Ajatuksista odotukseen 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eilen jätin illalla ottamatta ja nyt tosiaan lasken noita kivuliaita supistuksia, että uskallanko pistää sen vai en. Nyt supistusten väli on jo 13 minuuttia, joten kyllä mä kohta käyn sen varmaan pistämässä ja mun tuurilla sitä seuraa älytön supistusten tiheneminen ja synnärille lähtö... Eli kyllä mun Rosis olisi hyvä aina pistää se. Tosin eilinen lääkäri sanoi, että jos supistukset pahenee illalla (siis eilen illalla) niin älä pistä. Että ottaa tästä Erkkikin selvää....

Jahas... Angsteri palannut illalla vielä kotiin, mutta mutta kovin lupaavalta Nukin syntymä hetkenä minä hyvänsä vaikuttaa! Kannattais varmaan vaan palata sairaalalle - tai ainakin mä en miettis sekunttiakaan, jos noin pahasti olis supistellut. Ainakin kannattais mennä tarkastaan kohdunsuun tilanne, jossei jopa tositoimiinkin. Ja tosiaan, jotta ehdit sit ajoissa kaikki mömmöt saamaan...

Tsemppiä Angsterille synnärille!!!!!!

Angsteri, ihan hurjasti tsemppiä synnytykseen. Pian sä oot äiti. Nukkelille paljon tervetuloa. En malttas millään lähteä pois koneelta.

Mä yritän päättää tarkenenko kesämekossa, niin ei tarttis laittaa farkkuja jotka painaa punnituksessa enemmän... Ja muistin just että mut pyydettiin neuvolaan jo 9:45 että terkka mittaa jutut. Taas myöhässä.

Oli pakko tulla kurkkaamaan Angsterin ja Nukkelin tilanne! Jännää, se taitaa olla menoa nyt!! Hirmusti onnea ja tsemppiä synnytykseen Angstu ja Nukkelille tervetuloa! :) IHANAA!!!!

Niin, kylläpä sitä pitää varmaan varmistella. Ei ehkä tänään, mutta jos vaikka huomenna. Harmittaa, kun en saanut alkuviikosta kellistettyä. Olisi ollut ihan varman päälle.

Huuh, angsterille tsemppiä ja tervetuloa Nukkeli :)

Ihanaa nähdä Pimmua ja Ericaa tällä puolella aina silloin tällöin :)

Ärh. Mun eilinen tietotekninen ongelma ei ole vieläkään ratkennut. Arvatkaa voinko tehdä töitä?? Plääh, muuten olisi ihan kiva, voisi palstailla koko päivän, mutta olisi pakko saada se juttu tehtyä. Pientä stressiä meinaa pukata.

Kyllä taitaa Angsterin synnytys olla käynnistymässä. En millään jaksa uskoa että tuosta enää rauhoittuisi. Supistukset on kuulemma helpompi kestää jos on liikkeessä. Ja sitten kun tuntuu ettet enää kestä niin lähde menemään, ei ole pakko kipuja kestää kun niihin on lääkkeet. Tai voithan sä kokeilla niitä synnytyslauluja vai mitä ne Rosa oli? ;) No heh heh, ei taida hyminöistä olla apua kun sattuu pirusti.

Täällä supistelee harvakseltaan, mut synnytyksestä ei onneksi ole vielä tietoakaan.

Juu Angsteri, ei muuta kuin yhteislaulu raikaamaan!

Oli ihan yhtä tyhjän kanssa mun lääkärikäynti. Terveydenhoitaja otti eka vastaan ja sanoi että (virtsassa) leukosyytit koholla, eli joku tulehdus varmaankin. Sanoi että lääkäri varmaan lähettää labraan tarkempiin kokeisiin. Lääkäri sitten teki sisätarkastuksen ja sanoi että kaikki kunnossa eikä mitään tulehdusta. Sanoi että kivut on supistuksia ja kohdunkasvua. Että pitää ottaa rauhallisemmin eikä ne supistukset sais olla kovin kivuliaita, vaikka tietenkin niiden kuuluukin tuntua kipeiltä. Jaaha. Selvä.

Enkä mä en ymmärrä miksi sisätutkimus täytyy tehdä niin rajusti. Melkein kiljasin kun se yhtäkkiä tunki sen jääkylmän systeemin sinne ja väänsi. Ei mun oman gynen tutkimus ikinä satu. Mun kokemuksella miesgynet on parempia, je ne edes yrittää olla tuottamatta turhaa kipua.

voi itku Rosa että oli noin turha käynti ja vielä kivulias. Mullakaan ei oma gyne koskaan satu (vaikka onkin nainen) mutta olen ollut aiemmin yhdellä naisgynellä potilaana joka runnoi ihan antaumuksella..ja nyt nämä yleislääkärit ovat ihan oma lukunsa :(

Onko se sun oma gyne lomalla vai voisitko mennä siellä käymään?

Olin jo päättänyt että kerron töissä kaikille työkavereille vasta sen rakenneultran jälkeen mutta nyt yksi soitti ja kyseli syksyn suunnitelmista niin pakko oli sitten sanoa ja hän innostui ihan hirveästi (on mies). Kyseli millä viikolla olen ja näkyykö jo jne. Tulee kyllä aina hyvä olo kun joku on innoissaan.

Niin ja Rosis, ootko nähnyt esim saunassa tai muuten äitisi rintoja? että onko hänellä iso tumma nänninpiha, siis kun kai tuollainen on jotenkin geeneissä..jos ei ole niin silloin luultavasti sullakin raskauden jälkeen palautuu ennalleen.

ihan uskomatonta muuten kun aamulla merkkasin tänne nuo raskausviikot niin siis että ollaan jo näin pitkällä..että itse voi kirjoittaa jo 17 kun on aina vaan katsellut ja ihastellut muiden viikkoja.

Toivottavasti saataisiin pian lisää porukkaa tänne ettei vallan vanhennuta ;)

Voi kurjuus tota Rosan lekuria... Just ton takia en viitsi raahautua lääkärille, vaikka tänäänkin on ollut töissä ihan helvettiä istua koko päivä tässä päätteellä, kun välillä vihloo niin, että pitää mennä kaksin kerroin. Muutenkin kun noi lekuriajat menis niin, että ne olis kesken mun työpäivän ja 50 km päässä :( Ei tuu mitään... Ei mulla oo aikaa sellaseen, kun sijaista pitäis olla täällä opettamassa...
Ja jos kerran lekurin tuomio on toi, et rauhotahan tahtia, niin hmm! Mistä enää rauhotan, kun nytkin vaan olla istun koko päivän?

Angsteri on tainnut nyt jäädä oikeesti sinne synnärille! Voi, miten ihanaa!

Ihanaa viikonloppua kaikille!

ihanaa viikonloppua minunkin puolestani! onko kesälomiin vielä pitkä aika?

mistäköhän johtuu kun en ole tuntenut vielä mitään liikkeitä? jos muistuttavat vatsamurinoita/-väänteitä niin kuuluuko vatsasta myös murinaa vai ainoastaan pulppuaa masussa tai siis kuplii?

Vai Angsteri on synnärillä, ihanaa! Saadaan Nuki maailmaan!

Me kotiuduimme toissapäivänä ja olisi niin mahdottomasti kerrottavaa! Aloitan kuitenkin synnytyskertomuksella...

Merkkejä lähenevästä h-hetkestä taisivat olla pirteys ja touhukkuus, limailut sekä vähäisempi unen tarve. Lauantai-iltana olimme kylässä ja sen jälkeen olin kyllä poikkeuksellisen väsynyt ja kävin aikaisin nukkumaan. Jotain taisin vihlaisuja taisin tuntea unen läpi ja yhdeltä heräsin vessaan. Siinä sitten lirahti housuun lapsivettä ja sitä tuli tulemistaan. Ei voinut erehtyä! Määrä oli paljon suurempi kuin ikinä olisin voinut uskoa, ja vettähän tulee sitten synnytykseen saakka. Pieniä pyyhkeitä vain tungin housuihin. Miehelle huikkasin, että nyt taisi tulla lähtö ja olo oli todella epätodellinen. Soitin polille ja he käskivät tulla kahden tunnin päästä näytille, jos supistuksen eivät alkaisi. No, kolmelta olimme polilla ja katsoivat käyrällä vauva sydänäänet, supistukset (joita oli 1) ja sitten lääkäri teki sisätutkimuksen. En ollut avautunut juurikaan ja saimme luvan lähteä kotiin odottelemaan. Ohjeena palata takaisin kun supistuksia olisi 5 minuutin välein tai sitten viimeistään maanantaina klo 8.30. Palasimme kotiin n. 4.30 ja torkahdin tunniksi. Supistuksia tuli ja meni ja yhtäkkiä niitä todella voimakkaita ja pitkiä alkoi tulla 10 minuutin välein ja herätin miehen kellottamaan. Ei voinut erehtyä, että nämä supistukset olivat nyt niitä oikeita. Kävin suihkussakin ja sitten yhtäkkiä supistuksia vain tuli ja tuli. Autossa huusin saatanaa (harvinaista minulle) ja en pystynyt puhumaan miehelle mitään. Ajatuksena vain, että jos tätä jatkuu tuntikaupalla, en kestä. Polilla hoitoja yritti ottaa käyrää ja tutkia minun huutaessa kivusta. Poli on kaamea, ei mitään yksityisyyttä -koko käytävä kuuli mekastukseni. Mies-raukkakin odotti käytävällä. Hoitaja sanoi minun olevan auki 4cm ja alkoi kysellä vapaata synnytyssalia. Joo, täyttä oli ja sitten tekivät päätöksen viedä minua "ponnistussaliin" (yhtä salia pidetään syöksysynnytyksiä varten). Kyselin, että ehdinkö saamaan ilokaasua tai epiduraalia ja näin kätilön naamasta, ettei taida olla toivoakaan. Mies oli juuri saanut eväänsä jääkaappiin kun lähdimme saliin n. 15min saavuttuamme. Salissa kyselin taas kivunlievitystä ja kätilö sanoi, että paras apu on ponnistus -olin siis täysin auki ja pääsin lähes suoraan ponnistamaan. Ponnistamisen tarve olikin valtava ja auttoi kipuun. Ponnistin joka supistuksella n. 3 kertaa ja kieltämättä tunne oli kuin olisi VALTAVAA numero kakkosta yrittänyt saada ulos. Koska en ollu saanut peräruisketta, niin voitte vain arvata mitä myös tapahtui. En itse edes asiaa tuolloin tajunnut, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Miehen kättä puristin ja kuuntelin kätilön ohjeita. Jotakin alkukantaista murinaa ja huutoa olin ponnistaessani päästänyt ja sanonut välillä, että voimat loppuu, en jaksa. Pian oli kuitenkin tukka näkyvissä ja sain voimia ajatuksesta että lähellä ollaan ja samassa pääkin oli syntynyt. Loppu oli helppoa, ja 9.29 terhakka poikamme syntyi parkuen ja pissaten äitinsä jalalle. Synnärille olimme saapuneet alle tunti sitten! Kyyneleet valuivat ja ihastelimme vauvaa kätilön puuhaillessa. Istukasta näin vilauksen, se riitti. ruma kapistus. Välilihaani oli leikattu ja sain tikkejä. Repeämiä ei onneksi tullut, pari pientä virtsaputkeen (?) joita vain piti suihkutella. Kätilön ollessa valmis, vauva pääsi kunnolla rinnalle ja osasihan tuo heti imeä. Sanoinkuvaamaton hetki! Sitten minut passitettiin suihkuun ja mies piti vauvaa sylissä kapaloissa kiikkutuolissa. Pisteitä herra sain 9, painoa 3340g ja pituutta 48 cm. Vauvan synttärikahvit joimme miehen kanssa ja söimme aamupalaa. Seuraava meidät vietiinkin osastolle ja pääsimme aloittamaan harjottelun... Ja kuulemma seuraavan muksun kanssa voi tulla vielä kiireempi! :D

Synntyksestä jäi uskomattoman hieno muisto. Koska toimitus oli niin nopea, olin todella hyvävointinen ja kivut unohtuivat saman tien. En voi kuin ihailla ja ihmetellä tätä naisen kroppaa! Pieni ihmistaimi kasvoi sisälläni ja nyt se tuhisee tuossa vieressä. Ja nyt taitaa olla imetyksen aika.

Teillä on koko ihanuus vielä edessä, uskokaa pois, palkinto on maailman kallein lahja!!!

Halauksin Ballerina ja Poikanen

Ja vielä jatkan, pikku-kaveri tirsuttaa edelleen ensimmäisen vaunulenkin jälkeen. Unohdin KIITTÄÄ ihanista onnentoivotuksista ja tsempistä matkan varrella. Olette ihania!!!

huh, nousi ihan tippa linssiin kun luin ballerinan synnytystä... ihana saada realistinen kuva koko synnytyksestä.. just tota oon miettiny et mitä sit ku se lapsivesi menee ja sitä kehittyy koko ajan lisää niin housut ja kaikki istumapaikat ja auto märkänäkö sitä sitten mennään...
Paljon onnea Ballerina pienestä pojasta!! <3

Täällä on masussa käynyt semmonen vilske ja vipinä ettei tosikaan... mietin että nukkuuko se lapsi koskaan kun jalat vipattaa niin että mua sattuu... inhottaa valittaa näin ihanasta asiasta, mut on tosi inhottavan tuntusta ku koko ajan joku liu´uttaa jalkaansa edestakasin niin että sattuu... mutta hyvästä kannattaa kärsiä... onhan tää ihana vauva ja kaikkea mut hellempi ote olis välillä ihanaa...
mä ompelin vauvikselle verhot, en oo ennen verhoja ommellu (joitain pieniä vaatekappaleita koulussa jne) mut ihanat ja hienot verhot tuli kyllä :) semmosen hienon rypytyksenkin tein sinne tangon yläpuolelle... jos joku nyt ymmärsi mitä tarkotin :)

mulla on jotenki nyt monta päivää ollu semmonen huonohko olo mihin ei oikein mikään auta... inhottavaa! eilisaamun jälkeen en oo taas ykänny, mut varmaan tässä vielä ehtii.. ja synnytyksessä sitten viimeistään, luulen..

Mi-iu v 36+3

Oiiiih, ihana pieni Poikanen :,D
Joo, nyt mikään ei voi estää silmien valumista... :)

Kyllä sulla tapahtui nopeasti. Ja tosiaan, mitä lähipiirin juttuja olen kuunnellut, seuraavan kanssa sulla voi tulla vielä kiireempi... Huih, olisi niin paljon kysyttävää, ehkä kuitenkin vähän myöhemmin.

Sade, mulla tuntuu edelleen mahan muljaisut lähinnän suolen temppuilulle, mutta ilman minkäänlaisia ääniä ja ilmoja. Oletan siis, että pikkuinen siellä meuhkaa. Eiköhän se sullakin ole samaa ;)

Ihanaa viikonloppua! Mä vielä hetken pakerran töissä, kun se ongelma ratkesi...

19+6

Ballerinalle perheineen vielä kerran aivan älyttömän paljon lämpimiä onnitteluja ja suuret kiitokset synnytyskertomuksesta!!!! Olen mielettömän onnellinen teidän puolesta!! Kerrohan kaikesta lisää, kun vaan jaksat ja ehdit!! Oli myös hyvä kuulla, että tekin kävitte yhdellä sairaalakäynnillä, jolta käännytettiin teidät kotiin. Me oltiin tosiaan kanssa eilen ja sen jälkeen supistukset tosiaan yltyi ja saatanaa huudettiin täälläkin. Ohi ne kuitenkin meni ja nyt supistelee aamun supistusaallon jälkeen harvakseltaan. Eli Amilda, kotona ollaan ja katsotaan mihin tämä nyt kääntyy. Odottavan ja "tiedottoman" aika on pitkä...

V-mäinen toi Rosiksen gynekokemus! Mä en ymmärrä noita kovakouraisia lääkäreitä. Kai ne saa siitä jonkinlaista tyydytystä. Ei kai niistäkään jokainen ihan täysipäinen ole. Sanoiko se lääkäri mitään niistä kohonneista (oliko ne leukosyytti) arvoista? Tuskin hän käsipelillä pystyy sanomaan onko tulehdusta vai ei. Eikös tulehdus saata aiheuttaa epämääräistä kipua ja vihreää valkovuotoa? Voisiko se sun oma gyne laittaa sulle tarkempaa lähetettä labraan?

Sade, niin ne viikot vaan etenee kaikilla ja ennenkuin huomaatkaan, niin pähkäilet synnytystä. Voi kun mullakin menisi nyt ne lapsivedet, niin olisi helppoa mennä synnärille. Sori, hei kun mä tuskailen tän kanssa, mut mä olen ihan loppu. Nukuinkin taas neljä tuntia yöunien jälkeen. Mun tuurilla Nuki supistelee tuolla jouluun asti....

Hyvää viikonloppua kaikille!!!

Ballerinalle piti vielä kirjoittaa: Onnea pikkuisesta :)

Ja Angsterille hurjasti voimia ja tsemppiä!

Nyt mun on varmaan parasta oikeasti lopettaa työt, tulee vaan tehtyä kohta vahinkoa...

Kiitos kertomuksesta Ballerina ja ONNEA pienestä poijjaasta!! Ihana lukea teidän juttuja synnytyksestä. Pelottavasti se omakin lähenee, vaikka maha on vasta alkanut kasvaa. Sade, ihan normaalia ettet tunne vielä liikkeitä, kun eikö ne esikkoa odottavilla pitäiskin tuntua vasta 18 viikon jälkeen. Ihan näillä näppäimillä alat ne varmaan tuntea :) Mä edelleen epäilen omia tuntemuksiani, lienevätkö liikkeitä. Tuntuvat niin erilaisilta kuin suolen pulputukset.

Voi harmi Angsteri ettei supparit kiihdy. Olisko nyt aika kyykkyhyppyjen ja leuan vetojen??? No ei ehkä sentään. :)

itkin lukiessani tuota Ballerinan ihanaa kertomusta. ei malttaisi millään odottaa että itsekin näkisi jo kuka tuolla masussa oikein majailee. Ja kiitos kun kerroit noin tarkasti, ihana oli lukea.

Ihanaa Baltsu! Onnea! Tervetuloa pienelle miehelle! Oli uskomatonta käydä ihailemassa mailissa kuvaa kun oli ensin lukenut miten hän maailmaan tuli. Ihanan näkönen uusi ihminen. Ootte tosi kauniita ja onnellisen näköisiä kumpikin! Isä on varmasti maailman ylpein susta ja vauvasta.

Saana ja muut, miksi seuraavakin synnytys on nopea jos ekakin on?
Angsteri, taitaa olla että Nuki tulee sitten kun itse huvittaa. Älä suutu, mutta yhtäkkiä ulkona kun ulkolutin koiraa tuli sellanen olo että tiistaina Nuki syntyy. Mutta sinne on niin pitkä matka. Kurkkasin että silloin on Urhon päivä (Nuki+Urho=Nurho). Eli toivottavasti olen väärässä ja lapsivedet menee itsestään pian.

Joo, olin siellä lääkärihuoneessa max 4 minuuttia. Tunki kylmän rautajustkan ja sitten kätensä ja sanoi että kaikki kunnossa ja hei hei. Yritin ovelta vielä kysyä niistä kohonneista leukosyyteistä ja kivuista ja sanoi vain että "supistusten kuuluukin olla kivuliaita, mutta ei niiden kuulu kunnolla kipeitä olla, ota rauhallisesti". Jepulis. Mun mielestä erotan supistukset näistä "puukon iskuista". Luulen supistuksiksi sitä kun alavatsa kovettuu ja tuntuu painavalta ja on pakko pysähtyä tai kumartua. Puukon iskut taas tuntuu kuin veitsellä iskettäisiin vasemmalle munuaisen kohdille. Maalaisjärjellä epäilen että alkavaa virtsatientulehdusta. Mulla on ennenkin ollut eikä ole näkynyt selvästi virtsatestissä. Käyn YTHS:llä labrassa maanantaina jos ei kivut lakkaa. Ja sitten jos on tulehdus niin SOITAN NEUVOLAAN ja kerron että olivat väärässä ja mä oikeessa enkä siis turhasta valittanut. Nih.

Sade on täysin oikeilla jäljillä, että sisätutkimusten helläkätisyys ei olekaan sukupuolijuttu, vaan nuo yleislääkärit tutkivat vaginaa kuin polvilumpiota tai korvaa ja gynekologit on oppineet käsittelemään tavaraa hienovaraisemmin.

Voi että mä olen fiiliksissä tuosta Ballerinan tarinasta. Ennemmin tai myöhemmin se on edessä meillä itse kullakin. Angsterilla toivottavasti jo ensi yönä.

Voi olipa ihana kuva Baltsu! Onnittelut vielä kerran!

Mulla on ollut vähän rankkaa, tilitän ehkä myöhemmin. Tai sitten aamulla kaikki on valoisampaa enkä tilitäkään. Jotain kertonee sekin, että uni ei tule silmään.

Voi onnea Ballerina ja koko uuden uutukainen vauvaperhe! Kyllä täällä puhutaan niin suurista ihmeistä että ei pieni ihminen voi ymmärtää...

Ja lisää vauvoja tulossa varmaan pian, Angsteriko se täällä seuraava on?

Hei onko Rosa, Sateen ja Saanan ja Broganin masut jo näkyvillä? Oon käynyt tosi vähän teidän puolella seurailemassa, mutta viime aikoina on tullut iso ikävä teitä (tarkoitan kaikkia tällä puolella, enkä vaan äskeisessä listassa mainittuja), niin että yritän järjestää jatkossa vähän enemmän aikaa täällä kurkisteluun.

Ja hei, mä en oo baarireissulta tulossa kun tällaiseen aikaan kirjoitan, vaan työreissulla vähän eri aikavyöhykkeellä... Varmuuden vuoksi selittelen!

Kaikille iloista viikonloppua ja nautinnollista kesää. Olisikohan aika aloittaa mansikkakausi!

Tippa tuli mullakin silmään kun luin Ballerinan synnytystarinan. Niin todenmukainen, kaunistelematon ja samalla hellyttävä kuvaus syntymästä. Poika on niin suloinen ja äitikin säteilee. Onnittelut vielä kerran!

Toivottavasti Lumikukalla on kaikki ok?

Yhteistyössä