo tuolla köllii, että ihan hyvä vaan, ettei tuon isompi olekaan! Hauska sattuma sinänsä, että isosiskonsa viihtyi ihan samassa asennossa, kun taas poistu oli tässä vaiheessa jo lepakkona pää alaspäin (ja potki kylkiluut kipeiksi...). Ai niin, kohdunsuun tilanteen tsekkasi myös ja siltä osin kaikki oli ok eli supparit eivät vielä tässä vaiheessa ole saaneet mitään aikaan (ja hyvä niin!). Päätettiin, että ei aiota pitää sukupuolta salassa, joten hyvin uskaltaa täälläkin sen paljastaa! ;)

Pistiina rv 25+2 (tai todellisuudessa aika paljon vähemmän...)

Päivittelen listaa...

Pistiina LA 28.7.2008 EKKS, poika 12/03 ja tyttö 10/05 ... tyttö tulossa
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto,Haikaranpesä, poika 09/06
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06 ... poika tulossa
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07 ... tyttö tulossa
Emeliina* LA 6.8.2008 ... tyttö tulossa
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06 ... tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008
Katri-73 LA 22.8.2008 Naistenklinikka
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06

Varmaan jokunen vielä puuttuu (ja tietty ne, jotka ei tiedä tai halua paljastaa), mutta aika tyttövoittoiselta vaikuttaa tällä hetkellä...

Päivittelen listaa...

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06 ...poikaa odotellaan

Lisäsin vielä meidän poitsun listaan. =)

zuviliini

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS...tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Minäkin päivitin omalta osaltani

Jännää kun aletaan olla jo näinkin pitkällä että synnytysjuttuja jo mietitään :) Musta ainakin tuntuu että mä plussasin ihan just...mietin pysyykö pieni matkassa ja odottelin ensimmäistä ultraa yms. Kyllä tää aika menee nopeesti!!

Mun suunnitelmat on sen verran muuttuneet että mä jään lomalle jo toukokuun alusta :) Pitkä kesäloma tiedossa siis. Ihan mielelläni jään kyllä!! Ihan työn luonteesta johtuen..ei siis minkään vaivojen takia.

Susa

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 19.8.2008
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06... tyttö tulossa
miamaria LA 25.8.2008

Päivitin minäkin tytön tohon listaan...
Onko muuten jollain kokemusta että rakenne ultrassa annettu sukupuoli olisikin mennyt väärin? Viimeksi käytiin 4d-ultrassa ja se oli varma tieto. Nyt ajateltiin ettei mentäis ku kerran rakenneultrassa sanoi että kyllä se varma tyttö on... Mut silti rupes nyt mietityttämään.

Naksuli

Kiva kuulla jälleen iloisia uutisia! Itsellä ei juuri mitään uutta. Ensi viikon keskiraskauden lääkärineuvolaa odottelen ja vointi on hyvä. Masu kasvaa silmissä ja Hipsu pyörii ympäri siellä jatkuvasti.

Mullakin tarkastettiin jäljellä olevat lomapäivät ja niitä kun on kertynyt niin paljon, niin mäkin jään jo toukokuun alussa kesälomalle, eli 9.5 on vika työpäivä! KIVAA! Pääsee laittaa pihaa nyt kun vielä jaksaa.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 24+6

Naksuli: itsellä ei ole kokemusta ultran luotettavuudesta sukupuolen veikkailussa, mutta kahdella kaverillani on veikattu rakenneultrassa tyttöä tulevaksi ja poika on kuitenkin tullut. Ei ole vielä kivekset laskeutuneet niin aikaisin, joten näyttää tytöltä. Itse "pelkään" että meillekin käy niin, kun on tuota punaista vaatetta tullut hankittua jo sen verran =)

Eilen alkoi 24. raskausviikko! Tämä on yksi etappi siinä mielessä, että jos lapsi nyt syntyisi, niin tämän ikäistä sikiötä aletaan tehohoitamaan, eli yritetään pitää hengissä. Kauheatahan se olisi jos niin kävisi, mutta ehkä ollaan jo askel lähempänä oikeata vauvaa =)

Miisa 23+1

Yhteistyössä