Ajatuksista odotukseen 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on vissiin pieni rakko, kun tekee todella tiukkaa pidätellä neljää tuntia. Viimeksi oli ollut kyllä vaan kolme tuntia ja hyvä että minisun selvensi että tarvitsee olla vaan pari tuntia. Eihän mun kyllä illalla paria tuntia ennen nukkumaan menoa passaa juodakaan mitään kun muuten joudun nousemaan vessaan keskellä yötä.

Jellybeanille halaus. Luulen tietäväni mitlä susta tuntuu. Mäkin olen isäni kanssa tosi hyvissä väleissä, mutta osaan aina "kuulostella" millä tuulella se on. Jos se on huonolla tuulella, se on ihan eri ihminen ja on asioita joista ei silloin puhuta. Toisin sanoen kaikilla muillakaan ei ole silloin kivaa. Tosi epäterveellistä, mutta se on aina ollut sellanen, joten siihen on tottunut. Kääntöpuolena on, että kun se on hyvällä tuulella kaikilla on varmasti hauskaa. Kerrot just sitten kun ittestä siltä tuntuu, ja jos saa tietää ennen sitä niin sitten saa. Älä stressaa.

Pöh, takas töihin...

Voi JB, elä huoli, kyllä se kertomisen aika tulee vielä :)

Mitäs Rosis, kerro sääki lääkärinneuvolakäynnistä oma versio, kun oot varmaan meistä viimeksi käynyt. Kiva kun te meette mua pikkasen edellä niin voin kysellä teiltä sitten :) Siellä Tekayn sivuilla oli laitettu 2. neuvolakäynnin eli lääkärinneuvolan keskusteluaiheiksi sikiöseulonnat ja sitten joku muu, jota en enää muista.

Nyt ihan oikeasti alan kahlaamaan työhommaa läpi.

Halaus minultakin Jellybeanille! Tosi kurja juttu, mutta yhdyn Rosan kirjoitteluun eli kertoilehan sitten kun itsestäsi tuntuu hyvältä ja sitä paitsi sun lapsihan se on eikä isäsi, samoin Irkku! Mua ärsyttää suunnattomasti tuollainen arvostelu vanhempien taholta. Mun isä ja etenkin appiukko on samanlainen jäärä ja hän muka tietää aina parhaiten. Mä aina sanon vanhemmilleni, että mä asun vaikka läävässä tai paskakasassa, jos musta tuntuu siltä, se ei kuulu heille ;) .Mun luonteessa on sellainen kierouma, että mä sanon heille vastaan heti. Tosin rehellisesti sanottuna, jos mun oma etu vaatii että pidän suuni kiinni, niin sitten kyllä pidän ja odottelen oikeaa aikaa tuoda juttu tai asia esille uudestaan. Aikuistenmiesten kiukuttelua mä en voi sietää ja siitä johtuu suurimmat riidat mieheni isän kanssa.

Meilläkin riittää neuvolassa tunnin pidättely ennen pissakokeen tekemistä. En sitten tiedä onko se tarpeeksi pitkä aika. Kaippa.

Hassua muuten, että Minisunin esimies tuollalailla vaistoaa :)!

Halaukset kyllä lämmittää mieltä..

En ole todellakaan mikään siisti ihminen. Ei meillä likaista ole kun kuitenkin imuroidaan ja luututaan yms, mutta sellainen epäjärjestys kumminkin. Lehtiä saattaa olla vähän siellä täällä, tai kahvikuppi unohtunut jonnekin pöydän kulmalle, tai nytkin löytyi rintaliivit sohvatyynyjen välistä. Mut ei mulla tai miehellä ole siitä stressiä niin miksiköhän se mun isälle on niin vaikea pala. Ja mitähän se sille kuuluu. Noh, iloitsen odotuksesta niitten kanssa jotka siitä tietää ja kerron sitten isälle sitten kun siltä tuntuu.

Musta tuntuu että vielä viime vuonna ohjeissa oli että pissan on täytynyt olla pari tuntia rakossa, mutta tänä vuonna on tullut tuo neljä tuntia. Kamalaa aina jos neuvola on jotain 9 aikaan aamulla niin joutuu aamupissaa panttaamaan jalat ristissä.

Kelläpä ei aina välillä olis tavarat hujan hajan. Juu mullakin oli sillon neuvola aamulla klo 8 ja olin käyny pissalla joskus puol 2 yöllä.. Pikkasen oli ankea olo. Eihän sitä olis ollut pakko pidättää, mutta luultavasti oisin joutunut sitten eri reissun tekemään ja viemään näytteen niin ajattelin, että sama pidättää.

Joko saa lähteä kotiin, joko? Yököttää taas.. hetken meni jo ilman.

noi käytäntöerot on kyllä niin outoja. Miten voivat täällä sanoa että riittää jos on aamulla klo8 aika niin kun ei käy enää 7 jälkeen vessassa ja juo vaan riittävästi? siis jos muualla pitäisi yrittää pidättää 4h...outoa. Mä en tosin ilman raskauttakaan pystyisi noin kauaa pidättämään, mulla on ihan älyttömän nopea aineenvaihdunta. Öisinkin olen aina herännyt kerran vessaan, nykyään kerran tai kaksi.

Brogan, voit mun luvalla lähteä jo kotiin ;) mulla ollut kanssa tänään taas vähän vaikeampi päivä, yritin nyt väkisin syödä jotain pientä mutta en tiedä mitä suurta tänään söisin..hmm, makkaraa (taas)?!?

mä oon yleensä tosi siisti ihminen, en jaksa epäjärjestystä juuri ollenkaan, mies taas on aika vastakohta. Nyt tosin kun olo suht heikko niin on ollut pakko jo opetella kestämään vähän sotkuisuuttakin. En tykkää suursiivota juuri koskaan, mutta yleensä teen koko ajan jotain pientä niin pysyy siistinä..no joo, kaipa tääkin on totuttelua jo lapsen tuloon kun sitten tuskin on aikaa/jaksa koko ajan siistiä...

jep mutta enköhän mäkin lopeta tältä päivältä työt.

Minä jo mietin että pitäisikö pyytää näytekuppeja kotiin, kun hirveällä tuskalla vaan pystyn pidättämään yön jäljiltä neuvolaan saakka. Niinkin onnettomasti on käynyt, että vanhasta muistista käyn pissalla ennen ovesta ulos painelemista. Siinä on sitten pidättelyt menneet hukkaan. En kyllä enää stressiä ota purkkiin kusemisesta, kun kerran pari tuntiakin riittää ja Sadella näköjään tunti.

Varoitus, synnytysjuttua!
Mun serkun tyttökaveri sai vauvan n. viikko sitten ja synnytys oli kestänyt 27 tuntia. Ponnistusvaihekin oli venähtänyt ja sitten vasta olivat huomanneet, että vauva pyrkii ulos kasvotarjonnassa. Imukupilla olivat onneksi saaneet tarjonnan korjattua ja sitten plopsahti ulos. Hrrr, 27 tuntia!!! Oli kuitenkin saanut epiduraalin, mutta vähänkö hermoja raastavaa odotella yli vuorokausi että milloin alkaa toden teolla tapahtua. Siinä ei oma tunnin mittainen "suoritus" (joskin täyttä tuskaa) kuulosta enää edes synnytykseltä.

En viitsinyt omasta neuvolalääkäristä enempää höpöttää koska käynti oli silloin ihan yhtä tyhjän kanssa. Hän oli tosin sairaslomasijainen-kandi, ihan hermostunut n. 22v tyttö eikä tiennyt mitä teki. Eli ei kovin luotettavaa/osaavaa vaikutelmaa tehnyt. Kuunneltiin sydänäänet, nii ei osannut kertoa sykettä. Myöhemmin tajusin että sehän tulee automaattisesti siihen laitteseen näkyviin, mutta lääkäri ei tiennyt sitä... Mielestäni siellä ei tehty mitään eikä ainakaan keskusteltu mistään. Sisätutkimuksen se teki, mutta tuskin sekään mikään kovin tietoa antava oli, koska ei mun mielestä uskaltanut hermostuksesta tärisevää sormeaan senttiä syvemmälle laittaa...

Ystävältä kuulin, että nuo (harvat) neuvolan lääkärikerrat saa käydä vaikka omalla gynellä. Eli niitä ei ole pakko käydä neuvolassa. Monet käyvät omallaan. En tiedä koska seuraava lääkäri on, mutta jos tuo sama tampio on lääkärini, niin sitten ainakin menen omalle gynelle.

JB, mä en osaa suhtautua vielä mitenkään noihin synnytysjuttuihin, kun tuntuu niin kaukaiselta, jopa epätodelliselta että sitä kohti tässä ollaan menossa. Kunhan tämä maha alkaa kasvaa niin asia konkretisoituu. Orehan meille pian kertoo miten homma menee:)

Argh töitä...

Ei mulla tuon enempää ole aikomus synnytyksiä vielä puida. Mut mulle tuli kylmät väreet ja heikko olo kun kuulin tuosta maratonista (ja se juttu taisi olla mun tylsän päivän kohokohta..) niin olipahan pakko kirjoittaa.

Hui, täällä kyllä jo hieman jännitetään synnytysjuttuja. Eli Rosa, odotahan vielä muutama kuukausi ;) . Mulla on mielestäni aika alhainen kipukynnys, vaikka en hammaslääkärissä koskaan otakaan puudutusta ja sen takia synnytys ja sen mahdolliset tuskat on jo mielessä. Tosin mä olen ajatellut synnytystä varmaan vasta viikon-pari. JB, ehditkö sä saamaan viimeksi epiduraalin vai kuinka sulla lievitettiin kipuja?

Tosi p-juttu toi Rosan neuvolalääkärikokemus. Miten ne edes kehtaa laittaa tuollaista tulevaa lääkäriä yksinään tutkimaan!?!

Broganille tsemppiä pahoinvointiin!

Eikun JB, tarkotin toisin päin! Siis että mielenkiinnolla ja mielelläni luen synnytysjuttuja nykyään, vaikken vielä osaakaan itseäni ajatella tosipaikan tullen. Ennen ohitin olan kohautuksella, kun en osannut sanoa mitään, nykyään kuuntelen korvat höröllä, kun se taitaa ihan oikesti olla edessä.

Meillä on miehen kanssa vitsinä se yliviety aktiivisynnytys, mies löysi sivut missä neuvotaan miten mies tsemppaa naista supistuksen hetkellä ennalta sovittuun yhteislauluun ja -tanssiin. Se olis hengenvaarallista mun miehelle. Mietittiin ihan mitä vaan laulua, niin en pysty kuvittelemaan että innostuisin tai että se olis mitenkään normaalia meille. Ja mun mies ei tosiaan osaa laulaa. Perjantaina kirppiksellä se otti käteensä jonkun pasuunan (tai joku puhallinsoitin), töräytti sillä ja sanoi että pitää alkaa keräämään aktiivisynnytystarpeistoa...

Ja muistutukseksi että mä todellakin haluaisin kipulääkkeitä ja paljon. Enkä silti tarkota loukata aktiivisynnyttäjiä, mutta nuo yhdet sivut on viety niin överiksi etten pysty ottamaan tosissaan.

Itse asiassa aktiivisynnytyksessä on monia hyviä pointteja. Ne sivut joita me ollaan naurettu on lähinnä jonkun lahkon, ja ne puhuu kotisynnytyksen puolesta.

Miehen ystävä sai kuukausi sitten vauvan, ja ylpeänä kertoi vaimostaan joka ei ollut ottanut mitään lääkettä kipuihin, 100% luomuna hoitanut homman. Synnytys oli kestänyt ikuisuuden ja vaimo revennyt lopulta pahasti, mutta he olivat sopineet etukäteen että kivut kestetään. Mun mielestä tossa ei ole erityistä kehumista, mutta jokainen tavallaan.

En ehtinyt saamaan mitään puudutteita. Hui, mulla nousee karvat pystyyn kun "ovat yhdessä sopineet että kivut kestetään". Etukäteissopimuksista viis, jos synnyttäjä tahtookin yhtäkkiä kipulääkettä niin sitä sen on saatava. Siis pöyristykseni taustaksi: katsoin jonkun dokumentin tapaisen synnytyksestä ja siinä olivat sopineet etukäteen ettei puudutteita ja nainen muutti mielensä synnytyksen edetessä, mutta mies vaan vieressä kiekuu ettei puudutteita saa antaa kun hän ei halua ja niin on sovittu. Puudutteiden käyttö/käyttämättä jättäminen on mun mielestä pelkästään synnyttäjän asia ja kumppanin oikeus on vain myötäillä sitä päätöstä.

Maha on turvoksissa. Nykyään ei pysty juomaan limpparia tai vichyä oikeastaan ollenkaan kun jo maha paisuu palloksi.

Voi höh Rose mikä lääkärineuvola! Ois nyt vaikka ollut sitten kokeneempi lääkäri siinä vierellä ja toinen vasta oppimassa. Luulis teiltäpäin kuitenki lääkäreitäki löytyvän.

Ja nyt mä kyllä pyyhin kuolaa täältä näytöltä, kun tyrskähdin tuolle aktiivisynnytys -jutskalle.. Ymmärrän, että siinä on kaunis ajatus taustalla´ja paljon hyvää, mut nuo saa kuulostaan niin koomiselta halutessaan :D Ei varmaan paljon bailasalsat siinä kohtaa kiinnosta, kun alapää leveää. Vai liekö tempoltaan lähempänä wienervalssia. Jenkka?? Noniin..

Kyllä piiritanssi supistusten tahtiin saa hymyn huulille täälläkin :) Lievää synnytyspelkoa on ilmassa jo nyt, vaikka en vielä ole edes raskaana. Mutta kuten ehkä muistatte, olenkin lääkärikammoinen friikki.

Juu eipä saa täältäkään kannatusta toi aktiivisynnytys..Mä olen muuten ollut opisk.aikana kattomassa paria synnytystä,ponnistusvaiheen kylläkin vaan näin.Tippa siinä ihan tuli silmään vieressä katsoessa kun se vauva sieltä tupsahti:)Keisarinleikkauksesta mulla jäi huonompi maku,ei näyttänyt kauhean kivalta.No onneks ei sitä ite tarvi nähdäkään kun se tehdään;)

Heips tänne :)

Tulin angstu tänne puolelle vastailemaan. Niin, harmillistahan tämä on mutta toisaalta niin normaalia. Onhan se selvä että jutut ja kiinnostuksen kohteet muuttuu kun porukat joutuu/ (pääsee ;) ) eri elämäntilanteeseen.
Uskon kyllä että tää ydin pitää kasassa vaikka eri tahdissa mennäänkin. Ja musta on niin hurjan kiva tavata teitä!

Kiitos että uskot minuun! Lämmittää kovasti mieltä!
Tänne ei kyllä kuulu mitään kummempaa, kovasti raskausoireista "kärsin" mutta ne tulevat siitä spruutasta jonka mahaani tökkäsin viime keskiviikkona. 10 päivää se voi näyttää positiivisen r-testin. Eli ei auta spekuloinnit nyt, on pakko odottaa sinne ensiviikon torstaille, eli vappu aattoon :)

Voi hitsi, säkin kohta synnytät! Näin tää aika menee nopeasti! Mun kollega joka oli silloin mua 4 viikkoa edellä sai nyt viikonloppuna tytön. Olen menossa tällä viikolla moikkamaan heitä. Vähän pelottaa miten se vaikuttaa muhun, mutta yritän vaan sinnikkäästi ajatella ettei se multa ole pois!

Siis apua mitä synnäri-kuttuja teillä on täällä, varsinkin tuo Rosan "kivut kestetään-juttu" HUH! Mä pelkään synnytystä ja pelkän sitä että mun sydän sanoo kaputt jos joskus sinne asti pääsen ;)

Lumikselle kovasti tsemiä, voi kunpa pääsisit tälle puolelle pian (ja mä kans!)! Siitä on tovi kun tänne on viimeeksi joku siirtynyt. Nyt vois olla taas aika!

Mutta nyt tää menee kattomaan Sydänjäätä ja venyttelemän kipeitä lihaksia pumppi-tunnin jäljiltä :)

Erica.

Ei tulisi mieleenkään ruveta hoilaamaan kuorossa miehen kanssa kun synnytys on käynnissä. Edellisessä muistaakseni sähisin rumia sanoja kun selän hieronta ei oikein onnistunut. Aktiivisynnytyksestä tulee tästä eteenpäin mieleen vaan piiritanssi ja sekopäinen joikaaminen..

Ai niin, etkö sä Minisun olekin terveydenhoitaja?!? Ihanaa jos muistan oikein, tulee varmasti vielä paljon kysyttävää sulta:)

Mun miehelle on onneksi mennyt jo jakeluun miten haluan hänen toimivan synnytyksessä. En esim halua häntä kurkkimaan jalkoväliini, enkä auttamaan kätilöä, vaan olemaan Mun tukena mun pääni vierellä (yks tehtävä on tuoda juustohampurilaisia, jos ruokaa missään välissä yhtään tekee mieli, en kestä sitä sairaalaruokaa). Eikä siinä tosiaan humpata, eikä mitkään räpit tai rokkiballadit myöskään auta tunnelmaa. Saa nyt nähdä pääseekö edes synnyttämään, että nouseeko se istukka kohdunsuulta vai tehdäänkö sektio.

Brogan, muistaakseni terkkari kysyikin lääkärikäyntini jälkeen että oliko "ok", kun hänen ei vielä olisi kuulunutkan hoitaa potilaita yksin. Olin pari viikkoa aikaisemmin käynyt omalla gynellä varhaisultrassa jossa jo selvisi että kaikki on hvyin, joten siksi mulla ei ollut mitään erityistä lääkärille, eikä niin haitannut.

RV ultran mukaan 15+6 (neuvolakortin mukaan 5 päivää vähemmän, kun vaihtavat sen vain kun heittää yli 7 päivää). Mutta mulle tuo 5 päivää on PALJON,ja elän sen mukaan:)

Kirjotinpa pitkään kun samalla katson Sydänjäätä. Mutta siis ihanaa kuulla susta Erica! Nyt kaikki sormet ristissä että teillä on ovis natsannut ja siirryt pian tälle puolelle. Kovasti mäkin odotan että nähdään, niin kivaa!

Kiva kuulla Ericasta :) Musta tää on vähä pöhköä luokittelua "odottajat, toiveilijat, lapsettomat".. Mut niistä asioista täällä keskustellaan, joten sillai kai se sitten menee. Mutta ei tosiaan niin, että jokainen pysyköön loossissaan, höpö! Mun mielestä kaikki voi kommentoida kaikkiin ihan vapaasti, minä ainakin teen niin.

Me ei olla miehen kaa juteltu synnytyksestä. Paitsi se kiusaa mua ettei muka tulis mukaan. Mä sille yks päivä sanoinkin sitten, että "Kuule, mä oon vähä miettiny etten tuu synnytykseen mukaan, saat hoitaa itekses".. Tajus, että nainen ei voi valita onko vai ei!! Mutta on se siis todellaki oikeasti tulossa, kun tuntuu että se haluaa joka neuvolaanki nyt tulla. Teretulemast mun puolesta vaan.. Meillä on ollu vuosia sellanen intto, että se ei muka tuu synnytykseen sitten kun joskus aika koittaa ja se luki ihan mielissään jotain 60-luvun kirjaa missä kerrottiin synnytyksestä "Mies odottaa synnytyksessä joko käytävällä tai ystäviensä kanssa kotona rentoutuen..." Kääk! Totes, että kato nyt, ei mun tartte kun se on kirjaankin painettu.. :) Pössi.

Pitääköhän munki nyt elää sitten sen terkan laittaman la:n ja viikkojen mukaan, vaikka niissä on päivä liikaa.. Höh. Parempi niin päin ku liian vähän kuitenki :)

Hey, oon vielä hereillä.

Tuosta neuvolan pissanäytteestä, siis mua ei oo kyllä käsketty pinnaamaan yhtään ennen neuvolaan, kunhan vaan kupin pohjalle saa edes muutaman tipan lorotettua:) No on mulla varmaan ollu n. tunti etten oo vessassa käyny, mutta ei kyllä yhtään kauempaa.

Ja tuo Rosan luomusynnytysjuttu, huhhuh... Onneks mies ei todellakaan oo sitä mieltä, että mun pitäis synnyttää luomuna... Se on niin ihana, että on monta kertaa sanonu, että ottais kaikki mun kivut ja muut pahat asiat ittellensä, jos vaan suinkin pystyis. Ja se myös rauhotteli mua sen synnärille tutustumisen jälkeen, kun aloin miettiä sitä epiduraalia, että voinko ottaa sitä kun vauvan päähän pitää kiinnittää ne pinnit... Mies siis sano, että otan tottakai jos siltä tuntuu ja jos siitä suinkin on apua, että eihän ne sitä sairaalassa edes antais, jos siitä vauvalle olis jotain haittaa.

Eli meillä onneks näin:)

Mutta nyt tutimaan, että jaksaa huomenna taas lomailla:)

HAA! Olinkohan eka tälle päivää?? :) En nyt kyllä tajua olenkaan miks mun sitte käskettiin pihtaamaan neljä tuntia! Kidutusta. Kyllä mä vielä ainakin siihen pystyn, mutta jatkossa en sitte tiiäkkään. Täytyy protestoida neuvolassa.

Herätys tytsyt!!!

Yhteistyössä