Ajatuksista asiaan 4/2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikaiseen selasin Angsterin face-seinää ja päälle viikko sitten on sellainen päivitys, joka saattaa liittyä asiaan. Uskon, että kaikki on kunnossa, ellei nyt tuhka ole sotkenut hieman suunnitelmia.

voi tylsyys Saana, mikä kp menossa??

täällä sataa lunta ja maa on taas ihan valkoinen..ei siten vielä(kään) päästy testaamaan mitä Nöpö tykkää pyöränselässä istumisesta (siis minun pyörässäni, ei vielä olla omaa hankkimassa kun on niin pieni..ollaan siis testattu muiden pyörillä mutta ihan turhaa, ja saadaan kesällä varmaan kavereilta jos tulee tarvetta..).

mutta nyt nukuttamaan suloista mussukkaani!

niin ja ihana taas kuulla amildastakin ja että kaikki on hyvin!

Voi harmi Saana! Mutta tosiaan, mikä kp? Ei kai nyt ihan täysin viä kirvettä heitetä kaivoon...

Sade, meillä Enni ainakin tykkää ihan hirveesti olla pyörän kyydissä.. Siellä se takana laulelee pitkin matkaa ja taputtelee pyllylle ;)

*pitkä huokaus* Miksei työasiat voi sujua leikiten? Aina tulee joku seinä vastaan.

Kp30. Ei siis vielä paljon. Eemelistä sain muistaakseni just kp 30 roskishaamun. Tosin nyt kierto on ollu aika jämptisti sen 28 kun silloin oli 30-32. Eli ei siis vielä kirvestä kaivoon, mutta ei kyllä tunnu siltä että olisi tärpännyt. Saa nähdä. Mut jos menkat ovat alkaakseen, niin saisivat alkaa jo.

Karmea (krooninen)makeanhimo. Olen vaihteeksi laihiksella. Ei siis mitään radikaalia, yritän vaan vähentää makeaa. Että se on vaikeaa!

Ihanaa kuulla Amildasta :)

Hmm... Olis kiva kokeilla tuota Eemelin kanssa pyöräilyä. Tosin nykyisessä uhmaväsymysvittuunnuksessaan saisi varmaan pudotettua mut pyörän selästä... Pitääkö korvatulpat muuten kiljumiskirkumisraivohuudosta edes vähän? Harkitsen vakavasti kunnon koppasuojaimia.

Hmm. Pitäisköhän vetäistä se suklaapatukka. Jos päivä muuttuisi aurinkoisemmaksi...

Tulin pikasesti sanomaan että siirryn takavasemmalle.. käyn kyllä lukemassa kuulumisia, mutta mun kuulumiset taitaa nykyään kuulua tonne km-pinoon.. mailiakin käyn lukemassa jne ja saatan joskus kommentoida täälläkin.. en osaa sen enempää sanoa, tänään on pohjallaolo päivä, ja luulen että tauko tekee hyvää.. alan olla niin rikki etten tiedä enää mitä sanoa tai tuntea kun välillä tuntuu että mikään ei tunnu miltään. mutta kuten sanoin, tänään on erittäin huono päivä, huomenna ehkä jo kykenisin jonkinlaiseen keskusteluun. en toivota hyvää jatkoa, koska en kuitenkaan mihinkään katoa. ennemmin sanon tapaamisiin/kuulemisiin!

Voi Miiu, halaus sinulle..

Eetillä on laastari otsassa ja Irkulla leuassa, huoh. Möykärit.

Mä muuten laitoin silloin sille saunomisesta riemastuneelle irmalle pääsiäiskortin. Ihan vilpittömästi kirjoitin ja ilman kettuiluja. Oli kortin saadessaan vaan tuumannut, että mies on pakottanut minut sen lähettämään.. No nyt ne on menossa naimisiin ja minua ei tietenkään ole kutsuttu, mutta pommi oli se että edes miestäni, sulhasen parasta kaveria, ei ole kutsuttu. Näin oli morsiamen tahto ja sulhanen on siihen taipunut.

Saanalle tsemppiä!

Miukkulille halaus!

JB, huh. Sääliksi käy sulhasta. Ihme nainen. Voin kuvitella miten miesparka liiskautuu vuosien saatossa tossun alle... :(

Ihanat ämmät :)
Eemelillä on vähän väliä naama auki... Ihme, että saatiin 1v kuvat otettua ilman isompia rupia...

Se suklaapatukka muuten helpotti. Aioin ensin kirjoittaa pelkkä patukka, mutta se olisi saattanut aiheuttaa ylimääräistä hilpeyttä.

Pikainen tervehdys: hengissa ollaan ja kaikki ok. Napu voi hyvin, mutta on jo supistellut. Samoin Nuki voi hyvin. Tuhkan takia ei ola vielakaan suomessa.... Saa nahda paastaanko tiistainakaan ultraan. Ja tietysti riita appivanhmpien kanssa paalla. Terkkuja teille. Palaan, kun ollaan suomessa. Toivottavasti pian!!! Ei enaa jaksa naurattaa...finnair valitsi etta lentaa ensin reittilennot eli vie porukkaa ulkomaille ja sit vasta noutaa meidat. Perkele ja taalla on jo laakkeet loppumassa. Ja tietty noi supistukset, joskin kivuttomat mietityttaa. No, mutta palataan! Halauksia teille! Toivottavasti kaikki on siella hyvin!

Voi Angsterin perhettä, ihan kamalaa. Lomailu on kivaa, mut tuo ei kyllä enää ole mitään lomailua kun pakolla ollaan jumissa.

Meillä on jotain ihan kamalaa meneillään. Anoppi, joka on hoitanut tyttöjä päivisin, oli vetäissyt sisuksistaan hirmuisen lapamadon tänä aamuna! Ihan aikuisten oikeasti. Plus sillä on vissiin salmonellakin. Pitää heti aamulla soitella neuvolaan. Mä en mitään muuta pelkää, en hämähäkkejä tai kääremeitä tms. Mutta matoja ja toukkia KAMMOAN! En uskalla mennä vessaan ja vaan pala kurkussa odotan huomiseen, että soitan sinne neuvolaan että mitä tässä tehdään. Siis pelkään sitä, että niitä matoja ois meidänkin perheen sisuksissa kun kerran anoppi on täällä hääräillyt monta kuukautta. Mistä sen tietää mistä ne madot on peräisin, liekö meiltä vai anopilta, mutta puistattaa koko ajatus.

Anteeksi että sotken lusikkani soppaan, mutta ihan pakko kysyä Jelly että miten siis niin "vetäissyt sisuksistaan"?! Onko sille joku läälitys nyt määrätty? Voi anoppia, voi teitä! Sunnuntaita kaikille.
t. Taustis

Voi Angsterin perhettä, ihan kamalaa. Lomailu on kivaa, mut tuo ei kyllä enää ole mitään lomailua kun pakolla ollaan jumissa.

Meillä on jotain ihan kamalaa meneillään. Anoppi, joka on hoitanut tyttöjä päivisin, oli vetäissyt sisuksistaan hirmuisen lapamadon tänä aamuna! Ihan aikuisten oikeasti. Plus sillä on vissiin salmonellakin. Pitää heti aamulla soitella neuvolaan. Mä en mitään muuta pelkää, en hämähäkkejä tai kääremeitä tms. Mutta matoja ja toukkia KAMMOAN! En uskalla mennä vessaan ja vaan pala kurkussa odotan huomiseen, että soitan sinne neuvolaan että mitä tässä tehdään. Siis pelkään sitä, että niitä matoja ois meidänkin perheen sisuksissa kun kerran anoppi on täällä hääräillyt monta kuukautta. Mistä sen tietää mistä ne madot on peräisin, liekö meiltä vai anopilta, mutta puistattaa koko ajatus.

Viimeksi muokattu:
Yäääääk Jelliksen anopin matoa... Onneks ehdin syödä ennen kuin tulin tänne. Yäh. No tietenkin soitat neuvolaan, toivottavasti pikkuämmille ei ole mitään pikkulemmikkejä. Yääk. Pakko sanoa, että tuskin se ainoa lapa anopista tuli, sillä on varmaan vielä pulleita sisaruksia siellä. Ne on kovia poikia lisääntymään...

Voi Anteroa! Ei varmasti ole kivaa, raskaana ja pienen lapsen kanssa. Jos oikein muistan niin nuo appivanhemmat taitaa olla vielä matkassa mukana. Toivottavasti pääsevät pian kotiin!! Ja vielä rakenneultra tiistaina. Se Finnair ei ole hoitanut tätä hirveän hyvin, prioriteettina saada rahat uusilta matkustajilta ja vasta sitten hoitaa jo maksaneet takas, häpeäisivät. (JB vielä, hyvä että lähetit pääsiäiskortin, nyt olet tehnyt mitä voit, älä enää päätäsi vaivaa tuollaisella tyypillä, se miettiminen vie vain energiat!)

Mulla oli koko viime viikon järjetön migreeni, enkä päässyt sängystä ylös. Onneksi mies sai työvuoroja vaihdettua niin Puppea äidin nukkuminen ei haitannut. Perjantaina kävin sillä suomalaisella lääkärillä akupunktiossa, ja se auttoi heti kuten viime raskaudessakin.

Puppella nyt 10 päivää MPR-rokotteesta, ja sivuoireet vaan pahenee. En tiennyt -nyt totisesti tiedän- että vaikkei mistään muusta rokotteesta olis ikinä mitään tullut, niin tästä usein kuulemma tulee. Se nivusen turvonnut imusolmuke varmasti sattuu kävellessä ja kiipeillessä, Puppe ei luovuta vaan itkee ja puuhaa, raukka. Lämpöä on koko ajan ja nenä vuotaa. Nyt vaan toivotaan ettei imusolmuke tulehdu. Tutkin, että 4%:lla sivuoireena ärsytys, ja sen Puppesta kyllä huomaa, hermo menee nopeasti, lyö todella lujaa naamaan ja kun kannan sitä raivarin saaneena niin potkii kipeästi kohtuun. Ja siis 1/1000:sta turpoaa imusolmuke vasemmassa nivusessa (johon rokote laitetaan) mutta 2-3/1000 turvotuksen lisäksi tulehtuu ja se joudutaan aukaisemaan ja pitämään auki. Sitten olis ainakin 4 kuukauden uimakielto bakteeripelkoineen.

Mutta kaikesta huolimatta me nautitaan keväästä ja ulkoilusta, ihanaa kun aurinko paistaa!

Miuskalle halauksia! Olettehan silti sinne tutkimuksiin menossa?

Yäääääk Jelliksen anopin matoa... Onneks ehdin syödä ennen kuin tulin tänne. Yäh. No tietenkin soitat neuvolaan, toivottavasti pikkuämmille ei ole mitään pikkulemmikkejä. Yääk. Pakko sanoa, että tuskin se ainoa lapa anopista tuli, sillä on varmaan vielä pulleita sisaruksia siellä. Ne on kovia poikia lisääntymään...

Voi Anteroa! Ei varmasti ole kivaa, raskaana ja pienen lapsen kanssa. Jos oikein muistan niin nuo appivanhemmat taitaa olla vielä matkassa mukana. Toivottavasti pääsevät pian kotiin!! Ja vielä rakenneultra tiistaina. Se Finnair ei ole hoitanut tätä hirveän hyvin, prioriteettina saada rahat uusilta matkustajilta ja vasta sitten hoitaa jo maksaneet takas, häpeäisivät. (JB vielä, hyvä että lähetit pääsiäiskortin, nyt olet tehnyt mitä voit, älä enää päätäsi vaivaa tuollaisella tyypillä, se miettiminen vie vain energiat!)

Mulla oli koko viime viikon järjetön migreeni, enkä päässyt sängystä ylös. Onneksi mies sai työvuoroja vaihdettua niin Puppea äidin nukkuminen ei haitannut. Perjantaina kävin sillä suomalaisella lääkärillä akupunktiossa, ja se auttoi heti kuten viime raskaudessakin.

Puppella nyt 10 päivää MPR-rokotteesta, ja sivuoireet vaan pahenee. En tiennyt -nyt totisesti tiedän- että vaikkei mistään muusta rokotteesta olis ikinä mitään tullut, niin tästä usein kuulemma tulee. Se nivusen turvonnut imusolmuke varmasti sattuu kävellessä ja kiipeillessä, Puppe ei luovuta vaan itkee ja puuhaa, raukka. Lämpöä on koko ajan ja nenä vuotaa. Nyt vaan toivotaan ettei imusolmuke tulehdu. Tutkin, että 4%:lla sivuoireena ärsytys, ja sen Puppesta kyllä huomaa, hermo menee nopeasti, lyö todella lujaa naamaan ja kun kannan sitä raivarin saaneena niin potkii kipeästi kohtuun. Ja siis 1/1000:sta turpoaa imusolmuke vasemmassa nivusessa (johon rokote laitetaan) mutta 2-3/1000 turvotuksen lisäksi tulehtuu ja se joudutaan aukaisemaan ja pitämään auki. Sitten olis ainakin 4 kuukauden uimakielto bakteeripelkoineen.

Mutta kaikesta huolimatta me nautitaan keväästä ja ulkoilusta, ihanaa kun aurinko paistaa!

Miuskalle halauksia! Olettehan silti sinne tutkimuksiin menossa?

Ei sitä rokotetta laiteta nivuseen vaan reisilihakseen. Eikä aina vasempaan vaan yleensä siihen, mihin edelliskerralla ei ole rokotettu eli yhtä hyvin myös oikeaan reiteen.

Viimeksi muokattu:
No ei tietenkään laiteta nivuseen mitään rokotetta, kuka sellaista on väittänyt? Meidän neuvolan MPR-rokote laitetaan AINA vasempaan reiteen. Minkä merkkistä rokotetta teillä sitten käytetään?

Luulin, että kaikissa neuvoloissa käytetään samaa, ja siinä meidän MPR-rokotteessa lukee selvästi että laitetaan juuri vasempaan reiteen.

Muumille vielä, että näköjään siis itse kirjoitin "Ja siis 1/1000:sta turpoaa imusolmuke vasemmassa nivusessa (johon rokote laitetaan) ", ja tarkoitin että rokote laitetaan vasemmalle puolelle, jossa kaikki MPR-rokotusten sivuoireina tutkitut turvonneet imusolmukkeet ovat.

Aikuisille (ja esim Tanskassa myös vauvoille) ko rokote laiteaan olkavarteen, mutta Suomessa aina vasempaan reiteen, puhun nyt tästä MPR-rokotteesta jonka meidän lapsi sai, merkkiä en juuri nyt muista. Aina ajattelen, kun tänne kirjoitan, että kirjoitan näille omille tutuille, niin ei tule mieleen että pitää tarkistaa kirjoituksen ulkoasu ja miettiä että kaikki, jotka eivät tunne taustoja, varmasti ymmärtävät oikein.

Juups, siis anopilla on ollut ripulia ja oli aamulla ollut keijalla ja sieltä lähtiessä ihmetellyt kun jotain oli jäänyt reittä pitkin valumaan.. Tarpeeksi yksityiskohtaista? :) Matohan se siellä ja oli kuulemma ollut ihan paniikissa, mitä en yhtään ihmettele.. Ja madolla todennäköisesti on siellä jossain kaveri, tai kavereita. Lääkäriä ei tänään saada kiinni, kun ei ole päivystysasia. Kaikissa lähteissä kerrotaan vaan, että madon voi saada huonosti kypsennetystä kalasta tai huonosti suolatusta tai kylmäsavustetusta.. Eli ei kai se sitten ihmisestä toiseen tartu? Toivottavasti? Kun tytöt ja anoppi eivät ole muistaakseni ikinä syöneet samaa ruokaa, tai ainakaan kalaa. Ja sitä salmonellaakaan ei siis pitäisi tytöissä olla, ellei se sitten pysty tarttumaan ihmisestä toiseen. Anoppi on kyllä hyvä pesemään käsiään ja ihan normaalisti huolehditaan kaikki hygieniasta. Nyt sitten toivotaan parasta.

Rosa, menin vielä vähän pidemmälle.. Mua jotenkin säälitti se tyttö ja se, kun ne on menossa naimisiin ja tämä asia hiertää niiden välejä ja aiheuttaa riitoja. Mulla ei ollut sen puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta, mutta tiedän että se on facessa. Lähetin siellä siis viestin, jossa pyysin anteeksi omaa osuuttani tähän sotkuun ja pyysin, että yritettäisiin päästä yli. Ja että haluaisin olla hänen ystävänsä, koska pidän häntä mukavana ihmisenä ja hyvänä äitinä, blaa blaa.. Ajattelin, että kaikkeni yritän että edes pölkyn ja tämän miehen ystävyys pysyisi hyvänä ja että hyvän ystäväni avioliitto saisi mahdollisimman hyvän alun. Noh, tämä tytteli vastasikin että on jo pidempään halunnut ottaa yhteyttä mutta ei ole pokka riittänyt. Hyväksyi anteeksipyyntöni ja pyysi puolestaan myös anteeksi. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että on molemmin puolin pyydelty kylään ja yritetään unohtaa koko onneton sotku. Jospa se onnistuu. Hieman epäilen, mutta toivon parasta. Nyt tuntuu, että enempää en enää asian hyväksi voi tehdä. Jospa tämä tästä ja mies pääsee näkemään omaa kummilastaan ja meidän lapsi näkisi taas kummisetänsä.

Voihan matofarmi teidän kuulumisia. Huh. Fiksua ja esimerkillistä toimintaa Jellyltä tuo facehomma. Itse olin juuri tulossa hehkuttamaan kuinka helkkarin hyvä on, etten ole siellä. Siis siellä naamakirjassa. Kun kuuntelen noita tuttavien juttuja sieltä. Siis siitä, että ihmiset vetää hernettä nenään kun niitä ei hyväksytä kavereiksi, jos haluaa vain ihan muutaman ihmisen kanssa pitää siellä yhteyttä. En edelleenkään aio sinne rohviilia tehdä.

Voi Angsteri, toivottavasti pian pääsette kotiin. Kamala tuhkapilvi on pistänyt koko maailman sekaisin :/ Kerro vaikka postissa sitten missä oletten..

Muumille vielä, että näköjään siis itse kirjoitin "Ja siis 1/1000:sta turpoaa imusolmuke vasemmassa nivusessa (johon rokote laitetaan) ", ja tarkoitin että rokote laitetaan vasemmalle puolelle, jossa kaikki MPR-rokotusten sivuoireina tutkitut turvonneet imusolmukkeet ovat.

Aikuisille (ja esim Tanskassa myös vauvoille) ko rokote laiteaan olkavarteen, mutta Suomessa aina vasempaan reiteen, puhun nyt tästä MPR-rokotteesta jonka meidän lapsi sai, merkkiä en juuri nyt muista. Aina ajattelen, kun tänne kirjoitan, että kirjoitan näille omille tutuille, niin ei tule mieleen että pitää tarkistaa kirjoituksen ulkoasu ja miettiä että kaikki, jotka eivät tunne taustoja, varmasti ymmärtävät oikein.

Priorix on meillä käytetyn MPR:n kauppanimi ja ei tosiaan mitään väliä kumpaan reiteen se laitetaan. Ilmeisesti sinun alueesi neuvolan oma käytäntö tuo vasempaan reiteen rokottaminen. Itse olen Hämeen alueella terveydenhoitajana ja alueemme rokotusyhteyshenkilö.

Mutta, väliäkö tällä, kunhan halusin tuoda julki asian, kun palstaa lukee uskoakseni moni äiti, ettei tule kummastusta sitten kun omassa neuvolassa toimitaan eri tavalla. :)

Viimeksi muokattu:
Priorix on meillä käytetyn MPR:n kauppanimi ja ei tosiaan mitään väliä kumpaan reiteen se laitetaan. Ilmeisesti sinun alueesi neuvolan oma käytäntö tuo vasempaan reiteen rokottaminen. Itse olen Hämeen alueella terveydenhoitajana ja alueemme rokotusyhteyshenkilö.

Mutta, väliäkö tällä, kunhan halusin tuoda julki asian, kun palstaa lukee uskoakseni moni äiti, ettei tule kummastusta sitten kun omassa neuvolassa toimitaan eri tavalla. :)

Samaa tulin sanomaan. Suomen kaikissa neuvoloissa käytetään Priorix-rokotetta ja se laitetaan ihonalaiskudokseen tai lihakseen. Paikka on vapaa, lapsilla usein reisi ja aikuisilla olkavarsi. Sillä kummalle puolelle rokote laitetaan ei ole mitään merkitystä. Eihän tällä tosiaan muuta merkitystä ole, ainoastaan juuri tuo edellisen mainitsema ihmetys miksi jossain muualla toimitaan toisin.

Inhottavia nuo sivuvaikutukset, kun ei niille voi mitään tehdäkään. Särkylääkettä voi antaa, jos se auttaisi kipuun. Tsemppiä.

Viimeksi muokattu:
hurja JB matoja!

ja vielä hurjempi nuo Pupen sivuvaikutukset...mä luin niistä netistä jo joskus viime vuonna ja siitä lähtien ollut hiljaisen paniikissa odottamassa mitä siitä tulee. mutta en siis kunnon paniikissa koska ei asialle voi mitään ja rokotteet kuitenkin haluan antaa koska ne on hyväksi.

Nöpölle taas tuloss kai hampaita, itkeskeli koko viime yön eikä edes lääke auttanut ja nenä valuu ihan pienesti. Mä nukuin tunnin verran ja mies lähti tänään pitkälle työreissulle ja tulee huomenna illalla, niin ja Nöpö heräsi tänään jo vajaa 6 joten piiiitkä päivä tiedossa. ja kaiken huipuksi mulla veti niskat ihan jumiin enkä saa päätä käännetyksi.

mutta onneksi aurinko edes paistaa niin lähdetään kohta ulos.toivotaan että angtis pääsee kohta kotiin!

Yäääk, matoja! Hiisi, olis pitänyt lukea tuo vasta ennen lounasaikaa :)
Jännästi muuten menee paikkakunnittain tuo mikä on neuvola-asiaa ja mikä ei. Täällä neuvolassa hoidetaan tasan ne asiat, mitkä kuuluu niihin määrättyihin käynteihin. Esim. lapsen ihottuma ei ole neuvola-asia. Kaikki hoidetaan terveyskeskuksen päivystyksen kautta. Ja luonnollisesti siellä joutuu odottamaan odotushuoneessa hoitajan luo pääsyä piiiitkäään... Tosi kivaa huvia lapsen kanssa. Ja ennenkuin joku ehtii ihmettelemään, miksi juuri tkpäivystyksessä, niin nuo ovat ohjeet täällä.

kp 34. Lauantaina testasin negan.

Angstikselle tsemppiä! Kurja tilanne...

Hyi yök noita matoja!!! Kaikkee sitä kuulee... Toivottavasti ei ikinä osu meidän kohdalle! Toinen kammotusajatus on täit! Ei meille ikinä niitäkään, kiitos!!!

Sadelle jaksuja Nöpön unien vuoksi! Muistahan nyt hyödyntää edes neidin päikkäriaika omille päikkäreille myös...
Niin ja sitä piti sanomani, että ei nuo yöitkut aina välttämättä hampuista johdu, jossei kerta edes särkylääke auttanut. Tuossa iässä lapset näkevät myös kovasti unia, samoin liika valoisuus tai pimeys voi pelottaa tai ihan mitä vain... Kaikkee kannattaa kokeilla! Meillä meinaan samanmoisia öitä välillä. Välillä auttaa pikku silitys ja hyräily vaan, toisinaan saa laittaa valoa eteiseen tai joutua laittaan pimennysverhoa ikkunan eteen ennen kuin rauhoittuu. Koskaan ei tiedä, mikä milloinkakin auttaa.

Vai ei näy Saanan menkkoja vieläkään!! Huippua... Hyvältä näyttää, jos kerran sun kiertos on jämähtänyt jämptiin 28 päivään :) Malttia vaan siis plussan saantiin. Kyllä mä ainakin uskon niin kauan kuin toisin todistetaan, et siellä on pullat uunissa.

Löytyihän se Antero! Harmi vaan, et on jumittuneena maailmalle. Kurjaa! Toivottavasti pääsette pian takaisin kotisuomeen.

Mut tää menee nyt ruoanlaittotouhuihin, kun pikkuneiti on vielä päikyillä, niin päästään takas tuonne ihanaan auringonpaisteeseen mahdollisimman pian Ennin heräämisen jälkeen.
Ihana kevät! Ihana ilma!

Yhteistyössä