Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Naksuli: ihanaa kuulla, että muillakin samoja oireita. Mulla ei ekassa raskaudessa ollut mitään tällaisia oireita. Mulla on neuvola torstaina, kysyn silloin tuosta puutumisesta.

Onko sulle annettu mitään ohjeita kuinka tuota verenpainetta voisi saada nousemaan. Netissä joku kehoitti syömään jonkin verran enemmän suolaa tai lakua ja salmiakkia. Onneksi tosiaan ehdin laskea keittiöveitsen kädestäni ennen kuin lysähdin. Olisi voinut käydä hassusti...

zuviliini

Mulla on kanssa puutumista ja tuo kuulostaa aika loogiselta selitykseltä! Ehkä se on normaalia, kun meillä on täällä sitä näin monella..

Onpas teillä alhaisia paineita! Saatte ainakin hyvällä omallatunnolla syödä salmiakkia ja lakritsia =) Kyllä nuo pyörryttämiset ym. johtuu juuri siitä.

Ei oo annettu mitään ohjeita verenpaineen nostamiseksi mutta syön kyllä huoletta lakuja ja salmiakkia, ne sattuu olee mun suurinta herkkua ;)

Tota puutumista ei mullakaan viimeks ollu joten siks vähän ihmetyttää.

Zuviliini: mä olisin aivan raivoissani jos mies ilmoittaisi lähtevänsä reissuun noin lähellä laskettua-aikaa. Kuinka voit olla noin rauhallinen?

Terkut neuvolasta. Sf mitta oli 33cm ja edelleen terkan mukaan vauva on pää alaspäin. Hänen mielestään ei kuitenkaan ollut vielä ihan kiinnittynyt. Hemppa 126 ja paineet ja pissa kunnossa.
Neuvolan jälkeen mulla oli kätilöopiston haikaranpesässä tapaaminen kätilön kanssa. JUtteli vaan synnytyksestä ja kyselin vähän mieltymyksiä ym. Mut luokitellaan siis ensi synnyttäjäksi esikoisen perätilan vuoksi. Kätilö vielä kokeili mun pyynnöstä masua ja totesi, että erehtyy todellakin jos tämä vauva on perätilassa. No, ekan kanssa lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi pääksi..eipä ollut ei vaan peppu eli en luota muuhun kuin ultraan. Torstaina sitten selviää. Menispä nää päivät nopeesti!

Mä nukun kanssa tosi huonosti ja tänään olinkin aivan väsynyt koko päivän monen yön valvomisen jälkeen. Ihmeen hyvin sitä kyllä silti jaksaa vaikka tuntuu ettei juuri aamuyöstä enää nuku.

Ei sitten saatu hellettä!!! TYLSÄÄ!!!

Elokuu: Jotenkin en vaan jaksa suuttua/vihoitella. Vieläkin epäilen, ettei "uskalla" lähteä vaikka kuinka niin sanoo. Olisi se kyllä kamalaa jos ei tule synnytykseen mukaan. Viimeksi juuri miehen rauhallisuus piti mutkin ihan tyynenä...

zuviliini

Zuviliini: Toivotaan, että miehesi muuttaa vielä mielensä. Ikävähän se olisi yksin mennä synnyttämään ja toisaalta mieskin jää paitsi jostain aika tärkeästä. Toisaalta, jos hän on päättänyt lähteä, niin mikäpä siinä on kukaan estelemään.

Kylläpä on pirteä olo 11 tunnin yöunien jälkeen! En tietenkään heräämättä nukkunut sitä putkeen, mutta kuitenkin.

Miisa 34+6

Ihan aluksi omaan mahaan, sitten muiden. Tietääkö kukaan siis mistä voisi olla kyse: Eli minulla on alkuraskaudesta alkaen ollut tuossa navan korkeudella, navasta oikeaan kylkeen päin sellainen hellä kohta, joskus tuntuu noin viiden sentin halkaisijalta olevalta "möykyltä". On kipeä kun painaa ja on tosiaan tuntunut koko ajan. Aluksi neuvolassa sanoivat, että on kohdun kiinnikekohta ja siksi hellä, keskirakaudesta sanoivat, että varmaan se kohta mihin poika lykkää jaloilla ja siksi kipeä. Nyt en ole siihen enää niin kiinnittänyt huomiota, mutta eilen kun aivastin niin itku oli lähellä. Pidin kättäni jotenkin mahassa kiinni ja aivastaessa tuntui, että jotain olisi revennyt tuossa pienessä kohdassa. Siitä asti kohta tuntunut kipeältä ja niistäessä (juu sain sit nuhankin tässä) tai istuutuessa tms sattuu. Mikä ihme tuo voi olla?? Minun joku osahan se pitää olla, kun minuun sattuu, ei se vauvan jalka jne voi olla mitenkään.

Sitten ne muiden navat ja mahat. Verenpaineesta, minulla on luokkaa 120/70, mutta silti pyörryttää välillä hyvinkin. Yksi syy on niskalihaksien jäykkyys, joka estää verenkierron normaalinopeudella, samoin noustessa huippaa, kun sydän joutuu nyt raskaana ollessa pumppuumaan normaalia isompaa verimäärää. Pumpun tehot siis ei meinaa riittää ja tästä johtuu myös se, että hetken tuntuu sydämen tykyttävän huimasti, se ottaa vain kierroksia lisää, ihan kuin vaikkapa juostessa. Iso kohtu alkaa myös painaa selän suuria verisuonia ja aiheuttaa sitä kautta lisätyötä sydämelle, selällään nukkumista kannattaa välttää, samoin tietty kaikkiaan selällään olemista, vasemmalla kyljellä paine on kaikkein pienin. Ja se raajojen puutuminen johtuu tästä ihan samasta asiasta.

Olen koko ikäni paininut näiden puutumisien ja huimauksien kanssa, siksi en nyt osaa omalla kohdallani niistä edes hätääntyä vaikka neuvolassa täti meinasi kauhistua, kun kerroin. Vauvan verenkiertohan toimii hänen omalla sydämellään, joten oma huimaukseni ei häneen vaikuta. Toki istukan verenkierto menee "minun piikkiin", mutta naisen kroppa on niin ihmeellinen, että turvaa vauvan kaikkiaan ensisijaisena toimintona.

Onko kenellekään tullut vielä henkka maukan syyskuvastoa?? Yleensähän tuo tulee jo juhannuksen jälkeen, mutta nyt ei ole näkynyt. Ei ollut meinaa nettikaupassa enää imetyspaitoja, ja pitäisi kohta päästä tilailemaan, jotta olisi sitten kotona edes joku käytännöllinen paita, jos jonnekin pitää heti pienen kanssa lähteä.

Miten pian pienen kanssa muuten uskaltaisi lähteä ihmisten ilmoille? Meillä olisi miehen tosi hyvän ystävän häät 16.8 ja mies haluaisi mennä sinne ja haluaa minut mukaan pienen kanssa. Muutenhan meidän ei varmaan tarvi lähteä käymään kuin neuvolassa ja meillä ei juuri vieraita käy, joten sinänsä "bakteerihyökkäys" määrät jäisi varmaan pieneksi.

Nyt pitää mennä, nenäliinat loppui tästä tietokoneen vierestä.

-Mammaksi 36+4-

PS: huomenna minulla olisi taas neuvola, selvisi, että sijainen on kouluterkka... Että eipä kummoista ole odotettavissa.

Mammaksi: Enpä kyllä osaa sanoa, mistä moinen kipu voisi johtua. etenkin kun on ollut jo alusta saakka. Ei luulisi kohdun kiinnikkeiden olevan siinä kohtaa..

Me lähdettiin esikoisen kanssa liikkeelle aika pian. Pari viikkoa oltiin sisällä, kun oli niin kovin kylmä, mutta nyt elokuussa ei ole sitäkään ongelmaa (ainakaan toivottavasti =) ). Luulisin siis, että pariviikkoisen kanssa voisi jo hyvin lähteä ihmisten ilmoille.

Ei ole muuten henkan kuvastoa näkynyt! ihme, sillä yleensä se tosiaan kolahtaa luukusta hyvissä ajoin ennen juhannusta. Imetyspaitoja tarvisin itsekin, esikon jäljiltä on vaan yksi valkoinen, sekin pitkähihainen.

Esioinen tuossa katselee lemppariohjelmaansa juniori kanavalta ja minä käytän oman aikani taas netissä! Eipä tässä enää paljon muuta jaksa..

Miisa jälleen

Mina lahdin kylille esikoisen kanssa jo kun han oli 4pv vanha eika se mitaan bakteeri myrkytysta saanut. Oltiinpa viela melkein koko paiva kaupungilla asioilla joten tamankaan kanssa en aio mitaan viikkoja odotella ennen kuin lahdetaan liikeeseen. tosin taalla pitaa hoitaa rekisteroiminen itse vaestorekisteriin yms joten sen takia pitaa mahdollisimman pian paasta liikenteeseen. Tietty jos pitaa leikata niin sit voi olla melko kivuliasta liikua kaden pienen ja sektion kanssa mut pikku hiljaa...
Mulla oli viime perjantaina katilo ja kolme eri mittaajalla SF mittassa oli 6cm heitto!!! paino oli tippunut 800g joten painan nyt saman kun esikoisen aikana viikolla 25, mut maha on kylla kymmenen kertaa suurempi et en tieda mista se paino on pois, jalatkin on niin turvoksissa etta ei ainakaan sielta... varmaan aivoista.
Ma olen nukkunut hyvin yoni, tai heraan kerran pissille ja sit yleensa kun ukko lahtee toihin mut jatketaan sit unia siihen asti kun esikko heraa eli kahdeksan ja yhdeksan valille.
En ole varma milla saa nostettua verenpainetta, mut jos on liian korkea niin kasketaan valttaa just suolaa ja kahvia eli niilla sen varmaan sit saa nostettua jos kaanteisesti ajatellaan...
Eipa tanne kummempia ensi maanataina taas uusi katilo aika katsotaan mita kaikkia kivoja SF mittoja sit saadaan...

6cm eroa!! Aika hyvä heitto... Toivotaan, että ensi viikolla löytyisi jo yhtäläistä mittaa, toki tietty jos vauvasi on juuri kääntynyt masussa vaikka peppu pystyyn niin mitta heittää, mutta 6cm... huh huh.

-Mammaksi-

Pikku muistutus: Kannattaa tarkistaa digikameran akkujen ja muistikorttien tilanne ettei käy synnytyksessä niin ettei pienestä saa kuvia, kun akku tai kortin tila loppu.

nimimerkillä miten AINA voi akut olla loppu, kun kameraa tarvis (vastaus: esikoinen tietää missä on täydet akut leluihin... Äitin kisakamerassa tietenkin)

Mulle on tuo henkan ja maukan kuvasto tullu aikaa sitten. Mut se tais olla joku ennakkotilaus juttu. Heinäkuun puolessa välissä pitäis tulla vaatteet eli ens viikolla...

Mulle iski eilen kauhea sisustusvimma. Kierrettiin koko päivä kauppoja ja pistettiin koko kämppä uusiks. Keittiö ja kylppäri rempat tehdään syksyllä mutta muuten on nyt kaikki valmista. Ollaan kaks vuotta täällä asuttu ja nyt vasta saatiin aikaiseksi laittaa kämppä kuntoon ;)

Täytyy tästä lähteä tapaamaan kätilöä Haikaranpesään.

naksuli

Turhaakin turhempi neuvolakäynti takana... Mutta väliaikatietoja:'
Pissa miinus-miinus
Painoa tullut +500g/viikko, nyt jo kaikkiaan 15kg
Turvotusta ei ole
Vauvan syke tasan samat 140-150 mitä ollut alusta saakka
hb ei mitattu
sf-mitta 34cm eli hieman keskiarvoa suurempi
verenpaine 128/79-82 ja tästä tulikin sanomista...

Pikkukaveri on raivotarjonnassa ja ensi viikolla olis lääkäri, jos sitten saisi jo jotain arviota pienen painosta ja siitä missä tilassa kohdunsuu jne ovat. Tämä täti kun ei osannut sanoa yhtikäs mitään niihin vihlontoihin tai kipeään kohtaan masussa.

Pitää mennä ottaa särkylääkettä, ajoin vieraalla autolla tuon 50km ja en viitsinyt kääntää penkkiä itselleni täydelliseen asentoon, nyt sit niska vihoittelee heti.

-Mammaksi 36+5-

PS: anoppini ja mieheni sisko puhuvat "pahaa" vakituisesta neuvolatätistämme, mutta minun on ikävä häntä. Jotenkin mukavaa kun hän aidosti tuntui huolehtivan siitä miten voin jne. Vaikka tämä sijainen onkin kovempi sanaisesti kieltänyt liiat työt niin silti se ei tunnu samanlaiselta.

Mammaksi: mulla on ollut alkuraskaudesta asti silloin tällöin hetkellistä pistävää kipua oikealla alavatsassa. Kipu liittyy useimmiten johonkin tekemiseen ja lepo/pysähtyminen auttaa. Epäilin alkuun kivun liittyneen virtsatietulehdukseen (aluksi jopa arvelin niitä supistuksiksi kun esikoista odotan) ja kyselin tästä sekä lääkäriltä ja neuvolatädiltä mutta ei kumpikaan tuohon osannut ottaa kantaa. Nyt on tulehduksista toistaiseksi selvitty ja kipua silti satunnaisesti. Nyt sitten olen miettinyt voisiko liittyä istukkaan, mulla nimittäin etinen istukka mutta eipä tuo ole menoa haitannut eikä kipua ole onneksi päivittäin. Mulla on seuraava lääkäri 22.7 Naistenklinikalla kun katsotaan yritetäänkö ulkokäännöstä perätilan takia - täytyy silloin kysyä missä kohtaa istukka on ts. osuuko juuri siihen kohtaan mistä kipua tulee.

Huomenna olisi neuvola - ilmoittelen sitten tarkempia kuulumisia. Nyt odottaa iso pino vauvan vaattteita silittämistä.

t,Katri 33+5

Mammaksi, minulla oli alkuraskaudessa kova möllykkä mahassa. Erottui todella selvästi mahan läpi ja oli todennäköisesti istukka. Enää se möllykkä ei sieltä erotu, mutta jos samaan kohtaan vähänkin osuu esim. pöydän reuna (kuten äsken kun tässä tietsikalla istun...) ni on huomattavasti kipuherkempi, mitä muu maha. Mulla on ollut molemmissa raskauksissa istukka ihan keskellä kohtua, etuseinämässä, mikä sit laittaa tosi herkästi suppailee, jos vähänki puristaa mahaa vaatteet, halaus tms. ja mahaa saa tosiaan varoa.
Mutta näillä viikoilla istukalla kyllä alkaa olla kokoa jo melkoisesti, että oisko sulla joku muu?

Mä kävin esikoisen kanssa aika nopeaan imetysliiviostoksilla, kun oltiin sairaalasta kotiuduttu. Valmiiksi ostetut eivät mahtuneet päälle, vaikka oli viikkoa ennen synnytystä ostetut... sairaalassa tuli vielä kuppikoko lisää kokoa! Vauva oli liinassa ja kävin nopeaan yhdessä liikkeessä, ruokakaupassa tais olla mukana viikon-pari ikäisenä. Ihan samalla lailla niitä pöpöjä kantautuu kotiin jos yksin käy kaupassa/mies töissä, kavereita käy katto vauvaa yms. Eli ei tarvii ihan hysteeriseksi ruveta :).

Joo tosiaan, ei niitä pöpöjä kannata pelätä. Muuten pitäisi rajoittaa jo vierailijoiden määrä sairaalassa =)

Jos ilmat sallivat, kuten meidän kohdalla käy, niin vauvan kanssa voi lähteä liikkeelle periaatteessa heti. Se parin viikon "varoaika" on vaan näitä suosituksia täällä Suomessa.

Hitsi, että on ollut nuutunut olo koko päivän.. ei jaksaisi mitään. Raivasin tuon keittiön eilisten vohvelinpaistojen ja ruoantekemisten jäljiltä ja pojan kanssa olen touhunnut. Nukuttiin jo päikkäritkin ja edelleen väsyttää.

Miisa 35+0

Tämä minun kipu kohta on sen verran ylhäällä, että siksi ihmettelen, ihan navan korkeudella. Rakenneultrassahan se yksi mollukka selvisi lihaskasvaimeksi, minkä pitäsi kadota hiljalleen itsekseen pois. Mietin, että josko tämä olisi nyt se sama, kasvanut kohdun mukana ylös. Tiedä sitten selviääkö ikinä mikä on. Istukan pitäisi olla takaseinässä, tai niin ymmärsin rakenneultran merkinnöistä.

Tuosta vierailijoista jne. Meillä ei ole sen kanssa mitään pelkoa, luulen ettei kukaan ole tulossa sairaalaan meitä katsomaan, ja tuskin kotiinkaan minun vanhempia enempää tulijoita on. Miehen sisaruksilta lapsineen aion pysyä piilossa. Olen meinaa viime aikoina huomannut etten juurikaan siedä lasten "meteliä", oma esikoinen on pienestä pitäen ollut suht rauhallinen lapsi, tiedä sit millainen riehu roope tästä toisesta tulee, kun isänsä on esikoisen isää huomattavasti vilkkaampi enkä itse tosiaan ole hiljaisempia ihmiä maan päällä (olen kyllä vierasujo, en halua minnekään ihmisten ilmoille).

Miisa ihan samanlainen olo minullakin! Tuntuu ettei mitään jaksa, tahdo eikä halua tehdä (finkkujen sanoin: en pysty enkä kykene) Uusi Ottobre lastenvaatelehtikin tuli ja minä vaan tuijotin sitä. Ihania vaatteita muuten tytöille, jälleen. Pitäisi kummitytölle ommella synttärilahjaksi jotain kivaa, ne kun osuu samalle päivälle lasketun kanssa... Kankaat tongin tuolta lattialta, mutta ei nuhaisena viitsis tän mahan kanssa alkaa lattialla piirtää kaavoja (ompelupöytä on edelleen tyhjentämättä...) Mutta kun ei saa itseään tästä liikkeelle niin ei!

Minulla on muuten supistukset vissiin kadonneet kokonaan, tai sitten kuten yleensä, kroppani on sopeutunut siihenkin "kipuun" niin etten enää huomaa niitä. Ilman tätä nuhaa olo olisikin "suht koht normaali"... Hassua että vielä näillä viikoilla.

-Mammaksi-

Täälläkin veto pois, aamulla oli jopa hiukan huono olo, mutta ei oksettanut. Sunnuntaina oli sama juttu. Täytyy lähteä kokeilemaan josko ruoka auttaisi - illalla on treffit yhdet työkaverin kanssa illallisen merkeissä onneksi ihan tuossa paikallisessa mutta pitäisi jostain kyllä pitäisi saada "virtaa" että saan itseni sinne asti raahattua.
//Katri

Heissan,

Me mentiin esikoisen kanssa suoraan sairaalasta kauppaa. Eipä oikeastaan mitään ajateltu, mentiin vaan. =) Poika kulki mukana kaupassa turvaistuimen kopassa.
Katsotaan miten nyt menee.

Mä olen ollut aika energinen, mutta voi johtua siitä, että huomenna lähden sinne mökkikierrokselle (huomenna ajan Jämsää ja sitten perjantaina Mikkeliin). Siellä on ensin mun vanhemmat ja sitten anoppi hoitamassa asioita, joten tunnen taas varmaan itseni aivan ulkopuoliseksi ja tylsistyneeksi.
Eilen illalla sain vielä päähänpiston ja kävin ikeassa hakemassa hoitopöydä ja starkista maalia. Kokosin ja maalasin sitten pöydän heti aj hyvä tuli. Meillä on aikaisemmin ollut sellainen pinnasängyn päällä oleva taso, mutta nyt sitä ei uskalla esikoisen takia käyttää. Eikä ole pinnasänkyäkään, kun tilasin sen vaavisängyn alkuun.

Mammaksi: en osaa yhtään tuosta möykystä sanoa. Toivottavasti katoaa kun vauva syntyy. Voihan se olla joku kystä tms. joka vain tulee nyt esille, kun vatsa on kasvanut.

Verenpaine on ollut edelleen alhainen, mutta tänään pyörrytys on pysynyt poissa kun olen syönyt 1/2 pussia lakua (mun herkkua).
Huomenna sitten neuvola ja seuraavaksi lääkäri 22.7.

zuviliini 33+1

Zuviliini: pakko kommentoida eli mullakin on huomenna neuvola ja 22.7 lääkäri Naistenklinikalla ja mun vanhemmat on kans Mikkelissä (olen Mikkelistä kotoisin) ;-)

Silitysurakka melkein valmis ja virtaakin alkoi löytymään kun söin kaurapuuron ja sen päälle vielä kasviksia ja hiukan pastaa & kastiketta. Nyt täytyy alkaa valmistautumaan iltarientoon, mies on tyytyväinen kun saa olla yhden illan sohvaperunana.

//Katri

Mä katselin kanssa ikean sivuja, kun pitäisi saada lisää tilaa lasten vaatteille. En ymmärrä mihin tungemme kaikki vaatteet! Harmi kun emme päässeet muuttamaan ennen vauvan syntymää, niin tämä on sitten tällaista. Huoneessa on kaksi pientä lipastoa, jossa on vaatteet. Ne on nyt jo täynnä. Pojankin vaatteita karsin raa'asti, kun ei vaan ole tilaa.

Pitäisi jonkunlainen vaatekaappi varmaan ostaa, niin saisi sitten sinne vaikka molempien vaatteet!

Sairaalakassista vielä, että kannattaa pakata mukaan myös liivinsuojia! En tiedä oliko niistä jo puhetta aiemmin, mutta itselläni tuli vasta nyt mieleen. Suojia ei saa sairaalasta ja niitä on kuitenkin käytettävä heti, ellei halua kastella vaatteitaan maidolla.

Miisa 35+0

Aa, Miisa hyvä kun "sanoit", muistin liivinsuojista sen rintapumpun mistä jo aiemmin muistutit... Ja se d-vitamiini jäi tänään ostamatta vaikka menin ihan apteekin ohi.

Varmaan kaksi tuntia häärin keittiössä, jostain se virta vaan lähti yht'äkkiä. Nyt pitää mennä talliin, mies otti yhden autoprojektin ja vihjaili, että apu olisi tarpeen. Missäköhän hommassa se luule mun olevan avuksi?? Enhän minä mahani kanssa enää edes mahdu ralliauton kuppipenkkien ja turvakaarien väliin mitään purkamaan, se on meinaa aina ennen ollut minun heiniä... Purkaminen meinaa onnistuu, mutta se kasaaminen... ;-)

-Mammaksi-

Mammaksi: Mä en tiedä muiden kuntien käytäntöä, mutta täällä Tampereella neuvolantäti tulee ensimmäiselle käynnille kotiin ja tuo mukanaan ne D-vitamiinit vauvalle. Tosin, ne ei välttämättä ole sitä "oikeaa" laatua, jos haluaa jotain tiettyä syöttää vauvalle. Ei siis välttämättä tarvi itse ostaa!

Mies lähti pojan kanssa ulos ja minä jäin tänne penkomaan esikon vauvavaatteista niitä neutraaleja..ei vaan jaksa seistä kauaa.

Miisa edelleen..

Ai ei meitin neuvolatäti taida edes tulla kotikäynnille, vaan täällä pitää itse mennä neuvolaan. Pieni köyhä kunta nääs ;-)

Hei muuten te ketkä vielä muistatte edellisen synnytyksen jälkeisen ajan. Osaako kukaan heittää edes arviolta mihin vaatekokoon sitä sopis suunnilleen pari viikkoa synnytyksen jälkeen?? Jos siis otetaan huomioon vaikkapa joku reilu 15kg tullut raskausaikana... Ihan heittoja tyyliin normaalisti 38, parin viikon jälkeen 42 tms. Sinne häihin meinaa pitäsi jotain miettiä minun jo nyt, ei sitä sitten pienen kanssa taida jaksaa mitään tehdä.

-Mammaksi-

Yhteistyössä