~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Hih, lukaisin tuossa pari omaa edellistä viestiä. Tämän kuopuksen rauhallisuus mahassa on jatkunut mahan ulkopuolellakin, aivan kuten esikoisen raskausajan 24/7 diskohumppa on käynnissä edelleen tuolla kohta 4v tirriäisellä : D Aivan superihana (ja rauhallinen!) pikkuveli saatiinkin, meidän pakkaspoika ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman? 😊

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
 
Moi!

Huomasin vasta nyt tämän sun viestin @Rusakkonen ! Tosiaan hurjasti onnea sulle raskaudesta <3 On kyllä niin mieltä lämmittävä uutinen!!!

Vastailen enemmän vielä paremmalla ajalla, nyt vaan nopeasti että olen tosiaan nyt viikoilla 7+4 ja eilen varhaisultrassa näkyi syke ja viikkoja vastaava alkio <3 LA taitaa olla 18.2.2023 <3 Varasin eilen heti ultran jälkeen neuvola-ajan ja sain ensi viikolle <3 Mulla on ollu tosi oireetonta, pieni pahoinvointi alkoi 6+0 mutta nyt vaikuttaa olevan voimistumaan päin <3 Väsymystä myös ollut tässä puoltoista viikkoa. Ihanaa olla raskaana!!!!

Ajattelin että siirryn tänne plussapuolelle varhaisultran jälkeen ja kiva että sinäkin @Rusakkonen olet täällä, luulen että täällä ei tällä hetkellä muita olekaan :-D Tervetuloa toki kaikki uudetkin!

Neuvolasysteemi ainakin meillä täällä pienemmässä kunnassa toimii mallikkaasti ja kuvittelisin kyllä että olet hyvässä seurannassa! Itsellä ainakin esikoisen kohdalla pieneen fs-mittaan reagoitiin heti ja päästiin heti kasvuseurantaan ja käsittääkseni Suomessa kyllä hyvin seurataan ja herkästi reagoidaan kaikkiin rasausasioihin!

Mukavaa viikkoa kaikille!

Karhurouvanen 7+4
Karhurouvanen 7+4
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Moi!

Huomasin vasta nyt tämän sun viestin @Rusakkonen ! Tosiaan hurjasti onnea sulle raskaudesta <3 On kyllä niin mieltä lämmittävä uutinen!!!

Vastailen enemmän vielä paremmalla ajalla, nyt vaan nopeasti että olen tosiaan nyt viikoilla 7+4 ja eilen varhaisultrassa näkyi syke ja viikkoja vastaava alkio <3 LA taitaa olla 18.2.2023 <3 Varasin eilen heti ultran jälkeen neuvola-ajan ja sain ensi viikolle <3 Mulla on ollu tosi oireetonta, pieni pahoinvointi alkoi 6+0 mutta nyt vaikuttaa olevan voimistumaan päin <3 Väsymystä myös ollut tässä puoltoista viikkoa. Ihanaa olla raskaana!!!!

Ajattelin että siirryn tänne plussapuolelle varhaisultran jälkeen ja kiva että sinäkin @Rusakkonen olet täällä, luulen että täällä ei tällä hetkellä muita olekaan :-D Tervetuloa toki kaikki uudetkin!

Neuvolasysteemi ainakin meillä täällä pienemmässä kunnassa toimii mallikkaasti ja kuvittelisin kyllä että olet hyvässä seurannassa! Itsellä ainakin esikoisen kohdalla pieneen fs-mittaan reagoitiin heti ja päästiin heti kasvuseurantaan ja käsittääkseni Suomessa kyllä hyvin seurataan ja herkästi reagoidaan kaikkiin rasausasioihin!

Mukavaa viikkoa kaikille!

Karhurouvanen 7+4
Karhurouvanen 7+4
Aaah ONNEA raskaudesta!!! Ja ajatella - minullakin on laskettu aika 21.2. Tosin tulen pyytämään keisarinleikkausta kahta viikkoa ennen.

Minulla on varhaisultra ma 18.7. ja neuvola sitten seuraavana päivänä. Luin muuten jostain, että ilmeisesti tarvitaan myös lääkärin kanssa tapaaminen, jotta saa äitiysavustuksen...? Täytyykin sellaista sitten alkaa pyytää heti.

Rusakkonen 6+2
 
  • Rakkaus
Reactions: Karhurouvanen
vierailija
Aaah ONNEA raskaudesta!!! Ja ajatella - minullakin on laskettu aika 21.2. Tosin tulen pyytämään keisarinleikkausta kahta viikkoa ennen.

Minulla on varhaisultra ma 18.7. ja neuvola sitten seuraavana päivänä. Luin muuten jostain, että ilmeisesti tarvitaan myös lääkärin kanssa tapaaminen, jotta saa äitiysavustuksen...? Täytyykin sellaista sitten alkaa pyytää heti.

Rusakkonen 6+2
Neuvolasta annetaan automaattisesti lääkäriaika niin, että saat sen todistuksen kun raskautta on kestänyt 154 päivää.
Aiemmin sitä ei saa.

Sektiosta kannattaa lääkärin kanssa puhua. Jotta saat löhetteen eteenpäin. Sitä ei ihan pelkästään pyytämällä saa vaan vaatii käyntejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kyllä sut @Rusakkonen ilmeisesti pitäisi lähettää seurantaan äitiyspoliklinikalle (erikoissairaanhoitoon/”sairaalaan”) ihan automaattisesti, tämmönen löyty ainakin kun googlailin riskiraskauksien seurantaa; ”Jo alkuraskaudessa lähetetään arviota varten, jos äidillä on taustalla hyvin ennenaikainen synnytys, vaikea pre-eklampsia, sikiökuolema tai sikiön vaikea kasvunhidastuma.” Tämä oli siis otsikolla ”Raskauden seuranta sairaalan äitoyspoliklinikalla”. Linkki sivulle tässä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00881
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
En saanut jostain syystä tuohon edelliseen jatkettua kirjoitusta mutta siis piti vielä sanoa että toki olet varmaan @Rusakkonen googlaillut itsekin mutta laitoin nyt kuitenkin tuon kun silmään osui :)

Luulisin ja toivon todella että pääset(te) hyvään seurantaan! Mutta joo tosiaan neuvolasta käsin kaikki kyllä hoituu aika sulavasti ”itsestään”, siis ohjaavat ja sanovat kaiken mitä pitää tehdä ja lyövät Kelan papereitakin kouraan ainakin meillä. Toki joskus voi joutua jotain vaatimaan mutta kyllä mulla ainakin oli sellanen olo että hyvissä ja osaavista käsissä ja systeemissä ollaan :) Toivottavasti teillekin tulee hyvä kokemus neuvolasysteemistä :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Olen näköjään tullut riippuvaiseksi gluteenittomista suolakekseistä. Niillä saa sen "ahistavan nälän" pois. Jes.

Rusakkonen 6+5
Ootko @Rusakkonen gluteenittomalla? Onko sulla keliakia vai hedelmällisyyssyistä? Mä olen myös ollut gluteenittomalla noin 8 vuotta, alkuun vaan kokeilin ja totesin että se sopii mulle, sittemmin lapsettomuuden myötä olen jatkanut erittäin tiukalla gluteenittomalla linjalla näistä lapsettomuussyistä. Esikoisen odotusaikana mulla oli tosi suuri pelko että saisin vahingossa gluteenia (esim ravintolassa tai vaikka töissä että joku kaivelee kaappeja ja sieltä lentää epähuomiossa jauhoa mun pöydällä olevaan ruokaani tms) ja että siitä seuraisi jotain raskauden suhteen. Silloin en esim syönyt juuri ollenkaan ravintoloissa tämän huolen vuoksi. Nyt pelko on edelleen, tosin ei niin suurena kuin silloin aiemmin.

Onko sulla @Rusakkonen ollut mitään tällaisia ajatuksia vai ootko pystynyt ihan rennosti ottaa gluteenittomuuden kanssa? Käytkö ravintoloissa syömässä? Mä en oikeen ole uskaltanut edelleenkään käydä ravintoloissa paitsi yhdessä suomalaisessa lounasravintolossa missä gluteenittomuus vaikuttaa toteutuvan hyvin.

Mukavaa päivää kaikille!

Karhurouvanen 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ootko @Rusakkonen gluteenittomalla? Onko sulla keliakia vai hedelmällisyyssyistä? Mä olen myös ollut gluteenittomalla noin 8 vuotta, alkuun vaan kokeilin ja totesin että se sopii mulle, sittemmin lapsettomuuden myötä olen jatkanut erittäin tiukalla gluteenittomalla linjalla näistä lapsettomuussyistä. Esikoisen odotusaikana mulla oli tosi suuri pelko että saisin vahingossa gluteenia (esim ravintolassa tai vaikka töissä että joku kaivelee kaappeja ja sieltä lentää epähuomiossa jauhoa mun pöydällä olevaan ruokaani tms) ja että siitä seuraisi jotain raskauden suhteen. Silloin en esim syönyt juuri ollenkaan ravintoloissa tämän huolen vuoksi. Nyt pelko on edelleen, tosin ei niin suurena kuin silloin aiemmin.

Onko sulla @Rusakkonen ollut mitään tällaisia ajatuksia vai ootko pystynyt ihan rennosti ottaa gluteenittomuuden kanssa? Käytkö ravintoloissa syömässä? Mä en oikeen ole uskaltanut edelleenkään käydä ravintoloissa paitsi yhdessä suomalaisessa lounasravintolossa missä gluteenittomuus vaikuttaa toteutuvan hyvin.

Mukavaa päivää kaikille!

Karhurouvanen 8+2
Hei! 😃 Olen hedelmällisyyssyistä gluteeniton ja maidoton (yritän sitten syödä mm. keitettyjä kananmunia). En ole kuitenkaan äärimmäisen tiukka asiassa, koska minulla ei ole keliakiaa. Toki olen ihan mahatuntemuksista huomannut, että gluteeniton ja suht yksinkertainen, mahdollisuuksien mukaan kasviksia sisältävä liharuokadieetti sopii minulle. Mies on ihan tiukasti gluteeniton, osa keliakiatesteistä kun tuli takaisin positiivisina.

Ravintoloissa ei käydä, kun kaikki rahat ovat menneet lapsen hankintaan eri tavoin.🥰 No, toki koronakin on vaikuttanut tottumuksiin. Onneksi meillä on miehen kanssa halvat harrastukset, niin ollaan ihan tyytyväisiä. 😀

Rusakkonen 6+6
 
  • Haha
Reactions: Karhurouvanen
Hei! Olen hedelmällisyyssyistä gluteeniton ja maidoton (yritän sitten syödä mm. keitettyjä kananmunia). En ole kuitenkaan äärimmäisen tiukka asiassa, koska minulla ei ole keliakiaa. Toki olen ihan mahatuntemuksista huomannut, että gluteeniton ja suht yksinkertainen, mahdollisuuksien mukaan kasviksia sisältävä liharuokadieetti sopii minulle. Mies on ihan tiukasti gluteeniton, osa keliakiatesteistä kun tuli takaisin positiivisina.

Ravintoloissa ei käydä, kun kaikki rahat ovat menneet lapsen hankintaan eri tavoin. No, toki koronakin on vaikuttanut tottumuksiin. Onneksi meillä on miehen kanssa halvat harrastukset, niin ollaan ihan tyytyväisiä.

Rusakkonen 6+6
Anteeksi nauru, kuulosti vaan niin osuvalta tuo että ravintolassa ei käydä kun rahat on menny lapsen hankintaan - näinhän se vähän on, meilläkin yks kaveri aina kyseli ja tuputti että miksi ei osteta isompaa asuntoa että eks olis kiva - sittemmin kun kerroin hoidoista ja niihin kuluneista rahoista niin ei oo onneks kyselly enää :-S Tuntuu välillä niin oudolta kun ihmiset valittelee rahan menoa ties mihin, monenkin kotiäidin olen kuullut valittavan että maitoa kun kuluu niin paljon että menee niin paljon rahaa siihen :-D Noh kaikki on tietysti suhteellista ja jokaisella oma elämänsä keskiössä :-D

Karhurouvanen 8+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Tänään olin hedelmöityshoitoklinikalla varhaisultrassa. Siellä oli pikkuinen, joka heilutteli käsiään ja jalkojaan, ja sydän löi nopeasti! 😍 Ikä varmistui nyt 8+6:ksi. Pituus oli 22 mm, 1 mm taulukkoa pidempi. Sisätutkimuksessa kaikki hyvin. Edessä oleva matka on pitkä, mutta kyllä nyt tuntuu ihanalta! Pysythän hengissä, pikkuinen kulta!!! 🥰

Rusakkonen 8+6
 
  • Rakkaus
Reactions: Karhurouvanen
Ihanaa @Rusakkonen !!! Riemukkaat onnittelut täältä, aivan mahtava juttu! Pitkä on tosiaan matka mutta toisaalta nopeasti menee aika ainakin itselläni! Vähän liiankin nopeasti jos sanoisin :-D Alussa tietysti ei :-S Mites @Rusakkonen oireet?

Mäkin kävin (taas) ultrassa viime lauantaina, 9+6, pahoinvoinnin ja muiden vähäisten oireiden lähes loputtua paria päivää aiemmin, ultrassa Luojan kiitos kaikki näytti hyvältä <3 Kolmesenttinen aikaansa täysin vastaava alkio, melkein jo sikiö, siellä liikuskeli, saatiin videotakin otettua <3 Rauhoitti kyllä mieltä ja ollaan nyt sinne kolmen viikon matkalle lähdössä huomenna torstaina ja nt-ultra on sitten meidän paluupäivänä, 13+3, olivat tosi ystävällisiä kun soitin siitä ultra-ajasta :) Vähän jännittää kyllä mm. ruokailuhommat mutta toisaalta majoitumme huoneistossa ja laitamme varmaan aika paljon ruokaa siellä itse niin se on helpompaakin ettei tarvitse sressata niin paljon. Tässä ollut tosiaan aika lailla pahoinvoinnitonta noin viisi päivää mutta tänään tuntuu taas öklötystä, hyvä niin!

Mukavaa viikkoa kaikille <3

Karhurouvanen 10+3
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Kävin neuvolassa, ja oli hyvä käynti. Nyt on varattuna eka ultra ja saan myös sen NIPT:in. Lisäksi seuraavalla neuvolakerralla saan sokerinmittauslaitteet ja opetetaan mittaamaan. Mittaan sitten läpi raskauden. Voi olla hyvä juttu, koska en ole sokerirasitustesteissä tai muissa sokerinmittauksissa “narahtanut”, mutta kun viimeksi kuitenkin epäiltiin hyppiviä sokeriarvoja. Niin nyt sitten nähdään, hyppivätkö arvot edes takaisin vaiko eivät.

Rusakkonen 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Ihanaa @Rusakkonen !!! Riemukkaat onnittelut täältä, aivan mahtava juttu! Pitkä on tosiaan matka mutta toisaalta nopeasti menee aika ainakin itselläni! Vähän liiankin nopeasti jos sanoisin :-D Alussa tietysti ei :-S Mites @Rusakkonen oireet?

Mäkin kävin (taas) ultrassa viime lauantaina, 9+6, pahoinvoinnin ja muiden vähäisten oireiden lähes loputtua paria päivää aiemmin, ultrassa Luojan kiitos kaikki näytti hyvältä <3 Kolmesenttinen aikaansa täysin vastaava alkio, melkein jo sikiö, siellä liikuskeli, saatiin videotakin otettua <3 Rauhoitti kyllä mieltä ja ollaan nyt sinne kolmen viikon matkalle lähdössä huomenna torstaina ja nt-ultra on sitten meidän paluupäivänä, 13+3, olivat tosi ystävällisiä kun soitin siitä ultra-ajasta Vähän jännittää kyllä mm. ruokailuhommat mutta toisaalta majoitumme huoneistossa ja laitamme varmaan aika paljon ruokaa siellä itse niin se on helpompaakin ettei tarvitse sressata niin paljon. Tässä ollut tosiaan aika lailla pahoinvoinnitonta noin viisi päivää mutta tänään tuntuu taas öklötystä, hyvä niin!

Mukavaa viikkoa kaikille <3

Karhurouvanen 10+3
Mulla on tarve syödä useampi kerta päivässä, tai muuten tulee huono, tyhjä olo. Lisäksi väsymystä ja kipeitä rintoja. Samantapaista kuin 1. raskaudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Me ollaan täällä reissussa Espanjassa oltu nyt kaksi viikkoa ja vielä viikko jäljellä. Aika kauhea reissu on ollut kun hirveä stressi tosta ruoasta, olen muutenkin ruokarajoittunut (gluteeniton, vähälaktoosinen, allergioita) enkä ole uskaltanut syödä ravintoloissa tai missään ulkona _yhtään mitään_, kuvittelen ties mitä enkä sitten täällä majoitukspaikassakaan ole uskaltanut mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä syödä enkä mitään paikallisia valmisteita edes säilykkeitä (esim oliivit tms) että mennään nyt tämä kolme viikkoa kitulinjalla, kohta onneksi pääsee kotiin rentoutumaan ja elämään ihanaa elämää ja fiilistelemään raskautta!!! Tulen kohta hulluksi kun tuntuu että kaveri on koko ajan sorkkimassa mun ruokia eikä pese taaperonsa käsiä juuri ollenkaan ja lapsi tonkii muutenkin koko ajan kaikkea. Lisäksi kaveri säilyttää koko ajan jääkaapissa avattua pakettia kylmäsavulohta, ilmakuivattua kinkkua ja pekonia, saan kohta hermoromahduksen!!! Päätin juuri että en aio syödä enää mitään tuossa jääkaapissa valmiina säilytettyä vaan valmistan itselleni aterian uunissa tai kattilassa, syön sen, ja myöhemmin sitten taas uusi ateria. Ihana koti, täältä tullaan!!!

Kuulin dopplerilla sykkeet eka kerran ihan vilahdus 10+5 mutta nyt varsinaisesti eka kerran kunnolla 12+1 <3<3<3 Tarkistinkin (täältä :-D) että esikoisen raskaudessa sykkeet alkoi dopplerilla kuulumaan 11+5 eli hyvin samoihin aikoihin <3

Sain ferritiinivastauksen matkalle lähtöpäivänä enkä siihen kerennyt Suomessa oikein reagoida (varsinkin kun neuvolasijainen sanoi tuloksen 23 olevan raskausajan viitteissä) ja täällä ei näitä rautavalmisteita saakaan niin vaan kun vain jotain 30 mg valmisteita myydään ilman reseptiä. Olo on alkanut tuntumaan huonolta, mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt on olo aika lailla samanlainen kuin muutama viikko sitten kun Thyroxinia oli liikaa (sydän jyskyttää ja muljahtelee, unta ei saa ja heräilee), tosin mulla samat oireet tulee myös Thyroxiniannoksen ollessa liian alhainen (juuri näistä oireista koko vajaatoiminta aikanaan selvisi) mutta koska kilpirauhasarvot on juuri kontrolloitu ja lääkitystäkin silloin hiukan laskettu ja olo silloin parantunut niin uskon näiden oireiden liittyvän alhaiseen ferritiiniin, ja joka tapauksessa täytyyhän se ylös saada tuosta. Olen nyt muutaman päivän syönyt rautaa yhteensä 60 mg joka tosin on pienehkö annos mutta näillä nyt mennään ja kohta onneksi pääsee kotiin!!!

Karhurouvanen 12+3
 
Hei, onko kellään tietoa mistään hcg ja S-PAPPA -laskurista? En ole onnistunut löytämään netistä sopivaa. Ja lisäksi pitäisi muuttaa ug/l IU:ksi yhdessä laskurissa, enkä osaa. Sain tietää verikoevastaukseni ja nyt huolestuttaa. Maanantaina sairaalan erikoislääkåri ja ultraääni, mutta on vaikeaa odottaa. Oma lääkäri hedelmõitysklinikalla ei kuulemma osaa muuntaa noita lukuja ja laskea.

Rusakkonen 11+2
 

Yhteistyössä