Elokuiset 2008 osa 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äkkiä vaan itseni tänne lisään ku aina jostain kumman syystä minut jätetään näistä listoista pois :(

mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 19.8.2008
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06

Huomenia!

Katrinnalle: Minun pikkuisella myöskin niskaturvotusta oli jotain 1,05. Lääkäri mulle ultratessa sanoi että turvotusta ei ole joten kirjoitin tännekin sitten samoin. Mutta aivan oikeassa olet asiassa!

Susa

Katrinna: Närästys saattaa johtua siitäkin, jos olet oksentanut paljon. Ruokatorvi on aika herkkänä. Oletko kokeillut Gaviscon tabletteja? Ne auttoivat minulla jonkun verran pahaan närästykseen viime raskaudessa. Renniet ovat lähinnä henkinen apu=)

Moni tosiaan sanoo, että niskaturvotusta ei ole, jos se on normaalin rajoissa..varmaan itsekin olen niin täällä voinut kirjoittaa.

Miksiköhän Niina aina tipahtaa listalta? Ottaahan kaikki päivitykseen aina uusimman listan!?

Miisa 12+6

Heip

Terveisiä vessanpöntöltä... yök...

Oltiin eilen koko perhe uimassa - ja olipas kivaa! Suihkussa sitten huomasin, että uidessa on tullut paljon "maitoa" rintoihin ja loppupäivän tuntui valkovuotoa valuvan norona housuihin koko ajan. Oliko ne sit uinnin syytä vai vain sattumaa, sitä en tiedä. Ootteko muut käyneet uimassa ja onko ollut vastaavia oireita? En kyllä keksi, miten uinti ne ois aiheuttanut, paitsi että aikuisten altaassa oli aika viileää vettä ja tuntui oikein, miten nännit siellä törrötti... välillä kyllä kävin lasten altaassa lämmittelee ja vahtii poikaa, et mieskin pääs uimaan.

Maha tuntuu taas kasvaneen, alkaa collegehousutkin puristaa, vaikka oon kääntänyt vyötäröresorin alas. Jotenki tää vaan näyttää yhä "läskimahalta", kun taas esikoiselta tuli heti näkyviin ihan selvä vauvamaha.

Garnet 11+3

Garnet: Vai maitoakin on jo alkanut tulla.. En tiedä voisiko liittyä uimiseen, en ole kyllä kuullut ikinä että se mitään aihauttaisi.. Hassua=)

Mulla on kanssa läskimaha..ei tietoakaan vauvapömpöstä..Ihan erilailla kun esikosta tässä vaiheessa! Silloin oli vauvamaha jo tässä vaiheessa.. Kyllä se nytkin vähän näkyy, mutta ehkä on läskiä niin paljon päällä=)

Niin, ei multakaan siis varsinaista maitoa tule, mutta tuollaista valkoista möhnää on ollut nänneissä jo useamman viikon ajan, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja tissit on kivikovat! En muista, et esikoisella olis tullut "maitoa" näin aikaisin, joskus ihan viimesillä viikoilla vasta... nyt taitaa elimistö muistaa, mistä on kyse, ja siksi oireet (muutkin) tulee paljon aikaisemmassa vaiheessa. Tai sit meitä oottaa ultrassa yllätys ja la muuttuu reilusti :).
Niin, ja kiva oli kuulla mukavia ultrakuulumisia! Tähän ketjuun on jo ihan tarpeeksi mahtunut surua ja murhetta.

Pistiina LA 28.7.2008 EKKS, poika 12/03 ja tyttö 10/05
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Emeliina* LA 6.8.2008
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Lisäsin vihdoin itseni tuohon listaan, vaikka LA tod.näk. muuttuukin loppukuusta ultrassa. Np-ultran perusteella la olisi ollut 2.8., mutta kun täällä ei alle viikon heittoja lähdetä muuttamaan, vaikka kuukautiskierron perusteella tuo ultran aika onkin lähempänä oikeaa.

Garnet: Mie olen huomannut suihkun jälkeen saman maitoilmiön. Eipä tuo taida mitenkään johtua siitä vedestä tms., mutta harvoin sitä muuten tulee oltua yläosattomissa, joten ei vaan tule huomioitua asiaa muulloin. Ihan normaalia valmistautumista imetykseen tuo on, vaikka tietty ärsyttävää, kun se alkaa jo nyt! Mie olen samasta vaivasta kärsinyt joka raskaudessa, siis tuosta "ternimaidosta" vai miksi sitä nyt sanotaankaan... Kurjinta oli kakkosen kanssa, kun oli pakko käyttää liivinsuojia koko raskausajan, kun muutamia pisaroita tuli pitkin päivää, eikä märkäpaita-look oikein houkutellut. Runsas valkovuoto sen sijaan voi hyvinkin johtua uimisesta, kun kyllähän se vuoto voi liikkuessa lisääntyä. Ja tässä vaiheessa raskautta se alkaa muutenkin olla normaalia runsaampaa.

Miulla on kanssa kaikki oireet tulleet paljon vahvempina kuin edellisissä raskauksissa, ja aikaisemmin. Nyt jo närästys vaivaa (eikä tosiaan johdu oksuista!) ja masu pullottaa. Taitaa kohtu olla tällä kertaa etukenossa, eikä takakenossa niin kuin aiemmin. Tuo kohdun asento on aika keskeinen tekijä siinä, miten nopeasti se vauvamaha sieltä pullahtaa. Miulla on molemmissa raskauksissa ollut sellainen läskimaha aina lähemmäs raskauden puoliväliin asti, kun kohtu on kasvanut ns. sisäänpäin, mutta nyt näyttää vauvamahalta jo tässä vaiheessa! :) Vielä kun tuntisi liikkeitä... Edellisissä on näitä aikoja jo tuntunut, nyt kai on istukkakin vielä etuseinässä, kun ei tunnu niin yhtään mitään...

Mutta nyt muksut kutsuu lumiukon tekoon! Ihanaa, kun on vihdoin oikea talvi! :)

Pistiina rv 15+2

Kavin eilen laakarilla kun mulla on ihan varmasti poskiontelon tulehdus. Ekaks se sanoi et otetaanpas sitten radiografia, vai miten ikina lie kirjoitetaankaan, ja varmistetaan onko vaiko ei, sit se nappaili vahan sita konetta lisaa ja sanoi et ai mut sahan olet raskaana eli jatetaan kokeet sikseen ja sanoi et ainut mita voin ottaa on paracetamol. Sanoin et se ei vie limaa minun poskesta minnekaan, mut laakari sanoi et han ei muutakaan voi tehda/ antaa....
Me kaydaan esikoisen kanssa kaksi kertaa viikossa uimassa eika ole ollut ainakaan viela mitaan ongelmia, mutta kaikkihan on yksilollisia ja kaikki saman naisen raskaudet on erilaisia ja niin edelleen...
Perjantaina on sit gyne aika ja saan verikokeen tulokset, katselaan ultraakin, saas nahda muuttuuko laskettu aika...

Moi pitkästä aikaa!

Heti ensin omaa napaa: Masu kasvaa ja läskit nousee sitä mukaa kohti palleaa. Olo on jo nyt aika pallo... Viikko sitten olin tuntevinani ekat liikkeet, mutta sen jälkeen on ollut aika hiljaista. Olo on jälleen parin viikon tauon jälkeen alkanut huonontua, en tiedä miksi. Eilen olimme kävelyllä ja yhtäkkiä meinasi tulla oksu kaksi kertaa! Voisikohan syynä olla jälleen nuo läskit, jotka painaa ylämahaa. Ja ehkä pientä närästyksen poikasta on myös ilmassa... Rennietä siis kehiin.

Garnet: Me ollaan myös uitu jonkin verran ja esikoista odottaessa uin enemmänkin, mutta en kyllä rinnoissa huomannut muutosta. Sen sijaan mulla tuli maitoa öisin (aamulla oli aina yöpaidassa laikut) ja jostain syystä silloin, kun sain kipeää! Nyt ei ole vielä itsekseen alkanut valua, mutta pian varmaan sitäkin. En osaa myöskään sanoa valkovuodosta mitään, se kun on mulla runsasta aina. Voisiko se neste voinut olla valkovuotoa yhdistyneenä uimaveteen, jota on päässyt emättimeesi?

Nyt pitäisi jaksaa raahatautua postiin, olisi työpapereita vietävänä sinne, blääh. Musta on tullut raskauden myötä TOSI laiska. Mikään ei kiinnosta. Voihan syynä olla myös kaamosmasennus. Mä olen aina ollut lopputalvesta väsynyt.

Kävin viikonloppuna ostamassa lääkärin määräämät 100 kpl parasetamolia. Reseptissä luki Panadol, mutta mä pyysin halvempaa. Farmaseutti antoi sitten Praceonia. Ja ne 100 kpl maksoi 2,60 euroa! Siis naurettavaa! Kun 10 kpl käsikauppatavarana maksaa sen 2 euroa! Sain siis 85 tablettia "ilmaiseksi"... Eli jos on yhtään enemmän lääkkeelle menekkiä, kannattaa vinkua lääkäriltä resepti. (vink vink).

Naapurini pitää viikonloppuna Satunallet-kutsut. Siellä on kaikkea kivaa mukeloille, etenkin palapelejä jne. Pitääpäs katsoa, mitä raskii tilata.

Mukavaa loppuviikkoa!

T. Rizzu & Sykerö 14+5

Terkut töistä! Aloitin duunit siis keskiviikkona ja hauskaa on ollut. Työkaverit ottivat oikein ilolla vastaan.Mulla on vaan niin paljon lomia kertynyt että just laskettiin, että jäisin jo toukokuun puolessa välissä pitää lomia pois ja siitä sitten suoraan äippälomalle. Eli ei kauheen raskas duunin aloitus, hih.

Mulla ei ole maidosta tietoakaan. Rinnat ovat vaan muuten tosi kovat. Eihän mulla ekankaan kassa oma maito riittänyt alkuunkaan joten tuskin tässäkään.

Hohoi elomammat, missä te luuraatte!? Tuntuu tämä meidän ketjumme kuihtuvan.. nyyh...

Tuosta maidosta vielä, niin mulla on vain sellaista möhnää nänneissä, ei ainakaan vielä kastele paitoja tai edes liivejä.

Tässä on taas parin päivän aikana tuntunut olevinaan niin selviä vauvan liikkeitä, et alan miettiä, oonko sekoomassa... näillä viikoilla ei varmasti voi tuntea liikkeitä... esikoisella kyllä tunsin jo 14-15 viikolla, mitä eivät neuvolassakaan meinanneet uskoa, mut nyt on tosiaan vasta 12. viikko lopussa... ois niin kiva päästä jo ultraan, et tietäis, mitkä on todelliset viikot - ja kuvittelenko mä vain nää liikkeet...

Masusta otettiin ekat kuvat muutama päivä sitten.

Nimiä ollaan taas mietitty, ja tolla esikoisella on hyvin vahva nimiehdotus, hänelle kelpaa vain Aleksi. Hassua, kun kumpikaan meistä ei ole sitä miettinyt, mistä lie poika saanut päähänsä! Ei sillä mun tietääkseen ole Aleksi nimisiä kavereitakaan!

Garnet 11+6

Täällä kärsitään virtsaputken tulehduksesta! Voi paska! Aivan kamalat kivut. Aloitin antibiootit, onneksi ne yleensä helpottaa nopeasti.

Garnet: Yleensä ne liikkeet tuntuu tokasta nopeammin, mutta en tidä kuinka paljon aiemmin. Mä tunsin esikon liikkeet samoilla viikoilla kun sä ja nyt tuntuu kun ois jo nääkin alkanut tuntua.. Kyllä mä luulen, että sullakin ne voi tuntua, onhan se sikiö jo monta senttiä=)

Miisa rv 13+1

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Emeliina* LA 6.8.2008
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07

Tanaan oli Gynegoloki aika ja ne ei lahteneet ultran perusteella laskettua aikaa muuttamaan joten lisasin itsenikin vihdoin listaan.... Kaikki oli hienosti, sokerirasitus koe meni mainiosti, ja maanantaina on verikoe jossa katsotaan Downsyndrooman riski... Gyne ei uskonut itsekaan kovin suureen mahdollisuuteen mut kait se kuuluu taalla vahan niin kuin pakollisina kaikille...

Hei pitkästä aikaa!

Kaikki täällä hyvin. Mä oon varma et tunsin ekat liikkeet jo viime viikolla eli jotain 13+.Pahoinvointi ohitse ja kaikki tututkin tietää jo. En paljon ehdi tähän raskauteen keskittyä kun talon rakennus ja esikoinen vievät kaiken ajan.

Poskiontelotulehdukseen söin yhden antibioottikuurin mut ehkä ulkomailla ollaan tarkempia. Ja virtsatietulehdukseen sellainen vinkki et hae luontaistuotekaupasta/marketista karpalotabletteja. Toimivat jopa paremmin kuin antibiootit. Ekaa odottaessani söin kaksi antibioottia perätysten virtsikseen eikä tehonnut mut oireet loppui heti kun aloin popsia noita karpaloita. Nytkin niitä on kaapissa ja jos oireet alkaa niin heti alan popsia.

Paljon olis kommentoitavaa mut nyt en muista joten kaikille mukavaa odotusaikaa. Palaan langoille kun taas ehdin...

KAttu: Mulla oli ihan sama pari vuotta sitten, että sairastin puoli vuotta virtsarakon tulehdusta putkeen, antibiootit ei auttaneet. Lopulta aloin syödä karpalo tabletteja, jotka tosiaan veivät sen mennessään! Pitää taas hakea.. ei kai niistä ole mitään haittaa raskaudelle!?

Liikkeet tuntuvat jo täälläkin! Sellaisia muksahduksia on että oksat pois! Ei tietoakaan kuplinnasta, niin kuin esikoisen ekat liikkeet.

Eilen käytiin ultrassa ja kaikki hyvin. Vilkas on tämäkin lapsi niinkuin esikoinenkin oli, ei meinannu pysyä ollenkaan paikallaan. No nyt helpottaa kun tietää että kaikki kunnossa ja 12 viikkoa tulee täyteen huomenna. La pysyi samana.
Täällä myös tuntuu liikkeet välillä tosi selvästi ja kun eilen ultraajalta siitä kysyin sanoi että on kyllä mahdollista toisen lapsen kohdalla.
Pahaa oloa on enää vaan noin joka kolmas päivä ja väsymyskin alkaa pikkuhiljaa helpottaa.
Varattiin just matka Kreikkaan toukokuulle. Ihanaa päästä taas vähän reissuun. Seuraavaa matkaa saa sitten odotella pitkään kun ei varmaan kahden lapsen kanssa ihan heti tuu lähdettyä...

No nyt täytyy mennä ku esikko hermostuu. Hyvät viikonloput kaikille!

Naksuli rv 11+6

Iltaa!

Kivaa, jos muillakin tuntuu liikkeitä, en ehkä ookaan vain kuvitellut kaikkea, vaikka viikkoja onkin vähemmän, mitä esim. Miisalla.

Nyt näyttää vauvamaha pullahtaneen kunnolla esiin, napakin jo paistaa paidoista läpi. Tällasta vauvamahaa mulla onkin jo ollut ikävä :). Loppuraskaudesta se maha ei nyt sit enää oo niin hirveen mukava, mut vielä on kiva ihastella mahaa ja liikkeitä :D.

Tänään oli ihanan keväinen ja aurinkoinen päivä, tosi lämmintä. Oltiin sit paljon ulkona. Kävin nyt ostaa sitä panadolia (täällä panodil) mut eipä oo pariin päivään vaivannut päänsärky. Jospa se pysyiski poissa, kun on lääkkeet valmiina kaapissa?

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Hyväntuulinen Garnet 12+0

Mulla ei vielä liikkeitä tunnu. Esikoisesta tuntui viikolla noin viikolla 18. Kuvittelin pari viikkoa sitten että tunsin mutta taisi olla jotain mahapörinää..
Maha on kyllä kasvanut oikein ihanaksi palloksi ja rinnat...auts miten kipeet.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 15+2

Maidosta vaan, että itselläni (toinen raskaus kyseessä) tulee aina jonkin verran maitoa saunomisen yhteydessä / samana iltana. Yleensä tippa tai pari, joskus enemmänkin. Viimeksi sitten synnytyksen jälkeen saunominen olikin todella vuolasta touhua.. :) Lämpö siis jotenkin vaikuttaa.
Ei muuta, heipps!! :))

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
Emeliina* LA 6.8.2008
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 19.8.2008
miamaria LA 25.8.2008
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07

Moikka moi pitkästä aikaa.
Kamalia asioita täällä onkin tapahtunut, pahoitteluni Ninalle ja Viululle. =(
Olen aina välillä lueskellut, mutta en ole jaksanut kirjoitella.
Kamala olo ja kova tohina töissä. Hirvittävä yhdistelmä.
Nyt jo paljon parempi oli, ainoastaan väsymys ei ole oikein helpottanut.
Nukutteko te muut huonosti? Mä näen joka yö kamalasti unia ja siksi nukun todella huonosti ja levottomasti.
Mulla oli kanssa viime torstaina ultra, kaikki oli hyvin. Vaavi oli vähän vanhempi kuin oli laskettu, mutta la aikaa ei enää muutettu.
Nyt pitäisi kyllä ruveta harrastamaan jotain liikuntaa, jos vaikka sillä olo piristyisi.

Nyt yritän kirjoitella useammin jatkossa. =)

zuviliini 12+1

Moikka!
Oho, onpas meidän ketju tippunut kauas, pitää heti nostaa. Uppista :)

Mitään kummempia kuulumisia ei ole, olo on ihan hyvä ja yritän nauttia siitä täysillä. Kovasti toivon, että vauvamaha tulisi jo näkyviin tämän turbovatsan tilalle. Jostain syystä edelleen salailen raskauttani jopa joiltain ystäviltäni ja siksi olisikin helpompaa, jos ei enää pystyisi salailemaan... :)

Katrinna 12+6

Meillä on netti pätkinyt, olen päässyt lukemaan muiden kirjoituksia, mutta heti kun olen itse koittanut jotain kirjoittaa, on netti poikki.

Pari päivää sitten kävin lääkärissä ja kaikki ok. Paino ei ole vielä noussut yhtään, mistä olin aika yllättynyt, kun kuitenkin tuntuu, että kasvan silmissä (ja herkut maistuu.... ;P). No, kait sitä vain omissa silmissä näyttää niin valtavalta, hih. Mies kyllä vatsan koosta päätellen odottaa meille kaksosia. Tai kauhistelee, et ajattele, jos siel onkin 2. Enpä tiiä... kun ei oo eka raskaus, niin elimistö muistaa, mistä on kyse, eikös sitä sanota, et seuraavissa raskauksissa oireet tulee aiemmin ja mm. maha kasvaa nopeemmin?
Kovasti oon alkanut miettii, et missä vaiheessa kertois työpaikalle raskaudesta. Nyt oon siis hoitovapaalla, vielä reilun kuukauden, mut varsinaisesti omaan työhöni palaan vasta kesäkuun alussa (kv-vaihto välissä). Maha paljastais jo mut, jos oisin töissä, mut jotenkin ei sitä vain vielä "uskalla"... joko ootte muut kertoneet?

Garnet 12+4

Garnet: Mä kerroin jo heti joulun jälkeen ja todella hyvin suhtautuivat. Menin töihin takaisin vasta Elokuussa, eli n. vuoden ehdin töissä olla. Eipä haittaa, haluisin jo nyt jäädä taas kotiin. =)

Mä pimahdin maanantaina kaupassa. ostin vaaville housut, bodyn ja yökkärin. Oli Lindexissä niin ihania kuoseja. Mitä kaikkea sitä ehtiikään hamstrata ennen elokuuta.
Oon myös katsellut tuparattaista. Aijotteko te joilla on toinen tulossa, hankkia tuplat? Miehn mielestä ne on ihan turhat,mutta musta ois kiva ettei esikoisen tarttis heti jaksaa seistä/kävellä. Ei tulisi kävelylenkeistä enää mitään.

Haluatteko muuten tietää lapsen sukupuolen? Nyt kuulemma kertovat toisessa ultrassa, jos haluaa tietää. Esikoista odottaessa, eivät olisi kertoneet.
Meillä mä oon vähän kahden vaiheilla haluanko tietää vai en... Mies on sitä mieltä että ois kiva tietää tuleeko tyttö vai poika.

zuviliini

Yhteistyössä