Elokuiset 2008 osa 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä kanssa mietin Niinaa. Eli jos vain jaksat, niin tule kertomaan kuulumisia.
Hb:stä vielä. Mulla oli kanssa aika kovat lukemat, 152 mutta se onkin aina ollut hyvä. Tämän takia käynkin verenluovutuksessa säännöllisesti että siitä olisi iloa muillekin

Minä olen saanut fysiatrilta, naistenpolin lääkäriltä ja ortopedilta luvan syödä tarvittaessa panacodia raskauden aikana. Panadol 650 mg kun ei selkäongelmaista auta.
Kaikki lääkkeethän on periaatteessa kielletty kun ei olla täysin varmoja vaikutuksista, mutta joskus on vaan parempi ottaa lääke avuksi kuin riutua kivuissa...

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

Olen käynyt kuulumisia lueskelemassa, mutta en ole ehtinyt kirjoitella.

Ensimmäisenä syvimmät osanottoni Niinalle & iso voimahalaus! Muuta en osaa sanoa, olen sanaton suuresta surusta.

Mukava lukea, että pikkuisilla tuntuu olevan kaikki hyvin. Minä kuulin viime viikolla ekaa kertaa pienen sydämen sykkeen - mahtava tunne. Seuraava neuvola onkin vajaan kuukauden päästä eli sitä odotellessa. Väsymys alkaa onneksi vähän helpottamaan.

Joko teillä on alkaneet masut kasvamaan? Mä ainakin kuvittelen, että vähäsen alkaisi masu työntyä ulospäin :) Jotenkin niin kovasti odottaa jo sitä vauvamahaa ja että alkaa tuntemaan pienen liikkeet!

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Eipä toi Panacod kummemmin auttanut..Yöllä heräsin jo kahdelta päänsärkyyn. Pitää ottaa kaksi ensi yöksi. Yöllä ja päivällä se tuntuu olevan pahimmillaan, näin iltaisin pystyy jotain sentään tekemäänkin.

Sain maanantaiksi ajan fysioterapeutille hierontaan..6-8 kertaa olisi tarkoitus käydä, jospa se helpottaisi sitten. Toiselle fyssarille (kunnan) sain ajan niskajumppaa opettelemaan..

VilmaAurora: Kiva että sydänäänet kuuluivat hyvin=) se on helpottava olo ja on niin ihanaa ajatella, että siellä pienellä sintillä sydän sykkii!

Miisa 12+6

Terveiset np-ultrasta...kaikki näytti olevan mallikkaasti: niskaturvotusta ei ollut ja pikkuinen hyppeli oikeen aktiivisesti kuvaruudulla :) Sydän sykki 150 vauhdilla. Tänään kerroin raskaudesta kavereille, jotka siitä eivät vielä tienneet. Tuli sellanen tunne että kyllä tässä nyt jo uskaltaa hehkuttaa :)

Voi ei kuulostaa tosi inhottavalle Miisan päänsärky, auts. Toivotaan että fysioterapia tois apua.

Mitäs muille odottajille kuuluu...Viulusta ei ole kuulunut aikoihin mitään...?

Susa

Masun kasvusta vielä...en tiedä olenko lihonut tai sitten vatsa on sen verran kasvanut että suurin osa housuista puristaa jo liikaa. Tänään tuli sellanen olo että pitää kyllä pikemmiten löytää löysemmät ja joustavammat housut jalkaan...yks päivä etsiskelin mammahousuja mutta ei oikeen löytyny kivoja malleja mulle...mistä te muut olette löytäneet kivoja housuja?

Susa

Henkka maukasta löysin suht kivat matalavyötäröiset mammafarkut. Tai siis tietty näyttää matalalta muille mutta onhan siinä se kengurupussi masulle. Mulla näkyy jo aivan selkeesti masu. Ei voi mitenkään enää salailla enkä haluakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Susa78:
mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
Miisa* LA 8.8.2008?? TAYS, Poika 10/06
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 20.8.2008
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06

Mä otin itseni listasta pois, koska mulla tuli keskenmeno viikolla 11+2. Siitä on jo kaksi viikkoa. En ole pystynyt kertomaan teille siitä kuin vasta nyt.

Voi eiiih! Viululle myös täältä tosi isot pahoittelut! Kyllä taas menee aivan sanattomaksi.. Minäkin olen mietiskellyt että missä olet, mutta enpä osannut tälläistä yhtään ajatella. Me taidettiin olla samoilla päivillä la:n suhteen:/ Voimia!!!

Pahoittelut seka Niinalle etta Viululle. Tylsaa etta meidan ketjua aina vaan kiusataan ikavilla asioilla...
Eilen oli ultra, kaikki ok, tuli semmoinen tunne et aak, meille tullee ihan oikeasti pikku kakkonen kun kuulin sydan aanet, en tiennyt olisko itkenyt vai nauranut, mut tanaan tuntuu jo et kylla me tasta selvitaan... Siis ma olen huolestunut et meidan lapsille tulee vaan 1v 4kk ikaeroa... ja kun taa eka on niin helppo niin toka ei varmasti ole...

Voi Viulu... Kovasti myötätuntoa sinne päin... Eihän enää näin pitkällä sais tippua pois... :´(.

Mulla alkaa pahoinvointi väistyä, ja sen tilalle on tullut NÄLKÄ. En pysty edelleenkään syömään paljoa kerralla, mut sit onki koko ajan nälkä ja pitäis syödä jotain. Ruisleipää ja kaikkee epäterveellistä tekis koko ajan mieli. Onneks saadaan ens viikolla vieraita Suomesta, saavat tuoda meille matkalaukullisen ruisleipää!!! :D. Etenki Reissumiestä tekis mieli, niistä sais tehtyä ihania hampurilaisiakin... *kuolaa*

Päätä särkee ja tietenkään ei oo kun ibusalia kotona. Kävin päivällä postissa, mut matkalla päänsärky hävis enkä sit käyny apteekissa, vaan tottakai tää tuli takasin entistä pahempana. (joo, ja koneella istuminen helpottaa sitä kovasti ;). ) Missäs raskauden vaiheessa buranat ym. saman vaikutusaineen lääkkeet oli turvallisia? Koko aikaahan ne ei olleet kiellettyjä?

pohtii Garnet 10+6

Garnet: Mun neuvolalääkäri sanoi, että buranaa voi ottaa, kunhan sitä ei syö pitkään. Sitten se aiheuttaa keskenmenoja.. Kokeile kuitenkin ensin sitä paracetamolia ottaa se gramma kerralla, eli kaksi tablettia! Ja lepäile.. Toivottavasti auttaa! Buranaa ihan vasta viime hädässä.

Kamalaa tuo Viulunkin kohtalo..Noin pitkällä jo oli raskaus ja vielä käy noin.

Ulkopuoliset tuntuvat olevan vahvasti sitä mieltä, että fibromyalgia on psyykkinen sairaus. No kerronpa teille kaikille, että sitä mieltä olen välillä itsekin! Mutta kun lääkärit ei mitään muuta syytä löydä, niin helpompi hyväksyä joku sairaus, vaikka sitten se, että olen hullu. Hullu, psyykkisesti sairas! Sitähän kaikki kirjoittelijat tarkoittavat. Tiedoksi kirjoittelijoille, että sossun luukulla en käy, ja, että panacodiin minulla on resepti, mutta lääkäri kielsi sen syömisen raskauden ainaka, koska hänen mielestään lause "RISKEJÄ SIKIÖLLE EI TIEDETÄ" on riittävä syy olla syömättä kyseistä lääkettä raskauden aikana. Ja kerrottakoon, että nykyiset lääkäri eivät "tunne" minua, vaihdoin lääkäreitä syyskuun alussa muuttoni vuoksi, siksi mitään lääkettä minulta ei ole kielletty, että olisin kirjoittajan mielestä niistä riippuvainen, kas kun pystyn olemaan useammankin päivän lääkkeittä, ymmärtääkseni lääkeriippuvaiset eivät voi... Tiedoksi myös, että minulta on läheltä kuollut ihminen lääkkeiden aiheuttamaan vatsasyöpään, joten meillä ei todellakaan lääkkeitä syödä huviksi, hänelle lääkkeet oli määrätty epäonnistuneen selkäleikkauksen aiheuttamiin kipuihin, ei siis mihinkään psyykkiseen hölyn pölyyn. Buranan lääkäri kielsi myöskin, olkoonkin sitten niin, että lääkärini on ylitarkka. Kun muutin, toivoin, että uuden alueen lääkärit alkaisivat puhtaalta pöydältä tutkimaan miksi minuun sattuu. Lopputulokset olivat samoja, kuin edellistenkin lääkäreiden päätökset, vaikka vanhat potilastietoni eivät olleet lääkäreiden käytössä. Jos ulkopuolisia häiritsee se, että olin, huom olin!, sairaslomalla selittämättömien kipujen vuoksi niin hankkikaa elämä ja miettikää miksi yleensäkin ihmiset ovat sairaslomalla. Pikku vihjeenä, sairaslomalla ollaan, kun ollaan sairas tai kivut ovat niin suuret ettei työhön pysty.

Koska odottajat ketju tuntuu tasaisin väliajoin ajautuvat minun ja elämäntilanteeni haukkumiseen, olen tullut siihen lopputulokseen, että minun vierailuni tällä palstalla ovat ohi. Annan muille odottajille tilan kirjoittaa odotuksestaan ja onnitteluni haukkujilleni, te voititte tämän palstan, mutta te ette nujerra minua tai vie iloa tästä raskaudesta. Miettikää millaisia ihmisiä olette ja mitä elämästänne puuttuu, kun haukutte muutenkin vaikeassa elämäntilanteessa olevia ihmiä. Minä olen vahva, minua eivät sananne kauaa kiusaa, joku toinen voisi niistä todella ottaa itseensä.

Onnea ja hyvää tulevaisuutta kaikille elokuun -08 odottajille, tämä mamma siirtyy nyt puukuorman kimppuun, kun ei tässä maatalossa työt tekemällä lopu.

-Mammaksi alias Kirsi ja EeVili 14+1-

Mammaksi: jos vielä kuitenkin käyt lukemassa, niin kannattaa kokeilla toisia odotuspalstoja. Melkein kaikilla muilla on rekistöröitymispakko - ja kas kummaa - asiattomat kommentit loistavat poissaolollaan.

Tuli viime yönä nukuttua 10,5 tuntia ja nyt oon leipomassa naan-leipiä "aamupalaksi" vai mikä lie brunssi tää sit jo on :) (no, ollaan sentään tunti jälessä Suomen aikaa). Taas kun pääsin sanomasta, et pahoinvointi on ohi, ni enkös eilen illalla oksentanut ja nytki etova olo koko ajan... jiihaa.

Tosta buranasta kyselin, kun viimeeksi sain synnytyksen (3/05)jälkeen tietää, et sitä oiskin saanut syödä odotusaikana (lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa). Sairaalassa jo ihmettelin, kun ne antoi kipulääkkeeksi vuoron perään buranaa ja panadolia. Ennenhän burana on tosiaan ollut koko raskausajan kielletty, mut tuntuu nää säännöt muuttuvan nopeaan, kun aina tulee uusia tutkimustuloksia.

Garnet 11+0

Mammaksi: Ymmärrän hyvin, että sinua ei enää kiinnosta täällä kirjoitella. Nuo häriköt/häirikkö luovat muutenkin tosi kurjaa ilmapiiriä tähän ketjuun.. Mikä lie kateellinen sekopää. Itse olen samasta syystä kirjoitellut enimmäkseen helistin.fi sivustolla elokuulaisiin! Tule sinäkin sinne! Siellä on rekisteröitymispakko ja siksi häiriköt pysyvät poissa.

Lääkärit näyttävät olevan eri mieltä lääkkeiden syönnistä. Toki on parempi olla syömättä mitään, jos vaan pystyy!! Ei ne nyt varmaan ainakaan hyväksi ole sikiölle, vaikka eivät pahaakaan tekisi.

Miisa rv. 13+1

Ilmoittaudun mukaan ketjuun. LA on 22.8.08.
Voimakkaasta raskauspahoinvoinnista kärsin useamman viikon, nyt alkaa helpottaa vähän (!), lohtu sekin..tänään on siis meneillään rv 11+3.
Yritän ehtiä lukea tän ketjun joskus kokonaan...nyt on pakko kiiruhtaa töihin iltavuoroon...
Voimia kaikille odottajille. Ja Viululle erityishalaus ja voimia!!

Tervetuloa Iida73! Onnea raskaudesta ja hienoa, että paha olo alkaa helpottaa.

Meillä oli tänään np-ultra, jossa kaikki oli tosi hyvin! Turvotusta 1,7, nenäluu näkyi hyvin, vatsalaukku näkyi, virtsarakko oli täynnä--munuaiset siis toimii. Luut näkyivät ja sydämen kammiotkin melko selvästi kaikki. Kuva oli vielä sen verran epäselvä, että saimme lähetteen rakenneultraan, jossa ne tarkastetaan paremmin. Hienosti siis oli asiat!! Vauvan pää vastasi pienempää, mitä muu kroppa, joten laskettu aika siirtyi eteenpäin 08.08--->13.8. Se onkin nyt sitten siirtynyt melkein kuukaudella yhteensä! Katsotaan nyt sitten, mikä pitää paikkansa.
Vauva oli vilkas ja otti jaloillaan vauhtia kohdun seinästä! Ihana oli katsella..

Miisa rv 12+5

Päivitän vielä listaa omalta osaltani:

Susa78:mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
Emeliina* LA 6.8.2008
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 20.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Hienoa Miisa että teilläkin kaikki hyvin :)

Iidalle tervetuloa mukaan!

Harmittaa kun noi häiriköt tulevat tänne aiheuttamaan pahaa mieltä ja "ajavat" ihmisiä pois ketjusta. Ymmärrän kyllä täysin Mammaksia jos ei halua enää noiden hyökkäysten kohteeksi. Tulee tässä itsellekin sellanen olo että mitähän tänne uskaltaa enää kirjoittaa.

Susa rv13+2

Heippa!

Ensiksi, viulu83lle osanottoni. Tsemppiä ja jaksamista Sinulle.

Vaihdan itselleni la:n 19. päivään, kun neuvolatäti näin päätti. En ollut itse huomioinut karkauspäivää :D.

Susa78:mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
Emeliina* LA 6.8.2008
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Mieleeni jäi, kun Susa78 kirjoitti np-ultran jälkeen: "niskaturvotusta ei ollut". Tarkoitukseni ei ole nyt pilkkuja viilata, vaan asiallisesti kysyä, pitääkö paikkansa, kun mulle ultrassa sanottiin, että kaikilla sikiöillä on niskaturvotusta, enemmän tai vähemmän?

Käytiin siis np-ultrassa viime viikolla ja kaikki oli kunnossa. Meillä niskaturvotus lukema oli 1,04 ja veriseulasta sitten kieltäydyinkin tuon tiedon perusteella. Pikkutyyppi oli niin mykkyrässä ihan perimmäisessä nurkassa, ettei meinannut saada näkyviin kuin päälaen. Melkoisen epämiellyttävä kokemus, kun ultraaja väänsi sitä anturia edestakaisin ja samalla kun muksi minua vatsaan, pahoitteli, että pitää käyttää moista väkivaltaa :D Kyllä se lopulta myös auttoi ja pieni suostui tulemaan esiin.

Mulla on pahoinvointi tosiaan helpottanut lähes kokonaan ja nyt on tilalle tullut toinen vitsaus: närästys. En ole koskaan aiemmin elämässäni moisesta kärsinyt, eli en oikeasti edes tiennyt, miltä närästys tuntuu. Nyt tiedän ja ei oo kivaa :(. Yritän kuitenkin olla valittamatta :).

Katrinna rv 11+6

Yhteistyössä